نظر منتشر شده
۱۸۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 243350
نقدي بر صحبت هاي ظريف در شوراي روابط خارجي آمريكا
مصطفی شریعت، 6 مهر 93
تاریخ انتشار : يکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۵
در تنظیم این مطلب، ترجمه سوال خانم هاله اسفندیاری به شکل نادرست « لطفاً درباره تاثیر گفت‌وگوها بر مسائل سیاسی داخلی ایران توضیح بفرمایید البته می‌دانم که این حوزه، مدنظر شما نیست»درج شده بود در حالی که ترجمه صحیح سوال چنین است: «دکتر ظریف! آیا ناکامی در گفتگو ها بر سیاست خارجی ایران اثر می گذارد؟ چطور؟ درباره اثر شکست گفت‌وگوها بر سیاست داخلی زحمتتان نمی دهم، چون می دانم در حوزه مسئولیت جنابعالی نیست، متشکرم»
گرچه این اشتباه که کاربران ارجمند الف بدان تذکر داده اند نباید صورت می گرفت ولی با توجه به اینکه برخلاف تقاضای سوال کننده پاسخ جناب دکتر ظریف عمدتا بر سیاست داخلی و انتخابات کشور متمرکز بود، انتقاد به ایشان همچنان وارد است.

*********

سئوال هاله اسفندیاری از ظریف در اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا:

«دکتر ظریف! آیا ناکامی در گفتگو ها بر سیاست خارجی ایران اثر می گذارد؟ چطور؟ درباره اثر شکست گفت‌وگوها بر سیاست داخلی زحمتتان نمی دهم، چون می دانم در حوزه مسئولیت جنابعالی نیست، متشکرم»


ظریف:
«بی‌تردید، همینطور است زیرا ما روندی را شروع کرده‌ایم که هدف از آن تغییر فضای سیاست خارجی کشور است. اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند، مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا ۱۶ ماه دیگر که انتخابات پارلمانی در ایران برگزار می‌شود، به این عملکرد ما (با آرای خود) پاسخ دهند. وقتی قبلاً در تعامل و مذاکرات درباره توافق هسته‌ای با جامعه بین‌المللی در سال‌های۲۰۰۴ و۲۰۰۵، توافق‌هایی کردیم و تلاش‌های ما برای عملکرد شفاف، از جانب اتحادیه اروپایی رد شد، مردم جواب ما را با انتخاب رئیس‌جمهوری متفاوت دادند که مرا هم زود بازنشسته کرد!

البته باید توجه داشت که اتحادیه اروپایی به تنهایی فعالیت نمی‌کرد و مقامات کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا مانع از هرگونه توافق شدند، همانطور که حالا هم کسانی هستند که نمی‌خواهند هیچگونه توافقی حاصل شود قطع نظر از اینکه مفاد آن چه باشد. حالا من بار دیگر زنده شده‌ام (خنده حضار). به نظر من، در انتقال پیامی که جامعه بین‌المللی و بویژه غرب می‌خواهد به ایران منتقل کند باید بسیار دقت کند. باید دید تعامل از جانب ایران و تلاش ایران برای باز بودن و نگاه به آینده داشتن با پاسخ مثبت مواجه می‌شود یا اینکه بار دیگر، رد می‌شود. من فکر می‌کنم مردم ایران پاسخ خود را در صندوق‌های رای نشان خواهند داد».

*****

جمهوری اسلامی از برخی اسم‌های اسم و رسم دار، شانس نیاورد.
مثل «سعید»هایش...:
سعیدحجاریان، سعیدامامی، سعیدمرتضوی و سعیدعسکر ـ که روزی حدیث مفصل‌شان باید نوشته شود
و نیز مثل: «جواد»هایش؛ چه جوادلاریجانی و چه جواد ظریف.

اگر در دیروز تاریخ این ملک، و در زمانه‌ای که قاجاریه وبال گردن ایران بود، جماعت اسماً زمامدار ایران و رسماً فرمانبردار اجانب، هر صبح و شام و با مختصر فراز و نشیبی در امور، دست به دامن سفارت کبرای دولت فخیمه‌ی انگلیس می‌شدند و رجال و سیاستمداران، برای چاپیدن ملک و ملت، دم سفیر بریتانیا را می‌دیدند، امروزه‌ی روز، «جواد»های فرنگ دیده و فرنگی‌مآب جمهوری اسلامی هم، با رویکرد ذاتا مشابه ولی رقیق، تعلیمات اساتید فنارسوی و انگریزی را پس می‌دهند و یکی برای پیروزی کاندیدای مورد نظر خود در انتخابات دوره‌ی هفتم ریاست جمهوری برای جلب نظر استعمار پیر تلاش میکند و دیگری برای تصرف مجلس دهم، از امپریالیسم جهانی، توافق هسته‌ای را درخواست می‌کند.

پر واضح است که اگر «جواد» اعتدالیون از تجربه‌ی لازم برخوردار بود و فضای سیاسی ایران را می‌شناخت و نیز ایرانیان را؛ از واکنش مردم به تلاش مطرود «جواد» اصولگرایان در انتخابات سال ۱۳۷۶ عبرت می‌گرفت.

صد البته از این حیث بر جواد ثانی حرجی نیست! حرج بر آنانی است که از بی تجربه بودن جناب ایشان سوء‌استفاده کردند و از ایشان نخواستند که سر مگوی گره زدن زلف توافق هسته‌ای به انتخابات مجلس دهم را فاش نکند و بین آنچه در محفل می‌گذرد و آنچه در علن باید گذراند تفکیک قائل باشد و اسرار هویدا نکند.

الان اما، کار از کار گذشته است و معلوم همگان شد که دولت اعتدال، به چشم سکوی تصرف مجلس دهم، به توافق احتمالی هسته‌ای نگاه می‌کند و توافق احتمالی هسته‌ای ایران با غرب، قطعه‌ای از پازل خوابی است که برای آینده‌ی ایران دیده شده است. آیا این خواب تعبیر خواهد شد؟ آیا غرب، برای ایفای نقش خود در خواب پریشانی که برای مجلس دهم دیده شده است، به توافق هسته‌ای تن خواهد داد؟

