نظر منتشر شده
۸۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 198280
دانشجویان دوره دکتری و خدمت سربازی
بخش تعاملی الف - آرش عبادیان
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۱۳
بنده یک دانشجوی دوره دکتری دانشگاه تهران هستم، که بر خلاف سیاق عموم هم درسانم ترجیح دادم در کشور عزیزم ایران بمانم. اما روز به روز عرصه بر بنده و دیگر دوستانی که تصمیمی مشابه بنده گرفته اند سخت تر و سخت تر می گردد. در حالی که همدرسان سابق خود را می بینیم که با فراغ بال و آسایش خاطر در دانشگاههای معتبر بین المللی به فعالیتهای علمی خود ادامه می دهند، ما در اینجا هر روز باید با مشکلات معتنابهی دست و پنجه نرم کنیم.

یکی از مهمترین مسائلی که گریبانگیر دانشجویان پسر دوره دکتری است، مسئله خدمت سربازی است. از آنجا که اکثر دانشجویان دوره دکتری متاهل هستند و پس از اتمام دوره به سنین بالای ۳۰ سال میرسند، داشتن خدمت سربازی پس از این دوران برایشان حقیقتا ترس آور است. لذا دانشجویان برای حل این مشکل مجبور به انجام پروژه های کسر خدمت سربازی در طول دوران تحصیل هستند که عموما تمامی دوران دکتریشان را در بر میگیرد. علاوه بر آن برای خروج از کشور برای ارائه کنفرانس و یا فرصت مطالعاتی باید مراحل اداری عدیده­ای را بگذرانند. درواقع این افراد چندین دغدغه را باید همزمان پیش ببرند: ۱- انجام پروژه تحصیلی، ۲- انجام پروژه های کسر خدمت سربازی، ۳- انجام پروژه های جنبی برای کسب درآمد حداقلی و امرار معاش، ۴- پاسخگویی به نیازهای خانواده نوپایشان.

با این ترتیب کشوری که تا این حد در بخش آموزش عالی هزینه می کند، بخشی از نخبه های تربیت کرده اش را مجانا به کشورهای اروپایی و امریکایی می دهد و بخش دیگر که در داخل کشور باقی ماندند نیز به علت دغدغه های فراوان امکان تمرکز بر روی فعالیت علمیشان ندارند و این مسئله کیفیت کارشان را به شدت کاهش میدهد و عموما مجبورند تز دکتریشان را فدای دیگر مهمات زندگیشان نمایند.

بنده از مسئولان خواهشمندم تمهیدی انداشیده شود تا تسهیلی در کار دانشجویان دکتری در باب خدمت سربازی انجام شود و حتی المقدور دانشجویان دکتری متاهل از خدمت سربازی معاف شوند، تا هم امکان ادامه تحصیل علاقه مندان فراهم شود، هم در امر مهم ازدواج تسهیل به عمل آید، و هم بخش مهمی از دغدغه این گروه از اعضای جامعه کاسته شود و بتوانند تحصیلات خویش را با مداقه بیشتر ادامه دهند.
 
مسعود
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۰۷:۳۵:۳۶
آی خدا پدرتو بیامرزه!این مشکل منم هست!گل گفتی!اما کو گوش شنواااا!! (1631151) (alef-10)
 
همایون
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۱:۴۶:۱۹
واقعا وقتی می بینم بین من که ارشد خوندم و زحمت کشیدم و افراد دیگر ، حداقل از نظر زمانی هیچ تفاوتی نیست بر خودم لعنت میفرستم که چرا اینکارو کردم... (1632196) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۰ ۱۱:۲۴:۲۵
حرف شما درسته ولی ربطی به سربازی نداره..اصولا رفتن دنبال تحصیلات عالی با مقاصد اقتصادی غلط و بیجا است در این مملکت!!! (1635159) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۵:۱۹:۰۸
من تازه یک هفته پیش کارت پایان خدمتم آمد و الان 34 سال دارم پستچی فکر میکرد کارت برای پسرم هست (1633191) (alef-10)
 
پویا
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۶:۲۳:۲۶
تازه اونهایی که میرن بهشون ارز دانشجویی (یعنی سو بسید) هم میدن.!!
این یعنی پاشن از ایران برید بیرون دیگه.! اینجا دکتر نمی خواد.!!
دیگه به چه زبونی بهتون بفمونن.؟!
شما (ماها) که دارید دکتر میشین چرا نمی فهمین.!!؟؟ (1633408) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۰ ۱۱:۲۳:۱۸
چرا باید معاف شوند...؟! خدمت سربازی به عدالت برای همه باشد نه یک عده از معافیت و خرید و... منتفع شوند.. (1635155) (alef-6)
 
حسن
۱۳۹۳-۰۶-۱۴ ۲۰:۰۴:۱۳
واقعا براتون متاسفم. کشور نیاز به پژهشگر داره نه به سربازی که که با داشتن دکتری پشت یک میز بشینه و فقط امضا کنه. این کارو یک فرد زیر دیچلم هم میتونه انجام بده. توو این دنیای امروزی رقابت علمی باعث تمایز کشوذها از هم میشه. (2360008) (alef-10)
 
سعید
۱۳۹۲-۰۶-۲۰ ۱۲:۱۴:۴۵
از این که میبینم شما به عنوان یک فرد تحصیل کرده در جامعه درخواست افزایش بی عدالتی رو دارید واقعا متاسف هستم، افراد بسیاری هستند که توانایی و هوش رفتن به درجات بالای علمی رو دارن اما به خاطر مسائل مالی و شغلی ترجیح میدن اول سربازی رو تمام کنن و بعد به سراغ ادامه تحصیل و دکتری برن و با این درخواست شما بی عدالتی در جامعه بیشتر میشه چرا که شما به عنوان دکتر متاهل با غیر متاهل ها و کارشناسی ارشدها تفاوت چندانی از نگاه سربازی ندارید. (1635310) (alef-6)
 
اکبر خان
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۰۸:۰۳:۳۵
کی گفته دکتری بخوانی نخوان (1631187) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۱:۳۶:۴۵
با سلام
دکترا بخوان ولی فکرها رویهم بذارید روباتی درست کنید که این مرز و بوم این کشور را حفاظت کند و از قید سربازی معاف شوید (1632139) (alef-10)
 
