نظر منتشر شده
۱۱۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 221193
احمد توکلی:
احساس عمومی این بود که آقای هاشمی در قضیه رد صلاحیت مظلوم واقع شده است
بخش داخلی الف، 10 فروردین 93
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۶
احمد توکلی نماینده تهران در گفتگو با نشریه «مثلث » گفت: به هر حال شناسنامه آقای هاشمی و شناسنامه انقلاب با هم مهر خورده است. در‌خصوص اینکه چرا ایشان وارد میدان شدند، تفاسیر متفاوتی وجود دارد، اما من فکر نمی‌کنم که ایشان به میدان آمد تا تایید نشود.
احمد توکلی معتقد است: ورود هاشمی رفسنجانی به انتخابات ۹۲ اشتباه بود و وی نباید می‌آمد چرا که حرمت آقای هاشمی شکسته می‌شد و بیشتر از این لطمه می‌خوردند که من این را برای کشور مناسب نمی‌دانستم.

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ویژه نامه نوروزی مثلت در پاسخ به اینکه فکر می‌کنید چرا آقای هاشمی وارد عرصه انتخابات ۹۲ شد، گفت: من تلاش کردم که ایشان نامزد نشود و حوادث تلخی را هم پیش‌بینی می‌کردم. علاوه بر این، سن ایشان برای کارهای سخت اقتضا نمی‌کند؛ یعنی اگر من خودم را برای کارهای سخت نامزد نمی‌کنم، این مساله چند برابر بیشتر در خصوص ایشان صدق می‌کند. حرمت آقای هاشمی شکسته می‌شد و بیشتر از این لطمه می‌خوردند که من این را برای کشور مناسب نمی‌دانستم؛ چراکه ایشان از سرمایه‌های ماست و البته مثل تمام سیاستمداران دیگرمان، اشکالاتی هم دارد. اما در عین حال خدماتی دارد که حیف است ضایع بشود.

عدم تایید هاشمی و برخی دیگر، سوال‌برانگیز بود
وی در این گفت و گو می افزاید: بعد از اینکه آقای هاشمی نامزد شدند، من تلاش کردم که تایید صلاحیت شوند؛ چراکه عدم تایید ایشان و برخی دیگر، سوال‌برانگیز بود و متاسفانه این سوال برانگیخته شد. مشروعیت نظامی مثل نظام جمهوری اسلامی که خون آدم‌های پاکی پای آن ریخته شده، دستاوردی نیست که آدم بتواند به‌راحتی صدمه دیدن آن را تحمل کند. هر فعلی که حکومت درباره آن تصمیم می‌گیرد و مردم درخصوص آن توجیه نیستند، از مشروعیت حکومت کم می‌کند. چون سیاست تاریخی شورای نگهبان این است که برای تصمیماتش توضیح نمی‌دهد یا توضیح کمی می‌دهد، معلوم بود که اگر تصمیم این باشد که آقای هاشمی رد شود و آقای جلیلی، آقای غرضی و حتی آقای حداد تایید شوند، حتماً قسمتی از سیستم اشکال دارد. حتی اگر به خاطر بیماری آقای هاشمی چنین تصمیمی ‌گرفته شده باشد، باید با صراحت تمام بیان می‌شد.

نماینده تهران با بیان اینکه این برای من مهم بود که چنین اتفاقی رخ ندهد که منجر به زیرسوال رفتن شورای‌نگهبان نشود و اینگونه تلقی نشود که تصمیم سیاسی‌کارانه گرفته شده و نه واقعی، خاطر نشان کرد: زمانی که صلاحیت آقای هاشمی تایید نشد، باز هم تلاش کردم که ایشان موضع زیبنده‌ای بگیرند که الحمدلله موضع بسیار خوبی گرفتند و من از ایشان تشکر کردم که شأن خودشان را حفظ کردند.

شناسنامه آقای هاشمی و شناسنامه انقلاب با هم مهر خورده است
وی تاکید کرد:به هر حال شناسنامه آقای هاشمی و شناسنامه انقلاب با هم مهر خورده است. در‌خصوص اینکه چرا ایشان وارد میدان شدند، تفاسیر متفاوتی وجود دارد اما من فکر نمی‌کنم که ایشان به میدان آمد تا تایید نشود. برخی می‌گویند ایشان به میدان آمد تا زمینه برای آقای روحانی فراهم شود اما من اعتقاد ندارم که نیازی بود ایشان چنین هزینه‌ای کند و به جایی برسد که صلاحیتش تایید نشود و آقای روحانی بهره‌اش را ببرند. من فکر می‌کنم ایشان به‌طور طبیعی و با نظر مشاورانی که در اطراف خود دارند، تصمیم گرفتند به میدان بیایند و نامزد شوند.

شورای نگهبان و اصولگرایان با هم ارتباط ارگانیک ندارند
توکلی در پاسخ به اینکه نامزدی آقای هاشمی چقدر در شکست اصولگرایان موثر بود، افزود: در تقسیم‌بندی‌های سیاسی، شورای نگهبان در صف اصولگرایان تلقی می‌شود؛ در حالی‌که چه خوشحال شویم و چه ناراحت، این دو با یکدیگر ارتباط ارگانیک ندارند. احساس عمومی این بود که آقای هاشمی مظلوم واقع شده و این همان مساله‌ای است که من هم می‌خواستم اتفاق نیفتد؛ چراکه ظلم از طرف نظام تلقی می‌شد و مردم ایران به‌طور تاریخی طرفدار مظلوم هستند؛ اگر بدانند کسی مظلوم واقع شده نسبت به او تعلق خاطر پیدا می‌کنند. این مساله از فرهنگ غنی شیعی نشات می‌گیرد و به نظرم در نتیجه انتخابات تاثیر گذاشت.

وی با بیان اینکه حساسیت نسبت به ایشان (هاشمی رفسنجانی) شدید است، تاکید کرد: چه علاقه‌مندی و چه مخالفت. آقای هاشمی سابقه طولانی‌مدت اجرایی داشت و قابل ارزیابی بود اما آقای روحانی اینطور نبود. در نتیجه مخالفت‌های شدیدی که نسبت به ایشان وجود دارد، سبب می‌شد که کارنامه‌اش را حلاجی کنند و راحت‌تر می‌توانستند احساسات را برانگیخته کنند که آرا جابه‌جا شود. باتوجه به تمام این مسائلی که پیش آمد و آقای روحانی سر مرزی برنده شد، احتمال عدم‌پیروزی آقای هاشمی وجود داشت.

حضور جلیلی در انتخابات اشتباه تاریخی بود
توکلی درباره حضور جلیلی در انتخابات هم با بیان اینکه آقای جلیلی فرد محترم و با‌شخصیتی است اما این کار ایشان را اشتباه تاریخی می‌دانم، گفت: فکر می‌کنم مشاوران آقای جلیلی ایشان را قانع کردند که بدون اهلیت کامل وارد صحنه شوند.

