نظر منتشر شده
۲۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 237528
حكم خسارت تاخير تاديه وام
بخش داخلی الف، 21 مرداد 93
برگرفته از درس آیت الله جوادی آملی (باب بيع – ربا) - جلسه ۱۶ فروردين ۱۳۹۳
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۶
اگر كسي گرفتار يك بانك شد كه حالا روز جمعه بود و نرسيد بدهد ،فردا چون يك روز تأخير شد خسارتش تأخير تأديه دارد يا در ترافيك گير كرده آن روز نرسيده خسارت تأخيرش را بايد دهد، اين‎جاست كه آن روايات غليظ و شديد وارد است.

در كارهاي مهم يك بايع داريم، يك مشتري داريم، يك شاهد داريم، يك سند داريم، اين كارهاي مهم است؛ اين طايفه از روايات مي‌فرمايد كه در خريد و فروش ربوي بايع ملعون است، مشتري ملعون است، سند نويس ملعون است، شاهد ملعون است، همه را لعنت كرده است و اين قاعده فقهي را هم كه همه شما مستحضرهستيد «إِنَّ اللَّهَ إِذَا حَرَّمَ شَيْئاً حَرَّمَ‏ ثَمَنَهُ».[۲۰] اين بانكدارهاي بيچاره وقتي كه بدانند اين فاكتور بازي است و اين روحش رباست، كار اينها مي‌شود حرام؛ وقتي كار اينها حرام شد، حقوق اينها مي‌شود حرام، چرا عمداً به جهنم مي‌روند؟! حقوق در برابر يك كار حلال است، مگر كسي كار حرام كند، حقوق مي‌تواند بگيرد ؟ «إِنَّ اللَّهَ إِذَا حَرَّمَ شَيْئاً حَرَّمَ‏ ثَمَنَهُ» اين از قواعد متقن فقهي ماست. مجلس شوراي اسلامی خدا حفظشان كند که تلاش و كوشش كردند و تصويب كردند، شوراي محترم نگهبان تصويب كردند و همه را اسلامي كردند، ما داريم با فاكتور اين مسئله را «كأن لم يكن» مي‌كنيم و مي‌دانيم كه اين فاكتور بازي است و اين روحش رباست.

اگر آنكه مصوبه مجلس است و آنكه مصوبه شوراي نگهبان است، همان عمل شود که مشكلي نيست و ربايي در كار نيست يا مضاربه است يا عقود ديگر که اسلامي است، اما اگر به صورت فاكتور بازي باشد، طرفين بدانند، بگويد ما كار نداريم برو فاكتور بياور، اين مي‌شود كار ربا و وقتي كار حرام شد، حقوق آن هم مي‌شود حرام، ما هم مرگ را فراموش كرديم، هم خطوط كلي فقه را فراموش كرديم و نمي‌دانيم كجا داريم مي‌رويم؛ اين ﴿بِما نَسُوا يَوْمَ الْحِسابِ﴾[۲۱] خطري است که دامن‎گير همه ماست. بنابراين در اين روايات باب همه؛ يعنی بايع، مشتري، سند نويس، كاتب و مشاهد همه را لعن كرده است.

اينكه در پايان سورهٴ مباركهٴ «بقره» فرمود كاري كه مي‌كنيد ﴿وَ لْيَكْتُبْ بَيْنَكُمْ كاتِبٌ بِالْعَدْلِ﴾؛[۲۲] وام مي‌دهيد يا تجارت مي‌كنيد، سند تنظيم كنيد و شاهد بياوريد ﴿إِلاّ أَنْ تَكُونَ تِجارَةً حاضِرَةً تُديرُونَها بَيْنَكُمْ﴾[۲۳] حالا يك مقدار پياز، يك مقدار سيب زميني، يك بسته نان، يك بسته آب داريد مي‌خريد اين ديگر سند نمي‌خواهد ﴿إِلاّ أَنْ تَكُونَ تِجارَةً حاضِرَةً تُديرُونَها بَيْنَكُمْ﴾؛ يك تجارت داير و رايج و دارج روز سند نمي‌خواهد، اما خريد و فروش‎هاي مهم سند مي‌خواهد؛ همه اينها را در آن آيات و روايات لعن كرده است.

