۶۲
توصيه مطلب 
۱۲
 
کد مطلب: 109918
‫خاله شادونه و تربیت نسلی سکولار
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۵۹
جواد حق گو

 

تولیدات شبکه کودک از ویژگیهای گوناگونی برخوردار است که در این میان تبعیت از مکتب "اپیکوریسم" به عنوان مروج مکتبی که از هزاره های پیشین لذت طلبی افراطی و در دوران جدید سکولاریسم را در دستور کار خود قرار داده است بیش از دیگر ویژگی ها خودنمایی می کند. اپیکوریسم به عنوان تجلی مکتبی که در دوران رنسانس به تقابل با دین به عنوان یکی از عوامل ضدلذت و ضدکامیابی بشر پرداخته با یادآوری سختیها و ریاضتهایی که کلیسا در دوران قرون وسطی به نام دین و شریعت بر مردم تحمیل نموده بود بیرق جدایی دین از سیاست را برداشته و سکولاریسم را در میان جامعه مسیحی و به تبع تمام جامعه بشری جای انداخت.

 

هر که درباره اموری که پس از مدتی اتفاق خواهد افتاد پیش از وقت نیندیشد به زودی دچار سختی های بسیار ناگوار خواهد شد(کنفسیوس)



کادرسازی و توجه به تربیت نیروی انسانی آگاه به ارزشها، اهداف و انگاره های هر پدیده ای ازجمله انقلاب ازجمله ضروری ترین ابزارهای بقا، استمرار و رشد آن پدیده است. انقلاب اسلامی ایران به عنوان پدیده ای بی بدیل در دورانهای گوناگون تاریخی به یقین مستثنی از این قاعده نیست.  کادر سازی ابزاریست که به طور ویژه در دوران صدراسلام مورد عنایت شخص رسول الله بوده است. پیامبر اکرم(ص) در مدت سیزده سال زندگی در شهر مکه هسته اصلی اسلام ر ا تربیت نمود. آن عده ای که شاید هنگام مهاجرت به مدینه حدود هزار نفر بودند، عده ای بودند که با روح اسلام آشنا و تربیتشان هم تربیت اسلامی بود.  در واقع باید گفت یکی از اساسی ترین عوامل  موفقیت دین مبین اسلام  نیز همین موضوع بوده  است.[1]



باعنایت به همین موضوع و به تبعیت از الگوی رسول الله در صدر اسلام جمهوری اسلامی ایران  نیز به عنوان حکومتی ایدئولوژیک که داعیه ترویج ارزشهای متعالی را دارد  از سیاست دولت حداکثر بهره برده و در قالب همین سیستم سیاستگذاری نموده است.  در مجموع اگر سیاستگذاری درحوزه فرهنگ را به دوالگوی مبتنی بر "دولت حداقل"( سیاستهای مبتنی بر باور "خودساختگی فرهنگ") و "دولت حداکثر"( سیاستهای مبتنی بر باور "برساختگی فرهنگ" ) تقسیم نماییم  جمهوری اسلامی ایران به فراخور ظرفیتهای بی بدیل خود در مدلسازی "اجتماع متعالی"برای جوامع گوناگون از مدل دوم  بهره برده است.[2]



رسانه ملی به عنوان اصلی ترین و در عین حال تاثیرگذارترین متولی در امر القای فرهنگ اسلامی-ایرانی چندیست که اقدام به تاسیس شبکه ای انحصاری برای تربیت نسل آینده که قرار است کادر آینده نظام اسلامی را تشکیل دهند نموده است. رصد گذرای برنامه های شبکه کودک در طول این دوران به خوبی گویای آنست که برنامه های ساخته شده چندان ارتباطی با آرمان و اهداف انقلاب اسلامی نداشته و در بسیاری مواقع حتی جهتی مغایر با اهداف انقلاب اسلامی را می پیمایند. تولیدات این شبکه  از  ویژگیهای گوناگونی برخوردارند  که در این میان تبعیت از مکتب "اپیکوریسم" به عنوان مروج مکتبی که از هزاره های پیشین لذت طلبی افراطی را در دستور کار خود قرار داده است بیش از دیگر ویژگی ها خودنمایی می کند.



فرهنگ معین در تعریف از این مکتب آورده است: مکتب اپیکوری مکتبی فلسفیست منسوب به اپیکور فیلسوف یونانی که هدف زندگی را درک لذات جسمانی و خوش باشی می داند. اپیکور یا ابیقور (Epicurus) فیلسوف یونانی در ۳۴۱ پیش از میلاد در ساموس واقع در دریای اژه زاده شد. در ۱۲ سالگی شیفته فلسفه شد و در شهر تئوس نزد نوزیفانوس شاگردی کرد و با حکمت دموکریت آشنا شد. در ۱۹ سالگی به آتن رفت و در آکادمی افلاطون به مدت یک سال به فراگرفتن فلسفه اشتغال داشت پس از آن در شهرهای کولوفن و موتیلنه و لامپساکوس به تدریس پرداخت تا آن که خود مکتبی را پایه‌ریزی کرد به نام "اپیکوریسم" یا طرفداران زیبایی و لذت. اندیشهٔ فلسفی او بیشتر با محوریت اصل بودن لذت در زندگی آدمی شکل گرفته است. او را از اولین فیلسوفان مادّی شمرده‌اند. این مکتب در دوران قرون وسطی به شدت مکتوم مانده بود و در دوران نوزایی و بازگشت تمدن غرب به اندیشه فیلسوفان  یونان باستان مجددا احیا گردید.



