نظر منتشر شده
۷۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 195598
شکسته شدن حباب و آرامش در بازار مسکن
بخش اقتصادی الف، 23 مرداد 92
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۴
رکود در بازاری که تا سال پیش سودهای کلان ۷۰ تا ۱۵۰ درصدی به سرمایه‌گذاران بر می‌گرداند، بسیاری را نگران کرده است. خصوصاً اینکه بخش مهمی از این سرمایه‌گذاران نه به طمع سودآوری، بلکه به دلیل ترس از کاهش ارزش دارایی شان، اقدام به سرمایه‌گذاری در این بخش کرده بودند.

طی دو سال گذشته به اعتبار آمارها، بعد از رشد افسار گسیخته قیمت ارز و طلا، «خرده سرمایه گذاران» یعنی کسانی که با دارایی‌های اندک پولشان را در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کرده بودند، نه تنها ضرر نکردند، بلکه سرمایه‌گذاری شان سودآور هم بود. خرده سرمایه‌گذاران عمدتاً از اقشار متوسط جامعه هستند که عموماً در همه جوامع به دنبال راهی می‌گردند که بتوانند پس‌انداز‌های کم یا زیاد خود را با اطمینان سرمایه‌گذاری کنند. آنها همیشه نگران این هستند که مبادا در نوسانات بازارهای مالی، ارزش دارایی‌هایشان کم شود و یا آن را از دست بدهند. این سرمایه‌های به ظاهر اندک، به روشنی مصداق آن مثل معروف قطره و دریا هستند.

کسانی که سال گذشته در این بازار سرمایه‌گذاری کرده بودند تا پایان زمستان ۹۱، هوای سرمایه‌گذاری شان پربرکت و بهاری بود. اما با آغاز بهار و نزدیک شدن به فصل انتخابات رکود به این بازار حاکم شد. برخی خبرها حاکی از شکسته شدن حباب مسکن داشت.

فعالان این بازار دو دسته بودند:
۱- سرمایه‌گذاران عمده و سازندگان
۲- خرده سرمایه‌گذاران

بعد از رکود بازار مسکن، سرمایه‌گذاران عمده بعد از چند هفته تحمل تمایلشان به فروش قوت گرفت. اما خریداران همچنان در تردید بودند. به این ترتیب با بالا رفتن عرضه مسکن خود به خود قیمت‌ها کمی دچار نوسان شد. این سرمایه‌گذاران تا پیش از عید حاضر نبودند ملک‌های خود را بفروشند و همین باعث شده بود تا قیمت مسکن رشد بیشتری داشته باشد. حالا اما، روز به روز، تمایل این بخش برای فروش بیشتر و به اجبار تبدیل شده است. آنها مجبورند برای پوشش هزینه‌های مالی ناشی از ساخت و ساز، آپارتمان‌هایشان را بفروشند.

به عکس این گروه، دسته دوم روز به روز تمایلشان برای فروش کم‌تر می‌شود. کسانی که هر متر آپارتمانی که خریده بودند، از ۷۰۰هزار تا ۳ میلیون تومان رشد داشت، هنوز براساس تعریف قدیمی «ملک ضرر ندارد» حاضر به فروش نیستند، به تصور بالا رفتن قیمت!

تاثیر قانونی شدن مسکن مهر بر بازار مسکن
در این میان وضعیت مسکن مهر هم بر بازار اثر گذار بود. هفته قبل مقداد همتی مشاور وزیر در این باره گفته بود که هرگونه خرید و فروش مسکن مهر با اعلام شرایط واجدان و غیرواجدان آزاد است. با اعلام این خبر، گزارشات حاکی بود که قيمت واحدهاي مسکن مهر در پرديس و پرند به يک ميليون و ۷۰۰ تا يک ميليون و ۹۰۰ هزار تومان در هر متر مربع رسيد و باز هم میزان عرضه بازار مسکن بیشتر از پیش شد.

اما انبوه سازان با این کار مخالف بودند و آن را به نفع بازار مسکن ارزیابی نمی‌کردند. ايرج رهبر رئيس کانون سراسري انبوه سازان با بيان اينکه آزاد شدن خريد و فروش مسکن مهر به نفع بازار مسکن نيست، گفته بود: «همزمان با آزاد شدن و قانوني شدن مسکن مهر دلالان و واسطه‌گران به اين بازار روي مي‌آورند.»
رهبر در ادامه، مسکن مهر را مسکنی براي اقشار ضعيف جامعه دانسته و گفت: بنابراين خريد و فروش آنها به نفع بازار مسکن نيست و زمينه افزايش قيمت‌ مي‌شود.

اما از سوي ديگر مصطفي قلي خسروي رئيس اتحاديه املاک کشوري آزاد شدن خرید و فروش مسکن مهر را مثبت ارزیابی کرده و می‌گوید: «در حال حاضر ۷ درصد از حباب بازار مسکن از بين رفته و ۱۳ درصد باقي مانده نيازمند وارد شدن شوک به بازار مسکن است.»
قلی‌خسروی کاهش حباب مسکن را به انتخاب وزی راه و شهرسازی هم مرتبط دانست و گفت که باید تا آن زمان صبر کرد.