ديني كه مي‌خواهد جامعه مقاوم باشد، ديني كه مي‌خواهد جامعه كريم باشد، روي پاي خودش بايستد، مزدور كسي نباشد و نان مزدوري نخورد، اين دين شريف پرور و كريم پرور است؛ شرع و شرف را به هم آميخت كه ملت متشرع شريف خواهد بود.
 
کارمند بانک
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۱:۰۶:۵۷
جناب بخش داخلی الف عزیز :من کارمند بانکم همه اینهائی را که هم گفتی قبول به نظر جنابعالی من که متاهل و دارای چند فرزند هستم الان چه کنم استعفا دهم ؟؟!!آیا سود بانکها که به خزانه دولت واریز می شود و حقوق سایر کارکنان دولت نیز از آن پرداخت می شود حلال است ؟؟!!گفته اند دیر کرد بانکها حرام است ،اگر بانک دیر کرد نگیرد به نظر شما مردم رغبتی به باز پرداخت بدهی های خود دارنذ؟ بانکها از محل سرمایه های مردم و پس انداز آنها وام میدهند آیا کاهش ارزش پول مردم و سرمایه های بانک در اثر تورم جایگزینی برای آن هست ؟؟!!آیا دیرکرد مالیات ،عوارض شهرداری ،جریمه راهنمائی و رانندگی ،پرداخت حق بیمه ،تاخیر در تمدید گواهینامه ووو... حرام نیست ؟؟!!استناد به آیه های قرآنی برای اثبات حق گوئی تان کار خوبی است ولی آیا در گیر کردن ذهن چندین هزار کارمند زحمتکش بانک که با عرق جبین جهت خدمت به مردم تلاش می کنند و فقط مجری سیاستهای بانکها هستند با این جمله که شما حقوقتان حرام است کار درستی است ؟؟!! بله ما خودمان هم می دانیم ملعون هستیم ! ولی آیا بهتر نیست بجای ایراد گیری راهکار عملی ارائه دهید ؟من بارها و بارها در ذیل اخبارتان پیام گذاشته ام ولی شمایان از پیامهائی که به چالش کشیده می شوید خوشتان نمی آید و منتشر نمی کنید اینها را نوشتم که لااقل اگر منتشر هم نشود خودتان بخوانید .ضمنا در پایان به عرض برسانم اگر روز سررسید وام جمعه و یا تعطیل باشد بانکها برای آن دیرکرد نمی گیرند . موفق و پیروز باشید (2304386) (alef-13)
 
هادی
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۵:۵۱:۵۵
عزیز دل خیلیها ممکن است بخاطر پول حرام زحمت و مشقت بکشند ولی این باعث نمیشود پول حرام، حلال شود. اگر شما و بسیاری دیگر از کارمندانی که مانند شما زحمتکش اند و میخواهند پول حلال به خانه ببرند اعتصاب کنید، چرا بانکها مجبور نباشند که این وضعیت نابهنجار را درست کنند. این درگیریهایی که با این آیات قرآن برای شما پیش میآید ضربه ای به شماست تا به خودتان بیایید و منشأ مشکلات درونی زندگی خود و جامعه تان را بفهمید، نه اینکه گله کنید که چرا فکر من را درگیر کردید. راه کار عملی اینست که به جای عملکرد سیستم بانکی بر اساس سیستم بانکی انگلیس منحوس (سیستم ربوی) سیستم را به مضاربه ای برگردانیم. نه اینکه بخواهیم با دور زدن صورت معاملات را درست کنیم و در ظاهر مضاربه هم داشته باشیم اما محتوای معاملات ما ربوی باشد.
انشاء الله خدا همه ما را از خواب گران بیدار کند (2305927) (alef-13)
 
شهروند
۱۳۹۳-۰۵-۲۲ ۰۸:۳۰:۲۰
داداش شما وام نگیر . چرا کارمندان بانک اعتصلب کنن که فردا اخراج شن؟ مردم باید اعتصاب کنن و وام نگیرن (2307418) (alef-13)
 