به نظر می‌رسد به این انحراف مهم سیاسی نباید به چشم یک اظهار نظر و گاف سیاسی نگاه کرد، این چشم دوختن به اقدام دشمنان کینه توز خارجی برای شکل دهی به آرایش قدرت داخلی است که با ذات انقلاب اسلامی در تضاد آشکار است. البته هیچ آدم منصفی نیست که بگوید این نگاه و مشی نتیجه بخش است گرچه خیلی ها چنین توهماتی داشته باشند. مردم ایران هنوز خودشان برای سرنوشت سیاسی کشورشان تصمیم میگیرند نه سفارتخانه های دول فخیمه. ولی وقتی وزیر امور خارجه چنین نگاهی داشته باشد و آنرا بر زبان آورد وامصیبتا ! بر مجلس شورای اسلامی و متولیان امنیت کشور فرض است که دقیق و موشکافانه به موضوع ورود کنند و ابعاد این خواب رسوا را روشن نمایند.
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۶:۲۹:۳۷
واقعا جای تاسف است که فرد فرهیخته ای همچون آقای ظریف را با رجال قاجاریه مقایسه میکنید.برای نویسنده مطلب و الف متاسفم (2396690) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۳:۴۸:۵۹
من چند سوال دارم؛
چه کسی ظریف را فرزند این ملت و سرباز نظام خواند؟
آیا رهبر انقلاب یک فرد قاجار مسلک(وطن فروش) را سرباز این نظام خوانده است؟
این همه بی انصافی و دروغ برای چه؟
این ترجمه سوال از ظریف بود؟
الف بشین با خودت تامل کن و از مخاطبان و ظریف عذرخواهی کن (2397652) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۰۰:۲۷:۳۸
شما از آقا جوادی که در تمام طول مدت جنگ حتی یک روز در ایران نبود و خدمت سربازی خود را در زمان جنگ در نیو یورک گذراند و در تمام طول ۸ سال گذشته شما حتی یک جمله از او در انتقاد از دولت مدیر جهانی نمیبینید و حالا هم به عنوان قهرمان ملی‌ خود را جا زده چه انتظاری دارید... نام ایشان با این هم ظرافت باید در کتاب رکردهای گینس بیاد (2397698) (alef-10)
 
ناصر هشترودی
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۲۱:۰۷:۵۸
دقیقا" اقای ظریف بسیار ظریف به مسئله نگاه کرده .سال اینده افراط جای خود را به اعتدال خواهد داد (2399648) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۰۰:۲۸:۱۱
وقتی‌ کسی‌ را فقط به دلیل اینکه تحصیلات سیاست خرجی دارد یا مثلأ چون بیشتر عمر آاش را در آمریکا گذرانده انگلیسی‌ بلد است، به عنوان کارشناسان ارشد و مغز متفکر سیاست خارجی‌ انتخاب می‌کنید، نتیجه جز این نیست، نگید مثلأ در دولت مدیر جهانی‌ بهتر بود؟!، مگر قرار است چون آن بعد بود، حالا همه چیز خوب باشد... آقای ظریف این کاره نیست، حداکثر میتواند یک مترجم مورد اعتماد باشد... ایشان دارد به خیال خود غرب را بازی میدهد که بیایید با ما توافق کنید تا مثلأ ما بتوانیم در داخل نظرات شما بیشتر مدآ نظر حکومت ایران قرار دهیم، یعنی‌ آقا جواد ظریف مانند آقا جواد لاریجانی فکر می‌کند غرب با آن همه اتاقهای فکر و دستگاه‌های جاسوسی نمی‌دانند در ایران واقعاً چه می‌گذرد!!! (2397700) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۳:۵۳:۲۳
و واقعا برای سایت الف متاسفم !!!!!

روحانی درست میگفت یک عده آدم بدون شناسنامه و یک عده آدم کم سواد!!

اقای شریعت شناسنامه علمی و سیاسی او چی است و چرا الف نوشته این ادم

را که حتی در نقل قول اوردن از ظریف امانت داری نمیکند را مننشر

میکند؟؟!!! (2397664) (alef-13)
 
مودی
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۱۲:۳۰:۴۳
مطلب کاملا درست و منطقی است بیخود جنجال میکنید. این اولین بار نیست که ظریف مسائل و موضوعات فراجناحی و به قول شما حاکمیتی مربوط به سیاست خارجی را به زلف مسائل جناحی گره میزند... در دوره سالهای 82 و 83 که تعلیق را پذیرفتیم و همه ماجرایش را میدانند همین جناب ظریف در گفتگو با محمد البرادعی مدیر کل وقت آژانس انرژی اتمی نیز به او گوشزد کرده بود که اگر آن گفتگوها به نتیجه نرسد رییس جمهور بعدی از جناح مقابل خواهد بود.
مثل اینکه ما ملت ایران عادت کرده ایم از یک نفر بت بسازیم و او را به عرش اعلا ببریم و دایم تعریف کنیم ...کسی شکی در توانایی مذاکره و چانه زنی آقای ظریف ندارد اما این ها هم واقعیت هایی است که نمیشود و نمیتوان نادیده گرفت....
البته این اشکالات از نوع متاسفانه ناجوری است که باید حتما به آقای ظریف تذکر داده شود که تکرار نکند . (2398441) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۸ ۱۲:۲۰:۲۸
نظر شما در مورد صحبت های آقای علی جنتی در نماز جمعه ها و ... چیست؟ ایشان فراجناحی عمل می کنند؟ (2400701) (alef-3)
 
قائم
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۰۹:۲۳:۰۴
چرا اشتباه صورت گرفته؟ نه واقعا اگه کسی توانایی نداره دو خط متن انگلیسی رو به صورت درست به زبان فارسی ترجمه کنه دیگه مقاله نوشتنش چیه!!! (2397968) (alef-13)
 
شاهین
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۱۱:۰۰:۱۴
برای خودت متاسف باش که حق رو با آدم ها میسنجی نه با حق! (2398160) (alef-13)
 
دوست
۱۳۹۳-۰۷-۱۸ ۱۳:۱۷:۲۳
لطفا چشماتو باز کن!!!!!! این اوج خیانته که در مورد انتخابات مجلس با بزرگترین دشمنان اسلام و ایران حرف بزنیم. واقعا این لحن آقای ظریف درسته. چقدر باید تحقیر بشیم و به دروغ بشنویم که عزت ملت داره حفظ میشه!!! ای کاش به دنبال منافع ملت باشن بجای اینکه دنبال مجلس باشیم. (2418053) (alef-3)
 
مهدی
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۶:۴۱:۳۰
سلام
مطلب قابل تامل و ارزشمندی بود،باعث تاسف است،نیروهای این کشور برای بقا جلوی دشمنان نظام التماس دعا دارند؟! (2396725) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۳:۲۵:۰۷
آقا مهدی:
اگر واقعا فرد آگاه و دلسوز باشید می فهمید که هرگونه روابط خارجی با درایت و هدایت رهبر معظم انجام می گیرد و دانش و نگرش ایشان قطعا از امثال جنابعالی بیشتر است. (2397619) (alef-13)
 