اردیبهشت‌ماه امسال خسروی به وجود حباب ۲۰ درصدی قیمت خانه اشاره کرده بود و خردادماه پس از انتخابات ریاست جمهوری بلافاصله روند نزولی این حباب قیمتی را به ترتیب سه، پنج و هفت درصد از سوی او اعلام شد.
به این ترتیب به نظر می‌رسد، هرچقدر که به جلو می‌رویم و واحدهای بیشتری از مسکن مهر آماده و تحویل داده می‌شوند، باید شاهد ثبات بیشتری در این بازار باشیم.
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۰:۵۱:۴۵
مسکن مهر یکی از ایده های خوب دولت آقای احمدی نژاد بود. امیدوارم با حضور آقای روحانی و فروکش کردن خیلی از بحرانها مسکن از یک کالایه سرمایه ای و لوکس تبدیل به یک کالای غیر سرمایه ای و مصرفی تبدیل شود و دلالی از این بازار رخت بربندد و قیمت مسکن چندین میلیون در متراژ پایین بیاید که احتمال آن هم به امید خدا زیاد است. (1569807) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۴:۳۱:۲۳
واقعا خجالت آوره.سالی که آقای احمدی نژاد رئیس جمهور شد وحتی تا یکسال بعدش قیمت خانه در مرکز تهران از متری 7میلیون تومان بالاترنمیرفت حالا زیر متری 4میلیون تومان درتهران خونه پیدا نمیشه.فاجعه نیست؟تا کی توی این مملکت اونایی که پول دارند ومیتونند ملک وخونه وزمین ودلار وطلا بخرند ونگه دارند باید سود ببرن واونایی که پول ندارند باید نابود بشن؟اول همه چیز شروع میکنه به بالا کشیدن.مرحله بعد اونایی که سرمایه دارن شروع میکنند به خرید وبااینکار هم کمک میکنند به بیشتر بالارفتن آن چیز وهم بعداز یک تا سه چهارسال سرمایه شون دوتاچندبرابرمیشه.بعد که آبها از آسیاب افتاد وقیمتها میتونه به قبل برگرده همون سرمایه دارهاکه درهمه جا نماینده ورسانه دارند شروع میکنند به هیاهو تا از بازگشت قیمتها به قبل جلوگیری کنند تادربهترین حالت به جای بازگشت قیمتهاحرف از تثبیت قیمتها!!!وجاانداختن آن میزنند.واقعا متاسفم.این شده یک فرمول درکشورما که عاقبت خوشی هم برای کشور ندارد.یک خونه 100متری درمرکز تهران شده 700میلیون تومان.مسخره وشرم آورنیست؟یعنی منی که مهندس کامپیوترهستم وکارم را هم بلدم وماهی به طور تقریبی 1/700میلیون تومان درآمددارم اگر همه پولم را پس انداز کنم!!!ودست بهش ذارم با قیمت فعلی بعداز 35سال صاحبخانه میشوم!!!!اون موقع سایت الف حرف از ثبات قیمتهامیزنه!!چه ثباتی؟قیمتها باید به طورملموس شکسته شود.آقای آخوندی فکری برای این وضعیت اسف آوربکنید. (1570220) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۷:۵۶:۰۵
به نظر میاد منظور آقا رضا درپاراگراف دوم 700هزار تومان هست نه 7میلیون. (1570502) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۱۷:۲۶:۱۲
والاه تو یافت آباد کمتر از 2 میلیون نیست (1574650) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۸:۲۷:۰۵
با شما تا حد زیادی موافقم ولی در اینجا به نظر هم دولت است هم مردم. دولت از این جهت که مالیات از معاملات مسکن میگیرد که شاید به این دلیل باشد که از این میترسد که اگر مالیات بگیرد قیمتها دوباره اوج بگیرند و اوضاع از این بدتر شود ولی دولت میتواند با راهکاری مانند گرفتن مالیاتهای تصاعدی از خانه های گرانقیمت و مالیات پایین از خانه های ارزان تا حدی این قضیه را تعدیل کند. تقصیر مردم هم از این جهت که به یکدیگر رحم ندارند و صبور نیستند باور کنید اگر برای یک ماه کسی خانه نخرد قیمتها میشکند ولی نمیدانم این پولها را خیلی از مردم از کجا میارن که به فرض به قول این دوستمون در میدان هفت تیر که یک منطقه کاملا متوسط حساب میشود برای یک خانه صد متر بین پانصد تا هفتصد میلیون میدهند خوب معمولا قشر متوسط در این منطقه زندگی میکنند حالا یکی به من بگه قشر متوسط از کجا هفتصد میلیون تومن پول میاره که در هفت تیر زندگی کنه چون پولدارا که خونه هاشون رو میلیارده و اکثرشون هم در شمرون و شهرک غرب زندگی میکنند. آیا میتوان نتیجه گرفت که خیلی از این افراد که به ظاهر متوسط هستند ولی یکهو میرن خونه هفتصد میلیونی میخرند پولهایشان مشکوک به حرام بودن است؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (1570529) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۴ ۱۵:۴۹:۲۳
دقیقا حق با شماست.سال 85 در بهترین نقطه شرق تهران قیمت اپارتمان از 800 هزار تومان تجاوز نمیکرد ولی در حال حاضر همون اپارتمان رو کمتر از متری 6 میلیون تومان نمیشه خرید.یعنی در عرض 7 سال قیمت مسکن 8 یرابر شده در حالی که حقوق امثال من در همین مدت 2 تا 3 برابر شده.فکر میکنم دلیل نابسامانی مسکن در کشور ما این باشه که هیچگاه متولیان امر مسکن خودشون مشکل مسکن نداشتند و ندارند. (1571829) (alef-13)
 
خسرو
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۶:۳۱:۰۷
دوست عزیز شما کجا کار می کنی که ماهی 1700 حقوق داری
والا من مهندس کامپیوترم در ضمن شاگرد اول دانشگاه هم شدم
بنا به تأیید تمامی همکارا و ... تو کار بسیار مسلط هستم اما دریغ از یه کار واقعی

ماهی 1700 ؟؟!!!!!!!!!
من دنبال کار با حقوق ماهیانه 700 تومن همه تهران رو گشتم البته عرض کنم متأسفانه پارتی نداشتم و اگر نه مثل خیلی هایی که فقط مدعی هستن ماهیانه 1700 حقوق داشتم.
با هزار بدبختی دارم شرکت میزنم که فقط روزگارم بگذره تازه اگر بگیره و اگر بگذره



