نظر منتشر شده
۲۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 225026
اوصاف معلمين از منظر كلام وحي؛
جلوه های معلمی
مهدي ياراحمدي خراساني، 13 اردیبهشت 93
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۱
كلمات رب، ربنا، ربكم، ربك، ربه، ربها، ربهم، ربی، ربهما، ربكما كه در قرآن‌كريم آمده است بيانگر ربوبيت ذات مقدس احديت است و اصل رب تربيت است و آن عبارت از ايجاد شی است تا به تدريج او را به مقصد كمال و تمام رهنمون سازد.

با توجه به همين جايگاه تعليم و تربيت است كه هدف از بعثت پيامبران تعليم كتاب، حكمت و پرورش و تصفيه روح از ناخالصی‌ها معرفی شده است و در كلمات رسول الله (ص) آمده است (بالتعلم ارسلت)، (بعثت معلما)، (بعثت لا تمم مكارم الاخلاق) كه اين جملات بيانگر آن است كه اسلام در زمينه تعليم و تربيت دارای مكتبی ممتاز، مستقل با مبانی و اصولی مشخص و الهی است از جمله مبانی مطرح در مكتب تعليم و تربيت اسلام اصل خدا محوری يا اخلاص، اصل تقدم اصلاح خود بر اصلاح ديگران، اصل توكل و اعتماد به نفس، اصل آيت بودن و نشانه شدن بسوی كمال مطلق، اصل مدارا و دوری از سخت‌گيری و تكلف، اصل عقلانی بودن نظام تعليم و تربيت و اصل حاكميت دادن به تعليم و تربيت الهی می باشد.

جايگاه معلم در مکتب تعليم و تربيت اسلامي
در مكتب تعليم و تربيت اسلام فراگيری علم و دانش همراه با تهذيب و تربيت دينی هدف رسالت نبوی شمرده شده و برای تحصيل علم نه محدوديت زمانی دارد و نه مكانی و از نظر معلم مرز نمی‌شناسد چرا كه علم و حكمت را گمشده مومن می‌داند كه نزد هر كس بيابد آن را می‌گيرد. در عظمت منزلت و مقام معلم همين كافي است كه بزرگ ترين معلم جهان بشريت حضرت رسول خاتم(ص) به اين ويژگي خود افتخار مي كرد.آن بزرگوار زماني كه با دو گروه در مسجد مواجه شد كه گروه اول عبادت مي كردند و گروه دوم به آموزش علم مشغول بودند، گروه دوم را كه در محضر استادي علم مي آموختند، افضل دانست و فرمود:
«انما بعثت معلما؛ همانا كه من به عنوان معلم انسان ها مبعوث شده ام. »

آن حضرت چنان براي معلمان و مقام ارجمند آنان ارزش قائل بود كه در دعاهايش مي فرمود: «اللهم اغفر للمعلمين و اطل اعمارهم و بارك لهم في كسبهم؛ (كشف الخطا، ج۱، ص۴۸) خداوندا! معلمان را بيامرز و عمر طولاني به آنان عطا فرما و كسب و كارشان را مبارك گردان!»

اسلام معلم را به عنوان پدر روحاني معرفي مي کند و مي گويد: (اب معلمک) يعني يکي از پدران ثلاثه تو، معلمي است که به تو دانش مي آموزد و بنابراين تمام حقوقي که درباره پدر و مادر رعايت مي شود بايد در حق معلم به صورت کامل تري رعايت گردد. نام معلم چنان با عظمت است که در جاي جاي متون اسلامي از او تجليل به عمل آمده تا به آن حد که خداوند عليم خود را معلم خوانده و رسول الله (ص) فرموده اند: (انما بعثت معلما) برخی از اوصاف معلمين از منظر كلام وحي به شرح زیر است؛

خلوص نيت: از ديدگاه كلام وحي، جاودانگي هر عملي نياز به خلوص نيت دارد و بدون اين ويژگي اعمال افراد ارزش واقعي نخواهد داشت: «فاعبد الله مخلصا له الدين¤ الا لله الدين الخالص (زمر-۳) پس خداي را با خلوص نيت درعمل به آئين حق، بندگي كن، هان اي انسان! دين و آئين خالص وپاكيزه از آن خداي متعال و براي او است.» بنا بر اين اولين گام توفيق درعرصه تعليم، خالص بودن نيت است و يك معلم شايسته در آموزش متعلمين خود فقط و فقط به خاطر خدا انجام وظيفه مي كند.