يك بنده خدا
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۰۹:۴۶:۴۰
اتفاقا نقد غير منصفانه و بي رحمانه اي بود. آقاي ظريف چون از تمايل دنيا به دولت ميانه روي آقاي روحاني در مقابل دولت افراط گراي احمدي نژاد با خبر است مي خواهد از اين نكته براي تاثيرگزاردن بر اقدامات آنها استفاده كند. وگرنه اگر ايشان مي خواست به هر قيمتي به توافق دست پيدا كند اين گونه در مقابل غربي ها مقاومت نشان نمي داد و به جاي درخواست از آنها براي كوتاه آمدن از مواضع غيرمنطقي و غير اصولي شان، خودش كوتاه مي آمد. (2398006) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۱۰:۱۳:۲۷
برای تو و این سایت الف متاسفم که چنین دروغ هایی را منتشر میکند (2398046) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۱۱:۰۳:۴۵
آقای عزیز حرف آقای ظریف به جهت متقاعد کردن طرف مقابل برای نرمش و تفاهم و با هدف کاستن از آلام مردم بیان شده است. من نیت ایشان را خیر میدانم و نه یک نیت شخصی یا جناحی (2398166) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۷:۴۷:۵۴
وای از این همه ساده گریتون حالم بهم می خوره (2413014) (alef-3)
 
پرهام
۱۳۹۳-۰۷-۰۹ ۱۲:۵۰:۰۴
تو راست میگی یییییییییییییییییییییی!!!!!!!!!!!!!!! (2402969) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۶:۴۵:۰۱
باز هم نگاه دایی جان ناپلئونی! (2396736) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۶:۴۵:۵۱
متن سوال رو دستکاری کردین. تا جاییکه متن انگلیسیشو خوندم از ایشون راجع به تأثیر شکست مذاکرات بر سیاست خارجی سوال کردن نه تاثیر بر سیاست داخلی!!
ظاهرا دلتون خیلی پره (2396738) (alef-1)
 
محسن
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۰۷:۵۸:۲۴
سلام
عزیز دل سوال راجع به سیاست خارجی بود اما جواب آقای دکتر ظریف معطوف به سیاست داخلی بود و این در عالم سیاست به نوعی باج دادن محسوب می شه ، کاش این کار رو نکرده بودند
شاد باشید (2397859) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۶:۵۰:۲۹
به نظر من آقای ظریف حرف درستی زده و می خواسته غرب رو از عواقب عدم توافق هسته ای بترسونه. (2396747) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۳:۴۰:۲۳
اولاً خود آقای ظریف هم در ایام رأی اعتماد خیلی تأکید می کرد که سیاست خارجی موضوعی حاکمیتی و نه جناحی است. ثانیاً این صحبت آقای ظریف این شایبه را ایجاب می کند که نکند ایشان برای پیروزی در انتخابات منافع ملی را زیر پا بگذارد. (2397641) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۷:۰۴:۵۱
چه ارتباطی به چشم دوختن به اقدام دشمنان خارجی دارد ؟!ظاهرا جناب شریعت از حالا تصمیم دارند رای آینده مردم به نمایندگان مجلس را زیر سوال برده ونمایندگان روی کار آمده را عامل بیگانه بنامند !!! خطاب جناب ظریف مردم ایرانند نه دول غربی او می گوید مردم اگر روند ما را پذیرفته باشند در رای به نمایندگان آینده بروزش می دهند ! وقطعا چنین خواهند کرد ! (2396778) (alef-1)
 
رسول
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۷:۰۵:۳۶
ترجمه سوال اشتباه و دروغ است. از ترجمه غلط می توان به دیگر اهداف نویسنده پی برد. فقط بدان این جواد، دکتر ظریف است که جایگاهش عرصه سیمرغ است.
لطفا عرض خود نبرید. (2396782) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۷:۰۶:۴۱
جناب شریعت چرا سئوال رو تحریف کردین؟
چرا از یه روش زشت برای رسیدن به هدفتون استفاده میکنید؟
انقدر بحث و اندیشتون ضعیفه که مجبور به تحریف و دروغ میشین یا سیاست عرصه هدف به هر قیمتی وسیله رو توجیه میکنه؟


برای قضاوت واقعی در این باره می‌توان به وب‌سایت شورای روابط خارجی آمریکا مراجعه کرد که تصویر متن پیاده شده این جلسه و ترجمه آن به صورت زیر است.

پرسش: دکتر ظریف بسیار سپاسگزارم. آیا شکست در مذاکرات بر سیاست خارجی ایران تأثیر می‌گذارد و اگر بله، چطور؟ من از تأثیر این اتفاق بر سیاست داخلی صرف نظر می‌کنم زیرا می‌دانم این کار شما نیست. ‌

ظریف: سپاسگزارم. البته که بله، زیرا ایران یک فرایند را آغاز کرده است. ما فرایندی را با هدف تغییر فضای سیاست خارجی دولت آغاز کرده‌ایم. اکنون اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، ‌به موفقیت نرسیم، ‌مردم ایران فرصت این را خواهند داشت که ‌حدود یک سال دیگر، حدود شانزده ماه دیگر که ما انتخابات مجلس بعدی را داریم، به ما پاسخ بدهند. (2396784) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۰۹:۰۲:۰۴
چرا صحبت های ظریف و ناقص گذاشتی
تا همینجاشم که گذاشتی متن جناب شریعت و تصدیق می کنه تو از چی ناراحتی ببین ظریف چی گفته " اکنون اگر با وجود تلاش های ما برای تعامل, به موفقیت نرسیم, مردم ایران فرصت این را خواهند داشت که حدود یک سال دیگر, حدود شانزدماه دیگر که ما انتخابات مجلس بعدی را داریم, به ما پاسخ بدهند." (2397936) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۷:۰۶:۴۶
خیلی بد نوشتی، مگه وقتی احمدی نژاد برای مجلس نقشه کشید از این حرف ها زدید؟ شما ها از هیچ تلاشی برای تخریب دولت فرو گذار نمی کنید و همیشه در تلاشید تا آنها را جیره خوار غرب و آمریکا نشان بدید عدم انزوای اشخاصی مانند خاتمی و هاشمی است که با تلاش شبانه روزی شما قدرت و محبوبیت ایشان کمتر که نشد هیچ بیشتر هم شد. اما به قول شما مردم خوب در انتخابات بلدند چی کار کنند (2396785) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۷:۱۰:۱۸
جناب شریعت نکند شما گمان می کنید گفتگوها بر مسائل داخلی ایران تاثیری ندارد ؟! یا نکند تفسیر ظریف از این تاثیر را نمی پسندید ؟! یعنی اگر مذاکرات شکست بخورد امثال شما با خشنودی وافر تلاش نمی کنید صندلی های مجلس را تصاحب کنید ؟ آنوقت چه کشورهایی از تصاحب همفکران شما راضی می شوند ؟! (2396792) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۷:۱۵:۵۴
به عنوان یک رای دهنده همیشه دوست داشتم که ایران از موضع قدرت ،نه قدرت نظامی یا حتی اقتصادی از موضع قدرتی که خون ایرانی-اسلامی-شیعی خدا تو وجودمون گذاشته با زیاده خواهان طرف بشیم
اظهار نظرهای لوس سیاسی کاملا مشخصه حتی اگر فقط برای سیاسی کاری باشد هم این خون های ریخته باید جلوی این اظهارات را بگیرند (2396808) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۷:۱۶:۰۴
حال كه همچين مطلبي را منتشر كرده ايد ، اميدوارم نظر ما را هم ذيل آن قيد بفرماييد ، باشد كه به تحليل يك طرفه متهم نشويد .