وی ادامه داد: این حرف که تکلیف بر نتیجه مقدم است، در امور اجتماعی قابل خدشه است. در امر به معروف و نهی از منکر بنا به حدس نتیجه، تکلیف بر شما بار می‌شود؛ یعنی اگر به لحاظ عقلی احتمال اثر بدهید، تکلیف پیدا می‌شود. اما اگر بدانید که نتیجه منفی است، وظیفه دارید سکوت کنید. بنابراین اگر من فکر می‌کنم تکلیف دارم کسی را برای ریاست‌جمهوری انتخاب کنم که خیال می‌کنم نمره او بیست است، ولو اینکه می‌داند نتیجه را به هم می‌زند و به اندازه دوازده هم رای نمی‌آورد، تکلیفی برای آمدن ندارد. کسانی که اینطور فکر می‌کردند، مثلا به آقای ولایتی نمره هشت می‌دادند یا به آقای حداد نمره تجدیدی می‌دادند؛ مثلا به آقای حداد نمره چهارده می‌دادند و آقای جلیلی را بیست می‌دانستند. اگر فرد بداند با به میدان آمدن او، کسی که نمره‌اش هشت است پیروز می‌شود، اصلا تکلیف پیدا نمی‌کند. آنها دچار اشتباهات مبنایی هستند و جمع آنها از تجربه کافی سیاسی برخوردار نیست. آنها صحنه را به ضرر اصولگرایان رقم زدند.

انتقاد از رفتار جبهه پایداری
توکلی در پاسخ به اینکه مردم به خاطر پیروز نشدن جلیلی، به روحانی رای دادند، اظهار داشت: رفتار جبهه پایداری به‌گونه‌ای است که نفی در آن از اثبات شدیدتر است؛ یعنی روحیه «نحن ابناءالله» در رفتارشان دیده می‌شود. این رفتار غیر از اینکه اسلامی نیست، باعث راندن شدید می‌شود. چون نفی در آن شدید است و می‌گوید ما نورچشمی‌های خدا هستیم. البته هیچ‌کدام از این آقایان تفوه به این کلام نمی‌کنند اما اینکه بر تخطئه دیگران و اثبات خود اصرار دارند و گویی اسلام در شکل ناب نزد آنهاست و نزد دیگران وجود ندارد. ممکن است برخی از آنها در دل خود چنین احساسی نداشته باشند اما خودشان را بسیار مسلمان‌تر از دیگران می‌دانند. این مساله باعث می‌شود که دیگران از اینکه مسلمان شناخته نشوند، رنج ببرند.
وی تاکید کرد: مردم از اینکه کسانی خودشان را ویژه بدانند، خوششان نمی‌آید و این براساس فطرت است.

توکلی در تحلیل رای روحانی در انتخابات ۹۲، با اشاره به عملکرد دولت دهم، گفت: آقای احمدی‌نژاد در سال آخر صدارتش نسبت به گذشته خود به سرعت افول کرد. آقای احمدی‌نژاد منتسب به اصولگرایان بود؛ هر چند نه او خودش را اصولگرا می‌دانست و نه من او را اصولگرا می‌دانستم. مردم هم حق داشتند که او را در این اردوگاه ببینند. در نتیجه رقبای اصولگرایان وضع بهتری پیدا کردند؛ یعنی عملی که به احمدی‌نژاد نسبت داده می‌شد، به همه اصولگرایان تسری داده می‌شد. آقای روحانی هم راهبرد خود را نقد احمدی‌نژاد قرار داده بود. نقدهایی که خیلی هم واضح بود؛ مثل عهدشکنی، راست نگفتن، آدم‌های بی‌ربط دور خود جمع کردن، قانون‌شکنی. روی نقاطی دست گذاشت که همه مردم نسبت به آن حس داشتند. اصلاح‌طلبان هم یک رفتار عقلایی نشان دادند و آن این بود که ائتلاف کردند. در حالی‌که اصولگرایان نشان داد که یکدیگر را قبول ندارند و در انتخاباتی که می‌دانند ممکن است شکست بخورند با یکدیگر رقابت می‌کنند. ببینید اگر رئیس‌جمهور می‌شدند با هم چه‌کار می‌کردند. کسانی که در کسب قدرت عقلانیت به خرج نمی‌دهند، در حفظ قدرت به طریق اولی عقلانیت نخواهند داشت.

اصولگرایان دیگر مثل دهه ۷۰ انسجام داخلی خوبی ندارند
توکلی در پاسخ به اینکه الان نسبت غالب اصولگرایان با دولت چگونه است، گفت: اصولگرایان دیگر مثل دهه ۷۰ انسجام داخلی خوبی ندارند که بشود آنها را جریان واحدی تلقی کرد. همین وضعیت را اصلاح‌طلبان هم دارند. در واقع اسباب انسجام گروه‌ها و جریان‌های سیاسی مانند آن دوران فراهم نیست و به همین دلیل، اقتضایی رفتار می‌کنند.

حصر مساله سیاسی -امنیتی است
توکلی در پاسخ به اینکه با حصرموسوی و کروبی چه باید کرد، گفت: این پدیده، پدیده حقوقی نیست؛ بلکه سیاسی -امنیتی است. پدیده سیاسی – امنیتی راه‌حل حقوقی ندارد. محاکمه برای این افراد مقرون به صرفه نیست و برای کشور هم مفید نیست.

وی با بیان اینکه نباید آرامش و امید ایجاد شده برهم بخورد و بهتر است برای معیشت مردم کار شود، افزود: اگر این دو نفر محاکمه شوند، مجازات‌های سنگینی برای‌شان در نظر گرفته می‌شود که برای آنها مقرون به صرفه نیست و من از این اتفاق خوشحال نمی‌شوم. اما اگر همان‌طور که سیاسی – امنیتی تصمیم گرفته شده، حوصله به خرج داده شود، ممکن است شرایط کشور اقتضائاتی داشته باشد که وضعیت تغییر کند. من چنین اتفاقی را دور نمی‌بینم. نه از نظر زمانی، بلکه از نظر منطقی. به نظرم چنین مساله‌ای برای این آقایانی که به خودشان و کشور خیانت کردند، مفیدتر است.
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۹:۴۸:۴۲
خوب انصاف داشته باشيد ، آيا رد صلاحيت هاشمي كار درستي بود؟
نزديك ترين يار حضرت امام رو رد صلاحيت كردند ، فقط به دلايل سياسي، بايد اين شوراي نگهبان از هاشمي حلاليت بطلبد. (2045180) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۳:۵۹:۳۷
شناسنه برخی ها با اشرافی گری گره خورده است . مردم خیلی زود به اشتباه خودشون پی برده اند ، سری به مردم کوچه و بازار بزنید . (2045679) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۸:۰۴:۳۶
سخنگوي قوه قضائيه در نشست خبري قوه اعلام کرد در برخورد با فتنه‌گران و رسيدگي به پرونده آنها کوتاهي شده است. بايد گفت اگر برخوردي صورت مي‌گرفت امروزه شاهد اين نبوديم که عده‌اي از حاميان آنها با روي کار آمدن دولت يازدهم در راس کار باشند و با نامه به رئيس‌جمهور آن را سوءتفاهم دانسته و خواستار رفع حصر سران فتنه باشند. (2045985) (alef-10)
 
محیط
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۸:۵۰:۲۵
اگه هاشمی صلاحیتش تایید می شد می دیدی چه قدر رای می اورد انگار ندیدی روحانی با پشتوانه هاشمی و خاتمی محبوب شد (2046063) (alef-10)
 
شهروند انقلابي
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۴:۱۰:۱۹
با سلام جناب توكلي چرا نبايد جناب هاشمي و جناب جليلي نامزد نمي شدند مگر جناب عالي قيم مردم هستيد؟ انها هم مانند شهروندان ديگر حق شركت در انتخابات را داشتند كي اين قيمويت اين سياسي نگري اين مصلحت انديشي بله اتمام ميرسد (2045696) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۸:۰۸:۵۲
آقای م.مردم ..... آقای آبدارچی سیاسی و حالا شهروند انقلابی جناب عالی در

مقامی نیستی که بخوایی که آقای دکتر توکلی رو نقد کنی بله ایشون حداقل قیم

من و چندین نفری که بهشون رای دادیم هست (2045994) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۹:۲۷:۲۲
برای اولین بار با شهروند انقلابی موافقم متاسفانه شورای نگهبان خودش را همه کاره میدونه. (2046133) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۴:۱۲:۳۵
حقیقت اینست که مصاحبه بالا با دکتر توکلی انجام شده که خود از پایه های ضد فساد در سیستم کشور هستند و دغدغه صلاح کشور را دارند.
اما اینکه در مورد کاندیداها چه نظری دارند من کمی با ایشان مخالفم.

