نظر منتشر شده
۱۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 235440
محصول آینده پژو برای ایران+قیمت و تصاویر
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۵
شنیده‌ها حاکی از آن است که تا چندی دیگر، پژوی فرانسه یک محصول جدید را با همکاری یاران قدیمی‌اش در ایران تولید می‌کند. این خودرو آنقدرها هم که می‌گویند اروپایی و خاص نیست. کمتر کسی از حواشی آن مطلع است.

به گزارش بازارخبر، گفته می‌شد که ایران‌خودرویی‌ها می‌خواهند تا چندی دیگر دو محصول جدید را وارد بازار کنند.

۳۰۱ از کجا آمد؟

بین سال‌های ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۶ پژوی فرانسه خودروی به‌اصطلاح لوکسی را تولید می‌کرد که موفق‌تر از پیش‌بینی‌ها از آب درآمده بود. این خودرو ۳۰۱ نام داشت. سدانی ساده با پیشرانه‌ای ۱.۵ لیتری که در آن زمان می‌توانست ۳۵ اسب‌بخار نیرو تولید کند. این خروجی برای رساندن خودرو به سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت کافی بود.

نشریات دهه ۳۰ میلادی خبر از فرمان‌پذیری و نرم بودن این خودرو داده بودند. پرونده ۳۰۱ تا سال ۲۰۱۲ بسته باقی مانده بود. اما وقتی خبرهایی مبنی بر بازگشت آن شنیده شد، علاوه بر اسم پژو، اسامی دیگری چون سیتروئن هم‌وطن، خط تولید ویگو و مهم‌تر از همه دانگ‌فنگ چین نیز شنیده شد.

احتمالاً در همان نگاه اول فهمیده‌اید که آنطور که باید و شاید شبیه دیگر تولیدات پژو نیست. طبیعتاً یکی از دلایلش حضور نظر چینی‌ها در پروژه بوده است. خداوکیلی شاید خاص و لوکس نباشد ولی انصافاً به نسبت سدان‌های رنگارنگ چینی، یک سر و گردن زیباتر است. این را هم بدانید بد نیست که اساساً پژو ۳۰۱ نه در فرانسه ساخته می‌شود و نه در چین؛ این خودرو در خط تولید Vigo اسپانیا مونتاژ می‌شود.

سال ۲۰۱۲ گفته شد که این خودرو می‌خواهد برای بازار غرب آسیا، شمال آفریقا و شرق اروپا عرضه شود. اما یک سال بعد گفته شد که ۳۰۱ حق حضور در غرب اروپا به خصوص انگلستان و فرانسه را ندارد. شاید به خاطر همین «محبوبیت چشم‌گیر» بوده که تولید آن در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ دستگاه بوده است.

زیر ذره‌بین
تا چندی دیگر قرار است سوار پژویی شویم که برخلاف همیشه، از قیمت بالایش متعجب نمی‌شویم. یک سدان تقریباً ارزان که گویی می‌خواهد راه رنو و زیرمجموعه رومانیایی‌اش داچیا را طی کند. به طور حتم از فضای صندوق‌ عقبش حیرت خواهید کرد. با ۶۴۰ لیتر حتی سمند و تندر۹۰ (با ۵۰۰ لیتر حجم) را هم پشت سر می‌گذارد. تازه اگر صندلی‌های عقب را بخوابانید این فضا تا ۱۳۵۲ لیتر هم افزایش می‌یابد.

برخلاف تصور که فکر می‌‌کنید پژو ۳۰۱ به دلیل بحث چینی‌ها و محل تولید،‌ می‌بایست بی‌کیفیت و چیپ باشد ولی باور کنید به محض ورود به کابین از مواد مرغوب روی صندلی‌ها، سقف، کنسول و داشبورد متعجب می‌شوید. پورت بلوتوث، iPod، تهویه مطبوع، ترمز ABS و پایداری الکترونیکی ESP را نیز به توانمندی‌هایش اضافه کنید. به نظر می‌رسد طرف فرانسوی اجازه دخالت طرف چینی‌ها را به قسمت مهندسی و فنی نداده است. چراکه جعبه‌دنده، پیشرانه و انتقال قدرت آن عملکرد خوبی دارد. حداقل به نسبت قیمتی که دارد اینطور به نظر می‌رسد. اما متاسفانه وقتی بحث فرمان‌پذیری و لذت رانندگی وسط کشیده می‌شود، باید به این نکته اشاره کرد که با ۳۰۱ تجربه‌ای مانند پژوهای قدیمی خواهید داشت. نسبت به راحتی‌اش شک نکنید ولی این را هم در نظر داشته باشید از پس مانورهای گاه و بیگاه ایرانی‌جماعت برنمی‌آید. از نظر ابعاد باید آن را در کلاس سدان‌های کامپکت قرار داد. یعنی جایی که یاریس صندوق‌دار در آن حضور دارد.

