نظر منتشر شده
۲۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 284661
جلسه توافق هسته ای در سنای آمریکا؛
از نگرانی جمهوری‌خواهان درباره رفع تحریم ها و بازگشت اموال بلوکه شده تا توضیحات 3 وزیر اوباما
بخش خبری الف، 1 مرداد 94
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۱۲
جلسه استماع کمیته امور خارجی سنای آمریکا با حضور جان کری وزیر خارجه و ارنست مونیز وزیر انرژی این کشور برگزار شد. قرار است در این جلسه مسائل مربوط به جمع بندی مذاکرات هسته ای ایران و گروه پنج به علاوه یک مورد بررسی قرارگیرد.

الف با توجه به اهمیت این جلسه آن را پوشش زنده داد. لازم به ذکر است تمامی تلوزیون های مطرح دنیا پوشش زنده این جلسه را در دستور کار خود داشتند.

********************************
باب کروکر رئیس کمیته امور خارجی سنای آمریکا در جلسه استماع با حضور وزرای امور خارجه، خزانه داری و انرژی این کشور به شدت از توافقنامه هسته ای با ایران انتقاد کرد.

سناتور جمهوریخواه آمریکا خطاب به کری گفت ایرانی‌ها شما را سرکیسه کردند؛ برای من باور کردنی نیست که تحریم‌هایمان علیه موشکهای بالستیک ایران را هم لغو کردید. وی افزود: شما از آستانه جدیدی عبور کردید وبه یک کشور حامی تروریسم اجازه دادید به برنامه هسته‌ای دست یابد.

کورکر گفت باید معلوم کنیم که آیا واقعا مکانیسم بازگشت تحریمها درقبال ایران کارگر است یا خیر.

باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در شروع جلسه استماع درباره توافقنامه هسته ای ایران گفت ما دیشب جلسه ای داشتیم و من با هر دوی اعضای جمهوریخواه و دموکرات صحبت کردم و تقریبا دلسرد شدم. این حرف که یا باید این توافق را پذیرفت یا وارد جنگ شد، باعث می شود تا ما اصلا نتوانیم درباره این توافقنامه بحث کنیم. وزیر خارجه دیشب نامه ای را مربوط به سال دوهزار و هشت ارائه کرد که توسط دولت قبلی نوشته شده بود.

به نظر من او می خواست با ارائه این نامه این حرف را بزند که ما آنچه را که ایران می خواهد باید به این کشور دهیم.

بیست ماه گذشته مذاکرات ما با کشوری یاغی بوده است و هدف ما این بود که برنامه هسته ای آنها را بر چینیم. اما اکنون توافقنامه ای پیش روی ماست که صنعتی شدن برنامه هسته ای ایران را فراهم می کند. در واقع تغییر بسیار زیادی در اهداف ما اتفاق افتاده است. همه ما در اینجا می دانیم که ایران حتی یک مورد هم نیاز عملی به این برنامه ندارد. حتی یک دانشمند یا یک شاهد هم هیچ دلیلی ارائه نکرده است که ایران به این برنامه از نگاه غیرنظامی نیاز داشته باشد. نه ماه دیگر با اجرای این توافقنامه، متوجه می شویم همه تحریمها از روی ایران برداشته شده است.

باور کردنی نیست. البته چند تحریمها کوچک باقی می ماند اما تحریمهای بزرگ که مهم هستند برداشته خواهند شد. ایران به میلیاردها دلار پول دسترسی خواهد داشت، اقتصاد ایران رشد خواهد کرد و ایران به همه جای جهان صادرات انجام خواهد داد. فکرش را بکنید آن زمان چه خواهد شد. ما هم اکنون اهرمهای فشاری بر روی ایران داریم اما نه ماه دیگر آنها هستند که اهرم فشار خواهند داشت زیرا ما فقط مکانیسم بازگشت تحریمها را خواهیم داشت ، اگر ما بخواهیم از این مکانیسم استفاده کنیم در آن صورت ایران ما را به نقض توافقنامه متهم خواهد کرد و از مکانیسم بازگشت استفاده خواهد و برنامه هسته ای خود را دوباره شروع می کنند، بنابراین می بینیم اهرم فشار دیگر به نفع آنها خواهد بود. موضوع ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران که بسیاری از ما آن را ابعاد هسته ای گذشته می نامیم زیرا می دانیم ایران واقعا این فعالیتها را داشته است، واقعیت این است که این مسئله اصلا هیچ جایگاهی در توافقنامه ندارد. در واقع حل این مسئله هیچ تاثیری در برداشته شدن تحریمها ندارد در حالیکه مسئله مهمی بوده است.

بازرسیها از هر مکان در هر زمان نیز موضوع دیگر این بحث است. دیشب کسانی که اینجا گزارش می دادند می گفتند که اصلا چنین حرفی را نزده اند در حالیکه این حرف از روز اول جز وعده های آنها بود. اما اکنون در توافقنامه ما روندی بیست و چهار روزه را برای بازرسیها داریم. تازه این بیست و چهار روز پس از آن شروع می شود که آژانس تخلفی را در اجرای توافقنامه پیدا کرد. البته پس از آنکه آژانس تخلفی را پیدا کرد ایران فرصت دارد پاسخ دهد. در هر حال این فرصت بیست و چهار ساعت می تواند یک ماه یا بیشتر شود. در آزمایشگاهها وقتی شما کلاهک هسته ای می سازید به اندازه کف دست است و به راحتی می توان این چیزها را پنهان کرد. در حالیکه همه تمرکزها روی پیدا کردن اورانیوم بوده است. باید توجه داشته باشیم جنبه های دیگری هم وجود دارد که کشف آنها بسیار دشوار است . آنها گفته اند این جامع ترین رژیم بازرسیهاست که تا کنون داشته ایم اما این حرف درست نیست. ما قبلا رژیمهای بسیار شدیدتری داشته ایم. بن کاردین و من نامه ای نوشتیم و درخواست موارد بیشتری را که در اختیار نداریم کردیم.