باید باور کنیم که دورانی که مردم به گروه و طیف رای می دادن سپری شده. زیرا هر دو طیف را آزمودند و ملاحپه شد علیرغم ثروت فراوان کشور، در تقریبا هیچ دورانی (پس از جنگ) مملکت جهش خاص اقتصادی اجتماعی نداشته.

همواره هر دوطیف نورچشمی هایی داشتند و بریز و بپاش و سوءمدیریت. حالا زمانی کمتر زمانی بیشتر.
آقای احمدی نژاد هم که در این میان رکورد دار رواج فساد اداری مالی و دروغ و بی فرهنگی و ... بودند.

امروزه مردم به برنامه های عملیاتی کاندیداها و تیم عمل کننده و مدیران ارشد توجه دارند تا بلکه عقب ماندگی های سالیان، جبران شود.

کاش آقای روحانی هم با توجه به همین موضوع عذر مدیران ارشدی را که از دولت احمدی نژاد در این دولت جدید بجای مانده اند را می خواستند تا دوباره از همان سوراخ گزیده نشویم.
آزمون و خطا کافیست. رشد منفی اقتصادی و حباب های موجود در قیمت کالاها و بورس و زمین و املاک و ... اقتصاد را فلج کرده. واقعا جهادی لازم است تا نیروهای زبده و تازه نفس و پاکدست اجازه خدمت به کشور را پیدا کنند. (2045699) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۸:۰۹:۳۷
به اضافه اینکه نهایت تلاش اون دسته مدیران دولت قبلی 6 درصد رشد منفی اقتصادی بوده. یعنی مجبوریم بازم اونا رو تحمل کنیم؟ قحط الرجاله؟ یا باندهاشون قوی هستند؟ یا پس از 8 سال مدیریت ، حسابی در لایه های مختلف نفوذ کردن؟ (2045997) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۴:۱۹:۰۳
نه عزیزم معلومه سیاسیه. در ضمن آقای توکلی عزیز از شما انتظار نداشتم. شما حق ندارید در مورد خیانت دیگران بدون آنکه در دادگاه صالحه ثابت شده باشد اظهار نظر کنید. تاریخ قضاوت خواهد کرد چه کسانی خیانت کردند و چه کسانی بادمجان دور قاب چیدند. (2045707) (alef-13)
 
شهروند انقلابي
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۱۳:۰۶:۰۴
با سلام دوست گرامي جناب دكتر توكلي از چهره شاخص و وجدانا دلسوز اصولگرا است و شكي نيست در تضارب ارا ممكن است اختلافاتي باشد كه ميتوان نقد كرد اما توهين و بي ادبي شخصيت طرف مقابل را ميرساند لذا جناب عاالي به جاي توهين به نظر جناب توكلي ان را نقد كن كه من نقدي را نديدم (2047194) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۵:۱۳:۱۷
دوران حصر به مانند دوران برزخ می ماند. البته فرصتی است برای سران فتنه تا درمورد اعمال خود بی اندیشند و توبه نمایند. باید در پایان این دوره به حساب و کتاب آنها رسیدگی شود. (2045761) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۹:۲۹:۵۴
شاید در پایان این دوره مردم به حساب و کتاب کسان دیگه رسیدگی کنند. (2046137) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۵:۲۴:۱۹
آقای هاشمی فقط به علت کهولت سن رد صلاحیت شد. یک نگاه به وزرای پیر کابینه روحانی بیاندازید، حتما" تصدیق می کنید که هاشمی توان جسمی اداره دولت را نداشت. (2045781) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۹:۱۲:۲۶
ای بابا همه خوشحال شدن که ایشون رد صلاحیت شدن (2046104) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۹:۲۷:۵۸
من که از رد صلاحیت هاشمی خیلی خوشحال شدم! (2046135) (alef-10)
 
سینا
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۰۱:۰۹:۰۷
احساس عمومی این بود و هست که اقای هاشمی از مردم و انقلاب و رهبر قدرت طلب دارد (2046567) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۲۲:۲۶:۰۵
جوابتان آری است . از او نزدیکتر هم داشتیم که امام کنارش گذاشت (2047967) (alef-15)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۲ ۰۱:۳۶:۲۷
مطمئنی؟ (2048180) (alef-10)
 
مهدی
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۹:۵۲:۴۹
یکی از کسانی که باعث شکست اصولگرایان شد خود شما و سایت شما بود که گوی سبقت رو از رسانه های خارجی در تخریب دکتر جلیلی ربوده بودید! حرف از وحدت اصولگرایان می‌زنید اما خودتون یکی از اصلی‌ترین ارکان برهم خوردن وحدت اصولگرایان بودید و همچنان هم هستید. (2045186) (alef-13)
 
شهروند انقلابي
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۴:۱۲:۴۰
با سلام گويا جناب توكلي به عهد شكني و ايجاد شهيبه جناب ولايتي كه اتفاقا جايزه خود را گرفت واقف نيستند ايا الن كه مذاكر كرديم بهانه انها كم شد ارزاني صورت گرفت تحريم برداشته شد (2045700) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۵:۱۱:۲۰
از نظر شما وحدت یعنی گوش کردن به نظرات گروهک پایداری به رهبری مصباح یزدی (2045759) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۷:۱۲:۱۲
دوستان اقای احمدی نژاد امتحان خود را در اداره کشور نشان دادند (2045919) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۹:۵۴:۰۵
در انتخابات 92 آن کسی که مظلوم واقع شد، آقای احمدی نژاد بود. عمده کانديداهاي رياست جمهوري در صحبتهاي خود متأسفانه فقط دولت آقاي احمدي‌نژاد را سرکوب کردند و فقط به نقاط ضعف دولت مهرورزی پرداختند. اين قضاوتها تماما" بي‌انصافي بود. (2045189) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۸:۴۱:۲۲
درود بر مرد عدالت گستر دوران،حاج محمود احمدی نژاد......قلبی منی دکتر عزیزم (2046048) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۹:۳۲:۵۴
من هم قبول دارم که همه به دولت احمدی نژاد تاختند ولی مگه نقطه قوتی هم داشت که تعریف کنند؟ (2046141) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۰۱:۲۹:۰۶
خدا همه مارا هدايت كنه به راه راست،نكنه حق ماموريت ميگرفتيد شما هم... (2046581) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۹:۵۵:۰۳
احساس عمومی‌ اینست که آقای روحانی از ۱۰۰ وعده در باره فرهنگ، اینترنت، ماهواره و... حتی یکی‌ را انجام نداده! (2045192) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۴:۴۴:۳۱
ممکنه احساس شما باشه لطفا از طرف کسی صحبت نکنید. (2045730) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۶:۲۴:۳۱
احساس من هم هست! (2045842) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۲۲:۲۱:۱۱
به عنوان یک شاغل در بخش صنعت بسیار خوشحالم که روحانی رییس جمهور شد.در دوران احمدی نژاد واقعا چیزی به نام ثبات بر بازار حاکم نبود و تکلیف تولیدکننده و فروشنده نامشخص بود.کمترین خدمت روحانی ایجاد ثبات در وضعیت اقتصادیه و انشالله روند بهبود اقتصاد با تدبیر مردان باتجربه و کارآمد دولت یازدهم همچنان در مسیر درست قرار داشته باشه. (2047959) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۹:۴۵:۰۴
یعنی شما= عموم مردم؟! من که همچین احساسی ندارم و بر عکس فکر میکنم که ئکتر روحانی کاملا در راه آرمانهای مردم حرکت میکنه . (2046157) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۹:۵۵:۱۹
احساس عمومی‌ اینست که ملّت ایران مظلوم واقع شده، یک زمانی‌ دشمن هاشمی‌، دشمن پیغمبر بود، و حالا دشمین با هاشمی دوستی با شما (2045193) (alef-13)
 