 با شکست سلطه کلیسا به عنوان نماد مذهب در جامعه اروپایی قرون وسطی و به حاشیه رانده شدن دین و الهیات از زندگی اجتماعی بشر اروپایی مکاتبی که بیش از دیگر مکاتب با مکتب مسیح و الهیات مسیحی و دینی تقابل داشتند نمود بیشتری یافتند. در این میان اپیکوریسم به عنوان تجلی مکتبی که خواستار مورد استفاده قرار گرفتن از هرچیر برای به حداکثر رساندن لذتهای جسمانی انسان می شود به تقابل با دین به عنوان یکی از عوامل ضدلذت و ضدکامیابی بشر پرداخته و با یادآوری سختیها و ریاضتهایی که کلیسا در دوران قرون وسطی  به نام دین و شریعت بر مردم تحمیل نموده است بیرق جدایی دین از سیاست را برداشته و سکولاریسم  را  در میان جامعه مسیحی و به تبع تمام جامعه بشری جای انداختند.



برای اثبات این مدعا تنها کافیست به بخشی از اظهار نظرات مبتکر این مکتب اشاره کرد. ازجمله اعتقادات اپیکور آنست که منشاء بدبختی مردم  ترس و وحشت از خدا و بیم از مرگ می باشد وی اعتقاد داشت مردم به جای آنکه به یاری علم فیزیک روی آورند و طبیعت واقعی اشیا را کشف کنند، می کوشند تا به یاری روحانیون و از راه نذر و دعا زندگی بهتری برای خود تامین کنند، غافل از آنکه خدا کوچک ترین مداخله در کار مردم ندارند. او معتقد بود اگر ظهور حوادث ناگوار، نظیر رعد و برق و طوفان، ناشی از اراده و غضب خدایان بود، هیچگاه صاعقه معابد و مجسمه های پارسیان و حرم های خدایان را با خاک یکسان نمی کرد، بلکه فقط گنهکاران را کیفر می داد. پس بهتر آن است که برای توضیح و تعلیل جهان دستخوش وهم و خیال نشویم بلکه به عالم طبیعت رجوع کنیم و ماهیت اشیاء را آنچنان که هست در یابیم.



نکته ای که در پایان باید بدان اشاره نمود آنست که رسانه ملی به عنوان اصلی ترین کارگزار در نهادینه نمودن فرهنگ متعالی اسلامی در میان نسل آینده کشور توجه و دقت چندانی را در تربیت نسلی که قرار است بار آرمانهای انقلاب را بر دوش بکشد مبذول نداشته است. نگاهی گذرا به برنامه های شبکه کودک به عنوان شبکه اختصاصی نسل آینده کشور به خوبی گویای آنست که اساسا برنامه سازان رسالتی جز خوش گذشتن ایام کودکی کودکان و نوجوانان آنهم بوسیله ابزارهای گوناگونی نظیر رقص، آواز و . . .  را برای خود قایل نبوده و به هیچ عنوان به آینده نسلی که در پای تلویزیون  شخصیت اجتماعی و به تبع نقش اجتماعی اش در جامعه جهت می گیرد توجه نکرده اند. نتیجه توجه به لذت طلبی و خوش گذراندن ایام همانگونه که از برخی محورهای کلام اپیکور نیز قابل رویت است و تجریه غرب به خوبی نشان می دهد تقابل با دین، شریعت و خروج اسلام از سپهر سیاست خواهد بود و  خروجی برنامه های امروزین شبکه کودک به یقین نسلی خواهد بود که به سکولاریسم بیش از جورج هولیوک[3] اعتقاد خواهند داشت.



هر که اول بنگرد پایان کار اندر آخر او نگردد شرمسار(مولانا)

 

******************************************************

 

پی نوشتها:

[1]- شهید مطهری. تاریخ تحلیلی اسلام. نشر معارف.

[2]- برای توضیحات بشتر در این باب رجوع شود به: <<خودزنی ملی در رسانه ملی>>ٰمندرج در:

http://www.irdc.ir/fa/content/12106/default.aspx

[3] - جورج یاکوب هالی‌اوک سکولاریست انگلیسی بود که برای نخستین بار واژه سکولاریسم را در سال ۱۸۴۶ معرفی کرد.



 
Share/Save/Bookmark
 


۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۰:۲۴:۲۳
این متنی که شما نوشتی چه ربطی داشت به خاله شادونه ؟؟ همون اول بگو که با شاد بودن بچه ها مخالفی والسلام (475877)
 
شمس الدین ش
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۳:۰۸:۲۳
من با نویسنده ی این نوشته مخالفم. برنامه ی شادونه اصلا هم شاد نیست. حتی عروسکاشم کپی یه برنامه ی انگلیسی است که از شبکه ی بی بی سی کودکان (شبکه 4 بی بی سی) پخش میشه. شادونه هم یه مجری لوس و بد اداس که فقط با اداهای جلفش رو اعصاب بچه ها راه میره. چرا باید عموهای فیتیله ای که بچه های مذهبی و دلسوزی هستن از آنتن حذف میشن و مسخره هایی جای اونا رو میگیرن؟! بچه های من از وقتی عمو ها از صبح جمعه ی تلویزیون رفتن یه دقیقه هم دیگه پای این برنامه بند نمی شن درحالیکه قبلا اصلا اجازه نمی دادن از خونه بیرون بریم می گفتن عمو ها برنامه دارن. این هم یکی از سیاست های غلط صدا و سیماست که تا یه برنامه ی خوبی داره جا میافته از حسادت و بدگوئی عده ای مغرض اونو حذف میکنه (476102)
 
