نظر منتشر شده
۳۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 223299
نگاهی به عملکرد تقنینی مجلس نهم؛
مجلسی با تفاضل گل منفی
مجید احسانی نیک، 31 فروردین 93
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۰۱
تصریح می کند که "می تواند"؛ نگفته است که "باید" یا " لازم است".
اصل هفتاد و یکم قانون اساسی را می گویم که تصریح می کند مجلس "می تواند" در عموم مسایل قانون وضع کند. اما گویا نگاه قانونگذار بر ظرافت عبارت "می تواند" به درستی درک نشده و مجلس نهم خود را ملزم می داند با سرعت قانون وضع کند.

با گذشت بیش از یک قرن از قانونگذاری در ایران و مشخص شدن اغلب بایدها و نبایدها در حوزه های مختلف، زمان آن مدتهاست فرا رسیده که رویکرد قانونگذاری در کشور، براساس رفع نیازهای مجری قانون، یعنی قوه مجریه باشد و مجلس شورای اسلامی، جز به ضرورت طرحی را ارائه نکند و توان خود را معطوف به رفع تناقض ها و نقایص قوانین موجود کند.

اما نگاهی به آمار عملکرد تقنینی مجلس نهم که حدود نیمی از عمر ۴ساله خود را گذرانده نشان می دهد در این مدت، ۳۱۷ طرح را برای تبدیل شدن به قانون ارائه کرده است؛ یعنی تقریباً هر دو روز یک طرح! و جالب اینکه از ۳۱۷ پیشنهاد، تنها ۵۶ مورد به قانون تبدیل شده است. این در حالی است که در همین زمان، یعنی از خرداد ۱۳۹۱ تا فروردین ۱۳۹۳، از مجموع ۴۴۴ پیشنهاد برای تبدیل شدن به قانون، سهم مجلس ۳۱۷ طرح بوده و سهم دولت ۱۲۷ لایحه!

نمایندگان محترم مجلس نهم فراموش نکنند که در اواخر اسفند ۱۳۹۰ وقتی بر رقبای خود پیروز شدند و شادمان از ورود به مجلس به دیدار رهبر انقلاب رفتند، ایشان تاکید کردند که "صرف اینکه ما بنشینیم یک قانونی تهیه و تنظیم کنیم، کافی نیست؛ بدانیم که قانون بایستی راهگشا و مدبرانه باشد".

ضرورت امروز قانونگذاری کشور ما، تعیین اولویت ها و مشخص نمودن قوانین مزاحم و یافتن سازوکاری برای حذف آنهاست. آمار قوانین کنونی کشور، نشان از وضعیت نامطلوبی می دهد که به نمونه هایی از آن اشاره می شود:
الف) در حوزه "مالیات" از ابتدا تاکنون ۳۰۴ مورد قانون وضع شده که ۵۸ مورد آنها منسوخ شده و ۲۸۲ مورد آن هنوز تنقیح نشده است!
ب) در حوزه "صنعت" ۱۴۲ قانون وجود دارد که ۷ مورد منسوخ شده و الباقی تنقیح نشده است!
در حالیکه همه اینها بایستی ذیل قانون جامع صنعت تعیین تکلیف شوند و... .

اگر تعارف را کنار بگذاریم، مشخص است که نظام قانونگذاری کشور، از نبود نقشه راه جامع در حوزه قانونگذاری رنج می برد و در این میان، افزایش تقاضا برای رسیدگی به طرح ها و لوایح با قید فوریت، فشاری مضاعف برای کاهش کارآمدی مجلس محترم است. آمار نشان می دهد تعداد طرح های دارای "یک فوریت" از مجلس پنجم تا مجلس نهم، از ۹ مورد به ۶۵ مورد و طرح های دارای "دو فوریت"، از ۵ مورد به ۱۶ مورد افزایش یافته است و بنظر می رسد این سیر صعودی تا اصلاح بسترهای قانونگذاری همچنان ادامه خواهد داشت. که اگر چنین نشود، بعید نیست در مجلس دهم بیش از ۱۰۰ طرح با قید فوریت به صحن علنی بیاید! و با این شتابزدگی در مصوب کردن قوانین، چه جایی برای کار کارشناسی جهت تصویب قوانین ماندگار می ماند؟

