کد مطلب: 241434
کسی خودرو نمی خرد؛ خودروسازان چاره ای جز فروش لیزینگی ندارند
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۲
دنیای اقتصاد نوشت:
بنابر آخرین آمار منتشره، تولید انواع خودرو (بهخصوص سواریها) در کشور طی سالجاری در مسیر رشد قرار گرفته و از آن سو قیمتها نیز روندی نزولی را در بازار به خود گرفتهاند و این نشان میدهد که خودروسازان با عبور از بحران، به تدریج در حال بازگشت به روزهای خوب خود هستند.
این در شرایطی است که بهنظر میرسد با توجه به بلاتکلیفی بازار و یکسره نشدن ماجرای قیمتگذاری، این «رشد» چندان هم مایه خشنودی نیست و حتی به نوعی قابلیت تبدیل شدن به دغدغهای برای خودروسازان را نیز دارد.
در واقع، با وجود آنکه صعودی شدن تولید توانسته و میتواند به کاهش هزینههای سربار انجامیده و همچنین ضریب حفظ اشتغال را بالا ببرد، حالا پرسش اینجاست که آیا برای خودروهای تولیدی، مشتری وجود دارد؟
بازار خودرو ایران هماکنون در بلاتکلیفی به سر میبرد و قیمتها آنقدر بالا رفتهاند که بسیاری از مشتریان توان خرید خودرو را از دست داده و برخی هم هنوز منتظر کاهش قیمتها هستند و از همین رو خودروسازان به راحتی قبل نمیتوانند محصولات خود را بفروشند و تامین نقدینگی کنند.
طبق آمارهای موجود، قیمت خودروهای داخلی طی دو سال گذشته حدودا ۲.۵ برابر رشد کرده و حالا دیگر کف قیمت در بازار به ۱۹ میلیون تومان رسیده، آن هم برای کم کیفیتترین خودرو.
قیمتهای فعلی در حالی نفس بازار خودرو را گرفته که کیفیت و خدمات پس از فروش خودروها نیز چندان رشدی را به خود نمیبینند و مردم بیش از آنکه افزایش کیفیت را احساس کنند، گرانی برایشان ملموس است. مشتریانی که تا همین دو سال پیش برای خرید خودرو صف میکشیدند و پیشفروشها را در عرض چند ساعت پر میکردند، حالا با خرید خودرو غریبه شدهاند و این موضوع از آن جهت است آنها (مشتریان) نمیتوانند به راحتی، خرید خودروهایی گران و کم کیفیت را به خود بقبولانند.
از همین رو است که کارشناسان معتقدند تا وضع بازار خودرو شفاف نشود و قدرت خرید مردم افزایش نیابد، نمیتوان به فروش خودروهای تولیدی امیدوار بود و طبعا اگر راهکاری برای خروج بازار از بلاتکلیفی و افزایش انگیزه و البته توان مردم برای خرید خودرو، اندیشیده نشود، هیچ بعید نیست خودروها بدون مشتری مانده و در انبارهای «جاده مخصوص» خاک بخورند.
با توجه به اوضاع فعلی، کارشناسان معتقدند که با در نظر گرفتن سه راهکار اصلی میتوان تعادل را بین عرضه و تقاضا برقرار کرد و اجازه نداد که «فرصت رشد تیراژ» به «تهدید فروش نرفتن خودروها» تبدیل شود؛ این راهکارها عبارتند از: «کاهش قیمت»، «تقویت روش فروش لیزینگی» و «صادرات»؛ هرچند در کنار اینها میتوان از حربه «جایگزینی خودروهای فرسوده» نیز استفاده کرد. به اعتقاد کارشناسان، اگر این راهکارها از سوی خودروسازان به کار گرفته نشوند (بهخصوص راهکار لیزینگ)، آنها (شرکتهای خودروساز) چارهای جز کاهش تولید برایشان باقی نخواهد ماند و این در حالی است که پایين آوردن تولید نه به نفع خودروسازان است و نه به نفع مردم.
بهینه
۱۳۹۳-۰۶-۲۲ ۱۰:۲۸:۳۶
نمیخریم که نمیخریم تا افزایش کیفیت و کاهش 50% قیمت نمیخریم زور که نیست (2371803) (alef-10)
بيست درصد بايد ارزان شود والسلام (2371810) (alef-10)
بمونه رو دست شون تا بفهمن مشتری را باید فکر توان خریدش را کرد وکیفیت را بالا برد وخدمات پس از فروش مناسب ارایه کرد
دیگه ان زمانی که خودروساز فقط فکر جیب خودش ومنافع شخص خودش بود گذشته است. (2371840) (alef-10)
ایران خودرو طرح فروش فوری پنج روزه گذاشته!!!!!
