۹۴
توصيه مطلب 
۳۶
 
کد مطلب: 67869
گربه نیست
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۱۶
محمد حیدری

روز سوم اسفند 1388 آقاي ضرغامي ، مدير صدا وسيما ، نويد داد كه ما در عرصه جنگ نرم بر دسيسه هاي بيگانگان پيروز شده ايم .



من اين ادعاي آقاي ضرغامي را تا حدودی درست مي دانم. بر اين باورم با محدود شدن امواج ماهواره هايي كه در راستاي ضربه زدن به ایران برنامه هاي برانگيزاننده پخش مي كردند و نيز فيلتر كردن پایگاه های اينترنتي هم سو با اين فرستنده هاي ماهواره اي و آگاه سازی های انجام شده، تاثير گذاري اين جنگ نرم به كمترين ميزان رسانده شده است ، و يا حتی آن گونه كه ادعا شده است، كاملا خنثي شده است.



اما پرسش بنيادين اين است كه آيا جنگ نرم تنها به مسائل سياسي محدود است و عرصه هاي ديگر ، بويژه پهنه هاي اقتصادي و فرهنگي را در بر نمي گيرد؟ و اگر در بر مي گيرد، ميزان موفقيت صدا وسيما ( وديگر رسانه هاي وطني ) در روياروئي با حركت خزنده و موريانه وار سامان دهندگان جنگ نرم عليه ملت ايران چه اندازه است ؟



مي دانيم آن عاملي كه ملت ايران وتمدن و فرهنگ آن را در برابر يورش هاي ويران گر گوناگون حفظ كرده، تمدن و فرهنگ ريشه دار ايراني بوده است و اكنون برپا كنندگان جنگ نرم عليه ايرانيان ، همين عنصر اصلي پايداري و ماندگاري ملت ايران را هدف گرفته اند. درك اين واقعيت نيازمند آن است كه اهل خرد ودانش ، آگاهان به دانش ها وفن آوري هاي نوين در زمينه ي رسانه هاي جمعي و شيوه هاي پيچيده و ناشناخته مغز شويي ، هويت زدائي وجايگزين سازي هويت جديد در افراد و ملت ها ، كنكاشي همه جانبه و به دور از هرگونه جزم گرايي و خشك مغزي انجام دهند . اين كنكاش بايد به ويژه بر شبكه هاي تلويزيوني ماهواره اي، شبكه جهاني ( اينترنت ) و امكانات روبه گسترش تلفن همراه متمركز باشد.



براي نماياندن ژرفاي موضوع رويدادي را باز نويسي مي كنم:



در آذر ماه سال گذشته (1388) ازسوي مدير مجله صنايع پلاستيك و به بهانه بيست و پنجمين سال انتشاراين مجله ،همايش بزرگي براي ارج گذاري به خدمات دست دركاران صنايع پلاستيك وپليمر برپا شده بود . بارش باراني سيل آسا موجب شد مراسم با تاخيري آزار دهنده آغاز شود. زماني كه سرانجام با رسيدن همه ي دعوت شدگان سالن مملو از جمعيتي كه در ميان آن ها وزير، دانشگاهي، پژوهشگر، نويسنده وروزنامه نگاران صاحب نام وادعا نيز حضور داشتند ، باني جلسه (مهندس ساعت نيا ) پشت ميكروفون قرار گرفت و شروع مراسم را با اين جملات اعلام كرد:



از اين كه با پذيرش دعوت ما و چشم پوشي از تماشاي يك قسمت از سريال ويكتوريا در اين سالن حضور يافته ايد سپاسگزارم و...



مهندس ساعت نيا واژه هاي "چشم پوشي از تماشاي يك قسمت از سريال ويكتوريا" را با چنان طنز تلخي بر زبان آورد كه هر اهل دردي متوجه آن مي شد . اما شگفتا كه وقتي در پايان بخش نخست مراسم واعلام تنفس براي نوشيدن چاي و خوردن شيريني ، شركت كنندگان در همايش به سالن پهلوئي رفتند ، موضوع گفت وگوي بسياري از آن ها در مورد همين سريال تلويزيوني كلمبيائي كه از شبكه ماهواره اي فارسي وان پخش مي شد ، بود وزن ومرد ، هركدام از ظن خود در باره بخش پيشين و گفتار و اطوار ويكتوريا ، جرينيمو ،انريكه، تاتينا و.....داوري مي كرد و عده اي نيز در مورد رويدادهايي كه در قسمتي كه قرار بود در آن شب پخش شود ، گمانه زني مي كرد.



سخنان شور انگيز اين گروه ( كه جزو نخبگان جامعه هستند ) در مورد اين نمايش پياپي (سريال ) بسيار سخيف كلمبيائي مرا واداشت از روز بعد،كاري را كه از سال هاپيش در مورد اثر گذاري امكانات نوين پيام رساني و تاثير گذاري آن ها بر افكار عمومي آغاز كرده بودم ، با جديت و وسواس بيشتر پي بگيرم .



برنامه هاي تلويزيون هاي ماهواره اي را با نگاهي مو شكافانه تر به تماشا نشستم ، امكانات دسترسي به اطلاعات گمراه كننده و هويت بر باد ده از طريق شبكه جهاني (اينترنت ) را در حد مقدوراتي كه در اختيار فردي چون من است بررسي كردم و با كمك چند جوان پاك نهاد و هوشمند ، امكانات كنوني تلفن همراه را براي تا ثير گذاري بر روح وباورهاي انسان ها مورد شناسائي قرار دادم .



نتيجه آن شد كه آخرين ترديدها در مورد اين باور كه آن چه آينده ما را بيش از جنگ وهجوم نظامي تهديد مي كند ، هويت زدائي از طريق ماهواره، اينترنت و ديگر امكانات مشابه است. من اين باورها را براي بار نخست بار درسال هاي پاياني دهه 60 و سال هاي نخستين دهه 70 در ماهنامه هاي دنياي سخن و گزارش مطرح كرده بودم .



آن چه از كنكاش و پي گيري چند ماهه در موارد بالا دستگيرم شد اين است كه اگر نه در مجموع، دست كم در موارد زيادي ، برنامه هاي تلويزيون هاي ماهواره اي و مطالب تعداد قابل ملاحظه اي از ديدارگاه هاي اينترنتي با برنامه ريزي مبتني بر روان شناسي جامعه كنوني ايران تهيه وپخش مي شود .



بي ضررترين كانال هاي ماهواره اي و تعدادي از ديدارگاه هاي اينترنتي آن هايي هستند كه فقط براي كاسبي و پول در آوردن داير شده اند . اما همين ها هم با پخش برنامه هاي مبتذل و آگهي هاي اغوا كننده ، مردم ما ، وبويژه جوانان را مصرف گرا ، مقلد و مبتذل پسند مي كنند .



اما آن كانال هاي تلويزيوني ماهواره اي و ديدارگاه هاي اينترنتي هدف دار، با برنامه ريزي دقيق ، علمي و هوشمندانه هويت ملي ما را نشانه گرفته اند . اگر بخواهم در مورد تك يك اين تلويزيون ها وديدارگاه ها شاهد بياورم سخن بسيار دراز خواهد شد ، از اين رو تنها كاركرد و اثر گذاري يك كانال تلويزيوني را به عنوان نمونه ( و آن هم بسيار فشرده ) بررسي کردم. بارزترين نتيجه اي كه از بررسي سريال هاي این شبکه ها گرفتم اين بود كه روش انتخاب سريال ها كاملا حساب شده است.



نتيجه با توجه به بازده فيلم وسريال هايي كه از شبكه هاي تلويزيون داخلي پخش مي شود روشن است . اگر بخواهيم با جزم گرايي و منطق "انشا ء....گربه است" به داوري بنشينيم نتيجه آن خواهد شد كه اعلام كنيم عده مخاطبين قابل اعتنا نيست ، اما اگر به ميان مردم برويم و از زير زبان آن ها در مورد چنین سریال هایی حرف بكشيم، در مي يابيم چنين نيست وعده بينندگان برنامه هاي اين تلويزيون خيلي بيش تر از آن است كه مي پنداريم.



نگارنده خود يك تحقيق ميداني در تهران ، شهريار ، رودهن وبومهن ، پرديس ، طالقان ، مناطقي از كرج و شهرك انديشه انجام داده است. تماشاگران تعدادي از سریال های این شبکه ها گاه از تماشاگران سريال هاي وطني بيش تر است .



اين تماشاگران شامل طيف هاي گوناگون جامعه هستند ، اما در يك مورد وجه مشترك دارند وآن هم اين است كه كسي نيست به آن ها بفهماند امپراتوري های رسانه اي امثال روبرت مرداگ با بهره گيري از كارشناسان آشنا با جامعه ايراني در حال هويت زدائي تدريجي از آن ها است.



كسي مي تواند اين برداشت مرا رد كند كه خود سريال هاي اين تلويزيون را تما شا كرده و روي كلمه ها ، جمله ها ، ضرب المثل ها و ديگر ترفند هايي كه براي ايراني پسند كردن سخيف ترين سريال هاي كشور هايي چون كلمبيا و جمهوري كره به كار گرفته شده است ، دقيق شده باشد. تو گويي يكي از كارگردانان فيلم هاي موسوم به ابگوشتي ايراني آن را ساخته وپرداخته است. داستان و ديالوگ هاي فارسي شده سريال ها نيز چنان است كه پنداري اين سريال براي ايران ساخته شده است .



تنها افراد فرهيخته و ژرف نگر در مي يابند كه تماشاي اين گونه سريال ها به تدريج فرهنگ وباورهاي ملي ما را به حاشيه مي راند وجهان بيني ايراني را به سوي پرتگاه نابودي مي كشاند.



آن چه در اين نوشته آمده اندكي از بسيار است . رسيدن به اين بسيار مستلزم آن است كه نخبگان واقع گرا در پهنه هاي فرهنگي ، جامعه شناسي ، روان شناسي و ساير رشته هاي مرتبط با موضوع ،كنكاشي فراگير پيرامون اين روند انجام دهند. در اين صورت است كه مي توان ابعاد خطر را درك كرد وبراي رويارويي با آن چاره انديشيد.



همين جا ياد آور مي شوم من با استفاده از امكانات جلوگيري از دسترسي به كانال هاي مستهجن تلويزيوني و ديدارگاهاي اينترنتي اخلاق برباد ده موافقم واين كارها را لازم هم مي دانم ، اما با تاكيد مي گويم پارازيت انداختن بر امواج ماهواره اي و فيلتر كردن اينترنتي را تنها چاره نمي دانم. راه چاره ، بهره گيري از ظرفيت هاي نا محدود فرهنگ وتمدن ايراني است . يعني همان چيزهايي كه تاكنون تاحدود زیادی به فراموشخانه فرستاده شده اند.



و سخن پاياني من با خوانندگان اين نوشتار است :



نوشتار من پر از كاستي است و جزاين ، تنها بخش كوچكي از واقعيت ها را در برمي گيرد . پرداختن به جنبه هاي گوناگون اين روند وظيفه ي ملي همه ي كساني است كه دانش و بينش لازم را دارند.