نسیم
۱۳۹۰-۰۴-۱۸ ۱۲:۴۳:۵۰
مشکل اینجاست که اکثر برنامه های داخلی و تمام سریالها و فیلم های خارجی در تلویزیون سکولار هستند
در ساعات اوج بیننده و در پر ببیننده ترین برنامه ها اثری از دین و خدا و مذهب نمیبینی
برنامه های مذهبی و دینی اکثرا مجری محور، کسل کننده و ضعیف است
منظور من از دین و مذهب، مکارم الاخلاق دینی است که پیامبر خاتم برای آن آمده است (478039)
 
اخراجي
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۰:۲۴:۲۶
بعد از سپاس خداوند
خيلي ببخشيد ولي انتظار نداشته باشيد كه خاله شادونه يا هر مجري برنانه كودك ديگري ، واسه بچه ها از چه ميدونم جريان انحرافي قصه بگه . (475878)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۰:۳۶:۳۷
بابا بی خیال ! همین کم مونده بود برای شادی و دست زدن بچه ها هم فلسفه بافی کنیم .
چقدر الکی مشکل برای خودمان می تراشیم ! (475898)
 
سعيد
۱۳۹۰-۰۴-۱۹ ۱۰:۱۵:۴۸
عزيز من فرق رياضي و فلسفه ميدوني چيه؟
در رياضي مسائل لاينحل رو حل ميكنند ولي در فلسفه بديهيات رو تبديل به مساله ميكنند و اخرم حلش نميكنند!! (478472)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۱:۲۳:۲۳
اگرچه نقد بسیاری به رفتار و رویکرد برنامه های کودک وارد است اما ایراد اتهامات بدون مصداق صحیح نیست. در واقع بسیاری از رفتارهای ناهنجار و نامناسب مانند ترانه و رقص و بی حیایی در برنامه های کودک دیده می شود اما نمی توان گفت این برنامه ها نکات تربیتی ندارند. باید گفت در کنار نکات تربیتی متاسفانه موارد غیراخلاقی هم دارند. (475948)
 
زهره
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۱:۴۱:۰۴
خیالتان تخت. با این وضع صدا و سیما و نبودن شبکههای خصوصی و و و ... خاله شادونه نسل بعدی را تربیت نمی کند که حالا بخواهد سکولار باشد یا دینی یا لیبرال یا هر چیز دیگری.
نسل آینده را ماهواره تربیت خواهد کرد و فیلمهای خارجی. پسر چهار ساله من همیشه خودش را بتمن یا مرد عنکبوتی و یا سوپر من معرفی می کند و من هر چه برایش داستانهای شاهنامه می خرم یکبار هم خودش را آرش یا فریدون معرفی نکرد.آخر جذابیت کتاب به پای انیمیشنهای باکیفیت خارجی نمی رسد. توضیح بدهم که من شخصا چون به تربیت بچه ام حساسم برایش نه سی دی های خشن می خرم و نه ماهواره داریم ولی خوب مهد کودک را چه بکنم، بچه های دوست و آشنا و همسایه را چه بکنم. حقیقت این است که نسل آینده ما را دارند آمریکاییها تربیت می کنند حالا شما هی به صدا و سیما پیشنهاد بدهید... (475965)
 
فراز
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۱:۵۳:۳۳
بهتره انقدر افراطی نگاه نکینم
همین (475977)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۸ ۱۳:۲۴:۳۳
شما اگر چند برنامه این خانم رو ببینید
می فهمید که شاید شما دارید افراطی نظر می دهید (478075)
 
ترکان لو
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۱:۵۸:۰۷
من به عنوان یک جوان 30 ساله وقتی به خاطرات دوران کودکی ام مراجعه می کنم؛ خاطرات و تأثیرات برنامه های کودک آن دوران را به خوبی در روند زندگی خود مشاهده می نمایم. جالب آن که این تأثیرات هرچند بعضاً از کارتون های خارجی بوده ولی به علت انتخاب بجا و متناسب با شرایط فرهنگی کشور، دارای بار آموزندگی حتی بیشتری از متون درسی بوده است.

متأسفانه در سال های اخیر صدا و سیما هم در سطح کشوری و هم در سطح استانی و محلی از فرهنگ و آداب و رسوم موجود و مناسب کمترین بهره برداری را نموده و حتی به شکلی افراطی از انتخاب برنامه های کارتونی مناسب خارجی نیز دوری نموده است.

نتیجه حاصل یک سری برنامه های کودک مجری محور و زمان پرکن بوده است. جالب آن که این استراتژی در هر دو سطح کشوری و محلی دنبال گردیده است و بیش از پیش از ذخایر فرهنگی و اجتماعی جهانی، کشوری و محلی اجتناب شده است.

این موارد احتمالاً نه از روی آگاهی قبلی که بیشتر به عنوان یک پدیده در بین تصمیم گیران می باشد. این بیشتر ناشی از پس روی فکری مسئولین و تصمیم گران در طول سالیان قبل می باشد. (475982)
 
sadaf
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۷:۳۶:۱۰
من این روقبول ندارم که مابایدازکارتون کشوری الگوبگیریم که اصلامعتقدبه عالم قبروقیامت نیست بله ازآنجاکه کشورهای خارجی چون نه اصلاپایبندبه نظام خانواده هستندونه دین لذا فیلمهای آنها همیشه براساس تخیل ووهم است وتاجای که بتونن حتی درفیلمهای کارتونشون ،به دین ضربه میزنندمثلافیلمی مثل مردعنکبوتی میخادبگه منجی آخرالزمان مهدی نیست بلکه این مردخیالیست یاپیناکیویاهرفیلم دیگری .پس شماببینیدکه چراکشورهای خارجی اصلافیلمی که درراستای تحکیم خانواده باشه یاطنزی که بیان کننده مشکلات مردم باشه درست نمیکنن پس بنابرنظرنویسنده نبایدماخودرا ففط وفقط منحصردرلذت وخنده زودگذربکنیمبله طنزوخنده اگرهمراه بامطالب آموزنده ودینی باشدبسیارعالیست (476370)
 