صلاحيت علمي: بدون علم و آگاهي هرگز كاري سامان نمي يابد و دانستن راه و روش تعليم از اساسي ترين شرط هاي شغل معلمي است.

فروتني و گذشت: از ويژگي هاي معلمان موفق، تواضع و گذشت آنان در مقابل خطاهاي شاگردان مي باشد. عفو و گذشت يك معلم از خطاهاي متعلمين مي تواند هم شخصيت معلم را در برابر دانش آموزان محبوب و دوست داشتني جلوه دهد و هم درس عملي خوبي براي آنان باشد.

رسالت معلمان و مربيان
پس از نهاد خانه و خانواده مدرسه مهم ترين مکان براي تعليم و تربيت است جائي که محل بروز و ظهور رسالت خطير معلمي است که اگر او معلمي کند راه انحراف بسته مي شود و در زندانها مسدود مي گردد. مکتب تعليم و تربيت اسلامي رسالت هاي مهمي را براي معلم و مربي ترسيم کرده است كه در ذيل با آن اشاره مي شود:
۱. دعوت به سوي خدا و تربيت الهي: يکي ازاهداف عاليه در دعوت انبياء که سر لوحه کار آنها محسوب مي شود دعوت به خدا و تربيت مردم براي حرکت در مسير کمال معبود است. خداوند متعال از زبان پيامبر اکرم (ص) مي فرمايد: (الا تعبدوا الا الله ) نخستين دعوت من اين است که به جز خداي يگانه را نپرستيد.
۲. دعوت به سوي نور و تربيت نوراني:رسالت معلم درجامعه همان رسالت خداوند است که فرموده است: ( الله ولي الذين آمنوا يخرجهم من الظلمات الي النور) يعني خداي تبارک و تعالي ولي مومنين است و آنها را از ظلمات به سوي نور خارج مي کند. نقش سرپرستي، دلسوزي و خروج آگاهانه افراد از ظلمات به سوي نور به عهده معلم گذاشته شده است، معلم همانند انبياء که معلم بشريت هستند، بشريت را معلمي مي کند و چه بسا با تربيت نوراني يک نفر جهاني را متحول کند.
۳. دعوت به سوي اصلاح جامعه و تربيت صالح: در قرآن کريم آمده است (ان اريد الا الاصلاح ما استطعت و ما توفيقي الا بالله) من جز اصلاح تا آنجا که توانائي دارم و توفيق من جز به خدا نيست. اين شعار تربيتي همه ي انبياء الهي بوده که توأم با عمل تربيتي آنها اسباب اصلاح در تفکر، انديشه، اخلاق و نظامات فرهنگي، اقتصادي و سياسي جامعه را در همه ي ابعاد پديد آورده است. و رسالت معلمي نيز چنين است که با کسب توفيق الهي به اصلاح فرهنگ و تربيت فکر و مغزهاي متفکر مي پردازد تا تمامي عرصه هاي جامعه به سمت اصلاح حرکت نمايد.
۴. دعوت به پاکسازي و تربيت اخلاقي :(فقولا قولا لينها لعله يتذکر او يخشي) اين آيه اشاره لطيفي به اين حقيقت است که رسالت انبياء براي پاکسازي انسان ها و بازگرداندن طهارت فطري نخستين به آنها است. نخستين دستور قرآن برخورد ملايم و توأم با مهر و عطوفت انساني است. هدف آن است که مردم جذب بشوند، متذکر شوند راه پيدا کنند. توقع اصلاح جامعه بدون اصلاح مربيان و معلمان آن جامعه توقعي بي جا و نارواست. لذا پاکسازي و خودسازي را هر کس بايد خودش شروع کند و عقايد و اخلاق و اعمالش را تطبيق با اسلام بدهد آن وقت به اصلاح ديگران بپردازد. تربيت اخلاقي کند و احساس مسئوليت اخلاقي را در همه عرصه ها در متربيان رشد دهد و آنها را متعهد به جامعه اسلامي تحويل دهد.
۵. دعوت به سوي علم و دانش و تربيت قرآني : رسول الله (ص) فرموده اند: (بالتعليم ارسلت) يعني من براي تعليم فرستاده شده ام و بايد دانست علم در آيات قرآن به معني داشتن يک سري اصطلاحات و الفاظ نيست بلکه منظوراز علم آن معرفت و آگاهي خاصي است که انسان را به اطاعت پروردگار و ترس و اميد از خدا دعوت مي کند. اگر در يک قلب تربيت شده اين علم وارد بشود عطرش عالم را مي گيرد و همه استعدادها در پرتو آن شکوفا مي شود و جامعه به سوي اصلاح و کمال حرکت مي نمايد. و چنين علمي در پرتو تربيت قرآني ميسر مي گردد تربيتي که نورعلم را در وجود انسان جلوه گر مي سازد.