خب اگر میتونستید پنج روزه تحویل بدید دلیل اینهمه معطل کردن مردم در دوره های ثبت نامی قبل چی بود؟
بد جور خوردن به کسادی بازار (2371862) (alef-10)
ایرانی
۱۳۹۳-۰۶-۲۲ ۱۱:۰۹:۱۰
کدوم پایین اومدن قیمت پرایدی که 4 میلیون هم نمیارزه 20 میلیون قیمتش هست اونوقت پایین اومده؟؟؟ ببخشید بچه 4 ساله حلب کج کنه شبیه ماشین باید ازش 20 میلیون خرید؟؟؟ یه ماشین درست کنن که ارز اون آهن و فولادی که صرفش میکنن رو داشته باشه وقتی میگن ما اینقدر اهن خرج ماشین کردیم آدم ببینه بتونه به خودش بگه واقعا ارزش افزوده خوبی داشته . این ماشینهایی که اینها درست میکنن از طراحی تا تولید ایراد داره و اصلا ارزش افزوده درستی نداره اونوقت توقع دارن مردم تاوان مدیریت داقونشون رو بدن این آقایون از مدیریت فقط بلدن که حقوق خوبی داره چیزه دیگه ای اگه بلد بودن این وضعیت مملکت ما نبود همچین هم کلاف مدیریتی رو پیچوندن که هیچکس نمیتونه تکونشون بده که من شک دارم کار خودشون بوده باشه این کار هم یه آمریکایی یا انگلیسی باید کمکشون کرده باشه که اینجوری بلای جون مردم شدن (2371898) (alef-10)
در این میان اینها دیواری کوتاه تر از مردم پیدا نمیکنند و با لابی طرح جایگزینی خودروهای فرسوده را اجرایی میکنند!!! (2371900) (alef-10)
ببخشین قربان این لیزینگها قرار مفت ماشین به دست مردم بدهد این درحالی هست که بخواهی یک ارابه مرگ بخری نقدی 20 میلیون هست اگر از لیزینگ بخری می شود 30 میلیون عجب راهکارهایی ارائه می دهید. (2372040) (alef-10)
حالا که زور دولت و مسئولین به خودرو سازان نمی رسد که قیمت ها را مناسب کنند مردم نمی خرند . حال تولید کنند و انبار صادراتی هم که ندارند . بماند ببینیم کی ضرر می کند . خوردوی چینی می خریم . (2372199) (alef-13)
تا قیمتها یک سوم نشود مردم خودروی نخواهند خرید چون توان خریدی هم ندارند (2372274) (alef-13)
قرتاسي
۱۳۹۳-۰۶-۲۲ ۱۵:۰۷:۳۰
فقط مردم همت كنن و نخرن .همين كافيه (2372377) (alef-10)
علیرضا
۱۳۹۳-۰۶-۲۲ ۱۵:۵۳:۳۴
اقا من زورم میاد 50 میلیون بالای ال 90 اتومات پول بدم . واسه همین ماشین نخریدم . ماشینی که تولیدش در خارج متوقف شده و از رده خارجه حالا شده سوگلی لگن سازهای داخلی . من اگه تونستم ماشین خارجی میخرم اگه نتونستم دیگه محاله بالای این اربه های مرگ پول بدم . یه وقتی با 30 میلیون تویوتا کرولای سال میخریدی .ولی حالا چی؟ امیدوارم مردم هم به این شهود برسن که تنها راهی که میشه با زیاده خواهیهای این لگن فروشها برخورد قاطع کرد نخریدنه..بله . یکم سخته ولی شدنیه . ببینین مردم از روی نداری ماشین نمیخرن نتیجه این شده که حالا اگهی میدن تحویل فوری 4 روزه.اگر به همین منوال ادامه پیدا کنه هنوز هم میشه از اینا امتیاز گرفت . (2372462) (alef-10)
محمد از دزفول
۱۳۹۳-۰۶-۲۲ ۱۶:۳۵:۱۵
خدا را هزار مرتبه شکر حال که نارا حتی وبی احترامی خودرو سازان به مردم برای دولتمردان وخودرو سازان عادت شده ورای ونظر مردم برای انها پشیزی ارزش نداشته ونخواهد داشت از مردم باشرف وبا عزت ایران ملتمسانه تقاضا دارم تحریم خرید از خودرو سازان را در دستور کار د قرار دهند وهمه باهم نخریم نخریم ونخریم شاید روزی رای ونظر مردم برای انها مهم شود وبفهمند معنی رعایت حق و حقوق مشتری را و حداقل انصاف ومشری مداری را از دیار کفر یاد بگیرید (2372520) (alef-10)