یکی از آنها در رابطه با توافقنامه میان ایران و آژانس است. آژانس نهادی است که قرار است بازرسیها را انجام دهد اما ما هیچ دسترسی به توافقنامه آژانس با ایران نداریم. من سوالاتی دارم ، می خواهم کمی درباره کشوری که با آن طرف هستیم صحبت کنم. بیشتر ما بارها به عراق رفته ایم. هر بار که با ژنرال اودیرنو در عراق ملاقات داشتیم. او روی میز خود قطعاتی را گذاشته بود که برای ساخت بمبهای کنار جاده ای استفاده می شد ، بمبهایی که برای کشتن یا معلول کردن آمریکاییها استفاده می شد. این قطعات و وسایل انفجاری را ایران ساخته بود. وقتی ما فناوری مقابله با این وسایل انفجاری را ساختیم ، ایرانیها نیز فناوری جدید خود را ساختند که نفوذگرد انفجاری نام داشت. این وسیله ماده انفجاری دارد که بعد از انفجار گرمای زیادی را تولید می کند و می تواند به داخل وسیله نظامی نفوذ کند و آمریکاییهای داخل آن را بکشد یا معلول کند. همه آنها را ایران تولید می کرد. ما این قهرمانان را که برخی از آنها دو دست و یک پای خود را از دست داده اند دیده ایم و حتی در مواردی دو دست و دو پای خود را از دست داده اند. ایران چنین کشوری است . ایران برخی از بدترین روشها را برای کشتن یا معلول کردن آمریکاییها ابداع کرده است.

آنها حتی سعی داشتند سفیر وقت عربستان را در واشنگتن ترور کنند. مسئله دیگر درباره سوریه است که ایران از رئیس جمهور آن حمایت می کند و اگر حمایت ایران نبود بشار اسد نمی توانست در قدرت بماند. ما دیدیم که چه عکسهایی از شکنجه و قتل عده زیادی از زندانیان در سوریه توسط رژیم بشار اسد در اینترنت منتشر شد. این اتفاقات هم اکنون نیز می افتد. این اتفاقات با حمایت ایران می افتد. همین حالا آلت تناسلی افراد بریده می شود. مردم را در زندانهای سوریه به برق وصل می کنند. این کارها را رژیمی انجام می دهد که ایران از آن حمایت می کند. برخی می گویند چرا ما تلاشی برای متوقف کردن اینها نداشتیم، علت این مذاکرات بوده است. من می بینم وزیر خارجه کشورمان روابطی گرم با ظریف داشته است و اغلب درباره آن صحبت می کند. اما کاری که او در این مذاکرات انجام داده است این است که مسیر ایران را برای رسیدن به سلاح اتمی هموار کرده است و جالب است که دستیابی ایران به سلاح اتمی با عمل به این توافقنامه فراهم می شود. به نظر من بهتر از این نمی شد ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند. شما چند روز پیش می گفتید حاصل نشدن توافق بهتر از توافقی بد است. مطمئنا تا چند هفته پیش اصلا شما به جنگ فکر نمی کردید. اما اکنون دائما به ما می گویید اگر کنگره این توافقنامه را رد کند، گزینه دیگر جنگ خواهد بود. اگر کنگره قرار بود بگوید که این تحریمها نمی تواند برداشته شود، در اساس فرقی با مکانیسم بازگشت تحریمها که اکنون داریم نمی کرد. آمریکا به تنهایی می تواند این مکانیسم را اعمال کند اما فکر می کنم کشورهای دیگر همانطور که شما هم گفتید ، با ما همراهی نخواهند کرد. بنابراین باید معلوم کنیم که آیا واقعا مکانیسم بازگشت تحریمها کارگر است یا خیر. درباره واکنشهای شرکای ما را در منطقه به این توافقنامه ، اگر واقعا برنامه هسته ای ایران را بر می چیدیم آنها دیگر این طور به این توافقنامه واکنش نشان نمی دادند. بنابراین نه فقط این اتفاق نیفتاد و برنامه ایران برچیده نمی شود، بلکه ما تحریمهای موشکهای بالستیک را پس از هشت سال بر می داریم. من نمی دانم اصلا چرا این مسئله وارد توافقنامه شد. ما تحریمهای تسلیحات متعارف را پنج سال دیگر بر می داریم. باور کردنی نیست که ما فورا ممنوعیت آزمایشهای موشکهای بالستیک را بر می داریم. شما فصل جدیدی را در سیاست خارجی آمریکا ایجاد کرده اید که براساس آن کشورهای حامی تروریسم به برنامه صنعتی و پیشرفته هسته ای دست پیدا می کنند که به نظر ما فقط یک کاربرد عملی دارد.

***************
پس از کورکر نوبت به سناتور کاردن بود.

بن کاردن عضو دموکرات سنای آمریکا از تلاش های جان کری وزیر امور خارجه این کشور در مذاکرات هسته ای با ایران تقدیر کرد.

سناتور بن کاردین در ادامه اظهارات خود در کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا گفت: من به چارچوب توافقنامه ای که در ماه آوریل مورد توافق واقع شده بود، نگاه کردم. وقتی که به توافقنامه نهایی که ما امروز بدست آوردیم نگاه می کنید می بینید که مذاکره کنندگان ما چیزهای زیادی بدست آوردند که به طور خاص مربوط به عرصه هسته ای می شود و فراتر از تخصص من است. ما به چیزهایی دست یافتیم درحالیکه در این چند ماه آخر شایعات زیادی وجود داشت مبنی بر اینکه توافقنامه چگونه خواهد بود و این توافقنامه چگونه در مقایسه با چارچوب بدست آمده در ماه آوریل، تضعیف خواهد شد! واقعیت این است که این توافقنامه در مقایسه با چارچوب توافقنامه در ماه آوریل تقویت شده است. من می خواهم مذاکره کنندگان مان را مورد تمجید قرار دهم که چارچوب ماه آوریل را تقویت کردند و به نتایج در وین دست یافتند.

بن کاردین در ادامه اظهارات خود در کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا درباره توافقنامه هسته ای ایران و گروه پنج بعلاوه یک گفت: ما پرسش هایی داریم ، توافقنامه را مطالعه کرده ایم و هنوز هم پرسش هایی داریم. امیدواریم که به پاسخ این پرسش ها دست یابیم که آیا ما توانسته ایم به طرزی کارآمد مانع از آن شویم که ایران از فعالیت های مخفی برای ساختن سلاح هسته ای استفاده کند؟

این سناتور دمکرات افزود:آیا این توافقنامه دسترسی کافی به افراد، مکان ها و اسناد را در اختیار ما و آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد داد تا ما درباره ابعاد نظامی قبلی شان بدانیم؟ آیا مفاد مربوط به برگشت پذیری تحریم ها در صورت اقدام ایران به نقض توافقنامه ، مناسب است تا تحریم ها دوباره اعمال شوند؟ امیدوارم که این فرصت وجود داشته باشد که ما درباره این موضوع گفتگو کنیم.

