نظر منتشر شده
۵۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 241992
حسین راغفر در گفتگو با الف؛
دولت یازدهم پا جای دولت دهم نگذارد
بخش داخلی الف، 26 شهریور 93
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۹
دولت یازدهم پا جای دولت دهم نگذارد و به آمارهای رسمی اکتفا کند.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا ضمن اعلام این مطلب در واکنش به انتشار خبر رشد 2.5 درصدی اقتصاد از سوی رئیس‌جمهور گفت: نمی‌شود ظرف سه هفته شرایط اقتصادی کشور رشد کند و رییس جمهور بگوید از رکود عبور کردیم. کسانی این آمارها را می‌دهند و با عجله هم تلاش می‌کنند از زبان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور بیان شود. این خدمت به کشور نیست، بلکه خیانت است. این خبر خوشی نیز نیست و مردم بهتر می‌فهمند که این آمارها صحت ندارد.

این اقتصاد دان ادامه داد: مردم این آمارها را باور ندارند چرا که آنها هستند که از نظر اقتصادی با وضعیت بد مواجه هستند. اکنون نه وضعیت تولید بهتر شده نه اشتغال و نه گرانی، لذا این‌گونه خبرها تداعی کننده اقدامات مقامات دولت نهم و دهم هستند، که متأسفانه یکی از دلایل بحران کنونی کشور، اقدامات آن‌ها در زمینه همین آمار سازی‌ها و آمارهای غلط است.

راغفر اضافه کرد: دولت یازدهم پا جای دولت دهم نگذارد و به آمارهای رسمی کشور که آن‌ها نیز گهگاهی مخدوش هستند اکتفا کند. ابن آمارسازی‌ها اعتماد عمومی را کم می‌کند و دولت باید از این اقدامات تبلیغاتی جدا حذر کند.

راغفر ادامه داد: به نظر من ارائه آمارهای نادرست یک نوع بی‌اعتمادی آمارها را به دنبال دارد، نهادینه شدن آمارسازی خطرناک است و دولت باید جداً از آمار سازی خودداری کند.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا اضافه کرد: دولت اگر هیچ اقدامی نیز انجام ندهد کشور ما این ظرفیت را دارد که به طور خود به خود از رکود خارج شود. فعالین اقتصادی ما قاعده بازی در چارچوب های فعلی را به خوبی می‌شناسند. آنها میدانند باید به چه کسی چه سهمی بپردازند و چه سهمی دریافت کنند.

راغفر ادامه داد: این نرخ رشدی که اعلام می‌شود اصلاً هیچ نسبتی با ظرفیت اقتصادی ایران ندارد و متأسفانه میانگین رشد بلند مدت در ایران که حدود سه درصد است نیز اصلاً با ظرفیت‌های اقتصادی ایران که می‌تواند رشد دو رقمی را نیز به سهولت تجربه بکند خیلی فاصله دارد.