از من به شما نصیحت اگر گشنه نمی خوابی خدات رو شکر کن و بادگلو فندوقی نزن که تو مشکلات زندگی بین مردم آخر صف هستی (1576740) (alef-13)
 
سلام
۱۳۹۲-۰۵-۲۴ ۱۰:۰۳:۲۷
اشخاص حقیقی وحقوقی هستند که در تهران مخصوصا مناطق ۶ گانه شمال شهر اپارتمانهای مسکونی رو احتکار کردن هر کدوم بالای ۱۰۰۰۰ ده هزار واحد ،، نیاز مردم نباید احتکار بشه ،نه شرعیه نه قانونی ،این افراد حق دارن به تعداد خود و فرزندان یا شرکا اپارتمان داشته باشن اگر قانون مصوب شه مازاد اون ۸۰ ٪ ارزش روزش مالیات اخذ بشه وثبت ،اسامی رو اعلام کنه قیمت اپارتمان به یک دهم تقلیل پیدا میکنه .منتها متاسفانه این افراد نفوذ دارن. (1571259) (alef-10)
 
صادقی
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۱:۰۰:۴۵
چه آرامشی؟؟؟؟؟؟؟ من الان با 150 ملیون تومان نمیتونم توی مرکز تهران خونه پیدا کنم... این فاجعه نیست؟ (1569818) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۲:۴۸:۳۵
مرد مومن با 150 میلیون تهران سهله،تو کدوم شهرستان دور افتاده هم نمیتونی خونه پیدا کنی . (1570022) (alef-10)
 
110
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۵:۳۷:۳۸
با80تا100تومن واحد 80متری خوب توکاشان بهت میدن (1570303) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۴ ۰۷:۴۹:۱۱
پس باید در اولین فرصت بارو بونه ام رو جمع کنم و برای زندگی به کاشان هجرت کنم!!!!!! (1571171) (alef-10)
 
کمال
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۳:۲۵:۰۲
والا تو منطقه نواب هم من دنبالش بودم با 150 میلیون تومان چیزی گیرم نیومد (1570123) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۸:۳۷:۴۲
آقا چرا نواب برو نارمک ریخته خونه متری 500 هزار تومن این حرفها شایعه است میخوان تشویش اذهان عمومی بکنند میخوان بگن احمدی نژاد کار نکرد میخوان دولت خدمتگزار رو خراب بکنند نزاشتن یارانه اجرا بشه وگرنه همین 500 هزار تومن هم میشد متری 100 هزار تومن (1570545) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۳:۵۰:۰۱
خونه 80 متری، 8 سال ساخت ، طبقه 4 ، بدون آسانسور، توی یکی از مناطق معمولی ساری (میدان معلم) ، 120 میلیون. حالا می خوای تو تهران با 150 چیزی گیر بیاد؟! (1570166) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۴ ۰۷:۵۱:۰۳
این خونهه که گفتی خونه ما باید باشه ولی گفتن بیشتر از 100 میلیون خریدار نداره! بنگاهی ها میخوان سرمون کلاه بذارن آآآآآآآآآآآآآررررررررررررررره!!!!! (1571173) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۶:۲۱:۱۲
صبر کنید
تا شب عید در نواب متر 1.5 میلیون نوساز می توانید خرید کنید
خیالتون راحت باشه
قیمتها 50% پایین میاد (1570380) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۴ ۰۱:۵۵:۵۸
قراره مصالح ارزان بشه یا کارگرها مجانی کار کنند یا زمین مجانی بشه؟ (1571080) (alef-10)
 
امیر اسد
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۲:۰۷:۲۳
دوست عزیز :

1-مصالح و مزد کارگر معمولا در شهر تهران بین 15 تا 20 درصد قیمت ملک را تشکیل میدهد ، پس
2- افزایش بی رویه قیمت مسکن در تهران بدلیل افزایش بی رویه قیمت زمین کلنگی است که آن را دلالان محترم با ابزار مخصوص خودشان بالا بردند و دلیلی ندارد که با همان ابزار هم پایین نیاید البته بدست دیگران که دلال جماعت هرگز به ضرر خود کار نمی کند
3- چه کسی گفته که در هر نوع کالایی تازه کالاهایی که زحمت تولید دارند زمانی که قیمت بالا میرود دیگر نباید بیاید پایین ، دیگر چه برسد به زمین کلنگی که کسی زحمت تولید برای آن نکشیده است.

یادم هست در اوایل انقلاب در محل ما در تهران خانه هایی را که تا یک ماه قبل از انقلاب سه میلیون تومان قیمت داشت را میشد 600 - 700 هزار تومان خرید و در این رهگذر بعضی ها که پول تو دستشان بود برد حسابی کردند، میدانید چرا ارزان شد؟
یک شایعه !! که قدیمی ها امثال آقای توکلی میدانند که آن شایعه چه بود. (1575307) (alef-13)
 
مستاجر
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۱۸:۱۴:۳۶
جک خوبی بود! کلی خندیدم !!! (1574728) (alef-13)
 
محمدرضا
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۹:۵۵:۵۸
یه بنده خدا به ما بدهکار است می گوید یک واحد نوساز در میدان سبلان تهران برای فروش گذاشته به قیمت 160 میلیون تومان و خریدار هم ندارد.
طبقه اول 52 متر بدون پارکینگ، کل ساختمان هم 4 واحد است.
اگر بدردتان می خورد بخریدش که اقلا بدهی مارا هم بدهد. (1570652) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۴ ۱۶:۳۴:۲۹
پاشو برو شهر خودت. من که تا 5 نسل قبل خودم تهرونی ان دارم از اینجا می زنم بیرون (1571955) (alef-13)
 
مسعود
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۱:۰۵:۴۰
دوست گرامی
همچنان بازار مسکن متاثر از انتصاب جدید وزرا و دید گاه و نحوه تصمیم گیری آنان همچنین در انتظار نوسانات ارز و سکه میباشد . لذا جریان نقدینگی موقتا کم تحرک و دنبال فرصت میگردد . لذا موضوع را مقطعی بررسی نفرمائید . (1569824) (alef-10)
 