نمي دانم خودتان متوجه هستيد يا نه ، اما در روز روشن ، مسئ.ل سياست خارجي كشورمان را به خيانت به مملكت و قجر صفت بودن متهم كرده ايد ، لابد اگر فرداي روزگار سفارت انگليس دوباره باز شود آن را ناشي از سرسپردگي دولت اعتداليون به مقام شامخ بريتانياي كبير خواهيد دانست .

اگر برخي روزنامه ها سخنان وزير امور خارجه را تجريف كردند آن را طبيعي دانستيم چون راه آنها همواره همين بوده است اما از سايت الف انتظاري بيشتر مي رود (2396809) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۳:۳۰:۱۲
سایت الف این روزها طبق روند معمولشان، از روزنامه های معلوم الحال تندتر رفته و قدرت تخریب شان را زیاد تر کرده اند. (2397624) (alef-13)
 
حسین ریاحی
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۷:۱۷:۵۴
جناب آقای شریعت
سلام بر شما
شما را نمیشناسم. ولی بعید می‌دانم منظور این جواد و هکذا منظور آن جواد را در گفتگویشان با طرف خارجی نفهمیده باشید.
به من بفرمایید آقای جواد ظریف و آقای جواد لاریجانی در مذاکرات خود نماینده منافع ملی هستند یا نماینده منافع جناح سیاسی مقابل خود؟
چه اشکالی دارد که نیک براون یا هاله اسفندیاری یا هریک از تصمیم‌سازان اروپایی و امریکایی قانع شوند که ولو به قیمت رأی نیاوردن جناح مقابل، همین امروز با نمایندگان ایران بر سر منافع ملت مصالحه کنند؟ (2396812) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۷:۱۸:۳۸
برای قضاوت واقعی در این باره می‌توان به وب‌سایت شورای روابط خارجی آمریکا مراجعه کرد که تصویر متن پیاده شده این جلسه و ترجمه آن به صورت زیر است:

پرسش: دکتر ظریف بسیار سپاسگزارم. آیا شکست در مذاکرات بر سیاست خارجی ایران تأثیر می‌گذارد و اگر بله، چطور؟ من از تأثیر این اتفاق بر سیاست داخلی صرف نظر می‌کنم زیرا می‌دانم این کار شما نیست. ‌

ظریف: سپاسگزارم. البته که بله، زیرا ایران یک فرایند را آغاز کرده است. ما فرایندی را با هدف تغییر فضای سیاست خارجی دولت آغاز کرده‌ایم. اکنون اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، ‌به موفقیت نرسیم، ‌مردم ایران فرصت این را خواهند داشت که ‌حدود یک سال دیگر، حدود شانزده ماه دیگر که ما انتخابات مجلس بعدی را داریم، به ما پاسخ بدهند.

دفعه پیش که ما چنین تلاشی کردیم، ما در حال تعامل با جامعه بین‌المللی در مذاکرات برای توافق هسته‌ای بودیم ـ در مورد ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ حرف می‌زنم ـ آن‌گاه وقتی که که تلاش‌های ما برای گشایش توسط اتحادیه اروپا رد شد و اتحادیه اروپا هم در این رد (اقدام ما) تنها نبود، زیرا فردی در کاخ سفید و وزارت خارجه امریکا مستقر بود که مانع هر توافقی بود مانند بعضی افراد که اکنون به هیچ توافقی راضی نیستند صرف‌نظر از اینکه مؤلفه‌های آن چه باشد؛ در آن زمان مردم به دلیل ناکامی ما، با انتخاب رئیس جمهور متفاوتی که به راحتی هشت سال بر سر کار بود و من را زود بازنشسته کرد، به ما نتیجه کارمان را نشان دادند.[خنده حضار]

بنابراین‌ اکنون که من دوباره زنده شده‌ام،‌ فکر می‌کنم ‌برای ما این مهم است که جامعه جهانی و به خصوص غرب نسبت به نوع پیامی که به ایران می‌فرستد محتاط باشد، که آیا هر تعاملی از سوی ایران، هر تلاشی از سوی ایران برای تعامل، برای داشتن نگاهی به سوی آینده پاسخی مثبت دریافت خواهد کرد یا اینکه بار دیگر رد می‌شود. من فکر می‌کنم مردم ایران به این موضوع در صندوق‌های رأی پاسخ خواهند داد. (2396815) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۰۹:۱۷:۲۱
این سخنان اوج پختگی مصاحبه شونده را نشان می دهد.البته اگر تدبر و تعقل به خرج بدهیم و اندکی بیشتر فکر بکنیم.ضمنا" جوادی که ما می شناسیم نه قجری است نه پهلوی بلکه فرزند تربیت شده نظام جمهوری اسلامی است. (2397959) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۷:۲۱:۲۸
دیگه ظریف ذوستت نداریم (2396824) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۳:۳۲:۰۸
چقدر زود با یک کلمه دوست می شوید و با یک کلمه هم دوستی خود را رها می کنید. عجب آدم راسخ و با ثباتی هستید!!! (2397627) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۳:۳۷:۱۰
تو هیچوقت ظرفیت دوست داشتن ظریف را نداشته ای!! (2397637) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۰۸:۲۰:۵۳
دکترظریف حالا بیشتر دوستت دارم (2397878) (alef-3)
 
محمود
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۰۹:۴۶:۱۵
نگارنده درخط مقابل است ومیخواهد ضبربه بزند.
الف جدیدا" برطبل احمدیها میکوبد.
ظریف بسیار آقا ودوست داشتنی است (2398005) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۷:۲۲:۵۲
نباید روی یک پاراگراف، پیش داوری کرد. به هر حال ایشان هدفش این بوده که به غربیها بفهماند اگر دیپلماسی ایشان جواب ندهد باید منتظر بنیادگراها باشید. (2396829) (alef-1)
 
امین
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۷:۲۳:۳۱
اتفاقا آقای ظریف به نکته درستی اشاره کرده: مردم در ایران تعیین کننده اند و اگر مردم با واکنش مناسب خارجی مواجه نشوند مسیر دیگری را انتخاب می کنند. مردم که عقداخوت دائمی با کسی نبسته اند اگر کسی بتواند منویات شان را به سرانجام برساند با او هستند وگرنه به دنبال کس دیگری میروند. کجای این حرف ایراد دارد. (2396833) (alef-1)
 