در پایان محدودیت های زمانی توافق ، ایران این توان را خواهد داشت که برنامه خود را تا حد صنعتی گسترش بدهد. آنها می توانند درغنی سازی اورانیوم به این موضوع دست یابند. آنها می توانند این کار را بکنند. آیا با توجه به تعهدات آنها در ان پی تی و ملزومات شان در پروتکل الحاقی ، ما توان کافی در اختیار داریم که جلوی ایران را بگیریم؟ آیا ما به اندازه کافی زمان گریز در اختیار خواهیم داشت تا اگر ایران تلاش کند به یک کشور دارنده سلاح هسته ای تبدیل شود ، پس از دوره توافق، ما ابزارهای کافی داشته باشیم و مانع از آن شویم که آنها به قدرت دارنده سلاح هسته ای تبدیل شوند؟ این ها پرسش هایی است که ما باید پاسخ آنها را بدانیم و بعدا درباره توافق تصمیم بگیریم.

سناتور بن کاردین افزود:عرصه های دیگری هم وجود دارد. من می خواهم مطمئن شوم که آمریکا همچنان از انعطاف پذیری برای اعمال تحریم های غیر هسته ای بر ضد ایران به علت حمایت این کشور از تروریسم ، نقض حقوق بشر و برنامه موشک بالستیک این کشور ، برخوردار است. هیچ کس انتظار ندارد که رفتار بد ایران از روز اجرای توافقنامه تغییرکند. ما می دانیم که با چه کسی روبرو هستیم. به طور خاص با توجه به اینکه آنها منابع بیشتری در اختیار خواهند داشت ، آیا ما قادر خواهیم بود از قدرت هایی که در گذشته استفاده کرده بودیم استفاده کنیم و آنها را تقویت کنیم تا برضد ایران اقدام کنیم؟ آیا ما می توانیم این کار را بکنیم؟ آیا کنگره می تواند با دولت کار کند تا این ابزارها را تقویت کند بدون آنکه برنامه جامع اقدام مشترک را نقض کند؟

من می خواهم بدانم که دولت آمریکا چگونه راهبرد بازدارنده منطقه ای خود را بر ضد فعالیت های شنیع و بی ثبات کننده ایران ، به روز می کند؟ من می خواهم بدانم که ما چگونه با شرکای خود کار خواهیم کرد تا آنها توان خود را برای مقابله با ایران افزایش دهند که به طور خاص مربوط به اسرائیل می شود.

وی افزود: رئیس کمیته(روابط خارجی) به برداشته شدن تحریم های تسلیحاتی بین المللی اشاره کرد که مایه نگرانی بسیار زیاد است. این مسئله چه تاثیری روی شرکای منطقه ای ما خواهد داشت؟ این مسئله روی مسابقه تسلیحاتی در این منطقه از دنیا چه تاثیری خواهد داشت؟ این ها پرسش هایی هستند که ما در مورد آنها به بهترین اطلاعات نیاز داریم تا تصمیم خود را بگیریم. نکته آخر این است که اگر آمریکا از این توافق بیرون برود گزینه های ما چه خواهند بود؟ واکنش بین المللی به ما چه خواهد بود؟ آیا ما قادر خواهیم بود به طرز کارآمد اجرای تحریم ها را به همراه شرکای بین المللی خود حفظ کنیم؟ آیا ایران به پای میز مذاکره با کشوری باز خواهد گشت که از توافقنامه بیرون رفت؟ این ها پرسش هایی است که ما باید به آنها پی ببریم. ما باید بدانیم که پیامدهای ما در خصوص جلو نرفتن در این توافق چه خواهد بود؟ من مشتاقم که شاهدان حاضر در جلسه صحبت های خود را بکنند و ما از آنها بشنویم.امیدوارم که اعضای این کمیته با توجه به اطلاعاتی که امروز بدست می آوریم ، موضوع را مورد بحث قرار دهند و از زمان استفاده کنند و آن کاری را بکنند که برای مردم آمریکا درست است و در نهایت تصمیمی را بگیرند که به نظر ما بهترین تصمیم برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به قدرت دارنده سلاح هسته ای، خواهد بود.

***********
وزیر امورخارجه آمریکا در سنا تصریح کرد توافق وین همان توافقی است که به دنبال آن بودیم.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، جان کری در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: «جناب کورکر رئیس کمیته، جناب کاردین عضو ارشد کمیته و دیگر اعضای این کمیته که دوستان و همکاران سابق من هستید، من از اینکه این فرصت به من داده شده است تا با شما درباره توافق جامعی صحبت کنم که ما و شرکایمان در گروه پنج بعلاوه یک با ایران درباره آینده برنامه هسته ای این کشور به آن دست یافته ایم، قدردانی می کنم. کشورهای انگلیس، روسیه، فرانسه، چین و آلمان نیز در این مسیر با ما همراهی کردند. آنها نیز درک بسیار خوبی از این مسئله و چالشهای مطرح دارند. این کشورها در کنار آلمان در قالب گروه پنج بعلاوه یک، همکاری و همگی کمک کردند و همه آنها بخشی از این بحثها بودند. بنابراین ما فقط به این نباید نگاه کنیم که ما چه مذاکراتی داشتیم بلکه به اقدامات جامعه بین المللی و پنج بعلاوه یک زیر نظر سازمان ملل متحد در این مذاکرات نگاه می کنیم. آنها ابله نیستند. آنها کارشناس هستند. همه آنها کارشناس حوزه فناوری هسته ای، راستی آزمایی و حوزه های دیگر هستند. آنها افرادی باهوش هستند. آنها در کل زندگی حرفه ای خود در این حوزه ها فعالیت داشته اند. آنها با این توافق همراهی کرده اند. دو وزیر دیگر کمیته نیز در این جلسه حضور دارند که کمک بسیار ارزشمندی برای رسیدن به این توافق ، ارائه کردند. این دو نفر عبارتند از جک لو وزیر خزانه داری و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا. می خواهم از همه شما به علت نقشی که کنگره در رسیدن به این نقطه ایفا کرده است و بویژه از تلاشهای جدی این کمیته در تصویب تحریم هایی تشکر کنیم که به هدفشان نائل آمدند و سبب شدند مذاکرات جدی و سازنده ای ای با ایران داشته باشیم.

وقتی تحریم های ایران را تصویب کردیم من ریاست این کمیته را برعهده داشتم. همه ما آن بحثها را به خاطر داریم. ما به اتفاق آراء، آن تحریمها را تصویب کردیم. این تحریمها نقش بسیار سازنده ای در آوردن ایران به سر میز مذاکرات ایفا کردند و به صراحت مشخص کرد که ما می خواهیم مذاکرات جدی و سازنده ای با ایران داشته باشیم.