شهروند
۱۳۹۰-۰۴-۱۸ ۰۹:۱۳:۱۴
سرکار خانم صدف
شحبت این هست که باید از روش برخورد درست و علمی اونها درس بگیریم نه افکارشون در مورد همه چیز. ضمنا فیلم در مورد خانواده و صداقت و غیره هم کم نیست. (477874)
 
محسن
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۱:۵۸:۵۹
من کاری به این فلسفه بافی ها و مکتب ها و ایسم ها ندارم و بجاش یه دختر 5 ساله دارم.
بچه های الان اینقدر اعتماد به نفس و شخصیت قوی دارن که اگه کمترین عدم جذابیتی در برنامه کودک ببینن بلافاصله از خیر دیدن میگذرن . رسانه های جایگزین هم فراوون دم دستشونه . مثل زمان کودکی ما نیست که فقط یه برنامه کودک بود از ساعت 5 تا 6 و ما هم باید فقط همون رو میدیدیم . کلی دی وی دی و کارتون و شبکه های اختصاصی ماهواره ای توی خونه اکثر خونواده ها هست . بیاین واقعیت رو بپذیرین. (475985)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۲:۱۵:۴۶
الف قرار نشد انتقاد الکی بکنی. اگه این مقدار شادی هم برای بچه ها نباشه باید تاچندسال دیگه همشون قرص اعصاب بخورن.از طرفی بهترین روش آموزش به بچه ها همین آهنگ و شعره. (476017)
 
ترکان لو
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۲:۳۲:۲۹
من به عنوان یک جوان 30 ساله وقتی به خاطرات دوران کودکی ام مراجعه می کنم؛ خاطرات و تأثیرات برنامه های کودک آن دوران را به خوبی در روند زندگی خود مشاهده می نمایم. جالب آن که این تأثیرات هرچند بعضاً از کارتون های خارجی بوده ولی به علت انتخاب بجا و متناسب با شرایط فرهنگی کشور، دارای بار آموزندگی حتی بیشتری از متون درسی بوده است.

متأسفانه در سال های اخیر صدا و سیما هم در سطح کشوری و هم در سطح استانی و محلی از فرهنگ و آداب و رسوم موجود و مناسب کمترین بهره برداری را نموده و حتی به شکلی افراطی از انتخاب برنامه های کارتونی مناسب خارجی نیز دوری نموده است.

نتیجه حاصل یک سری برنامه های کودک مجری محور و زمان پرکن بوده است. جالب آن که این استراتژی در هر دو سطح کشوری و محلی دنبال گردیده است و بیش از پیش از ذخایر فرهنگی و اجتماعی جهانی، کشوری و محلی اجتناب شده است.

این موارد احتمالاً نه از روی آگاهی قبلی که بیشتر به عنوان یک پدیده در بین تصمیم گیران می باشد. این بیشتر ناشی از پس روی فکری مسئولین و تصمیم گران در طول سالیان قبل می باشد. (476047)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۲:۴۱:۲۴
نویسنده محترم اصول اولیه مقاله نویسی را هم نمی داند.
1- عنوان مقاله چه ربطی با موضوع نوشتار دارد؟
2- پاراگراف ها بسیار نامربوط و ارتباط منطقی بین مطالب بسیار ضعیف است.
3- محتوا در مرز فاجعه قرار دارد.
4- بر فرض صحت همه این موارد، راهکار پیشنهادی چیست؟ انتقاد بدون ارائه راه حل، نقد نیست. (476070)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۳:۴۲:۳۰
با سلام. درباره سريال ساختمان پزشكان هم بنويسيد كه روابط بين اعضاي خانواده در آن سراسر توهين به يكديگر است. فرزند با والدين خودبا الفاظ زشت صحبت ميكند و بالعكس و يا برخورد برادر ها با يكديگر. يا طرز برخورد بين ناصر و همسر برادرش.. آيا در يك جامعه اسلامي رابطه بين محرم و نامحرم بدينگونه است . برادر همسر دكتر افشار با ادبيات بسيار سخيف و زشت با همسر برادر خود صحبت ميكند و بارها در طول سريال طوري نمايش ميدهد كه قصد زدن همسر برادر خود رادارد. آيا اين رفتار در فرهنگ ما ايرانيها جايي دارد (476136)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۳:۵۲:۰۶
خداوکیلی دیگر گیر ندهید به شادی بچه ها .بزرگترها را بس است. (476148)
 
مسعود
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۴:۱۲:۱۵
نظرتان راجع به پلنگ صورتی چیه؟ فکر نمی کنید این پلنگ نابکار با آن رنگ مشکوکش راه‌گشای انقلاب‌های رنگی بود. یا مورچه‌خوار به نظر شما وقتی می‌گوید «بیش از 70000 جور حشره توی دنیا هست، بعد من فقط باید مورچه بخورم» از خلقت خودش ابراز نارضایتی نمی کند و به کار خدا عیب نمی گیرد، اصلاً چرا خاله شاه دونه؟ شاه که رفت پی کارش، خاله غضنفر بود بهتر نبود؟ نظرتان راجع به تام وجری چیه؟ این نمی‌خواهد جدال مستمر حق و باطل را به نفع باطل (موشه) تفسیر کنه. چرا بازرس همیشه به گروهبان دودو می گوید «نگو سی، بگو بله» نمی خواهد فرهنگ فرانسوی را در اذهان کودکان ما جابیاندازد. آقای دکتر عباسی کجایی برادر بیا کشفیات جدید را تحویل بگیر!! (476182)
 