سخن پاياني
قرآن کريم به عنوان چراغ پر فروغ که کاملترين برنامه و قوانين را براي سعادت بشر دارد در آيات نورانيش مکتب تعليم و تربيت اسلامي را به زيبائي هرچه تمام ترسيم نموده است و خداوند را به عنوان اولين معلم بشر معرفي نموده که به پيامبرش در آغاز بعثت فرمود: ( اقراء باسم ربک الذي خلق) و اينچنين مکتب تعليم و تربيت اسلامي به عنوان مکتبي ممتاز، مستقل و با مباني و اصول مشخص پديدار گرديد که در اين مکتب علم و دانش، معلم و متعلم (شاگرد و مربي) و مدرسه و مکتب خانه از جايگاه بسيار ارزشمند و رفيعي برخوردارند.
در نظام تعليم و تربيت اسلام معلم مسؤل تمام مقدراتي است که براي يک کشور يا جامعه پيش مي آيد و مسول تمام انسان هائي است که زير دست او بايد تربيت بشوند. معلم اگر خودسازي کند و تهذيب نفس نمايد و حاکم برخود باشد افراد يک جامعه صالح و صالحه خواهند بود و اگر در اين ميان معلم تربيت ديني نداشته باشد سبب انحراف نسلها و عصرها مي گردد و جامعه اي را به خرابي مي کشاند و همه سعادت ها و همه شقاوت ها از مدرسه هاست و کليدش به دست معلم است و اين موضوع حکايت گر جايگاه خطير و بسيار مهم معلم و مربي است.
 
محیا گلی
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۱:۴۰:۱۰
من هم برای معلمان خودم خانم سرگلزهی و خانم شهسوار آرزوی سلامتی دارم. خدا کند زنده باشند (2121044) (alef-9)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۱:۳۲:۵۳
دلگرمی ما معلمان جمله پیامبر اکرم است که فرمود
همانا كه من به عنوان معلم انسان ها مبعوث شده ام.
نسرین اکبرپور - شیراز (2121014) (alef-9)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۳:۲۲:۴۲
عارفان علـم عاشـق می‌شوند/بهـ‌ترین مردم معلـم می‌شـوند
عشق با دانش متمم می‌شود/هر که عاشق شد معلم می‌شود (2121369) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۱:۳۵:۰۷
معلم متوسط ​​می گوید . معلم خوب توضیح می دهد
معلم برتر نشان می دهد . معلم بزرگ الهام میبخشد
روز معلم گرامی (2121028) (alef-9)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۱:۴۶:۵۵
خیلی دوست دارم معلم کلاس اولم رو ببینم ولی نمی دونم چه جوری میشه؟؟ (2121072) (alef-9)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۳:۱۹:۲۵
توگوگل سرچ کن شاید اطلاعاتی بدست بیاری (2121358) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۱:۴۷:۵۲
آخر ساعت درس يك دانشجوي دوره دكتراي نروژي ، سوالي مطرح كرد: استاد،شما كه از جهان سوم مي آييد،جهان سوم كجاست ؟؟ فقط چند دقيقه به آخر كلاس مانده بود.من در جواب مطلبي را في البداهه گفتم كه روز به روز بيشتر به آن اعتقاد پيدا مي كنم. به آن دانشجو گفتم: جهان سوم جايي است كه هر كس بخواهد مملكتش را آباد كند،خانه اش خراب مي شود و هر كس كه بخواهد خانه اش آباد باشد بايد در تخريب مملكتش بكوشد.