کری افزود: از روزی که این گفتگوها آغاز شد ما به صراحت اعلام کردیم که هیچ چیزی کمتر از توافق خوب را نخواهیم پذیرفت. ما به صراحت از همان ابتدا مشخص کردیم منظورمان چیست یعنی توافقی که همه چهار مسیر دستیابی به بمب اتمی را مسدود کند یعنی دو مسیر از طریق اورانیوم و یک مسیر فراوری پلوتونیوم و یک مسیر مخفی. ما استانداردهای خود را مشخص کردیم. ما معتقدیم به این استانداردها دست یافته ایم.

کری افزود.. پس از حدود دو سال گفتگوهای بسیار فشرده، واقعیتها با صراحت روشن شده است و آن اینکه، طرح اعلام شده در هفته گذشته در وین، واقعا همان توافقی است که سبب بسته شدن مسیرهای مذکور می شود و به ما تضمین هایی می دهد تا در کل حیات ان پی تی ، مشارکت ایران بوجود بیاید و ما بدانیم ایران چه کارهایی انجام می دهد.

در بخش مکتوب منتشر شده از سخنان جان کری که پیش از آغاز جلسه مذکور منتشر شد نیز تصریح شده است: این توافق همان توافق خوبی است که به دنبال آن بودیم. براساس مفاد آن، ایران باید نود و هشت درصد از ذخایر اورانیوم غنی شده خودش، دو سوم از سانتریفیوژهای نصب شده و قلب رئاکتور آب سنگین خودش را کنار بگذارد.

براساس این طرح، ایران از تولید اورانیوم غنی شده با خلوص بالا و پلوتونیوم قابل استفاده برای تسلیحات هسته ای به مدت پانزده سال بازداشته خواهد شد. ایران مشمول جامع ترین و گسترده ترین اقدامات راستی آزمایی و شفاف سازی خواهد شد که تاکنون از طریق مذاکره حاصل شده است. در نتیجه، اگر ایران فریبکاری کند، ما به سرعت قادر خواهیم بود به این مسئله پی ببریم و پاسخ متناسب بدهیم. بسیاری از این اقدامات نه برای ده یا پانزده یا بیست سال بلکه برای کل دوره زمانی برنامه هسته ای ایران به قوت خود باقی خواهند ماند و درنتیجه ما را قادر خواهند ساخت تا به گونه ای قابل راستی آزمایی اطمینان حاصل کنیم که این برنامه ماهیت منحصرا صلح آمیز خواهد داشت.

کری افزود.. دو سال پیش، وقتی مذاکرات ما شروع شد ما با ایرانی مواجه بودیم که که در مرکز ساخته شده در مکانی مخفی و مدفون در زیر کوه به غنی سازی بیست درصدی مشغول بود و به سرعت درحال انبار کردن اورانیوم غنی شده بود و حدود بیست هزار سانتریفیوژ هسته ای نصب کرده بود و رئاکتور آب سنگینی را می ساخت که می توان از آن برای تولید پلوتونیوم قابل استفاده در ساخت بمب اتمی با میزان یک یا دو بمب در سال استفاده کرد. در آن زمان، کارشناسان می گفتند زمان رسیدن ایران به زمان به اصطلاح فرار هسته ای یعنی زمان لازم برای داشتن مواد شکافت پذیر به اندازه کافی برای ساخت بمب، دو تا سه ماه است. اگر توافق اخیر رد شود، ما بار دیگر به این وضع بازخواهیم گشت و فقط یک تفاوت با گذشته نیز وجود خواهد داشت و آن اینکه، حمایت دیپلماتیکی که در سالهای اخیر به صورت مستمر جمع کرده ایم، یک شبه محو خواهد شد. اجازه بدهید تاکید کنم گزینه جایگزین برای توافقی که به آن دست یافته ایم، توافق بهتر نیست و توافقی نیست که مستلزم تسلیم کامل ایران باشد. باید به صراحت و به زبان ساده بگویم که این تصوری، خام است. گزینه پیش روی ما انتخاب بین دو گزینه است. گزینه اول اینکه اطمینان حاصل کنیم برنامه هسته ای ایران محدود و به شدت تحت نظر است و اینکه این برنامه کاملا صلح آمیز است. گزینه دوم این است که هیچ توافقی وجود نداشته باشد.

وزیر امورخارجه آمریکا تصریح کرد هدف ما برچیدن کل برنامه هسته ای ایران نبوده است.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، جان کری در بخش دیگری از سخنانش در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: «جناب رئیس کمیته در سخنان اولیه خود گفت که ما با این توافق، هرچه ایران خواسته است به آن داده ایم.(خنده کنایه آمیز) اما آنها هرچه می خواهند دارند. ایران ده سال پیش یا قبل تر از آن، این توانایی را به دست آورد.

ایران به توان تولید سوخت هسته ای دست یافته است. وقتی ما مذاکرات را شروع کردیم ایران مواد شکاف پذیر به اندازه کافی داشت تا ده تا دوازده بمب اتمی بسازد. ایران نوزده هزار سانتریفیوژ داشت. این درحالی است که در سال دو هزار و سه، فقط یکصد و شصت و سه سانتریفیوژ داشت یعنی زمانی که دولت قبلی آمریکا با ایران درباره همین مسئله درگیر بود. بنابراین، این سوال درست نیست که بگوییم هرچه ایران می خواست به آن داده ایم. سوال مطرح این است که چگونه برنامه هسته ای ایران را به عقب می راندیم و چگونه برنامه تسلیحاتی آنها را برمی چیدیم و نه کل برنامه آنها. باید دانست چه چیزی روی میز است. ما قصد داشتیم توان ایران برای ساخت بمب اتمی را از بین ببریم و به این هدف دست یافتیم.»

وزیر امورخارجه آمریکا تصریح کرد ایران باید پروتکل الحاقی را در مجلس تصویب کند.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، جان کری در بخش دیگری از سخنانش در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: «هیچکس (در دولت آمریکا) هرگز درباره برچیدن کل برنامه هسته ای ایران سخن نگفته است. وقتی این سخنان مطرح می شد ایران از یکصد و شصت و سه سانتریفیوژ به نوزده هزار سانتریفیوژ رسید. همه کسانی که در اینجا هستند می دانند گزینه های مطرح برای جلوگیری از این کار کدامند. این گزینه، اقدام نظامی نامیده می شود زیرا در غیر این صورت، این فعالیت متوقف نمی شد. ایران این مسئله را ثابت کرده است. ایران در طول این سالها، این مسئله را ثابت کرد. براساس مفاد این توافق، ایران موافقت کرده است نود و هشت درصد از ذخایر اورانیوم غنی شده خودش را به صورت داوطلبانه برچیند و نابود کند و دو سوم از سانتریفیوژهای نصب شده خودش را برچیند و قلب رئاکتور آب سنگین خودش را خارج کند و آن را با سیمان پرکند. ایران موافقت کرده است از تولید و استحصال اورانیوم غنی شده با خلوص بالا و پلوتونیوم قابل استفاده برای ساخت تسلیحات هسته ای دست کم برای مدت پانزده سال خودداری کند. اگر ایران انجام این کارها را آغاز کند، ارنست مونیز و دیگران به ما خواهند گفت و ما بلافاصله مطلع خواهیم شد.