داریوش
۱۳۹۳-۰۵-۲۲ ۲۱:۴۰:۵۳
آقا هادی سلام
من هم کارمند بانک هستم فقط دو سوال ساده دارم خواهش می کنم صادقانه جواب بدهید.
1- فرض کنیم وضع مالی خوبی دارید، آیا حاضرید یک میلیون تومان به من قرض بدهید و من یکسال دیگر عین پول شما رابدون فزونی به شما برگردانم؟
2- در صورتی که جوابتان مثبت بود و پول را به من قرض دادید، اگر من به قول خودم عمل نکردم و در موعد مقرر پول شما را پس ندادم، تکلیف طلب شما چه می شود؟ اگر به جای یکسال پس از پنج سال پول شما را پس دادم باز هم راضی می شوید که فقط اصل پولتان را بستانید و تمام؟
لطفاً صادقانه پاسخ دهید.
و اما سخنی با نویسنده مقاله فوق؛ دوست عزیز آیا قرآن فقط در مورد ربا آیه دارد؟ آیا آیه "لیس للانسان الا ماسعی" از قرآن نیست؟ آیا فکر نمی کنید به جای تخریب ساختار نصفه نیمه و معیوب اقتصاد متزلزل کشور بهتر است مردم را به کار و تلاش بیشتر و تولید تشویق کنیم تا از وابستگی صرف به وام های با بهره بالای بانکی فارغ شوند؟ راستی نظر علمای اعلام در مورد معضل ""تورم"" و کاهش ارزش پول و تحلیل رفتن قدرت خرید آن چیست؟ آیا شرایط اقتصادی امروز با شرایط دوران پیامبر یکسان است؟ پس ملاحظات مربوط به مقتضیات زمان و مکان چه شد؟ کدام یک از آقایان مجتهدین و مراجع عظام محترم از نزدیک در جریان عمق مشکلات و فجایع سیستم بانکی قرار دارند؟ آیا با وجود اعمال این جرایم تاخیر به قول شما حرام ما دارای بیش از 150 هزار میلیارد مطالبات معوق هستیم بس نیست؟ تازه جریمه تاخیر هست مردم اغلب رغبت به بازپرداخت بدهی خود ندارند اگر نبود چه میشد؟ آیا اوفوا بالعقود از اصول اخلاقی اسلامی و قرانی نیست؟ چرا به مردم اینها را تذکر نمی دهید؟ آیا پول مردم نزد ما امانت نیست و باید هر جور که شد حیف و میل شود؟
هر کس یکطرفه به قاضی برود باید هم راصی برگردد.
در خانه اگر کس است یک حرف بس است. (2310129) (alef-13)
 
