کد مطلب: 299314
واکنشها به طرح افزایش تعرفه واردات خودرو
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۲۷
"مشکل خودروسازی سوءمدیریت است نه واردات"، "افزایش تعرفه واردات خودرو باعث تنبلتر شدن خودروسازان میشود"، "به جای افزایش تعرفه واردات، خودروسازی اصلاح شود" و نظایر اینها چکیده واکنشهای برخی کارشناسان به طرح افزایش تعرفه واردات خودرو است.
به گزارش ایسنا، حدود ۱۰ روز پیش نادر قاضیپور - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس - از تهیه طرحی دو فوریتی برای افزایش تعرفه واردات خودرو تا ۱۰۰۰ درصد خبر داد.
این اقدام در حالی است که مصرفکنندگان ایرانی از قیمت و کیفیت خودروهای داخلی و همچنین کیفیت خدمات پس از فروش خودرو در کشور ناراضی بوده و خواستار افزایش کیفیت و کاهش قیمت این محصولات هستند.
در این شرایط کارشناسان و اساتید دانشگاه ارائه طرح افزایش تا ۱۰۰۰ درصدی تعرفه واردات خودرو را طرحی غیر کارشناسی و در حد شوخی دانسته و آنرا پاسخ مناسبی به مطالبات مصرفکنندگان در این حوزه نمیدانند.
در این زمینه امرالله امینی - عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی - میگوید:" افزایش ۱۰۰۰ درصدی تعرفه واردات خودرو بیشتر به شوخی شبیه است و در هیچ کجای دنیا چنین تعرفهای برای واردات خودرو اخذ نمیشود. نمایندگان مجلس به جای ارائه طرح برای افزایش تعرفه واردات خودرو طرحی برای اصلاح صنعت خودروی داخلی ارائه کنند".
وی خاطرنشان میکند:" افزایش تعرفه واردات خودرو تنها موجب سستی و تنبلی بیشتر خودروسازان و ادامه روند معیوب گذشته در صنعت خودرو خواهد شد. به نظر من به جای افزایش تعرفه واردات خودرو باید شرکتهای خودروسازی را به مجلس فراخوانده و از آنها بخواهند طرحی برای افزایش کیفیت خودروهای تولیدی ارائه کنند".
محمدقلی یوسفی - عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی - نیز در این زمینه میگوید:" مشکلات خودروسازان داخلی ناشی از مواردی چون مدیریت نادرست و سیاستهای غلط پولی و بانکی است و با افزایش تعرفه واردات خودرو نمیتوان این مشکلات را حل کرد".
به گفته وی،" به جای افزایش تعرفه واردات خودرو باید بررسی شود که چرا در زمانیکه تعرفه واردات خودرو بالا بود، خودروسازان اقدامی برای تولید خودروهای با کیفیت انجام ندادند".
رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان نیز از ناکارآمدی شرکتهای خودروساز میگوید:" تولید خودروهایی که پلتفرم آنها مربوط به سه دهه پیش است نشاندهنده ناکارآمدی شرکتهای خودروسازی است، در این شرایط افزایش تعرفه واردات خودرو تنها باعث تنبلی بیشتر خودروسازان خواهد شد".
محمد جعفری خاطرنشان میکند:" افزایش تعرفه واردات خودرو به معنای این است که به خودروسازان بگوییم روند نامطلوب گذشته را ادامه داده و همچنان خودروهایی با تکنولوژی سه دهه پیش را تولید کنید".
شهرام آزادی - عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی - نیز در این رابطه میگوید:" اگر تعرفه واردات خودرو را افزایش دهیم خودروسازان دیگر انگیزهای برای ارتقای کیفیت و کاهش قیمت محصولاتشان نخواهند داشت. در این شرایط به جای ارائه طرح افزایش تعرفه واردات خودرو، دولت و مجلس باید همراستا با یکدیگر طرحی کارشناسی برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودروهای تولید داخل ارائه کنند".
وی خاطرنشان میکند:" اتفاقا راه حمایت از صنعت خودروی ایران، کاهش تعرفه واردات خودرو برای تسهیل ورود خودروهای خارجی، افزایش رقابت و اجبار خودروسازان به ارتقای کیفیت و کاهش قیمت محصولاتشان است".