محمد حسین
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۷:۲۴:۰۸
نظر شخصی نویسنده بسیار بی مورد بود.....
دکتر ظریف یک سیاستمدار کارکشته و بسیار معتدل است و محبوب قلب پیر و جوان پس سعی در تخریب او بی فایده است جناب شریعت...
اتفاقا انتظار مردم هم این است که دولت تمام توان خود را به کار گرفته تا تندروهای مجلس را رسوا کند.... چقدر مردم از این به اصطلاح نمایندگان برنجند و هیچ راه فراری نباشد......
امثال جبهه پایداری جز داد و فریاد و کاسبی از تحریم و بورسیه غیر قانونی و حمایت از احمدی نژاد چه گلی به سر مردم زده است....
اگر مذاکرات به نتیجه نرسد این غوغا سالاران تندرو از این حربه برای اثبات اینکه دیدید این ها هم کاری نکردند پس جنایت های ما را هم فراموش کنید استفاده خواهند کرد...
البته بسیار بعید است سایت الف این نظر را منتشر کند چون جناب توکلی مدتی است با تندرو های مجلس توافق کرده تا آنجا که می تواند دولت را بکوبد. (2396835) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۷:۲۶:۵۷
نویسنده محترم متاسفانه شما و امثال شما هنوز مردم و جامعه نشناخته اید. مردم ایران انقلاب کردند تا اسلام ناب محمدی بر زندگی آنها حاکم باشد. یکی از اصول اسلام ناب محمدی نیز تعامل است که دولت فعلی در راستای پیاده سازی آن قدم محکمی برداشت و به نوعی به تمام جهانیان اتمام حجت کرد. بله مردم ایران به اعتدال رای داد چون نمی خواست افکار متحجری بر جامعه حاکم شود. مردم با رای خود اسلام طالبانی را طرد کرد. اسلام دین اعتدال است وبس و افکار و گفته های آقای ظریف در همین راستا است. (2396845) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۷:۳۰:۳۶
اتفاقا كار ايشون كاملا حرفه اي بوده ..

ايشون با مطرح كردن اين مسائل دنبال گرفتن امتياز است..

اين يكي از رسوم بازيگري حرفه اي در عرصه ي سياست است..


لطفا .. به فرزندان انقلاب توهين نكنيد... (2396852) (alef-1)
 
عباس
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۷:۳۰:۴۷
کی به فکر مردمه؟؟؟همش جناح بازی،یکدفعه ٨٠ درصد مدیران رو عوض میکنن بگو بخاطر خدمت بهتر به مردم نیست!!!اونا که براشون مهم نیست توافق شکست بخوره دنبال اینن که قدرتشون رو زیاد کنن! (2396853) (alef-1)
 
علی
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۷:۳۴:۵۱
احسنت! (2396866) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۷:۵۱:۵۱
اولاً جواد لاریجانی اونو با ظریف مقایسه نکن. ثانیا این یک واقعیّت است که مردم به کسی‌ که در این مذاکرت به یک توافق دست پیدا کند و باعث شود تحریم‌ها شکسته شود رای بالا خواهند داد. دیدی که جلیلی چقدر رای آورد (2396912) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۹:۲۶:۲۹
اولا به نظر میآد میسوزید از اینکه آقای ظریف میخواهد یک مشکل من درآوردی را حل کند و مردم خودش را به اصلاح مسیر کشور امیدوار. صد واضح است که مانند سایر کاسبان تحریم از حل مشکلات کشور از جانب دولت و برداشته شدن تحریمها و جلب رضایت مردم که باعث اعتماد مجدد مردم به دولت خواهد شد ناراحتید و آنرا به ضرر خود میبینید و برای همین با تلخکامی از آن یاد میکنید.

ثانیا اگر آقای ظریف دنبال توافق به هر قیمتی بود ماهها و سالها پیش ان کار را کرده بودند. ایشان و همکاران و آقای روحانی اینقدر اعصاب خود را در مذاکرات خرد میکنند تا کارهای امثال و رفقای شما در سالهای پیش را جبران کنند و آب رفته را به جوی بازگردانند و ظاهرا از همین قضیه عصبانی هستید. (2397137) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۱:۵۲:۲۳
با این حقارتها و دست به دامان آمریکاییها شدن برای رای آوردن ، مشکلات حل نمیشود جناب ناشناس... از این راه حلها برای حل مشکلات مملکت در دوران قاجار هم وجود داشته... (2397447) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۳:۳۴:۵۲
ای کاش یک کمی درس سیاست بلد بودید می فهمیدید که سیاست تماما دشمنی و کینه نیست بلکه اقتضائات متعدد دیگر هم دارد. همچون صلح امام حسن(ع). (2397630) (alef-13)
 
جواد کریمی نژاد
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۲:۵۵:۰۶
امروز حمایت ازتیم مذاکره کننده به نص صزیح بیان رهبری لازم است و بیان اینگونه مسائل که واقعیت چندانی هم ندارد جز تضعیف تیم خودی نتیجه ای ندارد (2397561) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۲:۵۹:۰۹
احسنت که گل گفتی. حرف مردم گفتی. و پر واضح هست که مردم در انتخابات مجلس پاسخ خواهند داد. و آفرین به ظریف که با سیاست مردم را تشویق میکند که در انتخابات شرکت کنند این یعنی توسعه سیاسی بدون هفت تیر و تفنگ و تیر و کمان.
الف جان تو خودت را ناراحت نکن مردم خودشون میدونن باید چکار کنن. ثانیا مثل اینکه ناراحتی مردم ناامید دوباره با امید بیان سر صندوق ها. (2397568) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۰:۵۴:۳۵
این دفعه اولی نیست که اقای ظریف از این گافها میدهند (2397339) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۱:۵۳:۱۵
این دوره ایشان به همراه اربابشان فقط ماندند و نگاه کردند و چپ و راست گل خوردند.... (2397449) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۲:۲۳:۲۸
ببخشید دارید درباره دکتر ظریف اظهار نظر می کنید نه احمدنژاد. (2397514) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۰۸:۴۷:۲۲
گافو آقای شریعت داده با ترجمه ناشیانه و البته مغرضانه اش! (2397918) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۲:۰۸:۰۵
اگه مشکل زبان انگلیسی دارید میتونید از دیکشنری استفاده کنید در جایی که از ظریف در مورد تأثیر شکست مذاکرات هسته ای بر مسائل" خارجی" سوال میشود نه مسائل داخلی...!!!!!!!!!!!!
بهتره یه خورده انگلیسیتون رو قوی کنید این نظراتتون و متنی که گذاشتید"شخص نویسنده منظورمه" باعث خجالت و تاسفه. (2397491) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۲:۴۱:۱۷
من از این ساده لوحی و تحلیل بی ربط در عجبم!

اینکه اگر توافق صورت نگیرد مردم در برخورد با غرب رویکرد متفاوت (تهاجمی) را انتخاب خواهند کرد چه ربطی دارد به تعیین شدن سرنوشت کشور از سفارتخانه های بیگانه؟!!!!!