علی 12
۱۳۹۳-۰۵-۲۳ ۱۴:۲۶:۲۱
مگه ما که کار دولتی نداریم، روزیمونو خدا نمیرسونه؟
شما معلومه چشمت به پول رباست، نه به قدرت خدا.
نوش جون، از این حرفا بزن، شاید حقوقت حلال شد. (2311571) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۲:۱۶:۳۶
تا ما بجایی نرسیم که دولت پاسخگو داشته باشیم با زور چماق انها همیشه درست هستند و این ملت مالیخولیای است که همیشه اشتباه میکند. بر اساس طرح های زود بازده از بانک ....تقاضای تسهیلات مالی کردم و علیرقم اینکه انها تحریم بودن کشتیار انها شدم که اجازه بدهند L/C را از بانک خصوصی باز کنم موافقت نکردن و بعد از 7 ماه و 5بار فرستادن L/C از طریق راه های مختلف باز هم موفق نشدن و بالاخره اعلام داشتن دستمزد کاری که نکرده اند .....ریال است که پس از کسر ان بقیه اورنده من را پس میدهند (پول ملت بیچاره مفت بدست انها میرس) بناجار یا میباستی مثل همه کار را ول میکردم یا از محلی دیگر پول را تهیه میکردم. و در ان شهر از 227 موافقت اصولی که داده بودن تنها 11 تا از انها (یعنی کمتر ار 1٪) موفق به اخذ پروانه بهر برداری شدن که یکی از انها من بودم. نامه ای به بانک مرکزی نوشتم و جریان را توضیح دادم و در ان به انها یاد اور شدم که اگر من کلاس رقاصی رفته بودم و شاگرد اول میشدم یک سکه بمن میدادن حد اقل جواب مردم را بدهید. 3 سال است که از انها خبری نیست. (2304765) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۲:۵۸:۳۲
کو گوش شنوا (2305027) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۳:۵۰:۰۹
اولا بانکها در صورت تقارن روز سررسید قسط یا وام با روز تعطیل درصورت پرداخت در روز بلافاصله بعد از تعطیلی جریمه تاخیر دریافت نمی کنند.
دوماً با قبول مشکل دار بودن این نوع معامله چرا یک نفر یا یک گروه بعد از بیش از سی سال نتوانسته اند یک مدل جایگزین مطابق شرایط اقتصادی امروز ارائه کنند؟ شورای فقهی بانک مرکزی چه می کند؟ حوزه های علمیه چه می کنند؟ مجلس شورای اسلامی چه می کند؟
در هر جایی که یک چیزی منع شده ما به ازای حلال آن هم وجود دارد. در این بحث چرا بررسی نمی شود که با وجود تورم چند ده درصدی رسمی در کشور چگونه می توان وام قرض الحسنه پرداخت کرد؟ درصورت عدم بازپرداخت وام قرض الحسنه چه اقدامی میتوان کرد؟ آیا از لحاظ شرعی وام دهنده قرض الحسنه می تواند پول خود را مطالبه کند؟ و ... چه بسیار وام گیرندگانی که وامهای با نرخ بهره ترجیهی گرفته اند اما وقتی با تورم روبرو می شوند عدم بازپرداخت وام را حتی با تعلق جرایم تاخیر به صرفه تر می بینند.
صرف ایراد گرفتن مشکلی را حل نمی کند . راه حل عملی ارائه دهید. (2305310) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۲۰:۲۶:۵۰
من روز 13 فروردین سررسید وامم بود فرداش که 14 فروردین بود پرداخت کردم ازم هزارتومان جریمه گرفت .
گفتم چرا کارمند گفت باید 10 فروردین قبل از تعطیلات پرداخت می کردید .
مدرکش هم موجوده .
بانکش هم یکی از بانکهای قرض الحسنه بود . (2306710) (alef-13)
 
Ali pandjou
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۴:۳۱:۴۰
سلام :
خدا شاهد است بانکها عمدا با برخی بدهکاران که داوطلب تسویه حساب هستند تسویه حساب نمیکنند تا سود و جریمه را زیاد کنند.
اگر بدانیم جناب آقای توکلی حمایت کنند و در مجلس به فکر چاره این حرام خوری باشند من مدارک و اسناد مربوطه را ارسال میکنم. از تبریز (2305524) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۹:۰۳:۱۸
دوست عزیز همشهری، این ادعای شما حق الناس است شرم کنید. تسویه وام برای بانک به علت برگشت منابع به مراتب سود آور تر از جریمه است. حتما مورد شما شرایط خاصی است که در چهارچوب قوانین نمی گنجد. (2306551) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۲ ۱۳:۴۶:۰۲
شرم رو باید بانک بکنه من سند دارم که بانک اصل وام مرا نگه میداره وبامن تسویه نمیکنه. (2308717) (alef-13)
 
علی 12
۱۳۹۳-۰۵-۲۳ ۱۴:۲۸:۱۴
اتفاقا شما شرم کنید، دارید از چی دفاع میکنید؟
همه موارد ارائه وام شده شرایط خاص، دیگه چیز معمولی وجود نداره. (2311583) (alef-13)
 
عباس
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۵:۰۷:۱۹
بله وقتی بخور بخور زیاد باشه همین میشه وقتی برای توجیه ربا میگیم طرف چه رغبتی داره به موقع قسطش رو بده همین میشه!پدر بنده از صندوق ادارشون (بدون سود)وام برداشته ماهی ٣۵٠ قسط میدی،اما از بانک بوق وام برداشته ماهی ١٩٠ قسط میده،پدری که این قسط ١٩٠ از خانواده ما در آورده قسط ٣۵٠ تومنی در نیاورده!اسلام نظر قاطعی درباره نزول داره که هم نفر نزول دهنده بیچاره میشه هم گیرنده،ولی فکر کنم فعلا فقط طرف نزول گیرنده نابود میشه،طرف نزول دهنده(بانک) روز به روز قوی تر میشه (2305706) (alef-13)
 
