نظر منتشر شده
۱۳۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 139861
اين ديگر بي‌عرضگي نيست
سید امیر سیاح، 27 دی 90
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۵۰
دوستي قديمي دارم بنام علي. ۲۲سال پيش با هم ديپلم گرفتيم او رفت سربازي و بعد شاگردي در بازار و من رفتم دانشكده اقتصاد. الان علي براي خودش شركتي راه انداخته و واردكننده اصلي يكي از برندهاي مشهور در بازار لوازم اداري محسوب مي‌شود.

در اين سالها هرچند ماه يكبار علي تماس مي‌گرفت و چشم انداز بازار ارز را مي‌پرسيد . من هم برايش عوامل موثر بر عرضه و تقاضاي ارز را تحليل و نرخ را پيش‌بيني مي‌كردم كاري كه هر فارغ‌التحصيل اقتصاد كه سرش در اخبار اقتصادي باشد، مي‌تواند با دقتي نسبي انجام دهد.

اخيرا علي زياد تماس مي‌گيرد. حدود ۲۰ روز پيش كه نوسان ارزي اخير تازه شروع شده بود تماس گرفت و پرسيد چرا اينطوري شده؟ مي‌گويند بزودي دلار به ۲۰۰۰ تومن مي‌رسد؟!

جواب دادم: «تشديد اخير تقاضاي ارز فقط به دليل جو رواني ايجاد شده در ماجراي تحريم نفتي است كساني هم كه اين شايعات را مطرح مي‌كنند، خواسته يا ناحواسته در امتداد جنگ رواني دشمن عمل مي‌كنند. نگران نباش، كنترل بازار مدتي از دست بانك مركزي خارج شده، شايد چند روزي از فرصت استفاده كند تا دلارهايش را به قيمت بالاتر بفروشد و نقدينگي سرگردان را جذب كند اما دير يا زود قيمت را به همان حدود ۱۲۵۰ يا شايد اندكي بالاتر بر مي‌گرداند...»
پرسيد: فكر مي كني تا كي وارد عمل شود؟ من تا ۱۵ روز ديگر تعهد سنگين ارزي دارم.
جواب دادم: «... تا ۱۵ روز حتماً اين نرخ مي‌شكند مگر اينكه واقعاً جنگ و درگيري نظامي اتفاق بيفتد!»

حدود ۱۰ روز پيش علي دوباره تماس گرفت و با نگراني گفت: مي‌گويند بانك مركزي را تحريم كرده اند، نفت را نمي‌خرند. اينها دلار ندارند...
باز هم پاسخ دادم: «اثر تحريم بيشتر رواني است تا آنچه وانمود مي‌كنند. هرچند اين شايعات باعث حمله شديد نقدينگي سرگردان به بازار ارز شده اما نگران نباش، حجم تقاضاي ارز موجود در بازار نسبت به دلار و طلاي در اختيار بانك مركزي، تقريبا هيچ است. ظاهراً بانك مركزي به اين دليل وارد عمل نمي‌شود كه طمع كرده و مي‌خواهد از اين وضع براي فروش دلارهايش به قيمت بالا، حداكثر استفاده را انجام دهد»

علي با نگراني قطع كرد و ۵ روز پيش دوباره تماس گرفت و پرسيد پس چرا دلار پايين نمي‌آيد؟ بعد دوباره كلي اخبار و شايعات رايج در بازار را ارايه داد كه سرشار بود از شايعاتي كه براي تداوم جو رواني(افزايش تقاضا و كاهش عرضه ارز در بازار) توليد و منتشر شده بود.
پاسخ دادم: «من هم تعجب مي‌كنم كه چرا بانك مركزي اقدامي نمي‌كند!. اگر برحسب مقايسه قيمت كالاهاي مشابه در داخل و خارج هم حساب كنيم، دلار نبايد ۱۶۰۰ تومان باشد. رئيس جمهورمان كه به كشور گردي رفته، رئيس بانك مركزي هم قهر كرده مجلس هم كه بی خاصیت شده و حتي نمي‌تواند مسوولان اقتصادي را احضار كند و بپرسد چه خبر است؟!!...»
خلاصه توضيح دادم كه احمدي نژاد، اطرافياني ضعيف و چاپلوس بكار گمارده و تعلل در حفظ ارزش ريال بيشتر ناشي از بي‌عرضگي و بي اراده بودن مسوولان ارشد اقتصادي امروز است... ولي باز هم تأكيد كردم اين نرخ نمي‌تواند اينقدر بالا بماند حتي اگر بانك مركزي هم از خود بی تفاوتی نشان دهد، وقتش است كه نرخ به سمت پايين برگردد....
از آن به بعد علي تقريباً هر روز تماس مي‌گيرد و طبق معمول اخبار بازار را كه ملغمه‌اي است از حقايق و شايعات و حرفهاي غير دقيق، تحويل مي دهد و مي‌پرسد خبر جديدي نشد؟! پس چرا اين‌بار پيش بيني‌ات درست در نمي‌آيد...؟!
                                                *   *   *
ديروز صبح چند خبر بد اقتصادي حسابي ناراحتم كرده بود. يكي اينكه بانك مركزي و دولت بجاي استفاده از ابزارهاي نرم افزاري و سيستمي، با چماق و سرباز وارد بازار ارز شده‌اند... ديگر اينكه معلوم شد دولت هنوز هم براي واردات خودروهاي گران قيمت خارجي، ارز دولتي تخصيص مي‌دهد. يعني پرداخت يارانه هنگفت به چند مالتي ميلياردر دانه درشت توسط دولت مدعي عدالت! جدا كه چه ظلمي شد در حق اين واژه مقدس و مظلوم در اين دولت [....]
و بدتر از همه، خبري حيرت انگيز از چهره‌اي بحث برانگیز در دولت. آقايي كه معلوم نيست چند شغل دارد و كجا اقتصاد خوانده، با عنوان معاون اقتصادي معاون اول رئيس جمهور مصاحبه كرده و با عباراتي مبهم گفته بود مصوبه شوراي پول و اعتبار درباره افزايش نرخ سود بانكي، در واقع افزايش نرخ سود سپرده‌ها نيست، بلكه افزايش نرخ سود تسهیلات بانكي است!
اين يعني به یاس تبدیل شدن امید بازگشت نقدینگی سرگردان به بانک ها و بازگشت به دوره خوف و رجا و بلاتكليفي و ترديد هفته پيش كه همه با تعجب مي‌پرسيدند: پس چرا شوراي پول و اعتبار نرخ سود بانكي را بالا نمي‌برد؟!
ديروز پيش از ظهر با ناراحتي مشغول هضم اين اخبار پي درپي و ناراحت كننده بودم كه علي تماس گرفت و با دلشوره پرسيد پس چي شد؟ بازار بگير بگيرشده اما نرخ همون ۱۶۹۰ تومنه!

نمي دانستم چه جوابي بدهم. گفتم:« راستش وضع موجود و نرخ موجود هيچ توضيح منطقي ندارد. مساله فراتر از بي عرضگي تيم اقتصادي دولت است. از پشت پرده اين وضع، بوي بسیار مشکوکی مي آيد چرا كه تداوم اين اوضاع آشفته، فقط به نفع كساني است كه مي‌توانند از بانك مركزي ارز به نرخ پايين تر از بازار بگيرند...»
علي با نااميدي خداحافظي كرد.
کلمات کلیدی : بازار ارز خیانت دولت تیم اقتصادی آشفته بازار
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۰۹:۵۷:۴۵
من نمیدونم منظورشون از این کارها چیه فشار شدید اقتصادی رو دوش امثال من کارمند متاهل مستاجر دانشجو که همسرم هم دانشجوست و شاغل هم نیست و سرمایه ای همم برای تبدیل به ارز یا طلا نداریم میباشد. از که کمک بخواهیم کوچکترین حرفی و اعتراضی هم که کنیم تعدیل نیرو میکنند چه کنیم فقط خدایا خودت کمکمان کن و از این وضعیت نجاتمان ده. (608807) (moderator7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۱:۵۸:۵۷
اینها همه در راستای مهرورزی دولت است که به عنوان یکی از ارکان حرکت دولت بیان شده بود و این مهرورزی همچنان ادامه خواهد داشت ... (609081) (moderator7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۲:۰۶:۵۵
آخر عاقبت مدیریت غیر علمی ای که به دروغ ، به ملت آنرا مدیریت انقلابی معرفی می کنند به پلیس بازی ختم می شود و همیشه هم خواهد شد. قبلا هم شده بود. (609104) (moderator7)
 
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۳:۵۳:۲۲
دوست عزیز درس و ول کن حداقل مخارجت کمتر می شود! تازه فارغ التحصیل هم که بشوی به لشگر بیکارها ملحق خواهی شد! ثروت از علم بهتر است! (609328) (moderator7)
 
یاسر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۵ ۱۵:۰۴:۰۱
حرف اين دوستمون رو قبول دارم - اگه بجای درس بچسبیم به بازار درآمدمون صدبرابر بيشتر از يک استاد دانشگاه هست. قبول نداريد؟ یه نگاه به اطرافتون بياندازيد... (626170) (moderator19)
 
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۵ ۱۵:۳۸:۲۸
از روزی که فوق لیسانس گرفتم بیکار شدم...همینو می خواستی بگی؟ (626237) (moderator19)
 
بایرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۴:۰۶:۰۵
افزایش نقدینگی در کشور و عدم توان جذب سرمایه در بخش های تولیدی و کاهش امنیت اقتصادی باعث میشه که فشار خون مالی کشور بره بالا و وضعیت اورژانسی بشه!!