اگرچه معلوم نیست بازار ایران میزبان نمونه ۵ سرعته دستی انتخاب شده یا ۴ سرعته اتوماتیک، ولی با این حال در جریان باشید که این جعبه‌دنده در حد معقولی قدرت پیشرانه را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. این را هم بدانید که پژو ۳۰۱ در دو تیپ استاندارد و Allure (نسخه فول) عرضه می‌شود. به قول حرفه‌ای‌های بازار صندلی‌های گوشت‌داری دارد. دید راننده نسبت به فضای اطرافش خوب است. در کل ابعاد اتاق برای ما که خیلی به این چیزها اهمیت می‌دهیم، دلباز و جادار است. اما شاید ایراد اصلی‌اش،‌ آینه‌های بغلی آن باشد که قدری از نظر محل قرارگیری نامتوازن به نظر می‌آید. روی کنسول از آن المان‌هایی که دوست داریم،‌ وجود دارد. همان دکمه‌های پر زرق و برق کروم‌رنگ و LEDهای آبی و سفید.

با اینکه به عنوان یک خودرو با استفاده هرروزه معرفی شده ولی با کمی اغماض می‌شود آن را به عنوان یک خودروی مسافرتی نیز حساب کرد. شما درون پژو ۳۰۱ حس واقعی بودن دارید. این خودرو ادعای خاصی ندارد. همان چیزی هست که نشان می‌دهد. این درست بر خلاف احساسی است که در خودروهای کره‌ای یا ژاپنی داریم. به جای استفاده از طرح چوب بلوط تقلبی از همان پلاستیک‌های ساده ولی واقعی بهره گرفته است.

گیریم که قیمتش همان ۶۰ میلیون باشد و گیریم که یک سدان فرانسوی-چینی با پیشرانه ۱.۶ لیتری و احیاناً جعبه‌دنده دستی ۶۰ میلیون بیارزد. آن وقت است که باید به چند محصول دیگر هم فکر کنیم.

مثلاً لیفان ۶۲۰ تلنت که از صفر تا صد کلاً چینی است. این خودرو ۴۷ میلیون می‌ارزد. تازه پیشرانه‌اش ۱.۸ لیتری‌ است. در همین بازار جک J۵‌ را داریم که نسخه اتوماتیک آن ۶۲ میلیون خرید و فروش می‌شود. شاید اصلاً زدید به صحرا و خواستید روی ام‌وی‌ام ۵۳۰ با پیشرانه ۲ لیتری که ۴۰ میلیون می‌ارزد حساب کنید.

یک پیشنهاد جدی دیگر؛ ولیکس C۳۰ با جعبه‌دنده اتوماتیک که ۵۸ میلیون هم پیدا می‌شود.

مشخصات فنی
Peugeot 301
حجم پیشرانه (cc) 1587
حجم هر سیلندر (cc) 396.7
آرایش 4 سیلندر
قدرت (hp*rpm) 115 در 6000
بازده قدرت (hp*lit) 76.6
گشتاور (nm*rpm) 150 در 4000
بازده گشتاور (nm*lit) 100
قطر سیلندر (mm) -
شتاب صفر تا 100 (sec) 10
سرعت نهایی (km/h) 188
جعبه دنده 5 سرعته دستی یا 4 سرعته اتوماتیک
فاصله دو محور (mm) 2625
نوع انتقال قدرت FWD - محور متحرک جلو
طول، عرض و ارتفاع (mm) 4442-1748-1466
اندازه ترمز (mm) -
اندازه تایر (in) 185.65 - 15
فضای قسمت بار (lit) 640
وزن (kg) 1542
حجم باک (lit) 50
مصرف میانگین (lit) 6.5
قیمت داخل: شروع از 60 میلیون تومان
  خارج: شروع از 17 هزار دلار

 