 
Share/Save/Bookmark
 


۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۰:۳۴:۲۲
بله خطر چنین شبکه هایی به خصوص فارسی 1 زیاد است مخصوصاً از طریق سریال های عوام پسند ، مطالبی را بتدریج وارد اذهان می کند که نتیجه اش جز از بین رفتن حیا و عادی شدن برخی روابط در سطح خانواده هاست من منتاسفانه بسیار دیدم خانواده هایی را که دسته جمعی و در حضور کودکان خردسال خود فیلم ها و سریال های شبکه فارسی 1 را تما شا می کنند !!!؟؟؟ به نظر من خطر این شبکه از بی بی سی بسیار بیشتر است!
باید کاری کرد ...
از شما خواهشمندم بیشتر به این مطلب بپردازید و مساله را به سطح رسانه ها ی دیگر و روزنامه ها بکشید تا برخی مردم ساده دل بیشتر آگاه شوند ! (303030)
 
ناشناس
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۴:۳۳:۰۹
ببینید من بعد انتخابات اصلا از صدا و سیما دل خوشی ندارم چون به نظر من باعث اکثر این مشکلات صدا و سیما بود چون اون چیزی که حق بود نشون نداد و به شبهات جواب نداد وقتی موسوی و امثال اون از صبح تا شب دارن دروغ میگن صدا و سیما باید به این دروغ ها جواب بده واقعا اگر صدا و سیما به صورت حرفه ای تر کار می کرد و جواب دروغ های موسوی و کروبی رو میداد کار به این جا ها نمیرسید
شما نگاه کن چیزی که باعث شد که امثال موسوی رسوا بشن چی بود جز این که خودشون به دست خودشون باعث رفتن آبروشون شدن و گرنه صدا و سیما ضعیف عمل کرد بعد انتخابات ضعیف عمل کردن صدا و سیما بیشتر به نفع موسوی شد.من جوون 23 ساله با یه هندی کم می تونم 50 درصد دروغ های موسوی رو رسوا کنم پس این همه صدا و سیما با این تشکیلات به چه دردی می خوره؟
شما فکر می کنی چند درصد اینایی که مثلا اعتراض داشتند مغرض بودن 10 درصد شاید هم کمتر اکثرا باورشون شده بود که تقلب شده صدا و سیمای ما چطوری تونست اینا رو قانع بکنه!گاها حتی عصبانی هم کرد تا قانع!
ساده ترین کاری که میشد اون روز ها کرد این بود که موسوی رو مجبور می کردن که به شبهات جواب بده می دونم همه شنیدیم که خودش نیومد ولی تبلیغات این نیست صدا و سیما می تونست با استفاده از اهرم رسانه مجبورش بکنه که دروغ هاشو دیگه ادامه نده..
ببین شاید من و امثال من که کارمون اینه بدونیم که عمرا نشه تقلب کرد(البته بعد تغییر شورای نگهبان و تعویض صندوق های رای و اضافه کردن ناظرانو....)ولی مردم عادی که نمی دونند هنر اینه که به زبون قابل فهم برای عوام این مسئله رو توضیح داد.
مثلا تمام ما فیلم حمله به پایگاه بسیج و کشته شدن اون جوون رو دیدیم ولی یه فیلم هم بسیج داره که خیلی ها ندیدن که از ضعف بسیجه فیلمی که چند دقیقه است و صحبت هم توش هست.شاید صد نفر این فیلم رو ندیدن صدای بلندگو ،اعلام خطر ،تیر هوایی ،مشقی و ... توشه بعد به خاطر عدم تصرف مرکز نظامی مجبور به تیر اندازی میشه خوب چرا این فیلم رو نباید مردم ببینند مردم نباید فقط اون 30 ثانیه تیر خوردن رو ببینند بلکه باید ببینند که چرا تیر خورد؟چه حوادثی قبلش اتفاق افتاد چه منجر به تیر اندازی شد؟
چرا هیچ فیلمی از کشته های بسیج صدا وسیما پخش نکرد که عده ای انقدر وقیح بشن که اینو بلوف سیاسی بدونند!
ببین مشکل بیشتر از طرف خودمون هم بود چرا نهاد مسئول نمیان درست تبلیغات کنند که فضا یه طرفه بشه.
چرا نشون نمیدن چند هزار تا پلیس شل و پل خوابیده بیمارستان!اون وقت به بی بی سی ایراد می گیرین بابا اون رذله بلده از یه کاه کوه بسازه مشکل از خود ماست که کوه رو به کاه که چه عرض کنم غیبش می کنند!
به خدا مردم ما خیلی مردم خوبی هستند فقط عده زیادی فریب خوردن و به نظر من مقصر اصلی صدا و سیما است.
این عمار رهبر رو صد بار صدا و سیما پخش کرد آقا برای عمار چه صفتی می گه روشنگری ،روشنگری ،روشنگری....
بابا آقای صدا وسیما(خانم صدا و سیما) رهبر با شماست رهبر نمیگه سکوت کن میگه روشنگری کن...
سکوتی که بیشتر به نفع موسوی شد نه نظام! (303089)
 
یالثارات
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۳:۵۴:۱۱
سلام با همه حرفای شما موافقم.وقتی ما نمی توانیم مثل ادم از حزب الله دفاع کنیم همان بهتر که بی بی سی هر دروغی که می خواد به خورد بینندگانش بده.زورش میرسه حلالش. (303100)
 
۱۳۸۹-۰۱-۲۲ ۰۸:۱۳:۳۴
موسوي و امثالهم چه ربطي به اين بحث داشت آخه جوون 23 ساله!!!! (303264)
 
امید
۱۳۸۹-۰۱-۲۲ ۰۸:۴۲:۳۸
شما خیلی بی انصاف تشریف دارید دوست عزیز .انصافا صدا و سیما بعد از انتخابات از هیچ گونه خوش خدمتی به جناح مطبوعش فرو گذار نکرد .نمونه اش اخبار 20.300 .شما انتظار داشتید دیگه چکار میکرد.بنده نمیدانم از چه سکوتی صحبت میکنید . (303276)
 
Saeed
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۰:۳۹:۰۹
هویت زدایی از ایرانیان از زمانی کمی پیشتر از انقلاب آغاز شد که متاسفانه وقتی منفعت قومی عده ای تامین شد آن بخش جامعه سکوت رضایت آمیز کرد و الان این انحرافات جزی از بدیهیات هویت ایرانی فرض می شود که مشکلات پنهان زیادی بار آورد ه است ولی هیچ کس به این سادگی ها به این انحرافات کاری ندارد تا وقتی که دشمن قه قهه پیروزی سر ندهد کسی بیدار نخواهد شد. (303031)
 
یالثارات
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۰:۴۲:۳۹
ملتی که از فرهنگ خودش دور شد همین است .

ملتی که اعتماد به نفسش انقدر پایین است که حتی حاضر به پذیرش پیشرفت خود نیست همین است.

قوم بنی اسرائیل همین است!

از این دو تا شبکه یکی رو من شنیدم فیلم میذاره که با فرهنگ ما سازگار نیست .اون دو تاهم مثل اینکه شو سوسول بازی نشون میده.


اگه ما زورمون رسید بی بی سی رو از هات برد قطع کردیم حالا قطع کردن این شبکه ها کاری نداره که.4 تا پارازیت بفرستیم که اینم قطع شده حال این منافقا گرفته شه ما بخندیم.



البته صدا و سیما کارش جدیدا خوب شده یعنی رو به پیشرفته جای کار زیاد داره ما باید اونقدر کار کنیم که صدا و سیما با برنامه های پر محتوا و کیفیت بالا کاری کنه که مردم فرصت نکنند ماهواره ببینند. (303033)
 
علی
۱۳۸۹-۰۱-۲۲ ۲۱:۳۳:۰۹
راستی یادمون نره که پارازیت ، سرطان ... چقدر خوب هستن و روشهای کاملا درستی به حساب میان! (303604)
 
ناصر
۱۳۸۹-۰۱-۲۳ ۲۳:۱۱:۵۱
چرا پیشرفتهای ما اغلب در زمینه نظامی و موشکی و ... است؟!
بابا.ما این همه علوم پیشرفته داریم مانند نانو تکنولوژی.فن آوری اطلاعات و ارتباطات.مهندسی ژنتیک و .... .چرا در این زمینه ها سرمایه گذاری نمی کنیم که بهانه را از بیگانگان بگیریم و اینقدر هزینه های سنگین بر اثر تحریمها به کشور و مردم تحمیل نشود؟
چرا باید سیاست خارجی ما اینقدر پرهزینه باشد؟! آیا با دنیا خشن و درشتگونه و با ادبیات کوچه بازاری صحبت کردن اقتدار یا تدبیر است؟!این همه دشمن تراشی برای چیست؟!
کشور چین برای پیشرفت بعد از مدتهای طولانی جنگ سرد به این نتیجه رسید که با دنیا تعامل کند و استراتژی دشمن تراشی را کنار بگذارد و اکنون یک ابرقدرت جهانی است اما ما چه می کنیم؟! (303876)
 
Cave_Man
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۰:۴۳:۴۵
من نیز به اجبار برخی از سریالهای پخش شده در این کانالها را مشاهده میکنم و میشود گفت با 50 درصد آنها مخالف هستم ولی چاره چیست ؟
وقتی تلویزیون کشور ما هیچ چیز قابل ارائه ای ندارد وقتی تلویزیون ما به لطف این قرادادهای فرهنگی که با چین و کره بسته ایم شده جشنواره ای فیلمهای واقعا بی محتوای چینی و کره ای چه کار باید کرد ؟
وقتی یک فیلم سینمایی حداقل 2 ساعته در تلویزیون ما تبدیل به میشود به یک فیلم سینمایی 45 دقیقه ای ( یعنی سانسور بیش از 50 درصد فیلم ) چه کار میشود کرد؟
در خیلی جاها نحوه نمایش فیلم و سریال به گونه ای است که به شعور ببینده توهین میشود .

سریال نرگس چند سال پیش پخش میشد کاری ندارم محتوا داشت یا نداشت ولی آنقدر ببیننده داشت که وقتی به دریاچه استادیوم آزادی میرفتی سر پخش فیلم بلند گو میگفت سریال نرگس شروع شد و سریال از تلویزیون بزرگ آن پخش میشد و همه خانواده ها میخکوب آن میشدند .

به نظر مشکل این است که ما فقط میخواهیم چیزی بسازیم که تنها و تنها درس آموز باشد ولی به خدا آموختن درس و پند زیادیش هم خوب نیست کمی باید سریالها و فیلمهایی پخش شود که نیاز روحی انسان ( یعنی شادی و آرامش ) را نیز تحت پوشش قرار دهد .
وقتی حتی سریالهای عید ( دارا و ندار ، و زن بابا ) در بخشهایی گریه مخاطب را در می آورد تمامی خندهای گذشته را از بین می برد .

وقتی به سینما میروی به شوغ دیدن فیلمی که فکر میکنی فیلم شادی است بخاطر حضور چند بازیگر طنز ولی با فیلمی بی محتوا که حتی سوژه ای برای خنده هم ندارد و چند ساعت از زندگی آدم را در تاریکی سینما حدر میدهد آیا می شود کاری کرد ؟

در آخر یک مورد که واقعا از نظر من جالب است آنکه با اینکه این سریالهای فارسی وان و یا کانالهای دیگر تنها برای ایرانیان نیست و برای کلیه فارسی زبانان است ولی مایه زیادی برای سریال می گذارند با تیتراژه های جالب و همچنین ویرایشهایی که در تصاویر فیلم انجام میدهند .