حسن
۱۳۹۳-۰۶-۱۴ ۲۰:۰۹:۲۸
کار را باید به کاردانش بسپاری. فکر کن دو سالی که یک دکتر اقتصاد داره نامه های اداریو امضا میکنه بجاش وقتشو صرف یک طرح اقتصادی اجتماعی کنه. کدامش بهتره؟؟؟؟؟؟؟ (2360014) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۵:۴۹:۲۲
خب گسترش علم و فنون جدید و پیشرفت کشور بر روی دوش همین بچه های دکتری هستش بجای حمایت ازشون این طور برخورد کردن درست نیست (1633297) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۰ ۱۳:۲۶:۲۸
حالا طوری میگن دکتری که انگار شاخ فیل را شکستند. مدرک دکتری فی نفسه چیز با ارزشی نیست. کسی که علمش بیشتر می شود باید عملش وزین تر و مانند درختی که ثمر مید هد و سرش پایین تر می آید باپد متواضع تر شود نه اینکه فکر کند چون دکتری گرفته همه چیز باید در خدمت او باشد.شما ممکن است معلوماتی را فرا گرفته باشید که ممکن است یکی از عرصه های کاربرد این معلومات دوران خدمت مقدس سربازی است.وظیفه هر جوان ایرانی است که 2 سال خدمت کنه. حالا که لطف میکنن معافیت تحصیلی بهتون میدن و اجازه میدن قبل از سربازی درس بخونین طلبکارم شدید. اگر میگفتن تمام کسانی که دیپلم می گیرن اول حتما باید سربازی بروند بعد ادامه تخصیل بدهند چیکار می کردید؟ مجبور بودید بروید خدمت اینقدر هم ادعا نداشته باشید .دوست من ما هم خدمت کردیم هم درس خوندیم هم جبهه رفتیم در دانشگاه تدریس هم می کنیم 5% شما هم ادعا نداریم . (1635568) (alef-6)
 
حسن
۱۳۹۳-۰۶-۱۴ ۲۰:۲۱:۲۱
خوش به حالت چقدر توو زندگی پیشرفت کردی. به نظرت بین کسی که درس میخونه و کسی که پژوهشگره فرقی نیست. منم پسر عمم جبهه رفته ولی هیچوقت به خانوادش اجازه نداد از مزایای جبهه و ایثارگریش استفاده کنن. امام علی (ع) در جواب صحابه پیامبر که میگفتن سهم ما از بیت المال باید بیشتر از دیگران باشد فرمود: درست است که شما از یاران نزدیک پیامبر هستید و در جنگها او را یاری میکردید این کار شما اجر اخروی داره نه اجر دنیوی. خیلی از هم تیپای شما با استفاده از کارت بسیج یا سهمیه ایثارگری خانواده هاشون وارد دانشگاه شدن ولی دریغ از یک مقاله یا یک کار پژوهشی. (2360032) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۰۸:۴۱:۳۳
واقعا درست میگن...اما در ایران دانشجوی دکتری بودن کوچکترین امتیازی ندارد... (1631273) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۴:۰۶:۲۰
درسته این قانون فعلا برای اینگونه موارد فرق و امتیازی قائل نمیشه.

جالب اینکه همین ۲ سال پیش برای داشتن ۳ برادر قبل از خودت که سربازی رفته باشن برات امتیاز آور بود، به قول خودشون ۴۰۰ هزار نفر از این معافیت واقعا مسخره و تبعیض آلود استفاده کردن.

مشکل ستاد کل اینه که اون چیزی که واقعا ارزش دادن امتیاز داره مثل بچه دار بودن و تحصیلات عالیه رو ول کرد و رفت دنبال این که کی ۳ تا برادر قبل از خودش داره تا معافش کنن.

البته به نظر من دادن یکسری معافیت ها جنبه دیگری داره که راز مگو هستش اگر تونستید حدس بزنید !

راهنمایی : دادن معافیت نیازی به دلیل منطقی نداره نیاز به بند پ داره. (1632928) (alef-10)
 
سید بیژن
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۰۹:۰۱:۰۷
خوب تمهید اندیشیده‌اند دیگه! همین پروژه‌های کسر خدمت سربازی. نکنه توقع داری چون دانشجوی دکتری هستی کلا از خدمت معاف بشی؟ به نظر من به هیچ وجه نباید به صرف مدرک تحصیلی برای کسی حق ویژه‌ای در سربازی قایل شد. (1631349) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۱:۱۸:۴۳
دقیقا انتظار است که این اتفاق بیفتد، چرا که هزینه زیادی برای دکتر شدن یک دانشجو میشود، ولی آن دانشجو تمام همت خود را برای انجام پروژه های کسر خدمت میگذارد.
اصولا خروجی تزهای دکترای ایران به علت مشغله دانشجویان به مسائل غیر درسی اعم از پروژه های کسر خدمت و یا پروژه های کسب درآمد، خیلی موفقیت آمیر نیستند و هزینه ای که دانشگاه می پردازد و اتفاقا از جیب خود شما نیز هست هرز میرود. (1632006) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۴:۰۳:۱۲
سید بیژن خان فعلا قانون را طوری کردند که دکتری هم هم اندازه سرباز صفر باید خدمت سربازی برود 21 ماه زیر پرچم یا 24 ماه امریه. خیالت راحت شد؟ (1632905) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۴:۰۵:۴۱
دوست عزیز من امسال بعنوان یک متخصص پزشکی فارغ التحصیل شدم.
به نظرت رفتن به سربازی ضایع کردن چند هزار بیماری نیست که من میشد در این مدت ببینم نیست؟؟؟. اسلحه دست گرفتن و ...... به نظرت مهم تر از مداوای بیماران است؟؟
من شاگرد اول دانشگاه بودم و به قول این مسئولین محترم نخبه. ولی به جز چند تیکه کاغذ تقدیر نامه هیچ چیزی ازین نظام و دولت به من نرسیده که شما اینجوری میگی. دوستمون راست میگه مشکل ما این بود که وطنمونو و مردمشو نتونستیم ول کنیم بریم. هرچی نباشه اونجا قدر آدمایی مثل ما رو بیشتر میدونن (1632921) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۴:۴۴:۴۹
تو چون خودت دستت به دکترینمیرسه این حرفو میزنی
معاف شدن دانشجوی دکتری داخل حداقل در 10 دانشگاه برتر کشور می تواند بسیار موثر در جلوگیری از مهاجرت مغزها و همچنین تسهیل در فعالیت علمی شود.
واقعا دانشجوی دکتری باید بدون هیچ دغدغه ای فقط و فقط به درس و تحقیق تمرکز کند همانطور که در دانشگاههای مقصد مغز های ایرانی اینگونه است.
کمترین کاری که دولت برای دانشجویاندکتری می تواند انجام بدهد معافیت خدمت سربازی و اضافه کردن دو برابری مدت ان به تعهد خدمت در داخل است. (1633080) (alef-6)
 
س
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۰۹:۰۳:۰۹
«بنده از مسئولان خواهشمندم تمهیدی اندیشیده شود تا تسهیلی در کار دانشجویان دکتری در باب خدمت سربازی انجام شود و حتی المقدور دانشجویان دکتری متاهل از خدمت سربازی معاف شوند».
مطمئن باش اگه همچین اتفاقی بی‌افته، تعداد دانشجوی دکتری به صورت ناگهانی و کاملاً اتفاقی سر بفلک می‌کشه ! (1631362) (alef-10)
 