سلیمپور
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۴:۱۱:۴۰
آقای هاشمی احترامشون واجب, اما همونطور که فرمودید آنکه واقعا مظلوم واقع شده جوانان ما هستند که با همه قابلیتهاشون تا به سن ٧٠, ٨٠ سالگی نرسن نه بهشون بها میدیم و نه کلا بحسابشون میاریم. (2045697) (alef-13)
 
شهروند امروز
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۰۴:۱۰:۵۱
آيت الله هاشمى بخاطر رد صلاحيت محبوب نشدند ميان مردم بلكه بدليل تغيير رفتار و رويه شان نزد مردم احترام بيشترى كسب كردند چون مردم احساس كردند ايشان حرف دلشان را ميزند (2046658) (alef-13)
 
مرتضی
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۹:۵۵:۴۱
از اینکه آقای توکلی نماینده تهران است به خود می بالیم و از او ممنونیم که مواضعش را اینقدر شفاف بیان کرده است... (2045194) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۹:۰۷:۵۲
آقا شوخی نکنید لطفاً، بحث کامنت ها جدی است! (2046091) (alef-10)
 
صبا
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۰:۱۱:۲۲
درود بر توکلی، مرد اعتدال (2045223) (alef-10)
 
شهروند انقلابي
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۰:۱۴:۰۲
با سلام جناب اقاي توكلي سخنان شما متين ولي دجار اشتباه و خطا بود كه ميبايد بيان شود
1 جناب هاشمي استوه انقلاب است كسي است كه جواناني خود را فداي اين انقلاب كرده در حساس ترين زمانهاي انقلاب مرد و مردانه در صحنه بود بوده و ناجي شده حرف خود را زده (درست يا غلط) و مفسر قران و عمري در جهاد ولي اينكه نبايد كانديد شود درست نيست؟ چرا مگر ايشان بايد از كسي اجازه بگيرد مگز جناب عالي قيم ايشان و مردم هستيد و جناب هاشمي چوب مديران غرب گرا خود كه رواج رانت و فساد و غرب گرايي را زده را ميخورد كه زندكي كارگر و كارمند تباه شد و فرهنگ بي حجابي و فاصله طبقاتي رواج يافت به ايشان در 84 رايي ندادند
2 جهبه پايداري مگر بنا است از جناب عالي (با معذرت از استاد خودم )از شما كسب تكليف كند و اين قيم بودن كيه به انتها ميرسد مگر جرم جليلي كمتر از ولايتي است چرا از ولايتي نمي گوييد ؟ جهبه پايداري حداقل رو راست است و مواضع خود را بيان ميكند و با اقتدار جلوي تماميت خواهي شيطان ايستاده و رواج فرهنگ اسلامي در جوانان را مد نظر دارد
3 اصولگرايانه در انتخابات هركس كوس انالحق ميزند و انقدر پست .ومقام براي انها زيبنده شده بود كه هر كي خود را ارجع ميدانست و تخريب همديگر و گوش فرا ندان به نصايح بزرگان شكستن و پيمان عهد توسط جناب ولايتي را ميتوان نام برد
4 دكتر ولايتي در مناظر شبهه ايجاد كرده و نقش يك مهره اصلاح طلب را ايا دكتر ولايتي امروز كه مذاكر برقرار است و به قول شما بده بستان است وضعيت ما بهتر شد ايا انها بهانه هاي ديگر نگرفتند از حصر توان موشكي و همجنس بازان و لباس پويشدن ما و.... ايا گراني رفع شد ايا تحريم برداشته شد دكتر شما كه جايزه خود را گرفتي لطفا يك بار شده جناب عالي به يك شهروند عادي پاسخ بده
5 بهر حال بهتر است دكتر توكلي امروز كه مردم اسيب پذير و متدين در جامعه به اصول گرايانه رو اورند با وحدت همديگر مشكلات را حل كنيم شك نيست جناب عالي بعلت تجربه و ديانت خود ميتوانيد نقش كليد داشته باشيد كه اين از وظيفه سنگين جناب عالي و سران اصول گرا هست و افراد نفوذي را طرد كنيد و با وحدت وارد گود شوديد مطمين باشيد خدا با شما است و مردم متدين نيز خادمان خود را حمايت ميكنند (2045227) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۰:۱۶:۰۱
حصر یک عمل غیر حقوقی و ناعادلانه است (2045230) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۰:۲۲:۰۵
درود خدا بر توکلی ولی در مورد حصر به نظر بنده منطقی نیست (2045238) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۰:۳۴:۲۵
بله شما راست می گویید همچون دولت راستگویان (2045270) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۰:۳۷:۱۵
دیگه وقتی هاشمی تایید نمیشود ببینید چقدر ازادی در کشور هست که یک خودی را هم دوستان بر نمیتابند (2045276) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۰:۳۹:۱۴
مردم رو با حرفاتون گول نزنيد
هاشمي ميدانست رد صلاحيت مي شود و با دليل هاي فراوان آمد.
والسلام (2045281) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۰:۴۲:۲۰
انصاف ! آقای توکلی ، انصاف !!!

لا اقل یه انتقاد هم به قالیباف می کردید که باور کنیم صداقتتان را !!!

