نظر منتشر شده
۱۳۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 221363
به بهانه هجمه‌های اخیر علیه «پایتخت 3»؛
ماهیگیری سیاسی در زلال قومیت‌های ایرانی
هادی سلیمی، 13 فروردین 93
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۰
باز هم ماجرای تکراری قومیت گرایی و جان گرفتن دوباره آن این بار به بهانه ویژه برنامه نوروزی سیما و موج سواری های رسانه ای و درهم تنیدگی منافع حزبی و سیاسی در تلاش برای تلخ نمودن تجربه شیرین طنز عوام بدور از تمسخر، در ذائقه مخاطب ایرانی؛

این بار سریال پایتخت مورد بی مهری های سیاسی قرار می‌گیرد. هرچند انتقادات متعددی بر عملکرد محتوایی سازمان صدا و سیما وارد است و بارها مورد نقد نگارنده واقع گشته، اما نباید در مسیر انتقاد از اعتدال و میانه روی خارج شد و نقاط مثبت را نادیده گرفته و انکار کرد. گویا برخی از مسئولین در تلاش برای خود شیرینی و جا نماندن از قافله جریان انتقادی، حاضرند بر واقعیات و ذائقه مخاطب پشت پا زده و مترصد فرصتی برای آینده سازی های خیالی خود باشند.

شکل گیری و تاریخ و تمدن کشور ایران و سلسله آریایی از دیرباز قرین با تنوع قومیتی بوده و خود متضمن مزیت های فراوانی در طول تاریخ برای کشور بوده است. به جرات می توان گفت ایفای نقش قومیت های مختلف در شکل گیری و به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی از موثر ترین عوامل بوده است . با اندک مروری در تاریخ درمی یابیم، نام اقوام ایرانی با وقایعی حماسی و غرور آمیز عجین گشته است که خود برآمده از تعهد آنان به دین و فرهنگ دیرینه شان است؛ عملکرد اقوام توانسته در برهه های مختلف جریان های منحط فرهنگی و سیاسی کشور را محدود و بعضا محو کند، وقایعی همچون قیام سربداران و اسطوره های مقاومتی همچون ستار خان و باقرخان تا مبارزات مردم اصفهان و تبریز و شیراز و سیستان همگی گواه این مدعاست ؛ لذا سناریوی تخریب این نقطه قوت به صورت نرم و سخت همواره مد نظر بدخواهان این سرزمین و ایران و ایرانی بوده است.

با مرور تاریخ شاهد آن هستیم که در مقوله فرهنگ تلاش برای تخریب چهره اقوام و گویش ها چه در قالب تمسخر های گاه و بیگاه و چه در قالب محو نمودن رسانه ای و عدم وزن دهی به موفقیت های اقوام دنبال می گشته؛ این حرکت در دوره پهلوی به اوج رسیده و رسما مظاهر فرهنگی اقوام مورد هجمه قرار می گیرد و حتی لباس های بومی مناطق نیز با لباس های متحد الشکل غربی جایگزین می شود ؛ فضای هنر و رسانه نیز از این هجوم بی نصیب نمانده و شاهد شکل گیری هنر تقلیدی و بی هویت در سینما، موسیقی، نشر و سایر عرصه ها بودیم. یقینا شکستن این پارادایم که چند دهه از طرق مختلف تغذیه و حمایت گشته بسیار دشوار بوده و احتیاج به فرهنگ سازی در قشر هنرمند کشور و تولید ادبیات هم تراز این موضوع را دارد.

با مروری در پرونده سینما و تلوزیون و سایر عرصه های فرهنگی در می یابیم که متاسفانه تولیدات آنان، توفیق چندانی در رفع این نقیصه نداشته و کمتر برنامه ی هویت سازی توانسته به مقابله با این نقص بپردازد. جامعه سینمایی و سیمای کشور اسیر توجه نقطه ای و مبالغه آمیز بر موضوعات انتزاعی بدور از واقعیت با محوریت شهر تهران و فرهنگ و سبک زندگی لایه بسیار نازکی از مردم است. فضای نشاط رسانه ای نیز به تقلید از طنز های غربی به سمت سوژه های کم ارزش و بی محتوا آن هم به کمک تخریب و تمسخر پیش رفته است و این خود هزینه ای استراتژیکی را بر فرهنگ و اجتماع تحمیل می کند.

اما در کنار این نقاط ضعف خوشبختانه چند سالی است جامعه هنری کشور و صدا و سیما حرکتی اصلاحی را آغاز کرده و شاهد تولید برخی برنامه های فاخر با رویکردی متناسب در رفع خلا های کشور در حوزه های مختلف هستیم؛ پروژه های هویت ساز سینمایی و برخی برنامه های تلوزیونی برای کودکان و برخی سریال های سیما از این جنس اند. فضای طنز فاخر در برنامه هایی نظیر قند پهلو و برنامه هایی هویت ساز برای کودکان نظیر کلاه قرمزی و شکرستان و برنامه هایی در تلاش برای ترویج فرهنگ بومی همچون سریال پایتخت از نمونه های موفق در ورود به چنین عرصه ای هست.

اگرچه سریال پایتخت از برخی نقطه نظرات نقاط ضعف بسیار جدی دارد که بارها و بارها مورد انتقاد منتقدین واقع گشته اما جسارت ورود به فضای جدید و خلق سناریو ها و کاراکتر های عامی که در عین حال از جذابیت آنها کاسته نشده و انتخاب سوژه هایی که کمتر مشابه آن دیده شده ستودنی است. آنچه اهمیت این سریال را دوچندان می کند خط شکنی و ورود به فضایی جدید آن هم در رده حساس ترین برنامه های ویژه نوروزی و کسب موفقیت در جلب رضایت مخاطبان است؛ تا جایی که توانسته خود الگویی از برنامه ی هویت ساز و شاد به دور از تمسخر و لودگی باشد. البته همان طور که گفته شد با بررسی این برنامه از دیدگاه های مختلف می توان انتقادات متفاوتی نیز به آن وارد کرد اما موفقیت این سریال و وجوه مثبت آن توان جبران این نواقص را دارا ست؛

متاسفانه در کمال تعجب شاهد آن هستیم که یکی از نقاط قوت برنامه که توجه به اقوام مختلف علی الخصوص مردم خطه مازندران است از دید عده ای محدود تبدیل به نقطه ضعف این سریال می گردد؛ جالب آنکه یکی دو تن از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز مصاحبه های شدید الحنی را علیه این سریال کرده و برخی رسانه های محلی نیز به انتقاد از این سریال پرداخته اند. یقینا عرصه نقد و تضارب آرا از حقوق حقه هر مخاطبی است و بستر آن برای مردم فراهم است اما این امر وقتی منجر به حرکت های بعدی از جانب برخی مسئولین دولتی و یکی دو نماینده از جناحی خاص می گردد، بیش از پیش تعجب برانگیز می شود. جالب اینجاست که پس از فراخوان های متعدد تنها جمعی ۵۰ نفره مقابل استانداری تجمع می کنند و مسئولین محترم این مطالبه را خواسته مردمی دانسته و تمام هم خود را در توقف پخش این برنامه نهاده اند.

یقینا فضای اردو کشی روش مناسبی برای به کرسی نشاندن نظرات نیست حال آنکه این امر نیز محقق نشده است و بهتر است مسئولین محترم منطقه گوشه چشمی هم به نظر سنجی های مردمی که از هم وطنان علی الخصوص مردم شریف مازندران تهیه گشته داشته باشند، چرا که سریال پایتخت بنا بر آمار ها جز سریال های محبوب سیما نه تنها در این عید نوروز بلکه در طول سریال های نوروزی تمامی سالها بوده و همین که سری سوم این سریال نیز مورد استقبال مردم قرار میگیرد خود محکم ترین گواه این مدعاست. آیا واقعا آسیب شناسی مسئولین محترم آن قدر دقیق و عادلانه بوده که بدون قضاوت جامع حکم به ادامه بازپخش سریال می دهند و نظرات مردم را در این قضاوت دخالت نمی دهند،

اما ای کاش مسئولین محترم دولتی استان اندکی سعه صدر بیشتری در ورود این چنینی به موضوع از خود نشان می دادند. همان طور که شاهد هستیم نا آرامی های منطقه تماما ناشی از حربه دشمن در ایجاد تفرقه و اختلاف در میان اقوام و ادیان مردم است تا آنها را از مشترکات شان در دین و فرهنگ و ملیت به سمت افتراق های حاشیه ای سوق دهند. یقینا کشور ما نیز همواره در معرض این آسیب هست. بهتر است نمایندگان محترم با هوشمندی و تامل بیشتری دست به چنین اقدامات خودساخته ای بزنند تا خدای ناکرده آب به آسیاب بدخواهان نریزند کما اینکه رسانه های بیگانه مترصد چنین فرصتی بوده و از دلسوزی این نمایندگان و مسئولین محترم سوء استفاده کرده و به تکمیل پازل خود پرداختند.

در حالی که سریال پایتخت با ورود خط شکنانه به این عرصه سعی در برقراری عدالت رسانه ای داشته و با ترویج فرهنگ اصیل مردم خطه شمال و نمایش هنرمندانه نوع دوستی و خون گرمی آنها و توجه ویژه به انسجام خانواده و روابط فامیلی در کنار نقاط قوت دیگر آن یک نمونه سریال موفق بوده، به جای آنکه مورد حمایت مسئولین محلی واقع گردد به خاطر برخی اغراض سیاسی آگاهانه یا ناآگاهانه مورد بی مهری واقع می شود.

جالب اینجاست که ادله منتقدین در حد انعکاس نادرست آداب و رسوم خطه شمال و یا بی هدفی سریال و اسراف بیت المال دانسته شده. اما صدور حکم توقیف سریال و محکوم کردن مسئولین رسانه و چنین مجازات سنگینی هیچ همخوانی با هم ندارند. جای تعجب است از مسئولین محترمی که در فضای فرهنگی تا کنون حتی یک مصاحبه مکتوب از آنها به چشم نمی خورد چگونه نسبت به عرصه هنر احساس دغدغه کرده اند و چنین مطمئن دست به انتقاد و صدور حکم می زنند. یا آیا اگر تامین مالی چنین سریالی با چنین سطح بالایی از رضایت مندی مخاطبین اسراف بیت المال است، چرا مسئولین محترم تا کنون نسبت به صرف هزینه های کلان در برخی وزارت خانه ها و بنیاد های سینمایی برای برخی فیلم های بی محتوا و روشنفکر پسند که از حداقلی از مخاطب مردمی نیز برخوردار نیستند و بعضا هیچگاه به اکران هم نمی رسند اعتراض نمی کنند. حال انکه یک نهاد بخش خصوصی نیز تامین مالی این سریال را عهده دار گشته.