فریدونی
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۲:۳۶:۵۲
مسکن مهر برای افراد کم درامد ساخته شده است نباید این مسکن در اختیار دلالان قرار بگیرد باور کنید خیلی ها توان پرداخت اقساط این وام ها راهم ندارند نباید دولت اجازه بدهد این خانه مفت دست دلالها بیافتد. (1569995) (alef-10)
 
مهدی
۱۳۹۲-۰۵-۲۴ ۰۷:۴۰:۲۰
با سلام
دوست عزیز اگر که مسکن مهر قابلیت فروش نداشته باشد باز هم مالکان آنها یعنی افراد ضعیف ضرر می کنند و قیمت آنها از ارزش واقعی آنها کمتر خواهد بود و بدلیل برخی ازمشکلات مالکان آنها در استفاده از آنها وعدم انطباق با شرایط آنها به اجبار بصورت وکالتی و زیر قیمت بفروش می روند (1571163) (alef-10)
 
هموطن
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۱۹:۳۹:۲۹
با نظر دوستمون موافقم .

به نظرم باید کسانی که مسکن مهر را که باعث چنین آثار تورمی بوده در اختیار دارند اگر اقدام به فروش آن تا قبل از 5 سال کنند بایداز تمامی حقوق اجتماعی محروم شوند چرا که ضرری که بابت این امکانات به همه مردم ایران رسید بسار زیاد است. سال 84 قیمت خانه در تهران حداکثر متری 1 میلیون تومان بود و الان آن خانه متری 8 میلیون است به بالا یعنی ما 29 45=1350000 تومان از دولت یارانه گرفتیم و 800 میلیون تومان ضرر کردیم( به کمک عدالت احمدی نژادی و همراهی مجلس محترم!!!) (1574848) (alef-13)
 
رحمانی
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۲:۴۰:۵۷
وقتی قیمت مصالح ساختمانی ومزدکارگرروزانه بالا می رود چه طور قیمت ملک پایین بیایدآقای قلی خسروی توی خواب نازتشریف دارند خوداقتصاددان های دولت جدیدهم اذعان کردندنمی توان قیمت مسکن راپایین آورد ثانیامسکن مهری که وسط بیابان است نه جاده داره تازه آن هم باکیفیت بسیارضعیف چه طور می شود توش زندگی کرد (1570005) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۲۱:۵۸:۵۶
چقدرمزدکارگران ساختمانی افزایش پیداکرده؟ومصالح چقدرگران شده؟حال تناسب این دوافزایش راباافزایش حداقل 100درصدی ملک مقایسه کنیدانوقت میبینیدافزایش درامدکارگران ومصالح بهانه ای بیش برای گرانی مسکن نیست واصولامقایسه گرانی انهاباهم مسخره است! (1570777) (alef-10)
 
مهدی
۱۳۹۲-۰۵-۲۴ ۰۷:۳۱:۴۱
با سلام
وقتی افراد زیادی در بخش مسکن سودهای کلان می برند بدونید که قیمت حبابی است و سودها بیشتر از تورم است در صورتی که امکان وارونه شدن آن وجود دارد یعنی در شرایط اجبار به سود کمتر از تورم راضی شوند (1571157) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۲:۵۴:۳۷
بیاشهریار.بهترین جاشم ممیتونی بخری. (1570039) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۶:۵۶:۵۹
نویسنده درست میگه. خونه مفت شده مخصوصا شمال تهران (1570436) (alef-10)
 
محسن
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۳:۰۳:۴۸
من 12 تومان داشتم پارسال دادم ودیعه الان ارزشش نصف شده چه گلی سر بگیرم (1570057) (alef-10)
 
ahmad
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۳:۱۱:۵۹
تاوقتی مسکن در ایران به جای اینکه یک نیاز باشد یک کالای سرمایه ایست..
تا وقتی که افرادی با سرمایه گذاری در مسکن سود کلان می برند و مالیات نمی دهد...
تا وقتی هیچ نهادی نمی پرسد ده ها خانه خالی به نام یک نفر چه معنی جز بلوکه شدن سرمایه و ایجاد عدم تعادل در بازار مسکن می دهد...
تا وقتی به دلیل عدم وجود مکان امن تر از مسکن برای سرمایه های سرگردان همه آنها به مسکن هجوم می آورند...
تا وقتی به دلیل تفکرات تمرکز گرای مسئولین قیمت ها در مراکز صعود می کند...

وضعیت به همین شکل باقی می ماند...... (1570089) (alef-10)
 
آ ل طه
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۳:۱۳:۳۸
اپارتمان 12 ساله 120 متری در سعادت آباد 5 ماه پیش میلیون 6.8 میلیون امروز شده 5.6 میلیون
زیر زمین 11 ساله 79 متری لوکس موقعیت اداری بدون پارکینگ و با انباری کوچک بوده 5.2 میلیون الان شده 4.6 میلیون

قیمت ها مسلما تقلیل یافته چون من اول فروش کردم چون پول لازم بودم الان دارم میخرم! (1570093) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۳:۱۳:۳۸
میتونی خونه رهن کنی خدا رو شکر کن... (1570094) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۳:۲۶:۴۵
بازار مسکن نه 13 درصد که 87 درصد حباب دارد. مبنای محاسبات آقای قلی خسروی چیست؟ (1570126) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۵:۲۷:۱۴
همون مبنای شما اصلا مگه در ایران مبنایی هم داریم هر کی هر چی دوست داره میگه (1570293) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۳:۳۳:۳۲
حباب ؟ کدام حباب؟ قیمت مسکن در مدت 2 سال 4 برابر شده است حالا فرض کنیم یه قول آقای خسروی ( که من باور ندارم ) 7 در صد ارزان شده باشد چه تاثیری در وضعیت متقاضیان مسکن دارد ؟ از قدیم گفته اند آب که از سر گذشت چه یک نی چه صد نی ؟ (1570138) (alef-10)
 