وی افزود: نظام اقتصادی ما هر روز در یک مسیر سراشیبی رو به نزول در حال حرکت است. تفکر ورشکسته ای متأسفانه حداقل ۲۵ سال است که اقتصاد کشور را رقم میزند کماکان ادامه دارد و تا اینجا اصلی‌ترین قربانی هم تولید است و مادامی که تولید صنعتی محوریت صنعت کشور را تشکیل ندهد این فرایندها فقط به بدتر شدن وضعیت اقتصادی کمک می‌کند.
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۰۹:۱۹:۵۸
اگر رشد ۰.۵ درصدی پیشبینی‌ شده یک موسسه برای آقای روحانی و دولت او، عبور را رکود است، حتما رشد دو رقمی چین برای ۳۰ سال عبور از سرعت نور است!!! (2379256) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۰۹:۲۰:۵۳
بقول خارجی ها QED
یعنی ختم کلام (2379259) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۰۹:۲۱:۴۵
آقای راغفر و دکتر توکلی بخوبی می دانند که آرایش نیروهای دولت آقای روحانی، هیچ تفاوت ذاتی با دولت آقای احمدی نژاد ندارد.
آنچه تغییر کرده نگرش بسوی اقتصاد آزاد (بی محابا و پرشتاب) است که فوب خلیج فارس، مقصد ما قرار گرفته.
چرا این بزرگواران توقع دارند تا مدیران احمدی نژاد در بدنه اقتصاد کشور (اعم از بانک و بورس و بیمه و صنعت) آمار حقیقی به آقای روحانی ارائه کنند؟
این مدیران در 8 سال گذشته فراگرفته اند که چگونه می توان دروغ گفت و چگونه می توان با اقتصاد ملی و ارزش پول ملی و امنیت اقتصادی خانواده ها بازی کرد. (2379262) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۸ ۰۱:۲۸:۱۱
وقتی احمدی نژاد سر کار آمد هم همین موضوع را می گفتند بدنه خاتمی و رفسنجانی است ....
زعمل کار برآید زسخن دانی نیست (2381278) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۰۹:۲۸:۰۵
من دوست دارم یک بار این آقای راغفر یک مسوولیتی در کشور بگیرند تا ببینیم این همه از دیگران انتقاد می کند، خودش چند مرده حلاجه. انتقاد کردن راحت است لکن عملگرا بودن و راهکار عملیاتی دادن کار هر کسی نیست. (2379273) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۰:۵۸:۱۴
دانایی گفته کسی که کاری را خوب بلد است انجام میدهد. کسی که کمی بلد است آنرا درس میدهد و کسی که هیچ بلد نیست در کناری نشسته و انتقاد میکند.

این آقا که "اقتصاددان" است باید حداقل این را بفهمد که پایین آمدن تورم به معنای ارزانی نیست.

و نیز رشد اقتصادی مثبت (بالاتر از صفر) طبق تعریف به معنای عدم وجود رکود است. هر چند به معنای رونق هم نیست. ما فعلا نه رونق داریم و نه رکود البته بر طبق تعریف اقتصادی آن (دو فصل پیاپی با رشد تولید ناخالص منفی به معنی رکود است.) (2379375) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۱:۱۷:۴۳
چقدر هم راهکار عملیاتی ارائه شده تا حالا....!!! (2379411) (alef-10)
 
شهروند آگاه
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۴:۰۷:۰۷
حرف حق را از زبان هر که بشنوی باید تمجید کرد. تعصب ما به یک شخص یا گروه نباید چشممان را ببندد بلکه باید حساستر و آگاه تر باشیم. دروغ به خود یا به دیگران گفتن اصل موضوع را حل نمی کند بلکه این گول زدن خود یا دیگران است (آن هم در خیال نه واقعیت). پس بیاییم بجای دروغ پردازی خوش بینانه به واقعیات تلخ اشاره کنیم و در صدد حل آن برآییم. (2379585) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۶:۱۵:۴۷
اینجانب که خود در کسوت یک دانشگاهی هستم ودر کار صنعت نیز استخوان خرد کرده ام باهمه احترامی که برای جناب راغفر به عنوان یک شخصیت فرهیخته قائلم شک ندارم اظهار نظر ایشان ناشی از فاصله بسیار زیاد بین تئوری تا عمل است .در ماههای اخیر بدون تعصب باید اقرار و اعتراف کرد چرخهای قطار صنعت واقتصاد که درتکقفی چندساله زنگ زده بودند تدریجا به حرکت در آمده ومهمتر از آن فضای امیدوامیواری که برجامعه حاکم شده به شدت این چرخهای زنگ زده را روغنکاری کرده .چرا بعضی عادت دارنددر جامعه ناامیدی پمپاژ نمایند ؟از اینکار چه کسانی بهره میبرند؟اگر منافعی در اینکار هست که هست مطمئنا برای دانشگاهیان وفرهیختگان وکار آفرینان سهمی وجود ندارد.استاد عزیز آستینهارا بالا بزنید وارد صحنه عمل بشوید مطمئنا دیدگاه شما بسیار متفاوت از آن خواهد شد که از پشت عینک بدبینی مبتنی برتئوری به مسائل نگاه کنید.دولتمردان دولت فعلی که الحق در این شرایط تلاش بسیاری میکنند نیز باید مراغب باشند که از آمار دقیق استفاده کنند تا مخالفین مثل این چندروزه از کاه کوه نسازند.ودست آخر یک سئوال از جناب راغفروآن اینکه شما که در درسهایتان اصرار بر بیان نظریات صاحبنظران برون مرزی دارید چگونه است که در اینگونه اظهارنظرها به نظریات نشریه های اقتصادی خارجی مثل مجله اکونومیست که تحلیلی نزدیک به آمارهای ارائه شده توسط رئیس جمهوردارد بی اعتنا هستید؟ (2379755) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۶:۲۹:۳۹
مطمئنا فکر نمیکنید که ایشان یک تنه و یک نفره میتونست اقتصاد را نجات دهد (شاید بتوان مثل اقای ا.ن آنرا نابود کرد ولی یک نفره نمیشه درستش کرد .
چون قوای سه گانه باید دست بدست هم بدهند تا درست شود که انشالله یک روزی این اتفاق خواهد افتاد (2379772) (alef-10)
 
