نظر منتشر شده
۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 268651
غول‌های آمریکایی بر فراز ایران
تاریخ انتشار : يکشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۱
در مهر ماه سال گذشته نیز اعلام شد که بوئینگ برای اولین بار به ایران محصولات مرتبط با هواپیما را فروخت. بنابراین شرکت هواپیماسازی بوئینگ اعلام کرد که برای اولین بار پس از ۳۶ سال یعنی از سال ۱۹۷۹ محصولات مرتبط با هواپیما را به ایران فروخت.
قرار است دومین بوئینگ ۷۵۷ به ایران وارد شود. این بوئینگ تا ۱۰ روز دیگر از کشور تاجیکستان وارد خطوط هوای ایران خواهد شد.

به گزارش اقتصادنیوز، هفته گذشته مدیرعامل هواپیمایی تابان از ورود یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۵۷ خبر داد و گفت که ۲۸ اسفندماه سال گذشته یک فروند از این هواپیما از تاجیکستان وارد کشور شده و بلافاصله سازمان هواپیمایی کشوری مجوز پرواز آن را صادر کرده‎،‌ حال قرار است تا ۱۰ روز آینده نیز یک فروند دیگر هواپیمای ۷۵۷ وارد کشور شود.

از سال گذشته تاکنون خرید قطعات و کالا از شرکت بوئینگ صورت گرفته است. ورود قطعاتی که قرار بود پس از توافقات ژنو در مهر ماه سال گذشته افزایش یابند با کمی تاخیر همراه شد اما در نهایت پس از ۳۶ سال انتظار این قطعات به ایران فروخته شد. در فروردین ماه سال گذشته بود که وزارت خزانه داری آمریکا به شرکت‎های بوئنیگ و جنرال الکتریک این اجازه را داد تا طبق توافق‎نامه هسته‎ای ایران و کشورهای ۱+۵ شروع به صادارات قطعه به ایران کنند.

در همین میان ریک کندی، سخنگوی جنرال‌ الکتریک، اعلام کرد که وزارت خزانه‎داری آمریکا درخواست تعمیر ۱۸ موتور هواپیماهای فروخته شده به ایران را پذیرفته است و این هواپیماها تا اواخر دهه میلادی ۱۹۷۰ میلادی به ایران تحویل داده شده بودند، او حتی گفت که این اجازه تنها برای اجزائی صادر شده که پروازی امن را برای بوئیگ‎های قدیمی فروخته شده به ایران، ضمانت می‎کند و آنها مجاز به فروش هواپیماهای جدید به ایران نیستند.

این در حالی است که در اسفند‎ماه سال ۹۲ شرکت‎های بوئینگ و جنرال الکتریک درخواست داده بودند با توجه به فرصت شش ماهه برای ارسال قطعات هواپیما به ایران، بتوانند با تهران وارد معامله شوند. در برخی اخبار آمده است که این شرکت از سال ۲۰۰۴ درخواست کرده بود به دلیل مسئله ایمنی مسافران، قطعات و وسایل یدکی مورد نیاز هواپیماهای مسافربری ایران را تامین کند. اما این شرکت با توجه به توافق شش ماهه برنامه هسته‎ای ایران درخواست خود را برای اخذ مجوز مجددا مطرح کرده بود.

فروش قطعات پس از ۳۶ سال
در مهر ماه سال گذشته نیز اعلام شد که بوئینگ برای اولین بار به ایران محصولات مرتبط با هواپیما را فروخت. بنابراین شرکت هواپیماسازی بوئینگ اعلام کرد که برای اولین بار پس از ۳۶ سال یعنی از سال ۱۹۷۹ محصولات مرتبط با هواپیما را به ایران فروخت.

در این رابطه شرکت هواپیماسازی بوئینگ اعلام کرد که به دلیل نیاز شرکت هواپیمایی «ایران‌ایر» اطلاعات فنی مرتبط با هواپیما به این شرکت فروخته شده که این اولین مبادلات اعلام شده بین یک شرکت هواپیماسازی آمریکایی و ایران از سال ۱۹۷۹ است.

ایران و شرکت‌های هواپیماسازی آمریکایی از ۱۳ آبان‌ماه سال ۱۳۵۸، یعنی از زمان اشغال لانه جاسوسی آمریکا با یکدیگر مرودات تجاری نداشتند. این اطلاعات شامل دفترچه‌های راهنمای هواپیما، نقشه، نقشه‌های ناوبری و اطلاعات بوده است، همچنین محصولات فروخته شده به ایران قطعات یدکی هواپیما را شامل نشده است.