این خیلی بدیهی است که اگر مردم چند سال در معرض اخبار تعامل و گفتگو باشند اما در انتها ببینند که نتیجه ای نداشته و بیگانگان بهانه جویی می کنند خط را عوض کرده و به رویکرد تهاجمی رای می دهند و برعکس. (2397535) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۷:۳۶:۲۰
در وضعیتی که هرفرد و گروهی برای خودش سیاست گردانی و سیاست نمایی می کند، حرف ایشون در مورد ارزیابی مذاکرات در نتایج انتخابات کاملا منطقی است.همان طور که در انتخابات ریاست جمهوری کنار گذاشتن جلیلی و مانند او نوع نظر سنجی نسبت به عمل کرد دو دوره ای آن دولت بود. (2396871) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۷:۳۹:۱۹
اما من این برداشت رو ندارم.
حرف آقای ظریف یه جور اولتیماتوم به طرف مقابله. و اینکه بهشون بفهمونه زمان خیلی کمه. (2396882) (alef-3)
 
ذبیح
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۸:۵۳:۳۸
سلام. باید گفت متاسعانه برداشت شما ساده انگارانه است. دکتر ظریف می تونست بهتر جواب این پیرزن فتنه گر را بده. مگر ایشون دیپلمات کار کشته نیست! (2397061) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۱:۵۴:۰۲
کار کشته دیگه نگو!!! (2397453) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۳:۰۲:۳۲
عادت ندارید کلا بی احترامی نکنید نه؟ پیرزن فتنه گر کیه؟؟؟ (2397576) (alef-1)
 
حسن
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۹:۴۶:۴۰
شما یا خیلی ساده اید یا نمیخاید بفهمید. با عرض پوزش (2397191) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۹:۵۴:۲۹
اولتیماتوم را طرف قدرتمند میدهد متاسفانه تمامی تیمهای مذاکره کننده ما با ضعف با طرف مقابل مذاکره کرده اند و طرف مقابل تا کنون هر حالتی که خواسته است ما را بازی داده است (2397208) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۰:۲۰:۵۳
بابا خوشبینی هم حدی داره . (2397267) (alef-13)
 
م
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۱:۳۴:۴۴
کاملا موافقم.منظور ایشون واضحه .یعنی اگر با ما به توافق نرسید باید مسائلتون رو با جناح افراط گرای ایران حل کنید.همین مسئله در مورد خود امریکا هم صادقه.اگر دموکراتها نتونن نتیجه بگیرن ما با جمهوری خواهان باید مواجه بشیم.همین مطلب که الف زده گواه این مدعاست که از هر فرصتی برای خالی کردن زیر پای حریف استفاده می کنه (2397418) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۱:۳۷:۲۶
یکی که خودشو زده بخواب هرجور دلش بخواد میشه (2397422) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۲:۱۴:۱۷
اره شما راست میگین اصلا هرکار دوست دارید انجام بدید اینطوری مردم هم شماهخا رو می شناسند وهم غربی ها را (2397508) (alef-1)
 
علی
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۲:۵۰:۳۴
زمان کم چه ربطی به انتخابات مجلس ایران دارد؟ (2397554) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۷:۴۲:۱۱
در مورد اینکه مردم از سعید‌ها شانس نیاوردند سعید عسکر،سعید مرتضوی و سعید امامی را قبول دارم ولی‌ از مواضع نویسنده اینطور به نظر میاید که ایشان با این سه‌ سعید خیلی‌ هم مخالفت نداشته. (2396886) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۷:۴۳:۲۶
منزوي كردن ايران . ورشكسته كردن اقتصاد ايران . حيف و ميل و تاراج سرمايه هاي كشور . اختلاس و رانت . بخششها به روسيه و قطر بدتر از اعمال قاجاريه و هركس ديگه است . نه گفتگو با كشورهاي ديگر براي نجات دادن ايراني كه اقتصادش و به تبع ان همه چيزش در خطر بود . (2396894) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۷:۴۵:۵۰
درود بر ظریف و ننگ‌ برکسانی باد که از تحریم کاسبی میکنند. (2396902) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۷:۵۴:۵۷
ظریف سیاست مداری وطن دوست و مورد تایید ملت و رهبری است. (2396929) (alef-1)
 
حامد
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۸:۰۱:۳۹
فکر کنم آقای شریعت نویسنده این مقاله بیشتر به دنبال تصرف مجلس توسط جناهشان هستند. و رداشت ایشان از صحبتهای ظریف ذهن شکل گرفته و هراسناک وی از آینده انتخاباتی گروه ایشان است . (2396951) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۸:۰۳:۵۱
به نظر م من هم منظور آقای ظریف این بوده که مردم با توجه به رویکرد غرب رای میدن یعنی وقتی از اونا رفتار خشن و دگم میبینن به یه طیفی رای میدن و یا بلعکس
آقای ظریف هیچ جا نگفتن که ما می خوایم مجلس رو تصاحب کنیم یا نشانه ای از این موضوع تو حرفاشون نبود بعلاوه ایشون از من و خیلی های دیگه دلسوزتر به این کشور و ملت و نظام هستن (2396956) (alef-1)
 