شهروند
۱۳۹۳-۰۵-۲۲ ۰۸:۳۴:۵۳
خودت فهمیدی چی گفتی داداش؟ (2307428) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۲۰:۲۱:۳۱
اسمش کارمزد است و نزول نیست !
پس حلال است ! (2306698) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۵-۲۳ ۱۷:۵۳:۲۲
دوست عزیز، کارمزدی که شما فرمایش میکنید، از اسمش پیداست، باید مزد کاری که بانک انجام میدهد باشد. به این معنا که از این طریق حقوق کارمندان، هزینه آب و برق، اجاره مغازه و.... تامین شود. نه بیشتر. حالا به نظر شما این سودهای کلانی بانکها از مشتریان خود دریافت میکنند کارمزد است؟؟؟؟ (2311989) (alef-13)
 
على
۱۳۹۳-۰۹-۲۷ ۲۱:۴۴:۴۳
اقا بكو ببينم كجاى دنيا همجين كرمزدى ميدن؟ من ٥ سال بيش جهارميليون و دويست ازبدهي ام به بانك باقي ماند.الان بعداز تسويه حساب يكجا و كلي به من يه بركه دادن كه هشت ميليون و سيصد جريمه دير كرد بايد بدهي وبا تخيفيف هفت ميليون و بانصد هزارتومان بايد برداخت كني.از اون طرف خودشدن تو كامبيوتر حساب كردن ميكن شما بنج سال بيش جهارصد تومان اضافه دادى كه اونو از جريمت كم كرديم.بعد كرفتن بركه ديدم اونو صدوشصت تومان منظور كردن.رفتم ميكم اقا جهار ودويست شما تو اين مدت بيش من بوده حالاهفت و بانصد (جداى از اصل بدهىكه با هم ميشود ١٢ميليون تومان) بايد بدم وطبق اسناد خودتان دقيقا تو همين مدت جهارصدهزارتومان من دست شما بوده تقريبا ميشه ١٠درصد طبق محاسبات خودتان بس حداقل اينو از اين مبلغ جريمه من كم كن يا لا اقل همون جهارصد تومان رو كم كن (بول من مثل يخ تو بانك اونا اب شده از ٤٠٠رسيده به ١٦٠_١٧٠ولي بول اونا بيش من سه قلو زاييده)بركشته ميكه اون حسابارو ولش كن حساب شده و تموم شده. ببينم تو كجاى دنيا اينجورى كارمزد ميدن كع حلال باشه. جا داره در جواب اون اقا كه ميكه مردم اعتصاب كنن وام نكيرن بكم كه منى كه مثلا ١٠ سال بىش وام كرفتم و تو قراردادم اصلا از تاديه اسمي نيست بايد جكار كنم؟شما كلا از مرحله برتي اخه جريمه دير كرد وام يعني كارى كه جند سال بيش انجام شده اقاى دانشمند جشم بعد از وامةنكيريم ولي اين معادله رو شما حل كن طورى كه ما از فرمان خدا سر باز نزنيم. متشكرم (2554759) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۵-۲۲ ۰۶:۰۷:۵۲
ایا کسی هست که در حرام بودن ربا شک داشته باشد ؟ طبیعی است که جواب سوال منفی خواهد بود . بحث اصلی بر سر مصادیق رباست ، اگر عملکرد کنونی بانکها در دریافت سود از وامها ، دریافت جریمه دیرکرد از مصادیق ربا محسوب شود ، تمامی احکام و موارد فقهی معتبر منتسب بدان نیز معتبر خواهد بود.موضوع تنها در فاکتور بازی محدود نمی شود ، بلکه اگر شخصی برای انجام کاری تولید ویا تجارت و خدمات وامی دریافت کردو در اثر شرایط کاری و اوضاع اقتصادی جامعه موفق به بازپرداخت وام در سر رسید نشد ، ایا جریمه ان رباست ، موارد بسیار زیاد است ،لذا بهتر است که علما محترم بصورت صریح و واضح و بدون هرگونه مصلحت اندیشی تکلیف این قضیه را روشن کنند، و در غیر اینصورت با هرگونه تعلل و مساهمه در این مورد مسئولیت گناهان و خطاهای افراد شاغل در بانکها ، وام گیرنده و کلیه کسانی که درگیر اینکار بوده بعهده علما خواهد بود. حلال و حرام خداوند مصلحت اندیشی بر نمی دارد . از حضرت اقای جوادی املی انتظار موضعگیری صریح و روشن داریم. (2307338) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۲ ۰۸:۳۲:۳۹
نویسنده مطلب بسیار سطحی برخورد کرده است. بانک هیچ پولی ندارد پول من در بانک است و بانک ان را وام داده تا سودی را قرار بوده به من برگرداند. دوستان عزیزی هم که از بلبشوی حافظان قانون در کشور با اطلاع هستند پول را گرفته اند و اصل و فرعش را نمیدهند حال بفرمایید بانک که باید سود مرا پرداخت کند چه کند آیا بانک میتواند به من بگوید مشتری عزیز چون فلانی پول شما را برده من نمیتوانم سود شما را بدهم اگر این جریمه ها نباشد سنگ روی سنگ بند نمیشود. البته میشود به روشهای قدیم بازگشت و بانکها را تعطیل و اسباب نزول خواری که به هیچ کس حساب پس نمیدهد پهن کرد. (2307423) (alef-13)
 
