نظر منتشر شده
۱۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 162099
دلیل روشن من
قربان ولیئی، 15 تیر 91
قربان ولیئی، شاعر توانمند کشورمان به مناسبت میلاد امام زمان(عج) شعری سروده است. این غزل زیبا به شرح زیر است:
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۱ ساعت ۰۲:۰۳
چشمان درخشان تو تا جام گرفتند
این مردم آشفته چه آرام گرفتند
بی‌شبهه نخستین شعرا طرز غزل را
از شیوۀ چشمان تو الهام گرفتند
تا گوشه‌ای از صدق و صفا را بنمایند
رفتار تو را آینه‌ها وام گرفتند
مستان تو هر چند غریبان جهانند
از راهِ نشان دادن تو نام گرفتند
در وهم نمی‌گنجی و بیچاره جماعت
از بی‌خبری دامن اوهام گرفتند
آنان به سلامت به سرانجام رسیدند
کز سینۀ مشروح تو اسلام گرفتند
در پرده‌ای و پرتو می‌ هوش مرا برد
چشمان درخشان تو تا جام گرفتند

*******
تو زنده‌ای که درختان هنوز می‌رویند
دلیل ِ روشنِ من، جوی‌ها که می‌جویند
هر آنچه هست شدیداً به سوی تو جاری ست
و باد‌ها که زمین را به وجد می‌پویند
پیمبران نفس‌های طاهرت هستند
و ابر‌ها که زمین را به شور می‌شویند
تویی که می‌نگری از دریچه‌های نگاه
تمام پنجره‌ها با تو از تو می‌گویند
در اشتیاق رسیدن به دیدنی که تویی
تمام آینه‌ها تشنۀ فراسویند
 
محمود
۱۳۹۱-۰۴-۱۵ ۰۷:۳۸:۲۳
شعر زیبایی است،به امید روزی که امیدواران و منتظران عدالت به آرزوی خود برسند. (878424) (moderator22)
 
سیاوش
۱۳۹۱-۰۴-۱۵ ۰۷:۵۵:۰۵
شاید این کامنت که میگذارم زیاد بجا نباشد اما قطعه دوم شعر(تو زنده ای که... به بعد)دچار اصطلاحا سکته شعری شده و مصراعهای آن در مقیسه باهم فقط دارای جنبه خیال انگیزی (البته قوی) می باشند.
به امید برقراری عدالت واقعی بدست مولایمان مهدی(عج) (878428) (moderator22)
 
شاعر
۱۳۹۱-۰۴-۱۵ ۱۵:۴۰:۱۸
در واقع با دو غزل مواجهیم و نویسنده محترم در بالای شعر به اشتباه نوشته است:"شعری سروده است"پس سکته ای در کار نیست. (878827) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۴-۱۵ ۱۱:۱۳:۳۹
اللهم عجل لولیک الفرج (878565) (moderator22)
 
علیرضا
United States
۱۳۹۱-۰۴-۱۵ ۱۱:۱۹:۱۹
چه غزل‌های زیبایی. به امید ظهور حضرتش (878574) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۱۶ ۰۱:۰۰:۲۷
اين منفي ها معنيش چيه اگه امام زمان رو دوست نداريد نيازي به خواندن مدح ايشان نداريد اميدوارم دل همه كج انديشان به نور وجود ايشان از هر گونه بند وحصر نجات يابد (879187) (moderator102)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۱۵ ۱۲:۳۹:۳۳
بوی مهربانی و عشقی آشنا می آید . کجا ایستاده ای ؟ (878668) (moderator22)
 
هاشم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۱۵ ۱۲:۳۹:۵۱
فلسفه-ی غیبت و مفهوم انتظار
در هر فرایند آموزشی، لازم است استاد بعد از روشنگری درباره¬ ی مباحث مورد نظر خود، مدتی شاگردان را با آنچه آموخته اند، وا گذارد تا در مدت غیبت او، فرصت کافی برای به پختگی رسیدن و کاربردی کردن آن آموزه ها فراهم گردد.

انتظار محکی برای میزان فهم و درک آموزه¬ها محسوب می گردد و اصل «شاگرد در انتظار» به عنوان یکی از اصول رشد و تعالی ضرورت می یابد.

این که شاگرد می داند که معلم خواهد آمد و او در مقابل آموزه هایش باید پاسخگو باشد، عاملی است برای اینکه در زمان غیبت اقدام مثبتی درجهت به ثمر رساندن این آموزه ها انجام دهد.