بهترین راهکار در چنین شرایطی (البته اگه امیدی به بیمار باشه) جلوگیری از تزریق بیشتر پول به سیستم اقتصادی و زهکشی سریع مالی از طریق افزایش نرخ بهره بانکی و اوراق قرضه با شود بالاست و در یک کلام بستری بیمار و رفتن به بخش مراقبت های ویژه !!

در چنین شرایطی رکود شدید اقتصادی و بحران حاضر در سنوات آتی سرشکن شده و تا حدودی امید به جان سالم بدربردن کشور از چنین شرایطی در کوتاه مدت ایجاد میشه!!!

البته با توجه به پایین بودن فرهنگ تولید و خلاقیت در کشور و مصرف زدگی و تنبلی ناشی از خودبزرگ بینی و بزرگ کنی نیم قرن گذشته (پول باد آورده نفت)؛ تنها راهکار ایده آلیستی (خوشبینی مفرط) روشن کردن روح فداکاری در سال جهاد اقتصادیه که این هم به علت ناکارآمدی مسئولین و کاهش اعتماد عمومی چندان امیدوارانه نیست!!!

در هر حال اطرافیان بیماری که در بخش مراقبت های ویژه است خودشون رو برای هرگونه پیش آمدی از لحاظ روانی آماده می کنن!!!! (609368) (moderator7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۹:۳۴:۱۵
اینها را همه میدانند جز آنها که باید بدانند (610059) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۴:۴۴:۵۳
این پول نفتی که سر سفره هامون اومده رو نمیدونیم چجوری مصرفش کنیم! (609467) (moderator7)
 
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۶:۱۰:۵۴
اگر دولت قیمت ارز و سکه را به قیمت ابتدای سال برنگرداند با این عمل گران فروشی دولت در ارز و طلا ، دولت مجبور به چاپ بیشتر اسکناس خواهد شد !

چون به هر حال کسانی که ارز 1300 یا 1400 یا 1500 یا خریده اند یا همینطور سکه ، می خواهند این ارز و سکه خود را بفروشند که آنرا به قیمت پایین تا وقتی بطور مستمر از سوی دولت دلار با قیمت واقعی حدود 1000 تومان تزریق نشود نخواهند فروخت حتی اگر قاچاق باشد و آن را بقیمت بازار آزاد می فروشند پس باعث می شود به همین مقدار که قیمت ارز و سکه مصنوعا افزایش یافته دولت ریال چاپ کند که باعث افزایش بیشتر نقدینگی خواهد شد نه کاهش !

جالب اینحا است که خود بانک کارگشایی معیار فروش خود را قیمت ارز 1700 تومانی قاچاق می داند نه دلار قیمت 1400 تومانی !

یعنی خود بانک مرکزی سکه را با قیمت غیر قانونی می فروشد!

بهترین کار ممکن برای کاهش نقدینگی کاهش ارزها به مقدار واقعی که برای دلار چیزی حدود زیر 1000 تومان هست و همانطور برای سکه، تا ریال اضافه که تبدیل به ارز و طلا شده است جمع شود یا که نه با گران نگه داشتن آن فقط مردم فقیرتر می شوند و ارزش ریال کاهش می یابد ولی نقدینگی کاهش نمی یابد و بجای کاهش شدیدا افزایش می یابد و ما تورم پشت تورم خواهیم داشت .



بهتر است به کشور زیمباوه نگاه کنید که برای خرید تحم مرغ باید 1 میلیارد دلار زیمباوه پرداخت شود و نقدینگی کاهش نیافته بلکه دولت را مجبور به چاپ اسکناس بیشتر کرده این مسئله حتی با زدن 5 تا صفر بجای 4 تا صفر هم حل نمی شود بهترین کار کاهش است نه افزایش چون افزایش باعث تورم بیشتر می شود و تورم ، دوباره تورم بیشتر می آورد.


برای کاهش بهترین راه تزریق ارز و کاهش روزانه 30 تا 50 تومانی آن به بازار است تا به قیمت واقعی آن برسیم (609640) (moderator7)
 
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۱ ۱۲:۴۶:۲۲
دوست عزیز
دلار زیر 1000 تومن با چه تحلیلی واقعی است. این که چطور باشد که مردم آسوده تر باشند، مبنای دقیقی برای سنجیدن واقعی بودن یا نبودن یک نرخ نیست.
مشکل اقتصاد ما این است که دولت کنترل گر، بر نرخ خاصی اصرار می ورزد. این اصرار بر یک نرخ خاص هر چند ممکن است در کوتاه مدت به مذاق مردم شیرین تمام شود، ولی پس از مدتی اقتصاد و صنعت را غیر پویا و ناکارآمد می کند.
اگر آن زمان که نقدینگی کشور چند برابر می شد، نرخ ارز اصلاح می شد، تولیدکنندگان ما این قدر ناکارآمد نمی شدند و این مقدار ارز برای کالاهای وارداتی چینی از کشور خارج نمی شد و مردم برای افزایش لجام گسیخته ی نقدینگی، دولت فاقد انضباط مالی را تحت فشار قرار می دادند.
دولت تا آنجا که می توانست بر اصرار دور از خرد خود پافشاری نمود. ولی حال که توانش تحلیل رفته، با یک اختلاف سنگین نرخ دولتی و واقعی مواجه می شود. موجی از نارضایتی و نوسانات شدید قیمت ایجاد می گردد که هیچ کس نمی تواند جلودار آن باشد و اعتماد به پول ملی نابود می گردد.
نرخ ارز باید واقعی شود. اما نه به دست دلالان و نه با طمع ورزی بانک مرکزی. بلکه با برنامه ریزی دقیق و در نظر گرفتن تمامی جنبه های قابل اهمیت و با فرصت دادن به بازار.
من برای تحصیل در رشته ی حسابداری تا یک سال دیگر عازم کانادا هستم. تحولات اخیر در حال ویران کردن نتیجه ی تمامی تلاش هایی است که تاکنون انجام داده ام.
امیدوارم مسئولان امر خردمندانه تر عمل نمایند. (616214) (moderator22)
 
مهز یار مسلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۸:۰۱:۳۳
و به نام عدالت

یک توصیه جدی جناب سیاح : از این به بعد شما باید از علی مشورت بگیرید
حالا اگر از این بگذریم...
من تمام نظرات را خواندم ،بماند که همه از شما حمایت کرده بودند،موضوعی که مرا واقعا نگران می کند این است که 100 درصد کسانی که در اینجا نظر می دهند ، به عبارت دیگر به اینترنت دسترسی دارندو جزء معدود افراد در کشور هستند و کمه کم دارای شرایط تقریبا متوسط مالی هستند .شما آن مردم پابرهنه ای را در نظر بگیر که صدایشان به هیچ جا نمی رسد!
به خدا گاهی از اینکه پول می دهم واشتراک اینترنت می گیرم تا در اینجا فقط اظهار نظر کنم و می دانم در گوشه دیگر از مملکت کسانی به همین پولی که من به اینترنت دادم محتاج هستند احساس گناه می کنم!
هر چند که همین پابرهنه ها هستند که با تمام ناملایمات می سازند و همیشه ستون های محکم این نظام هستند . (609814) (moderator7)
 