امیر حسین
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۴:۰۹:۲۵
سلام بر الف -قربان خیلی ها که از بالا رفتن قیمت ملک سودهای آنچنانی برده اند بر طبل بالا رفتن ملک در آینده می کوبند بگذار بکوبند چون معادلات اقتصادی کاری ندارد که اینها چه می گویند .میزان عرضه ملک چند برابر گذشته شده و شما در هر کوچه وخیابانی بروی این رو حس می کنی وتقاضا هم به علت قیمت بالای ملک به یک چهارم کاهش یافته چون مردم توان خرید آن را ندارند با توجه به این دو فاکتور مهم اقتصادی یعنی عرضه وتقاضا واینکه رشد قیمت در سال آخر ریاست جمهور بیاد ماندنی آقای احمدی نژاد حبابی بوده وخیلی مرتبط بانرخ تورم نبوده پس نتیجه می گیریم که آنهائی که سودهای بادآورده کسب کرده اند باید به انتظار عوض شدن جو و سرمایه گذاری های بلند مدت تر باشند وهمه باید بدانیم که ارزانی ملک به نفع اکثریت جامعه وبه خصوص اقشارآسیب پذیر است و گرانی ورشد حباب گونه اجناس سودش به جیبب 1 تا 2 درصد افراد جامعه می رود و این نهایت کوته فکری است که فکرکنیم گرانی ملک واجناس باعث خوشبختی کسی می شود و به این مسئله دامن بزنیم خوشبختانه با تیم قوی وجدید اقتصادی آقای روحانی مردم به بهبود اوضاع امیدوار شده اند.ارادتمند آقای توکلی (1570197) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۴:۴۸:۰۹
قلی خسروی خودش بنگاهی ودلاله ولذا کارش مغلطه است .دوسال قبل اپارتمانی

رافروختم ۱۵۰ میلیون الان با ۶۰۰ میلیون هم نمی توانم انرا بخرم .همه چی ارومه

من چقدر خوشحالم . (1570236) (alef-13)
 
اقتصاددان
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۵:۴۵:۱۰
با سلام
عجیب است که این همه در مورد مسکن اظهار نظر می کنند ولی از مهمترین قانون و راه حلی که در اکثر کشورهای پیشرفته و در حال توسعه جهان اجرا شده و موفق هم بوده است حرفی به میان نمی اورند. راه حل مشکل قیمت مسکن در ایران مالیات ( در حدود 50 تا 60 درصد ) بر ارزش افزوده مسکن اضافی افراد است. با این قانون به کلی دلال بازی از مسکن رخت بر می بندد . یعنی اگر کسی غیر از مسکن اصلی خود یک مسکن به قیمت مثلا 200 میلیون امسال بخرد و 4 سال دیگر آن را 400 میلیون بفروشد باید 60 درصد 200 میلیون افزایش قیمت یعنی 120 میلیون آنرا به دولت مالیات بدهد. با این روش دیگر مسکن به عنوان کالای سرمایه ای در نظر گرفته نمی شود و کسی که واقعا احتیاج دارد می خرد که با این ترتیب قیمت مسکن در کل کشور حداقل 50 درصد کاهش می یابد و سرمایه ها به بخش تولید روانه می شود و کارخانجات تولیدی از مشکل نقدینگی رهایی می یابند. بنده حاضرم با هرکس که مایل باشد در باره این قانون بحث کنم زیرا به جد معتقدم این قانون نه تنها مشکل مسکن بلکه مشکل تولید کشور را هم حل می کند. (1570317) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۹:۳۵:۵۵
مالیات ببندند ک بره توجیب بعضیا؟!!! برو اقا (1570620) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۲-۰۵-۲۴ ۰۴:۲۶:۲۰
نظر خیلی قشنگی بود ولی نمیدونم تا چقدر عملیاتیه . اینجا ما ضعف قوانین و ساختار داریم . بر فرض که قانون فوق اعمال گردد , بازار فروش وکالتی و تبعات آن برای مثال باز میشود !
امیدوارم روزی روزگارای نبیره های ما کشوری بر اساس عقل منتطق رو مشاهد فرمایند (1571128) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۲-۰۵-۲۴ ۰۷:۳۷:۵۸
دوست عزیز این راه ، روش خوبی است ولی
در کشوری که مالیات برای مردم یعنی پول زور و هزاران ترفند می زننند تا از آن فرار کنند ، چطور می توان آن را اجرا کرد.مثلا تا جایی که من می دانم ، در موقع انتقال سند و ثبت آن ، قیمت ملک را بسیار پایین تر از ارزش واقعی آن اعلام می کردند تا از پرداخت عوارض و... بیشتر جلوگیری کنند.
تا وقتی که هر ایرانی یک شماره مالیاتی نداشته باشد ،و مشخص نشود از کجا پولی را آورده و فلان سود را از چه راهی کسب کرده ، نمی توان کاری کرد.و متاسفانه هیچ اراده ای پشت آن هم نیست چون به نظر من برخی از مقامات که ثرمایه های عظیمی در سالهای گذشته کسب کرده اند ، و حساب کشی ، به نفع آنها نیست. (1571161) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۷ ۱۶:۱۹:۲۳
گل گفتی
اگه میزان مالیات برای اون کسانی که با گرفتن وام های کلان و خرید زمین های ارزان ساخت وساز کردند والان دارن چند برابر سود میبرند بالا برود البته اگه وابسته به گروه های رد بالا نباشد که با تبصره از دادن مالیات معاف بشه مطمئن باشید قیمت ها میشکند . (1579270) (alef-6)
 