پروفسور محمد حسابي (2121077) (alef-9)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۳:۲۰:۵۷
این جور آدم ها تکرار شدنی نیستند. عجب جوابی داده؟ (2121366) (alef-10)
 
محمد اسماعیل حمودی
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۱:۵۶:۴۶
اقای حسامی معلم کلاس سوم من در شهر بندرعباس بود. هیچ وقت او را فراموش نمی کنم (2121108) (alef-9)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۱:۵۸:۳۲
اولین جایی که باید کرامت معلمان را حفظ کند آموزش و پرورش است. حرمت امامزاده به متولی آن است. برخی از اقدامات آموزش پروش وهن مقام معلم است. نباید در این محیط مقدس سیاسی بازی کرد باند بازی کرد و مصالح آینده سازان کشور را با حرکات و اقدامات نادرست به بازی گرفت (2121120) (alef-9)
 
م.ن
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۲:۱۲:۰۶
به نظر من کلا آموزش و پرورش از وزیر و مدیرکل شانس نداره (2121176) (alef-9)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۲:۲۵:۳۸
مخصوص دبیر شیمی!
مهر شما، گرافیت وجود مرا الماس کرد. من از با شما بودنم چیزی فرا‌تر از استوکیومتری زندگی و مولاریته شادی‌ها آموختم. امیدوارم کلویید زندگیتان شفاف و معادلات زندگیتان موازنه شده و محلول زندگیتان از عشق و محبت فراسیر شده باشد. با بیشترین درصد خلوص دوستتان دارم و با بالا‌ترین غلظت مولال، روزتان مبارک! (2121215) (alef-10)
 
ماهان نظری
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۲:۲۶:۰۴
۱۰۰۰ گل سرخ تقدیم به معلم عزیزم که به من درس صبر و وفاداری آموخت و مرا در سرزمین دانش بارور ساخت (2121217) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۲:۲۷:۰۰
از الف عزیز قدردانی می نمایم (2121222) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۳:۰۵:۴۰
ارزش معلم درحد جایگاه و ارزش امروز علم در جامعه ی ماست.
علم بهتر است یا ثروت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
به من معلم « فرهنگی » می گویند . اما
چقدر من معلم در فرهنگ امروز نقش و جایگاه دارم ؟ چه کسی من را با این جایگاه اجتماعی الگوی خود قرار می دهد ؟
قاضی دادگاه ضریب حقوقش با یک معلم قابل قیاس نیست. معلم رسالتش انسان سازی است و قاضی رسالتش صدور حکم انسان دور مانده از انسانیت است . (2121323) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۳:۲۱:۲۵
معلم باغبان باغ عشق است
معلم قافله سالار عشق است
همه کار معلم کار عشق است
تو را یاد کردن هم کار عشق است (2121367) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۳:۲۷:۳۸
یکی از آرزوهای دست نیافتنی من این بود که دفتر نمره دبیر فیزیک اول دبیرستانم رو پاره کنم!!! بیمارم نه؟؟ (2121389) (alef-10)
 
