نظر منتشر شده
۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 154297
قصه جاده چالوس چیست؟
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۱۶
 جاده ۵۹ نام اصلی جاده چالوس است جاده ای که برای بسیار از ما تداعی کننده خاطرات خوب است.

جاده ۵۹، معروف به جاده چالوس یکی از مهمترین جاده ها برای مردم تهران و کرج است که از میان شهر کرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در کرانه دریای خزر وصل می‌شود. برخی این جاده را یکی از زیباترین جاده‌های جهان می‌دانند.

ساخت جاده چالوس
تا اواخر دوره قاجار، جاده ای بین کرج - چالوس وجود نداشته و تنها یک مسیر خاکی و مالرو، راه دسترسی به روستاهای این منطقه را تشکیل می‌داده اما به گونه‌ای نبود که ارتباط دهنده شمال و جنوب کشور باشد. این جاده در سال ۱۳۱۲ مورد بهره برداری قرار گرفت. از این زمان به بعد، انواع رستورانها و واحدهای اقامتی و پذیرایی در کنار این جاده شکل گرفت و با ساخت سد امیر کبیر (سد کرج) در سال ۱۳۴۰ به جاذبه‌ها و زیبایی‌های این جاده افزوده شد و در اندک زمانی این جاده به یکی از تفریحگاه‌های مهم گردشگری ایران تبدیل شد.


به نقل از گفته‌های شفاهی از مردم قدیم، کارگران را برای کندن این تونل در دل کوه (چون کندن تونل کندوان آنهم بدون تجهیزات کار بسیار سخت و دشواری بود) با یک سکه پنج ریالی که در آن زمان ارزشمند بودتشویق می‌کردند و گفته می‌شود به ازای هر کلنگ پول داده می‌شده‌است.
تونل کندوان در اردیبهشت ماه سال ۱۳۱۴ شمسی ساخته شده و تونلی است به مسافت یک هزار و ۸۸۶ متر و عرض پنج الی هفت و ارتفاع شش متر که کار ساخت آن چهار سال طول کشید و در سال ۱۳۱۸ به بهره برداری می‌رسد.با احداث این تونل ۱۳ کیلومتر از مسیر مرکز کرج به چالوس کاسته شد چون پیش از این برای طی این مسیر باید کوه دور زده می‌شد. این جاده در دامنه سلسله جبال البرز مرکزی از دوره گذشته ساخته شده‌است و امکانات و تاسیسات و اماکن گردشگری تفریحی و ورزشی که در حاشیه آن ساخته شده پس از این دوره بوده‌است که بعدها نیز عنوان چهارمین جاده زیبای جهان را کسب کرد.

این جاده قطر رشته‌کوه‌های البرز را می‌پیماید. برای ساخت این جاده تونل‌ها و پل‌های طولانی بسیاری ساخته شده که با توجه به زمان ساخت آن‌ها کار و رنج زیادی لازم داشته‌است. بیشتر سفرهای گردشگری مردم تهران به کرانه‌های دریای خزر به‌ویژه در تابستان از طریق همین جاده صورت می‌گیرد. اما به علت اینکه طراحی آن در گذشته انجام گرفته‌است، برای سرعتهای بالا مناسب نیست.
 
United States
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۴:۲۵:۱۷
مثل اینکه مهندسها و مدیران و کارگران راه در سال 1314 خیلی کارشون درست تر از امروزیها بوده که با دست خالی و بدون هیچ امکاناتی 4ساله تونل زدند و این همه کار کردند کاش الان بودند و برای ما آزاد راه میزدند (772927) (moderator18)
 
سيد
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۲۱:۲۶:۲۸
اين عشق به وطن است كه نتيجه مي‌دهد.
نه اداي تكليف
عشق به وطن نتيجه كار خوب را خواهد داشت ولي در اداي تكليف نتيجه مهم نيست مهم اين است كه داريم كار مي‌كنيم چه مي‌كنيم و چه بايد مي‌كرديم و... ندارد
اين بلاي كشور ما شده است (773484) (moderator18)
 
یه ایرانی
United States
۱۳۹۱-۰۲-۱۹ ۱۳:۴۴:۵۸
چرا همه نظرات رو اعلام نمیکنید؟
اینقدرحرف حق تلخه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
راستگوئی و صداقت از اهم واجبات و باعث اعتلای کشورعزیزمان میشود؟
انتقاد پذیرباشید. (774430) (moderator18)
 
ناشناس
۱۳۹۳-۰۵-۰۸ ۰۰:۲۱:۰۸
فقط این جاده نیست که زحمت آن راقدیماکشیدند پل ورسک وجاده ریلی تهران به اهواز که دارای پلهای طولانیست وغیره.همه اینهاباابزارآن زمان ساخته شد. اینک آزادراه شمال سالها باتکنولوژی امروزی وبودجه کلان دربن بست قراردارد. (2277696) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.