بی نام
۱۳۹۲-۰۵-۲۴ ۰۹:۱۳:۱۹
انصافا با 60 درصد مالیلات کسی قادر به ساخت مسکن است و قیمت نهایی را کاهش می دهد؟ ما نباید قبل از گفتن و نوشتن فکر کنیم؟ (1571223) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۳:۵۶:۴۷
دوست عزيز نظر شما را ساير اقتصاد دانها هم مي دانند ولي تصور ميكنيد چرا چنين نظر علمي عملياتي نمي شود؟ قضيه مربوط به احتكار هزاران واحد مسكوني توسط مافياي ثروت و قدرت در ايران است كه تا صد سال آينده هم نمي گذارند چنين قوانيني در كشورجاري شود (1576339) (alef-13)
 
دلال ملک
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۵:۴۰:۲۸
اقتصاددان عزیز استادان مجرب ما در آموزش سریع "دور زدن قوانین " در خدمت شما و تمامی ملک بازان گرامی خواهند بود.
توصیه میکنیم در کلاس های از مقدماتی تا پیشرفته ما شرکت نمایید.
ارادتمند شما ،دلال (1576601) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۵:۵۷:۵۰
وقتی دولت کارگزاران زمان رفسنجانی را سرکار می آوریم یعنی قرار است همه چیز وارد بازار آزاد شود. ختی اعضای بدن انسان را هم اینها فروشی خواهند کرد. (1570341) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۶:۱۹:۴۳
تاقیمت هانصف نشودمردم قدرت خریدندارندوقتی بیشترین میانگین درامدعامه مردم یک میلیون تومان است چگونه می شوداپارتمان باقیمت های نجومی خرید.فرض کنیدشخصی ماهیانه دومیلیون درامدداردوهمه ان راپس اندازکندجمع سی سال پس اندازان میشود720 میلیون تومان،ایابااین قیمتهامیشوداپارتمانی متعارف درتهران تهیه کرد؟مشکل مااین است که درامدهای مردم باریال است وهزینه هابادلار!!بیشترین هزینه خانواده هاهزینه اجاره وخریدمسکن است علیهذااگرمشگل مسکن حل نشودیقین داشته باشیدبزرگترین ضررراهمان دلالان وبسازبفروش هاخواهندکردکه زیاده خواهی هایشان کمرمردم راشکسته است.درهرحال قیمت هابایددرهمه نقاطشهربه نصف تقلیل پیداکند. (1570379) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۶:۵۱:۰۱
بینید کسی که مسکن مهر را میفروشد حتما ضعیف و گرفتار است من یقین دارم بساز و بفروش بالای شهر با فروش یک آپارتمان شیک 150 متری میتواند حداقل 20 تا از آپارتمانهای مهر بخردد. و با سود 20 درصد قسطی بفروشد (1570425) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۴ ۰۰:۵۴:۱۷
سود 20 درصدی رو که الان همه بانک ها دارن به صورت روزشمار می دن که. بدون درگیر شدن با مسایل معامله و عقب افتادن اقساط خریداران و... (1571024) (alef-10)
 
ناشناس
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۹:۲۴:۳۸
اجازه فروش مسکن مهر کاملاً بجا بوده چون بعضیها نمیتونند به این مکان بروند و خانه هایشان خالی می مونه که باعث بالا رفتن قیمت غیر مهری ها میشود (1570608) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۲۲:۱۲:۴۶
این قلی فکرکنم تابع قانون حسین قلی خانی یعنی این که گاوهرکس باغ هرکس

رفت رفت . هروقت بساط این بنگاههاودلال بازی هاکه ۸تا ۸تا کنارهم در هر کوچه ای

باز شده جمع شد شاید اوضاع قیمتها سامانی بگیرد. (1570797) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۲-۰۵-۲۴ ۰۳:۵۹:۰۰
بنده بانظر آقای اقتصاددان موافقم-اضافه میکنم که:دوستان لطفا دقت داشته باشند که به مالیات بستن خانه های خالی و ویلاهایی که بیشتر به کاخ شبیهند لازم نیست از مغز یک اقتصاددان تراوش کند هر کسی که طعم بیخانمانی را چشیده بفکرش رسیده که چه باید کرد.موضوع چیز دیگریست تا زمانی که آقایانی هستند که ازقدرت لازم برای تغییر دادن رای نمایندگان وصاحب منصبان برخوردارند اینگونه نخواهد شد در این بین موقعیت ایران و نحوه تعامل با غرب هم در مورد تحریمها را نباید از نظر دور کرد که رابطه مستقیم با تورم وسرازیر شدن پولهای بسیار در مسکن داردکه اینرا میشود نوعی حباب دانست ولی موضوع قبلی را خیر . (1571125) (alef-10)
 
سعید
۱۳۹۲-۰۵-۲۴ ۰۹:۲۲:۴۱
فکر اساسی برای مسکن باید کرد
با این اتفاق ها مردم دارای خونه نمیشن
من ساکن شهر همدان هستم
در مرکز شهر همدان یک واحد آپارتمان متری 3میلیون تومان هست حاشیه شهر 2 میلیون و بالای شهر 4.5 و 5 میلیون به بالاست.
یعنی برای یک واحد آپارتمان 80 متری باید حداقل 160 میلیون داد. دیگه حالا بماند مرکز شهر و بالای شهر.
چطور یک جوان میتونه در شهر کوچکی مثل همدان خونه بخره؟؟؟

چرا یک سرمایه دار یا یک بساز بفروش باید یک زمین رو متری 3 میلیون بخره و یک آپارتمان 8 واحدی بسازه و هر واحد رو به قیمت زمین یعنی 3 میلیون بده؟؟؟
خودتون حساب کنید که چقدر سود خواهد کرد (1571228) (alef-10)
 