ش
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۱:۳۱:۳۲
حالا نیست ملت همه قبول شدن و منتظرن تا این قانون بیاد برن تو، نکنه شما تا حالا صدتا فاند دکتری داخلی و خارجی رو رد کردی جناب "س" (1632101) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۵:۲۸:۴۵
منظورت متقاضي دكتري اگر باشه كه خوبه رقابت ميره بالا كيفيت هم به طبع اون اما اگر قرار بر پذيرش بالا باشه كار اشتباهيه شما ميتوني با يه سرچ در اينترنت بفهمي دكتري در جاهلي مختلف دنيا أصلا كار محسوب ميشه و حقوق هاي خوبي هم بهش ميدن (1633219) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۰۹:۰۳:۵۶
بنده هم سخنان این دانشجوی هم درد خود را تایید می نمایم. 31 سال سن و رزومه ای که برای ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور هیچ مشکلی نداشته ام اما امروز واقعا غرق در مشقات و روزمرگی هایی هستم که مسئولان برای ما بوجود آورده اند. ازدواج دانشجویی کرده ام، فرزند دارم، دغدغه معاش خانواده دارم، برای حل مشکل خدمت سربازی و انجام پروژه کلی وقت گذاشته و حتی تحصیل دوره دکتری را طولانی کرده ام و ده ها مشکل بزرگ و کوچک دیگر.
مسئولان محترم و معزز
کاهش ازدواج در سنین مناسب، کاهش نرخ رشد جمعیت، نیاز به جهش علمی، نیاز به نیروی جوان و تحصیل کرده، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مشوق های جمعیتی، همه را با هم ببینید تا تضادهای خود ساخته در آنها را با هم درک کنید.
یک سوال هم از نظام وظیفه دارم:
من با 31 سال سن و بدون یک روز غیبت نمی توانم کفیل فرزندانم باشم اما تک فرزند ذکور با 19 سال سن می تواند کفیل پدر اغلب توانمند خود باشد؟ چرا؟ (1631367) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۳:۴۸:۲۳
ما که با مدرک دکتری رفتیم سربازی ، آموزشی پادگان شهید مدرس بودیم جاتون خالی خیلی خوش گذشت اونجا دکتر را آدمم حساب نمی کردند فرمانده مون دیپلم داشت. متاهل هم هستم ولی رفتم شما هم زیاد سخت نگیرید برید با نامه نوشتن هم کاری حل نمی شود (1632826) (alef-10)
 
دکتر غلامرضا محمدزاده
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۰۹:۰۴:۳۱
این پیشنهاد نباید مورد کم توجهی مسئولین محترم سازمان نظام وظیفه قرار گیرد .اگر اسلام امر ازدواج و طلب علم را فریضه تلقی می کند بنابر این کسی که این دو امر توصیه شده را در پیش گرفته باید بر سایر افراد که امور دیگر را دنبال کرد ه اند از یک امتیاز حکومتی بر خوردار باشد و آنهم معافیت از سربازی برای همه این گونه عزیزان باشد . در این صورت این یک الگوی مطلوب برای جوانان قلمداد خواهد شد .اعزام این افراد به سربازی ظلم به علم و دانش و نادیده گرفتن اهمیت امر ترغیب ازدواج و تاهل برای جوانان است. (1631369) (alef-10)
 
یک آدم
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۰۹:۰۷:۲۵
کلا سربازی اجباری رضاخانی برای افراد متاهل جز بدبختی و نابسامانی مالی و خانوادگی چیزی ندارد. (1631387) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۰۹:۱۰:۴۸
واقعا آن ها که رفته اند مغز بوده اند
من به شما حق می دهم و تمامی حرف هایتان را کاملا درک می کنم
من هم دانشجوی دکتری سال آخری هستم که همه این مشکلات را داشته و دارم و بسیاری از دوستانم نیز این چنین هستند
این مشکلات جنبه های دیگری نیز دارند از جمله اینکه ما تبدیل به ویترین بدنامی آموزش عالی در دوره دکتری شدیم یعنی دانشجویان رده پایین ما را با انگشت نشان می دهند که ببین بدبخت دانشجوی دکتری است هی بهش گفتیم دکتر اینجا نمون حیف می شی ما که در اولین فرصت میریم
گره این مشکلات چرخه ای فقط با تدبیر بالادستی نه با قیام از پایین دانشجویان دکتری که در مقابلشان هزار فیلتر استخدامی و غیره وجود دارد قابل رفع است
آن هایی که از نیازمدی ما و ذره انرژی که می خواهیم صرف وطنمان کنیم خبر دارند و امیدوارم از آن سو ء استفاده نکنند (1631398) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۰۹:۱۲:۵۴
والله اولا دانشجوی دکترا جان منت سر مردم نگذار صرف این که دکترا بگیری که الان مملکت نیاز نداره چقدر ما دکتر داریم ولی یک نخبه نداریم که کشفی اختراعی بکند
دوما منت نذار سر ما نرفتی خارج اگر میتونستی می رفتی یا مشکلات خانوادگی مالی یا مشکل سربازی یا پذیرش داشتی


بعدا هم مثل دانشجوی دکترای دانشگاه ازاد که پول داره نره سربازی مگه کسی مجبورت کرده بری دکتری

به هر حال هیچ فرقی نباید بین مردم در سربازی باشه یا برای همه یا برای هیچ

بعدن هم این که بنیاد نخبگان که تمام دانشجوها فوق لیسانس دکترا همزمان با تحصیل یک پروژه هم می گذرونند و معافی می گیرند (1631406) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۱:۲۸:۰۸
اگر خروجی دانشجویان ما اختراع یا تئوری علمی قدرتمندی نیست ناشی از سیستم آموزشی است که کار گروهی درآن تعریف نشده، در هیچ آرمایشگاه بزرگ دنیا کسی یک نفره نمی تواند پیشبرد علمی خوبی داشته باشد،
در این مقاله هم منتی بر سر کسی گذاشته نشده، ، مثلا بنده نه مشکل مالی داشته ام نه مشکل خانوادگی، بلکه بالعکس برای خروج از ایران از طرف خانواده تشویق هم شدم. کسی هم مجبورم نکرده به دکتری برم دوست داشتم که برم، الان هم این رو به عنوان یه درخواست مطرح شده و نه منتی بر سر شما. این پروژه بنیاد نخبگان اصلا آسانتر از گذراندن دوره سربازی نیست و زمان زیادی از دانشجو میگیرد تنها خوبی آن این است که در طول تحصیل میتوان زمان سربازی را کاهش داد که این خود مسئله ای است که به آن اعتراض شده، فعالیت غیر درسی در طول دوران تحصیل دکترا که امری تمام وقت است، دانشجوی دکترا نیاز به خروج از کشور دارد که هر بار با مشکل گذرنامه روبه رو میشود، (1632079) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۱:۳۳:۳۵
کسی شما رو مجبور کرده جایی که تو مورد خطاب نیستی بیای و حرف بی خود بزنی و قضاوت کنی؟ (1632120) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۰۹:۲۳:۲۶
اشتباه اولت این بود که نرفتی
اشتباه دومتم اینه که چشم یاری از مسولان داری (1631442) (alef-10)
 