هومن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۸:۵۸:۰۹
به نظرشما برای صرفه جویی و پرداخت هزینه ان به جمعیت عظیم فقیرتر از کاربران اینترنت !!!بهتر است این گفتگوها تعطیل شود ؟ایا این استدلال و تلاش شما در جهت تامین اینده بهتر همان مردم است ؟
در ضمن بفرمایید استانه تحمل همان مردم چیست ؟ایا باید دایما سکوت نمایند ؟ مسولینی که خود و خانواده شان مشکل مالی ندارند در مقابل این مردم مستعضف چه باید بکنند ؟ (609959) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۹:۴۳:۵۰
شما اگه انقد پرهيزكاري و دلسوز مردم؛مسايل مهمتري از پول اشتراك اينترنت هست در رابطه با مردم كه ميتوني بخاطرشون بترسيو خجالت زده باشي؛اشتراك اينترنتو بيخيالش... (610083) (moderator19)
 
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۲۰:۳۴:۲۲
ای بابا/ خب حرف های شما خیلی متناقض و بی محتوا است شما بهتره اول تکلیفت رو با خودت روشن کنی وبعد بیا و اظهار نظر کن!!! (610208) (moderator19)
 
یونس
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۲۳:۳۶:۰۱
پول بده ، اشتراک اینترنت بخر ، مطالعه کن ،...
حداقلش تو اون دنیا میگی خدایا من تلاشم رو برای فهم جامعه ام انجام دادم
گناه خرید پول اینترنتت گردن من ! (610489) (moderator19)
 
Canada
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۰۰:۱۰:۱۴
داشتن اینترنت ذغالی نشانه‌ی وضع خوب اقتصادی نیست
کسی که اینترنت ندارد بدبخت است
کسی که دارد کمتر بدبخت است (610579) (moderator19)
 
زهرخند
۱۳۹۰-۱۱-۰۳ ۲۳:۱۵:۱۶
اتفاقا "همین پابرهنه ها هستند که با همه ناملایمات می سازند" و فضا را برای جولان بی عرضگان فراهم می کنند. همین پابرهنه ها هستند که رأیشان را به 50 هزار تومان کروبی یا به چندرغاز یارانه احمدی نژاد می فروشند. همین پابرهنه ها هستند که تشنه عدالتند غافل از اینکه مرضشان استسقا است. همین پابرهنه ها هستند که به کسانی رأی می دهند تا من و شما را به زیر خط فقر بکشد نه آنکه آنها را به بالای خط فقر بیاورد. باز هم می خواهی در خوبی و نیکی پابرهنه ها بنویسم؟ (622047) (moderator22)
 
هدي
United States
۱۳۹۰-۱۱-۰۵ ۱۳:۰۷:۱۱
با نظرتون تا حدودي مخالفم. درسته كه افراد فقيرتر چون امكانات كمتري دارند اگاهيشون هم كمتره و چون از تامين مخارج اوليه زندگي بر نميان گول وعده هاي خام رو ميخورند و در جهت نامطلوب راي مي دهند اما گناه رو نميشه گردن اونا انداخت چون خودشون قرباني اصلي و بازيچه شده اند. تنها راه برون رفت از اين مشكلات گسترش اگاهيه؛ تا در بلند مدت بشه تصميمات جمعي بهتري گرفت. (625887) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۰:۰۳:۴۲
در جامعه هنگامی که با مردم صحبت می کنید، عقیده بسیاری همانند عقیده نویسنده متن می باشد. ولی همه سوال می کنند که چرا هیچکس واکنشی نشان نمی دهد؟ مجلس .... . منتظر چه چیزی هستند؟ اوضاع باید بدتر شود؟ (608819) (moderator7)
 
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۴:۰۰:۱۵
گذاشته اند شیرازه همه چیز از هم که گسیخت، آنوقت عمل می کنند. (609351) (moderator7)
 
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۰۲:۰۳:۰۴
با آزاد گذاشتن دست دولت، دو سال باقیمانده از عمر این دولت چگونه خواهد گذشت؟ اگر این طور باشد جز بحران های شدید چیزی نصیب ما نخواهد شد. چاره ای بیندیشید. (614535) (moderator22)
 
۱۳۹۰-۱۱-۰۵ ۰۷:۵۷:۳۹
مقدمات ظهور را فراهم می کنند. (625168) (moderator19)
 
اصغر
United States
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۰:۱۰:۴۰
به علی بگو به هر نرخی گیرش اومد بخره!!! یه چند هزارتایی هم واسه من بدبختی بخره که با هزار مشکل اومدم بیرون از کشور درس بخونم!!! (608833) (moderator7)
 
سید
Australia
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۰۸:۰۸:۱۷
خوش به حالت که از ایران برات میرسه. من که باید هم کار کنم هم درس بخونم اونم با زن و بچه. (610930) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۱۳:۱۴:۳۵
اتفاقا به نظر من کسایی که هم درس می خونن هم کار می کنن موفق ترن
تو کلاس ما زمان دانشجویی اینطور بود (614911) (moderator19)
 
s
United States
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۰:۱۳:۲۱
begir brgir bara chie? (608841) (moderator7)
 
reza
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۰:۱۳:۴۶
واقعا فقط می شود تاسف خورد. کارگرانی که بیکار می شوند و یا از فرط گرانی در این اوضاع کمرشان خم می شود آنوقت این دولت عدالت محور ؟؟
چه کسانی از این اوضاع نابسامان ارز سود می برند؟
افسوس و صد افسوس کشور غنی ما توسط چنین افرادی بی لیاقتی به اصطلاح مدیریت می شود !!! (608842) (moderator7)
 
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۵:۰۸:۰۵
اقا رضا "افراد بی لیاقت" رو واقعا درست نوشتی. من یک مثبت برات زدم. اگر سیستم الف اجازه می داد چند هزار بار برمی گشتم و دوباره برات مثبت می زدم. (609512) (moderator7)
 
۱۳۹۰-۱۱-۰۸ ۲۳:۳۰:۱۹
حرف قشنگ
ایول
منم مثبت زدم
البته فکر کنم دیر اومدم (631178) (alef-11)
 
عماد
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۰:۱۷:۱۱
صبح به خیر ایران!
بیدار شدی!
یادت هست دیشت یک بنده خدایی به نام رضایی میگفت قضایا همین طور پیش برود فاجعه اقتصادی در پیش روست؟
حالا من میترسم یکی بگوید:
باش تا صبح دولتت بدمد کاین هنوز از نتایج سحر است (608850) (moderator7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۲:۱۳:۰۳
خودشو ناراحت نکنید. به زودی در کلیه سوپرمارکتهای معتبر دلار و سکه به نرخ دولتی توزیع خواهد شد و قیمتها پایین خواهد آمد. (609121) (moderator7)
 
سالار ابادانی
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۰:۲۱:۵۹
باز هم به علی یه مشاور دلسوز داره ! ما که تا دیروز مستضعف بودیم بعد شدیم قشر آسیب پذیر وترقی کردیم شدیم طبقه 3 حالا هم نمیدانیم چه نقشه ای در سر دارند این طبقه یکی های عدالت خواه مهر پرور ...؟!!! ایا قرار است 3 طبقه بطرف زیر زمین رشد کنیم ؟؟؟ (608863) (moderator7)
 
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۵:۱۶:۰۱
منظور دوستمان خوشه 3 بوده است نه طبقه 3 (609532) (moderator7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۱۳:۱۵:۰۴
یادش بخیر
اول هدفمندی خوشه بندی داستانی شده بود (614913) (moderator19)
 
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۰:۲۲:۳۱
مشکل وضعیت روانی بازار به همه چیز سرایت کرده! و منی که از مال دنیا دستم به چیزی بند نیست هم دارم خسارتش را می‌دهم. آش نخورده و دهن سوخته همینه! خیلی‌ها پول دارند با پولشان بازی می‌کنند طلا می‌خرند و ارز می‌فروشند و پولدارتر می‌شوند. وقتی که خوشند، زندگی ما هم معمولی و زیر معمولی بالاخره می‌گذرد. هیچ سهمی از شادی آن‌ها وارد زندگی ما نمی شود. اما همین که نگران نیستند و عشق دنیا را می‌کنند، باعث می‌شود ما هم یک لقمه نان گیرمان بیاید و دعا کنیم. اما وقتی که وضع این عدۀ پول باز به هم می‌خورد، دلشوره‌شان ما را می‌کشد. آن‌ها تمام غم و ناامیدی و دلواپسی‌شان را به مای بیچاره تلقین و حقنه می‌کنند. همه چیز در اثر ترسی که آن‌ها دارند، گران می‌شود، خرید و فروش راکد می‌شود، چرخ زندگی لنگ می‌شود. بعد البته وقتی اوضاع خوب شد، آن‌ها پولدارتر از مهلکه بیرون می‌آیند، اما خیلی از ماها از زندگی ساقط شده‌ایم. این وضعیت ماست! به این ترتیب ما همیشه نگران جنگ دیگرانیم! نگران نگرانی دیگرانیم! و داریم در نبرد آن‌ها می جنگیم و حتی کشته می‌دهیم. در حالی که آن‌ها در آن بالابالاها صفایشان به هر حال برقراره!! این بی‌همتان دولتی در جناح آن‌ها هستند، برای آن‌ها مهمات جنگی و میدان نبرد و شرایط پیروزی فراهم می‌کنند، اما ما را نفله و زیر پا له می کنند. اینه حکایت ما در روزگار فعلی!! (608864) (moderator7)
 