قبول داشته باشید وقتی در جایی باشی و دو مجلس غریبه ببینی که شما را به هر دو دعوت می کنند و یکیشون مجلس ختم و دیگری مجلس جشن و شادی باشه و بگویند کدام را انتخاب میکنی اگر بخواهی منصفانه جواب بدی میگی مجلس جشن و شادی را . (303034)
 
یالثارات
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۲:۰۲:۲۳
این دلیل میشود که ما شبکه های فساد و زنان برهنه را نگاه کنیم؟

ایا شیعه امام زمان این گونه است؟ (303065)
 
عـبـــد عـا صـی
۱۳۸۹-۰۱-۲۲ ۰۸:۳۴:۳۳
سلام علیکم.
جناب \" یـالـثـارات \" ، هیچ مسلمانی نمی-تواند تماشای ریبه وَ فساد را تأیید کند یا برایش عـــذری بـیـــاورد! مگر حامیان
این سیمای غیرانتفاعی ِ دولتی!!! ... پس اگر اعتراضی دارید ، رو به مسئولین مربوطه-ی این رسانه وَ تـــأیـیـــد کـنـنـــدگان آن
که تاکنون حفظ وَ حمایتش کرده-اند ، بـــگـــویـیـــد! ...
والسلام علیکم من اتبع الهدی ،
عـبـــد عـا صـی. (303273)
 
علی
۱۳۸۹-۰۱-۲۲ ۲۳:۱۲:۴۸
نه شیعه امام زمان که این کارو نمی کنه.
(303621)
 
مجتبي ابتدامدار
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۴:۴۰:۵۰
با نويسنده موافق هستم

متاسفانه عمق فاجعه خيلي بيشتر از اينها است ... من متاسفانه به اجبار مجبورم در مكاني باشم كه همه غير از بنده علاقه مند به اين كانال مستهجن (فارسي وان) هستند بعضي اوقات به اين فكر ميكنم آيا كشور امارات اين فيلمها را براي بينندگان خودشان پخش ميكند؟ من با بررسي كه كردم متوجه شدم آن چيزي كه در كشور همسايه ما از مبادي رسمي تصويري پخش ميشود بسيار متفاوت هستند
اما يك سئوال آيا دولتمردان جمهوري اسلامي بايد منفعلانه به اين مسائل بنگرند؟ در بهترين صورت ميتوانيم ادعا كنيم كه خبر ندارند! كه البته اين نيز خودش عذر بدتر از گناه است
اما در جواب شما دوست عزيزم كه دنبال انتخاب مجلس ختم و عروسي هستي ! آيا اين دليل ميشود بين مجلس گناه(عروسي) و ختم، مجلس گناه را انتخاب كني ؟به هر حال اين مسئله با كمك ملت و دولت حل شدني است . اول اينكه ميشود كانالي تلويزيوني مختص پخش سريالها و فيلمها تلويزيوني ايجاد كرد كه مخاطب در هر موقع از شبانه روز كه تصميم گرفت بتواند برنامه ي سرگرم كننده ببيند و اما بعد از اين بايد به دنبال اقدام اساسي در رابطه با اين شبكه و امثال آن بود مثلا ارسال پارازيت كه بدون شك جمهوري اسلامي در اين زمينه صاحب سبك است وشايد هم بد نباشد يك اولتيماتوم به امارات داده شود....البته دايره اقدام به همين جا ختم نخواهد شد دولت بدون شك از تمام ظرفيتهاي خود در رابطه با اين مورد بيشتر از من و شما آگاه است

و اما نقش من و شماي ايراني كه حتي اگر در جمع بينندگان اين هجويات در اقليت باشيم اما امر به معروف و نهي از منكر را كه از ما نگرفته اند !!! اين جور كه من متوجه شدم اكثر سريالهاي فارسي وان تبليغ چند همسري تبليغ برهنگي و عادي جلو دادن گناهاني است كه من و شما فرداي قيامت بايد پاسخگويش باشيم
پس بهتر همه ي ما مثل زمان جنگ كه از حدود كشور دفاع ميكنيم در هر جا كه اين مفاسد در حال پخش است مثل سرباز فرهنگي اين مملكت با تمام توانمان البته بصورت جنگ نرم بينندگان را از خطرات دنيوي و اخروي قضيه مطلع سازيم
ارادتمند
مجتبي ابتدامدار (303117)
 
Cave_Man
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۶:۴۵:۵۹
پرانتزی را که گذاشته اید به خواننده اینجور القا میکند که شما مجلس عروسی را گناه میدانید!
من گفتم مجلس جشن و شادی و این مجالس میتونه هر چیزی باشه حتی یک مولودی.
من هم اول صحبت گفتم با 50 درصد برنامه هاش مخالف هستم و اون 50 درصد دیگر سریالی مثل 24 است که بیشتر اکشن است تا غیر اخلاقی یا چند سریال آمریکایی آن که کمتر صحنه های ضد اخلاقی داره و در کل فقط سریالهای کلمبیایی این کانال است که زیاد جالب نیست وگرنه سریالهای کره ای آن هم مشکل اخلاقی خاصی نداره .
منظور کلی من این بود از جشن و ختم که انسان تنوع طلب هستش وقتی حتی در ایام جشن های دینی ما صدا و سیما چارلی چاپلین میزاره کم کم بیننده از دست می دهد .
به هر حال باید قبول کرد برنامه های صدا و سیما برای جوانان تنوع نداره ، چرا نمیتونن یک فیلم یا سریال شاد سالم و ایرانی بسازنند که در اون صحنه مرگ و گریه زاری و یا پند و اندرز نداشته باشه؟

در خصوص پارازیت هم که شما میگید ما صاحب سبک هستیم بهتر است به مشکلات زیاد آن برای انسان و همچنین تعداد زیاد سقط جنین مراجعه کنید .
وقتی میشه در کاری موفق بود که مردم با چشم باز چیزی را بپذیرند وگرنه اگر یک انسان را در یک چهار دیواری حبسش کنی معلوم هست که هیچ خطائی نمی کنه ولی اگر ما به جایی رسیدیم که همه چیز در دسترس بود و آگاهانه سمت ناهنجاریها نرفتیم آنوقت هست که موفق هستیم .و راه رسیدن به این هدف سخت ولی دست یافتنی هست. (303148)
 
۱۳۸۹-۰۱-۲۲ ۰۱:۳۸:۵۲
البته دوست عزیز من 3 فصل از سریال 24 رو دیدم (از فارسی1 نه)
ضد اخلاقی بله ولی
فصل دوم سریال ضد اسلامیه
و نشون میده که فرقه ای از اسلام می خواد امریکارو با بمب هسته ای نابود کنه (303248)
 
یالثارات
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۷:۵۰:۲۳
بنده وقتی این کاریکاتور رو از اقای توکلی دیدم بسیار ناراحت شدم.در همین جا این کار سایت مشائی و دوستش را محکوم میکنم و از طرف اعلام امادگی خودم را برای انجام عملیات شهادت طلبانه در هرگونه تجمع مخالفان نظام اسلامی در هر نقطه از جهان اعلام میدارم. (303168)
 
۱۳۸۹-۰۲-۰۶ ۰۴:۵۳:۴۴
شما خیلی اشتباه می کنید که آمادگی عملیات شهادت طلبانه دارید. آیا این چیزی را حل می کند جز زدن مهر تآیید بر تمام آنچه دروغها و تبلیغات سوء رسانه غرب می نامید؟ (307287)
 
برادر
۱۳۸۹-۰۱-۲۳ ۱۶:۴۳:۴۷
صدا و سیما به شدت دروغ می گه. آیا شما می تونید ه چهره یکی که راست راست داره دروغ می گه نگاه کنین و هیچ عکس العملی نداشته باشید؟ (303804)
 
شاکی از صدا و سیما
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۰:۵۶:۳۷
100% با نظر نویسنده در مورد اینکه این شبکه ها هویت ما رو نشانه رفته اند موافق هستم ولی انصافاً از صدا و سیما که شعور مردم رو نشانه رفته بهتر هستند (303038)
 
یالثارات
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۲:۳۷:۴۲
اگر فکر کردی صدا سیما دنباله رو تفکرات مالیخولیا زده ی شما گروهک منافق می رود کور خواندید ان موقع است که ما درش را گل میگیریم.

صدا سیما بلندگوی نظام اسلامی است شما ناراحتی مثل دوستات بشین بی بی سی ببین. (303076)
 
سینا
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۴:۲۳:۱۷
آخه عزیز من!!! این چه جور حرفیه که به هم وطنت می زنی؟ یا قشنگ و مودبانه جوابش را بده یا اصلا\" جوابش را نده، فکر کن این جواب شما چه تاثیری دارد؟ ایا رفتار او را عوض می کند یا بر عکس بر مخالفتش اضافه می شود. اون هم مثل من و شما ایرانی است حتی اگر به قول شما خائن و منافق ولی باز هم ایرانی است و ما باید با او رفتار و زندگی مسالمت امیز داشته باشیم نمی شود که نظر و فکر خودمان را مبنا قرار دهیم و دیگران را به هیچ. بالاخره ایران کشور همه است و هر کس به نوبه خود حق دارد در باره آن حرف بزند حتی مخالفین ما . (303110)
 
یالثارات
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۷:۳۳:۴۸
در حال حاضر دارم سخنرانی اقای پناهیان رو از شبکه 3 میبینم.به کوریه چشم همه منافقین. (303166)
 
حسین
۱۳۸۹-۰۲-۰۶ ۰۲:۳۷:۲۹
نویسنده مطلب بالا تلویحاً مردم را بی‌شعور خوانده:
صدا و سیما که شعور مردم رو نشانه رفته
کسی که توهین می‌کند باید منتظر پاسخی از جنس حرف خودش باشد.
الف ای‌های عزیز، لطفاً در انتشار مطالب بیشتر دقت کنید تا بیخود دعوا درست نشود.
یا لثارات گرامی، لطفاً یک طوری دعوا را تمامش کنید.
جناب شاکی صدا و سیما، لطفاً به همۀ مردم فحش نده. مخالف حق حرف زدن دارد، اما این به معنی آزادی توهین نیست. (307281)
 
president
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۱:۰۳:۱۳
می شود راه حل را هم بگویید. کلی گویی هایی مثل
راه چاره ، بهره گيري از ظرفيت هاي نا محدود فرهنگ وتمدن ايراني است
فایده ای ندارد.
آنچه از فرهنگ و تمدن ایرانی تبلیغ می شود این است که فقط به شاهان چند هزار سال پیش افتخار کنند.
اما پای عفت و حجاب دیرینه ایرانیان که وسط می آید، آن را نادیده می گیرند.
اتفاقا از قضا اینجور افراد مدعی تمدن ایرانی، بیشترین هم آغوشی را با رسانه های غربی دارند و اگر این ظرفیت نامحدود(؟)، اثری داشت باید روی آن ها عمل می کرد.
نه اینکه آن ها را حامی سینه چاک شبکه هایی کند که با امثل فیلم 300 ایرانیان را به سخره می گیرند و کل ایران را زیر سؤال می برند.
به همین دلیل، شاید این سخن کلی شما هم فایده ای نداشته باشد و باید از در دیگری وارد شد و راه حل دقیق ارائه کرد.

با تشکر از دقتتان به جنگ نرم دشمن (303040)
 
۱۳۸۹-۰۱-۲۲ ۰۲:۱۵:۱۲
دوست عزیز ...
زنان ایرانی حتی قبل از حمله ی عربها حجاب داشتند
موضوع این هست که هر جا دولت از تاریخ سخن می گوید نظورش تاریخ بعد از حمله عربهاست
وضمنا تاریخ کهن ایران زمین بسیار غنی و پر محتواست(نه محدود به شاهان) بهت راجع به تاریخ تحقیق کنی بعد نظر بدی
و البته از کتابهای درسی استفاده نکن (303250)
 
علي
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۱:۰۴:۱۴
ظاهراً فقط روي شبكه هاي سياسي پارازيت مي اندازند ولي هيچ كدام از اين شبكه ها و حتي شبكه هاي پورنو هيچ مشكلي ندارند. (303042)
 
مهران ک
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۶:۳۰:۵۴
ببخشید شما دارید پیشنهاد میدید که روی همه شبکه هائی که مناسب نیستند پارازیت بندازن؟ (303143)
 
يك دلسوز
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۱:۰۵:۲۵
جناب حيدري ممنونم ودست مريزاد، آن چه توشته ايد همه واقعي وحتي كمي محافظه كارانه است ، من به توان فرهنگ و باورهاي دينيمان براي حراست ازخانواده ها ايمان دارم وخودم داري تجربيات ارزنده اي آن هم درعرصه عمل هستم ، درد اينجاست كه متوليان عرصه فرهنگ متاسفانه به اين مقوله هم ازديد سياسي وخودي وغيرخودي نگاه مي كنند وتا دربراين پاشنه مي چرخد ، جائي براي ديگرمتخصصان ودلسوزان باقي نمي ماند ، اي كاش دولتمردان ومتوليان فرهنگ وهنرقدري درشيوه هاي پيام سازي و پيام گذاري ديگررژيم هاي سياسي ايدئولوژيك وحتي رژيم شاهنشاهي تحقيق مي كردند ودرمي يافتند كه براي نفوذ به درون دلهاي يك جامعه تنها با يك عينك ويك طرزنگاه راه به جائي نمي برند . (303043)
 