مجید
۱۳۹۲-۰۵-۲۴ ۰۹:۴۲:۴۳
شهر همدان از نظر گرانی ملک و مسکن در کشور اسلامی ایران مقام اول را کسب کرده تا دوسال پیش قیمت آپارتمان لوکس در بهترین جای شهر :کوی استادان حداکثر باامکانات عالی به متری 1500000تومان میرسید ولی الان به متری 9000000تومان رسیده که این رویداد یک فاجعه و مصیبت بزرگی به حساب میاد خدا میدونه در این شهر بساز و بفروشها و اشراف و...از این تجارت سیاه چه سودهای بسیار کلانی میبرند و واحدهای مسکن مهر در اطراف شهر از متری 500000تومان به متری 2500000تومان رسیده .انشاءاله امام زمان ظهور خواهند کرد و ما را از این منجلاب نجات خواهند داد که ما قشر متوسط مستضعف فقط امیدمان به اوست و از او یاری میطلبیم (1571243) (alef-10)
 
مهدی آرام نژاد
۱۳۹۲-۰۵-۲۴ ۱۰:۳۴:۳۹
یکی از دوستان سالها مدیر مسکن و شهر سازی استانهای مختلف بود می گفت : دعوت شدیم به وزارت متبوع آقای احمدی نژاد هم اومده بودند . تصمیمات نهائی رو برای استارت مسکن مهر میخواستند بگیرند . یه بحث کارشناسی رو پیش کشیدم و گفتم این طرح از قبل هم بوده اما به دلایلی هیچ کس اونئ رو شروع نکرد و... دیدم بغل دستیم که مسئولم بود رونش رو به من زد و یواشکی گفت : از ما نظر نمیخوان ، ما فقط اومدیم کار ایشون رو تائید کنیم. والسلام علیکم و رحه الله و برکاته (1571301) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۲-۰۵-۲۴ ۱۰:۴۳:۳۳
ارزون کردن مسکن مثل آب خوردن میمونه ، مالیات سنگین روی خونه های اضافه
به طوری که نگه داشته خونه اضافه مثلا بیشتر از 2 تا اینقدر مالیات بخوره که طرف ضرر کنه، برخی از کشورهای اروپایی اینطور هستن(مسکن فقط کالای مصرفی است نه سرمایه ایی) . در اینصورت قیمت مسکن در مدت کوتاهی نصف هم کمتر میشه ولی با این جمعیت جوان که مثل اکسیژن نیاز به مسکن دارن چرا مسئولان چنین کاری نمیکنند ؟؟ مطمئنا به خاطر اینه که یا خودشون و اطرافیانشون خانه های بسیار زیادی دارن و هم اینکه از فشار نزدیکان و دوستان قدرتمندشون که سرمایه های کلانی در بازار مسکن خوابوندن ترس دارن و برای همین به چنین چیزی فکر هم نمیکنند. (1571310) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۴ ۱۵:۵۴:۴۳
مسکن مهر چیزی نبودجز یک فریب بزرگ.مسکن مهر همون تبعید اهالی شهر به بیابانهای اطراف شهره (1571841) (alef-13)
 
شهرام سليماني
۱۳۹۲-۰۵-۲۴ ۱۹:۱۳:۱۵
كسي هست جواب من رو بده ؟ آقاي خادم مردم (احمدي نژاد) شما خادم كدام قشر بوديد و چه كرديد ؟ روغن 750گرمي 550توماني شد 4750 تومان مرغ 1700 توماني شد 6000 تومان نان 25 توماني شد 150تومان ماست 400توماني شد 3000تومان تخم مرغ 50توماني شد 300تومان اجاره 120هزارتوماني شد 600000هزارتومان و............ اينا به نفع كي شد ؟ توليد كننده كه نابود شد / كشاورز كه به گدايي افتاد ؟ دولت كه به معاملات بازار آزاد دست زد بانك مركزي دلار آزاد رو هدايت مي كرد آخه كي اين وسط به نفعش شد؟ من با 45 سال سن و مستاجر با سه تا بچه ديگه توانايي سير كردن شكم زن و بچه ام رو ندارم و حالا صاحبخونه من كه مالك چند دستگاه آپارتمانه اجاره رو از 2ميليون پول پيش كرده 4 ميليون و اجاره رو از 300 هزار تومان كرده 400 هزار تومان و من قادر به اجاره يك خونه نقلي هم نيستم و مي خواهم زن و بچه ام رو ببرم تو پارك ساكن كنم ..اين ها همه از ندانم كاري و بي مسئوليتي توست ...اگه قدرت مديريت نداريد كسي شما را مجبور نكرده كشور را به گند بكشيد و تازه طلبكار ملت هم باشيد . (1572234) (alef-13)
 
مهدی الف
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۰۰:۲۲:۵۱
سلام خدمت عزیزان،،وضعیت آشفته قیمت مسکن درشهرهای بزرگ مخصوصاتهران برکسی پوشیده نیست. ولی جای تأسف بسیاراست که آقای قلی خسروی به عنوان رئيس اتحادیه املاک کشور حباب مسکن رافقط 20درصدعنوان کردند،درحالیکه واقعیت بسیاربا گفته ایشان متفاوت است.باکمال تأسف در دوران آقای احمدی نژاد ازشروع تاانتها قیمت مسکن حدود 9تا 10 برابرافزایش داشته است!!! به نظراین حقیر اگرنگوییم بی نظیر این فاجعه درجهان کم نظیراست وبه نظرم این بزرگترین ظربه ای بودکه در این 8سال گذشته به جهت بی برنامگی دولت به مردم واردشد.
آرزودارم درشرایط جدید و با تدبیر دولت اوضاع اسفبار اقتصادی مخصوصا در خصوص مسکن سامان بیابد.انشاالله (1573056) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۰۸:۰۹:۲۹
جالبه!!

چرا در میان این نظرات متنوع، هیچکس به وجود قشری که نان از گرانی مسکن می خورند، نمی زند؟!