فهيم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۰:۲۵:۲۳
آخر عاقبت اقتصاد دستوري هميني ميشه كه مي بيني.
امروز تصميم مي گيرند كه قيمت 1000 تومان باشه.فردا همه باهم تصميم مي گيرند 1300 تومان باشه.يكيشون ايراد مي گيره كه اين چه قيمتيه؟ باز همه باهم تصميم مي گيرند 1400 تومان بشه. و همين سيكل اقتصاد دستوري ادامه پيدا مي كنه و در هر بنگاه و كارگاه و كارخونه يكي پس از ديگري تخته ميشه ، تعطيل ميشه ميره پي كارش و جمهعي از كارگران و كارمندان تعديل مي شوند و اخراج. منقدان را هم مي چسبونن به اينكه شما طرفدار فلان حزب شكست خورده انتخاباتيد و چه و چه . همين ! (608871) (moderator7)
 
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۲۰:۲۸:۱۲
آیا دولت اگر هیچ کاری به مسائل اقتصادی نداشت بهتر نبود؟ (610193) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۱۳:۱۵:۴۳
صد در صد
به نظر من بهتر بود
آخه الان واقعا مشکل شده
فکری اساسی باید کرد (614916) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۶ ۱۸:۲۳:۳۰
مجید جان مسئله کار داشتن و آقا بالاسر بودن که نیست! نگفتن شما برین پولهای بانک مرکزیو بشمارین ما خودمون می دونیم چیکار کنیم.
مسئله مدیریت است!! (628103) (alef-11)
 
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۰:۲۸:۵۷
سلام و درود
من یه سوال دارم :
الان از یه بچه 10 ساله هم بپرسی با استدلالهای خاص خودش میرسونه که وضعیت عادی نیست تو خیلی از جنبه های اقثصادی و اجتماعی این کشور!
میخوام بپرسم که :
جناب توکلی و دوستانی که حداقل عافیت طلب نیستید و میگید و می ایستید در مقابل توجیه های خنده دار دولت که هیچوقت زیر بار اشتباهاتش نرفته نمیره و نخواهد رفت , تا حالا چه کاری انجام دادید؟!
تمام این گلایه ها که به حق ناشی از بیعرضگی محضه بقول این نویسنده, شما رو مجاب نکرده جلوی این وضعیت رو بگیرید؟!
هرچند کلیشه ای و اسیر دست آدمهای ناصواب شده این جمله بندی ولی میخوام بگم : اونها اعتقادی به سوال جواب ندارن شما چی؟!
از این طرف این رسوایی بزرگ و اینکه یه بچه نادون هم میتونه بفهمه یه کاسه ای زیر این نیم کاسه دولتی ها بود که اختلاصی با این حجم صورت گرفت!
این وضعیت یارانه هاست که قرار بود آزادسازی قیمت ها در عرض 5 سال صورت بگیره که الان فاز دوم آزادسازی هم سال تموم نشده در راهه!
آیا شما جدا فکر میکنید ما هم مثل شما ماهیانه چندین ملیون حقوق میگیریم؟!
من دانشجو هستم و الان چند وقتیه نمی تونم سوار تاکسی بشم چون واقعا از عهده کرایش بر نمیام!
شما و دوستانتون نماینده ملت هستید و تا کی میخواید نظاره گر صرف باشید آخه؟!
فکر میکنید اگر علی(ع) که داعیه الگو قرار دادنش تو کشور ما گوش فلک رو کر کرده الان بودن تو این شرایط وزیر اقتصاد باز همینجوری مواخذه میشدن برا این سوئ مدیریتشون ؟!
اگر واقعا کاری از دستتون بر نمیاد استعفا بدید و در مجلس رو هم تخته کنید !!!
امیدوارم فردا روز جواب مصلحت اندیشی های امروز رو بتونن بدن آقایونی که مطمئنم به هیچ مواخذه ای اعتقاد ندارن که اگه داشتن این چنین نمیکردن!
تنها متاسفم که جز این کاری از دستم بر نمیاد . .
من الله توفیق (608880) (moderator7)
 
mohamad vafa
Serbia
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۰:۳۰:۰۰
بیچاره علی (608881) (moderator7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۰:۳۰:۲۰
خوب نتیجه

نباید بگیم چون می ترسیم ما هم متهم به تشویش و... بشیم
به قول پدر بزرگ مرحوم ما
میگویند نبین چشمانم را می بندم
میگویند نگو دهانم را می بندم
میگویند نشنو گوشهایم را میگیرم
میگویند نفهم نمی توانم نفهمم (608883) (moderator7)
 
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۰:۳۱:۴۰
به خدا قسم ما به عنوان یک خانواده کارمند بازنشسته دولت واقعا خسته شدیم دیگه نمیتونیم دخل و خرجمون رو با هم جور کنیم من که فکر نمیکنم این جو فعلا تغییر کنه چون روی دولت که نمیشه حساب کرد مجلس هم نمیدونم واقعا چیکار میکنن (608888) (moderator7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۴:۳۵:۲۰
برای چی منفی دادی؟
نکنه تو هم ارز دولتی میگیری ماشین می خری؟ (609437) (moderator7)
 
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۸:۳۷:۳۰
%4 ضریب خطاست، شما این احتمال رو بده که اشتباهی دستشون خورده. اگه تعداد یکی از مثبت و منفیها از مجموع صدتا از 4 رفت بالاتر بدون که احتمال زیاد نظر واقعی هست و نه اشتباهی. (609885) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۰:۳۴:۳۶
ببخشيد يك سوال دارم:
اين احمدي نژاد ديگر بايد چكار كند كه مجلس عدم كفايت اش را به راي بگذارد؟
بايد چاقو بردارد و توي تن مردم فرو كند؟ (608894) (moderator7)
 
United States
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۵:۱۳:۱۶
بابا اینا سوالشو بپرسن اینکارا پیشکش! (609527) (moderator7)
 
فطرس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۰:۳۷:۱۲
مهدي (عج ) جان ببين ونظاره كن ! واي به دل نازنين شما (608899) (moderator7)
 
حمید گودرزی
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۰:۴۰:۵۸
در مملکت اسلامی ما کسی که رانت خواری میکند به هیچ وجه به فکر خیانت نیست بلکه به این فکر است که این نعمتی ست که به خاطر عزیز بودنش نزذ خدا (نعوذو به الله ) به وی هبه شده پس خود را محق رانت خواری میداند!!! (608906) (moderator7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۰:۵۰:۴۱
عجب کشفی!!

چه زود متوجه خیانت شدی!!