چرا نمایندگان محترم به چندین فیلم سینمایی تولید شده که مردم غیور و زحمت کش خطه شمال را به صرف افرادی عامی و کم سواد که نهایت اعتبار آنها کلید داری از ویلای ثروت مندان تهرانی و کلفتی آنها بوده است اعتراضی نکردند. جالب آنکه گویا این موفقیت آنچنان به کام برخی تلخ آمده و تخریب صدا و سیما برای برخی آنچنان واجب موکد گشته که این سریال را مخرب تر از عملکرد استعمارگران غربی در غارت آفریفا می دانند! آیا چنین هجمه ای منصفانه است؟ آیا این از تشبیه عملکرد صدا و سیما به استعمارگر و مردم اقوام به افراد مستعمره و برده چیزی جز کف و سوت رسانه های خارجی را نصیب کشور می کند.؟ آیا استعمار فرانو سودایی جز محو خرده فرهنگ های بومی و حرکت به سمت دهکده جهانی را دارد؟ آیا همچنان بر مسیر انصاف هستیم؟

آیا پرداخت هنری به بحث خانواده و فضای صمیمیت آن که سالهاست از تولیدات سینمایی ما رخت بربسته شایسته تقدیر و چشم پوشی از برخی نواقص احتمالی نیست؟ آیا بهتر نیست به جای تخطئه، تولید چنین سریال هایی مورد حمایت واقع گردد تا فرهنگ اصیل و سبک زندگی تمامی اقوام کشور به معرض نمایش گذاشته شود؟ آیا بهتر نیست نمایندگان و مسئولین محترم به جای حساسیت های القایی این چنینی، نسبت به گسست های فرهنگی و هجمه های رسانه های بیگانه بر فرهنگ و هنر اصیل ایرانی-اسلامی حساسیت به خرج دهند

یقینا انتقاد کردن حق هر مسئولی و هر شخصی می باشد اما نشستن در کرسی قضاوت و صدور حکم یک جانبه و نادید گرفتن نظر متخصصین رسانه و فرهنگ و بالا تر از آن مردم ایران و ذبح دستاورد های فرهنگی کشور در لا به لای دعوا های سیاسی شایسته مسئولین محترمی که در نظام جمهوری اسلامی مشغول به خدمت اند نمی باشد و جا دارد در این گونه اعمال و رفتار های عجولانه تجدید نظر گردد.

جان کلام آنکه، تصویری که این سریال در انعکاس فرهنگ و اصالت اقوام ایرانی نمایش می دهد، زلال تر از آن است که عده ای سیاست باز با گل آلود کردن آن در فضای رسانه ای، به ماهیگری بپردازند.
کلمات کلیدی : پایتخت 3
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۰:۴۸:۰۲
سریال پایتخت یکی بهترین سریالهایی بوده که صدا و سیما تا حالا ساخته هیچ توهینی هم به هیچ قومی نکرده همه شخصیتهای سریال هم انسانهای خوب و شریف و زحمت کشی هستن
من به عنوان یه ایرانی واقعا به مردم مازندران احترام میذارم و با دیدن این سریال ارادتم به مردم مازندران بیشتر شده چون خیلی مردم دوست داشتنی ای هستن......... (2049861) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۰:۴۹:۰۴
سریال پایتخت واقعا به دل همه مردم می شینه
به نظر اکثر مردم ، این سریال از همه سریال های شبکه های سیما جذاب تر و واقعی تر و دلنشین تر است.
سریال های دیگر با وجود اینکه از بازیگران سرشناس بهره می برند ولی اینقدر آبکی است که هیچ رغبتی برای دیدن آن نداریم.
فقط هزینه ای برای ساخت دیگر سریال های به هدر رفته
بدون اینکه چیزی داشته باشد.
بعد از سریال مرد 2 هزار چهره تا کنون هیچ فیلم خوبی در عید و بعد از متهم گریخت در ماه رمضان هیچ سریال مناسبتی دیگری از شبکه سه پخش نشده است (2049865) (alef-13)
 
فکر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۰:۴۹:۳۹
سلام به همه مازندرانیها و مردم خوب ایران زمین.هر فیلم طنزی با اغراق همراهه و پایتخت از این مقوله جدا نیست!توی این فیلم هم فرهنگ مازندرانی به زیبایی نشان داده شده فقط با غلوی جهت خندادن که ذات طنز هست.مردم مازندران مردمی ساده و خونگرم و مهمان نواز و بی کینه و با غیرت و مغرور به ایل و تباراشان و پرتلاش و مومن و اهل ولایت اهل بیت و با قلبهایی پاک و خداشناسند و همه ی انسانها صاحب ایراداتی هستند و ما مازندرانیها از این موارد ظن،مبرا نیستیم و تشکر می کنم از سازندگان این مجموعه که با اغراق ضعفهایمان و تجلی نیکیهایمان،ما را بر آن داشته اند به خودمان و رفتارمان دقیق تر شویم.خوبه دستشون درد نکنه.مثبت بیاندیشیموالتماس دعا (2049866) (alef-13)
 
رصا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۱:۱۳:۲۲
من به عنوان یک مازندرانی کاملا با این یادداشت موافقم. حالا که بعداز مدتها از استان مازندران و فرهنگ غنی واخلاق نوع دوستانه و اصیل مازنی از طریق رسانه ملی و گروه بازیگران فوق العاده سریال پایتخت سخن به میان آمده، چرا مسولین استان به جای پیگیری و رفع محرومیت ها و مشکلات، اینگونه وارد حاشیه سازی و به قول این نوشته سیاسی بازی میشوند؟! به نظر من این سریال با کارگردانی ماهرانه سیروس مقدم و بازی فوق العاده محسن تنابنده، احمد مهرانفر، علیرضا خمسه و... به هیچ عنوان فرهنگ اصیل مازنی را به سخره نمیگیرد بلکه اخلاق پسندیده مانند خانواده دوستی، ساده و صمیمی بودن، کمک به هم نوع و... را به خوبی نشان میدهد. (2049900) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۲:۰۶:۵۹
از اینکه استان مازندران و لهجه مازندران و آداب ورسوم آن در این ایام مبارک عید و پر بیننده انتخاب و به نمایش گذاشته شد مایه مباهات است که به نوعی ترویج و اشاعه فرهنگ غنی مازندرانی ها در تکریم به سالمندان و حقوق خانواده تلاش زن در زندگی برای کسب درآمد حلال و مهمان نوازی و یاد اموات و حتی دست نیاز به سوی اموات جهت گره گشایی از مشکلات خود و نوع دوستی و اقدام عملی در درمان اهل فامیل و خانواده و... از نکات مثبت این مجموعه می باشد . همچنین از سرسبزی و موهبتی که خداوند به این خطه از کشور ما اهدا کرده به نمایش گذاشته جای تشکر و قدر دانی از آقای سیروس مقدم ودیگر عوامل و هنرمندان خوب این مجموعه را دارد . دست مریزاد. (2050015) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۱:۱۳:۵۳
سراسر فیلم تمسخر و تحقیر فرهنگ و لهجه ی مازندرانی هاست (2049903) (alef-13)
 
راضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۱:۱۴:۵۴
جناب مازندرانی با حلوا حلوا دهن شیرین نمیشه!!! بجای صغرا و کبری چیدن بگو کدامیک از اصول و فرهنگ مازندرانی را زیر سوال برده؟!!! (2049907) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۱:۵۲:۳۹
بسه دیگه برادر یک ساعت ماهواره خاموش میشه اینم نمی تونید ببینید؟ (2049982) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۰۰:۲۹:۱۹
تا تو سریالا تهرانی اند میگیم چرا تهران وقتی خارج از تارن شد میگیم که چرا توهین کرد! این بدبخت ها چه کنن@؟ (2050781) (alef-6)
 
سجاد
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۱۲:۲۷:۴۲
یه مثال بزن ماهم بدونیم کجاش (2051202) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۱۹:۴۰:۰۵
یه کم منصف باش برادر یا خواهر عزیز (2051808) (alef-10)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۲۱:۴۸:۴۷
دوست عزیز کجاش توهین هست ؟

من که دلم برای این خانواده تنگ می شه ؟ (2051960) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۲:۰۶:۳۵
دم محسن تنابنده گرم واقعا هنرمنده (2050012) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۰:۴۹:۵۰
من همسرم مازندرانی هست از وقتی این سریال پخش شده پدرم بارها از خانواده همسرم خواسته که مازنی صحبت کنند و من هم هر وقت این سریال رو می بینم دوست دارم اونجا برم و بیشتر باهاشون معاشرت کنم
مازندران و فرهنگ اصیل مازندرانی توی این فیلم نشان داده شده مخصوصا شاخص اصلی مازندرانیها که اون اینه که هیچ وقت از هم کینه بدل نمی گیرن در ضمن چه افتخاری از این بالاتر که پلنگ و کشتی که سمبل ایران است در مازندران تجلی یافته و این سریال بزرگترین خدمت را به ما ایرانیان و استان مازندران کرد
من عاشق مازندران بخصوص شرق و غرب و شمال و جنوب آن هستم (2049867) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۰:۵۱:۴۲
من تک تک قسمت های این سریال را دیده ام ولی این روزها چیزهایی شنیده ام که قرار است جلوی پخش آن را بگیرند! نمی دانم چرا این موضوع مطرح شده ولی می خواهم بگویم این سریال گویش و لهجه شیرین مازندران را به همه ایران معرفی کرد. کجای این کار ایراد دارد؟نمی دانم چرا به این قست سریال که در آن نقی معمولی احترام به بزرگتر را تبلیغ می کند و

خواهر او در سریال به آقای پنجعلی احترام می گذارد را نمی بینند؟ این نشان دهنده فرهنگ مردم مازندران است و همه ایران با دیدن این سریال شاد می شوند اما متاسفانه هر روز اظهار نظرهایی می کنند که این سریال متوقف شود. (2049870) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۲:۰۸:۰۵
آقای اهل بهشهر : لطفا عینک بدبینی رو از چشمت بردار و قبول کن حسنات این سریال خیلی خیلی بیشتر از ضعفشه اتفاقا" به مقدسات هم هیچ توهینی نشده ، این دیگه قدیمی شده که به خاطر کج سلسقه گیهامون پای مقدسات رو وسط بکشیم . دست آقای تنابنده و مقدم درد نکنه ما باید قدر دان زحمات ایشان باشیم (2050018) (alef-13)
 
دانا
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۲:۰۷:۲۵
کاش این افرادی که اینقدر به فرهنگ و ادب شمالی ها می بالند و بهشون برخورده و اعتراض می کنن کاش یک بار به الفاظ رکیک و فحشهای زننده ای که در داربی شمال بین ملوان و داماش بین تماشاگرها و طرفدارهای دو تیم رد و بدل می شه هم اعتراض می کردن. البته اگه نگن اینا شمالی نیستن و از تهران اومدن شمالی ها رو خراب کنن. (2050016) (alef-13)
 
عرفان
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۹:۳۴:۳۸
داداش گلم، جناب "دانا"، اونا جفتشون گیلک هستن، ربطی به مازندران نداره. سه تا "پایتخت" پخش شد شما هنوز فرق گیلان و مازندران و گلستان رو نمیدونین... هنوزم به همشون میگین شمالی! (2050417) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۹:۳۸:۵۶
عزیزبحث رومازندرانه نه گیلان (2050421) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۲۲:۱۶:۴۸
آفتاب آمد دلیل آفتاب.... سه ساله سریال پایتخت پخش میشه ملت هنوز فرق گیلان و مازندران را نمیدانند، آنوقت آقایون میگن این سریال فرهنگ و زبان و موسیقی مازندران را صادر کرده است!!!!!!! داربی ملوان و داماش مربوط به استان گیلان میشه نه مازندران دوست عزیز.... (2050611) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۱۱:۵۹:۱۸
اين دو تيم گيلاني هستن نه مازندراني دوست من، دقت كن (2051147) (alef-10)
 
حافظ
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۱۲:۱۸:۴۸
سلام دوست عزیز...شما دچار سوتفاهم و یا کم اطلاعی هستین...اولا در تمامی ورزشگاه های کشور همین بساط هست...یه عده توهین میکنین...دوما...شاید هنوز نمیتونین فرق قائل بشین بین 3تل استان شمالی...گیلان مازندران گلستان...آقای دانا...این 3 استان باهم فرق دارن...لطفا از واژه شمالی استفاده نکنین...اون فوتبال که شما میگین...تو استانه گیلان بوده عزیز...البته شاید تقصیر شما هم نباشه....وقتی تو سریال پایتخت علی آباده ناشناخته رو که جزو استانه گلستانه جزو مازندران نشون میدن همین سوتفاهما پیش میاد...مرسی (2051183) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۱۴:۱۰:۲۸
تو اول برو فرق مازندران و گیلان رو یاد بگیر بعد بیا نظر بده (2051352) (alef-10)
 