کری افزود.. در عین حال ایران پذیرفته است پروتکل الحاقی را بپذیرد. پروتکل الحاقی نتیجه شکست در تجربه کره شمالی است و درنتیجه آن، دسترسی بیشتری بوجود می آید و براساس آن می توانیم دقیقا بدانیم ایران چه کارهایی انجام می دهد. پیش از آن که تحریمهای سازمان ملل متحد در پایان این فرایند، برداشته شود، ایران باید پروتکل الحاقی را تصویب کند. ایران باید پروتکل الحاقی را از طریق مجلس تصویب کند. ایران موافقت کرده است از روز نخست (اجرای توافق) به پروتکل الحاقی پایبند باشد.

کری افزود.. ما همکاری بسیار نزدیکی با کشورهای حوزه خلیج (فارس) داریم. روز گذشته اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در عربستان سعودی بود. وزیر امورخارجه عربستان سعودی در این دیدار گفت که توافق هسته ای ایران همه مفاد لازم برای محدود کردن توانایی ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته ای را داراست. عربستان سعودی و اماراتی ها نیز همین نظر را دارند(و از آن حملایت می کنند). قرار است وزیر امورخارجه ایران تا دو روز دیگر به امارات سفر کند.

کری افزود.. من طرح مفصلی تهیه کرده ام درباره اینکه چگونه می توان فعالیتهای دیگر ایران را به عقب راند و می توانم این طرح را در اختیار شما قرار بدهم. باآنکه دوست نداریم ، این اقدامات وجود دارد. این طرح درباره مقابله با تروریسم، نقش ایران در خشونتهای فرقه ای در منطقه خاورمیانه و مسائل دیگر است. همه این مسائل غیرقابل قبول هستند. این مسائل همانطور که برای شما غیرقابل قبول است برای ما هم غیرقابل قبول نیست. اما برای شما نکته ای دارم و آن اینکه مقابله با ایران دارای تسلیحات هسته ای با مقابله با ایران بدون سلاح هسته ای، بسیار متفاوت است. ما تضمین می کنیم که چنین اتفاقی رخ ندهد.

وزیر امورخارجه آمریکا تصریح کرد تسلیم محض ایران، رویاپردازی است.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، جان کری در بخش دیگری از سخنانش در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره توافق هسته ای گفت: «علاوه بر این اقدامات، تدابیر دیگری هم براساس این توافق در نظر گرفته شده است که در طول این جلسه استماع به آن خواهیم پرداخت. اگر ایران به تعهدات خودش عمل نکند، ما از مسئله مطلع خواهیم شد و به سرعت به این مسئله پی خواهیم برد و قادر خواهیم بود پاسخ مناسب بدهیم به این صورت که تحریمها را بار دیگر اعمال کنیم و کار را ادامه بدهیم تا به بدترین گزینه هایی برسیم که در حال حاضر مطرح است.

هیچیک از این گزینه ها هرگز و در هیچ زمانی از روی میز کنار گذاشته نمی شود. بسیاری از تدابیر درنظر گرفته شده در این توافق، برای فقط ده سال یا فقط برای پانزده سال یا فقط برای بیست سال یا فقط برای بیست و پنج سال نیستند. تدابیری برای هریک از این دوره ها در نظر گرفته شده است که برای همیشه خواهد بود یعنی تا زمانی که ایران در ان پی تی بماند. باید توجه داشت که کره شمالی از ان پی تی خارج شد. ایران از ان پی تی خارج نشده است.

کری گفت.. اجازه بدهید تاکید کنم گزینه جایگزین برای توافقی که به آن دست یافته ایم، آن گونه که برخی تبلیغات تلویزیونی به صورت ناصادقانه می گویند توافق بهتر نیست و توافقی رویایی نیست که مستلزم تسلیم کامل ایران باشد. باید به صراحت و به زبان ساده بگویم که این تصور، رویاپردازی است. همه سازمانهای تشکیلات اطلاعاتی ما این سخن را می گویند و این سخن را تایید می کنند.گزینه پیش روی ما انتخاب بین دو گزینه است. گزینه اول اینکه اطمینان حاصل کنیم برنامه هسته ای ایران محدود و به شدت تحت نظر است و اینکه این برنامه کاملا صلح آمیز است. گزینه دوم این است که هیچ توافقی وجود نداشته باشد. انتخاب بین این دو گزینه است.

****************************
مونیز: توافق تا زمانی که ایران عضو ام‌پی‌تی است پابرجا است
این توافق از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری می کند و تدابیر راستی آزمایی قدرتمندی را فراهم می کند که به ما فرصت برای واکنش در صورت نقض مفاد توافق را می دهد و به طور اساسی هیچکدام از گزینه های ما را از روی میز حذف نمی کند.

من تاکید می کنم که کارشناسان برجسته هسته ای آمریکا در وزارت انرژی این کشور و آزمایشگاههای ملی آمریکا از جمله آزمایشگاههای آریگان، لوس آلاموس، اوک ریج، پاسیفیک نورت وست، سندیا، ساوانا ریور، وای ۱۲ نشنال سکوریتی کامپلکس در طول این مذاکرات حضور داشتند و نقشی مهم ایفا کردند. این کارشناسان هسته ای در ارزیابی تدوین طرح های فنی در حمایت از هیئت آمریکایی بسیار مهم بودند در پی تلاش و کار آنها من اطمینان دارم که مفاد فنی این توافق بسیار مستحکم است و وزارت انرژی آمریکا آماده کمک به اجرای این توافق است.

این توافق اهداف رییس جمهور را در زمینه راستی آزمایی اینکه برنامه هسته ای ایران به طور انحصاری صلح آمیز است و از فرصت کافی برای اقدام در صورتی که نقض این مسئله اثبات شود برخوردار است محقق می کند. توافق هسته ای ایران دستکم ده سال ادامه خواهد داشت و زمان فرار هسته ای که ایران برای ساخت مواد شکافت پذیر لازم برای ساخت بمب هسته ای نیاز دارد از دو الی سه ماه کنونی به دستکم یک سال افزایش خواهد یافت.