بالاخره ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه ست!! (608926) (moderator7)
 
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۰:۵۰:۴۸
درود بر نویسنده ، درود بر این شجاعت ....من هم در هفته جاری جهت دریافت ارز از طریق بانکها برای واردات کالا اقدام کردم .کلاً صحبتهای مسئولان اقتصادی درباره ارز ... بوده است .
(دولت )کمر همت را بسته که تا ... ول نمی کند. (608927) (moderator7)
 
United States
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۰:۵۳:۰۷
خب که چی؟
نه رئیس جمهور مقصره و نه وزیر و نه.....
فکر کنم مثل همیشه مردم مقصرند!
به زودی موج گرانی دلار به اجناس میرسه و کلی ادم میرن زیر خط عزیز فقر! (608930) (moderator7)
 
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۱۴:۲۴:۰۰
خط فقر اینجا کاربردش رو از دست میده خط فلا کت شروع میشه محسن رضائی گفت (611933) (moderator7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۰:۵۶:۱۹
سید من هم اقتصاد خواندم،همان دانشگاهی که شما و توکلی اول بار اقتصاد خواندید.
فرق من با شما این بود که میدانستم در این دنیا همه چیز به هم ربط دارد،و آن موقعی که شما از سر مصلحت بنام اسلام از احمدی نژاد حمایت کردید ما از سر منطق برای مسلمین از او فاصله گرفتیم.هنوز کتابی که از سر ذوق سیاسی شدنت بعد از انتخابات دور اول رییس نوشته بودی در بازار هست،متاسفانه اینجاش را نخوانده بودی؟
نگاه امثال شما صفر یا صد است،یا خدا یا هیچ،خیلی خوبه فقط اگر این اشکالات را رفع کنید . صادق باشید،وسط کار نبرید و نهایت اینکه نگاهتان را بشویید و فقط خود و افکار خود را اسلامی و خدایی نپندارید. (608935) (moderator7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۱۰:۳۰:۰۵
افرین که خواب زده ها را بیدار میکنی البته اگر قرار باشد بیدار شوند؟ (611345) (moderator7)
 
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۰:۵۷:۰۱
هه!
فعلا بچسبید به فتنه 88! پدر ما رو با این فتنه فتنه کردنتون درآوردید! فتنه این حیوونهایی هستند که از دولت به نرخ 1200 تومان دلار می گیرند و 1700 به ملت می دهند! مسخره کردین همتون! (608936) (moderator7)
 
امیر دمیر
United States
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۱:۰۲:۰۵
آقای سیاح بسیار عالی بود. من خودم دکترای امور مالی دارم و با اکثر مطلب مثل واردات ماشین با ارز آزاد موافقم. ولی........ بر طبق فرمولهای امور مالی و اقتصاد قیمت دلار می بایست بیش از 2600 تومان باشد. در ۱۰ سال گذشته در کشور مبدا ارز، یعنی‌ آمریکا ، قیمت اجناس ۲۴% رشد داشته ولی‌ در همین مقطع زمانی‌ قیمت اجناس در ایران ۳۶۱% رشد داشته (بله بیش از ۳۰۰ درصد). سال ۱۳۸۰ به عنوان سال مبدا قیمت دلار ۹۲۰ تومان (حدودا) بوده است. با استفاده از فرمول interest rate arbitrage شما خودتون قیمت رو حساب کنید. بله ۲۷۰۰ تومان. (608949) (moderator7)
 
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۲:۱۳:۵۰
آقای دکتر این فرمول INTEREST RATE ARBITRAGE چه ربطی به قیمت گذاری ارز دارد؟ اگر بجای دکترای مالی دکترای اقتصاد ( غیر آکسفوردی) داشتید می دانستید که قیمت ارز بر مبنای تراز تجارت خارجی کشورها تعیین می شود. یعنی اگر در سال 74 کشور ما با کسری تراز 20 میلیارد دلاری و بدهی خارجی 27 مییارد دلاری مواجه بوده است و قیمت دلار در آن 700 تومان بوده است در سال 1390 که مازاد تراز خارجی کشور 40 میلیارد دلار و ذخایر ارزی آن 100 میلیارد دلار است قیمت ارز باید کمتر از 700 تومان باشد.
نگاهی به تغییرات قیمت ارزهایی مانند دلار استرالیا و روبل روسیه که اقتصاد آنها مانند ما وابسته به قیمت موارد اولیه است نشان می دهد که در سالهای اخیر و علیرغم آنکه نرخ تورم داخلی آنها از امریکا بیشتر بوده است قیمت واحد پولشان در مقابل دلار تقویت شده است. (609126) (moderator7)
 
United States
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۳:۳۹:۰۰
فرمول interest rate arbitrage در همه جای دنیا برای پیشبینی نرخ حدودی ارز استفاده میشه چونکه نرخ بهره کمی بالاتر از تورم است در همه دنیا به غیر از ایران (چون نرخ بهره واقعی در ایران اکنون منفی است). شما هم اگر بجای نرخ بهره در این فرمول از نرخ تورم استفاده کنید میبینید که قیمت واقعی دلار بیش از 2500 تومان است. جالب این جاست که هم کمیسیون اقتصادی مجلس و هم اتاق بازرگانی از همین طریق نرخ واقعی ارز رو حساب میکنند. اگر اینطور که شوما میگیم قیمت ارز باید ۷۰۰ تومان باشه (که خیلی‌ ادعای مسخره ای هست با عرض پوزش) پس چرا حتی قیمت دولتی ارز هم بیشتر از این است یعنی‌ نزدیک ۱۲۰۰ تومان؟؟؟ در ضمن قیمت واقعی‌ فقط در بازار آزاد مشخص می‌شه... اگه حرف شما کوچکترین منطقی‌ درش بود حداقل یک مقدار به قیمت کنونی نزدیک بود.... شما هم حتما از یک جای خیلی معتبر مدرک دارید که قیمت دلار رو 700 تومان در آوردید. خدا رو شکر که قیمت 700 تومان نیست والا صادرات یک دهم الان هم نبود و با اقتصاد 100 در 100 وارداتی باید مملکت رو تعطیل میکردیم قربان. (609289) (moderator7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۸:۰۶:۳۸
بنظر میرسد ساکن آمریکا هستید بواسطه درآمد دلاری که دارید بی شک موافق نرخ بالای دلار هستید جهت محاسبه دقیق مبنای محاسبه را بر اساس میزان حقوق از بابت شغل همتراز خود در ایران که به ریال محاسبه می شود مدنظر قرار دهید. (609820) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۶ ۱۸:۴۵:۲۵
بابا اقتصاد بیمار یعنی این. همه چیز باید سر جای خودش باشه. (628125) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۹ ۰۹:۵۳:۵۹
مثل اینکه نمیدونید در مورد کدوم اقتصاد صحبت میکنیم .فرمول اقتصاد ما کشک به توان بی نهایت (631570) (alef-11)
 
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۲:۲۳:۴۰
دوست عزیز ارز کالای تجاری مانند نخود و لوبیا نیست که قیمت آن بر مبنای تورم تعیین شود. این محاسبه تورمی قیمت ارز یکی از شاهکارهای تبلیغاتی صادرکنندگان است که با تبلیغ مداوم در اذهان مردم و مسئولان جا انداخته اند.
در اقتصاد آزاد نرخ ارز بر مبنای تراز تجارت خارجی و تفاوت نرخ بهره در دو کشور تعیین می شود. که در 16 سال اخیر تراز خارجی ما به شدت بهتر و تراز خارجی امریکا به شدت بدتر ششده است. ضمن آنکه فاصله نرخ بهره در دو اقتصاد کعه
8 سال پیش تاکنون در روسیه نرخ تورم به طور متوسط 6 درصد بوده است در حالی که در 16 سال پیش حدود 5 برابر بوده است الان به 17 برابر ( به نفع ما تغییر کرده است). بنا بر این طبق اصول اولیه اقتصادی نرخ دلار در ایران باید کاهشی و نه افزایش باشد. نشانه درستی این استدلال این است که در 4 سال اخیر هر ساله حدود 30 میلیارد دلار از ارزهای حاصله از صادرات در بازار فروش نرفته و ذخیره شده است.
همچنین مقایسه تغییرات نرخ ارز با کشورهای مشابه هم جالب خواهد بود.
در امارات متحده عربی در 10 سال اخیر نرخ تورم متوسط حدود 5 درصد بوده است که به طور متوسط همواره 4 درصد از نرخ تورم در امریکا بیشتر بوده است اما در این سالها تغییرات قیمت دلار در مقابل درهم ناچیز بوده است.
در روسیه که مانند ما عمدتا متکی به درامد نفت است در 8 سیال اخیر نرخ متوسط تورم 7 درصد بوده است که به طور متوسط 5 درصد بیشتر از امریکا بوده است که طبق نظریه تورمی شما باید باعث می شد نرخ ارز از 23 روبل در سال 2003 به 48 روبل در سال جاری برسد در حالی که علیرغم فرار سرمایه ای 85 میلیارد دلا ری در سال جاری ( که 3 برابر فرار سرمایه ای امسال در ایران است) قیمت روبل بجای 48 دلار در حال حاضر برابر با حدود 30 روبل یاشد. (609147) (moderator7)
 
۱۳۹۰-۱۱-۰۱ ۱۳:۲۵:۱۵
چرا خودتان را خسته می کنید نرح دلار در ایران فرمول خاص خودش را دارد قیمت جهانی نفت ضربدر عددی که بتواند هزینه جاری دولت را تامین کند زیرا نفت برای حقوق کارمندان دولت است والسلام (616265) (moderator22)
 
سياح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۳:۰۱:۰۱
با سلام و تشكر از نظرتان،
به نظرم درباره 361درصد در 10 سال اخير خيلي اغراق كرده ايد حداقل آمارهاي رسمي تورم اينطور نيست كه بطور متوسط سالي 36 درصد تورم داشته باشيم.