علي
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۱:۰۶:۱۵
سريال ويكتوريا خيلي تفاوتي با دارا و ندار نداره. (303044)
 
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۱:۱۲:۳۳
ضمن عرض سلام و تشکر از نویسنده محترم؛ باید عرض کنم که به نظر میرسد کار فقط به شبکه های ماهواره ای محدود نمی شود.
وضع سینمای داخلی ایران هم دست کمی ندارد!
برای مثال همین فیلمی که هم اکنون در سینماهای تهران در حال اکران است: پوپک و مش ماشالا.
با وقاحت تمام حساسیتهای دینی بر ارتباط مشروع زن و مرد و حریمها را به مسخره گرفته و در مقابل ارتباط دختر و پسر از نوع غربی را توجیه و مورد تایید قرار داده!!! به نظر میرسد که دوستان وزارت ارشاد بدجوری از هول حلیم تو دیگ افتادند و تو روشنفکری گوی سبقت را از اصلاح طلبان نیز ربوده اند. (303046)
 
علوي
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۱:۲۴:۵۶
بسياري از افراد هم با من هم عقيده خواهند بود كه دليل اقبال عمومي به سريال هاي اينچنيني تنها و تنها ضعف صدا و سيما در برنامه سازي و يكجانبه گرايي صرف آن است. تمامي سريالها رپرتاژ نيرور انتظامي يا نهاد هاي ديگر هستاند (303053)
 
schiller
۱۳۸۹-۰۱-۲۲ ۱۲:۴۵:۵۲
یعنی شما فکر میکنی مردم مانند گله ای وحوش هستند که بایستی دیگران با چراگاهی که ترتیب میدن ، بتونن اون ها رو جذب کنن .
یعنی ما نباید از خودمون قدرت تفکر و تعقل و انتخاب آنچه صلاح هست ، داشته باشیم ؟؟
پس شما نظرتون اینه که بقیه باید مارو هدایت کنن و ما خودمون هیچ وظیفه ای نداریم . ما هیچ کاره ی خودمونیم .
واقعا عجیبه این اظهار نظرات .

تنها و تنها ضعف صدا و سيما در برنامه سازي

اگر صدا و سیما کوتاهی کرد ، پس ما خیالمون راحت باشه که آزادیم هر کاری میخوایم بکنیم . دیگه نه قرآن هست نه حدیث نه پیامبر نه امام نه عقل نه هیچی دیگه . (303375)
 
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۱:۲۹:۳۶
ظاهرا خود شما هم سريال سخيف ويكتوريا رو مي بينيد.مشكل اصلي امروز جامعه ي ما افول باورهاي ديني است كه خود دنباله ي غرب زدكي است (303057)
 
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۱:۳۸:۲۵
اين تنها مشكل ما نيست مشكل بسياري از كشور ها از جمله كشورهايي نظيز فرانسه و روسيه هم هست اما برخي از كشورها چاره انديش كرده اند.
بر اي مثال در كشور هاي روسي زبان با ايجاد شبكه كابلي بهترين شبكه هاي علمي، ورزشي، جفرافيايي، آموزشي و خبري را گلچين كرده اندو در يك مجموعه بعضا با ترجمه هم زبان به روسي براي استفاده مردم قرار داده اند. .ااز ديدن اين كانال ها انسان لذت مي برد. در حاليكه شبكه هاي فارسي زبان ماهواره اي بنظر من از فاسد ترين شبكه ها هستند. تبلغ صد ها نوع داروي ضد مواد مخدر آنهم توزيع علني آن با شماره هاي مشخص در داخل كشور نگراني مقامات مسئول را برانگيخته است. بطور قطع تبلغ كنندگان اين نوع داروها در قاچاق مواد مخدر دست دارند. بطو قطع در ترويج ماهوار ها فعال هستند چرا نمي خواهيد اين موضوع را ناديده مي گيرد. چطور با استفاده از شبكه رسمي مخابراتي كشور برخي از داروهاي غير مجاز در كشور توزيع مي شود اگر اين داروها مجاز است چرا در شبكه دارويي كشور قرار ندارد اگر غير مچاز است چرا اجازه توزيع داده مي شود آيا درآمد اين تجارت عليه كشور مرود استفاده قرار نمي گيرد (303059)
 
احمدزاده
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۱:۵۰:۱۷
اگر برنامه ها و سریالهای این شبکه خاص ایران تولید می شد صحبت شما درست بود ولی این سریالها از چند سال پیش تولید و در جهان پخش شده است یعنی برای ایران تولید نشده است دقت فرمایید چون شما پایه را براین گذاشتید که برنامه های این شبکه خاص ایران تولید شده است بنابراین از نظر تحلیلی می تواند مقاله شما نادرست باشد (303062)
 
مصطفی
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۱:۵۸:۴۷
به نام خدا
با بخش مربوط به تقویت فرهنگ ملی برای مقابله با فرهنگ خارجی، موافقم هرچند در این مورد نیز حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد، از جمله این‌:ه فرهنگ ملی ما را چه کسی تعریف می‌کند، آیا آن‌چه که شما در ذهن خود به عنوان فرهنگ ملی در نظر دارید، الزاماً همانی است که من هم به همان اعتقاد دارم و ... .
اما بخش دیگر گفتار شما، اعتقاد راسخ به مقوله فیلترینگ و پارازیت بود. اعتقاد بنده این است که شاید از این طریق بتوان سرعت مواجهه مردم داخل کشور با اتفاقات خارج از کشور را کند کرد ولی نمیتوان صد در صد جلوی آن را گرفت. به خصوص اینکه تأثیر ابزارهای محدود کننده زمانی خود را نشان می‌دهد که در داخل، جایگزین مناسبی برای ما به ازای بیرونی وجود داشته باشد. زمانی که صدا و سیما که علاقه‌مند است خود را به عنوان یک رسانه ملی مطرح کند، از دادن اخبار و اطلاعات صحیح به مخاطب خود خود داری میکند و علاوه بر آن با تمام توان می‌کوشد تا جهت‌دارترین تحلیل‌های سیاسی و خبری را به خورد مخاطبان خود بدهد، تنها شاید از مخاطب روستایی و ناآشنا به عالم سیاست بتوان انتظار داشت که به دنبال منبع دیگری برای کسب خبر نباشد. زمانی که صدا و سیما با بودجه‌ای بسیار بسیار زیاد و درآمدهای بی حساب و کتاب، سریال \"دارا و ندار\" و \"زن بابا\" را تقدیم بینندگان خود می‌کند، دیگر حتی از همان روستایی بی خبر از همه جا هم نمیتوان انتظار داشت که به سراغ سریال لاست و 24 و فرار از زندان و قس علی هذه نرود.
علاوه بر این، موضوع دیگری که شما فراموش کرده‌اید یا خواسته‌اید نادیده بگیرید، این است که باید بپذیریم بخش قابل توجهی از مردم ایران (که الزاماً به معنای اکثریت نیست)، به لحاظ دیدگاه فرهنگی راه دیگری غیر از آنچه که شما آن را می‌پسندید، برای خود برگزیده‌اند. بسیاری از اموری که شما آن را ناهنجار می‌دانید برای این بخش قابل توجه ناهنجاری نیست.
بنابراین، پیشنهاد من این است که به جای نشستن در موضع قیم جامعه و نسخه‌پیچیدن برای مردم کشور، بهتر است که اولاً دست از تنگ‌نظری در عرصه داخلی بردارریم و تنوع فکری، سیاسی و فرهنگی مردم جامعه را به رسمیت بشناسیم، ثانیاً‌ گروه‌های مختلف فکری و فرهنگی به جای تلاش برای حذف یکدیگر از صحنه جامعه، که شدنی نیست، برای مفاهمه و شناخت بیشتر از یکدیگر تلاش کنند، در مرحله بعد نهادهای فرهنگی و به ویژه صدا و سیما از انحصار یک جریان فکری خاص خارج و اجازه بروز و ظهور به سایر نمایندگان فرهنگ ایرانی داده شود، غیر از این محدودیتهای بی مورد در فضای اینترنت برچیده شود و ... آنگاه، خواهید دید، که آنچه که از خارج از مرزها برای مردم ایران تهیه می‌شود، تا چه میزان کم اثر خواهد بود. (303063)
 
Az Danmark
۱۳۸۹-۰۱-۲۲ ۱۳:۱۴:۵۳
Salam agha Mostafa

Shoma dar morede entekhab o saligheh injoor mikonid ke be andazei ke farhang gharbi (hatta dar hamoon barnamehaye korei) bar ma tahmil misheh ma ham emkanesho darim ke bar oonha tasir bezarim! yani ma az nazare tasir gozari mosavi hastim. Be hamin dalil nabayad negaran va narahate in bashim ke bazi az afrade jameamoon az farhange gharbi esteghbale kamel mikoneh va tamame bavarha va farhange iranie khodesh ro az dast mideh bashim. Be nazare man shoma kamelan dar eshtebah hastid!

Entekhabe in barnameha be daste delsoozane mellate iran naboodeh. Shoma vaghean fekr nemikonid ke poshte inhame kanale mahvareiye farsizaban fekr o tasmimati bashe?? Aya filmhaye Hollywood ke hanooz be bazar narafteh amma az shabakeye GEM TV ba zirnevise farsi pakhsh misheh soal barangiz nist?? Oonha chetor mitoonan tazetarin filmharo az yek kanale mahvarei neshoon bedan? How do you think they pay for these movies? Maybe it\'s because they don\'t!

Ba tamame in masa\'el hala ma bayad ghabool konim ke yek seri dar keshvaremoon GEM TV va farsi1 ro tarjih midan va dahanemoon ro bebandim o beshinim o begin! \" areh ma be nazar o saligheye shoma ehteram mizarim\"??? This is wrong! Completely wrong and very dangerous way of thinking!

Dooste aziz, Gharbiha dar in mas\'ale kheili ghavitar az ma irania hastand. Ma taze taze darim mafhoome \"Jange narm\" ro mifahmim. Oonha boodjehaye hengofti baraye ta\'sise hamchin kanalhaee kharj mikonan. Keshvarhaye ziadi dast too daste ham gozashtan va dar moghabele FARHANGE ma istaadand. Hala inke farhange ma aslan chi hast vaghean bahse bozorgie ama in bayad faghat va faghat be daste mellate iran ma\'ni besheh!!! Na be daste biganeh!!!!!

Hala ma dar moghabeleh ba in jange narm vaghean chi kar mitoonim bokonim? Be nazare man ghat kardane kanalha khoobe amma behtar ine ke mardom ro agah konim. Hichvaght nemisheh hamaro 100% agah kard amma bayad ma dar madrese, televizion, roozname, film, internet, va va kheili bishtar be in mas\'aleh bepardazim.

Agah boodan ensan ro be tore automatic az injoor kanalha be door mikoneh chon dige khoob midooneh ke aslan be na\'fesh nist ke beshine paye filmha o serialhaee ke faghat va faghat dar hale shost o shooye maghziye ensanhast (che irani va che kase dige).