فرهنگ زاده
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۳:۵۷:۲۳
آیا در قرآن شما و سنت پیامبر عظیم الشان آن و سیره ی اهل بیت ( ع ) کم در باره معلم و معیشت و قرب و منزلت او تاکید شده است ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ای توبه فرمایان چرا خود توبه کمتر می کنید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چرا خود زر می اندوزید و به دیگران گذشت می آموزید !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
گیرم که معلمی شغل انبیاست و شعارهای دهن پر کن بسیار شنیده است ؟ اما می دانید معنی این جمله چیست که فرزندی به پدرش می گوید «« بابا من به شغل تو افتخار نمی کنم »» وقتی نمی تواند برای من نیازهای اولیه ام را برآورده کند ؟
جانم معلم پاکباز ایثارگررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر . (2121460) (alef-10)
 
فرهنگی
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۴:۰۱:۰۷
آرزومی کنم خانم کبیری معلم کلاس چهارمم زنده باشندآرزوی دیدارشان رادارم بعد از53سال گاهی به عکس شان نگاه می کنم . (2121468) (alef-10)
 
ن.م
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۵:۲۹:۴۲
خبری امروز خواندم مبنی بر پرداخت هزینه درمان دانش اموزی توسط معلم
که بسیار جای قدر دانی دارد
من مربی پیش دبستانی در یکی از روستاهای آستانه اشرفیه گیلان هستم چندین سال است که خودم از دانش آموزان پیش دبستانی که توان مالی ندارن هیچ هزینه ای دریافت نمیکنم که مبادا
نسبت به دوستانش احساس حقارت کند که چرا دوستش مدرسه رفت من نرفتم
سال 89 مبلغ 90 هزار تومان ،سال 90 هم مبلغ 100 هزارتومان
92 مبلغ 230هزار توان
اما مسئله اینه ما مربیان پیش دبستانی اموزش و پرورش درآمدمان حاصل پرداخت همین شهریه هاست
جدیدا بخش نامه ای دادند که کسانی که قبل 86 وارد شدن شامل ازمون استخدامن و من شامل حال آن نمیشم
روز معلم میشود و مدیر کل از طریق سامانه فقط به معلمان رسمی پیام تبریک میدهد
آیا معلم بودن به استخدام بودن است
من به خود می بالم که رسول زمان خود هستم
خواهشا انعکاس دهید شاید ما را نیز معلم بدانند (2121681) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۶:۰۲:۰۶
بذاريد ما معلمان به درد خودمون بسوزيم و بسازيم. اين تكرار روز معلم فقط نمك به زخم ما پاشيدنه! ديگه از اين همه حرف خسته شديم. (2121751) (alef-10)
 
حسن
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۷:۳۳:۱۵
با سلام
به خدا با این جملات به اندازه کافی سیر شده ایم . به خدا اصل موضوع و تمام این جملات را همه ی ما معلمان قبول داریم ولی خود شما بگوئید با این جملات می شود زندگی مرفه نه بلکه یک زندگی ساده داشت ؟
با این جملات آیا می شود که بیمار نشویم و هزینه درمان ندهیم ؟
یکی از دوستان درست می گوید که حرمت امامزاده را باید متولیش نگه دارد ، که متاسفانه متولی این وزارت خانه ( ضمن احترام زیاد به شخصیت ایشان ) توانایی این کار را نداند . وزیری که نتواند با داشتن این همه نیرو دردی را دوا کند پس بهتر است ...
به خدا بهتر این عزیزان سری به مدارس بزنند تا وضعیت تدریس همکاران را از نزدیک ببینند .
با تشکر (2121945) (alef-10)
 
حسن جعفری
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۹:۰۴:۰۵
الف جان لطفا بچاپ تا همه ی مردم بدانند ، مسئوین خود می دانند .