Javad
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۰۹:۳۰:۱۳
جدای از خدمت سربازی که مشکل دانشجویان دکتری خارج از کشور هم است ...
باید توجه داشته باشید که دولت دارد برای شما در مقطع دکتری در شرایطی هزینه می کند که تقریبا نیازی به تخصص شما در جامعه بعد از فارغ التحصیلی نخواهد بود ولی بازار کاری در سطح دکتری در خارج از کشور وجود دارد و صنعت در آنجا حاضر به سرمایه گذاری برای دانشجویان دکتری است ... این علت تفاوتی است که مشاهده می کنید (1631466) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۱:۳۲:۲۵
در این مقاله هم درخواست کمک مالی نشده تنها خواسته شده که سربازی برای دانشجوی دکتری متاهل حذف شود همین

کسانی که از ایران خارج میشوند پس از 5 سال معاف می شوند (1632107) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۰۹:۴۱:۵۱
در مورد همه چي در كشور تسهيلات وجود دارد جز دينداري از مسىولين محترم كمال تشكر را دارم و با برادر عزيز كاملا همدردي ميكنم بنده نيز دانشجوي سال آخر ارشد شهيد بهشتي هستم و به دليل همين مشكل لاينحل به دنبال گرفتم پذيرش ميباشم به نظر شما رآه ديگري دارم (1631509) (alef-10)
 
حسین علمداری ایلخچی
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۰۹:۴۹:۳۸
در مورد خدمت سربازی کاملا با مولف محترم موافقم و اتلاف وقت نخبگان را ظلم به جامعه و فرد می دانم.
به نظر من مشکل اصلی دوره های تحصیلات تکمیلی در قالبی و تزیینی بودن آنهاست که با تزریق پول حل نمی شود. اگر نیازی به کارهای پژوهشی این دوره ها باشد، بودجه آن هم خود به خود تامین شده و نیازی به کارهای جنبی پژوهشگر برای امرار معاش یا هزینه های بی بازگشت از بودجه عمومی نخواهد بود. (1631535) (alef-10)
 
احمدی
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۰:۰۱:۰۷
با سلام و احترام
با نظر دوست و هم دوره ای عزیزم آقای عبادیان کاملاً موافقم. واین مشکل همه ما را از رسالت اصلی مان دور کرده است. لطفاً این مورد را پیگیری بفرمایید. (1631595) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۰:۰۹:۵۵
جانا سخن از زبان ما می گویی.........
دوستان سایت الف این موضوع را پیگیری کنند
اوضاع دانشجویان دکتری ـ مخصوصا متأهلها ـ فاجعه است
تأمین معاش و مخارج زندگی، از انجام درست کارهای علمی بازمان داشته
واقعا تلخه
خیلی تلخه
یا باید تا سنین 30 به بالا مجرد ماند
و یا دوره دکتری را فدای تامین هزینه های تأهل کرد.
در همه جای دنیا حداقل وامهای خوب به دانشجوها می دهند که تنها دغدغه درس و پژوهش داشته باشند اما در اینجا هیچ کس به فکر دانشجو ـ مخصوصا دوره دکتری ـ نیست.
این روزها باید با ارث پدری درس خواند وگرنه جمع کردن موضوع تأهل و درس با یکدیگر، قطعا به فدا شدن یکی می انجامه.


یا حق (1631639) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۰:۲۱:۴۰
موافقم (1631699) (alef-10)
 
عباس
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۰:۲۸:۱۰
ببخشیدها مگه هرکی دکتری گرفت با بقیه چه فرقی داره که به نظرتون باید معاف بشند. اگر بگوئید در شغلی مرتبط به خدمت گرفته بشن این تا حدودی قابل قبوله و اینکه اصلا نرند این اصلا قابل قبول نیست. (1631736) (alef-15)
 
مرتضی
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۰:۳۸:۲۴
من هم دانشجوی متاهل دوره دکتری دانشگاه صنعتی شریف هستم. در هفته 2 روز در شهرستان در دانشگاه های بی نام و نشان در فاصله 400 کیلومتری تهران تدریس میکنم تا خرج زندگی ام را در شهر پرهزینه تهران درآورم. البته که حق التدریس ترم گذشته الان که در آستانه ورود به مهر هستیم هنوز پرداخت نشده است. دو روز در هفته سرگرم انجام پروژه کسر خدمت سربازی هستم. از 3 روز باقی مانده دو نیم روز صرف ایاب و ذهاب از شهرستان به تهران می شود و تنها دو روز در اختیار دارم که باید صرف اداره زندگی، انجام پروژه تحقیقاتی دوره دکتری و .... شود که عملا بیشتر از یک نیم روز سهم پروژه دکتری نمی شود.
شاید بعضی دوستان اعلام کنند که چرا از بورسیه دکتری استفاده نکردی؟ از شهریور ماه 1390 پیگیر استفاده از بورسیه بودم، از این دانشگاه به آن دانشگاه و از انواع و اقسام مصاحبه های عقیدتی و علمی بگیر تا بارها انجام تحقیقات محلی و استعلام از تمامی ارگان های با ربط و بی ربط، اما اینقدر در گیر و دار کارهای اداری ماند تا اینکه اوایل تابستان امسال پرونده بورسیه اینجانب به وزارت علوم آمد که در فرآیند انتقال دولت، همه پرونده ها مسکوت باقی ماند تا چشم امید ما کی به جمال دریافت مقرری ناچیز روشن شود.

در حالیکه به راحتی و فقط با چند ماه دوندگی می توانستم از بهترین دانشگاه های اروپا و آمریکای شمالی پذیرش گرفته و بدون دغدغه و با آسایش خیال روزگار بگذرانم همانطور که اکثریت همکلاسی ها و دوستان دوران دانشجویی میگذرانند.