ضمنا این نوع نگاه شما به مسائل سیاسی که چون هاشمی گنده است قانون نباید در مورد او اجرا شود ، کاملا غلط است و دقیقا "نحن ابناءالله " در مورد هاشمی صدق می کند چرا که اصلا به رای مردم هیچ اهمیتی نمی دهد ! کسی که در انتخابات تایید صلاحیت می شود باید به جمهوریت معتقد و عامل به آن باشد . هاشمی در انتخابات های اخیر نشان داده که اینگونه نیست و اگر رای نیاورد رای مردم را نمی پذیرد. (2045290) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۰:۴۲:۳۹
واقعا" ظلم بزرگی به ایشان شده است . مخصوصا" با ان پرونده درخشانی که فرزندان ایشان از خود به جا گذاشتند . (2045291) (alef-10)
 
حامد
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۲:۴۲:۲۸
جناب توکلی انتظار از شما این است که اولا وقتی از احساس عمومی سخن میگویید شواهد و مستنداتی ارایه کنید تا از سوی عموم بدون رضایتشان سحن نگفته باشید.ضمنا در تحلیل روانشناسی اعمال و مواضع سیاسی آقای هاشمی نباید از این واقعیت غافل بود که ایشان بگونه ای موضع گرفته وعمل میگنند که مسءولیت کارهایشان بگردن خودشان نیفتد و در این شیوه بگونه ای شگفت آور به تکلیف شرعی رسیدن برای انجام کاری را مطرح میکنند و آن را منوط به رضایت رهبری در حال حاضر و یا حضرت امام ره در عصر حیاتشان کرده و میکنند.حال حکمت دینی این عملشان در یک جامعه دین مدار و مقدار تاثیر این روش در رای گیری از مردم بماند برای تحلیلی دیگر.ولی باید هر فعال سیاسی بداند که خوب و بد پیامد های تصمیم گیریش فقط و فقط به خودش برمیگردد نه دیگران و شدت اصرار ایشان در عمل به این روش که نوعی تحمیل گری به نظام است اتفاقا گاهی به شکل معکوس هم در مسءولین و هم در مردم تاثیر منفی دارد.ازین رو نمیتوان در بست حکم کلی مظلوم واقع شدن ایشان نزد عموم مردم را پزیرفت. از الف خواستارم نشر دهد.ممنون. (2045518) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۲:۵۰:۱۸
فقط احساسات عمومی.
یعنی مردم عقل ندارند و نمیفهمند که شورای نگهبان امکان حضور کسی رو گرفت که با رای قاطع مردم مطمئنا رئیس جمهور میشد و خط بطلان روی چهار سال حجمه سنگین تبلیغاتی میکشید.
اقای توکلی در سخن گفتن بیشتر توجه کنید. این رسانه دو طرفه است و حرف های شما سریعا نقد یا تائید میشه (2045538) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۵:۳۴:۲۷
حضور آقای هاشمی توهین به ملت ایران بود.
پیام این حضور کاملا واضح بود: در این کشور با این همه استعداد و توانایی کسی توان رییس جمهور شدن را ندارد الا بنده که خورشید عمرم در حال غروب است.
لابد بعد از مدیران نسل اول هم ملت به دوران طاغوت باز می گردد! (2045789) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۹:۳۵:۰۱
حتما مردم با رای به ایشون به خودشون توهین میکردن . اصلاً میفهمی چی میگی؟ (2046145) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۰۱:۳۳:۱۵
من این نظر رو اشتباهی تایید کردم (2046585) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۲:۵۸:۴۴
"هر فعلی که حکومت درباره آن تصمیم می‌گیرد و مردم درخصوص آن توجیه نیستند، از مشروعیت حکومت کم می‌کند"
برای حقیقت جویی و حقیقت گویی آقای توکلی احترام زیادی قائلم ولی این لحن صحبت کردن ایشان نشان از فاصله زیاد تا مردم سالاری حتی از نوع دینی اش دارد.
خلاصه این نوع تفکر این است که حکومت بر اساس تشخیص خود (و نه لزوما مطالبه مردم) ، باید تصمیم بگیرد و فوقش مردم را در این رابطه خوب توجیه (!) کند. (2045560) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۵:۳۸:۳۴
بین مقبولیت و مشروعیت در فلسفه سیاسی اسلام تفاوت وجود دارد.
چرا که حکومت کردن امیر المومنین در زمان خلیفه اول مشروع بود، لیکن مقبول نبود.
لذا مردم اشتباه کردند که به امیرالمومنین روی نیاوردند. هرچند ک حکومت اولی مقبول بود لکن نامشروع بود. (2045794) (alef-13)
 
abbas
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۳:۰۴:۰۰
"مشروعیت نظامی مثل نظام جمهوری اسلامی که خون آدم‌های پاکی پای آن ریخته شده، دستاوردی نیست که آدم بتواند به‌راحتی صدمه دیدن آن را تحمل کند"
شاید آقای توکلی یادش رفته بود که بگوید، خون خود آقای رفسنجانی پای این نظام را امضا کرده است.
ضمنا
اکنون حصر توجهیی منطقی ندارد و بیشتر سیاسی کاری است تا امنیتی، و حتی برعکس شاید از لحاظ امنیتی رفع حصر توجیه بیشتری داشته باشد (2045569) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۳:۰۴:۵۰
من به عنوان يك شهروند و دانش آموخته روابط بين الملل با نظر دكتر در خصوص هاشمي مخالفم. به نظر من راي روحاني برگرفته از نظر مثبت خاتمي و هاشمي در مورد ايشان بود. پس اگر ورود مستقيم اين افراد را در انتخابات داشتيم شايد بيش از راي فعلي مردم مشاركت مي كردند. گرچه فرقي هم در اصل ماجرا و تغييرات در كشورداري حاصل نمي شد و حال نيز نشده است (2045572) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۳:۱۱:۳۰
جالبه! آقای توکلی می گویند ورود هاشمی به عرصه انتخابات اشتباه بود چون با ردصلاحیت حرمت ایشان شکسته نشد؟
آقای توکلی چرا مغلطع می کنید؟ کار هاشمی درست بود، کسانی که حرمت شکستند و ردصلاحیت کردند کار اشتباهی کردند. (2045586) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۳:۱۲:۴۴
هاشمی سال 92 مانند هاشمی سال های ابتدایی انقلاب عافیت پیشگی را رها کرد و ترسی از تهمت ها و حرمت شکنی ها ناشت از همین جهت وردش به عرصه انتخابات کاملا درست بود. (2045589) (alef-13)
 
محسنی
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۳:۱۳:۲۴
اگر تدبیر هاشمی نبود و او پا در عرصه انتخابات نمی گذاشت، مسلم نتیجه چیز دیگری بود. (2045590) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۳:۱۳:۵۲
نمی دانم آقای توکلی به چه چیزی ارتباط ارگانیک می گویند. این که اعضای شورای نگهبان در نهان و آشکار از اصولگرایان دفاع می کنند کاملا واضح و آشکار است. (2045591) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۵:۴۰:۰۰
ارگانیک یعنی سازمانی. (2045797) (alef-13)
 