وانگهي... روشي هم كه اشاره كرديد روش مناسبي براي تعيين نرخ ريال در برابر دلار نيست. اين موضوع بسيار پيچيده است و به سهولت مبادله كالا و پول بين دو كشور و... بر مي گردد.

ضمنا ساده ترين دليلي كه مي تواند نشان دهد ارزش ريال نسبت به دلار خيلي كمتر از 1600 تومان است، مقايسه قيمت كالاهاي استاندارد قابل مبادله در دوكشور است. مثلا يك كالاي نوعي كه در آمريكا يك دلار است در ايران همان كالا خيلي كمتر از 1600 تومان عرضه مي شود... (609187) (moderator7)
 
امیر دمیر
United States
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۳:۴۶:۰۳
جناب اقای سیاح تشکر میکنم از جواب به نظر این حقیق. ولی من تمامی این ارقام را از این مقاله در روزنامه امروز شرق گرفتم و نظر خودم نیست. توجه بفرمایید به مقاله "دلالان بازیگر ارز نیستند" در اینجا. ممنون از شما.
http://sharghnewspaper.ir/Page/Paper/90/10/27/5

ولی با نظر شما در باره مقایسه کالاهای مشابه تا حدی موافقم. (609306) (moderator7)
 
امیر دمیر
United States
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۵:۳۴:۲۳
نکته دیگر که قابل ذکر است اینکه تورم سالانه فقط 14% باعث افزایش قیمت 370% در طول 10 سال میشود که تورم 14% در 10 سال گذشته کاملا منطقی است بنظر من.
10^ 1.14= 3.71 (609569) (moderator7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۶:۵۲:۵۹
آقاي دكتر از شما بعيده...!!
متوسط رشد سالانه 10 سال 361 درصد، مي شود 36.1 ديگر اين را كه در رياضي يك سال اول دانشگاه به همه دانشجوهاي اقتصادي و حسابداري مي گن... فرمايشي كردين ها... (609710) (moderator7)
 
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۲۰:۳۶:۳۰
اگر در 10 سال تورم 361% داشته باشیم معنی این نیست که به طور متوسط هر سال 36.1% تورم داشته ایم.
برای مثال اگر قیمت امسال یک کالا 100 تومان باشد و در پایان سال 10% تورم داشته باشد قیمت در اتنهای امسال 110 تومن خواهد بود
حال فرض کنید سال بعد هم 10 درصد تورم داشته باشیم حال قیمت برابر
121 خواهد بود و این یعنی 21% تورم نسبت به قیمت اولیه نه 20%
به همین سادگی حال برای داشتن 361% تورم در 10 سال تنها کافی است به طور متوسط سالی 14% تورم داشته باشیم. (610212) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۰۰:۰۰:۳۲
...

اگه 36.1 در صد بود هر سال اینجوری میشد در نهایت::

اگه رفرنس رو یک در نظر بگیریم میشه

1 36% = 1.36
خوب حالا سال دوم
1.36 داریم
که میشه
1.36 36% = 1.84
سال سوم
1.84 36%=2.51
سال چهارم
2.51 36% = 3.42
سال پنجم
3.42 36% = 4.65
.
.
سال دهم:
11.70 36% = 15.91

که درصد افزایش نسبت به سال اول میشه
1591% (610551) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۱۳:۳۹:۲۸
دوست گرامی همان کالا با همان کیفیت در ایران گرانتر از آمریکا است (611792) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۱۳:۱۶:۱۴
خب این چه ربطی به بحث داره؟ (614917) (moderator19)
 
حجت
Norway
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۰۱:۲۹:۵۴
جناب سیاح
به نظرم ایشان نرخ تورم راحدود ۱۳.۷۵ گرفتند نه ۳۶.۱ .
اشتباه شما اینست که تقسیم بر ۱۰ کردید
برای مثال اگر قیمت پایه را در سال اول ۱۰۰ بگیریم و فرز را بر تورم ۲۰ درصد در سال بگیریم قیمت در سالهای بادی با صورت زیر است:
۱۲۰=۰.۲ ۱۰۰+ ۱۰۰ سال اول
۱۴۴=۰.۲ ۱۲۰ + ۱۲۰ سال دوم
۱۷۲.۸ =۰.۲ ۱۴۴ + ۱۴۴ سال سوم
.
.
..
۶۱۹.۱ =۰.۲ ۵۱۵.۹ + ۵۱۵.۹ سال دهم
همانطور که می بینید با تورم سالی ۲۰ % به تورم ۶۱۹% در ۱۰ سال میرسیم. (613091) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۴:۲۴:۲۲
برای شما که درامدتان در آمریکا به دلار است که بد نشده. باید هم از بالا رفتن قیمت دلار حمایت کنی. (609413) (moderator7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۱۰:۲۸:۰۳
حتما دکترای خود را از دانشگاه آزاد گرفته اید.
مبارک است. (611339) (moderator7)
 
سیروس
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۱:۰۳:۲۳
شما وسط دعوا نرخ تایین میکنید
ماشین حساب دست بگیرید و تورم این 8 سال را برای دلار حساب کنید جواب چی شد ؟؟؟!!!!؟؟؟
تعجب نکنید جواب همین است من جواب را نمینویسم تا جو روانی ایجاد نشود (608954) (moderator7)
 
civash
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۱:۰۹:۱۷
دولت با کمبود ریال مواجه شده و برای پرداخت یارانه و عیدی نمیتونه بیش از حد ریال چاپ کنه چون نقدینگی خیلی زیاد میشه و تورم سر به فلک میزنه پس به طور دستی و مصنوعی سکه و ارز رو بالا میبره تا مردم ریال بدن و هم نقدینگی جمع بشه هم پول یارانه ها جور بشه و از اون مهمتر تورم بالا نره (608971) (moderator7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۱:۱۲:۱۴
آقایان الف آیا ما بسمت نابودی می رویم
شما به عنوان امین ما پاسخ دهید (608977) (moderator7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۱:۱۶:۱۴
خوب نمیشه پرس و جو کرد و دید چه کسانی طی این ماههای اخیر با ارتباطات ارز به نرخ دولتی از بانک مرکزی گرفته اند؟؟؟؟؟؟ (608982) (moderator7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۱:۱۷:۰۱
كسي كه خودشه و به خوابزده بيدار نميشه قضيه وضع موجود هم همينه يه وقتي اين پيشبيني شده بود ولي همه تو خواب وتعريف حالا هم ........... (608984) (moderator7)
 
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۱:۳۱:۴۳
جواب دولت. مقصر اقاي هاشمي است كه دولار بازار را خريداري ميكند (609011) (moderator7)
 
ciavash
United States
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۲:۳۰:۱۸
و البته اسنادش هم موجوده (609161) (moderator7)
 
United States
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۱:۳۲:۲۸
آقای اقتصاد دان شما عمر خود را برای فراگیری چیزی که مال چهار پایان است تلف کرده اید . مملکت ما با اقتصاد و اقتصاد دان احتیاج ندارد ! (609015) (moderator7)
 
India
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۱:۳۳:۳۹
این قسمت متن جالب بود :رئيس جمهورمان كه به كشور گردي رفته، رئيس بانك مركزي هم قهر كرده مجلس هم كه بی خاصیت شده و حتي نمي‌تواند مسوولان اقتصادي را احضار كند و بپرسد چه خبر است؟...» (609020) (moderator7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۱:۳۴:۰۳
نظر بنده نیز به نظر دوست علی نزدیکتر است !!! (609021) (moderator7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۱:۳۸:۰۰
هردم از این باب بری می رسد (609027) (moderator7)
 
پیرمرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۱:۴۰:۰۹
هرچند هم خوش بین به اوضاع کنونی باشی با کدوم منطق میتوانی هضم کنی که اوضاع مدیریتی مملکت ما و برنامه ریزی های آن ؛ منطبق با حتی پایین ترین رده مدیریتی کشورهای سوپر ضعیف است؟من فکر نمی کنم حتی کشورهای عقب افتاده آفریقایی و یا آمریکای لاتین هم دارای این چنین آشفته بازار در سطح مدیریت کلان مملکت باشند. (609031) (moderator7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۱:۵۴:۳۰
بلی خیانت است و خیانت از آنجا ناشی می شود که صندوق و بانک جهانی هر دو به ایران دستور داده اند قیمت سوخت را گران کند - سود سپرده ها را پایین بیاورد - ارزش ریال را کاهش بدهد
-
-
چه چیز بیشترین خیانت است از اجرای دستورات دشمن که نتیجه آن افزایش فساد و نابسامانی اقتصادی در اجتماع و اقتصاد و سست شدن اعتقادات مردم به نظام بدلیل این اعمال است؟ (609070) (moderator7)
 