با گسستن از این مملکت و ردای مهاجرت بر تن کردن تار مویی بیشتر فاصله ندارم.... مسئولین از ما که گذشت .... سایرین یا دریابید.
یا حق (1631774) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۱:۳۴:۵۵
بنده نیز دقیقا چنین شرایطی دارم (1632128) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۲:۲۱:۱۸
مي خواستي بري، كي گفت نري؟ فكر كردي با نرفتنت چه گلي به سر اين مملكت مي زني؟ فوقش يك كارمند ساده ميشي يا نهايت يك استاد دانشگاه كه دانشگاه ها هم الان بازدهي شون نزديك به صفره و فقط افراد مدرك دار كم سواد توليد مي كنند و به هيچ درد جامعه نمي خورن! (1632415) (alef-10)
 
سعید
۱۳۹۲-۰۶-۲۰ ۱۴:۳۵:۰۴
وقتی طرز تفکر این باشه ....ادم متاسف میشه واسه خودش ... پس علم چطوری تولید میشه دوست عزیز ...اللهی که نیست . (1635790) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۲:۳۱:۱۲
بابا برای اینکه درگیر سربازی و مسایل لاینحل اداری ایران نشوی باید برای ادمه تحصیل ازاین کشور خارج میشدی چون هرچه در مورد کاهش خدمت گفتیم به مسولین هنوز اقدامی نکردهاند (1632471) (alef-10)
 
ایرانی
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۰:۳۸:۳۴
هر کی به فکر خویش ...

دوست عزیز فقط شما نیستی که مشکل داری

اگه قرار باشه این مشکل حل بشه باید برای همه حل بشه و نه فقط عده ایی خاص
من هم دانشجوی دکتری هستم . من کاملا درک میکنم مشکلات شما رو اما نباید فقط به فکر خودمون باشیم

این مشکل باید برای همه حل بشه (1631775) (alef-15)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۱:۵۹:۰۹
َما قطعا معاف هستی که اینچنین مثلا منطقی نظر میدی، این مقاله هم نگفته مشکلات بقیه حل نشه، اصلا اگر به خواست ما بود که سربازی اجباری را حذف میکردیم، اینجا مسئله ای مطرح شده و خواسته شده این معضل دیده بشه و راهکاری ارائه بشه، به هرحال این هم سرباز در سال داریم اگر دانشجویان دکرتی حذف شوند مشکل چندانی ایجاد نخواهد شد. (1632266) (alef-10)
 
ایرانی
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۰:۳۹:۱۶
با سلام, دوست عزیز بنده شرایط شما را کاملا درک می کنم و من هم امیدوارم مسوولین فکری برای این سربازی کنند. بنده شرایط شما را نسبتا دارم و بالای 35سال و متاهل هستم, می خوام بدونم آخه من با این شرایط چطوری برم سربازی؟؟؟؟ (1631777) (alef-15)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۱:۰۲:۱۷
دوست عزیز من به عنوان فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی و خدمت کرده باید بگم قبول دارم که سربازی خیلی مشکلات برای جوانان ما ایجاد کرده اما با توجه به قانون فعلی ، سربازی برای همه مردان است و هیچ فرقی بین آنکه بی سواد و آنکه دانشجوی دکتراست برای رفتن به سربازی نیست و تنها فرقش این است که شما که دانشجوی دکترا هستی خیلی راحت تر خدمت خواهی کرد تا آن سرباز بی سواد و اینکه شما توقع داری دانشجویان دکترای متاهل صرفا به خاطر متاهل بودنشان از سربازی معاف شوند توقع بی جایی است پس از سربازی نترس و اقدام کن بلاخره این شتری که در خونه هر مردی می خوابه . (1631893) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۱:۴۳:۱۴
عزیز من تفاوت داره، من واسه اینکه به اینجا برسم میدونی چقدر از بیت المال واسم خرج شده؟ میدونی چه اساتید بزرگی وقتشونو واسه تدریس من گذاشتن، میدونی یه نفر رو بیرون در گذاشتم و جاش رو گرفتم تا واسه من هزینه بشه، اونوقت تمام این هزینه ها با گذراندن دوران دکتری به انجام پروژه های کسر خدمت و ... چه عایدی برای جامعه ای که هزینه من را داده خواهم داشت؟ چنین سرمایه گذاری ای برای یک بی سواد نشده، از آن گذشته کسی که به دانشگاه نرفته و 18 یا 19 سال سن دارد مشکلی از لحاظ زمانی برای رفتن به سربازی ندارد، اما من که در 31 سالگی فارغ میشوم سربازی چه مفهومی دارد؟ این مقایسه شما قابل قبول نیست قربان. این مقاله خواستار تبعیض خاصی نیست، این همه آدم که کفالت پدران سالم خود را گرفته اند تبعیض نبوده؟ این هم پسر کم بینا که معافی خود را گرفتند و سپس عمل لیزیک کردند تبعیض نبوده؟ دانشجویان دکتری که بیشترین هزینه برایشان شده برای رسیدن به اهداف علمیشان تسهیلاتی داشته باشند تا پول مردم حرام نشود تبعیض است؟ (1632179) (alef-10)
 
مهدی
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۱:۲۸:۰۵
بنده هم دقیقا چنین مشکلی دارم تا به حال 6 بار مجوز خروج از کشور گرفته ام و بخاطر مشکل سربازی موقعیتهای بسیاری را از دست داده ام. اما مشکل فقط برای من و شما نیست. بقیه جوانان هم به زعم خودشان با مشکل سربازی دست و پنجه نرم می کنند. راه حل هم ساده است تخصصی شدن نظامی گری و حذف سربازی برای تمامی جوانان نه معاف کردن افرادی خاص. (1632078) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۱:۳۳:۰۵
واقعا خنده داره من هم نمیتونم کفیل فرزندم بشم اما اگه داداش کوچکترم ازدواج کنه میتونم کفیل بابام بشم ؟! کاش معلوم میکردن وقتی من رو میفرستن سربازی کی کفیل فرزندم باید باشه !

منم دانشجوی دکتری سال آخر هستم (1632115) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۱:۴۲:۲۳
تنها با حرفه ای کردن سربازی و لغو خدمت اجباری می توان به این معضل هزاران جوان پایان داد . مجلسیان هرچه زودتر این طرح را مطرح وتصویب کنند. درضمن مخالفت با این طرح شبهاتی را که ازاجباری بودن خدمت سربازی در ذهن ها وجوددارد فوت می بخشد . (1632170) (alef-10)
 