مریم صدر
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۳:۱۵:۰۴
هاشمی 84 تحمل ذره ای تهمت و نقد را نداشت، اما هاشمی 92 حقیقت را فدای مصلحت نکرد و وقتی دید همه از وی در خواست می کنند بی توجه به حرمت شکنی های احتمالی نظیر ردصلاحیت وارد انتخابات شد. (2045593) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۶:۱۶:۳۳
همه یعنی شما و اطرافیانتان!؟ (2045828) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۸:۲۰:۴۸
همه یعنی دقیقا چند نفر از 75 میلیون نفر؟؟؟
مرسی. (2046011) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۳:۱۷:۴۳
بزرگترین مشکل انقلاب از ابتدا تا کنون کسانی بودند که فکر می کردند فقط آنها انقلابی هستند و مخالفینشان رذل و پست.
هاشمی به خوبی این قشر را شناخت و در این سال ها در مقابلشان ایستاد. (2045604) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۳:۱۸:۰۰
جناب مستدامی که شما از ایشان طرفداری می کنید به اندازه کافی در حق ملت ظلم کرده است.....
شما که می گویید این حرف تکلیف بر نتیجه مقدم است، در امور اجتماعی قابل خدشه است. پس چرا خودتان در انتخابات های قبلی کاندیدا می شدید!!!! (2045606) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۳:۱۸:۲۶
ای کاش به تدبیر هاشمی برای رفع حصر مهندس موسوی و حجه الاسلام کروبی توجه ای شود. (2045607) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۸:۲۴:۲۵
تدبیر برای آزادی دو خائن و بازیچه دست خارجی ها؟؟؟
میشه لطف کنید مصاحبه رسمی حضرات اوباما، کلینتون، پرز و نتانیاهو رو در پذیرش مسوولیت اتفاقات و طرح براندازی نظام در سال 88 و افتخار به نقش و مدیریتشون رو ازخوانی کنید؟؟ اونا دارن رسمن میگن ما بودیم که چنین و چنان کردیم، و از این دو نفر هم حمایت می کنن و نگرانشون هستند. اگه دقت کنی. که نمی خوای دقت کنی دوستم. (2046015) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۲۲:۲۴:۱۵
یک نگاهی هم به تعداد مثبتهای خودت بنداز شاید خیلی چیزا دستگیرت بشه دوست عزیز! (2047962) (alef-15)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۰۵:۰۳:۱۹
کی تا حالا مثبت یا منفی ها در اینجا ملاک درستی یا غلطی مطلبی شده؟؟!! (2049732) (alef-10)
 
علی حسن
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۳:۲۱:۵۸
با نظر اقای دکتر درخصوص نامزدی دکتر جلیلی موافقم . اقایان جبهه پایداری حقا در افراطی گوی سبقت را ازهمه ربودند وبه رای ونظر مردم بی توجه بوند وسزای افراطی گری خود را خوردند. (2045616) (alef-13)
 
شهروند انقلابي
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۴:۴۹:۵۹
با سلام اين نظريه خود بيان كننده افراط گري است چرا نبايد دكتر جليلي كانديد شود ؟ مگر ايشان شهروند اين مملكت نيست؟ چرا بايد ديگران اجازه به ما دهند ؟ كي گفته جناب عالي قيم مردم هستيد ؟ گجا كار غير قانوني است ؟ (2045736) (alef-13)
 
اندیشه
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۰۹:۱۴:۳۳
دوست گرامی آقای توکلی نگفته ورود آقای جلیلی غیر قانونی است میگوید ایشان با ورودش در حالی که احتمال قوی.برای نیاوردن داشت اشتباهی تاکتیکی کرد
البته من با نظر ایشون موافق نیستم چون بهنظر من هر کسی باید حق کاندیتاتوری هر پستی را داشته باشد و گروهها و اشخاص خود را با رای مردم بیازمایند نه اینکه عده ای زودتر از مردم به خود حق بدهند تصمیم بگیرند وعده ای که ورودشان منع قانونی ندارد را رد کنند (2046808) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۳:۲۲:۱۷
هاشمی از ظلمی که به وی شد به خاطر انقلاب گذشت همان طوری که علی (علیه السلام) از ظلمی که بر وی شد به خاطر اسلام گذشت.
این دو دورند، اما در یک راستایند و از یک جنس. (2045617) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۳:۲۸:۵۱
بزرگترین توقع مردم از دولت روحانی بعد از بهبودی اقتصاد، مساله رفع حصرهای سلیقه ای و محاکمه ی عاملان آن است. (2045630) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۳:۳۰:۳۱
احمدی نژاد مشور را به اندازه 20 سال به عقب برد، هم از حیث اقتصادی و هم فرهنگی.
تقصیر ما مردمی بودیم که تنها به سعارهای زیبا دلبستند و به کسی رای دادند که نمی شناختندش. (2045632) (alef-13)
 
جلیل
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۶:۱۷:۴۷
مطمئن باشید بعد از یکسال دنبال کفشهای احمدی نژاد خواهید بود بذارید یارانه تون رو قطع کنه اون وقت حالتون رو می پرسم (2045831) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۲۲:۳۲:۱۵
اواخر دور اول احمدی نژاد مردم وی را خوب شناختند و در انتخابات ۸۸ شخصیت امتحان پس داده ای را انتخاب کردند ولی ... (2047972) (alef-15)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۳:۳۳:۵۵
با سلام و احترام خدمت دکتر توکلی:برادر بزرگوار واقعا حرفهایی که در این متن به نقل از شما نوشته شده واقعیت است ؟برادر بزرگوار چرا صادقانه همه چیز را بیان نکرده اید؟متاسفانه دوری از راستی و صداقت آفتی بزرگ برای شما مسؤلان است برای این که در قلب مردم جای گیرید صداقت بهترین راهکار است از خود نپرسیده اید چرا ایت الله هاشمی محبوب شده؟؟؟مظلومیت ایشان یا صادقانه حقیقت را به مردم گفتن کدام یک ایشان را محبوب کرد ؟؟؟از هر کسی بپرسید خواهد گفت برخورد صادقانه ایشان و قرار گرفتن در صف مردم (نه در مقابل مردم)ایشان را محبوب کرد در مورد دولت سابق هم صادقانه برخورد نکردید شما بارها در مقابل رفتار قجری ان دولت سکوت کردید و حتی دفاع هم کرده اید و در تمام ان مشکلات تولید شده شریک هستید و در مورد حصر هم از جاده انصاف و عدل خارج شدید به سیره امام اول نظری بیاندازید وببینید در مقابل دشمن چگونه رفتار کرد در حالی که این افرادی که شما هر صبح و شام بر آنان میتازید دشمن نیستند و نیم نگاه به رفتار پیامبر بزرگ در مقابل کافر حربی که وقتی اسیر میشدند در مقابل باسواد کردن 10 مسلمان آنان را آزاد می کرد !!!!شما از کدام بزرگ اسلام پیروی می کنید ؟؟؟متاسفم که قیامت و دادگاه الهی را مانند دنیا صحنه رانت خواری به حساب می آورید !!!
تو خواه از سخنم پند گیر خواه ملول...متشکرم (2045635) (alef-13)
 
دلسوز
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۰۰:۰۵:۵۳
الهی من برای سالمندان و این درک عمیق شما از دادگاه الهی بمیرم!!! (2046498) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۳:۵۵:۲۸
برادر عزیز و محترم جناب اقای توکلی در جریان اوضاع سنگینی که تو این چند سال برای کشور رقم خورد هستید و حتما می دونید ادامه اوضاع قبلی چه بلایی به سر کشور می اورد و با تصمیمات نسنجیده دکتر احمدینژاد کار به کجا کشیده شد همه کلاه ها رو قاضی کنیم به راستی چرا اینطور شد اقای هاشمی هم برای همین مسایل بود که تصمیم به حضور در انتخابات گرفت . (2045669) (alef-10)
 
سید حسن
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۴:۰۹:۵۳
آقای توکلی وا اسفا به این تحلیل سیاستمداری کهنه کار همچون شما در رابطه با محصورین .
من نمی دانم چرا آقایان بیشتر آسیب می بینند را شما از کجا استخراج کردید. چرا که از قرار معلوم آن جور که اعداد و ارقام می گوید هر دوی این محصورین بالای 70 سال سن دارند و خیلی هنر کنند و خداوند هم نظری داشته باشد تا 85 سال می توانند دوام بیاورند و در صورت محکومیت به اعدام و حتی زندان طولانی مدت چیز مهمی را از دست نخواهند داد و تبدیل به اسطوره می شوند و اسطوره شدن واقعیتی اجتناب ناپذیر خواهد بود که فکر کنم اینان بدنبال همین می باشند و در حقیقت بازنده اصلی بخش بی عدالتی نظام خواهد بود که خدشه وارد نمود به آبروی چندین ساله رادمردان قضا نظیر شهید بهشتی ها و....