دلالان بنگاهی (با نام اشتباه مشاور املاک) برای کسب سود بیشتر، هر سیاست دولت برای کاهش نرخ مسکن را به شکست میرسانند.
واقع بین باشیم.

فکر می کنم دولت امید لازم است در حرکتی ضربتی، وظیفه ی بازار جستجوی مسکن را به سامانه اینترنتی و دفاتر پیشخوان منتقل کند (_database) تا خریدار و فروشنده بدون بازار سازی های کاذب با هم ارتباط پیدا کنند.
در گام بعدی کلیه معاملات در دفاتر ثبتی انجام شود. افراد شاغل در این شغل کاذب را هم به سوی خدمت در دفتر پیشخوان هدایت کنند تا هم اشتغالشان حفظ شود و هم تحت نظارت و هم اینه از محل گرانی مسکن پورسانت دریافت نکنند.

2x2=4 این راه حل ساده و واقعی است اگر بخواهند بحران مسکن حل شود. (1573596) (alef-13)
 
زارع
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۱۳:۲۵:۵۱
مملکتی که صنعت و کشاورزی نداره ! فقط دلال درش رشد میکنه. ای کاش ما این نفت رو هم نداشتیم شاید که همه گدا بودن یا این همه تفاوت نبود. اروپا خونه با اون امکانات و توسعه ارزون تر از تهران هست. تو محل ما ظرف 2 سال آپارتمان از متری 1700 رسیده 4500 . جالب که هیچ تغییر محیطی اتفاق نیفتاده. یا باید دزدی کرد یا باید منتظر بود ارثی چیزی به آدم برسه (1574179) (alef-13)
 
نسیم شمال
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۱۳:۵۵:۲۳
از این به اصطلاح حباب ها خیلی ترکیده موضوع اینه که رو اقیانوس آرام یه مردی با قایق داره حباب می سازه تا همه ببینند که حباب داره (1574226) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۱۴:۵۰:۲۹
واقعاً جای تعجب است که هیچ ساز و کاری برای خانه های خالی اندیشیده نمی شود. سازمان آمار اعلام کرد حدوداً یک و نیم میلیون خانه خالی وجود دارد که فقط چهارصد هزار تای آن در تهران است.
چون این هموطنان عزیز دوست دارند خانه هایشان را در شهر خالی نگه دارند دولت مجبور شده برود اطراف شهرها مسکن بسازد و از جیب و من شما برای آنها زیرساخت و آب و گاز و جاده و بیمارستان و مدرسه و ... بسازد. در حالیکه ما قبلاً هزینه این زیرساختها را در شهرهایمان پرداخته ایم.
چرا هزینه این زیرساختها را نباید به وسیله جریمه خانه های خالی تامین کرد؟
چرا صدا و سیما به این معضل اساسی و فراگیر نمی پردازد؟ (1574338) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۲۳:۵۸:۵۱
همه این افزایشها به قیمت دلار مربوط میشه و به وزیر و معاون وزیر مربوط نمیشه.
در اهواز نظام مهندسی نرخ نظارت را امسال 60% بالا برده و شهرداری هر سال 20 تا 25 درصد در سنوات گذشته نرخها را بالا برده. دستمزد کارگران بالا رفته مطابق افزایش قیمت شیر و گوشت و غیره. میلگرد از 850 نومات در سال ابتدای سال 1390 به 2000 تومان رسیده . زمین دقیقا مطابق افزایش قیمت دلار بالا رفته. حالا کدوم یک از این اقلام قراره که کاهش پیدا کنه؟ هزینه های صدور پروانه شهرداری یا نظام مهندسی؟
یک چیزی که یادم رفت بگم اینه که در اهواز برای اینکه به یک مجتمع 5 واحدی برق بدهند سازنده باید 20 میلیون تومان به سازمان برق بدهد تا ترانس و پایه اختصاصی برای ساختمان جدید نصب شود. پول انشعابات رو هم باید بدهد.
این افسانه ها که آقایان در اتاقهای در بسته میگن با واقعیات جامعه جور در نمیاد. (1575168) (alef-13)
 
امیر اسد
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۲:۱۲:۲۵
تو را بخدا یکی به من بگه این حباب قیمت 20 درصد!!! رو آقای خسروانی از کجا آورده؟ ممنون میشوم!
زمانی که قیمت تمام شده بنا با همه چیزش در تهران حدود یک میلیون تا 1.5 میلیون تومان است که میشود 15 تا 20 درصد قیمت ملک ، و قیمت اصلی ملک را قیمت کلنگی آن تشکیل میدهد که هیچ زحمتی و کاری برای تولید آن کشیده نشده !! این حباب 20 درصدی من یکی رو که کشته! چقدر دقیق!
شایدم مهندسی از آن نوعه که باید بگیم 20 درصد که دیگه پایین تر از این نیاید!1
نظر شما چیه؟ (1575312) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۰:۴۵:۴۲
اميد وارم دولت محترم روحاني شجاعانه در مقوله مسكن ورود و بساط عوامفريبي را برچيند (1575752) (alef-13)
 
عارف
۱۳۹۲-۰۵-۲۷ ۱۵:۴۶:۰۹
با سلام
اینکه میگویند 20 درصد قیمت مسکن حبابی میباشد یعنی چی این 20درصد از چه تاریخی بوده؟قیمت خونه ای که در شهرستان در ابان سال گذشته متری 1200 (نو ساز خام) والان رسیده به متری 2500 ایا این انصافه ؟ در این مدت بالای 100 درصد افزایش داشته و اقایان با بیان اینکه 20 درصد حباب دارد به غیر از اینکه سرمایه سرمایه داران را بیشتر میکند چیزی دیگر عاید کسانی که خانه ندارند نمیشود چون این مشاوران املاک هم بدشان نمیاید که قیمتها بالا بماند چون خودشان هم در این بالا ماندن قیمت ها تاثیر دارند به عبارتی دستشان در یک کاسه است. (1579144) (alef-13)