A Teacher 4 All Seasons
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۸:۰۴:۰۵
نویسنده محترم به نظرم قضاوت درستی ندارد. برای پیش بردن مذاکرات باید از ابزارهای شرعی که در دسترس است استفاده کرد. بر همگان معلوم گشته که این مجلس باید نمایندگانش از بیخ و بن جای خود را به افراد دیگری بدهند. و اشتباه فاحش این خواهد بود که فرجه دوباره به قبیله احمدی نژاد برای تصاحب مجلس داده شود. آن وقت دیگر .... (2396957) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۸:۰۵:۱۹
ظریف جان : ما دوستت داریم .تو یک وطن پرست واقعی هستی. از این تهمتها نهراس. (2396961) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۸:۰۵:۳۳
و مملکت خیری ندیده از "شریعت" هایش : حسین شریعتمداری، مصطفی شریعت و ... (2396963) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۸:۰۹:۰۷
نویسنده محترم با بافتن رطب و یابس به هم، خودش هم ندانسته منظورش چیست. ضمن اینکه جواد ظریف با جوادهای مورد نظر نویسنده محترم زمین تا آسمان متفاوت است و از پختگی لازم نیز برخوردار است؛ تا حدی که بتواند خرابکاریهای دوستان نویسنده محترم را در 8 سال فاجعه بار گذشته، جبران کند. (2396969) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۸:۱۰:۱۱
معلوم میشود که جناب روحانی و ظریف وتیم مذاکره کننده واسه منافع کشور ونظام گفتگو نمیکنند بلکه بخاطر حقظ قدرت چندروزشون ومنافع شخصیشون(وای از آن روز که بگندد نمک) (2396972) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۸:۱۱:۵۶
جناب شریعت!!
ایشون داره تهدید می کنه کاملاً هم کار موثری داره انجام میده میگه اگه توافق نکنید با یکی مثل احمدی نژاد دوباره طرف خواهید شد
اتفاقا شگرد خوبی هم هست
این تحلیل های شما هم غلطه (2396977) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۸:۱۶:۴۰
منفي ----------------- (2396989) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۸:۱۷:۳۷
این متن کاملا جانبدارانه و از روی دشمنی بود . متاسفم که تلاشهای بی دریغ دکتر ظریف رو متهم به کشور فروشی و خیانت میکنید با مثال زشت و بی مثمای دوره قاجاریه. (2396993) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۰۸:۲۵:۳۴
نتیجه تلاش های بی دریغ رو داریم میبینیم
چیزی عوض شده؟؟ (2397885) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۸:۳۳:۳۲
بر فرض باشه. این باید برای یک جامعه دموکراتیک خیلی عادی باشه. اینکه تمام تلاش دولتمردانش در نهایت جلب نظر افکار عمومی و همراه کردن و البته متقاعد کردن مردم از سیاستی هست که به نظر اونها برای اینده مملکت بهتره. یعنی تار و پود ذهنی بعضی دست به قلم ها واقعا استبداد زدست.... (2397023) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۸:۳۳:۴۴
نویسنده محترم توجه بفرمایند که در صورت حصول توافق(البته توافقی که باعث آسیب کشور نشود) مردم به توانمندی و لیاقت دولتیان یقین خواهند کرد و بنابراین در کلیه انتخاباتهای آتی نیز به همفکران دولت فعلی رأی خواهند داد یعنی دولت در نظر دارد با اثبات لیاقت خود از مردمش رأی بگیرد نه اینکه برای کسب قدرت به اجانب متوصل شود بنا بر این قیاس این دولت با قاجاریان که بخاطر عدم پشتوانه مردمی به حمایتها اجانب دل خوش کرده بود قیاس مع الفارق است این دولت در پی جلب رضایت هر چه بیشتر مردم و در نتیجه کسب آرای مردم است نه حمایت اجانب (2397025) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۸:۳۴:۰۳
شما فرصت سوزان کشور هستید. (2397026) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۸:۳۹:۵۷
هزاران تاسف برای ظریف . آقای ظریف این اظهارات را در حضور هاله اسفندیاری از عناصر ضدانقلاب و همسر شائول بخاش یهودی مطرح کرد ؟؟؟ (2397039) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۱:۵۵:۱۴
ما که از اول هم ظریف رو میشناختیم... حالا کسانی که میخواستن از ایشون قهرمان جعلی بسازن بیان و ببینن و فکرشونو اصلاح کنن... (2397458) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۲:۰۴:۴۲
از ظريف انتظار داشتيم همانجا كه اين عنصر ضد انقلاب در چنگش بود به محافظان خود دستور دهد خانم اسفندياري را دستگير و با اولين پرواز به ايران بفرستد تا منافع ملي ما هم حفظ شود و بقيه ضد انقلاب هم حساب كار خود بكند. اگر تيم جليلي آنجا بود حساب او را كف دستش ميگذاشت. (2397485) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۰۷:۳۴:۱۰
خدا به خیر بگذرونه با امثال شما!! (2397826) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۳:۰۲:۲۶
خوب که چی جلوی هر کی میخواد باشه مهم اینه که ما بر مدار اصول منطقی قدم بر داریم.
بگذار خیلی ها از جمله آمریکا و انگلیس از دست ایران عصبانی باشند. آنچه که مهم هست اینه که لبخند از روی لبهای وزیر خارجه و رییس جمهور ما برداشته نشه. به این میگن با خنده سر بریدن و به هدف رسیدن. (2397575) (alef-1)
 
سعید
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۸:۴۴:۰۵
سلام
بیش از محتوا احساس مشکل داشتن نویسنده با ظریف مشهوده اخه مشکل داشتن با این بدبخت جقدر؟
اقای نویسنده به اصطلاح نگران اگر ایشون مورد تایید نبودن پس چرا نمایندگان دلسوزو نگرانو حکم ایشون روو تایید کردن؟ (2397046) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۸:۴۴:۱۷
به این می گویند مصادره به مطلوب و فرصت طلبی منفی. برادر فهمیده من اگر قدری صداقت داشته باشید خود بهتر می دانید که سخنان ظریف حالت تهدید طرف مقابل را دارد که نظام مستحکم جمهوری اسلامی ایران دو رو دارد که روی سخت و انعطاف ناپذیر و روی نرم و منعطف، اگر بر ما سخت بگیرید و انعطافی نشان ندهید با آن روی ما مواجه می شوید که به هیچ وجه به نفع شما نیست اگر هم قدری کوتاه بیایید ما هم انعطاف خواهیم داشت. ضمن اینکه همه اینها را منوط به صندوق رای در ایران و رای آحاد مردم کرده موضوعی که برای افکاری عمومی غرب قابل فهم تر است نه تصمیم این یا آن سیاستمدار یا گروه. به نظر من که ایشان حد اکثر بهره را از دیپلماسی عمومی تلاش دارد ببرد برای پیشبرد سیاستهای نظام. و گرنه می تواند در هیچ جا غیر از تریبونهای رسمی صحبت نکند و چیزی نگوید که بهانه دست شما نیفتد. (2397047) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۸:۴۶:۱۱
حرف آقاي ظريف كاملا درسته چه شما خوشتون بياد چه نياد
مردم ازتنها قدرت باقي مانه براي خودشان استفاده مي كنند وپاسخ عملكردهاي سياسي گروهها رو در هر انتخاباتي مي دهند.شما هم لطفا جو سازيهاتون رو براي خود نگهداريد. (2397050) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۱:۵۵:۳۶
وطن فروش !!! (2397460) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۸:۵۵:۳۹
منظورش این بوده که مردم خط مشی ها رو معین میکنند شما نظر دیگه ای داری؟ حداقل ابروداری کن (2397062) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۱:۵۶:۱۵
نه خیر دست به دامان آمریکاییها شده برای بقای سیاسی. حالا شما آبروداری کن!!! (2397462) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۸:۵۵:۴۸
چرا آسمان و ریسمان را به هم بافتید؟؟؟؟؟؟؟
حرفهای ظریف را مجددا بی غرض بخوان بعد بنویس.
اینکه گفته اگر ما در مذاکرات هسته ای بد عمل کنیم در انتخابات بعدی مردم پاسخ ما را خواهند داد چه ربطی به این تحلیل آبکی دارد؟
ظریف جایگاه واهمیت مردم را به غرب نشان داده و غیر مستقیم گفته انتخابات ایران فرمایشی نیست. مردم توافق خوب می خواهند و توافق بد یعنی اینکه تیم مذاکره کننده از چشم مردم خواهند افتاد.
کاش همه جناح‌ها نیز به همین اندازه به شتوانه مردمی در کارهایشان متکی بودند و مردم برایشان اهمیت داشت. (2397063) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۹:۰۱:۱۷
لطفا این جوادو با اون جواد مقایسه نکنید (2397076) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۱:۰۷:۲۵
اولا) جواد لاريجاني وزير نبود اما جواد ظريف در كسوت وزير اين حرف را مطرح كرد.
ثانيا) جواد لاريجاني اون مطالب را كه عليه ايشون مطرح شد تكذيب كرد وهيچ سندي هم براي اثبات مجرم بودن وي پيدا نشد.(رجوع شود به كتاب مذاكره در لندن) اما جواد ظريف در مقابل دوربينهاي دنيا اين حرف را مطرح كردند (2397359) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۳:۴۴:۵۳
هیچ سندی پیدا نشد!!!!