فرهاد
۱۳۹۳-۰۵-۲۲ ۱۶:۳۲:۰۳
آقا من کارمند بانک هستم.
چندتا نکته عارض بشم خدمتتون.اولا بانک برای سر رسید در روزهای تعطیل جریمه دریافت نمیکند.دوما حالا که بانک یه محصول اقتصاد غربیست.چطور میتوانید قوانین آنرا تغییر دهید؟در اسلام سنت بسیار خوب قرض الحسنه داریم اما من شهروند وقتی این وام رو بگیرم تعمدا پرداخت آنرا به تاخیر میندازم.چون فرهنگ اسلامی در من نیست.چون وفای به عهد در من نیست.پس چون من خودم مشکل دارم باید به زور قانون از من پول را پس بگیرند.اما ما چه قانونی داریم برای این منظور؟آیا ما شخص بدهکار را از خدمات اجتماعی محروم میکنیم؟آیا قوه قضا پشتیبانی میکند؟برای وصول یک وام معوقه حداقل دو سال بعضی مواقع بیشتر باید زمان در دادگاهها گذاشت.پس بانکی که وکیل سپرده مردم هست نباید حقوق موکل را زنده کند؟نباید حق خودش را زنده کند؟ابزار و شیوه قانونی چیست؟در طی این مدت که پول دست وام گیرنده بلوکه میشود و از جریان اقتصادی بانک خارج میشود خصارت حاصله از کجا باید جبران شود؟آیا برای این منظور پوشش بیمه ای داریم تا جریمه تاخیر را حذف کنیم؟
وقتی نرخ تورم 40 باشد و نرخ وام بانکی 26 درصد آیا وام گیرنده از سود 14 درصدی که تحت شرایطی بیشتر هم میشود دل میکند؟
برای اینکه مشتری جریمه تاخیر نخورد میتواند از شیوه های مختلفی برای پرداخت استفاده کند مانند وصول مکانیزه.اینترنت بانک.موبایل و تلفن و عابر بانکها استفاده کنند.کسی که اقساطش را نمیدهد بنایش بر ندادن عمدیست نه مشکلات ترافیک یا تعطیلی بانک.
ابتدا ضعف فرهنگ و اخلاق اجتماعی و سپس ضعف شدید قانون موجب این مسایل مرتبط با هم میشود (2309420) (alef-13)
 