بینوا
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۴:۰۷:۲۳
عنوان این مطلب نشون میده این اقا به فضاحت وکذب اماردولت قبل اگاهی داشته و
دم بر نیاورده . حالا ... (2379586) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۷ ۰۰:۳۹:۰۶
جنابعالی اصلا این آقا رو می شناسی؟ دکتر راغفر بیشترین انتقادات رو به دولت گذشته داشته فقط کافیه یه جست و جویی تو اینترنت بکنی. مناظرش با دکتر پژویان تو پایش خیلی دیدنیه یه لطفی کن ببین.
تو جریان انتخابات 88 تا چند ترم اجازه نداشت بیاد دانشگاه تهران تدریس کنه!
سر کلاساشم خیلی علمی اقتصاد باز رو نقد می کنه حالا تا یه انتقاد می شنوین همه کارشناسا میشن جیره خوار دولت قبلی؟ (2380168) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۵:۳۲:۵۰
اشکالی ندارد انتقاد آزاد اگه انتقاد نباشه انگار همه چی داره درست راه می ره انتقاد سازنده باشد نه کشنده آره همه میدونیم تبلیقات ان طرف ابهاست نه برای داخلی اقای استاد ماکه چیزی ندیدیم ولی امید وار همین طور باشه (2379696) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۸:۳۸:۲۱
با تمام ارادتی که به جناب روحانی دارم برخی رفتار های ایشان در کپی برداری از دولت قبل بسیار آزارم میدهد امیدوارم ایشان به سخن دلسوزان توجه نمایند.

برای مثال راه انداختن مردم بدنبال ماشین ایشان در سفرهای استانی کاری است که اساسا در شان یک مسئول نظام اسلامی نیست. (2379884) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۰۹:۲۹:۰۱
سلام حرف همه میتوانند بزنند و ادعا کنند لطفا اگر مطمئن هستید با آمار صحبت کنید جناب استاد (2379276) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۱:۱۵:۵۱
به هر حال واقعیت است... (2379408) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۴:۰۷:۴۶
هي ميگن فساد اداري فساد مديران و.... خلافكارها خلافكاريها ولي نه اسمشونو ميگن نه كاري ميكنن اينها اگر مسئول واقعي باشند همه رو آشكار ميكنند وهمه رو هم جزا ميدن چون حضرت علي دست برادر خودش را سوزاند تا درس عبرت بشه كه برادرت هم كه باشه فرق نداره حال آنكه مسئولين ما هي ميگن ملاحظه كاري سياسي فرداي قيامت ببينيم اين سياسي كاري و ملاحظه كاري چيزي از آتش جهنم كم خواهد كرد بيت المال حق الناس است و خدا از حق الناس نخواهد گذشت (2379588) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۰۹:۳۵:۰۵
اگر این همت و تلاشی که در این دو روز گذاشته اید برای انتقاد از روحانی در دولت قبل این همت را از خودتان بروز میدادید الان در رکود تورمی نبودیم!!!برادران نکته سنج
واقعا این تلاش و همت و کوشش شما در انتقاد از دولت یازدهم ستودنی است. (2379286) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۱:۲۹:۱۹
با ان همه هجمه و بی ادبی و هوچی گری که نسبت به دولت قبل داشتید. تازه هیچی نگفتید. ارشیو سایت الف موحجود است. (2379429) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۷ ۱۱:۲۸:۳۳
تا به کی اشتباهات این دولت را (چون به نسبت به اشتباهات دولت قبلی کمتر است) توجیه می کنید؟! (2380419) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۰۹:۳۷:۱۸
حقیقتا سایت الف عزیز هوچی گری را به اوج رساندید و کاملا برخوردها را جناحی انجام میدهید دولت دهم به صراحت و رودروی مردم دروغ پراکنی می کرد و هیچ کدام دهان باز نمی کردید.مردم بهبود اوضاع اقتصادی را هرچند اندک کاملا لمس می کنند و با جو سازی های مغرضین توجه نمی کنند. (2379289) (alef-13)
 