این توافق مسئله مسیرهای غنی سازی، پلوتونیوم و نیز مسیرهای پنهانی دستیابی به توافق هسته ای را برطرف می کند. نخستین نکته ای که قصد مطرح کردن آن را دارم این است که پارامتر های لوزان در توافق نهایی حفظ شده است و در واقع تقویت شده است نه اینکه تضعیف شود.

ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا درباره توافق هسته‌ای با ایران گفت: جمله کامل بازرسی" در هر زمان و هرمکان" در یک فرآیند کاملا تعریف شده به همراه یک محدده زمانی کاملا مشخص بوده است.

وی در ادامه گفت: این توافق بر اساس علم و تجزیه و تحلیل صورت گرفته است. توافق بر اساس راستی ‌آزمایی است نه اعتماد. به گفته مونیز توافق تا زمانی که ایران عضو ام‌پی‌تی است دوام خواهد داشت.

********************

جک لو، وزیر خزانه داری آمریکا که برای ارائه توضیح در خصوص جمع بندی مذاکرات هسته ای با ایران به کمیته روابط خارجی سنای این کشور آمده بود گفت : تصور اینکه تحریم های بیشتر باعث می شود ایران کاملا تسلیم شود، تصوری اشتباه و غیر واقع بینانه است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ لو افزود : اطمینان دارم که بحث های کامل و عادلانه در خصوص این توافق، روشن خواهد ساخت که این توافق باعث تقویت امنیت ملی ما و متحدانمان می شود. تحریم هایی که آمریکا و متحدانش در قبال ایران صورت دادند، قوی ترین تحریم های تاریخ به شمار می آید. این اقدامات به روشنی به سران تهران هزینه فرار از قوانین بین المللی را نشان داد، آنان را از بازار بین المللی محروم و اقتصادشان را زمین گیر کرد.

امروز اقتصاد ایران بیست درصد کوچکتر از آن چیزی است که پیش از طرح نقشه راه توسعه دو هزار و بیست در نظر گرفته شده بود. دو دولت (فعلی و قبلی ) آمریکا با حمایت دو حزب( دمکرات و جمهوریخواه ) در کنگره و این کمیته، در صدر تلاش ها قرار داشت. ما در کنار هم شبکه ای از تحریم های آمریکایی و بین المللی را ایجاد کردیم که در نهایت سران ایران را قانع کرد تا بعد از سالها سرکشی، به میز گفتگوها بازگردند و آماده به عقب راندن برنامه اتمی خود شوند.

وزیر خزانه داری آمریکا افزود : اجماع و همکاری بین المللی در رسیدن به این فشار بسیار ضروری بود. قدرتهای عمده جهانی در جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح اتمی متحد بودند و هستند. اتحاد در هدف باعث تصویب قطعنامه های سخت گیرانه شورای امنیت و تحریم های ملی در بسیاری از کشورها شد و کشورهای دیگر در دنیا نیز تحریم های آمریکا را تضمین کردند. هدف این تحریم ها، تغییر در رفتارهای اتمی ایران بود و این فشارها زمانی برداشته می شدکه به نگرانی های جهانیان رسیدگی شود. بر این اساس، زمانی که آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کند که ایران گام های اساسی برای عقب راندن برنامه اتمی خود را برداشته است و زمان فرار هسته ای این کشور به دست کم یک سال رسیده باشد، برداشته شدن تحریم ها نیز اجرایی می شود. هیچ تشویق امضا شده ای وجود ندارد.

وزیر خزانه داری آمریکا گفت : روشن بگوییم، هیچ تغییر فوری در تحریم های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل وجود نخواهد داشت و فقط زمانی که ایران شروط اساسی هسته ای را به جا آورد، آمریکا شروع به تعلیق تحریم های ثانویه هسته ای به صورت مرحله ای خواهد کرد. تحریم هایی که کشورهای طرف سوم را که با ایران تجارت می کنند، هدف قرار می دهد. شکی نیست که می بایست در برابر احتمال پای بند نبودن ایران به تعهدات خود در این توافق آماده باشیم. برای همین، اگر ایران در زمانی که تحریم ها را تعلیق کردیم، تعهدات خود را نقض کرد، می توانیم خیلی سریع تحریم های سازمان ملل و آمریکا را بازگردانیم. با توجه به اینکه بازگردانده شدن تحریم های سازمان ملل نیازمند رای در شورای امنیت است، آمریکا این توان را دارد که اجرای دوباره این تحریمها صورت بدهد.

حتی در صورتی که تحریم های مرتبط با هسته ای برداشته شوند، همچنان تحریم های عمده که خارج از گستره توافق هسته ای است، به جای خود باقی می ماند، از جمله تحریم های تجاری اولیه آمریکا؛ با برخی استثناء های بسیار محدود، ایران همچنان از دسترسی به بزرگترین بازار دنیا محروم است و تحریم های هدفمند همچنان ایران را به خاطر حمایت از گروه های تروریستی مانند حزب الله، نقش بی ثبات کننده اش در یمن، حمایتش از رژیم اسد، برنامه موشکی و نقض حقوق بشر در این کشور ادامه خواهد داشت. همین هفته، خزانه داری برخی از سران حزب الله، شرکت های نیابتی خارجی و برخی دلالان این گروه را تحریم کرد. همچنین ما تحریم های سپاه پاسداران، نیروهای قدس و شاخه های وابسته به آن یا مقامات ارشد این کشور را برنمی داریم.

وی ادامه داد : برخی چنین می گویند که برداشتن تحریم ها تا زمانی که ایران به این فعالیت ها پایان بدهد، زود هنگام است زیرا می تواند و پول هایی که ایران به دست می آورد، می تواند برای این اهداف به کار گرفته شود. من نگرانی ها را درک میکنم ولی ارتباط ایران با گروه های تروریستی همان دلیلی است که ما تلاش می کردیم جلوی رسیدنش به سلاح اتمی را بگیریم. ترکیبی از این دو تهدید می تواند سناریویی کابوس وار ایجاد کند.

ایران مسلح به سلاح اتمی می تواند تهدیدی به مراتب دهشتناک تر باشد. اگر نتوانیم هر دو تهدید را یکجا حل کنیم، باید به نوبت به این تهدیدها رسیدگی شود. برجام به تهدید اتمی رسیدگی می کند و دست ما و متحدانمان را باز می کند تا با قدرت بیشتری به مقابله فعالیت های منطقه ای ایران و متحدانش بپردازیم. برعکس، دوری گزیدن از این توافق می تواند باعث شود عمده ترین حامی تروریسم در دنیا مدت زمانی کوتاه تری برای فرار هسته ای داشته باشد. همچنین می بایست با واقع نگری این را درک کنیم که برداشته شدن تحریمهای هسته ای برای ایران به چه معناست. ذخایر صد میلیارد دلاری ایران که بسیاری نگران صرف شدن آن در هدف های نامناسب هستند، ذخیر بلند مدت این کشور و نه بودجه سالیانه آن است.