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۲:۰۰:۲۹
امیدوارم این داستان تخیلی باشد وگرنه معلوم نیست نویسنده آن به خاطر نظرات کارشناسانه اش تا کنون چند ناسزا از سوی علی دریافت نموده است. (609087) (moderator7)
 
محمد
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۲:۱۲:۵۷
وا مسیبتا مجلس خوابی چرا اجازه میدین با اینکه 90 درصد کارشناسان اقتصادی برای اشفتگی بازار تجویز کردن سود سپرده باید 21 درصد باشد ولی گروه یا افراد خاص نمیگذارن و هیچ منطقی سرشون نمیشه باید نهاد نظارتی مجلس زود دست بکار شود مملکت که ملک شخصی رانت خوارها نیست سرمایه مردم داره از دست میره ولی هیچ صدای از نمایندگان در نمیاد (609120) (moderator7)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۳:۰۱:۳۴
این واقعا بی عرضگیه!!! منتها بی عرضگی ما نه آقایون (609191) (moderator7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۵:۰۱:۵۴
+بی عرضگی چندین ساله نهادهای نظارتی! (609499) (moderator7)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۵:۵۱:۲۵
دقیقا معنای خلایق هر چه لایق (609602) (moderator7)
 
ایرانی
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۳:۰۴:۴۰
آقا به خدا همه چی خوبه آرومه شمارو به خدا سیاه نمایی نکنین !!!! (609198) (moderator7)
 
saba
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۳:۲۱:۵۰
من و خونواده ام دیگه از اون پایین حتی نمی تونیم خط فقر رو ببینیم اونقدر که پایین رفتیم (609247) (moderator7)
 
مراد
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۳:۳۷:۲۶
آقا چرا داستان لیلی ومجنون سر هم می کنی اگر بازار با یک نظر جوجه اقتصاد دانی مثل شما می خواست پیش بره که مثل فال بینا که فقط فال بقیه رو بلدند بگیرند و 7 خودشان گیر هشتشان است الان همه عوامالناث راکفلر بودند .اقتصاد ایران مثل بولدوزر همه را له می کنه و سکته می ده و آماده چهرازی می کنه این است اقتصاد نوین کشور ما به علی آقا هم بگو آقای پوارو ! (609283) (moderator7)
 
دلسوز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۳:۵۰:۴۸
بگم در اين دانشكده هاي اقتصاد به شما چي درس ميدن ؟......بگم؟......بگم؟
......بگم؟
(پاسخ دولت به اقتصاددانان و طرح افزايش سود بانكي) (609321) (moderator7)
 
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۳:۵۳:۳۱
اثرات این گرون شدن دلار رو تو زندگی افراد به راحتی می توان دید. اکثر وسایل مصرفی خانواده ها از دستمال کاغذی کرفته تا ماشین و لوازم خونگی همش یا تولید خارج از کشور هست یا مواد اولیش از خارج از کشور میاد. و گرون شدن دلار رو قیمت نهاییی اون تاثیر می گذاره در عوض حقوق یک کارمند که به طور متوسط 600 هزار تومن هست اگه اول امسال حدود 545 دلار بوده الان شده حدود 353 دلار و این یعنی 192 دلار کاهش حقوق یک کارمند در یکسال!!!
البته هنوز قیمت ها به حد اصلی خودش نرسیده چرا که اکثر کارخونه ها هنوز دارن با مواد قبلی تولید می کنن اما وای بر شب عید که همه بازاری ها هم نگرانش هستند چراکه گرون شدن اجناس یعنی ناتوانی قشر وسیعی از جامعه و در نتیجه فروش کمتر انها (609332) (moderator7)
 
مب
United States
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۴:۰۴:۵۲
من از این اقتصاد دل بریده ام. فقط تو را به جان آنچه می‌گویید باور دارید به این آقایان بفهمانید اقتصاد تنها چیزی است که امنیتی نمی فهمد. بخدا اقتصاد زور نمی‌فهمد. این را هر کسی که اقتصاد می‌فهمد می‌داند. (609361) (moderator7)
 
Germany
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۴:۳۱:۰۸
نه آقا بی عرضگی مال شماست
یه کلمه از عماد افروغ حرف بزن مدعی کثیف
چرا از اون حرف نمی زنی و انگ بی عرضگی به دولت می چسبونی
جواب امثال افروغ رو بده (609430) (moderator7)
 
حمید
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۴:۵۹:۵۶
خیلی جالبه ، من موندم که این دولت با اون همه طرفدار و ...که سر کار اومد ، الان اون طرفدارها کجان؟کسانی که مدعی بودن این دولت تحول عظیمی ایجاد خواهد کرد کجان؟ همه شدن منتقد . (609489) (moderator7)
 
یک جانباز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۰۸:۴۹:۴۶
این اقای دکترخوش چهره استادعزیز دانشگاه که درحمایت ازاقای احمدی نزاد امددرتلویزیون حرف زد وما هم خاطرجمع رای دادیم الان کجاست خواهشن بهش بگین تورابخدا حالا بیابگوچه شدانهمه شعارهاواین همه مفاسد دراقتصادودولت چیه. (611044) (moderator19)
 
Germany
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۵:۰۵:۳۹
اینجا هم سانسور
بی عرضگی توی درماندن در پاسخ افروغ تو برنامه پارک ملت آقایون (609506) (moderator7)
 
ناشناس
Latvia
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۵:۱۱:۱۸
من هم با نظر نویسنده موافق بودم میگفتم درست می شه صبر کنم ولی حالا ماندم چطوری پول برای فرزندم بفرستم تا درسشو نیمه کاره رها نکنه و برگرده
حواله هم که نمی فرستند اخه مگه من چقدر پول دارم که به این گرانی بخرم و بفرستم دانشجو هم که هست کار بهش نمیدن .تورو خدا راهی جلوی پای من بگذارید (609521) (moderator7)
 
United Kingdom
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۶:۱۹:۲۶
راهش رو پیدا کردی به ما هم بگو که به مامان بابامون بگیم
یه ماه دیگه باید قسط بعدی شهریه رو بدیم
لعن الله قوم الظالمین (609654) (moderator7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۱۰:۲۰:۴۶
مقصر خود ماییم که بجای بازار دانشگاه را انتخاب کردیم و متاسفانه این اشنباه از سوی جوانان ما مرتب در حال تکرار و تکرار است خدا بداد آنها وبه مظالم ظالمان برسد. (611314) (moderator7)
 
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۵:۳۶:۰۸
ابتدای سال چند درصد به حقوق کارکنان و کارگران اضافه شد که بتوانند تحمل این تورم افسار گسیخته (که آقایان 20%) اعلام می کنند را داشته باشند؟ تورم کم بود نرخ ارز هم مزید بر علت شد. سکه ، مسکن و ... توی این شرایط شیپور فاز دوم هدفمندی هم بالا رفته. خداوکیلی چاره ای جز اعلام این که اشتباه محض کردم لیسانس گرفتم و کاش دلال می شدم برام باقی مونده؟! به خدا در حال نابودی هستم. (609575) (moderator7)
 
عباس
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۵:۳۷:۲۰
یک راه ضربه به خود بد دفاع کردن است که دولت احمدی نژاد خیلی قشنگ انرا اجرا میکند طوریکه گاه ادم میگوید مثل اینکه عمدا بد دفاع میکند (609579) (moderator7)
 
Canada
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۲۱:۴۳:۳۵
خدا وكيلي فكر ميكني دفاع باىد كرد ازش؟ (614270) (moderator19)
 
يك ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۵:۴۸:۲۳
دكتر مديريت ارز رو درست انجام بده مديريت جهان پيشكش! هر موقع ما ايشون رو ديديم با لبخند ميگه همه چي روبراست اما يه آدم بي سواد هم بخوبي مي تونه ببينه اوضاع اقتصادي مملكت چقدر بهم ريخته است. واي به حال ما با اين كاپيتان. انشاءاله سرنوشت ما شبيه مسافراي كشتي ايتاليايي نشه... (609597) (moderator7)
 
