کد مطلب: 304506
احتمال تولید مستقل پژو در ایران
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۱
اتفاقی که بسیاری از ایرانیها پس از توافق هستهای انتظارش را میکشیدند، حضور دوباره پژو در ایران بود، اما حالا با وجود گذشت چند ماه از توافق و حتی تصویب برجام، هنوز خبر از این خودروساز فرانسوی نیست.
به گزارش دنیای اقتصاد، این در شرایطی است که پژوییها از این بابت شکایت دارند و ایران خودرو را مقصر بلاتکلیفی خود میدانند و از همین رو قصد دارند بهزودی جزئیات مذاکراتشان با آبیهای جاده مخصوص را علنی کنند. آن طور که برخی خبرگزاریها به نقل از پایگاه خبری چلینج فرانسه خبر دادهاند، «شرکت پژو سیتروئن از مذاکره بی پایان با ایران خودرو به ستوه آمده بنابراین تصمیم گرفته تا کمتر از دو هفته دیگر، پرونده این مذاکرات را بهصورت علنی روی میز بگذارد.» این پایگاه خبری در ادامه آورده که «شرکت پژو سیتروئن بهطور رسمی وضع مذاکرات با ایران خودرو را اعلام خواهد کرد تا طرف ایرانی خود را تحت فشار قرار دهد؛ در واقع پژو میخواهد به رجزخوانیها و اقدامات تحریکآمیز ایران خودرو (در مورد شراکت دوباره با پژو) پایان دهد.»
چلینج در ادامه گزارش خود، به نقل قولی از کارلوس تاوارس، مدیرعامل پژوسیتروئن اشاره کرده که گفته «من مشکلات را مشاهده میکنم؛ به ما حمله میکنند و مقالات بسیار تهاجمی علیه مان در مطبوعات منتشر میشود، تنها به این دلیل که ایران را ترک کردهایم.» در ادامه این گزارش اما ادعا شده که ژانکریستوف کمار، مسوول منطقهای پژو با هدف تولید پژو ۲۰۸ در ایران خودرو، بهطور مرتب به ایران سفر میکند و همچنین در حال رایزنی برای تولید مدل ۳۰۱ در این شرکت (ایران خودرو) نیز هست. براساس گزارش چلینج، «پژو سیتروئن همچنین پیشنهاد تاسیس یک شرکت مشترک بهصورت پنجاه-پنجاه را مطرح کرده که که اگر عملی شود، پژو به مرکزی تولیدی برای ایران و کل منطقه و حتی روسیه تبدیل خواهد شد.»
این موضوع (تاسیس شرکت مشترک میان ایران خودرو و پژو) را البته پیشتر هاشم یکهزارع، مدیرعامل ایران خودرو نیز اعلام و تاکید کرده بود که یکی از شروط شراکت دوباره با پژو تاسیس همین شرکت است. هرچند گزارش فرانسویها از مذاکرات ایران خودرو و پژو بهنوعی نشان از تمایل پژوییها به حضور دوباره در ایران دارد، اما گویا این وسط، ایرانخودروییها هنوز تصمیم قطعی را در این مورد نگرفته و خودروساز فرانسوی نیز دقیقا از همین موضوع خشمگین و شاکی است. تیرماه امسال که خبر توافق جامع هستهای میان ایران و گروه ۱+۵، در دنیا پیچید، خیلیها منتظر امضای قرارداد جدید ایرانخودرو و پژو بودند و به گمان میکردند این خودروساز فرانسوی اولین شرکت خارجی است که با شکستن تحریم راهی «جاده مخصوص» خواهد شد. این در حالی است که ظاهرا ایران خودرو هنوز به قطعیت در مورد پژو نرسیده و از همینرو این خودروساز فرانسوی را بهنوعی معطل خود کرده است.
آن طور که از کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص خبر میرسد، ایرانخودرو مذاکراتش با پژو را سال گذشته نهایی کرده و قرار بوده تا پس از توافق هستهای، قرارداد مربوطه به امضای طرفین برسد. با این حال و در شرایطی که پس از اعلام رسمی توافق هستهای در اواخر تیرماه امسال، همه چیز مهیای پیوند دوباره ایرانخودرو و پژو بود، آبیهای جاده مخصوص ناگهان تغییر موضع داده و دیگر مانند گذشته میلی به شراکت دوباره به دوست بی وفای قدیمیشان نشان ندادند. نه اینکه پژو از لیست گزینههای ایرانخودرو برای همکاری مشترک خارج شده باشد، اما ظاهرا دیگر نام این شرکت بهعنوان «شریک اصلی» به قدرت گذشته مطرح نیست و بزرگترین خودروساز ایران در این مورد به تردید افتاده است. این رفتار ایران خودرو حالا حسابی به پژوییها برخورده و گویا آنها دیگر نمیخواهند معطل این شرکت بمانند و از همین رو قصد افشای جزئیات مذاکرات مربوطه را دارند تا از این راه بزرگترین خودروساز ایران را برای اتخاذ تصمیم نهایی (در مورد شراکت با پژو) و انجام اقدامات عملی تحت فشار بگذارند.
