توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 238564
مخالف استیضاح:در بحث بورسیه تخلفات ورود به دکتری بدون آزمون و استخدام بدون ضابطه بوده است
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۴
جواد هروی نایب رئیس کمیسیون آمموزش و تحقیقات مجلس اولین نماینده ای بود که در دفاع از وزیر علوم پشت تریبون مجلس رفت.

به گزارش خبرآنلاين هروي در دفاع از وزير علوم گفت: امروز که در محضر شما قصد اراه گزارشي از وضعيت ۹ ماهه گذشته وزارت علوم را دارم. من در جايگاهي قرار دارم و به دلايلي دست يافته ام که به خاطر آن ها دلواپس وضعيت علمي کشور بودم. نگران از اين که کشتي علم به زمين ننشيند و هر خس و خاشاکي به آن آسيب بزند.

اهم اظهارات نماينده قائنات در ادامه مي آيد:

*۹ ماه پيش نمايندگان را به پرهيز از سراسيمگي از انتخاب وزير علوم فراخواندم. امروز جاي آن دارد که بدون هيچ تعلق جناحي و شغلي به دفاع از کارنامه کوتاه اما روشن وزارت علوم بپردازم.

*بر حسب وظيفه به نکاتي رسيدم که جاي تحسين و سپاس از عملکرد علوم دارد. در تمام ايام حضورم درمجلس با نکات قوت وزارت علوم محشور بودم و با مسئولان آن به کرات هم انديشي داشتم. بر خلاف رسانه ها که مي گويند که وزارت علوم تعامل ضعيفي با مجلس داشته است مي گويم بيشترين تعامل را داشته است.

*ما جلسات عديده اي پيرامون توزيع اعتبارات داشته ايم که اين نشانگر عزم اين وزارتخانه از تحقق عدالت آموزشي است. اگر مي خواهيم عدالت را ببينيم بايد در عملکرد اين دولت ببنيم. اين وزارتخانه در تحقق عملکرد عدالت آموزشي کارهاي شايسته اي انجام داده است.

*اين ليست حاکي از توزيع ناعادلانه بودجه در دانشگاه ها در سال هاي گذشته دارد. اين بودجه نشانگر رشد منفي و يا مثبت بيش از ۱۰۰ در صد است. بسياري از دوستان در کميسيون تلفيق آمدند و من به آن ها نشان دادم. يکي از کارهاي خوبي که وزارت علوم انجام داد اين بود که با رشد منفي و مثبت افسار گسيخته مخالفت کرد و بودجه را به صورت عادلانه تقسيم کرد. اکثر نمايندگان نماينده مناطق محروم هستند آيا آمده اند بپرسند که آيا توزيع اعتبارات تا کنون با اين دقت بوده يا نه. دانشگاه هاي همطراز در يک منطقه بر اساس خلاف ضرايب و شاخص ها متفاوت است. در کميسيون تلفيق تلاش کرديم که براي اولين بار وضعيت اعتبارات دانشگاه هاي کشور را سامان دهيم. ما جلسات عديده اي را در وزارت علوم داشتيم تا بتوانيم اين کار را عملي کنيم. با همين چند ماه اندک وزارت توانشته است بحث اعتبارات را به صورت جدي پيگيري کند. اميدواريم در سال ۹۴ اين عملياتي بشود.

*يکي از کارهايي که در ماه هاي گذشته انجام گرفته است، تلاش کميته آموزش عالي کميسيون براي ساماندهي آموزش عالي بود. توسعه آموزش عالي متاسفانه به صورت اصولي انجام نگرفته است. دعوت کرديم از وزير و معاونانشان براي ساماندهي کشور و ايشان استقبال کردند. برخي مي گويند کارها همه جناحي بوده است ، پس اين کارهاي چيست. معاونين وزير حتي يک جلسه هم غيبت نکردند. ماموريت آموزش عالي آنگونه که استيضاح کنندگان هم اشاره کردند ، توسعه حوزه هاي علمي به جاي حوزه هاي نفتي است. مگر قرار ما صدور نفتي نبود و خط مقدم ما حوزه هاي علمي است. در همين مدت اندک وزير و معاونان آستين ها را مردانه بالا زدند.

*برنامه ريزي براي کاهش فرار مغز ها، افزايش عدالت آموزشي و افزايش استانداردهاي آموزشي در محيط هاي آموزشي شده است. ما بايد انصاف داشته باشيم. در وزارت خانه اي که برنامه اش اين است به صورت جد پيگيري شده است. عدالت آموزشي در غالب طرح آمايش سرزميني در حال انجام است.