وی افزود : ارزیابی ما این است که بعد از کاهش تحریم ها، ایران فقط می تواند به نیمی از این ذخایر دست یابد که پنجاه میلیارد دلار است. زیرا بیش از بیست میلیارد دلار از این پولها مربوط به طرح هایی با چینی هاست که قابل صرف شدن نیستند و دهها میلیارد دلار دیگر وام قابل ارائه به بخش های بانکی و انرژی نیستند. به عنوان یک واقعیت مالی، ایران می تواند فقط منابع قابل استفاده را صرف کند تا بازپرداخت های بین المللی مانند فایننس واردات و بدهی های خارجی را پرداخت کند. افزون بر این، رئیس جمهور روحانی با وعده احیای اقتصادی انتخاب شد و ضرورت دارد که به این وعده های عمل نشده، عمل کند. وی با نیم تریلیون دلار نیاز به سرمایه گذاری و الزامات دولتی روبروست.

وی ادامه داد : ایران در یک گودال بزرگ اقتصادی است که بیرون آمدن از آن سالها به طول می کشد. در حال حاضر، ما با قدرت هر تلاش ایران برای تامین مالی حزب الله یا استفاده از منابع آزاد شده برای تامین مالی دست نشانده ها دنبال می کنیم که از جمله این اقدامات، افزایش همکاری با حزب الله و شرکای خود در (کشورهای حاشیه) خلیج (فارس) است. عقب نشینی از این قرار دادن برای افزایش فشار های اقتصادی و تلاش برای واداشتن ایران به تسلیم شدن هر چه بیشتر یک اشتباه است. حتی اگر کسی باور داشته باشد که تمدید تحریم ها می تواند در حل و فصل مساله اتمی ایران نتیجه بهتری داشته باشد، این گزینه در دسترس نیست.

لو گفت : شرکای ما توافق کرده بودند به یک دلیل، تحریم هایی پرهزینه بر ایران اعمال کنند و آن متوقف کردن برنامه غیر قانونی اتمی این کشور بود. اگر ما اکنون شرایط خودمان را عوض و اصرار کنیم این کشورها بر شدت تحریم های خود بیفزایند و همه فعالیت های ایران را هدف قرار بدهیم، عقب می نشینند و در این صورت، نه راه حل اتمی به دست می آوریم و نه تحریم هایی موثر در کار خواهد بود. از این رو، غیر واقع بینانه است که فکر کنیم فشارهای تحریمی بیشتر باعث می شود ایران به صورت کامل تسلیم شود. همچنین غیر اجرایی است که بخواهیم بار دیگر یک ائتلاف بین المللی برای وارد کردن چنین فشاری به راه بیندازیم، آن هم بعد از عقب نشستن از توافقی که متحدان ما باور دارند که توافق خوبی است.

وزیر خزانه داری آمریکا تصریح کرد : برجام، توافقی قوی است که فقط بعد از آن اجرایی می شود که ایران به تعهدات خود برای عقب راندن برنامه اتمی اش پای بند باشد و بازگشت تحریم ها در صورتی که آنها بخواهند توافق با بشکنند، در نظر گرفته شده است. شرایط درج شده در آن برای رسیدن به اهدافی است که برای جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح اتمی در نظر گرفته شده است که یکی از اولویت های عمده امنیت ملی است و نباید با خطر روبرو شود، حتی در حالتی که چشم انداز برنامه مهار نشده ایران چنین تهدیدی را برای آمریکا و دنیا ایجاد می کند.
 
کلمات کلیدی : سنا+توافق هسته ای
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۲۰:۲۹:۰۴
توافق اصلی‌ بین آقای صالحی و امانو امضا و به عنوان سند ثبت شده و همه این توافق به نظر آقای امانو بستگی دارد ، که هیچ کدام از طرفین حاضر به افشا جزییات آن نیستند حتی به نمایندگان خود در مجلس ها... ببینید آنجا چه کار کردند و چه تور معامله انجام دادند، که ... قاعدتاً این عدم خبر رسانی در مورد این توافق نمیتواند خواست آمریکا و آن کشورها باشد، چون آنها مدعی پارچین و صنایع نظامی ایران بودند، پس خواست آقای ظریف و مذاکره کننده‌ها بوده... بسیار غم انگیز است که توافقات در مورد یک ملت، از آنها پنهان باقی‌ بماند .... توافق اصلی‌ امضا نخواهد شد، تا آقای امانو همه خواسته‌هایش در مورد مصاحبه با دانشمندان اتمی‌، و نقش‌ها و صنایع نظامی پارچین و سایر موارد تامین قرارداد...تبریک به همه (3064562) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۲۰:۲۹:۵۶
آمریکا هرگز دوست ایران نبوده
هرگــــــــــــــــــــــز (3064564) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۲ ۰۷:۱۸:۴۳
و همچنین فرانسه و روسیه و چین و انگلیس هیچوقت هیچوقت (3065062) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۲۱:۲۱:۲۱
اقای کری یه دیپلمات عاقله وحرف هاش منطقی بود (3064626) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۲۳:۴۵:۵۲
برات متاسفم. میدونی چه جنایتکاریه؟ (3064788) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۰۲:۱۸:۵۳
کری به شدت آزادمنشه، سخنرانیش رو درباره ویتنام تونستی گوش کن! همه ی سیاست مدارها سیاه نیستند (3066584) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۲۱:۲۱:۴۱
این مترجم‌های شبکه خبر خیلی روی اعصابن. یه کلمه رو میگن 4 کلمه رو می‌خورن. شک ندارم از فک و فامیل‌های عوامل خود شبکه هستن که با پارتی‌بازی اومدن اونجا که برن رو مخ ملت.