سهند
۱۳۹۳-۰۵-۲۲ ۱۶:۵۴:۴۰
اگر با كلمات بازي نكرده و بر اساس مفاهيم آن تفسير شود شايد به نتيجه بهتري در اينگونه مباحث برسيم. پول يك كالاست كه ارزش ذاتي آن تقريبا ناچيز است ارزش رسمي آن است كه به آن اعتبار ميبخشد بر عكس زمان هاي گذشته كه جنس آن از فلزات گرانبها يود و ارزش ذاتي داشت. سكه طلا يا نقره با توجه و وضعيت اقتصادي هر جامعه جايگاه ارزشي مشخي دارد و ارزش آنت متناسب با كالاهاي ديگر و روند هاي اقتصادي دچار تغييراتي ميشود ولي ارزش رسمي پول بخاطر غير ذاتي بودن شديدا تخت تاثير عوامل تعيين كننده اقتصادي است. به فرض اگر معادل وام گرفته شده از بانك طلا پرداخت شود و موقع بازپرداخت طلا گرفته شود ديگر دليل بر گرفتن سود وجود نداشت چون در اين اقتصاد مت ارزش طلا تقريبا ثابت و تغييرات آن كم است ولي آيا يك ميليون وامي كه سال گذشته از بانك گرفته ايم با يك ميليون الان ارزش يكساني دارد؟
البته مبحث طولاني و عميقي را مي طلبد ولي چندان غير قابل فهم نيست كه زماني اين كار ربا محسوب ميشود كه ارزش پول جاري ثابت باشد. نويسنده محترم بهتر است اينقدر از درستي تفسير خويش اطمينان نداشته باشند .
با احترام (2309479) (alef-13)
 
110
۱۳۹۳-۰۵-۲۲ ۲۱:۵۴:۵۳
اخذ وجه التزام در بانکها به دو شرط توسط شورای محترم نگهبان و نیز شورای فقهی بانکها بتایید رسیده است اولا بعنوان شرط در ضمن عقد آورده شود البته در عقود اسلامی نه قرض الحسنه و دوم اینکه جنبه بازدارندگی داشته باشد نه وسیله ای برای کسب سود بیشتر در واقع وجهی باشدکه مستری را ملتزم به پرداخت بموقع اقساط کند لذا اگر بانکی عامدانه فرصت به مشتری دهد برای کسب سود بیشتر قطعا حرام و ربا می باشد ضمنا بزرگواری که شبهه مطرح میکنند در خصوص مسایل فقهی عقود اسلامی در بانکها توصیه میکنم مطالعات بیشتری داشته باشند و البته پیشنهاد بنده به مدیر محترم سایت این است اگر در این زمینه دغدغه ای دارند نسبت به آموزش و آگاه سازی مردم در خصوص مبانی فقهی قراردادهای بانکی گام بردارند تا مردم عزیز پای هر قراردادی را ناآگاهانه امضا ننمایند . بنقل از معصوم ص اول فقه بیاموزید سپس تجارت کنید. (2310156) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۴ ۰۸:۵۸:۰۶
سلام فقط خواستم راهکاربدهم وان این است که دوستان میتوانند بصورت اینترنتی وازطریق عابربانک وهمراه بانک اقساط راپرداخت نمایند.موفق باشید. (2312732) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۵-۲۴ ۱۲:۲۷:۰۹
شما وقتی هر مبلغی از بدهیتان را به بانک پرداخت میکنین اول بانک جریمه دیرکرد را برداشت میکند بعد اگر مبلغ پرداختیتان اضافه داشت نوبت سود میشه اخر سر نوبت اصل وام یعنی وام گیرنده همیشه بدهکار و بانک ها این مردم بیچاره رو میدوشند و در کشوری که 90 در صد بنگاههای تولیدی ورشکست شده اند بانکها سودهای سر به فلک کشیده کسب کرده اند عزیزان فکر میکنین مسئولین اینارو نمیدونن تذکر و نظرات ایات عظام را نمیدونن .
قربون شکلتون اصلا قرار بر بدبخت کردن مردم هست (2312954) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۵-۲۴ ۲۲:۲۳:۱۳
با سلام خدمت بخش داخلی و نگارش کننده متن باید عرض کنم که از قدیم گفته اند خان می بخشد خانعتی خان نمی بخشد این قانونی که حضرت عالی صحبت ان را می فر مایید قانون بانکداری که نام ان را گذاشته اند بانکداری اسلامی و بدون ربا اما خود مرجعی در خود رژیم قانون گذاری اسلامی بنام مرجع تشخیص مصلحت ان ربایی را که دین وشرع حرام اعلام نموده ان مرجع محترم به دلیل مصلحت حلال کرده چرا با طرح اینگونه مقالات اذهان مردم را خراب میکنید (2313879) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.