فاطمه
۱۳۹۳-۰۲-۰۶ ۱۳:۵۱:۱۷
برادر یا خواهر عزیز؛ داماش و ملوان مال گیلان هستن، ضمنا با احترام به مردم عزیز گیلان، بی ادبی یک عده تماشاچی رو نمیشه به فرهنگ یک قومیت به طور کلی تعمیم داد. (2105516) (alef-13)
 
مهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۰:۵۰:۰۸
چند روز پیش مسافرت شمال بودیم. شبکه طبرستان یه برنامه طنزی داشت به اسم «ساعت خوش» یه مجری داره که عین نقی معمولی حرف میزنه. من مازنی نیستم اما هیچ فرق چندانی بین این برنامه شبکه طبرستان با سریال پایتخت ندیدم تازه توی ساعت خوش آیتم هایی بود که طنزش با سریال پایتخت هیچ فرق چندانی نداشت. خب اگه طنز بده چرا شما مازندرانی ها به ساعت خوش شبکه خودتون اعتراض نمیکنید آقا!
جلبه که برفهای روی پشت بامتون رو نمیرید پارو کنید اما برای اعتراض میرید جلوی استانداری! اونم سریال به این خوبی که خانواده ایرانی توش واقعا خیلی خوب تصویر شده. (2049869) (alef-13)
 
مازندرانی
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۴:۲۰:۳۱
دوست عزیز اینکه یکی از یک کشور دیگه بیاد کشور شمارو مسخره کنه خوشت میاد یا خود تلویزیون ملی با مردم خودش شوخی کنه؟

شما قیاست اشتباست. ما مازندرانی ها هرجوری دوست داشته باشیم تو شبکه استانی با هم شوخی می کنیم این یک فضای خودمانیه اما همین شماها که ممکنه از شهرهای دیگه باشین با لهجه ای کاملا مسخره می خواین تیکه کلامای سریال رو تکرار کنین. این آزار دهندس.

چطور به اقوام دیگه اینقدر برمی خوره که راجع بهشون سریال ساخته شه مثل سرزمین کهن که باعث شورش و قطع پخش سریال شد؟

نتیجه اینکه جنبه مازندرانی ها خیلی بالاست چون کلا مردم شادی هستن مسئولین کشوری و مخصوصا صدا و سیما به جای پربیننده کردن سریال هاشون به هرقیمیتی یه خورده آگاهی بخشی کنن راجع به نابودی جنگل ها و باغات این استان که توسط سرمایه داران مخصوصا تهرانی تبدیل به ویلا و ... می شه. شمال شده جای کثافت کاری مردم شهرهای دیگه. زمین خواری، آلودگی محیط زیست و مخصوصا بحث های فرهنگی مهمترینشه. (2050167) (alef-13)
 
ایرانی
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۰۹:۵۰:۵۷
آقای مازندرانی عزیز!
اینقدر آسمون ریسمون نبافین لطفاً. خود مردم شمال دارن زمین هاشون رو میفروشن کسی اونا رو مجبور نکرده.در خصوص کثافتکاری که فرمودین عرض کنم اگه همون مردم شهرهای دیگه که میفرمایید شمال نیان شما شمالی ها از کجا می خواین ارتزاق کنین. تازه در مورد نحوه برخورد با مسافر ها که چه عرض کنم بعضی هاتون سرتون درد می کنه واسه دعوا... (2050957) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۱۳:۴۵:۱۰
صنعت کشاورزی (2051317) (alef-10)
 
مازندرانی
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۱۸:۵۷:۵۷
حالا شما وسط دعوا نرخ تعیین نکن!

شما که از ارتزاق مازندرانی ها اطلاع نداری سکوت بفرمایید!

اگه نمیدونی بدون دریا و کشاورزی و باغداری مهمترین وسیله امرار معاش مردم خطه شماله نه توریست!

بهتره یه سری تو عید به دریا بزنید آلودگی که مهمترین سوغات مسافراست رو مشاهده کنید فکر می کنن دریا سطل آشغاله!

راجع به فروش زمینا هم مشکلات اقتصادی سببش می شه که مهمترینش استثمار محصولات کشاورزی به نفع واسطه هاست که محصولاتو به کمترین قیمت می خرن و کود و سم که تولید کارخونه های شهریست به بیشترین قیمت به کشاورزان و باغداران می فروشن.

حالا اون کس که با شما خواسته دعوا کنه رو رد نمی کنم چون منطق ضعیفی دارین کمی هم بهش حق می دم البته نه کاملا. (2051734) (alef-10)
 
نیما
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۱۵:۰۵:۰۱
آخه مرد حسابی، سرزمین کهن سریال تاریخیه... اون کسی که تو این سریال بهش توهین شده یه شخصیت تاریخیه واقعیه... اونم توهین با به زبون آوردن فحش... که هم اون شخصیت تاریخی و افتخار بختیاری را زیر سوال برده و هم خود قوم بختیاری را... اما پایتخت سریال طنزه... لازمه اغراق توش داشته باشه... به اضافه اینکه موارد مثبتی که این خونواده مازندرانی دارن از موارد منفیشون خیلی بیشتره... تازه اون جایی ام که شما میگی توهین شده که با چیزی که توی سرزمین کهن بوده قابل مقایسه نیست...
اگه انصاف داشته باشیم سریال پایتخت با وجود یه سری ایرادات، بازم از حد و اندازه بقیه سریال‌های تلویزیون بالاتره... (2051419) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۲:۰۸:۱۶
من به عشق این سریال هر شب میشینم پای تلویزیون (2050019) (alef-13)
 
سریال دوست
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۲:۰۹:۵۶
اي بابا واقعاً متاسفم كه تو مملكتي هستيم كه سطح فكرها اينقدر كوتاه است كه بجاي نقد صحيح و دقيق يك اثر هنري با اينهمه ذوق وپر محتوا وزحمتي كه كشيده شده فقط به تعصبات كور كورانه وچيزهاي بي ارزشي توجه ميشود كه به مغز هيچ انسان ديگري بجز اين قشر خاص نميرسد وفراموش ميكنيم كه ما همه ايراني هستيم ولهجه وبقيه مسايل بي ارزش است بياييم كوته فكر نباشيم (2050022) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۴:۴۵:۱۰
به نظر من اصلا جالب نبود که هیچ بد اموز هم بود سراسر سریال پر بود از لودگی و دست انداختن یک دیگر و اگر این فرهنگ مازنی هست وای به حال بقیه اقوام فکر کنم نویسنده این سریال باید گیلانی باشد (2050180) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۸:۴۶:۲۵
چه عجب سایت زرد الف یه بار از یه کار صدا و سیما دفاع کرد! (2050363) (alef-15)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۲۲:۵۴:۱۶
کاش این همه در این سریال افراد دروغ نمی گفتند وبه عنوان دروغ مصلحتی توجیهش نمی کردن دروغ دروغه درهر صورت گناهیه که کلید همه معاصی است این مضمون روایاته. این اشکال کوچکی نیست ولی گیر دادن به لهجه ی سریال دیگر اشکال بنی اسراییلیه و مال کساییه که می خواستن یک دعوای قومی دیگه راه بندازن. (2050659) (alef-10)
 
م ش ه د ی
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۲۳:۱۵:۱۱
هر وقت یک سریال ارزشمند ساخته می شود از گوشه کنار هر چی آدم منتقدنما و حسود و بی عرضه هستند دست به کار می شوند. ولی وقتی یک سریال آشغال ساخته می شود کسی حرف نمی زند.... چون می دونند اونقدر اون سریال بی ارزشه که کسی حاضر نیست نقد اون را هم بخواند (2050690) (alef-6)
 
فرزاد جليلى
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۰۵:۳۱:۲۳
سلام
من يك مازندرانى هستم و اهل تنكابن ( شهسوار ) و از سازندگان پايتخت مخصوصاً جناب محسن تنابنده ممنونم ، من خانوادهء بزرگ و پُر جمعيتى دارم و تمام آنها و حتى بچه هاى كوچك شان مشترى پر و پا قرص اين سريال بوديم و هستيم ، من در تمام ايران دوستانى دارم كه اصلاً برنامه هاى صدا و سيما را نميبينند به جز نود فردوسى پور و فوتبال استقلال و پرسپوليس ، اما تمامى آنها زمان پخش سريال ماهوارها را به كلى فراموش ميكردند و پايتخت را ميديدند و البته تكرار ساعت ٢ نيمه شب و فردا بعداظهرش را ، سريال سرزمين كهن هم همين ويژگر را برايمان داشت كه متأسفانه بخاطر عدم تحمل و خويشتندارى تعداد اندكى از هموطنانم دچار مشكل شد ، اگر آقاى ضرغامى كمى شجاعت به خرج ميدادند و ميگذاشتند سريال تا انتها پخش شود معلوم ميشد كه كسى كانند كمال تبريزى كاربلد هيچوقت به هموطنش توهين نميكند ، آخه شما را به خدا حيف نيست اين سريال پخش نشه اونوقت مردم بشينند سريالهاى آبكى و سطحى تركى ببينند ؟ صدا و سيما به جز نود و پايتخت و سرزمين كهن و وضعيت سفيد و چند تا مجموعه ديگر چه كرده براى جلب تماشاگر با اينهمه بودجه و هزينه مادى و انسانى ؟ نظام ما بايد آنقدر اعتماد بنفس داشته باشد كه با يك تظاهرات چند صد نفرى جا نزند ، ضمن عرض تبريك سال نو ايرانى شهادت بى بى فاطمه زهرا (س) را تسليت عرض ميكنم يا على (2050894) (alef-10)
 
عباس
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۰۷:۱۶:۱۹
فوتبال سیاسی! اقتصاد سیاسی! فرهنگ سیاسی ! سینما سیاسی! زندگی سیاسی ! مرگ سیاسی ! چی فکر میکردیم چی شد ! اگه همه سیاسیون پاشون رو از کفش ملت دربیارن ما زندگی خوبی داریم به خدا . خواهشا هر چی سیاستمدارها گفتند عکس اون رو عمل کنید. (2050902) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۱۴:۰۶:۵۱
ببینم اگه همشهری خودتو از نظر ضریب هوشی زیر صفر نشون میدادن هم باز همینا رو میخوندی . نکنه تو شهر شما فرق غذای انسان و حیوان تشخیص داده نمیشه (2051348) (alef-10)
 