حميد
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۴:۱۲:۳۲
نويسنده مشكل درجا زدن در زمان گذشته و نفيمدن نيازهاي امروزي دارد و نمي داند كه زمان اين گونه افكار سپري شده است (476183)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۴:۲۵:۲۲
سلام.
ببخشیدا توقع داری واسه بچه ها از سران فتنه و جنگ نرم و مشایی و جریان انحرافی بگه؟؟؟؟؟؟؟ (476205)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۴:۳۹:۰۷
چه متن بی ربطی! اولاً که خوتان می گویید اپیکور مال 341 قبل از میلاد است! الوووو ....«قبل از میلاد» آن هم نه یک سال و دو سال، 341 سال! بعد از شکست سلطه کلیسا می گویید که مال همین 200 سال پیش است. ثانیاً، اگر اپیکور گفته که از خدایان خرافی یونانی ها نباید ترسید، مگر بد گفته؟ اگر اپیکوریسم یعنی کفر به خدایان یونانی من هم یک اپیکوریست هستم. اصلاً ویژگی اصلی توحید آسوده شدن خیال آدم و نترسیدن از خدایان ساختگی و خرافی است. لااقل اپیکور یک قدم به توحید نزدیک تر بوده تا بقیه مردم. وانگهی همه این حرفها چه ربطی داشت به خاله شادونه؟!
واقعاً کیفیت الف در حال نزول شدید است. حالا این متن را اگر آن پایین می گذاشتید طوری نبود ولی به عنوان مطلب اول فقط می تواند نشان دهنده نزول و بل سقوط کیفیت الف باشد. (476222)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۵:۰۲:۰۹
اینکه هر کس که یک کلمه در دبیرستان خوانده و به یک فرهنگ معین دسترسی دارد می تواند با تابوهایی مثل سکولاریسم و امثال آن که امروز مد شده مثلا مقاله تحلیلی بنویسد مهم نیست. از قدیم گفته اند که شنونده باید عاقل باشد. متاسفانه سواد برخی تصمیم گیرها از این آقایان کمتر است و لذا به این نوشته ها به عنوان مقالات فلسفی نگاه می کنند و مردم بیچاره را ازین که هستند افسرده تر می کنند. (476243)
 
دانشجو
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۶:۰۲:۰۴
آخه عزیز من مملکت سیستم آموزشیش از دبستان تا دانشکاه با اصول لائیک و سکولاره بعد شما اومدی گیر دادی به برنامه کودک!! بازم صد رحمت به خاله شادونه بهتر از اون خاله های عبوسیه که بلد نیستن با بچه حرف بزنن (476300)
 
دانشجو
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۶:۰۳:۵۰
به گمانم شما طرفدار سیستم مکتبی و تربیت ترکه ای و وحشت از سایه پدری هستی که در سالهای دور مرسوم بوده! (476302)
 
دانشجو
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۶:۱۰:۳۱
بچه های این دوره زمانه خیلی متفاوتند باهوشتر حساس تر و کنجکاو هستند بچه های این دوره مثل ما نیستند که با برنامه های آقای راستگو و آقای حکایتی و امثالهم تامیین بشوند اونها با افرادی ارتباط برقرار میکنند که مهربان شاد و خوش رو باشد و همان اندازه که جنبه های کودکانه شان را در نظر میگیرد اونها رو جدی بگیرد. (476305)
 
امير
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۷:۰۵:۴۵
خانواده ما از برنامه های صدا و سیما همين برنامه کودک و خاله شادونه رو نگاه مکنه حالا می خوای با اين نوشته ات کاری کنی که اصلا برنامه های صدا و سيما رو نگاه نکنيم؟نه اينکه فکر کنی آدم بی دينی هستيم ،نه اما معتقدم اين راهش نيست>لطفا چاپ (476352)
 
محمد رضا باقری چالوپلی
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۸:۰۱:۲۴
در ایران خانوادگی مسیول می شوند رامبد جوان که می آید همسرش هم بازیگر می شود کلا اینجا صدا وسیما ملی نیست متعلق به چند خانواده است که در کذشته در آن کار کردند (476393)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۹ ۰۲:۱۸:۲۶
چه ربطی داشت؟این دوتا تو کارشون اگه بهترین نباشن از خیلیا سرترن (478368)
 
ازربايجان اوشاقي
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۹:۴۱:۳۹
با عرض سلام رسانه ملي دراستانهاي ترك نشين برنامه كودك بزبان فارسي پخش ميكنه .يعني چه.ولي تو شبكه سحر به زبان اذري برنامه كودك پخش ميكنه .چرا نبايد كودك من برنامه كودك به زبان مادري نداشته باشد وعين زمان رضا خان همه بايد فارسي حرف بزنند علي الخصوص كودكان (476461)
 
آذربایجانی فدایی ایران
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۲۰:۱۱:۲۱
آقای یا خانوم اوشاق
آذربایجان درسته نه آزربایجان
مفهومه ؟
میدونی کلمه شما نماده و چه مفهوم پلیدی داره ؟ (476473)
 