سعید
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۲:۰۶:۱۴
سلام خدمت همه عزیزان
بنده فکر میکنم پیشنهادی که نگارنده این یادداشت ارائه کردند هیچ منافاتی با حل مشکل سربازی یا بهبود کیفیت این دوره برای سایر مشمولین عزیز ندارند. استنباط بنده این است که ایشان گوشه ای از این مشکل پسران و مردان ایران را مطرح نموده اند.
این معضل بایستی به صورت ریشه ای و برای تمام آحاد ملت بزگوار حل شود. البته انصافا باید قبول کنیم که شرایطی که این عزیز ذکر کردند کاملا قابل درک است و مردی با سن 30 سال و بالاتر و دارای اولاد بایستی اصولا بتواند کفیل فرزند خود باشد.
در هر جامعه پیشرویی تسهیلات ویژه ای برای این اقشار فراهم میشود تا بتوانند با تولید علم زمینه توسعه پایدار کشور را فراهم آورند و بنده فکر میکنم دوره خدمت سربازی این عزیزان زمانی را که باید صرف تولید علم کنند را هدر میدهد.
امیدوارم تمامی مسئولان و دست اندرکاران با نگاهی سازنده و منطقی زمینه حل مشکلات این دانشجویان را فراهم آورند.
یه گله هم از دوستانی دارم که به ایشان گفتند که "اگر میخواستی یا میتوانستی میرفتی" به نظر بنده این سخن درست نیست. این عزیزان جزو چند درصدی هستند که مملکت تا این مرحله برای انها هزینه کرده است و این دانشجویان ماندگار شدن در کشور و جبران هزینه های انجام شده برای خودشان را انتخاب کردند. چه بسا میتوانستند بهره علمی که آموخته اند را با عزیمت به کشورهای دیگر نسیب آن کشورها نمایند.
با آرزوی پیروزی برای تمام جوانان ایران (1632309) (alef-10)
 
حامد
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۲:۰۶:۱۵
سلام
خب عزیز من !
ما هم شرایط شما رو داشتیم ، نه ازدواج کردیم و نه دکتری خوندیم . و الان هم در حال خدمت سربازی هستیم :(
به نظر شما اگر تنها دانشجویان دکتری معاف شوند بی انصافی نیست ؟!؟
این مشکل باید به طور اساسی اصلاح شود. (1632310) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۲:۲۳:۰۸
بنده هم به عنوان دانشجوی دکتری دانشگاه تهران این مسأله رو یکی از بزرگترین دغدغه های خودم می دونم و خواهش می کنم از مسئولین که چاره ایی برای اون پیدا کنن (1632429) (alef-10)
 
سجاد
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۲:۳۲:۱۹
با این وضع پذیرش بی حساب و کتاب تو دکترا اگه دانشجوی دکتری رو معاف کنن چند سال دیگه نصف پسرا معاف میشن. واقعا این حجم عظیم پذیرفته شدگان تو دوره دکترا در آینده فاجعه میشه. آخه مملکت مگه سالی چند نفر دکترا میخواد؟ هر دانشگاه دور افتاده ای میری کلی دانشجوی دکترا داره. مثلا تو دوره الکترونیک من که تحصیلکرده اش هستم به جرعت میگم تو مقطع فوق لیسانس و دکترا نه صنعتش رو داریم نه امکاناتش و نه اصلا نیازش. سالی 100 نفر دانشجوی دکترا هم تو این رشته میگیریم. (1632478) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۲:۵۴:۳۷
من فارغ التحصیل دکتری در سال 87 هستم ومتاهل. تمام مشکلاتی که اینجا گفته شده را داشتم و با گرفتاری زیاد سربازی رو هم گذروندم. حدود 3-4 سال به تمام دانشگاهها جهت جذب هیات علمی رفتم و انواع واقسام مصاحبه ها و پرزنت ها هم انجام شد و در نهایت هیچ کدوم از دانشگاهها هیچ جوابی ندادند. این میشه داستان بعد از فارغ التحصیلی و سربازی.... (1632577) (alef-10)
 
مرتضي
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۲:۵۸:۲۸
متاسفانه اين دوستمون جوري ميگن دانشجوي دكترا هستند كه مثلاً دكتر شدن ايشان چه نفع بسياري براي همه جامعه داره ؟ اگر كسي درس مي خونه بعدها ثمره و حقوق هاي ميليونيش براي خودشه نه بقيه مردم . لابد الان ميخوان جواب بدن كه ما آينده علمي كشوريم و ... از اينجور حرفها . در جواب اين حرف هم بايد بگم كارگر و كارمند و كاسب هم هر كدوم به يك نحوي دارن چرخ مملكت رو ميچرخونن و يه جوري به مردم خدمت مي كنن پس اونها هم نبايد برن سربازي ؟!!!!!!!!!!!!! (1632596) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۳:۰۲:۳۲
ببین آقای دکتر منم دانشجوی ارشدم و اگه سربازی نبود منم ازدواج کرده بودم و الان کار داشتم. ولی به خاطر همین مشکلات نتونستم ازدواج کنم . منم موافقم که سیستم سربازی کلاً اشتباهات زیادی داره و فقط وقت کشی هستش ولی این دلیل نمیشه که به فقط به دکترا تخفیف بدن !! قبلش باید به اینا فک میکردی و ازدواج نمیکردی مثل ما !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (1632622) (alef-10)
 
سید
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۳:۱۰:۲۹
بنده هم دانشجوی دکترا هستم. بدلیل بی پولی قادر به ادامه تحصیل نیستم و حالا که قصد انصراف دارم از من بابت یک ترم تحصیل رایگان در دانشگاه دولتی جریمه می خواهند! خوب اگر پول جریمه دادن داشتم که همان درس را می خواندم!! به عبارتی نه راه پس هست نه راه پیش!
جالب اینکه قصد ادامه تحصیل نداشتم ولی اساتیدم با اصرار و قول یاری مرا به ادامه تحصیل تشویق کردند ولی بعد از قبولی متوجه شدم اساتید محترم با علم به به توانایی علمی بالا و نیاز مالی من قصد به استعمار کشیدن و بیگاری کشیدن دارند.... (1632663) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۳:۱۰:۵۷
منم ارشد مهندسی برق دانشگاه سراسری خوندم بعد از 27 سال نه درآمدی نه شغلی دارم. حالا شغل نمیخوام ولم کنید چرا من دو سال دیگه باید خدمت کنم آخه چراااااااااااااااااااااااا!!!!!!!!!!!! یعنی بعد از تحصیل نه تنها برای ما هیچ بستر کاری فراهم نیست تازه به من میگن بیا یه دو سال به ما خدمت کن بعد برو بیکار بشین. خدایا منو از دست اینا نجات بدههههههههههههه (1632667) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۳:۱۴:۳۵
دوستان عزیز تو این مملکت خیلی از این مسولین امروزه با پول بیت المال و دریافت حقوق و بدون رقابت شدید کنکوری و حتی خیلی ها شاغل رسمی در سازمانهای مختلف، وارد دوره دکتری شدند و با خیال راحت و با کمترین استرس درس خوندند و دکتری گرفتند. بسیاری از اینها با پول بیت المال به خارج از کشور فرستاده شدند و درس خوندند. ولی حالا همین افراد طوری سیستم ها را بستند که امثال ماها را از زندگی تو این مملکت و حتی تو این دنیا بیزار کردنده اند. یکی از اساتید ما می گفت من از پول بورسیه خارج از کشورم تونستم 15 میلیون پس انداز کنم و با همون پول تو غرب تهران یه خونه خریدم که الان قیمتش بیش از 3 میلیارد تومنه. یکی دیگه میگه من با پول دوره دانشجویی تونستم خونه بخرم... خونه خریدن پیشکش ماها الان توی خرج یومیه خودمون موندیم .... (1632686) (alef-10)
 