لطفا منتشر کن! (3064627) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۲ ۰۷:۱۹:۳۹
بی بی سیم چندان بهتر نبود هرچی دوست داشت ترجمه میکرد (3065063) (alef-13)
 
فرهنگی بازنشسته
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۲۲:۲۷:۴۱
اینهافکرمی کنندمردم دنیابرده هستندواقعاً این آقایان ودولت هایشان اصلاًفکرهم دارند؟چرادنیاباید مطابق میل اینان بگذرد؟به عنوان یک ایرانی به آقایان وخانمهای محترم کنگره پیام می دهم که بدانندآنطورهم که فکرمی کننددیگرنمی توانندبرده داری کنندسالهاست مردم ایران وخاورمیانه را زجرکش کرده اندکشورهای خاورمیانه رابه آشوب کشانده اند این رفتارغیرانسانی وتهوع آورشان خداراهم خشمگین می کندچه رسدبه بندگان خدا.آقایان وخانمهای عضو کنگره شما قیم مردم دنیانیستید. (3064697) (alef-13)
 
محمّد
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۲۳:۲۸:۴۵
متاسفانه فرم ایرادات جمهوری‌خواهان و دلواپسان داخلی بسیار شبیه به هم است. (3064764) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۲ ۰۰:۴۴:۴۵
جفتشون صلاح کشورشون رو میخوان. (3064878) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۲ ۰۹:۵۸:۵۳
سالهاست این دو گروه دارن از تنش بین ایران و آمریکا سود میبرن (3065171) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۲ ۰۰:۱۱:۰۶
ببین وزیر امور خارجه امریکا چطور در کنگره مورد سوال قرار میگیره . انگار داره محاکمه میشه !
اونوقت در ایران کسی جرات نداره به آقایون بگه بالا چشمشون ابرو هست ! (3064822) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۴-۰۵-۰۲ ۰۱:۱۶:۱۱
جمله زير بسيار قابل توجه است ملت
کری افزود.. من طرح مفصلی تهیه کرده ام درباره اینکه چگونه می توان فعالیتهای دیگر ایران را به عقب راند و می توانم این طرح را در اختیار شما قرار بدهم. باآنکه دوست نداریم ، این اقدامات وجود دارد. این طرح درباره مقابله با تروریسم، نقش ایران در خشونتهای فرقه ای در منطقه خاورمیانه و مسائل دیگر است. همه این مسائل غیرقابل قبول هستند.

كري طرح مفصلی تهیه کرده است!!!!؟ اين طرح چيست؟؟؟؟ (3064913) (alef-13)
 
م
۱۳۹۴-۰۵-۰۲ ۰۸:۲۵:۳۵
مرگ بر آمریکای جهانخوار (3065107) (alef-13)
 
کیان
۱۳۹۴-۰۵-۰۲ ۰۹:۵۲:۱۸
امیدوارم دلواپسان چشمان خودشان را روی حقیقت باز کنند و ملی نگاه کنند نه جناح سیاسی (3065158) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۲ ۱۰:۰۱:۵۸
بدون شک اگر اوباما رئیس جمهور نبود دراین زمینه تا این حد پیشرفت نبود (3065179) (alef-13)
 
وحيد
۱۳۹۴-۰۵-۰۲ ۱۰:۰۸:۰۱
"وي ادامه داد : ایران در یک گودال بزرگ اقتصادی است که بیرون آمدن از آن سالها به طول می کشد". اونا از اون فاصله ي چند هزار كيلومتري مترجه شدن اما دكتر اح........... متوجه نشد!!!!!!! (3065191) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۰۲:۲۴:۲۷
داداش فهمیدن اقتصاد یک کشور احتیاج به فاصله نداره. ... به راحتی با نگاه به پارامتر های اقتصادی میتوان وضعیت اقتصادی کشور ها را تحلیل کرد آن هم برای کشوری که غول اقتصاد و علم و فناوری جهان است. (3066593) (alef-3)
 
...
۱۳۹۴-۰۵-۰۲ ۱۲:۱۷:۰۹
به نظر میاد شعور تند روهای داخلی به هم فکران امریکایی میچربه بازم صد رحمت به فرهنگ خودمون که اجازه تجاوز و دست درازی نمیده وگر نه ساختن هیولایی مثل داعش توی این منطقه برای ایران هم آسون تره و هم ارزون تر (3065358) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۲ ۱۵:۳۴:۲۹
بنظر من اونا خیلی متین و آرام و محترمانه برخورد کردند نه مثل کوچک زاده (3065722) (alef-13)
 
محمدحسین
۱۳۹۴-۰۵-۰۲ ۱۴:۱۶:۰۷
امیدوارم همچین جلسه ای در مجلس ایران هم تشکیل بشه و آقای ظریف هم مثل کری بیاد و به سوالات پاسخ بده و جلسه هم مستقیم از تلویزیون پخش بشه. (3065559) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۲ ۱۶:۳۴:۴۲
از قديم كفتند برو قوي شو اكر راحت جهان طلبي كه در نظام طبيعت ضعيف پايمال است. ما بايد بفكر منافع خودمان باشيم وبراي رسيدن باين منافع بايد قدرت مديريت داخلي خود را در وحله اول افزايش دهيم وضمنا در روابط بين ملل داراي ابتكار و برنامه باشيم دشمن دلش مي خواهد ما حتي بقول معروف قدرت ساختن يك افتابه را هم نداشته باشيم واي بان كشوري كه بدون برنامه وحفظ منافع ملي دروازه هاي كشورش را جه از نظر فرهنگي وچه صنعتي وجه دفاعي ويا امور ديكر باز كند ويا در بستن قراداد هاي بين والمل به دشمن اعتماد كند مخصوصا كشوري كه دهها سال است اروزي بر اندازي ما را دارد وعملا از يكسال پيش تمام مسولين انها مي كفتند بعد از مسايل هسته اي به مسايل ديكر مي پردازيم البته براي از بين بردن مشكلات بين دو كشور هـيج راهي بجز مذاكره نيست حتي بعد از جنك هم بايد دو كشور با هم مذاكره كنند واينجاست كه قدرت داخلي وحدت ورفاه اجتماعي وقدرت دفاعي وساير امور داخلي پشتوانه مي شود كه كشورهاي در مذاكرات با اعتماد بيشتري وارد عمل شوند الان هم ما بايد بفكر خود باشيم ودر مذاكرات بدنبال منافع خود باشيم وضمنا مطمعن باشيد كنكره توافق را تاييد مي كند (3065808) (alef-13)
 
کاوه ایرانی
۱۳۹۴-۰۵-۰۲ ۱۷:۱۲:۵۷
اگر این توتفق نامه به سرانجام نرسد در آینده نه چندان دور باید منتظر تحریم های شدید تر و شاید جنگ باشیم و حتی اگر بتوانیم به امریکا و همپیمانانشان در منطقه ضربه بزنیم ولی در آخر این ما هستیم به به شدت آسیب میبینیم.اگر به راستی چین و روسیه تا آخر دوست ما میماندند و از حقانیت ایران دفاع میکردند شاید قضیه فرق میکرد ولی همه میدانند این کشور ها خودشان در قطعنامه های ضد ایرانی که صادر شد از حق وتوی خود استفاده نکردند و همین است که باید نگران آینده بود. (3065858) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.