تعداد کل معلمان و کارکنان آموزش و پرورش در سال تحصیلی 92-93، یک میلیون و 13 هزار و 655 نفر عنوان شده است که از این تعداد 481 هزار نفر را معلمان و کارکنان مرد و 532 هزار نفر را معلمان و کارکنان زن تشکیل می‌دهند.
طبق گزارش مرکز آمار و فناوری ارتباطات و اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، 358 هزار معلم در مقطع ابتدایی، 232 هزار معلم در مقطع راهنمایی و 307 هزار معلم در مقطع متوسطه فعالیت خواهند داشت که 61 هزار نفر دیگر نیز در بخش اداری و آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان مشغول به کار خواهند بود. ضمن آنکه تعداد معلمان استثنایی نیز 21 هزار و 500 نفر است.
مسکن
مشکل مشترکی که میان این معلمان وجود دارد مشکل مسکن است؛معلمانی که مبلغ زیادی از حقوق خود را صرف کرایه خانه می‌کنند. بسیاری از این معلمان پس از سال‌ها خدمت در آموزش و پرورش، همچنان نتوانسته‌اند مسکن شخصی داشته باشند و مقدار بسیاری از حقوق خود را هزینه کرایه خانه می‌کنند.

آقای مرادی معلمی که یک میلیون و 100 هزار تومان حقوق دریافت می‌کند و 500 هزار تومان از این مبلغ را کرایه خانه می‌دهد، می‌گوید: برای ثبت‌نام مسکن مهر شش میلیون تومان از ما می‌خواستند و ما این مبلغ را نداشتیم. این معلم که در شیراز زندگی و در یزد تدریس می‌کند، 10 ماه است کرایه خانه را پرداخت نکرده است و چند روز برای تخلیه خانه فرصت دارد. او عنوان می‌کند: درخواست خانه سازمانی کردیم اما، گفتند شما بومی هستید.
آقای مرادی که 27 سال سابقه کار دارد، مشکل بزرگ خود را مستاجری عنوان می‌کند و می‌گوید: 30 سال است که از این خانه به آن خانه می‌رویم، سالی یک یا دوبار منزل خود را عوض می‌کنیم و هیچگاه طعم خانه‌دار شدن را نچشیدیم.
معلم دیگری که در بروجرد مشغول به تدریس بوده و چند ماهی است که بازنشست شده است، می‌گوید: 30 سال کار کرده‌ام اما، هنوز خانه‌ای ندارم.
آقای رستمی که دریافتی حقوق او کمتر از یک میلیون است، ادامه می‌دهد: همکاران بسیاری را می‌شناسم که مانند من پس از سال‌ها خدمت در آموزش و پرورش نتوانسته‌اند صاحب مسکن شوند. این در حالی است که دانش آموزانی داریم که هر کدام شش دهنه مغازه دارند. معلمانی نیز هستند که اگرچه توانسته‌اند صاحبخانه شوند، با این حال اقساط خانه بار سنگینی بر دوش آنها قرار داده است.
آقای محمدیان با 22 سال سابقه کار، در استان مرکزی و در مقطع ابتدایی مشغول به تدریس است. او یک میلیون و 700 هزار تومان حقوق دریافت می‌کند که یک میلیون و 100 هزار تومان آن را قسط خانه می‌دهد. آقای برزگر، معلم دیگری است که 25 سال سابقه کار دارد، در استان مرکزی مشغول به تدریس است. او دریافتی حقوق خود را یک میلیون و 700 هزار تومان عنوان می‌کند که به دلیل پرداخت اقساط ماشین و خانه، در نهایت 500 هزار تومان از این حقوق برای او باقی می‌ماند. یک معاون مدرسه که 23 سال سابقه کار دارد، حقوق دریافتی خود را یک میلیون تومان عنوان می‌کند که 500 هزار تومان آن را کرایه خانه می‌دهد. آقای بیگی می‌گوید که: تصمیم گرفته بود کلیه خود را اهدا کند اما، به کمک همکاران و دوستانش موفق شد قرض‌های خود را بدهد.