مهناز نیازی خواه
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۰۹:۴۱:۱۰
آقای راغفر منتظر دست غیب و نامرئی نباشید خودتون هم میدونید اقتصاد ما کاریکاتوری از لیبرالیسم و سوسیالیسم است.چطور میخواهید دست پنهان در این اقتصاد عملی شود ؟اگر دولت کاری نکند چگونه وضعیت به خودی خود درست میشود؟شما استاد بنده هستید اما همواره نگاه متعصبانه ی لیبرالی از نظر های شما میبارد خود فریدمن هم اگه الان بود این حرف شما را قبول نداشت!!بله زندگی صد سال اول سخته بقول جان مینارد کینز در آینده ما مرده ایم !!!حالا شما میگید که به خودی خود هنگامی که 11درصد نرخ رشد اقتصادی تنزل پیدا کرد به خودی خود برمیگرده؟ در بحث اشتغال خودشما بهتر از همه باید بدونید که تنها در نرخ رشد8 درصد اشتغال شروع به رشد میکند آقای روحانی گفته که نرخ رشد ما بین 1تا 2 درصد است !!در پایان از استاد راغفر درخواست میکنم کمی هم انصاف و کمی هم به حرفهای خودشان که به دانشجوها بیان کرده اند عمل و اعتقاد داشته باشند (2379293) (alef-13)
 
هواک
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۰۹:۴۹:۴۹
فرمایشات متینی بود، با این مطالب کاملا موافقم (2379299) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۰۹:۵۷:۴۶
من که از یادآوری دروغهای مکرر احمدی نژاد و احمدی نژادیان حالت تهوع می‌گیرم. امیدوارم دکتر روحانی از این اشتباهات در حدی که به عنوان اشتباه قابل قبول باشد انجام دهند، نه به صورت سیستماتیک عصر تاریک احمدی نژاد. (2379304) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۰۹:۵۹:۳۹
برادر راغفر در نامه ای که 50 اقتصادان به احمدی نژاد نوشتند نام شما را نمیبینم نمیدانم چه شده که بعد از 8 سال که کشور دچار مشکل شده تازه یادتان افتاده که کشور دچار رکود است. در مورد اینکه قبلا و در دوره احمدی نژاد چه کاری کردید و چه هشدارهایی دادید برای اینکه اقتصا وارد این فاز نشود توضیح بدهید بفرمایید ببینیم قبلا کی و چگونه و کجا انتقاد میکردید؟ توضیح دهید چه شده که الان فرصت را مناسب انتقاد میانید؟چرا قبلا که وضعیت بحرانی بود حرفی نمیزدید؟ (2379306) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۴:۲۵:۳۴
البته اینکه ایشان در آن موقع لباس عافیت به تن کرده و انتقاد نکرده جای خودش را در کارنامه ایشان داره. چه بسا دلیل سکوت ایشان تایید روش دولت قبل باشه.
ولی دلیل نداره که شما بجای جواب به انتقاد ایشون, ولو نادرست, با گذشته بزنی تو سرش و بگویی شما حق حرف زدن نداری.