حسن
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۰۳:۱۵:۳۸
موافقم . بعضی از نماینده ها چون کاری ازدستشان برنمیاد مثلا بودجه بگیرند برای بخش کشاورزی یا بودجه برای راهسازی و... سر یک سریال اینطوری سروصدا میکنن تا برای دوربعد هم رای بیاورند خیلی ازاین سروصداها سیاسی هست (2054028) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۱۳:۴۰:۴۱
با سلام به هموطنان گرامی .
تشکر ویزه دارم از حسن نظر و دقت مازندرانی های عزیز که اسیر بازی سیاست زده های بی سواد نشدن و منصفانه نقد دارند و می کنند.
بشخصه نسبت به سری 1و2انتقاد جدی داشتم و دارم . . .مثلا از بین جملات و تکیه کلام های زیبای مازنی جناب خمسه بر نامه ای جز تکرار کلیشه ای کلمات خاصی را نداشتند.
و . .
اما سری 3 تقریبا مشکلات مرتفع شده است
جناب نماینده و استاندار بهتره بفکر معیشت مردم باشید و در حوزه هنر اظهار نظر نکنید .
در روستاهای مازندران .شاسی بلند و ال ای دی و .....چندین ساله جا افتاده
افراد مورد نظر ساختار شکنان بی هویت و رانت خواران و ....می باشند .
طرف با ارتباط سیاسی و فروختن مزرعه و گاو و گوسفند پدری وارد زندگی مدرن میشه بدون آگاهی از ضوابط و رعایت نظم و مقررات و احترام به قانون .. .مطمنا دچار مشکل میشه و دیگران را هم دچارش میکنه.
خودم ساکن ساری هستم و این افراد را زیاد دیده ام و می شناسم. مثلا سوار ماشین مدل بالاست >افت کلاس میدونه راهنما بزنه
میری نزدیکش می بینی واقعا از تریپهایسث که بالا تعریفش شده.
و یا لهجه .در شبکه 5 مازندران بسیاری از پژشکان با لهجه ای بسیار غلیظ تر صحبت می کنند .
عزیزان برنامه طنز مقدار بسیاری غلو کردن و بزرگنمایی نمودن است بخودتون نگیرید. (2054626) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۰:۴۸:۴۱
این سریال یک خانواده عادی ایرانی رو به تصویر کشیده که با وجود همه خلقیات و عادات خوب و بدشون اصالت اسلامی ایرانی شون رو حفظ کردن به بزرگترشون احترام می ذارن نمازشونو می خونن حریم محرم و نامحرم رو رعایت می کنن سر لباس خانمها حساسن سفره شون یه سفره عادی ایرانیه سعی میکنن بچه هاشونو درست تربیت کنن و ... نمی دونم چرا بعضی ها دوست دارن فقط دنبال اشکال ها بگردن انگار از اینکه همیشه بدی ها رو ببینن و بزرگ کنن و اینجوری اظهار وحود کنن خوششون میاد - (2049863) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۲۱:۰۵:۱۶
یک نکته مثبت دیگر این خانواده عادی این بود که آدم ها فقط مثبت یا منفی نبودند. نقی که درقسمت اول،از هر نظر زندگی مرتبی داشت و الگوی فامیل بود، بعد از بیکار شدن و جلو افتادن دیگرانی مثل بهبود و ارسطو از او ، حسادن می کند. نویسنده نشان داده که بیکاری تا چه حد می تواند روی اخلاق و رفتار یک مرد که مسئولیت خانواده را دارد؛تأثیر بگذارد. و همین نقی وقتی با راه یافتن به تیم ملی، نور امیدی بر زندگی اش می تابد، دوباره همان مرد مهربان و با گذشت می شود. (2050517) (alef-10)
 
سما
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۰۲:۳۷:۵۶
این سریال آدمهای واقعی رو نشون می داد. آدمهایی که دلسوزن، مهربونن. نماز می خونن. گاهی اوقات اشتباه می کنن. خیلی سریال خوبی بود. تبریک به آقای تنابنده و همه همکارانشون (2050863) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۱:۰۷:۴۷
نکته جالب اینجاست این موضوعات توسط رسانه های مطرح میشه که به شدت روی موضوعات جزیره طلبی قومی مانور می دن (2049890) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۱:۵۰:۴۱
جزیره طلبی!!!!!!!!؟؟؟؟؟

منظور شما باید تجزیه طلبی باشه.... (2049980) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۱:۱۱:۲۷
قول می دهم آنهایی که منتقد این سریال هستند و مساله لهجه را پیش می کشند اصلا مازندرانی نیستند ، بلکه صرفا قصدشان تخریب و توطئه است . (2049896) (alef-13)
 
نیما
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۱:۱۲:۵۵
من کاملا مازنی ام برادر!
بهتون توصیه میکنم یه بار دیگه مقاله بالایی رو بخونید و به دور از هزگونه تعصب وتحجر نظر بدید. (2049899) (alef-13)
 
اردلان
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۱:۱۴:۲۹
با سلام
یکی از راههای مبارزه با تهاجم فرهنگی و علی الخصوص ماهواره ها ساخت چنین برنامه هایی است. پیشنهاد می کنم این سریال بصورت سالانه و در طی 365 روزه ساخته شود چرا که ظرفیت آن را دارد ، دقت بفرمائید به چه راحتی می توانیم با دشمنان فرهنگی مقابله نمائیم ، همانگونه که ذکر کرده اید با ظرفیتهای اسلامی ایرانیمان، این روزها از مرد و زن و از پیر و جوان به پای شبکه فخیم یک سیما می نشینند و در آن ساعت از ماهواره و مشکلات دیکر خبری نیست. با جمع شدن تعداد بیشتری از نویسندگان ، آنان می توانند فیلمنامه یکساله بنویسند و ساخت آن را همین گروه حرفه ای البته با پشتیبانی مالی و فنی صدا و سیما انجام دهند. انشاءالله (2049905) (alef-13)
 
mojtaba
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۸:۰۸:۱۶
پیشنهاد بسیار جالبی بود. نظر خیلی خوبیه. هر 365 روز به قید قرعه یکی از قومیت ها رو انتخاب کنیم و رسم و رسوم و لهجشون رو سوژه کنیم و مسخره کنیم. بعد بشینیم با خانواده از ته دل بخندیم.

برادر من راه مقابله با تهاجم فرهنگی و ماهواره ها این نیست. (2050341) (alef-15)
 
قليدون
۱۳۹۳-۰۱-۱۷ ۱۱:۳۲:۱۱
ما ايراني ها واقعا ادم هاي عحيبي هستيم. روزانه جك هايي در مورد قوميت ها و لهجه هاي گوناگون مي گوييم يا SMS مي كنيم. در فيسبوك اكثر جك ها نيز همين شكل است اما به محض شنيدن لهجه خود در يك فيلم انچنان از كوره در مي رويم كه انگار نماينده تام الاختيار يك قوم بوده و مسئول بلامنازع دفاع از يك فرهنگ و لهجه هستيم.

دوستان عزيز رفتار،كردار و اعمال افراد هر قوم بخشي از فرهنگ يك قوم مي باشد و لهجه تنها ملاك نيست.

ما ايرانيها كه هنوز فرهنگ سوار شدن به اتوبوس و... را نداريم چگونه دم از فرهنگ و غيرت قوميتي مي زنيم.

ايا زمان آن نرسيده است كه رفتار هاي متعصبانه و كور جاهلي را ترك كنيم.؟؟؟ (2056839) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۱:۱۴:۵۱
من هیچ سریالی به جز پایتخت تو تلویزیون ایران نمی بینم.متفاوت و جذاب با بازی های خوبه.شخصیت نقی باید واسه همیشه حفظ بشه. (2049906) (alef-13)
 
داوود
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۱:۱۵:۱۰
بسه دیگه برادر یک ساعت ماهواره خاموش میشه اینم نمی تونید ببینید؟ (2049909) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۲:۰۲:۱۹
والا به خدا. من خودم مازندرانیم. بابا لهجه ی ما همینه دیگه ما هر شب پایتختو میبینیم، دو بار تکرارشو هم میبینیم، تازه دانلودش هم می کنیم:) دم محسن تنابنذه و آقای مقدم و همه ی عوامل گرم الکی حساس نشین:) لاکچریه؟ (2049999) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۱۳:۴۸:۱۳
یه تقلید صحیح از لهجه و تیکه کلام ها که برعکس تقلید های دیگه از لهجه های اصفهانی و یزدی و گیلانی و....خیلی لاکچری انجام شده بود! (2054644) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۱:۱۵:۱۳
این اثر سبک زندگی ایرانی – اسلامی و مضامین اخلاقی همچون احترام به پیشکسوتان، ساده زیستی، توجه به بنیان خانواده، فداکاری و از خودگذشتگی و دیگر مضامین برآمده از اصول و اساس جامعه دینی و جاری در راستای اهداف رسانه ملی را به خوبی تبلیغ می‌کند، بی آنکه جذابیت اثر، فدای پیام‌های اخلاقی آن شود و یا هر عامل مخربی دستاویزی شود برای جذب مخاطب و راضی نگه داشتن. (2049910) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۱:۱۷:۴۶
من این سریال رو توی این چند سال دوست داشتم (2049915) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۱:۳۵:۵۹
این قسمت اخری رو سیاسی کردن
اون جایی که تو بیمارستان صحبت از یارانه و نگرفتن ان به پیشنهاد روحانی شد کاملا مشخص بود که خیلی با عجله صداگذاری شده.اصلا صدا با لبخوانی بازیگرا همخوانی نداشت
بجای این کار برن رو ماهواره ها تبلیغ کنن که اغلب ثروتمندا اونجا رو می بینن نه این که سریال قشر متوسط رو به پایین رو محل تبلیغ نگرفتن یارانه قرار بدن (2049954) (alef-13)
 
محدث
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۱:۳۸:۰۷
من یک لر هستم . سریال سرزمین کهن هم هیچ اهانتی به لرها و بختیاری ها نداشت و متاسفانه قربانی جو سازی های رسانه ای شد . در یکی از دیالوگهای سرزمین کهن به صراحت از زبان خانم حمیدی گفته شد که این خانواده فقط اسمش بختیاری است و ذره ای از غیرت و شرافت بختیاری ها بهره نبرده اند اما چون هدف ایجاد تنش بود جمله دیگری را که اشاره به آن خانواده داشت علم کردند . به نظر من حرکت خزنده ای برای ایجاد توهم قومیت گرایی در جمهوری اسلامی شروع شده که لازم است ریشه یابی شود و گرنه چرا این حساسیت های غیر عادی تا حالا وجود نداشت (2049958) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۹:۲۴:۰۶
نه دیگه... اون دیالوگ رو بعد از اعتراض ها اضافه کردن!

اتفاقا اصالت اون خانواده هم بختیاری بود، عکس سردار اسعد برزگمرد بختیاری تو خونه شون نشون داد شما وقتی اطلاعی نداری اظهار نظر نکن.

یکی از عوامل فیلم هم خطاب به بختیاری ها گفته بود شما باید صبر کنید _ رهی _ که تو خانواده یه توده ای بزرگ میشه_ میشه نـمــــاد و نماینده بختیاری ها و غیرت و... رو از پدرش به ارث میبره!!!!!!

هرچی از دهنشون در اومد گفتن اونوقت آخرش میخواستن اینطور جمعش کنن!

شما اول فیلم رو نگاه کن بعد نظر بده بعنوان یه لـر و یا یه بخـتیـاری!

وقتی هیچ جا بخصوص تو انقلاب مشروطه سردار اسعد بختیاری سانسور میشه و اسمی از بختیاری ها نمیـاد چطور به خودشون اجازه میدن همچین فیلم هایی بسازن و انتظار خویشتن داری داشته باشن؟! (2050406) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۹:۳۲:۰۵
حرف بعدیم با شما اینه که حتی اگه حقیقت رو فراموش کنم و فرض کنم حرف شما صحیح باشه کارگردانی به زرنگی کـمال تـبـریـزی وقتی می بینه یه قومیتی تو کشورش به همین نام هست چـــــــــــه اصـــــراری داشـــت که فــــامیلی این خانواده رو بــزاره بخـتـیاری؟

تمام این مسائل حساب شده و با زیرکی خاصی کنار هم قرار گرفته بود که اونایی که اعتراض کردن این مسائل رو به درستی و خوب فهمیدن (2050413) (alef-10)
 
احمد
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۱۴:۴۵:۵۳
از بالا دارم تمام نظرات رو میخونم.هیچکدوم به دلم ننشست.الا این نظر دوست لرستانی.دمت گرم با اون منطقت.خدا قوت.احمد از تهران (2054790) (alef-13)
 
مریم
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۱:۴۸:۱۵
سریال پایتخت یک مجموعه جذاب و پرکشش و بسیار اجتماعی بود، در فصل اول. فصل دوم به علت فضای حاکم بر کشور آنقدر در مظاهر دینی غرق شده بود که رنگ تصنع و کسالت بخود گرفته بود. در این فصل سوم که هنوز از از هیچ نظر به پای فصل اول نمی رسد، عناصر اخلاقی خوب و مورد نیاز جامعه همچون توجه به محیط زیست و پیوندهای عاطفی خانوادگی و فامیلی ایرانی بویژه پس از سه چهار بخش اول، باز هم به داستان جذابیت بخشید. تماشگران و مسئولان فرهنگی جامعه وظیفه دارند که در مقابل موج غلط قومیت پرستی در کشور که در نهایت استفاده های سیاسی دارد، با قدرت منطق بایستند. برای ما که در اروپا زندگی می کنیم در هر کشوری که هستیم، شوخی با لهجه های بخش های مختلف کشور و خصلت هایی که به درست و غلط به آن مشهورند، پدیده ای است که در سینما و تلویزیون و بخصوص در برنامه های تلویزیون امری عادی و از شوخی های های رایج تلقی می شود. خدا کند این اطوار که سریال با ارزشی چون سرزمین کهن را متوقف کرد در کشور ما مد و وسیله نشود. (2049976) (alef-13)
 