دخو
۱۳۹۰-۰۴-۱۶ ۱۰:۴۳:۱۱
خانم اگر شما ایرانی هستید که بزبان رسمی ایران باید با شما وخانواده محترم صحبت کرد واگر انیرانی که باز هم باید در ایران زبان شکرین پارسی را بیاموزید وراه سومی هم وجود ندارد! (476772)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۶ ۱۵:۲۲:۱۱
عزيز دل بابا ملتهاي ديگري هستندكه ميخواهندزبان مادريشان حفظ بشه.بقول شهيد مطهري عزيز اگر زبان يك ملت يا قوم بميردفرهنگ و همه چيز ان ملت مرده است.شما بهتر است بريداصل 15و19 قانون اساسي را بخوانيد. (477137)
 
ایران
۱۳۹۰-۰۴-۱۸ ۱۵:۱۱:۵۶
دوست عزیز شما تفاوت معنای واژه های ملت با قوم رو میدونین چیه؟ (478147)
 
ایرانی
۱۳۹۰-۰۴-۱۸ ۱۹:۴۰:۵۲
اشتباه گرفتی ایران متعلق به فارس نیست اینهایی هم که بهتون یا دادن اشباهه ایران یعنی فارس ترک کرد بلوچ ودهها خرده فرهنگ دیگه
و زبانش هم فارسی نیست باید همه زبانها در ایران پاس داشته بشه نه فقط فارسی (478301)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۶ ۰۲:۰۷:۱۶
اي کاش انتقاد کنندگان با مطالعه مي‌نوشتند./
عزيزم الف!‌تازماني که علوم انساني اسلامي نشده و تا زماني که برنامه هاي صدا و سيما بومي نيستند، اين ضديت ها با دين ادامه خواهد داشت (476592)
 
منصور
۱۳۹۰-۰۴-۱۶ ۰۸:۲۱:۲۳
برنامه کودک همه شبکه های صدا و سیما و شبکه های استانی را اگر ببینید در یک مورد با هم اشتراک دارند - یک مجری و یک عروسک و گاهی هم یک مجری و دو عروسک با هم بازی می کنند - بنابراین توان مقابله برنامه های صدا و سیمای وطنی در برابر برنامه های دیگر کشورها پیشرفته برابر است با صفر (476657)
 
حقانی مقدم بیزه ای
۱۳۹۰-۰۴-۱۶ ۱۱:۳۸:۳۰
باید کار ها را با نگاه تخصصی پیش ببریم اینکه یکی بگه شادونه خوبه یکی بگه بده که کار درست نمی شه باید عده ای از متخصصان تربیتی /اسلامی /ملی وروانشناس وجامعه شناس و...با در نظر گرفتن همه ی موارد این امور را بررسی کنند و پیش ببرند والا نظر این وآن آقای محترم که متخصص فن نیست ارزش عملی ندارد (476864)
 
ارومی
۱۳۹۰-۰۴-۱۶ ۱۲:۱۱:۰۵
سال 1351 که من نوجوان بودم تلویزیون 2 کانال داشت و روزانه 5-6 ساعت برنامه حالا هزاران کانال که شب وروز برنامه های مختلف پخش میکنند و با انواع اهداف وبا بهترین کیفیت ونوع فیلمبرداری اقایان صدا وسیما انتظار دارید نسل جدید را شما با این برنامه هایتان تربیت کنید ؟ چند سال بعد نتیجه این تصور خام خود را خواهید دید. درست مثل اینکه با تیر کمان به جنگ فانتوم بروید. (476902)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۶ ۱۲:۱۵:۵۲
اقای فتیله در نقش خانم که بازی می کند می خواهد اسپند دود کند اسم مردهای همسایه را می برد بعد می گوید محمد اقا نه اون خیلی خوشگله چشم اون نه اون یه چیز دیگه است این رواج بی بند باری نیست (476912)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۶ ۱۳:۲۷:۳۶
سکولار تر از دهه شصتی ها پیدا نمی کنی. (477001)
 
محمد
۱۳۹۰-۰۴-۱۶ ۱۶:۲۶:۳۸
اگر می خواهی کار فرهنگی کنی کلی گوئی نکن وبه مصادیق اشاره کن با تیتر عنوان مواقفقم ولی توضیحاتت چراکنده وزیاد ونیز بدون اشاره به مصادیق بود (477180)
 
محمد
۱۳۹۰-۰۴-۱۶ ۱۸:۴۳:۲۳
دوست گرامي و محترم تحقيق خوبي بود ولي چه ربطي داشت به برنامه هاي كودك و نوجوان شبكه دو جان من از شادي و عالم بچه ها كه فاقد دركش هستي بيا بيرون (477267)
 
محمد یوسف پور
۱۳۹۰-۰۴-۱۷ ۱۱:۵۲:۱۴
باسلام
حاله می شه گفت این ارتباطش با خاله شادونه چیه؟! سر تیتر خبر با متن خبر کاملا متفاوته،
خدا می دونه پشت این شیوه خبری چیه؟!
آیا واقعا دلسوزی واسه نظام و انقلابه یا اینکه؟! (477548)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۷ ۱۵:۱۱:۳۲
حالا خوبه که همین صداوسیما دست خودتونه و هر برنامه ای که صلاح میدونین پخش میکنین! وای بحال روزیکه این صداوسیما خصوصی بشه! (477644)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۸ ۰۰:۳۷:۳۹
چه عجب. صبح بخیر. جامعه خبری تحلیلی الف بلاخره به یکی از اصلی ترین حوزه های چالشی پیش روی اجتماع وارد شد. اهلا و سهلا. (477785)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۸ ۰۸:۳۵:۲۷
اول خواهشمندم كه والدين محترم به كتابهاي اخلاقي معتبر كه مستند به ايات قراني وروايات ائمه هدامي باشند مراجعه نمايند واصول تربيت اسلامي كه از كلام وحي توسط نبي مكرم اسلام اورده شده نسخه اي كامل براي نسل بشر است منجمله معراج السعاده ملا محمد نراقي كه از فلاسفه وعرفاي بسيارمشهور واز نوابغ ما مي باشند وبا مقايسه ان با برنامه هاي كه تحت عنوان شادونه،فيتيله و.. اجرا مي گردد مشاهده نمايند كه چه رذايل اخلاقي ونكات منفي را به كودكان ما اموزش مي دهدوباعث ايجاد شكاف هاي بسيار زياد در روابط بين فرزند وپدر و مادر وانحرافهاي اخلاقي كه در نسل امروزي مشهود مي باشد مي گردد به نظر من همه اين برنامه ها خيانت است به اسلام ونسل بشري وكودكان پاك ومعصومي كه در ايند دچار مشلات اخلاقي و روحي فراواني مي گردند. (477832)
 