علاوه بر همه این ها، مجلسیان باید در نظر داشته باشند که اگر بنای عملکرد خود را بر اصلاح قوانین در حوزه های مشخص گذاشتند، تا ساماندهی کامل آن حوزه بایستی از تصویب قوانین جدید در آن موضوع اجتناب نمایند. در حال حاضر در مورد قوانین جامع در کشور- مانند قانون محاسبات عمومی، قانون انتخابات مجلس، قانون شوراها، قانون مدنی – ۱۶۲ مورد اصلاح یا الحاق آمده است. مثلاً در مورد قانون انتخابات مجلس، در کمتر از ۱۲ سال از تصویب این قانون، ۱۳ مورد اصلاحیه به آن افزوده شده است.

اگر شما هر کدام از این قوانین جامع را یک گل زده مثبت و هر کدام از این اصلاحیه ها را یک گل خورده حساب کنید، به زبان همه فهم، تفاضل گل مجلس با اختلاف قابل توجهی منفی است. قانونی که در فاصله کمتر از ۱۲ سال، ۱۳ بار دستخوش تغییر شود یا قوانین دیگری از این دست، امتیاز منفی در حوزه قانون نویسی دارد و تبدیل به قوانین ماندگار و تسهیل کننده روندهای اداره کشور نخواهد شد.

مجلس محترم نهم! در امر قانون گذاری بهتر است اولویت به ارائه لایحه از سوی دولت باشد که مستقیماً درگیر مسایل اجرایی، نیازهای مردم و منافع عمومی است و بدنه کارشناسی کارآمدتری دارد. اینکه مجلس نهم در بین مجالس پس از انقلاب رکورد دار ارائه طرح باشد و از سوی دیگر، رکورد دار تبدیل نشدن طرح ها به قانون باشد، یعنی مجلس نهم از داشتن بدنه کارشناسی قدرتمند رنج می برد. در حال حاضر، امکان تبدیل شدن لوایح ارائه شده از سوی دولت به قانون، دوبرابر طرح های ارائه شده از سوی مجلس است و این در حالی است که تعداد طرح ها حدود سه برابر تعداد لوایح است.

لذا به مجلس محترم نهم توصیه می شود:
۱- در قانونگذاری جدید، سیاستهای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، به خصوص در حوزه اقتصاد مقاومتی در اولویت قرار گیرد.
۲- نمایندگان محترم از بدنه کارشناسی دولت و مرکز پژوهش های مجلس برای بررسی طرحها و لوایح استفاده نمایند.
۳- حتی المقدور از ارائه طرح های دارای فوریت اجتناب کنند و نیازهای قانونگذاری را از مسیر لوایح دولت دنبال کنند. مستحضر هستید که رعایت این نکته، به معنای عدم استقلال مجلس محترم نیست، بلکه به معنای تصحیح روند قانونگذاری در کشور است!
۴- در قانون نویسی، "صراحت" جای عبارات کلی و مبهم را بگیرد تا قوانین مغایر و مزاحم، به صراحت برداشته شوند.
۵- برنامه تنقیح، همزمان با تدوین قانون عملی شود تا در نگارش هر طرح یا لایحه، با هماهنگی دستگاههای ذی ربط قبل از اعلام وصول، سوابق قانونی مربوطه تهیه و تنقیح گردد.
 