ماهان
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۳:۲۲:۲۸
واقعا گل گفتی من دانشجوی دکتری باید حق التدریس ساعتی 6000 تومان از دانشگاه آزاد بگیرم در حالی که یک کارگر ساختمانی فکر نکنم کمتر از 40000 تومان بگیرد. خیلی موقعیت داشتم اشتباه کردم که خارج نرفتم. (1632735) (alef-6)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۴:۰۱:۴۸
چه جوري دكترا ميخوني كه حساب بلد نيستي ؟! روزي 8 ساعت رو در 6000 دانشگاه ضرب كن ميشه 48000 تومان. ديدي از كارگر هم بيشتر ميگيري!!!! (1632894) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۴:۴۶:۵۴
محض اطلاع شما جناب ماهان: کارگر روزمزد در بهترین حالت روزی 40000 تومان می گیرد و بیشتر روزهای سال بیکار است (1633089) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۳:۲۸:۳۲
منم دکتری میخونم
چاره کار اینه که بساط تحصیلات تکمیلی در این ناکجاآبادها برداشته بشه تا حق به حقدار برسه و نیاز متناسب شه با عرضه. اگه این نیاز باشه همه چی حل میشه
آی میسوزم که مجبورم به دامشجوام نمره قبولی بدم آی میسوزم. طرف یه اپسیلون بلد نیست بعد مجبورم چند نمره بیشتر از خودم بهش بدم مثلا نمره اول کلاسمه!!
آقای مسئولان این بساط دانشگاهها رو جمع کنید جون مادرتون (1632759) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۳:۴۶:۲۲
اشتباه کردی موندی
باید می رفتی (1632816) (alef-6)
 
دانشجوی دکتری
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۳:۵۰:۲۱
پس ما که دانشجوی دکتری هستیم و 20 ما هم خدمت رفتیم الکی بوده!!؟؟؟ 0 اون بیست ماهی که ما رفتیم خدمت کشکیه؟؟ آره؟؟!!! شما و امثال شما هم بایستی برین خدمت تا حداقل عدالت رعایت شه (1632834) (alef-10)
 
یک دانشجوی دکتری
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۴:۳۰:۱۶
والا من هم همین مشکل رو دارم! جوونای کم سن و سال و بیکار رو میبینم که به بهانه های بیخودی مثل تک نوه پسر بودن و کفیل پدر مادر سالم بودن و ... معاف میشن بد ما با زن و بچه بعد از این همه سال درس خوندن هنوز باید دغدغه سربازی داشته باشیم. به خدا اگر ضرورت ادامه تحصیل نبود همون 22 سالگی که لیسانس گرفته بودم و مجرد بودن با کمال میل سربازی رو میرفتم. عیب نداره دو ساله دیگه. به خدا همین الان هم اگه متاهل نبودم اصلا برام مهم نبود. همه عمر پشت کامپیوتر بودیم دو سال هم تفنگ بگیریم دستمون! تنوعه دیگه! ولی واقعا بی انصافیه. باور کنید همین تدریس هایی که با حقوق کمتر از یک کارگر ساده (که تازه یک سال بعد اگه بدن) انجام دادم کمتر از خدمت سربازی نبوده. گناه بچه های دکتری چیه؟ نباید تا 30 یا 35 سال ازدواج کنن؟! اینا الگوی جامعه هستن. چه طور شما به بچتون میخواید بگید درس بخونه وقتی بیچارگی بچه های دکتری رو میبینه! وقتی نخبگان جامعه ای بدبخت بودن فقط بحث اونا نمیشه، امید و الگوی خیلیای دیگه هم از بین میره. مگه همین امید و الگو نبود که باعث شد ما 24 سال با همه سختی و مشکلاتش تلاش کنیم و درس بخونیم.
باز از کم لطفی مسئولین بدتر حسادت بعضی از دوستانه!! به چی حسادت میکنید؟ به جوون بدبختی که از 7 سالگی 10 برابر بقیه درس خونده تا فرد نخبه و ارزشمندی برای کشورش باشه؟ من الان 24 سال هست که دارم یکسره درس می خونم. دو برابر یک دیپلمه. اون 12 سال دیپلم هم مطمئن باشید دو چند برابر یک دیپلمه درس خوندم. الان فامیلم که هم سن من بوده کیف جوونیش رو کرد. خور و خوابش رو داشت. ورزشش رو کامل داشت. دیپلم گرفت رفت مغازه زد. حالا هم خونه و ماشین و زندگی و ... من هنوز دارم درس میخونم. هنوز نگران سربازیم. هنوز نگران خرج زن و بچمم. این حسادت داره؟ خجالت نمیکشید حسادت میکنید؟

جهت تنویر افکار مسئولین محترم هم بگم در قرقیزستان اگر سن شما به دلیل تحصیل یا هر علت موجه دیگه از حد مشخصی بالاتر رفت معاف میشید! دمشون گرم مسئولین قرقیزستانی!!

به امید روزی که سربازی اجباری کلا برداشته بشه و ارتش تخصصی جاش رو بگیره. این سرزمین از زمان کوروش جای بردگی کشیدن نبوده. امیدوارم باز هم نباشه!! (1633032) (alef-10)
 
احسان
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۴:۳۶:۵۹
عزیزان فکر میکنید چرا بقیه دکتری نمیخونن؟ چون در سن 30 سالگی باید دوسال بری سربازی و بعدش دنبال کار باشی!فکر می کنم دکتری خواندن در ایران فقط به قشر مرفه اختصاص داره که که تا 30 سالگی ساپورت مالی میشن. البته دوستانی هم که رانت دارند بورس میشن که تعدادشون کمه. و گرنه در شرایط فعلی که کاری وجود نداره درس خوندن راحت ترین کاره! (1633060) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۵:۴۴:۵۵
اگر دلیلش تاهله پس فرقی بین شما و کسی که با دیپلم میره خدمت و متاهله نیست .
اگر دلیلش اینه که بیشتر از بقیه درس خوندی پس باید شما هم سهم خودت رو ادا کنی شب هایی که شما درس می خوندی نقطه سفر مرزی پسرهایی بودن که سرباز بودن تا آرامش شما تضمین بشه .
ما جماعت ایرانی عادت کردیم به اینکه " واسه ما یه کاری کنید " (1633275) (alef-10)
 
نیما
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۵:۵۴:۳۷
آقا کلاً همه بالای 30 ساله های متاهل رو معاف کنید تو رو خدا (1633321) (alef-10)
 
فراز
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۵:۵۵:۵۰
با احترام به همه کسانی که درس خوندن. اینجانب نیز فوق لیسانس عمران از دانشگاه سراسری تهران گرفتم. کار تحقیقاتی در حد مقطع دکتری انجام دادم. سربازی هم رفتم.
اما خواهش میکنم دانشجوهای فوق لیسانس یا دکتری منتی سر جامعه نگذاریم. چون اکثر پروژه های ما دردی از جامعه دوا نکردن. قسمتی از اون سیاستهای اشتباه دولت. قسمتی هم خود ما.
اگر هم نخبگان زیادی از کشور رفتن خب عرصه بیشتری باز شده که شما بتونی در دانشگاه بهتری تو ایران تحصیل کنی. پس فرار مغزها برای برخی منفعت حساب میشه.
خدا وکیلی اکثر دانشجویان دکتری بلد نیستن بعد ار=ز تحصیلاتشون کار آفرینی کنن و تازه باید بیان کارها رو یاد بگیرن. در ضمن هیچ فرقی بین کسی که دیپلم اما یه در یه کاری خیلی مهارت داره با شما و من که درس خوندیم نیست. چون اون هم سال ها تلاش کرده و این مهارت رو کسب کرده.