در این اوضاع و احوال خواهش دارم لااقل از مسیر عدالت شما خارج نشوید و قضاوتی در خصوص عملکرد این آقایان که کارنامه ایی گشاده و بی قل و غش در میان مردمی که در دهه های گذشته انقلاب را رصد می کنند دارند، ننمایید که چه بسا اگر زحمات ایشان نبود الان ما عربزاده بودیم (هر چند که من ذاتا عربزاده هستم) همانگونه که خودتان نیز مسبوقید کارنامه ایشان خوشبختانه کمی از کارنامه افرادی چون شما درخشان تر است لذا از این قضاوت ها که اینان را خائن به حساب بیاورید آن هم بدون محاکمه و استدلال پرهیز نمایید که منجر به افول محبوبیت نیم بند شما در نزد ملت شریف ایران خواهد شد. (2045694) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۰۵:۱۷:۱۴
برای شما و همپالگی هایتان حتما اسطوره خواهند شد.
ظاهرا هنوز توهم اکثریت بودن و تقلب در انتخابات را دارید... (2046663) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۴:۱۰:۰۷
هر چند نظرم را منتشر نكردي اما اين را بدانيد محبت موسوي خاتمي هاشمي كروبي و تمامي كساني كه براي حرمت انساني ما بها پرداخت كرده اند در قلب ما جاي دارند و كساني چون شما كه يكي به نعل و يكي به ميخ ميكوبند اگر به بي توجهي خود به مطالبات مردمي ادامه دهند از قطار مردم اگر پياده نشوند بيرون خواهند شد (2045695) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۴:۴۸:۰۹
هاشمی را باید خیلی زودتر از اینها رد صلاحیت میکردند تا ایشون بدونند که کاره ای نیستند (2045734) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۰۲:۰۹:۵۷
درست یا غلط در انتخابات 92 دیدیم که ایشان واقعا کاره اند. (2046615) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۵:۳۱:۵۶
زنده بادهاشمی که درصف مردم ایستاده (2045787) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۵:۵۹:۱۲
هاشمی تو قلب مردم جای داره (2045812) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۸:۴۶:۲۰
تو قلب کدوم مردم ؟ منظورت اشرافیونه ؟ (2046055) (alef-10)
 
آرش
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۶:۰۶:۵۰
با سلام. من ازآقای توکلی با ایم همه سابقه تئورسین بودنش تعجب میکنم که فرمودند احتمال عدم رای اوردن آقای هاشمی بود در صورتیکه درسته اقای هاشمی کارهایی درگذشته انجام داده بودند که مذاق عموم خوش نیامد ولی این دوره سوگند یاد میکنم که با اختلاف فاحش 80 درصدی قبول میشدند چون من جایی کار میکنم که از کارگر تا رئیس همه میخواستند به خاطر وضعیت بد اقتصادی به ایشان رای بدهندو نظام هم وقتی متوجه شد آقای هاشمی رای بالایی می اورد اونو رد صلاحیت کرد ضمنا" سیاستمداری مثل هاشمی نمی توان یافت ادمی که منفور شده بود یه دفعه محبوب مردم گردید الان نگاه کنید هرجا که میره چه استقبالی ازایشان میشود علیرغم دهن کجی هایی که به ایشان میشود وتبایغات سوء اقای توکلی نظریه جنابعالی کاملا" غیراساس بود هست وخواهد بود خود بنده یکی از منتقدان اقای هاشمی بودم (2045819) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۰۵:۲۴:۵۵
80 درصد که خیلی کمه!! برو بالای 98.2 درصد!!! (2046666) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۶:۰۸:۵۸
مظلوم احمدی نژاد بودش که گزینه ای نداشت هرکس هم می برد میگفتن رای بهش نه به احمدی نژاد بود! (2045820) (alef-13)
 
بسیجی حزب الهی
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۶:۵۱:۵۱
اقای توکلی عزیز از انجا که شما را هم فردی متدین -انقلابی و متخصص میدانم خوشحالم کمی از دیدگاههای تند خود کوتاه امدید و افراد بی نظیری چون اقای هاشمی را که سرمایه انقلاب هستند کمی بیش از کذشته درک میکنید . امیدوارم این نگاه شما در نزدیک تر شدن شما به مرشدان انقلاب چون هاشمی -ناطق نوری -رییس جمهور محبوب اقای روحانی و سایر انقلابیون شناسنامه دار و منطقی گام اساسی باشد و مجموعه دست اندرکاران نیز از تخصص وتعهد شما بیشتر بهره ببرند . (2045877) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۶:۵۹:۳۰
زنده بادهاشمی (2045893) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۲۰:۰۲:۳۶
آقای توکلی که نمیتونه به آیت الله بگه چه کاری درسته چه کاری غلط (2046177) (alef-15)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۲۱:۱۳:۰۹
آفرین به توکلی یکی از با انصاف ترین اصول گرایان (2046274) (alef-10)
 
سعید
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۰۱:۲۰:۴۰
آقای هاشمی برای کشورمون توی اون مقطع فداکاری کردند.
من برخلاف نظر آقای توکلی معتقدم آقی هاشمی با دانستن این موضوع که رد صلاحیت میشن وارد صحنه شدند و تنها علتشم دف ضرری بود که از طرف مشایی مصادره می شد.
رد صلاحیت آقای هاشمی جرات به صدا در اومد مشایی رو ازش گرفت. (2046574) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۱-۱۲ ۲۳:۵۹:۳۰
بالاخره يكي حرف حسابي زد.ممنون. (2049515) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۰۴:۱۳:۲۱
اونوقت جنابعالی چه کاره ای که میگی آقای هاشمی بایدمی امدندتابفهمندکاره ای نیستند؟ایشان الگوی صبر ومتانت اندومردم بادیدن رفتارایشان آرام شدند.مادیگه به هیچ تندروی بی منطقی رای نخواهیم داد. (2046659) (alef-13)
 
جاسم
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۰۸:۱۲:۳۷
با سلام.من به آقای توکلی پیشنهاد میکنم حتما داستان آقای زبیر را دوباره مطالعه کند (2046721) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۰۹:۱۰:۴۵
باسلام.آمدن هاشمی و رفتنش بازی سیاسی بود.من خودم انتخاباتی ام میدونم این بازی هارو
رای روحانی هم بیشتر نمره منفی به دولت قبل بود تا برنامه های افسانه ای روحانی(و البته این کار تکرار خواهد شد) (2046795) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۰۹:۱۱:۳۸
کسی که خودش رو در سن بالا هم در معرض رای مردم قرار میدهد معلوم است که حسابش پاک است وای بحال کسانی که به قدرت چسبیده اند و خود را و فقط خود را شیفته خدمت معرفی میکنند و برای دین مردم هم و اینکه چه کسی دین دارد یا ندارد قیمومیت میکنند (2046798) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۱۳:۵۰:۵۶
خب اگه دموکراسی به این باشد که اگر رای آوردم خوب است اما اگر رای نیاوردم تقلب شده ! من هم حاضرم در همه انتخابات ها خودم را عرضه کنم!