Tak take ma ham movazafim ke be digaran ham in agahi ro beresoonim. (303392)
 
مصطفی
۱۳۸۹-۰۱-۲۲ ۱۵:۵۲:۵۱
دوست عزیز
به نظر می‌رسد که در فهم مطلی من دچار مشکل شده‌اید.
هیچ کجای مطلب من به این معنی نیست که ما در برخورد با فرهنگ بیگانه منفعل باشیم.
من هم با شما هم عقیده ام که باید فرزندان این ملت فرهنگ‌سازی کنند. اما به راستی شما معتقدید می‌توانند؟ (303477)
 
علوي
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۲:۲۸:۳۹
متاسفانه سريالهاي شبكه سخيف فارسي وان هيچ جذابيتي ازنظرمحتوا براي بيننده ندارند ولي چون فضا ونوع فيلمبرداري بسيارشفاف وگيراست براي بيننده جذاب شده است.جملات وحركات بازيگران بسيار زشت وبا فرهنگ مااصلا مطابقت ندارد.جمع كنيد اقايان. (303072)
 
Ali
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۲:۳۸:۱۳
کدام جنگ نرم؟
ما که در خارج از ایران زندگی می کنیم دنبال این کانالهای ماهواره ایی نیستیم!
من نمی دانم این کانالها چه چیز بدرد بخوری دارند؟ (303078)
 
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۲:۳۹:۰۸
مشکل اینه که هویت ایرانی اصیل در صدا و سیما و دولتمردان ما هم دیده نمی شود متاسفانه آن چیزی که ما امروز از این آقایان می بینیم نه با هویت ایرانی سنخیت داره و نه با اسلام ناب محمدی که ادعاشو دارن. (303079)
 
م-د
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۲:۴۶:۱۱
حمله به فرهنگ ایرانی فقط از جانب آنها رخ نداده. اگر ما خودمان حرمت نگه میداشتیم و خوراک مناسب فکری- فرهنگی و علمی و اجتماعی د سیالهای ایرانی میگنجاندیم اینگونه نی شد. چه کسی فرهنگ خیانت و دروغ بههمسر را د جامع رواج داد؟ چه کسی چند همسری و روابط پنهان د جامعه را تسری داد؟ چه کسی با زشت نشان دادن ثروتمندان وتقدیس فقرا جامعه را به سوی نگاه قطبی کشان؟ کیست که با نامهای ایرانی تلاش می کند بر خلاف متن جامعه ایرانی بود را خوارکند؟ با مثله کردن فیمهای خارجی فقط ما را کلافه میکند...به راحتی می توان سی دی آن را تهیه کر و دید....با نمایش سالهای خشن وپخش تصاویر زد و خورد و خون ریزی بدون محدودیت سنی , خشونت را در خانوادهها نمایش داد و نهادینه کرد....من تماشاچی پرو پا قرص سینما یک و سینما چهار و برانامه های مشابه بودم..اما اکنون؟!تاسف می خورم که نه برنامه درخوری در این طرف ست و نه آنطرف ..خسته یم و نیازمند تفریح و سرگرم سالم اما دریغ..سینمای ما م فاجعه است دختر بچه من علاقه دارد برود سینما اما من شرم می کنم وقتی چارچنگولی و دو خواهر و پوپک و فلان ...فیلمهای ما است...درد زیاداست. (303082)
 
Cave_Man
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۲:۵۵:۰۱
باز توهین ؟! و باز برچسب زدن به نظراتی که مخالف نظر شماست؟!
چقدر راحت همه را گروهکی و منافق و زد دین و یا روانی می نامید !
آیا این عمل شما آموخته ای است از اسلام واقعی ؟! (303085)
 
یالثارات
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۳:۳۵:۳۸
دوست عزیز شما توهم اکثریت داری؟همه کجا بوده؟من همه را مالیخولیایی و گروهک نخواندم شما و دوستانتان را گفتم شما که همه نیستید هستید؟ (303095)
 
مهران ک
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۶:۳۶:۴۰
آقای یا لثارت صادقانه عرض میکنم وجود نوع برخورد امثال شما بیشترین نقش رو در روی کردن عموم مردم به سمت شبکه های خبری خارجی و سرگرمی های خارجی از قبیل ماه واره و سی دی و غیره دارشته
و تا وقتی اینگونه برخورد ها وجود داره این حرکت که متاسفانه شتاب بسیار زیادی هم گرفته ادامه داره و روز به روز فراگییر تر میشه تا جائی که به اکثریت در جامعه تبدیل بشه
و شما در این میان بی گناه نیستی (303147)
 
satia
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۲:۵۵:۳۱
با سلام خدمت دوستان عزیزم.
آقا انصافاً فارسی1 دیگه گندش رو درآورده. من نمیدونم چرا هر چی سریال میذاره در مورد خیانت کردنه. نمیدونم چرا اینا این هم سریال قشنگ خارجی رو نمیذارن. بدترین پوشش ها رو دارن. صداوسیمای ما مقصره که 90 درصد مخاطباش رو از دست داده و همه مجبورا میرن ماهواه میبینن. من که از صداوسیما فقط برنامه 90 رو میبینم. اگه اینطور پیش بره واویلا (303086)
 
چراغ روشن
۱۳۸۹-۰۱-۲۲ ۰۳:۲۸:۰۱
به نظر من هم مشكل شبكه هايي مثل فارسي وان نيست

مشكل از اونجايي شروع ميشه كه رسانه‌هاي ديداري ايران انحصاري و در دست مديران نالايقي كه فهمي از واقعيت‌هاي اجتماع و علايق مردم ندارند اداره ميشه ... رسانه به اصطلاح ملي ما بسياري از مخاطب هاش رو از دست داده و ميزان تاثيرش خيلي كاسته شده. مردم دوست ندارند وقتي تلويزون نگاه مي‌كنند با شعورشان بازي كنند و برنامه‌هايي ببينند كه جز اعصاب خورد شدن چيزي به ارمغان نياورد.

اگر فقط 10 شبكه خصوصي در ايران بود ... به شما قول مي‌دادم كه 60% مشكلات سياسي و اجتماعي بدون كمترين هزينه حل شده بود. (303255)
 
Ar7
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۲:۵۶:۰۳
از تمام کسانی که فارسی1 نگاه میکنند خواهش میکنم یا نگاه نکنید و یا با بچه ها نگاه نکنید
این ها بنیان خانواده را هدف قرار داده اند. (303087)
 
سرخوش
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۳:۱۴:۲۵
من میگم اگر به فرهنگ خودمون تکیه کنیم وهزینه کنیم و مقداری از سخت گیریهای بی مورد بکاهیم وسلیقه همگان رو مورد توجه قرار بدیم مشکل حله. ببینید برای تاریخ خودمون چقدر جاداره که کار کنیم؟به شرطی که جانب گرایانه ساخته نشه وتاریخ واقعی بیان بشه. شما ببینید چند سال پیش سریالی تاریخی در مورد رستم ساخته شد که واقعا خجالت آور بود اصلا تماشاگر قابل توجهی نداشت. قطعا سرمایه هنگفتی هم بابتش از بین رفته. اما سریالهای خوبی هم تدارک شد مثل امام علی ،یوزاسیفو... که واقعا طیف وسیعی از مردم رو پای تلوزیون مینشوند. مقصر خودمونیم و مثل قدیمی هم میگه که:از ماست که بر ماست (303092)
 
Saeed
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۳:۲۳:۴۹
دلم واست سوخت سعید
هویت اصیل ایرانی چیه؟ اینها تو یک باغ دیگه اند

اینجه همش حرف ماهوارس؟
ما که ماهواره تو خانه مون مثل کشورمون قدغن است.

حرف هویت اگر هست که من مطمئنم بخش بزرگی از جامعه و حتی نخبگانش نمی دونن هویت ایرانی یعنی چه!؟ تاسف اینه نه یک کانال به قول دوستان مسخره که خود خارجی ها هم نگاش نمی کنند

ایرانی که برخی از دوستان و عرف ایران این 100 سال اخیر شده است یک چیز دیگر است که مشکلات این انحراف هنوز به خوبی درک نشده است. (303093)
 
میم
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۳:۲۶:۳۸
جنگ نرم همانطور که از اسمش پیداست و به درستی هم پیداست، یک جنگ است. در جنگ هم طرف قوی تر برنده می شود و طرف ضعیفتر شکست می خورد. صدا و سیما یا باید قوی باشد یا شکست خواهد خورد. به همین راحتی. با سخنرانی های این و آن هم با تعریف از خود و تعارف الکی کردن برای همدیگر هم ما قوی نمی شویم. شاید خودمان را گول بزنیم ولی قوی نمی شویم. (303094)
 
fereydoon
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۳:۴۱:۰۲
ایا میشود 70 میلیون مردم این کشور را از 6میلیارد مردم دنیا جدا کرد و دور انها پرده اهنین کشید که فلان سریال فرهنگت را ازبین میبرد نگاه نکن این سریالها را در اغلب تلویزیونهای جهان نشان میدهند ایا ان کشورها رکورددار تعداد پروندههای دادگستری -نرخ تورم- نسبت اعتیاد مردم- تعداد اعدامیها مثل ما هستند خلاصه چه فرهنگی ؟ شوخیتان گرفته (303097)
 
erfanian
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۴:۲۶:۰۰
جالبتر از پخش سريالها از طريق شبكه هاي ماهواره اي؛ پخش گسترده آنها در قالب DVD در خيابانها و حتي مراكز توزيع محصولات فرهنگي مي باشد. بطوريكه بلافاصله پس از پخش هر قسمت از سريال توسط شبكه هاي تلويزيوني آمريكايي در كشور ما نسخه زير نويس آن توزيع مي شود.
مشكل اصلي به متوليان فرهنگي كشور بر مي گردد كه فقط بلدند در مقابل مسائل سياسي موضع بگيرند آن هم موضعي منفعلانه! (303111)
 
محمد علی
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۴:۳۰:۲۸
سلام بر نویسنده زحمت کش مطلب حاضر!
تا آنجا که حقیر می دانم کلمبیای مورد اشاره در این متن یک کشور نیست بلکه یک کمپانی فیلم سازی امریکایی است. لطفا در صورت تایید نکته مورد اشاره حقیر، مطلب خود را اصلاح بفرمایید تا وزانت آن مورد تردید خوانندگان قرار نگیرد. پیروز باشید. (303113)
 
حسین
۱۳۸۹-۰۲-۰۶ ۰۰:۰۱:۱۶
هم مکان تهیۀ فیلم کلمبیاست و هم در کلمبیا در شبکۀ تله موندو نیز RTI پخش شده است.
برایم خیلی جالب است که برخی از دوستان خواننده این‌قدر با اعتماد به نفس در مورد مطالبی که در موردش اطلاعی ندارند اظهار نظر می‌کنند!
البته این قضیه خیلی هم عجیب نیست. برخی از بینندگان این سریال، از «پیشرفته بودن» (بخوانید پولدار بودن) کلمبیا تعجب می‌کنند و اصلاً فکر می‌کنند لوکیشن فیلم آمریکا هست! در صورتی که فیلم دربارۀ کلمبیاست؛ کشوری که فقر، فلاکت و مواد مخدر در آن بیداد می‌کند در این سریال به گونه‌ای نشان داده می‌شود که گویا بهترین کشور دنیاست. همه به سبک پولدارهای آمریکائی زندگی می‌کنند و مشکلشان فقط رابطۀ جنسی نامشروع داشتن با این و آن فرد ازدواج کرده است.
این از امتیازاتی است که کشورهایی که به آمریکا باج می‌دهند در رسانه‌ها دریافت می‌کنند. ایران سیاه، کثیف و مردمش وحشی نشان داده می‌شوند، اما کلمبیا به دلیل همکاری با آمریکا و دادن پایگاه نظامی به آن، و باز گذاشتن دست آمریکائی‌ها در واردات، تبلیغ فرهنگشان و ... بهشت برین نشان داده می‌شود.
فقرا، خیابان خواب‌ها، قاچاق‌چی‌ها و معتادها در این کشور که مهمترین مشکلاتش فقر و مواد مخدر است، در این سریال اصلاً وجود ندارند! (307246)
 