محمد
۱۳۹۰-۰۴-۱۸ ۰۸:۴۲:۴۶
متاسفم براي برخي از كساني كه بدون علم واكاهي اعلام نظر مي كنند ومعيار مقايسه شان مخالف بودن مطلب با هواي نفسشان است وبي دليل متهم كرده و در تاريكي ايستاده ونمي توانند به روشني بيايند چون چشمانشان به تاريكي عادت كرده ونمي توتنند رنج به روشنايي امدن را تحمل كنند (477840)
 
شادكام
۱۳۹۰-۰۴-۱۸ ۰۹:۰۱:۵۱
مگر ميشود نسل آينده كشور را كه بايد در آينده سكان هدايت كشور را به دست گيرند، به نام تربيت اسلامي با عزا و مصيبت و آنچه مد نظر شماست تربيت كرد؟ اين روشها تاكنون جواب نداده و نخواهد داد. شخص اينجانب محيط شاد را براي فرزندانم در خانه حتي به بهاي تحريم تلويزيون داخلي فراهم خواهم نمود. (477865)
 
مجید
۱۳۹۰-۰۴-۱۸ ۰۹:۱۵:۵۷
درحالی که ما درگیر همدیگریم ظاهرا عده ای تلاش دارند فرزندانمان را آنگونه که میخواهند تربیت کنند. واقعا برنامه های کودک صدا و سیما، جز تعداد اندکی از آنها، تاسف آور و کاملا در راستای اهداف دشمنانمان است صحت این ادعا را میتوان به راحتی با سند و مدرک نشان خواهم داد. (477877)
 
نادر امینی
۱۳۹۰-۰۴-۱۸ ۰۹:۵۵:۱۷
ما که نفهمیدیم این آقا چی می خواست بگه درس فلسفه می گوید یا می خواد از برناه کودک انتقاد کند شاید خودش هم نفهمیده
من کاری به برنامه های نه چندان دل چسب سیما ندارم ولی خودمونیم اگر م خواهیم برنامه کودک انتقاد کنیم باید ودمان کودک باشیم بهتر بود نویسنده محترم سراغ کودکان می رفت واز آنان مصاحبه می گرفت تا ببیند آیا آنااز این برنامه خوششان میاید وچرا
باید کودک بود (477906)
 
هادی ناجی
۱۳۹۰-۰۴-۱۸ ۱۱:۰۳:۴۰
بسم الله
بنده البته اطلاع دقیق ندارم، اما از روی خروجی برنامه ها، این طور نتیجه می گیرم که نویسنده این مقاله اشتباه کرده است.
به نظر بنده این طور نیست که برنامه سازان پیرو مکتب خاصی باشند و با برنامه ریزی این طور رفتار کنند.
به نظرم این جمله اشتباه است:
\"... اساسا برنامه سازان رسالتی جز خوش گذشتن ایام کودکی کودکان و نوجوانان آنهم بوسیله ابزارهای گوناگونی نظیر رقص، آواز و . . . را برای خود قایل نبوده\"
به نظرم برنامه ساز اصلا نه در این مورد تفکر عمیقی و مطالعات کافی داشته و نه اصلا راه دیگری بلد بوده و چیز دیگری به فکرش می رسیده.
فکر می کنم که بیشتر از بی سوادی و نابلدی است تا برنامه ریزی و تفکر تخریب و ضدیت و این هم به خاطر کوتاهی در افرادی است که باید این مطالعات را می داشته اند و اکنون در جایگاه این برنامه سازان می نشسته اند.
اگر واقعا افرادی هستند که توانایی ساخت برنامه های مناسب برای کودک و نوجوان دارند و در صدا و سیما به آنها میدان داده نمی شود، برنامه ها را در قالب سی دی و شرکت های خصوصی تولید و توزیع کنند تا به وظیفه خود عمل کرده باشند.
فکر می کنم همان آینده نگری که نویسنده در ابتدا و انتها به آن اشاره کرده و ظاهرا تذکر می دهد که حالا آینده نگر باشیم که فردا ضرر نکنیم، قبلا انجام نشده و حالا داریم ضرر آن را می دهیم. (477958)
 
کارشناس سینما
۱۳۹۰-۰۴-۱۸ ۱۳:۱۷:۳۶
البته باید گفت برنامه خاله شادونه یک برنامه ای شاد و لذت بخش برای خردسالان است نه برای نوجوانان
مخاطب خاله شادونه کودکان زیر 10 سال است.
مانند دیگر برنامه های این سنین مانند لالایی برنامه رادیو برای خواب کردن کودکان و .....
از لحاظ حجاب باید گفت خاله شادونه با لباسی کاملا پوشیده وتنوع رنگ که مورد پسند کودکان است به صحنه می آید.
لبخند ملیح خاله شادونه هم سبب شور و شعف در کودکان می شود.
به نظر نمی رسد این برنامه هیچ مشکل اسلامی داشته باشد چرا که مخاطب آن سنین خردسالی است.