این در حالی است که در همان زمان رویترز نوشت که گمان می‎شد فروش قطعات یدکی در دستور کار شرکت بوئینگ قرار داشته باشد، زیرا هواپیماهای قدیمی بوئینگ و هواپیماهای ایرباس که در سال ۱۹۷۸ به ایران تحویل داده شده در در ناوگان هوایی ایران وجود دارند.

بر همین اساس اواسط مهر ماه سال گذشته دو شرکت‌ بزرگ هواپیماساز، موتور و قطعه‌ساز «بوئینگ» و «جنرال الکتریک» آمریکا در ماه آوریل اعلام کردند که از اداره کنترل دارایی وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز صادرات قطعات هواپیماهای تجاری به ایران را دریافت کرده‌اند.

به گفته رویترز و سایت‎های خبری خارج از ایران ، معامله بوئینگ با ایران باعث ایجاد ۱۲۰ هزار دلار درآمد و حدود ۱۲ هزار دلار سود برای این شرکت در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۴ شده است .

به گزارش اقتصادنیوز، اما در این زمان شایعات زیادی بر سر فعالیت‎های ایران و آمریکا به گوش رسید ، برخی برقراری مجدد پرواز مستقیم ایران و آمریکا را عملی دانستند و برخی دیگر گمان کردند با ورود بوئینگ به ناوگان هوایی کشور همه مشکلات هوایی بر طرف می‎شود،‌ اما به گفته برخی صاحب‎نظران این تازه اول راه ایران است تا پس از برطرف شدن مشکلات تحریم بتواند آسمانش را از وجود هواپیماهای قدرتمند و ایمن تجهیز کند.

در آبان‎ماه سال ۹۳ نیز فروش این قطعات اعلام و تائید شد،به گونه‎ای که بوئینگ در گزارش فصلی خود برای بورس اعلام کرد که در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۴ به فروش راهنمای عملکرد، نقشه، جداول و داده‎های ناوبری هواپیما به «ایران ایر»، شرکت ملی هواپیمایی ایران اقدام کرده است.

اما پس از چند روز عبدالرضا موسوی، رئیس انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد: در حالی که قرار بود مطابق مرحله اول توافق ژنو واردات قطعات هواپیما به ایران آزاد شود اما با تلاش‌های صورت گرفته در خصوص ورود قطعات بوئینگ به ایران که هرچند محدودیت ورود قطعات مربوط به ایمنی پرواز به ایران کاهش یافته اما مشکلات در‌ خصوص واردات قطعات عمومی نیز پابرجاست.

به گزارش اقتصادنیوز، حالا با گذشت دوماه از ورود اولین بوئینگ ۷۵۷ قرار است آسمان ایران میزبان بوئینگی دیگر باشد.کشوری که گرچه بارها به وضعیت پروازهایش گلایه شده است، اما در زمره کشورهایی دارای باندهای بزرگ است که می‎تواند غول آساها را در دل فرودگاه‎هایش جای دهد.

 
۱۳۹۴-۰۲-۰۶ ۱۹:۰۶:۱۲
میلیاردها ضرر به خاطر یک هواپیما که پولش را چند برابر میگیرند (2849685) (alef-10)
 
Moein
۱۳۹۴-۰۲-۰۶ ۲۱:۱۷:۰۲
خداروشکربالاخره از دست هواپیماهای کهنه راحت شدیم (2850002) (alef-10)
 
احمدی
۱۳۹۴-۰۲-۰۶ ۲۳:۵۲:۰۸
مثل اینکه خبر نداری بابا. اونا چیز نو و خوب به ما نمیدن. همین مدل هواپیما ساخت ساهای 1981 الی 2004 میلادیه. یعنی بین 10 تا 34 سال سن. شک نکن اقلاً 15 تا 20 سال عمرشون. (2850334) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۶ ۲۱:۲۸:۵۲
به عقیده من مسئولین شرکت های هوایی ایرانی به عوض خرید هواپیماهای متفرقه و تقریبا از رده خارج مثل بوئینگ ام دی یا 757 باید نسبت به خرید نمونه های جدید تر هواپیمای بوئینگ 737 و همچنین 747 اقدام کنند چون این هواپیماها یکی از بهترین و باصرفه ترین و ایمن ترین و پرفروشترین محصولات بوئینگ هست و چون تعداد بسیار زیادی از آنها فروخته و تولید می شود لذا قطعات یدکی و اطلاعات فنی آن هم به وفور در دسترس هست (2850036) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۶ ۲۱:۵۳:۳۶
اخرین بویینگ 757 ساخته شده بیش از 15 سال عمر داره !!!؟ (2850085) (alef-10)