Cave_Man
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۴:۳۳:۴۳
همه منظور کسانی است که با نظر امثال شما موافق نیستند این چندین نظر را بخوانید و ببینید همه ( کسانی که نظر داده اند ) فقط نظر خودشان را نوشته اند ولی شما مخالفین نظر خودتان را منافق و گروهکی عنوان می کنید .
آیا فکر کردید که شاید من یا کسی دیگه دینمون از شما قویتر باشه؟! چطوری نشناخته برچسب میزنید ؟!
شما روانشناسی یا جامعه شناس که از یک نوشته و نظر اینطور برداشت می کنی؟!
شما هر وقت توانستید نظری بنویسید و یا با نظری مخالفت کنید بدون اینکه توهین یا برچسبی بزنید آنوقت هست که میتوانی مدعی دین و دینداری بشید . (303114)
 
خودم
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۴:۵۲:۲۵
با سلام
براستی تا کی می خواهید مردم ایران را در حصار برنامه های تکراری و خسته کننده صدا و سیما محصور کنید؟چرا به فکر آن نیستید که چرا مردم به این سریالها و برنامه ها رغبت نشان می دهند؟!کمی سر خود را از زیر برف بیرون آورید.... (303122)
 
یالثارات
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۵:۴۱:۱۱
شاید در خانه شما اینگونه باشد.در خانه اکثریت ملت شریف و با تمدن ایران کلا ماهواره جایی ندارد چه رسد به فارسی 1 و غیره و ذالک. (303130)
 
امیر
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۶:۲۴:۴۸
وقتی صدا و سیما سریالهای تاریخیش رو میده محمدرضا ورزی بسازه که دیگه از این بهتر نمی شه ! تماشای قسمت اول سریال ذکریای رازی آدم رو یاد سریال های تاریخی بی کیفیت ده سال پیش می اندازه. (303141)
 
رامین
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۷:۰۶:۰۳
وقتی در مسابقه ای پرسیده میشود یکی از مراسم نوروز را نام برید و شرکت کننده میگوید چهارشنبه سوری , و گوینده حوای میدهد که چهارشنبه سوری جزو مراسم نوروز نیست, جای چه امیدی نسبت به صدا سیما باقی میماند؟ (303154)
 
دانیال
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۷:۱۰:۱۸
شما فرض کنید این قدر فیلم جذاب و زیبا و خانوادگی در تلویزیون خودمان باشد. آن وقت کسی وقت میکند کانال دیگر نگاه کند؟ (303156)
 
حسین
۱۳۸۹-۰۲-۰۶ ۰۰:۰۵:۱۰
حرف شما کاملاً صحیح است، اما برخی فیلم‌سازهای مدعی کشورمان ناتوانی خود را این طور توجیه می‌کنند که مجاز نیستند مانند غربی‌ها از جذابیت‌های جنسی در فیلم‌ها و سریال‌هایشان استفاده کنند! (307249)
 
نوید پارسا مهر
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۷:۲۴:۰۳
خدمت دوستان سایت الف عرض می کنم تا کی می خواهید هشدار بدهید و کلی گویی کنید ؟ باید چاره جویی کرد. پیشنهاد می کنم با دعوت از چند تن از کارشناسان رسانه ای و نمایندگان مجلس و دست اندرکاران صدا و سیما به بخش میهمانان سایت، راهکارهای عملی معضل ماهواره و جنگ نرم دشمن را ارائه و تدوین کنید. سوال اینجاست که آیا اهمیت فرهنگ و هویت یک ملت کمتر از مثلا هدفمندی یارانه هاست که شما و بقیه رسانه ها را اینقدر درگیر کرده است ؟
بالاخره چه زمانی باید با واقعیت استفاده گسترده از ماهواره رویرو شد و این مسئله را حل کرد ؟ لابد وقتی که همه بنیان های فرهنگی ما نابود شد آقایان صدا و سیما و مجلس و دولت می خواهنذ سر از زیر برف بیرون آورند.
آیا نمی شود با یک طرح ضربتی در مجلس و اختصاص بودجه کافی قانونی جدید برای ماهواره تنظیم کرد که شبکه های مفید ماهواره اای در زمینه های مختلف ( که می تواند صدها شبکه را شامل شود ) برای مردم از طریق ماهواره با زیر نویس بازپخش شوند که اصلا مخاطب آنقدر شبکه مفید به زبان مادری پیش رو داشته باشد که فرصت مراجعه به شبکه های دیگر را نداشته باشد ؟ که البته اجرای این طرح در گرو راه اندازی ماهواره اختصاصی صدا و سیما می باشد.
آیا نمی شود با اختصاص بودجه ای فوری شبکه های ورزش و فیلم و سریال و انیمیشن را با بالاترین کیفیت راه اندازی کرد و بهترین آثار مناسب و جذاب جهان را با حذف موارد مسنهجن و با اندکی اغماض برای مردم پخش کرد تا مخاطب نسبت به این شبکه هایی مثل فارسی وان بی رغبت شود ؟
و ... (303161)
 
تبر به دست
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۷:۵۹:۰۷
واقعا تماشا و دیدن برنامه های فارسی 1 برای من اعجاب آور بود،آنهم در شرایطی که خانواده ها فکر میکنند سرگرم تماشای یک فیلم خانوادگی هستند !!!!
تهیه کنندگان و دست اندرکاران این کانال تلویزیونی دقیقا ریشه های فرهنگی واخلاقی ما را هدف گرفته اند.شنیدن بعضی از جملات در عین حال ساده اما در واقع خیلی هدفدار که بنا دارد بعضی از اخلاقیات هرز کشورهای بعضا جهان سوم و یا غرب را برای خانواده های ایرانی عادی کند همچون \"چون شوهرم به من خیانت کرد ،من هم بهش خیانت کردم\" و یا \"چرا اجازه دادی دندانپزکشت تو را باردار کنه\" و ..جملات دیگر که به نحو آرام و موذیانه ای در اذهان خانواده ها نفوذ می کنند و همه در مقابل آن سکوت می کنند تا بعدها ناخودآگاه به آن بیاندیشد برای نسل نوجوان و جوان بی بند وباری توجیه شده وبرای خانواده ها تردید و بدبینی را به همراه می آورد.
تاثیرات این شبکه ها به مراتب از بمب بیشتر است چرا که یک نسل را خلع سلاح عقیدتی و اخلاقی میکند و به جای جوانان با هدف ، جوانای در پی شهوت و هوسبازی های پوچ بارخواهد آورد. (303171)
 
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۸:۰۹:۵۸
با توجه به وضعیت اسف بار برنامه های صدا و سیما، رویکرد بسیار غلط به هنر و فرهنگ در کشور، گرایش مردم به برنامه های فرهنگی، هنری و سرگرمی کشورهای دیگر بسیار طبیعی است.
شخصا از وجود پارازیت ماهواره ای بسیار ناراحت هستم و حتی در صورت عدم دسترسی به شبکه های ماهواره ای از دیدن برنامه های صدا و سیما به دلیل احساس اهانت به شعور خود امتناع می کنم. (303173)
 
mohammad
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۸:۲۰:۱۱
به نظر من هم باید رسانه ها و مسئولین فرهنگی ما قوی عمل کنند و هم باید این شبکه ها پارازیته بشوند و هم باید سایت هایی که اخبار دروغ پخش منکنند فیلتر بشوند اینکه ما سطح فهم سیاسی مردم خود را بالا ببریم خیلی خوبه ولی مثالش مثل کتب ضاله است که حتی خواندن آن هم حرام است دیدن این شبکه ها که تنها به قصد ضربه زدن به مملکت ما ساخته شده اند هیچ سودی ندارد (البته هنوز یه عده صدای آمریکا و شبکه دولتی انگلیس را رسانه هایی دلسوز برای خود میدانند که ناشی از درک سیاسی پایین آنها است) (303176)
 
حيدري
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۸:۴۲:۳۳
سلام بر نویسنده زحمت کش مطلب حاضر!
تا آنجا که حقیر می دانم کلمبیای مورد اشاره در این متن یک کشور نیست بلکه یک کمپانی فیلم سازی امریکایی است. لطفا در صورت تایید نکته مورد اشاره حقیر، مطلب خود را اصلاح بفرمایید تا وزانت آن مورد تردید خوانندگان قرار نگیرد. پیروز باشید.
*****
درپاسخ به اين كاربر محترم عرض مي كنم اشتباه نكرده ام و اشاره من به كشور كلمبيا در آمريكاي جنوبي است كه معروف ترين محصولات آن كوكائين و چريك هاي فارك است . البته- و از بد حادثه - گابريل كارسيا ماركز ، نويسنده برنده جايزه نوبل ، نيز اهل همين كشور است
با استفاده از همين فرصت اجازه مي خواهم توضيحي هم به عزيزان محترمي كه كنايه زده اند فقط خانواده امثال من چنين سريال هايي را مي بينند توضيحي بدهم . نخست اين كه من به عنوان يك نويسنده وپژوهش گر چنين برنامه هائي رامشاهده مي كنم وزجر هم مي كشم.دوم اين كه اگر براساس تحقيق به اين نتيجه رسيده اندكه اين گونه برنامه هاي تلويزيوني در ميان اكثريت خانواده ها جائي ندارد كه زهي سعادت براي ملت ما . ولي اگر فقط با برداشت شخصي چنين نتيجه گيري كرده اند بايد گفت همين خوش خيالي ها وباورهاي شخصي است كه كار دست ما ميدهد.
بنده اين مطلب را به عنوان يك زينهار نوشته ام واز سويداي دل آرزو مي كنم باور دوستاني كه عده بينندگان سريال هايي مانند ويكتوريا ، مونوس و مونوس ، همسايه ها ، آشنائي با مادر و....را تماشا مي كنند ، انگشت شمار باشد

محمد حيدري - نويسنده مقاله (303178)
 
unrest
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۸:۴۸:۴۸
سلام ممنونم از نویسنده محترم.خیلی جالب بود و من هم متاسفم برای اینکه میبینم صحبتهای مهم مردم کشورم شده فوتبال فلان مدل گوشی موبایل فلان کلیپ تو موبایل ها جومونگ و... واز الان هم خیلی ها تو ایران هیجان زده هستند که قراره سری 2 جومونگ پخش بضه و سر از پا نمیشناسن و احساس می کنم منافع بعضی از دست اندرکاران در کشور در بیهدفی و پوچی مردم تامین میشه تا براحتی به...(بقیش رو نمیگم تا در قسمت نظرات غیر قابل درج قرار نگیره....) (303180)
 
بيگي
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۱۸:۵۵:۳۰
همه حرفها درست اما بعضي وقت ها آدم احساس ميكند به شعورش توهين شده . مثلا در يك مهماني به اجبار يك قسمت از سريال \"به كجا اينچنين شتابان\" را ديدم . تا جايي كه در جريان قرار گرفتم نيرو ي پليس مكالماتي را كنترل ميكرد اما با چه ؟ يك اسيلوسكپ ليدر از آزمايشگاه گرفته بودند تنظيمش روي X-Y و از فكوس خارج كرده هي اون را انگولك ميكردند مثلا دارند كنترل ميكنند. اون سيگنال ژنراتور ليدر هم كه اونجا به هيچ كاري نمي آيد لولو سر خرمن بود. يا در فيلمي ديگر كه چندسال پيش ديدم اون ديگه با نشان دادن موج سيگنال ژنراتور كه هر احمقي متوجه ميشود سيگنال قلب نيست يا... اينها توهين به شعور مخاطبان است و مايه آزار آنها.برويد برنامه درست بسازيد كه آخر آن در يك جلسه بعلت نارسايي سناريو مجبور نشويد با چند تا معجزه سر و ته آنرا هم بياوريد و مردم را سر كار بگذاريد .آنوقت چشم گور باباي ويكتوريا و ققنوس و بقيه اونها. (راستي خود شما هم خيلي فيلمهاتون را از اونها ميخريد ) (303182)
 
