نظر منتشر شده
۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 261621
عامل یک‌چهارم آلودگی تهران
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۴
شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور اعلام کرد: بیش از یک چهارم آلودگی تولید شده در شهر تهران ناشی از تردد موتور سیکلت‌ها است.

به گزارش تسنیم، در حال حاضر، در کشور حدود ۶۶ واحد تولیدی موتورسیکلت مشغول فعالیت است که این مجموعه جمعاً حدود ۲۹۴ مدل موتورسیکلت تولید می‌کند. البته تعداد مدلها در طول سال متغیر است و سهم بسیار زیادی از تولید این مدلها ( بیش از ۲۰۰ مدل ) مربوط به موتورهای ۱۲۵ سی.سی است.

با توجه به مصرف سوخت و رتبه‌بندی انجام شده، بیش از ۸۵ درصداز موتورسیکلت‌ها رتبه مصرف بیشتر از حد متوسط (رتبه D استاندارد) شامل گریدهای G، F و E دارند. ۵۰ درصد موتورسیکلت‌های تولیدی کشور جزو کلاس ۳ و با حجم موتور ۱۱۰ و ۱۲۵ سی‌سی هستند که متاسفانه ۴۲ درصد این گروه بیش از حد معیار متوسط استاندارد (رتبه D) مصرف سوخت دارند.

میانگین مصرف سوخت موتورسیکلت‌های بنزینی تولیدی بطور متوسط دو لیتر در هر صد کیلومتر و موتورسیکلت‌های بنزینی موجود در ناوگان حداقل سه لیتر در صد کیلومتر است. حدود شش درصد سفرهای تهران با موتورسیکلت انجام می‌شود؛ همچنین بیش از یک چهارم آلودگی تولید شده در شهر تهران ناشی از تردد موتور سیکلت‌ها است.

بخش عمده ناوگان موتورسیکلت کشور شامل موتورسیکلت‌های فاقد کیفیت مطلوب و پرمصرف با حجم موتور ۱۲۵ سی‌سی است که اغلب وسیله‌ای برای کسب درآمد و در وهله دوم برای رفت و آمد شهروندان مورد استفاده قرار می‌گیرند. مجموع گازهای آلاینده منتشر شده از یک موتورسیکلت بنزینی در حدود هشت برابر خودرو سبک بنزینی برآورد شده است و با توجه به رشد فزاینده تعداد موتورسیکلت در استان تهران طی سالهای ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۹ از حدود ۵۰۰ هزار دستگاه به ۲.۵ میلیون دستگاه رسیده است.

انتشار آلایندگی یک خودرو سبک با استاندارد یورو۲ کمتر از سه گرم در هر کیلومتر است این درحالی است که برخی از موتورسیکلت‌های موجود در ناوگان تا حدود ۲۶ تا ۲۷ گرم در هر کیلومتر انتشار آلایندگی داشته و مقدار قابل توجهی از این آلایندگی‌ها شامل مونو اکسیدکربن و ذرات معلق است.

سیستم سوخت رسانی موتورسیکلت‌های تولیدی در کشور عمدتاً کاربراتوری و از نظر فنآوری به روز نیست؛ علاوه بر قدمت فنآوری، تعمیر و نگهداری نامناسب نیز در بسیاری موارد عاملی موثر در افزایش مصرف سوخت و انتشار آلاینده‌ها بوده است.
 
محمد
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۱۷:۲۲:۴۰
اتوبوسهای قدیمی وخط واحدها وماشینهای سنگین شهرکرج را بدترازتهران الوده کردند (2708265) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۲۰:۲۱:۱۷
پس چرا اجازه تردد میدهید ؟ در کشورهای اروپایی وامریکایی و اقیانوسیه -ایا همینطور است -ما که ادعای تمدن هزار ساله داریم ؟ وبه آنها فخر میفروشیم -جا ندارد که این وسیله حذف شود در داخل شهرها ؟ در سایر جاها مگر کاسبی نمیکنند - صدای موتور تا پاسی از شب خارج از الودگی هوا الودگی صوتی هم دارد-کباب فروش-پیزا فروش و... اصولا در صورت عدم امکان حذف در فعل باید نوسازی شود هر موتور حداکثر باید پس از سه سال کارکرد از رده خارج ویا به اطراف برده شود (2708520) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۸ ۰۲:۰۷:۴۴
از کارخانجات موتورسیکلت باید شروع کرد. (2708963) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۸ ۱۰:۴۳:۳۷
در بسيارى از شهرهاى دنيا تردد موتور سيكلت ها ممنوع است .... ممنوع كنيد تا همه سرطان نگرفته اند !!!!! (2709126) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۹ ۱۵:۲۶:۲۱
و البته 50% آلودگی صوتی تهران هم توسط همین موتورسیکلت های به اصطلاح طرح هوندا 125 که در ده ها کارخانه مختلف در حال تولید میباشد که تکنولوژی آن حدوداً به 40 سال قبل باز میگردد در حالیکه نمونه های تقریباً جدیدتر موتورسیکلتهای 125 که حتی از تولید کنندگان مشهور هم نمیباشد تا نصف این نوع از موتورسیکلت هم آلودگی صوتی ندارد و عجیب است که این موتور 40 ساله بی کیفیت و چینی شده درجه 5 همچنان در حال تولید میباشد و به جز چند مورد اندک هیچ اصلاحی هم در این 40 سال بر روی آن صورت نگرفته (2711331) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.