من از نقد این برنامه در سایت الف کاملا متعجب شده ام (478065)
 
محمد
۱۳۹۰-۰۴-۱۸ ۱۸:۰۰:۱۸
بعضي اذهان و افكار ,اوهامي غريب و بيمارگونه دارند و در پس هر چيزي كه با متر ومعيار خودشان منطبق نيست طرح و توطئه‌هاي غظيم را مشاهده ميكنند و جالب است كه ظاهراً و براي منطقي جلوهكردن از علم وهنر وتاريخ هم سوء استفاده مي‌كنند. اخوي بهشتي كه به مومنان وعده داده شده پراز نغمه و ترنم و شادي است. و البته شرط نشده كه اين دنيا بايد جهنمي از اندوه را طي كنيم(به‌ويژه كودكان و خردسالان) تا به شادي موعود برسيم. متاسفم كه در اين ملك اغلب چنين افكار بيماري حالت اجرايي هم به خود مي‌گيرد و تا رفع تديل قطره چكاني‌اش بايد سالها بگذرد و تلخكامي و نتايج مخربش دامن يك نسل را بگيرد. (478262)
 
سامان
۱۳۹۰-۰۴-۱۸ ۲۱:۱۷:۰۷
شما پس احتمالا با اساس برنامه كودك مخالفيد. چون برنامه كودك براي سطوح سني زير 10 سال ساخته مي شود و در اين سن نه دين و نه عقل سليم انتظار ندارد در مورد مباني انقلاب و فرهنگ غرب و شرق و فلسفه صحبت شود. شما اگر مايليد از شبكه چهار سيما به عنوان شبكه كودك براي فرزند خودتان استفاده كنيد (478327)
 
نادر رسولی
۱۳۹۰-۰۴-۱۸ ۲۳:۲۲:۴۶
مشکل ما افرادی هستند که گزینش این افراد(مجری مربوطه)را انجام میدهند و اجازه می دهند امثال اینها در یک شبکه ملی بر روی آنتن روند (478344)
 
الهام
۱۳۹۰-۰۴-۱۹ ۱۲:۲۹:۲۲
امثال اینها یعنی چی؟ مشکل این خانم یاهر کس دیگه ای که مدنظر شماست چیه؟ می خواین برنامه کودک رو کلا حذف کنیم؟ (478594)
 
نادعلی
۱۳۹۰-۰۴-۱۹ ۰۸:۰۷:۱۹
حرف و بحث کاملا درست و بجاست اما نویسنده محترم به یک نکته توجه نکرده است که تلویزیون به عنوان یک رسانه محدود به سیمای ایران نیست و متاسفانه کانالهای مختلف در دنیا مشغول هستند و مخصوصا در بخش کودکان هم فعالیت گسترده دارند . دنیای امروز حد و مرز ندارد و نمی توان جداسازی نمود در هرحال سیمای جمهوری اسلامی برای جذب مخاطب مجبور است به برنامه های خود کمی آب و تاب بدهد در غیر اینصورت مخاطب او به حداقل خواهد رسید .متاسفانه با حجمه جهانی چه بخواهیم چه نخواهیم تقریبا مسیر جهان امروز پیش روی جوانان ما هم هست و خیلی نمی توان کاست بود . (478395)
 
نرگس
۱۳۹۰-۰۴-۱۹ ۰۹:۱۲:۵۴
بچه كه بودم يه كارتوني نشون ميداد به نام دختري به نام نل اين دختر داشت دنبال مادرش ميگشت كه گفته بودند تو يه شهريه به نام پارادايس كه اخرش ميفهمه مادرش مرده و پارادايسي وجود نداره...پارادايس معناي عربيش ميشه جنت و فارسيش پرديس يا همون بهشت...ميدونيد ما از همون بچگي ميزنن تو سرمون و حتي خودمون هي شعار ميديم بهشت زير پاي مادران است اما اين كارتون خيلي زيبا اين باورو كه به شخصه فك ميكردم يه باور اسلاميه به من فهموند كه ارزش مادر چقد والاست و واقعا لياقت مادر كمتر از بهشت نيست...ببينيد اونا چه جوري به مردمشون يه باورو نهادينه ميكنن ما چه جوري؟مثلا به جا اينكه بزنين تو سر مردم واسه حجاب بيايد يه سريال مثل نل بسازيد كه اروم اروم اين شعارو تو ذهن مردم نهادينه كنه:حجاب مصونيت است نه محدوديت اگه واقعا مصونيته و واقعا علمي كار بشه مردم خيلي بهتر از شماها ميفهمن و خودشون ميتونن درك كنن كه با اين تفاسير شما ايا حجاب مصونيته؟ (478422)
 
رامین
۱۳۹۰-۰۴-۱۹ ۱۱:۳۷:۳۲
سلام
عزیزم انگار شما تکلیفت با خودت هم مشخص نیست . فهمیدیم که خیلی فیلسوفی . حالا همه چیز این مملکت درسته فقط مونده خاله شادونه که حضرتعالی با دو تا واژه که یاد گرفتی درستش میکنی انشا الله . (478548)
 
مجتبي
۱۳۹۰-۰۴-۱۹ ۱۲:۴۰:۲۴
شما بچه كه بوديد چه برنامه اي نگاه مي كرديد اينقدر ديني شديد؟ (478602)