باید یه فرقی بین من و شما با پایداریها وجود داشته باشه.
شاید نگاهی به کامنت خانم مهناز نیازی خواه (البته من فقط روش جواب دادن مورد نظرم هست) ما را بیشتر به سوی گفتگو ترقیب کنه تا روش پایداریها. (2379614) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۷ ۰۰:۴۵:۴۵
دوست عزیز شما اگه دانشجوش بودین این حرف رو نمی زدین اتفاقا ایشون خیلی آدم آزاده ای هست حالا کسی که بین اون 50 نفر نباشه میشه عافیت طلب؟ شما به جای اینکه انقدر انرژی بسوزونید یه جست و جو تو گوگل بکنید بعد ببینید اون موقع هم ایشون خیلی بدتر از الان انتقاد می کرد واقعا تهوع آوره انقدر پیش داوری راجع به افراد. (2380175) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۰:۰۸:۰۰
بخشی از نامه 50 اقتصاد دان به احمدی نژاد تاریخ انتشار 25 خرداد 1385:
بيم آن مي رود كه سياست هاي دولت نهم در شرايط حساس بين المللي كنوني نه تنها موجب توقف رشد اقتصادي و ايجاد ركود تورمي شود بلكه منجر به از دست رفتن فرصت طلايي حاصل از افزايش قيمت نفت در بازار جهاني و اتلاف اين ثروت ارزشمند بين نسلي شود
نمونه هايي از نكات قابل طرح كه موجب نگراني و زمينه ساز تهيه اين نامه شده است ، را مي توان در محورهاي زير خلاصه كرد:
1 عدم پايبندي دولت نهم به قواعد حكمراني خوب
2- نامساعد كردن فضاي سرمايه گذاري و محيط كسب و كار در كشور
3- افزايش بي رويه واردات
4- اتخاذ سياست مالي انبساطي
5- سياست پولي انبساطي و نرخ تورم بالا
6- بحران در بازار سرمايه
7-- وضعيت نابسامان نظام بانكي
8- مداخله بي رويه در بازار كار
9- سياست هاي منطقه اي
10- نحوه تعامل با جامعه جهاني

اسامی این 50 اقتصادان الان هست و جالب این است که هیچ کدام از منتقدین فعلی در این لیست نیستند یعنی در اون دوره سکوت در پیش گرفته بودند اما الان مصلحت را در انتقاد میبینند. (2379314) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۹:۴۰:۱۹
احسنت . کاملا موافقم . (2379937) (alef-10)
 
حقیقت جو
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۰:۲۰:۴۵
اقای اقتصاد دان. رییس جمهور نه در باره گرانی و تورم گفتند و نه تولید و اشتغال!! ایشان گفتند در حال خروج از رکود هستیم. (2379330) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۰:۲۲:۱۰
امیدوارم روحانی بزودی سخنرانی کند و مشت محکمی به دهن هوچی گرها بزند اون جمله بروید به جهنم خیلی عالی بود به نظرم باز هم نیاز پیدا شده به اون جمله
تجربه هم نشان داده هر یک ماه باید این جملات را خطاب به بعضیا بکار ببرد چون سخن نرم اثر نمیکند. (2379334) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۱:۳۷:۱۷
معلوم شد شما این ادبیات نامناسب را حتی برای استاد دانشگاه هم تجویز می کنید عجب صبر وانتقاد ‍ذیری جالبی ..خدا به خیر بگذرونه (2379444) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۶:۰۵:۴۶
استاد دانشگاه جایگاه خود را دارد و به موقع باید موضع گیری نماید این نوع موضع گیری ها که فقط در قبال یک جناح انجام میشود سیاسی است و دیگر بحث وجهه و...استاد دانشگاه مطرح نمیشود .نیت شخص مهم است اگر ایشان نیت درستی داشته چرا در 8 سال دولت قبل حرفی نزده؟ از این نتیجه میگیریم طرف مقابل نیت دیگری دارد که باید با همین ادبیات با وی برخورد شود. (2379740) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۰:۲۴:۵۹
این دولت شانس داره با چرب زبانی وسیاست حرف میزنه همه هم قبول می کنند در حالیکه هیچ یک از این امارها صحت ندارد. (2379337) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۲:۰۰:۴۴
خب دولت قبل چی نظت راجع به اون دولت چیه؟ (2379461) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۰:۲۶:۵۵
دولت یازدهم پا جای دولت دهم نگذارد و به آمارهای رسمی کشور که آن‌ها نیز گهگاهی مخدوش هستند اکتفا کند. ابن آمارسازی‌ها اعتماد عمومی را کم می‌کند و دولت باید از این اقدامات تبلیغاتی جدا حذر کند. (2379340) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۰:۲۷:۱۳
نظام اقتصادی ما هر روز در یک مسیر سراشیبی رو به نزول در حال حرکت است. تفکر ورشکسته ای متأسفانه حداقل ۲۵ سال است که اقتصاد کشور را رقم میزند کماکان ادامه دارد و تا اینجا اصلی‌ترین قربانی هم تولید است و مادامی که تولید صنعتی محوریت صنعت کشور را تشکیل ندهد این فرایندها فقط به بدتر شدن وضعیت اقتصادی کمک می‌کند. (2379341) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۲:۳۲:۱۹
دیگر هر دانش آموی میداند ریشه مشکلات اقتصادی این کشور چیست:
1- ضعف مدیریت و فساد که خودش ناشی از ضعف و اشکال در نظام قانون و دموکراسی است.
2- وجود باندهای فاسد اقتصادی در سیستم مدیریت کشور
3- کاستها و طبقات ذی نفوذ
4- دخالتهای نهادها و ارگانهای عمومی حکومتی در اقتصاد و عدم وجود یک اقتصاد خصوصی و مردمی واقعی
5- ام الفساد کشور وجود اقتصاد دولتی و عموم ی بیش از 805 است.