معلمان مناطق محروم و صعب‌العبور
برخی از معلمان مشکلات خود را رفت و آمد به مناطقی عنوان می‌کنند که با وجود صعب‌العبور بودن، هیچ مزایایی برای خدمت در آن مناطق به آنها ارائه نمی‌شود. منطقه رودبار قصران، از روستاهای منطقه یک تهران است که برخی از این معلمان در آنجا تدریس می‌کنند.
آقای شمسایی که 27 سال سابقه کار دارد و 900 هزار تومان حقوق دریافت می‌کند، می‌گوید: رفت و آمد از تهران به روستاهایی مانند گرماب یا شمشک حدود چهار ساعت طول می‌کشد، از این رو هر معلمی حاضر به خدمت در این مناطق نیست.
این معلم ادامه می‌دهد: من لیسانس ابتدایی دارم و 13 سال هم سابقه تدریس ریاضی دارم اما، چون کمتر معلمی به این منطقه می‌آید، مجبور شده‌ام ریاضی مقطع هفتم و سوم راهنمایی را نیز تدریس کنم.
آقای صفری، معلم دیگری که در این منطقه تدریس می‌کند و 22 سال سابقه کار دارد، بیان می‌کند: در برخی جاها حتی ماشین نمی‌تواند معلمان را ببرد و آنها مجبور هستند پیاده مسیری را طی کنند.
او ادامه می‌دهد: هنگامی که مسئولان برای بازدید از مدارس این منطقه می‌آیند، تنها دو یا سه مدرسه با شرایط بهتر را به ‌آنها نشان می‌دهند، از این رو آنها از بطن ماجرا خبری ندارند. در این مناطق حتی جابه‌جایی از روستایی به روستای دیگر برای مردم بومی حدود دو ساعت زمان می‌برد.
خانم کیایی معلم آزادی است که در روستایی در منطقه یک تهران مشغول به تدریس است. او که 300 هزار تومان حقوق دریافت می‌کند می‌گوید: به دلیل فرهنگی بودن محیط و اینکه اسمش آموزش و پرورش است، شغل را پذیرفتم.
مشکلات معیشتی
علاوه بر مشکل مسکن، عدم تطبیق حقوق‌های دریافتی با مخارج زندگی از دیگر مشکلاتی است که این معلمان به آن اشاره می‌کنند. آقای بیگی که دانشجو است و یک پسر دانشجو نیز دارد، روزی 10 هزار تومان کرایه تاکسی می‌دهد تا از نارمک تهران به مدرسه‌ای در بومهن برود.
آقای مرادی نیز دو دختر دانشجو و یک دختر که در مقطع پیش دانشگاهی تدریس می‌کند، دارد. او می‌گوید: در برخی موارد از دوستانمان کمک می‌گیریم، چند وقت پیش خانه را دزد زد و چیزی برایمان باقی نگذاشت.آقای رستمی، سه فرزند دانشجو دارد، او معتقد است که حق عائله‌مندی با تورم و مخارج روز تناسب ندارد.
آقای صفری نیز به معلمانی اشاره می‌کند که پس از 10 سال بازنشستگی به دلیل مشکلات معیشتی همچنان به تدریس مشغول هستند. او ادامه می‌دهد: برخی از همکاران با ماشین خود به جابجایی مسافر مشغول هستند. صفری این سوال را مطرح می‌کند که‌ آیا بازنشستگان دیگر مشاغل نیز سرنوشتی مانند بازنشستگان آموزش و پرورش دارند؟
تسهیلات رفاهی
وام، بیمه، پاداش و مزایا از مواردی هستند که این معلمان از آنها ابراز رضایت نمی‌کنند و آن را در مقایسه با مزایای سایر مشاغل نامناسب و نابرابر می‌دانند.
آقای رستمی می‌گوید: برای هر فرزند، بیمه را دریافت می‌کند، آیا با این امکانات می‌خواهند شهروندان را تشویق به فرزند آوری کنند؟ آقای برزگر نسبت به خدمات بیمه طلایی انتقاد می‌کند و می‌افزاید: بیمه‌ای که خدمات دندانپزشکی و هزینه عینک را حذف کند دیگر چه بیمه‌ای است. البته هنوز معلوم نیست که آیا خدمات دیگری هم قرار است حذف شود یا خیر.