 
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۷:۲۶:۱۲
خیالتان راحت که وقتی وطنی شد باید با چراغ دنبال پیکان بگردیم!!
متاسفانه اینجا فقط به سود فکر می کنند و بس! (2269501) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۷:۳۲:۰۰
60 میلیون!
حتی با دلار 3000 تومنی هم این قیمت دقیقا قیمتیه که اغلب ماشینهایی مثل ازرا و سانتافه و خیلی از مدلهای تویوتا و غیره در این رنج قیمت قرار دارند.
اونوقت اشغال شتر گاو پلنگ بی مشتری را به این قیمت میکنن تو پاچه ملت بی انتخاب طبق معمول! (2269518) (alef-10)
 
امید
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۷:۳۷:۵۱
باز هم یک خودروی مثلا جدید برای اجحاف در حق مصرف کننده بینوا که چاره ای جز خرید از دو شرکت انحصارطلب داخلی ندارند ! (2269532) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۷:۴۸:۱۸
به خدا خیانته.
مملکت اگه آزاد باشه، شورولت سیلبرتی یا ایمپالا با اندازه ماکسیما و موتور با قدرت شبیه آزرا فقط 18000 دلار و با فول آپشن حدود 22000 دلار میشه.
بیخود هم پول بیمه کارگر و هزینه مونتاژ نمی دین!

کمی به فکر مردم باشین هم بد نیست.
خودتون فکر نکردین 11500 تا ماشین برای یک مدل در یک سال فروش = شکست اون ماشین در بازار !!
ماشین اگه ماشین باشه مثل تویوتا کمری باید 6 میلیون تیراژش باشه نه 11500 تا دونه خودرو !!!!

بالاخره با مدیریت بستنی فروشی اقایون، بهتر از این نمیشه! (2269548) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۷:۵۳:۴۱
اين كه ٢٠٦ صندوقداره با كمي فيس ليفت
از حالا ٦٠ ميليون تومان را روي sd گذاشتيد
احتمالا ايران خودرو پول خوبي به الف داده
تبليغ براي اتومبيل رو دست مانده فرانسوي
ديگه از پژو بدم مياد (2269564) (alef-10)
 
رامین رسولی
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۸:۱۷:۳۵
مبارک صاحبش باشد. ما فرهنگیان که همین پراید را داشته باشیم شکر میکنیم (2269607) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۸:۲۶:۱۱
دوسش دارم
ایران و جاده های ایرانی پژو تنها ماشینیه که جواب میده (2269617) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۸:۳۲:۳۲
ماشینی که تو فرانسه۱۵ میلیون نمیخرن آوردن واسه ما ۶۰ میلیون میگن (2269630) (alef-10)
 
آرش
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۹:۰۴:۳۳
آواز دهول شنیدن از دور خوش است،بذار بیاد ایران تا ببینید چه آشغالی تحویل مشتری بیچاره میدن. (2269671) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۲۰:۱۱:۱۳
ال 90 هم قرار بود 4-5 میلیون باشه -اما حالا جی؟ (2269724) (alef-10)
 
lkkj
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۲۰:۳۵:۲۷
کدام دلار ازاد . مردم و ددولتی ویا افراد خاص (2269750) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۲۰:۴۷:۲۹
حداقل عکس ها رو روی سرور خودتون بزارید که وقتی سرور دیگران مشکل داره، برای دیدن تصاویر به مشکل نخوریم (2269759) (alef-10)
 
علی ۱۲
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۲۱:۱۲:۱۹
هر چیزی یک ارزشی داره.
این محصول برای دوشیدن کشورهای جهان سوم تولید شده و هیچ هدف دیگه ای نداره.
اولا اگر قیمتش معادل چندتا ماشیا چینیه دلیلی بر ارزون بودنش نیست.
دوما اگر توی ایران ارایه بشه قیمتش بالای ۸۵ خواهد بود. (2269779) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۲۱:۲۴:۰۲
فقط 60 میلیون!!!
ما که عمرا بتونیم با حقوق یک میلیونی بخریمش (2269800) (alef-10)
 
حشمت
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۲۳:۲۴:۲۱
اگه ما مردم این جور ماشین ها را نخریم هر روز انواع ماشین های ارزان قیمت را که در کشور های دیگه کسی حاضر به خریدنش نیست را به ما پیشنهاد نمی کنند لیاقت ما بالاتر از این هاست (2269897) (alef-10)