توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 253098
یک آیه قرآن بخوانیم؛ «حلقه فرشتگان»
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۴۵
قرآن کتابی است عظیم الشأن که ما معمولا از توجه به آن غافل بوده ایم و قلبی که در آن چیزی از قرآن نباشد، همچون خانه ویران است.

خداوند در سوره زمر آیه ۷۵ می فرماید:

اعوذبالله‌من‌الشیطان‌الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«وَتَرَى الْمَلَائِکَةَ حَافِّینَ مِنْ حَوْلِ الْعَرْشِ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَقُضِیَ بَیْنَهُم بِالْحَقِّ وَقِیلَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ»

و فرشتگان را می بینی که گرد عرش خدا حلقه زده اند و به ستایش پروردگارشان تسبیح می گویند میان آنها نیز به حق داوری گردد و گفته شود که ستایش از آن خدایی است که پروردگار جهانیان است

***
تفسیر مجمع البیان:

وَتَرَى الْمَلَائِکَةَ حَافِّینَ مِنْ حَوْلِ الْعَرْشِ‏
و تو اى پیامبر! در آن روز فرشتگان را مى‏ بینى که بر گرد عرش خدا حلقه زده‏ اند و طواف مى‏ کنند...
منظور این است که: از شگفتى ‏هاى سراى آخرت و روز رستاخیز، یکى هم این است که فرشتگان را مى ‏بینى که بر گرد عرش خدا حلقه زده‏ اند و او را مى‏ ستایند.
و به باور «سدى» و... منظور این است که: آن روز فرشتگان را مى ‏بینى که پیرامون عرش به طواف پرداخته ‏اند.
یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ‏
و این در حالى است که با ستایش پروردگارشان تسبیح مى‏ گویند و ذات پاک او را از هر آنچه در خور او نیست و شرک‏ گرایان او را به آن وصف مى ‏کنند پاک و پاکیزه مى‏ شمارند و او را به والاترین صفات و ویژگى‏ ها مى‏ ستایند.
برخى برآنند که: وقتى توحیدگرایان وارد بهشت مى‏ گردند، فرشتگان خداى را ستایش مى‏ کنند.

به باور پاره‏اى از مفسّران، ستایش فرشتگان در آن هنگام و در آن شرایط به خاطر لذت معنوى است و نه به نیت عبادت و بندگى، چرا که آنجا سراى تکلیف و عمل نیست و سراى پاداش و کیفر است. گفتنى است که به خاطر بزرگداشت روز رستاخیز - که روز داورى است - به فرمان خداى فرزانه عرش شکوهبار الهى برپا مى‏ گردد و فرشتگان بر گرد آن حلقه زده و به ستایش خدا مى‏ پردازند و ذات پاک و بى‏همتاى او را بزرگ مى‏دارند، درست چیزى شبیه به فرمانروایان بزرگ و دادگستر که وقتى بخواهند داورى بزرگ و سرنوشت‏سازى انجام دهند، خود بر جایگاه ویژه‏اى مى‏نشینند و براى شکوه بخشیدن به کار و داورى خود، به لشکریان خویش فرمان مى‏دهند تا بر گرد تخت و کرسىِ داورى آنان گرد آیند...

روشن است که در مورد ذات پاک و بى ‏همتاى خدا تصور تخت و نشستن بر فراز آن نادرست و محال است، چرا که اینها از صفات جسم است و ذات پاک او فراتر از زمان و مکان و صفات اجسام است، امّا این بیان و این مثال براى آسان ساختن مطلب و ترسیم روشن آن آمده است.

وَقُضِیَ بَیْنَهُمْ بِالْحَقِ‏
و در آن روز در میان مردم براساس حق و عدالت داورى مى‏ گردد و به کشمکش‏ها عادلانه و به سرعت پایان داده مى‏ شود.
وَقِیلَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ‏
و گفته مى ‏شود: ستایش از آنِ خداوند، که پروردگار جهانیان است.
در این مورد که این سخن از کیست، دو نظر آمده است:
۱- به باور گروهى از مفسران، این گفتار از آنِ بهشتیان است و آنان پس از ورود به بهشت و دیدن نعمت‏هاى پرشکوهى که برایشان ارزانى مى‏گردد، این گونه به ستایش خدا برمى‏خیزند.
۲- امّا به باور پاره‏اى این سخن، سخن خداى فرزانه است که در آغاز آفرینش فرمود: «الحمدلله ربّ العالمین» ستایش از آن خدا، پروردگار جهانیان است. و نیز پس از نابود ساختن جهان و مرگ جهانیان در آستانه رستاخیز و نیز پس از آفرینش دگرباره آنان و قرار گرفتن بهشتیان در بهشت پرطراوت و زیبا، مى‏ فرماید: «الحمدلله ربّ العالمین» ستایش از آن خدا، که پروردگار جهانیان است. با این بیان لازم است از ذات پاک او ادب آموخت و در آغاز و فرجام هر کارى به ستایش خداى بزرگ پرداخت و کارها را با نام او آغاز و با سپاس او به پایان برد.
منبع: تسنیم
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.