آقای شمسایی با اشاره به پاداش معلمان مناطق محروم که از سال 88 حذف شده است. می‌گوید: پیش از حذف این پاداش، سالی یک ماه یا دو ماه به معلمانی که در مناطق روستایی تدریس می‌کردند، پاداش پرداخت می‌شد.
آقای محمدیان با اشاره به سختی کار در مقطع ابتدایی بیان می‌کند: در گذشته، حقوق معلمان مقطع ابتدایی 20 درصد از دیگر مقاطع بیشتر بود که در نظام هماهنگ حذف شد. در رابطه با وام‌های دریافتی، این معلمان نسبت به پایین بودن مبلغ وام‌ها و اقساط گران قیمت، ابراز نارضایتی می‌کنند.
آقای مرادی با اشاره به وامی که دریافت کرده است می‌گوید: یک بار نزدیک دو میلیون و بار دیگر نزدیک سه میلیون وام گرفته‌ام، با این وام‌ها چه کار می‌توان کرد؟ آقای بیگی عنوان می‌کند: ارگان‌های دیگر به کارکنان خود وام‌های بی بهره با اقساط بلند مدت می‌دهند.
این معلم بیان می‌کند: ما از همه مشاغل دیگر عقب افتاده‌ایم، افرادی که در حوزه بهداشت و درمان مشغول هستند حقوق و مزایای آنها با معلمان قابل مقایسه نیست. آقای برزگر می‌گوید: در ارگان‌های دیگر به کارکنان وام‌های 15 میلیون تومانی پرداخت می‌شود. این در حالی است که معلمان وام‌های سه میلیونی دریافت می‌کنند و ماهی 200 هزار تومان باید قسط پرداخت کنند.
نا امیدی و بی انگیزگی معلمان
بدون شک مواردی که ذکر شد، تمام مشکلات معلمان را پوشش نمی‌دهد. به نظر می‌ر سد مجموع این مشکلات و حل نشدن آنها، نوعی بی‌انگیزگی به دلیل فشارهای معیشتی و سختی کار در معلمان ایجاد کرده است.
آقای شمسایی ادامه‌ می‌دهد: معلمان مناطق محروم هیچ پاداشی دریافت نمی‌کنند این در حالی است که در روزهای سخت پاییز و زمستان به سختی می‌توان از این مناطق عبور کرد.
آقای محمدیان با تاکید بر اینکه در این دولت باید توجه ویژه‌ای به معلمان شود، می‌افزاید: معلمان باید انگیزه لازم داشته باشند تا تدریس کنند، در غیر این صورت بعید به نظر می‌رسد که سند تحول تحقق پیدا کند. او ادامه می‌هد: معلمان در حال حاضر انگیزه و رغبت لازم را ندارند.
همچنین، آقای مرادی که به دلیل فشارهای زندگی دچار مشکلات روحی شده است و دارو مصرف می‌کند، بیان می‌کند: همسرم هم به دلیل مسائل زندگی دچار مشکلات جسمی شده است. خانم کیایی نیز با بیان اینکه سال دیگر شغل معلمی را ادامه نخواهد داد، عنوان می‌کند: امسال نمی‌توانم دانش‌آموزان را رها کنم. وقتی می‌بینم که نیروهای شرکتی را استخدام می‌کنند، اما نیروهای آزاد را جذب نمی‌کنند، انگیزه‌ام را از دست می‌دهم.
آقای رستمی می‌گوید: بسیاری از معلمان که فرزندان بزرگ دارند و نمی‌توانند نیازهای معیشتی و مادی آنها را برآورده کنند، دچار افسردگی شده‌اند و انگیزه خود را از دست داده‌اند، مانند معلمانی که فرزندانی در سن ازدواج دارند.

منبع: آرمان (2122121) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۲۳:۰۴:۵۷
وقتی فرزندم از این که معلمم خجالت می کشد و شغلم را به خاطر نداری هایم ریشخند می کند و خودم را سرزنش از دیگرا ن چه انتظاری دارم من چگونه می توانم الگو باشم در حالی که نزدیکترین افراد به من به خاطر رنج هایی که از نداری به آن ها داده ام من را قبول ندارند (2122593) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.