هاشمی در سه انتخابات اخیر نشان داده که به جمهوریت (به معنای رای مردم هرچه باشد) و قانون(به معنای برای همه یکسان) هیچ اعتقادی ندارد . (2047277) (alef-10)
 
حميد
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۰۹:۱۳:۵۷
اين حرفها زماني مصداق دارد که مردم از روي احساسات راي بدهند.من خودم بر اساس قدرت اجرايي قضاوت ميکردم و تا قبل از مناظره سياسي طرفدار قاليباف بودم.اما به علت ضعيف ظاهر شدن ايشان در مناظره سياسي به دومين نفر از نظر اجرايي که توانمندي سياسي بالايي هم داشت يعني آقاي روحاني راي دادم.دوستاني هم که صحبت از کابينه امنيتي و اشرافي گري و ... ميکنند اگر سابقه ايشان را مطالعه ميکردند متوجه ميشدند روش کار ايشان اين است.
اما اينکه آقايان قاليباف و روحاني مجموعا بيش از 80 درصد آرا را کسب کرده اند نشان ميدهد مردم از روي احساسات راي نداده اند. (2046805) (alef-13)
 
ناصر خادمی ماشاری
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۱۲:۲۴:۵۱
محضر مبارک جناب دکتر توکلی عزیز:
باسلام
فرمایش حضرتعالی کم لطفی به آقای هاشمی و شورای محترم نگهبان می باشد. اگر مردم را فهیم و محرم میدانید و شورای نگهبان نیز کار قانونی انجام داده و دلیل محکم و متقن بر لزوم رد صلاحیت آقای هاشمی داشته است، این نگرانی ها برای چیست؟ آقای هاشمی تشخیص دادند که لازم است خود را برای خدمت در سمت ریاست جمهوری کاندیدا کنند، شورای نگهبان هم اختیارات و وظایفی دارد، هردو وظیفه شان را انجام و از آزادی و اختیارشان استفاده کردند. حالا آقای هاشمی را برای کاندیدا شدن و رد صلاحیت شدنش هم محکوم می کنید؟
این گله شما زمانی وجاهت دارد که شورای نگهبان نه بر اساس قانون و شرع که بر اساس نظر شخصی و حب و بغض رأی به عدم صلاحیت ایشان داده باشند.
در ارتباط با آقای دکتر جلیلی هم همینطور. خب طرفداران ایشان هم میگویند چرا آقایان ولایتی، رضائی و قالیباف بیایند و باشند و فقط ایشان کاندیدا نشود؟ همه با هر سلیقه ائی آمدند، ملت هم انتخاب کردند تمام شد و رفت. زمان کمک به دولت جمهوری اسلامیست که البته حقیقتا حضرتعالی تا کنون در کنار نقد سازنده، در رعایت انصاف و مساعدت به دولت کم نگذاشته ائید. (2047104) (alef-10)
 
نقد
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۲۲:۲۰:۵۷
شما نمیخواین بروز شین؟
حدود 200روز از انتخابات گذشته و هنوز این خبر جزو 3-4 تیتر ابتدایی خبرنامتونه.
مثل اینکه تو باغ نیستین. (2047958) (alef-15)
 
علی
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۲۲:۲۹:۰۱
با سلام حصر آقایان موسوی، کروبی و رهنورد برای نظام ما هزینه زیادی داشته است من بسیجیان و پاسدارانی را که سالها در جبهه حضور داشتند را می شناسم که از این عمل نظام بشدت ناراحتند و ادامه این وضع از نظر جامعه جهانی و داخلی به مصلحت حکومت ما نیست چرا اینها پایگاه اجتمایی بالای در جامعه دارند. ادامه حصر با کهولت سن و بیماری آنها را غیر قابل قبول تر کرده است. (2052011) (alef-13)
 
امین
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۲۳:۰۶:۲۶
دوستان عزیزی که برای آقای هاشمی رفسنجانی دل می سوزنید و معتقدید که رای می آورد لطفا یکبار به عقب برگردید و زمانی که ایشان حتی به عنوان نماینده مجلس هم رای نیاورد چرا الکی سرخودمون کلاه بزاریم وجدانا اگه وضعیت ثروت و مال و منال ایشان هم مثل بقیه بود با زهم حرفی از ایشان بود اینکه بعضی ها هنوز فکر می کنند ایشان محبوبیت دارند یکسر بین مردم متوسط و پایین تر بزنند و ببینند اصلا ایشان د رذهن مردم باقی مانده که بتواند کاری بکند (2052043) (alef-13)
 
علی کریمی
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۵:۱۰:۳۳
جناب آقای توکلی

در مورد مصاحبه شما نظری ارسال کرده بودم که منتشر کرده بودید ولی چند روز بعد آنرا حذف کردید.خیلی دوست داشتم بدانم چند نفر از خواننگان شما نظر موافق میدهند. (2052837) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۲۱:۴۷:۲۲
جناب دكتر توكلي نام شما هم با نام انقلاب گره خورده . يادتان هست وقتي وزير كار بوديد ؟ آيا شما همان توكلي هستيد ؟‌آيا بازهم از همان حرفهايتان دفاع مي كنيد ؟ جهان در حركت است انسان هم در اين جهان مشمول قانون حركت مي باشد .حركت يعني دگرگونگي . هاشمي هم مثل همه ما ها وشماها . /صلح است ميان كفر واسلام /با ما تو هنوز در نبردي ؟ . كينه هاي قديمي را فراموش كنيد .هاشمي به اندازه خودش به اين انقلاب خدمت كرده والبته هزينه هم ايجاد كرده . در كداميك از زشت وزيبا هاي تاريخ اين نظام اسم ورد پاي هاشمي نيست ؟ شماها دوست هستيد دوستانه همديگر را نقد كنيد .وگرنه اگر دشمن بخواهد به كارنامه شما ها رسيدگي بكند .همه تان را يكجور خواهد ديد . بخدا دشمن فرقي بين حسين شريعتمداري وسيد محد خاتمي قايل نيست انها در دشمني ثابت قدمند . شما چرا در عالم دوستي بروي هم ناخن ميكشيد ؟ خدا نكند دشمن بر ما فايق ايد والله فرقي بين حجاريان و ضارب او قايل نيست . دوست باشيد . هاشمي را تحقير نكنيد .تحقير هاشمي تحقير انقلاب است . همانطور كه به دكتر توكلي نبايد بي حرمتي كرد . همه اينها فرزندان انقلابند وكدام فرزندي هست كه اشتباه نكند ؟ وكدام والديني كه اشتباهات فرزندان خودرا نمي بخشند ؟ (2053635) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۸ ۰۹:۳۶:۰۹
آقای توکلی انسانی منطقی هستند البته منطقی شده اند اما نظر بسیاری از نخبگان با نظر ایشان در مورد آقایان موسوی و کروبی یکی نیست !اگر قدرت و عملکرد اصلاح طلبان نبود الان تیم احمدی نژاد کشور رو قورت داده بود!!!!!!!!!اونوقت از دست شما هم کاری بر نمی آمد. (2059866) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.