چرا ایران خودرو سرد شد؟
پرسشی که حالا ذهن خیلیها را به خود مشغول کرده، چرایی تعلل ایران خودرو برای آغاز همکاری مشترک دوباره با پژو است، اما به راستی چرا ایرانخودرویی که ماهها با پژو مذاکره کرد و حتی رودرروی منتقدان و مخالفان این خودروساز فرانسوی ایستاد، حالا چندان میلی به پیوند دوباره با این شرکت ندارد؟ به اعتقاد کارشناسان، پاسخ این پرسش را باید در توافق هستهای وین و برجام (برنامه جامع مشترک ایران و کشورهای ۱+۵) جستوجو کرد. کارشناسان بر این باورند که «برجام» اینقدرت را به ایران خودرو داده تا در مقابل پژو از موضع قدرت سخن بگوید و آنقدر پیش برود که صدای خودروساز فرانسوی را در بیاورد. بهعبارت بهتر، از آنجا که «برجام» لغو تحریمها را در پی داشته و فضا را برای حضور بزرگان خودروسازی جهان در ایران مهیا میکند، ایران خودرو دیگر چندان نگران آمدن یا نیامدن پژو نیست و گمان میکند در مقابل این خودروساز فرانسوی،به اصطلاح دست بالا را دارد.
طبق آنچه کارشناسان در تحلیل رفتار بزرگترین خودروساز ایران در مقابل پژو، عنوان میکنند،ایرانخودروییها پس از توافق هستهای، درهای بسیاری را بهروی خود باز دیدند، از همین رو تصمیم گرفتند علاوهبر پژو، با سایر خودروسازان دنیا نیز وارد مذاکره شده و در نهایت بهترین و بهصرفهترین آنها را بهعنوان یکی شرکای خود انتخاب کنند. در واقع ایران خودرو با توجه به فضای مناسب بینالمللی که برجام آن را ایجاد کرد، فعلا خودروساز فرانسوی را بهنوعی پا در هوا گذاشته و مشغول مذاکره با غولهای خودروسازی جهان از جمله فولکس واگن هستند. به گفته کارشناسان، ایران خودرو دو هدف را از رفتاری که در پیش گرفته،دنبال میکند؛ اول اینکه میخواهد در دقیقه ۹۰ بهترین تصمیم را در مورد شراکت با خودروسازان خارجی اتخاد کند و دوم اینکه قصد دارد از این طریق پژو را تحت فشار قرار داده و بهنوعی از این شرکت امتیاز بگیرد.
کلمات کلیدی : خودرو+پژو+ایران
abbas
۱۳۹۴-۰۸-۰۳ ۲۲:۲۸:۲۹
شرکت پژو فرانسه 51 درصد سهامش را به ملت و دولت ایران بفروشد و خود راسا اقدام به تولید نماید. شرکت پژو فرانسه نباید بازار ایران را به راحتی از دست بدهد. برای ما نیز بهتر است که با این شرکت اقدام به تولید خودرو به مقیاس جهانی کنیم (3279419) (alef-11)
تجربه ثابت کرده ایران خودرو فقط دنبال پوله (3279448) (alef-13)
آقا من یک سوال دارم. یکی به من بگه این آقاهاشم یکه زارع دقیقا الان نقشش توی ایران خودرو چیه؟ هرکی دیگه بود الان استعفا داده بود. (3279513) (alef-13)
به نظرم مدیران ایران خودرویک چیزی مثل زیرمیزی خواسته اندکه ازافشاشدن مذاکرات می ترسند (3279577) (alef-13)
بابا ما نميخواييم ماشين سوار شيم دست از سر ما برداريد پژو بره گورش گم كنه همونجايي كه زمان تحريمها بود (3279607) (alef-13)
ایران خودرو چطور می تونه بدون اجازه اونها ساخت برندشون رو ادامه بده؟ (3279653) (alef-13)
تولید این همه اتومبیل با سوخت فسیلی برای چیست.؟؟ مدتهاست دنیا به سمت تولید اتومبیلهای هیبرید و برقی رفته است. چرا ما هم سرمایه مملکت را به فرانسویها میدهیم وهم آلودگی تولیدات آنها را به جان زندگی هموطنان خود می ریزیم؟؟. اصلابهترین تصمیم به نفع نسل حاضر و آینده توقف تولید وسیله نقلیه شخصی و تبدیل خط تولید آن به وسایط نقلیه عمومی آنهم با سوخت پاک و علی الخصوص خط تولید مترو و قطارهای سبک شهری و بین شهری است. تا در نشده باید پای در راه گذاشت. (4321003) (alef-11)