سالاري
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۲:۱۳:۳۴
باسلام
من يك مازني هستم و به استانم فوق العاده متعصب. بخش مثبت اين سريال كه مهمان نوازي، خانواده دوستي، احترام به بزرگترها، صداقت و ....... بوده واقعاً از ويژگيهاي خطه سرسبز مردم مازندرانه و چه بسا كم گذاشته شده، ولي اگه بخش منفي هم داشته جزء فرهنگ همه مردم ايرانه.
آقايان نماينده بجاي اعتراض به يك سريال مردمي به مشكل بيكاري و اشتغال مردم بپردازند كه جزء بالاترين آمارهاي بيكاري كشور مي بأشد.
جوانان اين خطه به سيگارفروشي سر چهارراه، كارگري در كارخانه هاي سمنان و..... مشغولند و آقايان به جاي احداث چند كارخانه و اشتغال جوانان به اعتراض يك فيلم يا سريال مردمي مي پردازند. واقعاً جاي تأسفه (2050027) (alef-13)
 
نکته سنج
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۸:۰۷:۰۷
سالاری عزیز! پرداختن به مسئله بیکاری و اشتغال، نیاز به برنامه و معلومات اقتصادی و اجتماعی دارد که آقایان فاقد آنند لذا برای نشون دادن رزومه کاریشون به کارهای سهل الوصول و نمایشی دست میزنند. (2050339) (alef-15)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۱۳:۴۴:۴۱
آفرین کارخونه های سمنان رو خوب اومدی که هرچی کارخونست رو بردن وسط کویر بعد ملت باید از مازندران برن مهاجر بشن تو استان غریب .اونوقت هزار مشکل حور واجور به وجود بیاد. (2054638) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۲:۳۷:۴۷
معلومه غرض ورز کیه. از نجابت مازندرانی ها سو استفاده میکنید. این فیلم زندگی روزمره چند نفر مازندرانی رو نشون میده . و حرکات عادی شون میخواد بگه این جوری و مسخره هست. کلا فقط در حال نشون دادن ساده لوحی شکم پرستی مادی گرایی دعواطلبی حرف زدن ساده لوحانه و خنده دار و در مورد لباس پوشیدن و مدل مو بدترین و زشت ترین ها رو از مردم مازندران به نمایش کذاشته که باعث خنده دیگران بشه.
در مورد کشتی هم اینجور نشون داده که کسی که بعنوان پیشکسوت کشتی مازندران هست از یک یزدی که میبازه بعدا با یک لوح تقدیر و سکه راضی میشه و دنبال پولش و شهرتش هست تا پهلوانی (2050076) (alef-13)
 
امید
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۲۰:۰۸:۳۴
خواهشا عینک بدبینی رو از چشماتون بردارید (2050459) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۱۴:۵۳:۰۸
بی انصاف نباشید. تو خیلی از سریالها بچه تهرونی رو یا تو صف توالت نشون میدن یا معتاده یا مسخره است .تا حالا یک چنین حساسیتی رو از بچه های تهران دیدید؟یه مقدار هم به شعور بر میگرده.مواظب حرکتهای قومیت گرایی باشیم.یادمون باشه ما ایرانی غیوریم نه نژاد پرست و نه البته قوم پرست.قرنها است که این قومیتهای گوناگون در کنار هم بودند و دشمنی نکردند.نگذاریم این چیزها باعث دوری از هم باشه.
با همه این حرفها انصافا سریال خوبی بود دیگه... نامردیه غیر از این نظر دادن. (2054807) (alef-13)
 
محفوظ
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۲:۵۱:۱۵
- این متن از نظر استدلال ایراد دارد. انبوهی دلیل حقانیت نیست. (2050093) (alef-13)
 
محفوظ
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۳:۰۲:۰۹
- این متن از نظر استدلالی ایراد دارد. انبوهی دلیل حقانیت نیست. و...
- این سریال از سریال های دیگز قوی تر بود برای همین بحث های پیرامونش هم بیشتر بود.
- مقاومت و انتقادات به حق بخشی از مردم سبب شد در ادامه هم اندکی اصلاح در کار صورت بگیرد هم به جا و بی جا در ادامه سریال پاسخ انتقادات ، داده شده یا به نوعی رفع و رجوع شود (مثل ماجرای بی ربط اعتراض فامیل رن معمار یا توضیح آشنایی نقی و هما)
- این سریال از جنبه های گوناگون قابل بررسی است. اگر الف آماده انتشار دیدگاه هاست- که ظاهرا هست- بفرمایند در قالب مطلب مستقلی همراه با توضیحات بیشتر مواردی را به استحضار برسانم. (2050104) (alef-13)
 
درویش
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۳:۴۳:۲۴
تنها فیلم و سریالی که بعد از سریال باران نگاه کردم سریال پایتخت 3 بود که واقعا عالی سبک زندگی ایرانی را به تصویر کشیده بود.
به کلیه دست اندرکاران سریال خداقوت میگم و مسئولین محترم هم بهتره به جای انتقادهای بیخود و غیرمنطقی دست از بچه بازی های خودشون بردارند. (2050145) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۳:۴۹:۱۳
سریال پایختخت بسیار ظریف و قوی ساخته شده بود و در ایام نوروز بسیاری از مردم را پای تلویزیون می نشاند. نشان دادن فرهنگ غنی مازندران از المان های این سریال بود و من به شخصه ترغیب شدم که یه سفر به مازندران برم. به آقای مقدم عزیز پیشنهاد می کنم که درباره استان خودم (خوزستان) هم سریال بسازن. (2050152) (alef-13)
 
پایدار
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۴:۴۶:۵۴
با سپاس از همه عوامل سریال پایتخت و خسته نباشی به همه بسیار سریال خوب و پر محتوای بود (2050182) (alef-10)
 
آرمان
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۴:۵۱:۱۷
نمایندگان مجلس در سال آینده برای رای آوری در انتخابات سعی می کنند با استفاده از هر دست آویزی مردم را به خود جلب کنند. مردم این را می دانندو به حرفهای آنها توجهی ندارند.
سپاسگزارم (2050185) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۵:۱۸:۵۵
لهجه دوست داشتنی صحبت می کند گیرالکی ندید (2050204) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۵:۲۷:۲۷
این سریال جالب و قابل تامل بود گرچه هیچ دیکته ای بدون غلط نمی باشد. اگر بخواهیم به هرچیزی ایراد بگیریم لابد فردا راننده گان تانزیت و کشتی گیران و یک میلیارد و خورده ای چینی نیز باید بگویند به ما توهین شده. ما همه ایرانی هستیم و به نظر من کسانی که به طرفداری چشم بسته از قوم خود می پردازند اولین کسانی هستند که به قومیت خود، به ایرانی بودن خود و به انسان بودن خود توهین می کنند. (2050209) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۵:۳۷:۳۳
اتفاقا قسمت آخر بیشتر به بزرگنمایی فرهنگ مازندران اختصاص داشت (2050217) (alef-10)
 
رضا زندیگان
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۶:۲۸:۳۶
با کمال احترام به تمامی نظرات هموطنان عزیزم :
تنها نکته جدی قابل انتقاد از نظر من در این سریال برای تنها دیالوگ آن در توصیه مردم به عدم دریافت یارانه بود. زیرا که با استفاده از بدترین جملات و مثال ممکن.... توهین صریح و آشکاری را درحق اکثریت دریافت کنندگان یارانه روا داشت.البته دستوری بودن گنجاندن این جملات در دو سریال شبکه ی 1و2 کاملا"محرز و مشهود و به قول عامیانه فوق العاده تابلو بود و همین برخورد نه تنها انگیزه ای در من نوعی برای انصراف ایجاد ننمود حتی برای ادامه ی دریافت یارانه تشویقم کرد.............................راستی
چرا باید اقشار ضعیف و یا ضعیف شده جامعه بعد از اجرای غلط طرح هدفمندی یارانه ها موضوع طنز و یا نقد روزانه ی هر شخص و هر برنامه ی با ربط و بی ربط تلویزیونی باشند؟ واقعا"چرا پیش از فهمیدن و درک عمیق مشکلات اقتصادی اقشار جامعه خود را مجاز و مسئول نصحیت و ارشاد دائم آنان میدانیم؟ (2050249) (alef-10)
 
پيام
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۶:۴۰:۰۶
سلام به همه دوستان
نياز جامعه به شادي و مجموعه هاي طنز و كمدي ،امري آنچنان بديهي است كه توسل به آن براي استدلال موافقت با مجموعه "جكهاي تمسخر و لودگي" به نام "پايتخت" بسيار بسيار ابتدايي است.
دوستان، خنديدن و شاد بودن بسيار لازم و حتي ضرورويست ، اما...
واقعا جاي تاسف است خنديدن و سرگرم شدن با تمسخر و توهين به ديگران، شدت توهين ، تحقير و زير سوال بردن فرهنگ مازندران ، احمقانه و دور از عقل نشان دادن رفتار تك تك شخصيتها،تمسخر هر موضوعي مربوط به مازندران و مازندراني توسط جناب تنابنده و مقدم و.. آنقدر بديهي وتعمدانه است ،كه انكار آن و دفاع از سريال و ربط دادن آن به "موضوعات سياسي "، "لزوم ساخت مجموعه هاي پر مخاطب" ، "مقابله با ماهواره" و.. تاسف بار و البته درد آورتر ادعاي نشان دادن "فرهنگ غني ايراني!!!" در اين سريال است.
_نويسنده محترم ! آيا نشان دادن شخصيتي منفعل ، سربار و.. به نام "بابا پنجلي" كه در ديا لوگهاي اندكش در همه حال يا دنبال شكمش است (و "ناهار نخردمه" را با لحني زشت تكرار ميكند)،و ياميخواهد بي ربط يا با ربط توي دهن ديگران بزند، نشان دهنده پير مرد هاي زحمتكش و محترم مازندرانيست!!
_نويسنده محترم ، آيا شخصيت اول سريال "آقا نقي " با آن رفتاري كه پر است از حماقت ، بي برنامگي ،بي عقلي ، لودگي، حسادت ، بي عاري و با عرض معذرت مفت خوري و حتي بي غيرتي و.. نشاندهنده فرهنگ غني ايراني و مازندراني است!!!
_نويسنده محترم ! آيا آقاي ارسطو كه با كسي "عروسي ميكند" كه "فقط 20 دقيقه با او صحبت كرده" ودر آخر يك چيني بايد به دادش برسد، جز مجسمه حماقت و حقارت چيز ديگري است!!!
_نويسنده محترم! آيا داماد خانواده با آن لحن صحبت كردن بشدت اغراق شده، زشت و سراسر تمسخر اميز ، و آن رفتاري كه مثل بقيه ، جز حماقت و حقارت و عقده چيزي ندارد، نمونه يك مازندراني با فرهنگ است!!!
_نويسنده محترم! آيا واقعا بر اين باوريد كه سريالي كه حتي از داشتن يك خط داستاني ساده عاجز است و زمانش رابا يك سري جك ، لودگي و مسخرگي و اتفاقات عروسي،مراسم تقدير، برج ميلاد، رستوران چيني و مجموعه ساختماني فلان پيش ميبرد، و با بي هدف ترين شكل ممكن پايان ميپذيرد،شايان تقدير است!
بي ترديد در اين سريال همه جنبه هاي فرهنگ مازني ها از نوع گويش ، رفتارهاي خانوادگي وخود باوري گرفته تا ورزش كشتي و حتي حفظ محيط زيست مورد تمسخر و توهين قرار گرقته و .. البته دليل ان؟؟؟؟
و در انتها دوستان عزيز آيا واقعا اگربراي خنداندن ديگران، با فرهنگ و افراد خطه
سما چنين برخوردي ميشد ، همين گونه قضاوت ميكرديد؟ (2050269) (alef-10)
 