شهروند انقلابي
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۰۸:۳۰:۴۱
با سلام نويسنده محترم بون ذكر مورد خاص و نمونه كاربردي و تحليلي و برداشت ان را بيان نكرده و ظايف روزمره و كاري مجلس را ذكر و انتقاد كرد اين مقاله فاقد وجاهت علمي است و عوام پسندان است كه ارزش جوابگوي به ان را ندارد . حيف وقت كه صرف ان گرفت و بهتر از ابتدا در رابط با مقاله نويس در سايت الف بحث گردد و بعد این مقالات سطح پایین منتشر شود (2089929) (alef-13)
 
1982
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۰۸:۴۳:۴۸
مجلس باید از عملکرد در سالهای گذشته که مانند وکیل الدوله هرکاری دولت بدون منطق کرد عذر خواهی کنه هنوز هم هستن دوستانی که شیفه دولت قبل باشن (2089953) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۳:۳۳:۵۴
اگر قرار به عذر خواهی باشد مجلس ششم در اولویت هست (2090686) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۰۸:۴۸:۵۸
مشکل کشور وضع قوانین کارشناسی نشده به معنی واقعی است. شاید هچ کشور در دنیا ، پارلمانش اینقدر قانون در سال نصویب نمی کند. عموم این قانون ها نیز در چهار چوب اصلاح قوانین قبلی است.

باید کمیسیونی در مجلس تشکیل شود که مامور بررسی آثار و تبعات قوانین تصویب شده قبلی باشد. آیا قانونی که 3 سال پیش تصویب و به اجرا درآمده است، چقدر کارایی داشته؟ آیا شرایط را بهتر کرده است یا بدتر؟

ازهمه مهمتر و البته پر اشتباه تر تصوی فانون بودجه سالیانه است. (2089957) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۰:۳۹:۳۱
بقیه دنیا را کاری نداریم !
اما فعلا لیسانسها را می بریم مجلس و برای ادامه تحصیلشان برنامه داریم!
شما را بخدا کدام عقل سلیمی می تواند بپذیرد که همگام با نمایندگی کسی بتواند کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل کند !

حال چه انتظاری میشود از این افراد داشت!!!!
الف جان سانسور بکنی نامردی! (2090179) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۰:۴۲:۵۶
شما توقع تان از نمایندگان زیاده !
اونها کارهای خیلی مهمتری دارند! (2090191) (alef-13)
 
ایرانی حیران
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۱:۱۳:۳۳
بدون تعارف مشکل اساسی، میزان ادراک ما مردم است که به جای انتخاب افراد حقوقدان و آشنا به قوانین، به باند و جناح و قوم و فامیل و همشهری و... رای می دهیم و باید صادقانه تاوان این اشتباهاتمان را بپردازیم تا با مرور زمان به آگاهی لازم برسیم. حتما باید بپذیریم مسئولین بالادستی، عصاره ادراک و شعور مردمش می باشند. (2090261) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۳:۵۳:۰۸
کاملاً موافقم. (2090758) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۱:۱۴:۰۶
همه مردم اعم از فروشنده، خریدار تولید کنند، کارمند و..... در انتظار اعلام نرخ جدید بنزین هستند. تقریبا" تمام معاملات راکد مانده و در انتظار اجرای فاز 2 هدفمندی هستند. در طی سال هم قیمت همه چیز بالا می رود. این تغییرات پیوسته اقتصادی آثار مهم و بزرگی بر همه ابعاد زندگی مردم و کل کشورمی گذارد.
در این شرایط با این همه متغیر در امور اقتصادی، اجتماعی و بین المللی چطور چطور می توان آینده را پیش بینی کرد؟ چطور می توان برنامه ریزی کرد؟ چطور می توان قانونگذاری کرد؟ (2090267) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۱:۳۰:۴۵
یکی از نمایندگان مجلس چندی قبل در مصاحبه خویش اظهار داشت در رای اعتماد به بعضی از وزیران کوتاهی صورت گرفته است. نتیجه این کوتاهی آن شده که بعضی از این وزیران با سران فتنه جلسه دیدار و گفت‌وگو بگذارند. نمایندگان این کوتاهی را جبران کنند. (2090311) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۰۸:۵۰:۱۱
مشکل کشور وضع قوانین کارشناسی نشده به معنی واقعی است. شاید هچ کشور در دنیا ، پارلمانش اینقدر قانون در سال نصویب نمی کند. عموم این قانون ها نیز در چهار چوب اصلاح قوانین قبلی است.