کارن
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۵:۵۲:۴۵
این بی عرضگی نیست این ندانم کاری نیست این ها میدانند چه کاری انجام می دهند خوب هم میدانند . تو که دستت میرسد کاری بکن !! (609608) (moderator7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۶:۳۷:۰۷
آقای نویسنده، من اگه جای این علی آقای شما بودم، از همون دو سال پیش دوستیمو با شما قطع می کردم. (609681) (moderator7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۷:۱۱:۴۷
یک کاری کنید نظرات به ترتیب شمار منتشر شود و هر نظری که اضافه می شود با اخر نظرات اضافه شود اینجوری که الان هست ادم کلی وقتش گرفته میشه که دو باره کل نظرات را مرور کنه چون نظرات جدید وسط نظرات قبلی منتشر میشه (609746) (moderator19)
 
رستم شجاعی مقدم
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۷:۱۳:۵۶
این دولت به فروش ارز و طلا و همچنین آزادسازی قیمتها نگاه درآمدی دارد ... (609751) (moderator19)
 
کیوان
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۸:۲۴:۴۹
...
چرا مجلس فقط نظاره گر است؟
منتظر نشسته اید تا فاجعه اتفاق بیفتد ؟
چرا فقط حرف می زنید. (609851) (moderator19)
 
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۹:۲۳:۴۱
چه اتفاق ديگري بايد رخ دهد تا مسوولان ارشد اقتصادي كشور استعفا دهند يا بركنار شوند؟... آقاي احمدي نژاد . اين بود شعارهاي رنگارنگي كه درباره دولت خود و نرخ دلار و قدرت پول ملي مي داديد؟ (610037) (moderator19)
 
Abbas
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۲۰:۵۱:۵۳
قیمت دلار غیرواقعی است .تصمیم گیرندگان اقتصادی باید تلاش کنند دلار به قیمت واقعی خود که در حال حاضر شامل یورو و پوند شده عرضه شود . در عوض کاهش تعرفه ها جبران قیمت دلار واقعی را خواهد نمود.کاش می شد به عوض عرضه ارز دولتی جهت واردات خودرو ارز با قیمت واقعی همراه با کاهش تعرفه ها عرضه شود.
من اسم اینو میزارم هدفمندی یارانه های موج دوم صامت که البته لو رفته.
خوشا به حال صاحبان ثروت (610236) (moderator19)
 
رضا
United States
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۲۱:۰۶:۱۰
این وضعیت بازار یعنی فقیرتر شدن فقرا و غنی تر شدن ثروتمندان. یعنی افزایش فاصله طبقاتی. ... (610262) (moderator19)
 
امین
United States
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۲۲:۱۵:۵۳
بنده خونه دارم، ماشین دارم و حدود 1 میلیون هم درآمد.
حالا 2 ماهه می خواهیم بریم یک مسافرت خارجی
آژانس هر روز یک سازی میزنه.
هر روز دلار یک نرخی داره.
ما که شاکی هستیم. خدا بداد اونی که نداره برسه. (610346) (moderator19)
 
محسن
Sweden
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۰۱:۵۱:۲۴
یاد روزی افتادم که اعلان کردند قیمت دلار باید 1400 تومان باشد (روش دستوری) و فرداش یک روزنامه که همه می‌دانیم چه روزنامه‌ای تیتر اول زد: حباب دلار ترکید، 1400 تومان!
... (610702) (moderator19)
 
امید
Europe
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۱۲:۱۱:۵۰
انگار دیگه از دست کسی کاری بر نمیاد!... (611570) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۱۳:۵۸:۲۷
کدوم دولت اخه مساله اینه توی این کشوری دولتی وجود نداره (611856) (moderator7)
 
mehdi gitiravan
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۱۴:۵۶:۱۰
فقط بلدن شعار بدن با این وضعیتی که داریم پیشنهاد افزایش جمعیت رو هم میدن میخوان جهان رو هم مدیریت کنن خیال میکنن با حرف همه چی درست میشه بد بختی ما از مدریت داخلی خیلی بیشتر تا تحریم ها
اینجا فقط باید مردم هزینش رو بدن (611991) (moderator7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۱۴:۵۹:۲۵
اين دولت از اول با اقتصاد دانها مشگل داشت اگر يادتون باشه 50 اقتصاد دان رو با چه وضعي طرد كردن(سال 85)و به توصيه ها عمل نكردند!خدا رحم كنه به دولت بعدي البته اگر نخواهد اين مسير را ادامه بدهد چون دولت بعدي بايد يارانه ها را با اين وضع ادامه بدهد ساختارهاي مديريتي و كارشناسي هم كه از بين رفته و بايد احيا شود ( سازمان مديريت و برنامه ريزي ) (611998) (moderator7)
 
محمد
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۱۵:۰۹:۰۶
نکند نماینده های محترم مجلس در خواب ز مستانی هستند که هیچ صدای از انها در نمیاد با اینکه کارشناسان اقتصادی برای اشفتگی بازار تجویز مهار نقدینگی را میدهند ولی گروه یا افراد خاص نمیگذارن و هیچ منطقی سرشون نمیشه باید نهاد نظارتی مجلس زود دست بکار شود مملکت که ملک شخصی رانت خوارها نیست سرمایه مردم داره از دست میره ولی هیچ صدای از نمایندگان در نمیاد (612024) (moderator7)
 
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۱۵:۳۶:۳۸
فک میکنم اینم کار فتنه گرا باشه (612088) (moderator7)
 
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۰۷:۴۲:۰۱
حالا وقت استيضاح وزير اقتصاده ؟ (613217) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۱۱:۱۶:۵۷
بابا اخه تو این وضعیت اگه استحضاحش کنن که تا یه 3 تا 4 ماه دیگه وزیر نداریم دوباره دور میفته دست بانک مرکزی اونم که البته خیلی ............. عمل می کننه (613474) (moderator19)
 
ر.د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۱۳:۱۷:۲۲
اگر انوقت وزیر در مجلس مجددا رای اعتماد نمی آورد وضع الان این نبود
واقعا متاسفم (614918) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۱۵:۴۷:۳۶
بله بی عرضگی نیست
پس چیست؟
شما بگویید (613901) (moderator19)
 
محامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۱۷:۳۵:۳۴
تمام این تفسیرها صددرصد درست آقای دکتر
چکار از دست ما بر میاد
چه کنیم دوزار سود ببریم
پیش خرید سکه بانک ملی چطوره؟
کلاه برداری نباشه؟ (615171) (moderator22)
 
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۱۸:۵۷:۲۰
آقا دلار گران نیست که برید سرگوچه آقای احمدی نژاد بخرید اونجا ارزانه (615248) (moderator22)
 
مجتبي
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۲۱:۲۴:۱۰
اگر با ديد اقتصادي مديريت شده دلار گران شده باشد آفرين بر دولت .چون توليد داخلي بشدت ارزشمند شده و وارد كننده نيز رقبت بيشتري مي يابد از طرفي وارد كنندگان كالاي قاچاق نيز استلاحا جا مي روند اما اگر رانت خواري افزوده بشود نقاط تيره اي در اين سياست ظاهر مي شود (618767) (moderator19)
 
مانی
۱۳۹۰-۱۱-۰۵ ۱۷:۲۴:۱۲
این گرونیا همش به نفع ثروتمنداس. پولشونو میریزن تو این بازار،فردا که از خواب نازشون بیدار میشن یهو هر سکه 100 تا 200 تومن میزنن به جیب ... (626416) (moderator19)
 
United States
۱۳۹۰-۱۱-۰۶ ۱۲:۰۳:۲۸
یادم افتاد به شبهای مناظره به حرف ها و آمارهای آقای دکتر .... کاش آقای دکتر این مطالب را می خوندند ، ما همه یه پا اقتصاددان شدیم از صدقه سر این دولت
کاش با 4 تا استاد یا اقتصاددان حداقل مشورت می کردند.... کاملاً مشخصه که این اتفاقا همه عمدی است... (627581) (alef-11)
 
اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۹ ۰۸:۴۷:۱۹
حق این مردمه که با انتخاب نمایندگان بی لیاقت مجلس، اجازه ادامه فعالیت به دولت مردان بی کفایت رو می دن و از حق نظارت عمومی که باید توسط مجلس با کارشناسی دقیق و به موقع اعمال بشه با انتخاب های غلط شون چشم پوشی می کنن (631441) (moderator7)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.