حمید
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۹:۲۲:۵۸
ظاهرا هیچ مریضی در هیچ خانواده ای وجود ندارد احترام به پدر مریض و بیمار ،خانواده دوستی و توجه به تمامیت آن چه در فقر و پولداری ،مهمان نوازی و تیمار بیمار آیا اینها نکات مثبت این سربال نیست چرا ما عادت داریم نقاط مثبت را ندیده و فقط منفی بین باشیم (2050404) (alef-6)
 
اصغری
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۶:۵۰:۵۵
اصولا هر طوری رفتار کنی باز هم عده ای منتقد وجوددارد که البته نظرشون هم محترمه.در این سریال ویژه گی های از مازندرانی های عزیز ارایه شد که به هیچ وجه بطور دیگری امکان پذیر نیست.مثل سادگی وزلالی-پهلوانی-خانواده دوستی-عشق به اطرافیان وکرامت بزرگان-ساده زیستی-رزق حلال-بشاشیت ودهها ویژیگی دیگر.یک منتقد منصف نظرات خود را در کنار نکات مثبت ابراز می کند.این لهجه ،لهجه رایج مازندرانه و خیلی هم زیباست. (2050276) (alef-10)
 
فرشاد
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۷:۰۷:۱۴
من به عنوان یک بختیاری از استان خوزستان وقتی این سریال را می بینم نه تنها دید بدی نسبت به مردم مازندران و زبان و موسیقی های محلیشان پیدا نمی کنم بلکه به انها علاقه مند هم شده ام
فکر می کنم ناراحتی برخی مردم مازندران به خاطر عدم اطلاع از محبوبیت سنت هایشان است که از طریق سریال به بیننده القا می شود (2050294) (alef-10)
 
محمدسعید نیکوکار از چالوس
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۷:۱۳:۳۸
بنده به عنوان یک مازندرانی به بازیگران و دست اندرکاران این مجموعه فاخر و حماسی دست مریزاد میگم و از تک تکشون تشکر ویژه دارم.تا بوده از این انتقادای آبکی وجود داشته،نگران نباشید.یاعلی (2050297) (alef-10)
 
salman
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۷:۲۵:۴۴
اگر بشود نقدی به این سریال کرد در مورد لهجه و فرهنگ نیست چون بالاخره اینها ایرانی هستند و باید اهل یکی از مناطق کشور باشند و طبیعی است که در آن منطقه حساسیت هایی بر انگیخته می شود. متاسفانه در سری سه پایتخت جای دروغ مصلحتی به شدت پر رنگ بود گویی هیچ راهی برای حل مشکلات جز دروغ مصلحتی وجود ندارد. مثل اوس موسی که به زنش نگفت دستش شکسته. نقی که مسئله ساچمه را به بهبود نگفت. زن نقی که انتخاب شدن برای تیم ملی را به نقی نگفت. ارسطو که انتخاب را برای تیم ملی به عنوان حریف تمرینی تغییر داد. زن نقی که گفت ما شام خوردیم تا نقی احساس تنهایی نکند و ... (2050304) (alef-10)
 
سما
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۰۲:۲۱:۳۹
من هم با شما موافقم. دروغ مصلحتی خیلی زیاد بود تو سریال. البته فکر می کنم نویسنده می خواست تقبیح کنه و بگه که بالاخره دروغ ها آشکار می شه و جه بهتر که از اول راست بگیم (2050855) (alef-10)
 
ساسان
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۷:۴۱:۰۱
سريال پايتخت1 و 2 تا حدودي بر مبناي سادگي و اسكلت عمومي فرهنگي مردم درست شده بود و توانست تا حد زيادي از اين موضوع بهره ببره و موفق بشه ولي سريال پايتخت3 عموميت مردم را رها كرد و به عده اي خاص توجه كرد و حرمت واقعيت و فيلم را با هم مخلوط كرد تا جاييكه رئيس فداراسيون فوتبال را هم هنرپيشه سريال تبديل كرد و جالبه كه يك كارگر گج كار تا سه روز قبل از مسابقه از كشتي خبر نداشته بعد مياد يكي يكي حريفها رو ميبره و قهرمان كشتي ميشه بنظر من چيزي جز افتضاح نميشه اسمش را گذاشت . درضمن آيا ما ايرانيها راهي ديگه بجز تمسخر لهجه هاي همديگه بلد نيستيم كه بخنديم و بايد در سريال و اس ام اس و جوك هامون بايد قوميتهارو با لهجه هاشون تمسخر كنيم؟
اميدوارم ديگه سريال پايتخت هرگز ساخته نشه. (2050318) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۷:۴۲:۴۲
مهمترین نقطه قوت این سریال احترام فوق العاده به بابا پنجعلی توسط اطرافیان میباشد و من بابت این که مازندارنی ها در این سریال اینقدر احترام به بزرگترها را ارج نهادند واقعا تحت تاثیر قرار گرفتم دم نقی و خانواده گرم به خاطر احترام به بابایشان (2050321) (alef-15)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۹:۱۹:۲۴
توی چنتا سکانس ارسطو میگه: میخواستن دختر تهـــــــــــرانی !! رو به من قالب کنن. خب حالا باید تهرانی ها واکنش نشون بدن !؟؟ (2050397) (alef-6)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۹:۴۹:۰۶
یعنی کسانی که این انتقاد ها را به این سریال کردن اینهمه احترام و فداکاری و محبت را ندیدن که این سریال در مورد همسر وبچه و فامیل نشان دادو به نظر من نه تنها بی احترامی نشد بلکه مردم مازندارن مورد احترام بیشتر واقع شدن (2050431) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۹:۵۳:۰۹
بدی این تیپ سریالها همین تفرقه افکنی است که بین مردم ایجاد میکند. (2050437) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۹:۵۶:۱۸
فکر میکنم همه این اعتراض ها مال اینکه نکنه مردم یه یکساعتی ماهواره نگاه نکنن (2050443) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۱۹:۵۷:۰۵
کسانی که فکر میکنند این سریال توهین بوده دارای اعتماد به نفس پایین هستند.
همین (2050445) (alef-10)
 
پارک3
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۲۰:۰۳:۲۲
این سریال کاملا فرهنگی و اموزنده بود ومن خیلی خوشم امد از سادگی و جوانمردی در این سریال (2050449) (alef-10)
 
فردين
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۲۰:۱۷:۲۳
.ما بايد خيلي عاقل تر از اين حرفها باشيم كه اجازه بديم يه عده سود جو اب رو گل الود كنن و براي خودشون ماهي بگيرن...سريال پايتخت هيچ توهيني به مردم نيك مازندران نكرد كه حتي باعث شد ما همه اقوام ايراني كه برادريم ،بيشتر و بهتر با اين مردم نيك سرشت اشنا بشيم..من خودم يزدي هستم و فارسي رو با لهجه يزدي حرف ميزنم،و چنانچه در فيلمي از لهجه يزد استفاده بشه بسيار خوشحال ميشم..و اين به معناي تمسخر نيست...زنده باد مازندراني و گيلاني و اصفهاني و ترك ولر و خوزستاني و خراساني و .....همه جاي ايران (2050472) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۲۰:۲۱:۴۰
من به عنوان یه مشهدی هیچگونه توهینی را در این سریال ندیدم ؛آقای اوس موسی؛ هم خیلی خوب بود و اصلا عیبی نداره که با لهجه مشهدی تو این سریال باشن.

جاهل های ایرانی (لات ها) همیشه با لهجه غلیظ تهرانی در فیلم ها ظاهر می شن - از جاهل کسی ضاببع تر هستش؟ چرا مردم تهران شکایت نمی کنن؟

هندی ها/انگلیسی ها(بریتیش ها) در امریکا همیشه با لهجه ای مضحک در فیلم ها بازی می کنن - آیا هر روز مقاله بر ضد این فیلم ها می نویسن؟ خیلی از خصلت های بد هندی را نشان می دن - آیا اعتراضی هست.

تفاوت ها همیشه برای انسانها جالب و متفاوت هستن. شلوغ بازی نکنیم وتحلیل های غلط انداز نکنیم. (2050479) (alef-1)
 
محمود
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۲۱:۱۴:۴۸
به عنوان یک مازندرانی اهل قائمشهر از این سریال خیلی خوشم امد و هیچگونه توهینی در ان ندیدم واقعا وجود نداشت که ببینم بعضا طنزی بود که ارزشش را داشت تا ملتی لبخند بزنند
تنها ایرادی که به تهیه کننده می گیرم ان است که علیرغم اینکه در هر سه قسمت سریال از علی اباد به عنوان محل تهیه ذکر شده بود و در سریال کرارا از علی اباد اسم برده می شد هیچ یک از سکانس های این سریال در علی اباد فیلمبرداری نشده بود و تماما در مناطق مختلف سوادکوه بوده است
در نهایت از اینکه صداقت و راستی مازنی ها به ایرانیان نشان داده شد و تصویر دوست داشتنی از مردم شمال به ملت داده شد خوشحالم (2050530) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۲۱:۱۶:۲۲
نماینده مجلس نسبت به موضوع سربازان و دیگر موضوعات مهم دیگر کشور از خود واکنش نشان دهند و به سریالی که بار کم کاری در بسیاری موضوعات از جانب همین مسئولان را به دوش می کشد کاری نداشته باشند مردم خودشان در این مورد بهترین قاضی هستند (2050531) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۲۲:۰۸:۲۶
نقد جانب دارانه و غیرمنصفانه ای بود و درجاهایی تناقض گویی مشهود بود. مثلا میفرمایید:
"...جالب اینجاست که پس از فراخوان های متعدد تنها جمعی ۵۰ نفره مقابل استانداری تجمع می کنند و مسئولین محترم این مطالبه را خواسته مردمی دانسته و تمام هم خود را در توقف پخش این برنامه نهاده اند..."
اولا بنده به عنوان کسی که در این تجمع حضور داشتم عرض میکنم هیچ فراخوانی توسط رسانه های محلی و مسئولین برای تجمع داده نشده بود و صرفا جمعی از جوانان مازندران از طریق یکی از پیج های مخالف این سریال در فیسبوک یک روز قبل از تجمع باهم هماهنگ کردند که جلوی استانداری جمع شوند،
دوما بنده از شما سوال دارم اگر واقعا تعداد مخالفین این سریال اندک است پس چرا می گویید مسئولین محترم این مطالبه را خواسته مردمی دانسته اند؟ یعنی میفرمایید مسئولین مخالف که اکثرا نمایندگان مجلس هستند برای افزایش محبوبیت خود و کسب آرای بیشتر در انتخابات آتی اکثریت موافق را کنار گذاشته اند و حامی اقلیت ناچیز مخالف شده اند؟!
اگر واقعا مخالفین این سریال بسیار اندک هستند پس این همه مطلب و پست و کامنت و نقد و بررسی برای چیست؟ (2050597) (alef-10)
 
سعید
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۲۲:۴۸:۴۴
مشکل ما فرهنگ تهرانی جماعته که هیچ جای این مملکتو قبول نداره و به همه از بالا نگاه میکنه . هر فیلم و سریالی هم که ساخته این مشکلات بوده و خواهد بود. بابا این جماعت با خودشون مشکل دارند (2050648) (alef-6)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۲۲:۵۱:۵۰
فقط بگم منتظر پایتخت 4 هستیم به امید خدا (2050653) (alef-6)
 