باید کمیسیونی در مجلس تشکیل شود که مامور بررسی آثار و تبعات قوانین تصویب شده قبلی باشد. آیا قانونی که 3 سال پیش تصویب و به اجرا درآمده است، چقدر کارایی داشته؟ آیا شرایط را بهتر کرده است یا بدتر؟

ازهمه مهمتر و البته پر اشتباه تر تصوی فانون بودجه سالیانه است. (2089958) (alef-10)
 
سلیمپور
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۰:۰۹:۱۷
​مشکل اصلی کشور بی اعتنایی به هر چی قانونه (زیاد فرقی نمیکنه کارشناسی شده باشه یا نه!) (2090127) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۰۸:۵۲:۰۵
مصداق بارز این نوشته “ ﻗﺎﻧﻮن ارﺗﻘﺎء ﺳﻼﻣﺖ ﻧﻈﺎم اداري و ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﻓﺴﺎد. ” است که در تاریخ در تاریخ 90/8/7 پس از به اصطلاح 3 سال دوره آزمایشی به ریاست محترم جمهور ابلاغ گردید.

کمیسیون اجتماعی مجلس با تصویب این قانون ویترین زیبایی از ضد فساد بودن مجلس و دولت را به نمایش گذاشت حال آنکه هنوز پس از 3 سال، هیچ راهکار عملیاتی برای اجرای آن وجود عملی ندارد.

این قانون زیبا، صرفا به ابزاری تبدیل شد تا بخصوص سازمانهای اقتصادی کشور، نیروهای پاکدست خود را که اقدام به گزارشگری فساد می کنند شناسایی کنند و به نحوی با تخریب شخصیت، آزار محیطی و روانی، تنزل ، انتقال و یا در نهایت اخراج، از شر آنان خلاص شوند.

این چاقویی که برای قطع ریشه فساد اداری ساخته شد، متاسفانه نه بازوی اجرایی آن و نه امنیت شغلی گزارشگر در آن کارایی ندارند و عملا برای قطع زبان گزارشگر بکار میرود. (2089961) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۰۹:۲۷:۳۴
مجلس یه قانون با قید 14 تا فوریت تصویب کنه راجع به « کارت هدیه » . (2090033) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۱:۲۱:۱۵
........ تصویب نشد !!! (2090288) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۰۹:۲۸:۳۸
نماینده ؛ باید نماینده باشد . مثل علی مطهری (2090038) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۰:۴۷:۳۹
آقای علی مطهری شما آیا نماینده مردم ایران هستید یا بیشتر نماینده سینه چاک ریچارد فرای جاسوس آمریکایی؟ در حالی که نماینده ما را به سازمان ملل نمی‌پذیرند شما چه اصراری دارید که جسد وی به بهانه ایران‌شناسی در کنار زاینده‌رود دفن شود. (2090205) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۰۹:۳۳:۲۸
صد سال بعد در کتابهای تاریخ از این مجلس به نیکی یاد نخواد شد! (2090046) (alef-10)
 
محسنی از گلپایگان
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۰۹:۴۰:۴۳
بنده به عملکرد مجلس ؛ نمره - 3 - از 100 میدهم . شما چطور ؟ (2090072) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۰:۲۴:۴۳
منظورت منفی ۳ اگر هست من قبول دارم. (2090151) (alef-10)
 
محمود
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۰۹:۵۴:۰۴
شما دیگه چرا وقتی اقایان امثال اقای توکلی -باهنر -مفتح-عبدالهی -فرهنگی سالهاست درمجلس هستند ولیدر جریانات وگروهها هم میباشند فکری نکنند بقیه چه کنند خانه ازپای بست ویران است خواجه درفکر خشت ایوان است تا وقتی مجلس حزبی تشکیل نشود ویا انچه رهبری درکرمان گفتند مجلس پارلمانی همین اشه وهمین کاسه !!! (2090104) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۰:۰۹:۲۰
ما مجلسیان نوکر مردم هستیم . (2090128) (alef-10)
 