بعضی ها
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۲۰:۱۴:۱۴
تجربه نشان داده هر چقدر خواستند موضوعی را با توپ و تشر پارازیت و ... بگیرن. مخاطبان بیشتری پیدا کرده. ویدیئو رو که یادتونه که، میکرو و سگاه و کنسول های بازی کم مورد حمله کارشناسان اجتماعی و رسانه ها بود؟ قضیه ماهواره تا دادگاه ها مون هم رفت. این همه توپ تشر بس برای چی بود. چه نتیجه ای داد. تا زمانی که این شبکه پارازیتی نبود کی اهمیت می داد که چی پخش می کنه؟ به جز یه سریال در پیت دو سریال امریکایی قدیمی چی چی نشون می داد. همین بحث هایی که شما دارین می کنید تازه به جزب مخاطبان فارسی 1 اضافه می کنه. این همه هزینه این مملکت صرف این کارا شد آخرش به جز یه مدت کم نتیجه ی دیگه ای هم داشت؟ نه به خدا. تا کی امثال جون ها و نوجوانها باید حصرت شادی بازیکنان تیم های فوتبال و دور افتخار بعد از پایان بازی های جام جهانی و اروپایی رو بخورن، تازه بعضی گزارشگراشون هم الکی قربون صدقه بعضی ها نمی رن و صحبت های سیاسی هم نمی کنند. اصلا جونهای ما می دونن افتتاحیه و اختتیامیه المپیک یا جام جهانی چیه؟ اونایی هم که می دونن تا به حال یه تونستن مفسل بشینن از صدا سیما ببینن. با این حال معلومه که میرن سمت ماهواره، بابا چند دوره المپیک برگزار شد ما فقط از تلوزیون بعد از 12 ساعت تازه چند ثانیه از رژه ایرانی ها رو دیدیم. منم باشم میرم سمت ماهواره، به خدا این کارا ضلم به خودمونو بچه هامونه. ببخشیدا می خوام بگم که به بعضی ها بر بخوره جونهای دنیا دارن تو علم پیشرفت می کنن ولی جونهای با استعداد ما تمام هم و قموشنو می زارن برای اینکه بفهمن تو سریال ویکتوریا کی با کی بود و چی کارا کرد. خیلی دلم پره و خیلی حرف دارم اما....

الف از شما هم تازه گیها دلخورم، نمی زارید جواب بعضی ها رو بدیم. قرار شد کنایه تهمت اگر بنا به انتشار نشدن باشه دو طرفه باشه! (303200)
 
م
۱۳۸۹-۰۱-۲۱ ۲۳:۰۲:۲۱
بنده هم با شما موافقم اما آیا با این برنامه های سطحی و مشابه هم صدا و سیما آیا نباید به بیننده حق داد که اینگونه شبکه ها مانند فارسی 1 رو انتخاب کنه؟ (303226)
 
۱۳۸۹-۰۱-۲۲ ۰۰:۴۹:۲۰
من با نظر نویسنده موافقم .
این را هم می دانم که اگر 1000نفر باشند که در حیاط خانه ای صف کشیده باشند ودر ان منزل فقط 2اتاق باشد اتاق شماره یک مخصوص عشق وحال باشد، یعنی آزادی هر گناهی می خواهی بکنی هر کانالی می خواهی بروی هر چیزی می خواهی بخوری و...واتاق شماره 2مخصوص عبادت وفرمانبرداری از خداست باید درآن دعا ونماز وترک گناه ودوری از شهوات را تجربه کنی ،ازاین 1000نفر که صف بستند درحیاط، فقط یکی ممکنه اتاق شماره 2را انتخاب کنهالبته ممکنه !!!! ،به همین دلیل هم هست که پاکان ونیکان کمند ولی مقام والایی دارند تا جاییکه اگر قرار شه براین 999نفر عذابی وارد شود خداوند به خاطر همان یک بنده پاکش عذاب را دور می کنه چون خدا بنده های خوبش را از بسیاری بنده های نافرمانش خیلی بیشتر دوست داره وحاضره همه آدمهای بدونافرمانش را با یک لحظه عشقبازی بابنده فرمانبردارش عوض کنه .
قدر لحظات پاک جوانی در دیدن وخوردن وپوشیدن هرچه وجود داره نیست بلکه درجوانی پارسایی شیوه پیغمبر ی است ورنه هرگبری به پیری می شود پرهیزگار.
تمام آنچه در ماهواره واینترنت وصدا وسیما می بینیم فقط بازیچه دنیاست هیچکدام بهتراز دیگری نیست مگر برای کسانی که به دنبال دنیا هستند پس فیلم ویکتوریا و...همه جز غفلت از خدا چیزی ندارند ما که عمر نوح نداریم این 60 -70 ذسال عمر را هم از ما می گیرند با سرگرم کردنمان به دنیا .
انشاالله خداچشم بصیرت به همه ما بدهد تا عمق فاجعه را ببینم وازآن جلوگیری کنیم . (303244)
 
حسین
۱۳۸۹-۰۲-۰۶ ۰۰:۲۷:۱۴
متأسفانه در آن‌چه لیبرالیسم یعنی شیوۀ اباحه‌گری ترویج می‌شود، خوب و بد بدان معنا وجود ندارد و دستورات دینی بی‌معنی تلقی می‌شود. طبعاً در این رویکرد خدا و پیغمبر کاره‌ای حساب نمی‌شوند!
جالب است که همین لیبرالیسم که معادل اباحه‌گری است، را در ایران به مفهوم ارزشمند «آزادی» ترجمه می‌کنند تا با یک فریب زیرکانه از مزایای گرایش انسان‌ها به آزادی استفادۀ کافی ببرند و لیبرالیسم را جا بیاندازند! (307259)
 
احسان
۱۳۸۹-۰۱-۲۲ ۰۳:۰۶:۳۰
جناب آقای حیدری
از خواندن نوشته جنابعالی بسیار مسرور شدم زیرا من هم کاملا با نظر شما موافق بودم و چند وقتی است این مساله فکر مرا به خود مشغول کرده بود و با خود فکر می کردم چرا مسوولین فقط شعار می دهند و چرا فقط با مسائل سیاسی اینچنین قاطع عمل میکنند وچرا کسی در خصوص اینگونه شگرد نرم دشمنان هیچ کاری نمیکند و با خود می اندیشیدم هیچ کس توجهی به اینگونه شبکه های رواج فحشا در جامعه ندارد .
امیدداریم هر چه زودتر شاهد اقدامی قاطعانه در این خصوص باشیم تا بیشتر از این به فرهنگ و بنیان خوانواده های ما ایرانیان ضربه وارد نشود. (303254)
 
۱۳۸۹-۰۱-۲۲ ۰۸:۲۸:۴۱
ما تو خونمون ماهواره نداريم. اما يك روز در هفته رو صرف دانلود و تماشا و تحليل سريال لاست ميكنم كه فصل شش ام اش داره پخش ميشه. تلوزيون رو هم اصلا تماشانميكنم. سعي ميكنم نسخه هاي اصلي فيلمهاي خوب رو پيدا و نگاه كنم.
خواستم بگم نه منافقم نه بي دين و نه غيره. فقط دلم نميخواد با شعورم بازي بشه. دوست دارم براي سرگرمي و هيجان فيلم و سريال ببينم. (303272)
 
حسین
۱۳۸۹-۰۲-۰۶ ۰۰:۲۲:۵۲
محتوای ضددینی بعضی از فیلم‌ها به کنار. با بخش‌هائی از فیلم‌های نسخه اصلی (بدون سانسور) که با دستورات دینت تناقض داره چی‌کار می‌کنی؟ چشمت رو روی فیلم می‌بندی یا روی دینت؟ (چون گفتی نه منافقم نه بی‌دین اینو گفتم) (307257)
 
غريب آشنا
۱۳۸۹-۰۱-۲۲ ۰۹:۰۷:۳۹
بسم الله الرحمن الرحيم
با سلام ،

به عقيده بنده بحث سريال فارسي 1 و عامه و خاصه پسند شدن اين سريال و بقيه سريال هاي اين شبكه را نگاهي موشكافانه تر از آنچه اين مقاله بدان اشاره داشت مي طلبد. شايد درست شايد نادرست ولي اين شبكه و امثال آنها شبكه هاي آگاهي دهنده نيستند. مدعي هم نيستند. اين شبكه ها بدنيال منافع هستند. شايد جامعه شناسانه با قضيه جلب مخاطب روبرو شده اند ولي هدف آنها جمع مال است. اگر اوشين ، در برابر باد ، جنگنجويان كوهستان و . . . يادمان رفته باشد جومونگ كه خاطرمان هست. اين سريال هايي بود (و هست) كه سيماي ما پخش ميكرد ( و مي كند) ولي اين ها چه ميزان آگاهي مردم را افزايش مي دهد؟(يا مي داد ). كنكاش مخاطب پذيري جزء مقوله هاي مهم جامعه شناسي و روانشناسي است. اما چقدر مديران صدا و سيما بدان پرداخته اند؟ بنده نمي دانم اما علاوه بر خود آنها كه بايد پاسخ دهند، اقبال عمومي بهترين شاخص در اين گونه مواقع است.
چقدر در سريال هاي دارا و ندار نبوغ بود؟ در زن بابا چي؟ تفاوت در اين است كه در سريال هاي خارجي زنان عموماً بدون پوشش مناسب هستند ولي سريال هاي ما خوشبختانه پوشش مناسب دارند. اما محتوا فرق زيادي ندارند. هنر اصلي بروز نبوغ كارگردان و هنرپيشه در اين گونه سريال ها است. سريال هاي غربي مانند فرار از زندان ، گمشده را شخصاً ديده ام. مغلطه هاي زيادي همراه آن است و نكات مثبتي هم دارند كه در حيطه كار منتقدان است . آنچه ميخواستم اشاره نمايم وجود نبوغ فيلمنامه نويس در اين گونه سريال ها است . موضوعاتي بكر ( و البته عموماً در قالب فرهنگ آن جوامع ).اين است كه مخاطب را جلب مي كند. ولي ما از نبوغ چه نشان داديم؟ كدام يك از سريال هاي جديد ما چون امام علي ، هزار دستان و اميركبير خواهد شد؟
شوك برنامه زيبايي است ولي چقدر كار روانشناسي و جامعه شناسي در پردازش آن انجام مي شود؟ چگونه نمايش داده شود كه جنبه آموزندگي آن بر جنبه خبر رساني آن فايق آيد؟ جامعه نيك پسند است. بايد به نيكي كار نيك تحويل جامعه داد.
والحمد لله (303281)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۱-۲۲ ۰۹:۴۴:۱۰
جناب آقای حیدری ، بااحترام ضمن اینکه مطلب شما را تاحدودی قبول دارم ولی بااین قسمت که از ارسال پارازیت و چنین روش هایی استقبال کرده اید بسیار مخالفم ، همانطور که می دانید ارسال این پارازیت ها تأثیرات منفی فراوانی بر سلامتی افراد دارد ، چطور می شود که سلامتی جسمی و روحی جامعه را به خطر انداخت فقط برای اینکه با مسائل ضدفرهنگی غرب مقابله نمود ، راه مقابله با مسائل فرهنگی تنها از همان مسیر فرهنگی و ارج نهادن به فرهنگ و تمدن غنی ایرانی میسر است ، به چه شکل می شود وقتی صداوسیمای ماکه کمترین حرمت و احترام را برای فرهنگ و هنر ایرانی قائل است و نه به موسیقی نه به تئاتر و نه به سینما و... در سطح و شکلی که در شأن آن هنر و ملت بزرگ ایران است نمی پردازد ، از مردم توقع داشت برای پر کردن اوقات فراغت خود به سراغ شبکه های ماهواره ای نروند . مردم در وهله اول می خواهند ساعتی سرگرم شوند و وقتی خوراک مناسبی در صداوسیمای ملی خود نمی یابند دست به دامن دیگران می شوند و از این جااین داستان آغاز می گردد . پس چاره کار را باید در راهی دیگر جستجو کرد . (303292)
 
علي
۱۳۸۹-۰۱-۲۲ ۱۰:۰۷:۴۶
سلام
كليه اهداف اين شبكه اخفال زنان وجوانان اين مرز و بوم است كه از هرچه شعار دادن بدتر است (303302)
 