علی
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۲۳:۰۴:۴۰
چه دلیلی دارد فقط نقاطا منفی راببینیم
چرا نبایید مثبت بنگریم
نقاط مثبت سریال
قدر دانی از محیط بانان
تشریفات نگری فرمانداران و شهرداران
احترام به محیط وحش
یاداوری سنت های نیاکان
شور و هیجان به مردم در جهت اشاعه ورزش کشتی
حفظ ادب و احترام به کهن سالا ن
ترویج فرهنگ خویش و قوم
پشت و تکیه گاه یک دیگری
احترام به سنن قوم اریا
عرق ملی ایران (2050679) (alef-6)
 
ن
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۲۳:۲۲:۴۳
من هم به مازندرانی ها علاقه دارم و هم سریال رو بسیار خوب دیدم (یک اراکی) (2050696) (alef-6)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۳ ۲۳:۴۴:۱۵
از وقتی این سریال پخش شده علاقه من به مازندران و مردم بی ریا و مهربانش بیشتر شده. متعجبم بعضی ها چقدر قدرت تشخیص کمی دارند! (2050732) (alef-6)
 
سهراب
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۰۰:۰۹:۳۴
سریال پایتخت یه چیز را امسال نشان داد انهم یارانه چینی بود مانده بودیم که یک زن چینی بیاید واز مردم بخواهد که یارانه دریافت نکنند این بزرگ ترین توهین بود که به مردم ایران شد مثل اینکه ما خودمان مانند اجناسی که از چین وارد میکنیم نمی توانیم تصمیم بگیریم که ایا باید یارانه بگیریم یا از خیرش بگذریم مانده بودیم که چینی ها این نصیحت را به مردم ایران بکنند امثال سریالهای سیما تبدیل شدن به تبلیقات چند جنس وپایانش هم با توصیه به نگرفتن یارانه بود مسخره تر اینه که صدا وسیما فکر کرده که بچه پول دارها بعد از چند سال فرق بین یارانه ویارانه را نمیدانند وانها را ادمهای کودن فرض کرده نمیدانند این بچه پول دارها مانند پدرانشان از شم اقتصادی وسیاسی بالای برخوردار هستن وهمه وقایع ایران را ثانیه به ثانیه رصد میکنند چرا باید ما مردم را ادمهای بدانند که همه چیز را باید به زور به مغزمان فرو کنند بابا بچه شیر خوار ایران هم وقتی برای خوردن شیر ونگ میزند از روی سیاسته نه از گرسنه گی ناف همه مارا باسیاست بریدن دیگر بسه از این همه توهین با این همه حجم تبلیقات که حتی به سریالهای صدا وسیما کشیده شده مردم نوعی دیگر فکر خواهند کرد صدا وسیمایی که تا دیروز از گروه ضد این دولت دفاع می کرد امروز 180 درجه تغییر میکند وچنان مدافع میشه که کسی باور نمیکنه این همان صدا وسیمای دیروزیه چه چیزی باعث این همه تغیر شده ایا نمی خواهد با نگرفتن یارانه از طرف مردم برای خودش به نان نوایی برسد (2050762) (alef-6)
 
معجزه خاموش
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۰۸:۱۳:۰۰
سلام
با احترام به نظرات نویسنده ی مقاله، کاملا بانظرات ایشان مخالفم.
همچنین رضایتمندی از این سریال و برنامه های مشابه، دلیل بر خوب بودن و احیانا قوی بودن اثر نیست . . . چه بسا فرضا اگر صدا و سیمای ایران کنسرت یکی از خوانندگان لس آنجلس نشین را بصورت زنده پخش نماید با مخاطبان بیشماری روبرو باشد . . .
نکته ی آخر اینکه شایسته نیست به هر شکلی کارگردان و عوامل سریال یا برنامه ای، در صدد جذب مخاطب باشند (2050918) (alef-10)
 
نقی معمولی
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۰۸:۲۵:۳۷
به نظر می رسد نویسنده محترم خود از راه گم کردگان باشد. سریال پایتخت اگر آداب و سنن و فرهنگ اصیل وارزشمند و غنی مازندرانی را به تصویر می کشید که موجب اعتراض واقع نمی شد. آن عده 50 نفره معترض بنابه هر دلیل که از نگاه نویسنده محترم شایسته سرزنش و تحقیر می شوند بنا به اقوال هنرمندان معترض به سریال بودند و هیچ فراخوانی هم بابت تجمع عموم صورت نگرفته است. مخالفت ها هم در مورد سریال پایتخت از عمق و محتوای جدی برخوردار است و مهمتر اینکه سریال پایتخت یک زندگی کولی مسلکی را به نام مازندران به تصویر کشیده و از این بابت ضعف بزرگی دارد.
توجه داشته باشید که فرهنگ مازندرانی، فرهنگ محبت و ارتباط مودبانه با اعضاء خانواده و گذشت و رشادت و صفا است و البته می شود مواردی از انحراف را در افراد و خانواده ها پیدا کرد که از اصل فرهنگ و محتوای تعریف شده آن بسیار دور هستند و در اثر تحمیل شرایط خاص زندگی و محیط به این وادی انحرافی سوق داده شدند.
نویسنده محترم به جای نقد جدی سریال به نقد منتقدان پرداخته و نقد سریال را برنتافته و به صورتی عصبانی و با تند مزاجی همه را به یک چوب می راند که چرا گفته شد بالای چشم سرایل پایتخت ابرویی وجود دارد. این نوشتار که برگرفته از نوشته ای از یکی از سایت های لیبرال مسلک و سکولارپیشه درون استانی که تحت تاثیر شدید انحرافات فکری و فرهنگی قرار دارد و در حال طی کردن کجراهه های اقلیت مسئله دار گروه سبز اندیش مداخله گر در فتنه 88 با پوشش طرفداری از دولت تدبیر و امید می باشد و فضای آن پر از تحریف و سانسور و تهاجم به سنت های اصیل مازندران و رونق بخشی به لودگی های رفتاری و آلودگی های فرهنگی است.
در میان خیل سایت های موجود در استان تعداد نادری از آنها از چنین مشی ویژه ای تبعیت می کنند.
مطالب نویسنده محترم در خصوص سریال پایتخت سوالات جدی از نگاه مبارزه ای که بعضاً با اعترافات برخی از نویسندگان طرفدار سریال و تعدادی از دست اندرکاران آن همراه بوده به نوعی بینش و بنیان های نظری و تئوریکی معطوف می شود که فاصله های نگرشی متجددانه و لیبرال مسلکی و سکولارگرایی فرهنگی با رفتارهای حفاظت از سنت ها و فرهنگهایی که خاستگاه عمیق فکری و عظمت های دقیق اخلاقی دارند را طی می کند.
در کجا شما می توانید مجوز تمسخر قومی را با نشان دادن رفتارهای حاکم بر زندگی جمعی کولی مسلک صادر کنید؟ در کدام خانواده مازندرانی ادب های رفتاری و آداب اخلاقی تا بدین حد ضعیف و مضحک وجود دارد و کجا مازندرانی ها در شکل ساده لوح و ببو جلوه داده می شوند که بزرگ آنها و هد فامیل در قالب فردی احمق و دیکتاتور مسلک که همه نقاط ضعف خود را با عنوان هد فامیل بودن غیر قابل نقد می نمایاند.
در کجا هدف کشتی گیران افتخارآفرین مازندران کسب شهرت یا مال برای رفع گیرو گورهای جاری زندگی بوده است. در کجا عضویت در تیم ملی اینقدر کم اهمیت جلوه داده می شود که عدم افسردگی روحی و روانی کشتی گیر بر آن ترجیح داده شود و خانواده با دوز و کلک و دروغ و پنهان کاری به قصد خدمت به فرد از ورود او به اردوی آماده سازی تیم ملی جلوگیری کنند. این در زندگی کدام کشتی گیر واقعی اتفاق افتاده است که مثلاً الگویی قابل تقلید و تبلیغ باشد؟
چندین و چند مورد دیگر وجود دارد که حوصله کامنت خوانان را به سر می برد و شایسته نیست بیش از این مصدع شوم. (2050922) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۰۹:۰۶:۴۲
کار فوق العاده ای بود واقعا لذت بردیم (2050935) (alef-10)
 
حسن
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۱۰:۱۱:۴۱
من فکر میکنم افراد صاحب نظر باید نظر بدهند این سزیال چه چیزی به فرهنگ

جامعه میافزاید ، من که چیزی بغیر از حرف زدن چندنفر دراین سریال ندیدم ؟!!! (2050974) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۱۰:۵۷:۲۵
والله قبل از این هم فیلم درباره بختیاری ها ساخته شده بود که مجید مظفری هم توش بازی می کرد تو اون فیلم بشـــدت لهجه ها و طرز حرف زدنشون افتضاح بود مگه بختیاری ها سر لهجه و این مسائل توهین کردن که هی اسم سرزمین کهن رو میارید و با پایتخت مقایسه اش می کنید؟؟؟!!!!!! (2051034) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۱۱:۲۷:۰۹
مسخره کردن اقوام دیگر در صدا و سیما صرفا به منظور خوار و خفیف نشان دادن آن هاست و در مرحله ی بعدی ساختن جک بر اساس شخصیت های فیلم برای آن قومیت خاص است تا در نزد اکثریت مردم حقیر شوند که متاسفانه بار ها تکرار شده و کسی به آن توجه ندارد . ولی در بلند مدت نتیجه ای جز بر انگیخته کردن احساسات جدایی طلبانه هیچ چیز دیگری در بر نخواهد داشت (2051093) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۱۶:۵۵:۰۹
خدا را شكر روستاي برره وجود خارجي نداشت و لهجه بازيگران آن هم من درآوري بود، وگرنه خدا مي دانست با كارگردان آن چه برخوردي مي شد!! (2055140) (alef-15)
 
مهم نیست
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۱۱:۴۴:۳۵
تفاوتهای شاخص این قسمت با قسمتهای قبلی را میتوان اینگونه هم بر شمرد :
- غلبه رفتار و کردار روستایی - شهری قبلی به شهری - خارجی
- پر رنگ شدن نقش اقا تقی و در سایه قرار گرفتن بابا پنجعلی
- تصنعی بودن رفتارها و گفتارها و از دست رفتن سادگی و بی پیرایشی (2051121) (alef-10)
 
حافظ
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۱۲:۰۷:۵۹
سلام به همه ی دوستان...عزیزان سریال پایتخت در شهر ما و حومه ش فیلمبرداری شد.این سریال یک ضعف تاریخی داره....آخه اصلا علی آباد کتول جزو استان گلستانه....ما مازندرانیم...الان حتما پیش خودتون میگین مهم نیس...همش شماله دیگه...این توهینه....اگه از اهواز فیلم برداری بشه بگن بندرعباسه...به اهوازیا برنمیخوره؟تا بوده مازندران مهد کشتی بوده....علی آباد کجاس...سریال تو قائمشهر و شیرگاه فیلمبرداری شده....اسم ساری برده میشه...چرا؟این یک ضعف ناشیانه ست...یعنی عوامل فیلم خیلی توی پیش تولید ضعیف کار کردن...یا اینکه از قصد این کارو کردن...چون دیگه پایتخت 3 رو هم ساختن...خاله آقای تنابنده اهل علی آباد هستن....شاید آقای تنابنده خواسته با این تحریف زیبایی های مازندرانو جایگزین یه شهر ناشناخته مثل علی آباد کنه... (2051167) (alef-10)
 
مازندران
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۱۳:۵۴:۱۱
عزیز من کجا گفته شده علی آباد کتول؟ در ضمن مگه فرهنگ ما سارویها با سوادکوهی ها و شیرگاهی ها فرق داره ؟ حالا اگه ناراحتی که دقیق نگفتن شیرگاه ُاون یه بحث دیگست (2051334) (alef-10)
 