*از عزيزان مي خواهم که به اين نکته توجه کنند که وزارت در چند ماه گذشته هنگامي که بسياري از وزارت خانه ها در اقتصاد مقاومتي با شعار پرداخته اند اين وزارت خانه گام عملياتي برداشته اند. يک بحث ارتباط دانشگاه و صنعت بوديم که به صورت عملي اين اتفاق افتاده است. تفاهم نامه همکاري وزارت علوم و دفاع، قرار داد بين وزارت علوم و زارت صنعت ، اين ها گام هاي جدي است که در وزارت انجام گرفته است. اين ها در نوع خود در شاخص هاي آموزشي بي نظير است. ارتباط دانشگاه با صنعت که منزوي گونه و غريبانه بود شکل عملي يافت و تفاهم نامه نشانگر اين تلاش عملي است. ما شاهد اينيم که عده اي

*يکي از نخستين وزارت خانه هايي که در ماه هاي گذشته به تدوين اقتصاد مقاومتي پرداخته است. کتابي که در مي بينيد در همين چند ماه اندک به تد.ين سياست هاي برنامه خود را داشته است. انتشار اين کتاب جز اعقاد و التزام عملي به فرمايشات رهبري نيست؟ چرا استيضاح کنندگان به اين توجه نمي کنند؟

*بگذاريد وارد بحث بورسيه ها بشوم. در سخن برخي از استيضاح کننده ها هم بود که در بحث بورسيه ها بايد با متخلفان برخورد شود. بنده جز کميته بررسي پرونده بورسيه هاي ۳۰۰۰ نفري بودم. اصل قضيه بورسيه را اگر دقت کنيد روال اين بود که از سال ۸۰ به بعد بورسيه برداشته بود چون داوطلبان يا شاگرد اول ها بودند و يا مربيان دانشگاه ها . يعني امکان حضور افراد ضعيف نبوده است. يک فيلتري بوده است به نام آزمون دوره دکترا. در تمام پرونده هايي که بررسي کرديم فقط دو امضا از مسئولين وقت بوده است و آن هم تحشيه است. در تمام سال هاي گذشته آنچه که به عنوان بورسيه انجام مي شده است خود وزير اطلاع نداشته اند. سوال اين است که چطور وزرا خبر ندارند. از سال ۸۷ يک نکته اضافه مي شود که آن کساني که خدمات برجسته فرهنگي دارند مي توانند. ۵۰ درصد اين بورسيه ها انساني بوده اند. هيچ کس اعتراض نکرد. يک رويه ديگر در شوراي بورس معدل ۱۴ در کارشناسي و ۱۶ در ارشد مي پذيرفتند. خانه از پايبست ويران است.

*ما اساسا در کنار آزمون و سنجش رسمي يک رانت را گذاشتيم که بر اساس آن کساني بدون قانون و ضابطه بورس مي شدنتد. چطور ۳۰۰۰ نفر بدون آزمون آمده اند در کلاس دکترا نشسته اند. بنابر اين تا اين زمان اگر نخبگان و شاگرداول ها استفاده مي کردند باعث مي شد نورچشمي ها استفاده مي کرده اند.

*کساني که بورس مي شدند بلافاصله استخدام مي شدند. اين يک آغاز و يک رانت ناعادلانه بوده است. رانتي که براي ورود به دوره دکتراي نيازي به آزمون نيست. از ميان ۲ وزير وقت دولت هاي گذشته تنها دو حاشيه وجود دارد. بنابر اين يک پديده ديگر جايابي بوده است. افرادي وجود دارند که مدرک کارشناسي آن ها معدل زير ۱۲ است. کساني هستند که معدلش ارشدشان زير ۱۴ بوده است. اين يک پديده بي قانوني است. آيا بايد چشمانمان را ببنديم و بگويم تخلفي صورت نگرفته است. آن چيزي که مطرح است اساس است کمه کاملا بي قانوني است. اگر وزارت علوم آمده و اين را مطرح کرده است بايد قدردان باشيم نه اينکه خرده بگيريم. در بحث بورسيه ها کساني داشتيم که مدارک معادل دارند و رفتند دکترا گرفته اند. مهمترين پديده دو تخلف بارز آزممون ندادن و استخدام بدون ضابطه است.

*مرکز استنادات جهان اسلام مي گويد که وضعيت علمي ما از تنزل توليد علم جايز نيست. برخلاف گفته رسانه هاي مغرض که گفتند حرکت علمي صورت نگرفته است در بحث حمايت از طرح هاي کلان ملي به ۳۰ ميليارد تومن افزايش پيدا کرده است. اين ها رشد علمي است. در بحث حمايت از مرکز تحقيقاتي دو و نيم ميليارد به ۱۱ ميليارد افزايش پيدا کرده است. بر اساس مستندات مراکز اصلي کشور آن چيزي که اتفاق افتاده چيزي جز رشد علمي کشور نبوده است. تمام اين مستندات حکايت از بحث رشد علمي دارد.

*از اينکه آقاي وزير محبت کردند و وقت خود را به من دادن مي خواهم بگويم که مردم کشور ، نياييم تصميمات پرهزينه بگيريم. تصميماتي که سکان علمي کشور را با مشکل مي کند. برخي گروه هاي افراطي از اين قضيه بهره مي برند. بياييم حرکتي انجام دهيم که خدا و رهبري و مردم بپسندند.
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.