۱۳۸۹-۰۱-۲۲ ۱۰:۴۴:۵۷
آقا شما مگه ادعا نمي كنيد كه مردم طرف دولت و حكومتن و مردم ايران خيلي با فرهنگن و ال و بل و ... سئوال من اينه چرا بايد ماهواره غير قانوني روزنامه ها تعطيل اينترنت فيلتر من بدم مياد از اين همه لودگي ومسخره كردن من دانشجو كه فقط بايد اون چيزي كه شما دوست دارين رو بشنوم اگه من يا هزاران نفر مث من با شعورن و ... پس چرا اين همه محدوديت اعمال مي كنين
پير قديم گفته :
آن را كه حساب پاك است از محاسبه چه باك است

خلاصه ما بد مملكت و نظام رو نمي خوايم ولي عده اي اعتقاد دارن هر كي مث اونا فك نمكنن اغت... و ... هستن

الفي ها از ما گفتن بود اينو به گوش مسئولين برسونيد تادير نشده از اين رفتار بي ادبانه تون نسبت به مردم دست بر دارين (303321)
 
حسین
۱۳۸۹-۰۲-۰۶ ۰۰:۰۹:۰۸
تلویزیونی که بنیان خانواده را هدف گرفته و علناً روابط نامشروع را ترویج می‌کند، بر طبق شرع و قانون آزاد نیست. نباید به خاطر این‌که فردی پایبند نیست خانواده‌ها را به نابودی بکشانیم.
شما هم اگر به قانون و شرع پایبند نیستی، می‌توانی به صورت غیرقانونی از ماهواره یا فیلترشکن استفاده کنی. چرا می‌خواهی دیگران را آلوده کنی؟
اگر دلیلی بر مشروع و قانونی بودن این تلویزیون داری، می‌شنویم، اما این‌که شما دوست دارین و من دوست ندارم نشد حرف. (307252)
 
tokojaii
۱۳۸۹-۰۱-۲۲ ۱۲:۴۶:۱۵
کی و کجا به استانداردهای بصری توجه خواهد شد؟ (303376)
 
محسن خ
۱۳۸۹-۰۱-۲۲ ۱۵:۳۸:۴۷
فرهنگ دیرینه ما که اینقدر به آن می بالیم اگر قرار است با تماشای سریالهای کره ای صدمه بپذیرد، بهتر است که به کل نابود شود و خلاص.ما عادت نسخه پیچیدن برای دیگران را ترک نمی کنیم. هر کس نگران صدمه دیدن فرهنگش است خوب ماهواره نداشته باشد و نگاه نکند. (303469)
 
۱۳۸۹-۰۱-۲۲ ۱۵:۴۹:۱۱
مولانا می گوید اگه بچه ای سیب در دست نداشته باشد پیاز گندیده خوش بود، خوش.
حال حکایت ما از این قرار است

وقتی کاری از دستمان بر نیاید و نتوانیم خلاقیت و فعالیت مثبتی داشته باشیم سعی می کنیم به دیگران تهمت بزنیم و نگذاریم دیگران هم حرفشان رو بزنند

اگه فکر می کنید که این کانالها فرهنگ نامناسب را ترویج می دهند (که ممکن است چنین باشه) پس اشاعه فرهنگ مناسب از طرف شما کو؟
چرا در توان شما نیست که فرهنگی مناسب ترویج کنید؟
چرا می خواهین با ایجار حصار و دیوار، پارازیت و فیلتر کردن بخواهین آسوده خاطر باشین که همه در امن و امان هست و هیچ نیازی به فعالیت آنگونه که شایسته انسان هست، نیست؟

به نظر من فیلتر کردن و پارازیت بهترین راه برای تشویق مردم و جوانان به سوی این کانالها هست. کاش می گذاشتید در فضای باز آدمی حق انتخاب داشته باشد، انتخاب میان خوبی و بدی.
به نظر من آدمی می تواند از میان بدی ها هم خوبی ها را استخراج کند
اما اگه محدودش کنید در میان خوبی ها هم بدی ها رو می بیند

اگه من جوانم، و من با هزاران جوان در تماسم باید بگویم که کار شما با مسدود کردن صد در صد اشتباه هست و صد در صد نتیجه عکس دارد
ممکنه در کوتاه مدت خیالتان خوش شود، اما آینده چیز دیگری خواهد گفت

با سپاس (303474)
 
۱۳۸۹-۰۱-۲۳ ۰۸:۵۹:۳۸
آفرین به فکر باز تو ای هم وطن. جوانان ایران اونقدر فهم و شعور دارن که بین بدی و خوبی تمیز بدن. اعمال محدودیت فقط توهین به شعور انسان ها است و هیچ کی دوست نداره که به شعورش توهین بشه. (303682)
 
lohrasb
۱۳۸۹-۰۱-۲۳ ۰۹:۰۰:۵۸
در دهکده جهانی دیگرمثل سابق نمیتوان انسانها را زیرتیغ سانسورقرارداد همانطورکه من سایت الف را بازدید میکنم برایم امکان دسترسی به سایت بالاترین-رادیوفردا-روزانلاین وکیهان یا رجانیوزهم وجود دارد. راه مبارزه با تهاجم فرهنگی یا هرتهاجم دیگری که شما مدعی هستید سانسوریا فرستادن پارازیت نیست. پس با این منطق لابد فردا خواهید گفت برای مبارزه با تهاجم اقتصادی دیگر کسی حق معامله به دلارویورو رانخواهد داشت یا مثلا\" دیگرکسی حق مسافرت به اروپا وامریکا را ندارد. اصلا\" چطوره تمام مرزها را ببندیم؟ (303683)
 
حسین
۱۳۸۹-۰۲-۰۶ ۰۰:۱۲:۵۴
چرا یوتیوب فیلم‌هائی که جنایت اسرائیلی‌ها در غزه را نشان می‌هد سانسور و کاربران آپلود کننده را حذف می‌کند؟
چرا در ویکی‌پدیا مطالبی که به مذاق مدیران حامی غرب خوش نمی‌آید به لطایف الحیل حذف می‌شود؟
چرا رادیو فردا از خبرها و سخنرانی‌های مقامات ایرانی بخش‌هائی که به نفع آمریکا نیست، سانسور می‌کند؟
چرا تلویزیون العالم و المنار از روی ماهواره‌ها حذف می‌شوند؟
این‌ها مواردی است که برای درست به نظر آمدن مطلبتان چشمتان را به روی آن‌ها بستید. (307254)
 
عجب
۱۳۸۹-۰۱-۲۳ ۱۷:۲۹:۱۰
اي با با چه دل پري دارن مردم از اين صدا سيما (خودش كه بد جوري محو خودشه) اماواقعا اگه بنا باشه مردم بهانه ي شبكه هاي سياسي وخبري راكه پارازيت شدن نگيرن وكلا بي خيال هر چي خبره بشن چي بهتر از اين كه سرشون به همين فارسي 1و امثالهم گرم باشه وخيال اقايون مسولين هم راحت تره (303811)
 
فيلم
۱۳۸۹-۰۱-۲۳ ۱۷:۵۴:۲۸
چند روز پيش دريكي از شبكه هاي ماهواره شاهد فيلمي بودم كه شايد اگر زودتر مي ديدم امروز زندگي زناشوييم از هم نپاشيده بود دراين فيلم انقدر مشكلات زناشويي ظريف روانشناسانه وعميق وقابل فهم بيان مي شد كه از بسياري جلسات مشاوره كار ساز تر بودچون مسائل بي پرده و واقع بينانه مطرح ميشد چيزي كه در فيلمهاي ما امكان بروز ان نيست متاسفانه يكي از مشكلات ما با فيلم هاي توليد شده در سطح جهان عدم طبقه بندي انها از لحاظ محتوا پيام وزمان مناسب براي پخش ان است ومشكل ديگر روش غلط حاكم بر خانواده هاي ايراني كه فرزندانمان تا پاسي از شب همراه پدر ومادر به تماشاي هر بر نامه اي مي نشينند شايد اگر بتوانيم اين معزل را حل كنيم كمتر نگران اثر مخرب ان ها برفرزندان بوده وبهره ي لازم را از بسياري فيلمها ببريم (303815)
 
حسین
۱۳۸۹-۰۲-۰۶ ۰۰:۲۰:۲۱
مطلب شما قشنگ بود و البته به تخیل بسیار شبیه! این‌جا در مورد سریال‌های شبکه فارسی1 صحبت می‌کنیم که در آن به صراحت روابط نامشروع ترویج شده و بنیان خانواده زیر سؤال می‌رود. رن و مرد ازدواج کرده با دیگران ارتباط نامشروع برقرار می‌کنند و در نهایت همه چیز به خوبی و خوشی تمام می‌شود!

جسارتاً یا روی هوا صحبت می‌کنید و از مضامین این سریال خبر ندارید یا این‌که خودتان را به آن راه زده‌اید! (307255)
 
nashenas
۱۳۸۹-۰۱-۲۳ ۱۸:۲۱:۰۷
برادر من شما تو همین سایتتون هم دارین سانسور می‌کنین،دیگه چه توقع از صدا سیما می‌شه داشت،من دیشب مطلبی نوشتم که نه بی‌ احترامی بود نه چیز دیگه فقط یه نقد کوچیک بود حالا چرا گذاشته نشده خدا داند به هر حال دوست عزیز شاید شما بتونین سر یه عده از مردم عام رو فریب بدین اما قشر تحصیل کرده و دانشجو شما رو شناخته و حاضر نیست به حرفهای دروغ توجهی‌ کند،و امیدوارم قشر عام جامعه به زودی بیدار شوند (303818)
 
مردم
۱۳۸۹-۰۱-۲۳ ۱۹:۱۲:۰۲
با سلام...
اولین بار است که این سایت خبری را می بینم...
ولی یک چیز جالب در موضوع و پاسخ ها وجود داشت که ذهن من رو به خودش مشغول کرد
صحبت بر سر تأثیر کانال های ماهواره ای است فارسی 1
کانال فارسی 1 کانالی است که هیچ جای تعریفی نداره یعنی بسیار کانال سخیف با سریال هایی که تنها وقت مخاطب خود رو پر می کنه و بس و اینجور که دوستان گفتن هم نیست که منافقان کوردل...بعضی از پاسخ ها رو که می خواندم من رو به فکر فرو برد ایرانی های عزیز چه زیباست که یک ایرانی واقعی باشیم ایرانی با فرهنگ غنی و تاریخی عظیم از این کشور بزرگانی برخواستند که هر کدام برای خود جایگاهی بس عظیم داشتند زمانی که اروپایی هادر قرون وسطی اجازه هیچ نوع تفکری و اندیشه ای را نمی دادند و راه را بر روی علم بسته بودند که مقوله ی بس ژرفی است که در این بحث نمی گنجد اما امروز خود را ببینیم در محاصره اندیشه های آنها قرار گرفته ایم سریال ها و فیلم ها ما که خود جشنواره های معتبری داریم اما همین که یکی از فیلم هایمان در جشنواره خارجی جایزه ای کسب می کند چگونه برخورد می کنیم فلان فیلم کاندید دریافت فلان جایزه چون آنها توانسته اند با تکیه بر فرهنگ و گسترش فضاهای فکری راه خود رو پیدا کنند اما امروز ما درگیر بر سر این بحث هستیم که این خوبه یا بد و توهین تحقیر افترا به نظر بنده این گذار در حال طی شدن است و در عصری که در ان هستیم بیاییم با نقد صحیح و عادلانه و نگاهی ژرف به کنکاش در این مسائل بپردازیم و جلو تنگ نظری و یکسویه نگری را بگیریم (303831)
 
علیرضا
۱۳۸۹-۰۲-۱۰ ۱۷:۲۰:۲۳
این امواج فیلتر کردن ماهواره قویه و برای انسان مضره پس فیلتر نکنین ماهواره ها رو جمع کنید بهترین راهه فقط نیروی قوی میخواهد و بس! (308506)