کلمات کلیدی : واردات خودرو
بی طرف
۱۳۹۴-۰۷-۱۲ ۰۷:۴۲:۵۲
هر دم از این باغ ،بری می رسد . تازه تر از تازه تری می رسد . (3235870) (alef-11)
کاری نکنین ملت خودرو دست دومم هم نخرن و جاش دوچرخه سوار شن (3235883) (alef-11)
درود بر شما امیدوارم روزی برسه که خودروی روز دنیا را با کیفیت عالی از خودروسازان ایرانی بخریم این کمپین با هدف ضربه به تولید داخل تشکیل نشده بلکه هدف ادب کردن خودروسازان داخلیه تا شاید کمی به خودشون بیان (3235996) (alef-11)
از سال 1370 همواره خودرو با تعرفه هاي بالا مورد حمايت بوده است.
بايد با يك سياست حداكثر 5 ساله طرح كاهش تعرفه و بهبود كيفي خودرو از نظر مصرف سوخت و ايمني بصورت كاهش سالانه تعرفه و ا فزايش پارامترهاي كيفي اجرا شود.
وگرنه همين آش و همين كاسه است. (3236038) (alef-11)
ما در هیچ شرایطی خودرو صفر نمیخریم (3236104) (alef-11)
خدایا چنان کن
۱۳۹۴-۰۷-۱۲ ۱۰:۳۰:۱۲
خدایا چنان کن سرانجام کار که تو خوشنود باشی و مردم ایران هم از گزند این تصمیمات خلق الساعه مصون بمانند (3236292) (alef-11)
کم زور بگویید بنزین که با فوب خلیج فارس است پس ماشین راهم با قیمت دوبی باید بخریم مملکت ما طلاست (3236495) (alef-11)
واقع بین
۱۳۹۴-۰۷-۱۲ ۱۱:۴۳:۱۰
بهترین راه که به تولید ملی ضربه نخوره و مردم تحت فشار نباشند...اینکه اولا قیمت خودروها ی داخلی منصفانه باشد(نه هرکی هر چی دلش خواست)...دوما هر دو سال یکبار به مدت دو ماه به سرپرست هر خانواده که تقاضای خودروی خارجی دارد با تعرفه 50 درصد اجازه ورود یک خودرو صادر شود به شرط اسقاط یک خودروی داخلی کارکرده با عمر بیش از 6 سال...و با ثبت شماره ملی شخص در گمرک تا 8 سال بعد حق ورود مجدد خودرو از ان شخص سلب میشود...این در حالی است که تمامی ارگانهای دولتی خودروی خارجی دارند..در حالی که مردم که بیشترین اسیب را می بینند باید خودروی داخلی سوار شوند..این اشتباه است..خودروی ملی برای ارگان ملی و دولتی است..به این پیشنهاد فکر کنید جواب میده به شرط اینکه باز باند بازی و دوز کلک یک عده سود جو وارد نشود.. (3236533) (alef-11)
من که تا آخر عمرم خودروی داخلی نمی خرم الان هم یه ماشین چینی مدل 91 خریدم خیلی هم راضی ام..... (3236646) (alef-11)
کل چینی سوارها راضین!!!!! صد رحمت به داخلی ها.... قیمت لوازم یدکی شونو می دونی؟ (3238137) (alef-11)
علی اصغر سهرابفر
۱۳۹۴-۰۹-۰۸ ۰۹:۵۸:۰۳
بنام خداوند یکتا
با احترام ، به نظر شما در کشوری که خودرو 7میلیونی را با 25میلیون وام 40میلیون می خرند و دولتی که سرمایه یک کشور برای اثبات قدرت خود صرف خودرو انحصاری و بی کیقیت می نماید آیا امکان کاهش تعرفه خودرو وجود دارد ؟
بنابراین پرداخت وام به خودرو ، تعرفه واردات خودرو و... در مرحله اول به نفع دولت می باشد و در مرحله بعد انشائ الله ضرر این خریدار ان عجول را شاهد خواهیم بود و در نهایت کل جامعه از این سیاست دولت لطمه خواهد دید واز داشتن امکانات باکیفیت محروم خواهند بود. (3354600) (alef-1)