تا زمانی نظام واقعی دمورکاسی چند حزبی نباشد و سیستم در قبال رای مردم مسئول و پاسخگو نباشد همین است.
وگرنه نروژ حکومت مشروطه سلطنتی دارد در حالی یک کشوری تولید و صادر کننده نفت است اصلا این مشکلات در ان کشور نیست. چون آنجا دموکراسی است و اقتصادش فاسد و دولتی نیست و نهادهای حکومتی از نظامیها در آنجا در سیاست و اقتصاد و غیره دخالت نمیکنند. (2379496) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۱:۱۵:۳۴
تا وقتی فرهنگ تغییر نکند اقتصاد درست نمیشه. این بازی عرضه و تقاضا باید تمام شود. در سمت مصرف باید کنترل ایجاد شود. ما احتیاج به تئوری اقتصادی نداریم ما احتیاج به دگرگونی فرهنگی داریم. باید ساده زیستی رونق بگیرد. فرهنگ ایرانی مبتنی بر قناعت و ساختن و امیدوار بودن است. ولی الان یک نوع جنون فرهنگی حاکم شده. سی چهل سال قبل دل ها خوش تر و زندگی ها راحت تر بود. باید برگردیم به همان زمان. (2379407) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۱:۴۱:۰۴
ایکاش این حساسیت هادر دولت نهم و دهم ظهورو بروز داشت . الان در این نقطه نبودیم. (2379449) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۲:۲۷:۵۰
قابل توجه دوستان، فقط جهت اطلاع، بنده سرچ کردم، در 6 نامه ارسالی از طرف اقتصاددانان به دکتر احمدی نژاد، یک نامه به تاریخ 8 مهر 87 محرمانه بوده که نام نویسندگان مشخص نیس، در 3 تا از نامه ها دکتر راغفر جزء امضاکنندگان است، در نامه 57 اقتصاددان مورخه 21 خرداد 86 نفر 21، در نامه 60 اقتصاددان مورخه 23 تیر 86 نفر 25، در نامه 60 اقتصاددان مورخه 18 آبان 87 نفر 25. (2379493) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۷ ۰۰:۴۹:۲۷
بله برادر من یه عده هستن تا یه انتقادی ازشون بکنی سریع می خوان پاسخ بدن یه خورده فکر نمی کنن شاید این انتقادا سازنده باشه بعد جالبه که از دولت قبل به خاطر انتقادناپذیریش گله می کنن خب برادران شما هم دارین کار زشت دولت های گذشته رو دنبال می کنین. (2380184) (alef-10)
 
علي
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۲:۵۳:۳۰
بهتر است حرف را بسنجيد نه شخص را!‌ واقعا آيا از ركود خارج شده‌ايم؟ آيا تورم كاهش يافته؟ قبول كنيد دارند آمار سازي ميكنند! انصاف داشته باشيد!‌ استاد هم ميگويند پا جاي پاي دولت قبل نگذاريد. (2379518) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۲:۵۷:۰۷
حرف منطقی
1- عوارض سنگین خودرو های وارداتی برداشته شود
2- قیمت خودرو داخلی آزاد شود
تا سیه روی شود هر که در او غش باشد
--------------------------------------------------
حتما مردم باید تظاهرات کنند تا دیده شوند !!!!!! (2379522) (alef-13)
 