نادم
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۱:۱۸:۱۰
نوکر مردم؟؟؟ عجب حرف تعارفی بیان می فرمایید. چطور است که یک نوکر درخانه آنچنانی می نشیند و محافظان آنچنانی و حقوق و کارت هدیه و رانت های آنچنانی دارد و واقعا درد صاحب اختیارش و خواسته آنها را نمی داند، همانطور که در انتخابات ریاست جمهوری واقعا برخلاف مردم حرکت می کردید. لذا دروغ و تعارفات تبلیغاتی را به خورد مردم عوام و بیچاره ندهید. (2090282) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۱:۲۲:۳۲
کدوم نوکری هست که حقوق میلیونی داشته باشه ؟!!!! (2090291) (alef-13)
 
آزاده
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۲:۳۲:۵۰
مردم نوکر نمی خوان، نماینده و مدیر کاردان و متخصص میخوان دوست عزیز. (2090504) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۰:۲۳:۵۶
وقتی عرصه را آنقدر تنگ بگیرند طبیعی است که کاردانها به حاشیه رانده شده و میدان برای تملق گویان باز می شود از آنجایی که تملقگو تخصصی جز تملقگویی ندارد لذا عاجز از ارائه طرح با کیفیت است نتیجه طرحهای هردمبیل جز اتلاف وقت مجلس چیزی به دنبال ندارد (2090146) (alef-10)
 
زهرایی
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۱:۱۹:۲۴
آفرین بر این سخن کوتاه ولی گویا. گر در خانه کس است، یک حرف بس است. (2090283) (alef-10)
 
یاسین از سردشت
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۰:۳۲:۰۸
عزیزان نمایندگان محترم بجای اصلاح قانون و بهبود امور همش دارن به دولتی که یه زره با اونا فاصله داره تذکر میدن و کارشون شده تذکر و استیضاح اونم به وزیری که 6ماه وزیر شده فعلا کار وزارت با تمام جزئیات نیامده دستش ... (2090161) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۰:۵۹:۱۸
اگه گیرشون این بود که خوب بود! ایراداتی که از وزیر قبول مونده رو الان یادشون افتاده از وزیر فعلی می پرسن! گویا یادشون رفته کی اوضاع رو اینقدر آشفته کرد! حالا از این بندگان خدا معجزه می خوان ! (2090227) (alef-13)
 
فرهنگ
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۰:۳۶:۳۳
یکی دیگر از قوانین مشکل دار مصوب مجلس ،تصویب قانون لایحه مدیریت خدمات کشوری است که در عمل به زیان تعداد زیادی از کارمندان ازجمله فرهنگیان تبدیل شده است .تعدادی از ارگانها ونهادها وادارات وشرکتها خودرا از شمول این قانون خارج کردند ازجمله قضات واعضای هیئت علمی وکارمندان بانکها وشرکتها و...در این قانون پرداختبرخی مزایا از محل صرفه جویی وزارت خانه مربوطه پیش بینی شده است در حالی که همه می دانند آموزش وپرورش بنگاه تولیدی نیست که صر فه جویی داشته باشد وهر ساله با کسری بودجه مواجه است .پس عملا این مزایا هیچ وقت در آموزش وپرورش پرداخت نخواهد شد. (2090166) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۱:۰۳:۰۴
انصافا الف یه تحقیق بیطرفانه بکن و بگو چند درصد نماینده ها حین انجام وظیفه چشم و گوششان به بیرون مجلس دوخته میشود! (2090234) (alef-13)
 
م.م
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۱:۱۴:۴۳
اکثر این قوانین وضع شده توسط مجلس هم سطحی و بدون تفکر و بررسی و فقط سلیقه ای است. من که اصلا از کار مجلس راضی نیستم. (2090269) (alef-13)
 
آریابان
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۱:۳۹:۵۹
یک خودرو ، پدال گاز داره که سرعت بگیره ، پدال ترمز داره که اگرلازم شد !!!! ترمز بگیره ؛
البته کلاچ (و یا دنده اتوماتیک)هم داره که به مرور شتاب حرکت را بیشتر میکنه تا هرچه زودتر به هدف از پیش تعیین شده برسه ، نه اینکه دایما ترمز بگیره و یا بد تر از آن ، دنده عقب بگیره!!!!! و هی از هدف دور تر بشه ؛ (2090335) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.