محمود
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۰۰:۳۸:۳۴
ببخشید می تونید بگین علی اباد کجای سوادکوه هست؟ البته سریال خیلی خوب بود اما علی اباد در حومه قائمشهر یا سوادکوه نداریم پایتخت 3 هم در شیرگاه فیلمبرداری شد پایتخت 2 هم در سوادکوه و پایتخت 1 هم در اطراف فریم سوادکوه (2052131) (alef-1)
 
بابک
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۱۲:۳۵:۴۵
سلام به همه دوستان بنده در طول ایام پخش سریال به هر مجلسی که رفتم با هر دوست و آشنا اقوام و همسایه ها و حتی کسانی که مخالف سرسخت تلویزیون ایران بودند گفتگو داشتم فقط وفقط تعریف از این سریال بود بخدا میشناسم کسانی رو که حتی آنتن هوایی نداشتن که تلویزیون ایران رو نگاه کنند اما بخاطر این سریال رفتن آنتن هوایی گرفتند و نشستند پای سریال درکل انتقاد از این سریال بنظرم کمال بی انصافیه... (2051219) (alef-10)
 
فاطمه
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۱۳:۰۰:۱۹
لطفا یک نظرسنجی ویژه ی استان مازندران اختصاص یابد. (2051265) (alef-10)
 
نگاه
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۱۳:۲۰:۴۳
آقای سلیمی نمی دانم به حرف هایی که زدید باور دارید یا نه ولی به عنوان یک مازندرانی می گویم که :
۱_ بحث هایی که در مورد این سریال در مازندران بین موافقین و مخالفین در جریان است کاملا موضوعی بوده و کمترین رنگ و بوی سیاسی را دارد.
۲- اظهار نظر در این مورد ایرادی ندارد ولی نتیجه گیری و صدور حکم فقط مربوط به مازندرانی هاست و شما اگر مازنی نیستید همچین اجازه ای ندارید.
۳- بخواهید و یا نخواهید طاقت اقوام ایرانی از این روند طاق شده و ادامه این روش به واکنش های بسیار جدی تر منتهی خواهد شد.
۴- امیدوارم این ندانم کاری همین جا خاتمه یابد و مسئولین محترم برای پر کردن خلا توانایی هایشان به سراغ قوم بعدی نروند.
۵- دوستانه و بسیار جدی به مسئولین صدا و سیما اطلاع می دهم که در صورت ادامه این روند منتظر عواقب جدی در سطح استانی و ملی باشند و بدین ترتیب بهانه ""نمی دانستیم "" توجیهی ندارد. (2051292) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۱۳:۴۰:۰۳
علیرغم اظهارننظر مسئولین گرامی همینکه برای یکساعت ماهواره ها خاموش شد جای بسی خرسندی است. پایتخت امسال از دوسال گذشته موفقتر عمل کرد. آفرین به همه بچه های پایتخت خسته نباشید همگی (2051312) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۱۵:۳۰:۵۵
نویسنده میگوید مسوولین دولتی اما در تمام متن صحبت از نماینده مجلس است. ظاهرا نویسنده نمی داند نمایندگان مجلس مسوولین دولتی محسوب نمی شوند (2051443) (alef-10)
 
باران
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۱۵:۴۱:۴۵
خطاب به حافظ

تنها کسی که علی آباد رو نمی شناسه تویی هم وطن
یِ سرچ کن
تا با دیدن آبشار و طبیعت این شهر بسی لذت ببری دادا
در ثانی این موضوعی نیست که داری حرص میخوری
داستان در مورد علی آباد یکی از مناطق اطراف ساری


خدایا ببین سر چه چیزایی ملت به جون هم افتادن،با این تفکرات دیگه نیاز به دشمن نداریم
اگه به یِ نقاش می گی طبیعت رو بِکش
باید اجازه استفاده از تمام مداد رنگی ها رو بدی (2051455) (alef-10)
 
حافظ
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۵:۳۲:۲۹
سلام...ببخشید اگه به علی آباد توهین شد...قصد توهین نداشتم...اساسا این موضوع یک گاف سینمایی محسوب میشه...اگه علی آباد کتول نبود چرا از مسئولین استان گلستان و نمایندگان مجلسش برای پشت صحنه درخواست شد؟اگه علی آباد کتول نبود چرا از آریا عظیمی نژاد که اصالتی علی آبادی داره درخواست به آهنگی علی آبادی برای تیتراژ داده میشه؟و در علی آباد از آریا عظیمی تقدیر میشه؟دوست عزیز اگه تمامه شهرای مازندرانو بگردی یه روستا به نام علی آباد داره....شما از کجا فهمیدی اطراف ساریه؟تو سریال گفته؟نه...شما تیتراژ سریالو بخون...آخرشو...ببین چی نوشته...علی آباد کتول زیباست...بسیار هم زیباست...ولی کسی که در جنوب ایران داره سریالو میبینه نباید گلستان و مازندرانو گیلانو قاطی کنه بگه همش شماله دیگه...این یک گاف محسوب میشه...که موقعیت اهالی فیلم مشخص نیس...دقیقا اهل کجان؟مازندران فقط؟مازندران انقد کوچیکه؟علی آباد؟کدوم علی آباد؟اگه کتوله که اشتباست...در ضمن من دشمن کسی نیستم دوست عزیز (2052884) (alef-1)
 
سیدمهدی
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۱۶:۱۰:۰۱
خداییش نکات مثبتش خیلی بیشتر از نکات منفیش بود مثلا توی خانواده نقی معمولی از سری اول تا حالا که ساخته شده هیچ وقت شاهد نبودیم که بابا پنجلی رو مسخره کنن با وجود این که الزایمر داره وهمچنین دنبال سوژه هایی مثل اختلاف رابطه خواهر شوهر وعروس نرفته که خوراکه سریال های ایرانی بر عکس تو این سریال رابطه فامیل بین عروس و خانواده شوهر بسیار خوبه احترام ونگهداری از پدر خانواده جزو نکات مثبت این سریال هست البته نکات منفی هم داشته اما ربطی به قومیت مازنی نداشته مثلا تبلیغاتی شدن سری سوم با این که یه جوری بیان شده بود که خیلی هم تو ذوق نزنه زیاد جالب نبود و کلا قسمت اخررو که با کشتی پر شده بود در کل من که مشهدی بودم وتو جمع های مختلف فامیلی دیدم شخصیت نقی وارسطو به عنوان دو شخصیت دوست داشتنی بودن که از مشکلاتشون بیننده ناراحت واز خوشیشون بیننده خوشحال میشد وهیچ احساس تمسخری بوجود نمی اومد خیلی سخته که بتونیم تو سریال قهرمان سازی کنیم که این سریال تونسته دو شخصیت مازندرانی خوب خلق کنه (2051505) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۰۱:۳۴:۵۰
چرا در مورد "خوب بد زشت" چیزی نمینویسید؟ این یکی‌ که فقط تبلیغ لمپن بازی بود و کتک کاری.

کاش محمود کریمی‌ را به جای مداحی روز پنج شنبه که در تلویزیون نشان داد در سریال خوب بد زشت نشان میدادند. مناسب تر بود. (2052188) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۰۴:۱۱:۲۱
آقا، فدايي داري...! (2052251) (alef-1)
 
زهرا
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۱:۰۲:۴۹
من مازندرانی هستم و خانواده ما به ندرت تلویزیون نگاه نمی‌ کند، سال اول که پایتخت شروع شد ما در ایام عید در شمال بودیم و در منزل مادرم این سریال را دیدیم/ همسرم که تهرانی هستند و بسیار باشعور و فرهنگ دوست نیز هستند، به نحوی که در این 12 سالی که ازدواج کرده ایم حتی بک بار یک لطیفه علیه هیچ قومیتی از ایشان نشنیده ام بسیار از این سریال خوششان آمد و چون در ان زمان تلویزیون نداشتیم(مخالف داشتن تلویزیون در خانه بودیم، چون وقت دیدنش را نداشتیم) تمام ایام عید را در شمال ماندیم تا سریال را ببینیم. سال گذشته هم به خواست پسرمان تلویزیون خریدیم و هر شب سریال پایتخت را نکاه کردیم و لذت بردیم و خندیدیم. به نظرم اصلا توهین آمیز نبود و جنبه های خوبی از زندگی مردم عادی ایران را نشان می داد. نقاط مثبتی مثل مفهوم حانواده، احترام و کمک به یکدیگر، روابط محبت آمیز در خانواده، خاکستری بودن و نه سیاه و سفید بودن آدمها، توام بودن نکات مثبت و منفی در وجود همه ما. بهتر نیست ما مازندرانی ها با احترام به عوامل این سریال که فرهنگ خوب ایرانی و مازندرانی را با هنرشان معرفی می‌کنند الگویی برای سایرین شویم که بابت چیزهای بسیار ساده و کوچک و یا تعصبات بی پایه یاعث توقف کارهای هنری در این کشور نشوند. کمی حوصله کنیم و حتی اگر برداشتمان این است که مسخره شدیم سکوت کنیم تا دیگران هم سعه صدر یاد بگیرند و بابت هر حرکت کوچکی به هم نپرند. ضمن اینکه چون رشته ام محیط زیست است، اعتقاد دارم توجه این سریال به این موضوع و همکاران محترم محیط بان و همچنین جنگلبانان محترم و پلنگ مازندران (که متاسفانه به خاطر نااگاهی مردم عزیز و بی توجهی مسئولان در حال انقراض است) بسیار ستودنی و اثرگذار است. قطعا هیچ کاری خالی از اشکال نیست ولی نکات مثبت این سریال بسیار بیشتر از نکات منفی آن بود. همین که می‌تواند یک ساعت همه اعضای خانواده را دور هم بنشاند،حتی خانواده هایی را که در سال یک بار هم سری به شبکه های صدا و سیما نمی زنند را پای تلویریون بکشاند آن هم بدون فحش و حرفهای رکیک به عنوان طنز، بلکه با ایجاد شخصیتهایی کاملا معمولی و عادی مثل همه ما که نه یکسره خوبی اند و نه یکسره بدی، آدمهایی که هم خوبی دارند و هم بدی، هم کارهای اخلافی انحام می‌دهند و هم کارهای غیر اخلاقی، مثل همه آدمها و این است که این سریال را قابل باور می‌کند و مردم پای آن می نشینند. (2052421) (alef-1)
 
علی
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۲۱:۴۱:۳۳
سریال بسیار جالبی بود سریالی در این حد که بتونه فرهنگ غنی و با محبت مردم مازندران را نشان بده ندیده بودم. این آقایان موضوع را با سریال سرزمین کهن اشتباه گرفتن . (2053623) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۱۵:۱۰:۴۳
با سلام من به عنوان یک مازنی از همه دست اندرکاران این سریال تشکر میکنم امیدوارم شاهد سریهای جدیدترم باشیم از قدیم گفتن به دیوونه گفتن خرمنو اتیش نزنی گفت خوب شد یادم انداختی دوستان دیدن جاهای دیگه شلوغ کردن یه مدت امدن رو انتن اینا خواستن از غافله عقب نمونن جو راه انداختن (2054856) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۸ ۱۰:۳۱:۰۹
بسیار سریال زیبا و دیدنی به دور از لودگی (2060056) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۹ ۱۳:۴۵:۳۴
بسیار سریال زیبایی بود.من عاشق لهجه مازندرانیها هستم (2064245) (alef-10)
 
طبرستانی
۱۳۹۳-۰۱-۲۱ ۰۲:۱۵:۳۰
مازندران نه ،بگین طبرستان که شامل استان مازندران گلستان و دامنه های جنوبی البرز شامل فیروزکوه دماوند ییلاقات تهران تا کن وطالقان وهمچنین شمال سمنان و ... که به زبان شیرین طبری سخن میگویند در ضمن اگه این طبرستانی ها نباشند تو المپیک کی میخاد مدال بیاره (2069822) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.