امید
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۳:۳۲:۵۴
افردای مانند آقای راغفر رو تو کشورهای پیشرفته عبادت میکنند چون چنین افرادی دولت ، مسئولین و کل کارشناسان رو به چالش میکشن تا همه رمز و رازهای یه کار استخراج بشه بعد با چشم باز کارها رو پیش ببرن و در آینده با مشکلات کمتری روبرو بشن (2379543) (alef-13)
 
ببوگلابی
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۴:۰۰:۱۸
خیلی جالبه چون فضای سیاسی کشور در گذشته دوقطبی چپ و راست بوده البته با افراطیون دوطرف و الان که طیف جدید اعتدال گرایان دارند قدرت میگیرند داستان جالبی پیش میاد و اون اینکه مثلا حرفی و یا رفتاری در دولت اتفاق میافتد اقتصاددانهای اصول گرایان به سرعت وارد صحنه شده و شروع به تخریب میکنند و چپی ها هم خیلی حمایت نمیکنند و امیدوارم در تمامی زمینه ها افرادی معتدل و مصف در کشور نقد کنند و حرف بزنند (2379578) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۴:۱۳:۳۱
جناب راغفر آن وقت که اقتصاد چهار اسبه در حال فروپاشی بود ولواپس آمار نبودید؟؟؟ (2379601) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۴:۳۷:۳۱
دستمریزاد آقای دکتر راغفرد از خواب غفلت بیدار شده ای؟ انشالله خیر است. (2379626) (alef-13)
 
سوده
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۶:۵۷:۱۵
جناب آقاي دكتر راغفر از معدود اساتيدي هستند كه در دولت قبل هم به ارائه آمارهاي نادرست و اقدامات اشتباه و تصميمات نادرست اعتارض داشتند و در مناسبتهاي مختلف هم نظرات خودشان را ابراز كرده بودند. (2379807) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۷:۴۸:۲۰
راغفر لیسانس تربیت بدنی داره .
اقتصاد دان نیست (2379842) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۲۱:۲۵:۳۹
متاسفانه عده ای معتقدند فقط باید از احمدی نژاد انتقاد کرد و انتقاد از روحانی جرم است. (2380037) (alef-3)
 
شهباز
۱۳۹۳-۰۶-۲۷ ۰۳:۰۱:۵۶
هر وقت دولت تدبیر و امید نسبت به قیمت غیر واقعی خودرو و وضعیت اسفناک سیستم بانکی کشور که حقیقتا نیازمند یک تغییر و تحول اساسیه موضع گیری و اقدام مقتضی کرد، اونوقت میشه امیدوار بود. (2380256) (alef-10)
 
یک شهروند
۱۳۹۳-۰۶-۲۷ ۰۷:۵۰:۵۰
من خودم تا قبل از اینکه مسئولیت بگیرم از همه انتقاد می کردم حالا فهمیدم آدم تا مسئولیت نگیرد نمی فهمد چقدر کار سخت و پیچیده است آنهایی که انتقاد می کنند مسئولیت بگیرند آنوقت چه می کنند (2380299) (alef-10)
 
بازنشسته هیات علمی دانشگاه
۱۳۹۳-۰۶-۲۷ ۰۹:۲۱:۳۱
برای تلاش دولت تدبیر و امید در جهت اصلاح امور احترام دارم و تحسین میکنم.
به دولت امید رای دادم ولی دیده میشود که در بسیاری از زمینه ها توانایی انجام قول های داده شده را ندارند.
امور و مشکلات گذشته فقط کارشناسی میشوند ولی در مرحله اصلاح باقی میمانند و ترمیم صورت نمیگیرد زیرا کارشکنان در بدنه دولت حضور فعال دارند.
با ادامه این روند؛ نا امیدی اکثزیت خوشبین در راه است.
بازگشت نا امیدی؛ هزینه سنگینی را به دولت و ملت تحمیل خواهد کرد. (2380328) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.