برای کاری که از روی علاقه شخصی انجام دادیم سر جامعه منت نزاریم. اگه قانون سربازی برداشته بشه باید برای همه باشه. به نظر من اگه دوران سربازی فقط به سه یا چهار ماه آموزشی تبدیل بشه هم نشاط آور هم اینکه نیروهای مسلح به اهداف تربیت سرباز رسیدن. (1633327) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۰ ۱۴:۲۷:۳۶
علاقه شخصی چیه آقا، ما اگه درس خوندیم برای تغییر جایگاه اجتماعیمون بود. برای اینکه بتونیم با زحمت خودمون خودمون را بالا بکشیم. ولی تو این جامعه زحمت کشیدن هم هیچ اجری نداره (1635766) (alef-6)
 
اس.کریمی
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۵:۵۷:۰۰
سلام
واقعا توی این ملت به دانشجوهای دکتری ظلم میشه.من توی رشته خودم(فیزیولوژی پزشکی) نفر اول ایران شدم ولی کوچیکترین کمکی(تو هیچ جنبه ای بهم نشد).من به شته ام عشق می ورزم چون الان 25 سال و سال 2 دکتری هستم.ولی از زندگی هیچی ندارم. نه سرمایه ای دارم و نه آینده مطمئنی.به قول دوستم کاش سوپری داشتیم که حداقل آینده مون دست خودمون بود.حرف واسه گفتن زیاده.......
البته ناگفته نمونه که یک پیشنهاد از دانشگاه کلمبیا دارم که به احتمال زیاد برم.چون خودمو بیشتر از هرچیزی دوس دارمو (1633331) (alef-10)
 
محمود
۱۳۹۲-۰۶-۲۰ ۱۱:۲۸:۵۵
چه فرقی بین مجرد و متاهل با مدرک و بی مدرک هست؟! سربازی اگر هست برای همه باید باشد بدون تفاوت! الن که درب دانشگاهها باز شده و بدون کنکور لیسانس و فوق لیسانس و دکتری پولی می دهند.... دهانمان را باز نکنید ها.. (1635181) (alef-6)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۶-۲۰ ۱۲:۴۹:۲۱
ای ناز نفست....ولی چرا اینقدر محترمانه و التماس گونه...خب مشکل از ماست که شرایط اونور مهیاتره و ما نمیریم...ما وظیفمون درس خوندنه...میریم درسمونو میخونیم و میایم...بهتر از اینجا نیست که واسه 200 تومن گرنت سه هفته دنبال کاغذ بازی باشی...
حیف این مملکت (1635438) (alef-6)
 
مادر
۱۳۹۲-۰۶-۲۰ ۱۴:۰۷:۱۹
دستت درد نكنه مادر،،،،اين مشكل خيليها هست وبايد بالاي سي سال را معاف كنند وحتي پسر من خارج از كشور وسي وسه سالشه وبه خاطر سربازي نميتونه بياد وبره سر كاري بر ا اينكه بايد بره سربازي وبا زن وبچه ومعلوم نيست چرا اينها به فكر جوانان نيستند ومثلا با سربازي رفتن چه مشكلي حل ميشه!!؟؟؟؟ (1635703) (alef-6)
 
فارغ التحصیل
۱۳۹۲-۰۶-۲۴ ۱۰:۴۳:۴۰
بنده هم پس از فارغ التحصیلی ارشد از دانشگاه علامه در حالی که امکان ادامه تحصیل دکتری داشتم ، به خاطر شغل و نیاز مالی به خدمت اعزام شده و مانند یک سرباز صفر در صف صبحگاه و رزمایش و بقیه موارد اسلحه به دست گرفته و مورد تمسخر سرباز صفر و فرماندهان دیپلمه و زیر دیپلم قرار گرفتیم . راه رفتنی رو باید رفت ما رفتیم شما هم باید برید. پس تکلیف عدالت چی می شه دکترا و فارغ التحصیل و آدم با هوش تو این مملکت زیاده مشکل ما اینه که به درد مدرک گرایی دچار شدیم. اگر اهل جهاد باشی هر کجا هستی سنگر است تو خدمت سربازی هم می تونی کارامد باشی. (1643775) (alef-6)
 
صفا
۱۳۹۲-۰۷-۲۶ ۱۰:۱۶:۵۱
حدس میزدم که اگه واسه دکتری شرکت کنم سنم میشه 31 بعد برم سربازی میشم 33 . پشیمون شدم.میرم خدمت چون تا حالا چند تا فرصت شغلی رو از دست دادم. (1724788) (alef-6)
 
دکتر
۱۳۹۲-۰۸-۱۱ ۱۳:۴۸:۲۱
من
اتفاقی وارد این سایت شدم
من خودم دارای دو مدرک دکتری فیزیک هسته ای و مهندسی هسته ای گرایش پرتوپزشکی هستم
اگر کسی طرح و ایده ی نوع دارد می تواند هم از مدرک تحصیلی خود استفاده درست کند هم سربازی را از جهنم به بهشت تبدیل کند (1753425) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۲ ۱۸:۴۶:۳۷
کو گوش شنوا (1904608) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۶-۱۹ ۱۸:۲۲:۰۹
زندگی یک تحصیلکرده ایرانی یعنی از دست دادن بهترین روزهای جوانی و بدور از آرامش و زندگی در رویا و خیال (2368766) (alef-10)
 
ابراهیم
۱۳۹۳-۰۷-۱۱ ۲۳:۱۶:۰۴
تو بعد از کلی جون کندن دوری از خانواده شهریه کلان دانشگاه بعدش ارشد بگیری بری تو پادگان سرباز صفر واست شاخ بشه برای چی؟؟ (2406628) (alef-10)
 
امیر
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۰۸:۰۷:۱۸
با نظرت مخالفم
باید بری سربازی تا بدونی دنیا دست کیه (2686830) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.