دوران غیبت استاد علاوه بر آن که مرحله¬ی آمادگی برای یک آزمون نهائی است، خود نیز یک مرحله امتحان است. در تمام ادیان «امتحان» را با «انتظار» قرین کرده اند؛ امتحانی که زمانش معلوم نیست ولزوم آمادگی بشر در هر لحظه را می طلبد.

صِرف وجود یک ولی خدا در بین مردم، هیچ گاه باعث نجات آن مردم نشده است؛ مگر این که آن ها به درک او رسیده و آمادگی بهره مندی از آموزه هایش و اجرای آن ها را داشته باشند. چنین درکی مستلزم داشتن «مقام صدق» است.
«مقام صدق» مرحله ای از مراحل هدایت باطنی است که در آن، فرد هر آنچه را که حق است، تصدیق می کند و می تواند حق را از نا حق و سره را از ناسره تشخیص دهد.

حقیقت دعا برای ظهور، این است که ما از امتحان بزرگ عهد آخر باکی نداریم و برای شاگردی در محضر آن معلم عالی رتبه آماده هستیم.
باز تاب شعوری این خواسته از طریق آئینه¬ ی روح جمعی بر معرفت و ادراک بشریت تأثیر می گذارد و بر اساس قانون بازتاب، بر بُعد زمینی واقعه¬ ی ظهور نیز مؤثر است. وقتی برای ظهور منجی به طور ظاهری دعا می کنیم، مانند هر دعای ظاهری دیگری بی تأثیر است؛ اما وقتی با تمام وجود و با معرفت این دعا را مطرح می کنیم، با ایجاد تحول در میان مردم و افزایش زمینه های ادراکی آن ها، به اجابت نزدیک می شود (878669) (moderator22)
 
مخفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۱۵ ۱۴:۰۶:۳۷
ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی

دل بی تو به جان آمد وقت است که بازآیی

دایم گل این بستان شاداب نمی​ماند

دریاب ضعیفان را در وقت توانایی

دیشب گله زلفش با باد همی​کردم

گفتا غلطی بگذر زین فکرت سودایی

صد باد صبا این جا با سلسله می​رقصند

این است حریف ای دل تا باد نپیمایی

مشتاقی و مهجوری دور از تو چنانم کرد

کز دست بخواهد شد پایاب شکیبایی

یا رب به که شاید گفت این نکته که در عالم

رخساره به کس ننمود آن شاهد هرجایی

ساقی چمن گل را بی روی تو رنگی نیست

شمشاد خرامان کن تا باغ بیارایی

ای درد توام درمان در بستر ناکامی

و ای یاد توام مونس در گوشه تنهایی

در دایره قسمت ما نقطه تسلیمیم

لطف آن چه تو اندیشی حکم آن چه تو فرمایی

فکر خود و رای خود در عالم رندی نیست

کفر است در این مذهب خودبینی و خودرایی

زین دایره مینا خونین جگرم می ده

تا حل کنم این مشکل در ساغر مینایی

حافظ شب هجران شد بوی خوش وصل آمد

شادیت مبارک باد ای عاشق شیدایی (878758) (moderator102)
 
مخفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۴-۱۵ ۱۴:۱۷:۱۷
به حسن خلق و وفا کس به یار ما نرسد / تو را در این سخن انکار کار ما نرسد

اگر چه حسن فروشان به جلوه آمده‏اند /کسی به حسن و ملاحت‏به یار ما نرسد

بحق صحبت دیرین که هیچ محرم راز /بیار یک جهت‏حق گذار ما نرسد

هزار نقد به بازار کائنات آرند / یکی به سکه صاحب عیار ما نرسد

دریغ قافله عمر کانچنان رفتند /که گردشان به هوای دیار ما نرسد

هزار نقش برآید ز کلک صنع و یکی /به دلپذیری نقش نگار ما نرسد

دلا ز طعن حسودان برنج و ایمن باش/که بد به خاطر امیدوار ما نرسد

چنان بزی که اگر خاک ره شوی کس را /غبار خاطری از رهگذار ما نرسد

بسوخت (حافظ) و ترسم که شرح قصه او /به سمع پادشه کامکار ما نرسد (878763) (moderator102)
 
م
۱۳۹۱-۰۴-۱۵ ۱۷:۵۹:۱۵
صدبدرود بر استاد خوبم " قربانعلی ولیئی"

به جرآت میتوانم بگویم یکی از بهترین استادانی که تا این لحظه از محضرشان استفاده کرده ام ایشان بوده اند.

م.م
دانشگاه جامع واحد 47 (878927) (moderator102)
 
آدینه
۱۳۹۱-۰۴-۱۶ ۱۰:۱۴:۰۳
دست مریزاد! (879403) (moderator102)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.