تمام اسناد پنهان باقی ماند!!!!!! (2397648) (alef-13)
 
جواد غضنفری
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۹:۰۳:۱۳
این جواد ها شرف دارند به "غضنفر" های حرّافی که مهارت "گل به خود زنی " هایشان شهره ی جهانی و در تاریخچه ی "رکورد های گینس" ی ، نامشان مخَلَّد شده !. (2397082) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۱:۵۷:۰۴
منظورت همینهاییه که اخیرا دارن تو آمریکا گل می خورن دیگه ... (2397465) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۱۱:۵۴:۳۹
گل خوردن یعنی دلار 100 تومانی تو 6 ماه بشه 3000 تومان عزیز دلم. (2398319) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۹:۰۷:۴۵
اصل سئوال تاثیر گفت گوها بر سیاست خارجی بود نه سیاست داخلی!
واقعا متاسفم برای شما (2397094) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۹:۰۸:۰۶
چرا از بیان یک واقعیت بهره برداری سیاسی میکنید. (2397095) (alef-13)
 
سعید
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۹:۰۸:۵۸
واقعاً برای سایت الف متاسفم (2397097) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۹:۱۷:۵۶
ذبح هسته ای پای منافع حزبی
بیاد دارید سخنان ایشون با البرادعی رو ؟ (2397114) (alef-13)
 
انصافی
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۹:۲۵:۴۱
این برداشت از حرفهای ظریف نهایت بدبینی است.

نمی گوید کمک کنید ما برویم مجلس را بگیریم می گوید اگر پاسخ خوبی به نرمش ما نشان ندهید، اگر ما نتوانیم معامله آبرومندانه ی هسته ای بکنیم، مردم ما را عوض می کنند.
بعدش هم برای شما بد می شود چون نفر بعدی اهل تعامل نخواهد بود. (2397132) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۱:۵۸:۵۸
معروفه میگن نص دیگه تفسیر نداره... ایشون یه صراحت گفته . حالا شما چرا می خوای اونو تطهیر و رفع اتهام کنی ؟؟؟ حقارت تا چه حد؟؟؟ آیا ظریف روی برگشتن به ایران رو داره؟؟؟ (2397468) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۳:۰۶:۱۴
خوب عزیز من این یعنی سیاست..... بله نفر بعدی اهل تعامل نخواهد بود این به معنای اونچه که شما میگید نیست.
اتفاقا به ما هم اونها میگن اگه تعامل نکنید دیگه نمیت نید با دولت بعد یا جمهوری خواهان کنار بیایید. پس چیز عجیب نیست بی خو جو گیر نشو. و نهایت..... ما دولت روحانی را قبول داریم و بهش احترام می داریم.
با تشکر (2397584) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۹:۲۹:۵۸
ظریف گفته اگر با افراد معتدل همراهی نشود افراطیون قدرت خواهند گرفت و این به نفع هیچ طرفی نیست. نه مردم ، نه دولت نه کشورهای طرف مذاکره و وقتی مردم از مذاکره مأیوس شوند این اتفاق خواهد افتاد. لطفاً یکبار دیگر سوال فرد پرسشگر را بخوانید: تأثیر گفت و گوها بر فضای سیاسی داخل کشور چیست؟ خب انتظار دارید ظریف چه بگوید. البته او می تواند مانند نویسنده این مطلب شعار دهد و به دروغ بگوید مردم ایران کاری به این مذاکرات ندارند و مستقل از این مذاکرات در انتخابات آتی رای خود را خواهند داد. ولی ظریف صادقانه گفته است که شکست مذاکرات به نوعی شکست مذاکره کنندگان هم تلقی می گردد. (حداقل توسط بخشی از مردم) و لذا در رای و نظر مردم مؤثر است و چون نظام سیاسی ایران دموکراتیک است و سرنوشت دولت و مجلس از دل صندوق رای (به مثابه تجلیگاه رای و نظر مردم) استخراج می گردد پس فضای سیاسی داخل کشور هم تحت تأثیر این مذاکرات خواهد بود. (2397147) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۹:۳۶:۰۶
اتفاقا برعکس. خیلی دیپلماتیک اولتیماتوم داده و تهدید کرده که اگر غرب زیاده خواهی کنه عواقب سنگینی در انتظارشه. بعلاوه صریحا از انتخاب مردم و اینکه چه رویکرد قبلی و چه رویکرد فعلی انتخاب مردمه حرف زده.
فقط آدمایی با تفکرات غلیظ جناحی میتونن مثل شما نتیجه گیری کنند. (2397158) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۰:۳۹:۲۴
آفرین. واقعا لذت بردم.

یعنی دیگه شورش رو در اوردن با این دلیلای صد من یه غاز (2397311) (alef-1)
 
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۹:۳۶:۴۹
نگارنده کلا تو جاده ی خاکی است!!! ظاهرا هنوز تو حال و هوای دولت قبل هست ولی چون دیگه میدونه اون سیاست دیگه قابل دفاع مستقیم نیست به دفاع غیر مستقیم رو آورده.
این دولت و جواد محبوبش بارها به صراحت و شفافیت مواضع منطقی اش را گفته و سلاح ایران هراسی دشمن را خلع کرده . یادتونه تو دولت قبل تحریمها با رای قاطع اکثر کشورهای جهان تصویب می شد و حتی سوریه و لبنان هم حاضر نشدند به نفع ما رای بدهند؟؟ جواد ما تونسته این جو را بشکنه.
اما ............. کاش از جواد جوادآباد ورامین هم دوکلمه گفته بودید. (2397162) (alef-13)
 
مهدی رنجوری
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۹:۳۶:۵۳
یاد حاج سعید اسلامی بخیر. حاج سعیدی که در آمریکا درس خواند و عضو فعال کتابخانه بود. انشالله که خدا پشتیبان جناب دکتر ظریف باشد (2397163) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۱:۵۹:۴۶
پشتیبان باشد که بیشتر نوکری غرب را بکند؟؟؟ (2397471) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۹:۴۰:۱۲
پس چي فكر كرديد اين آقايان براي خوشنودي امام زمان پا به عرصه سياست گذاشته اند ؟ نه خير آقا اين حضرات اصلاحي و اصولي فقط براي تصاحب كرسي هاي اونجا و اونجا خزي بر مي دارند و شوق خدمتشان از اين نوع است نه آن نوعي كه امام خميني بود باور نداريد به دم و دستگاه و امكانات و هزينه ها و در آمدهايشان در هر پست و شغلشان دقت كاملي بشود معلوم مي شود
ولي امام نه خود و نه فرزندانش هيچ بهره اي از امكانات كشور نخواستند و نگرفتند (2397173) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۹:۴۲:۱۹
او یک سیاستمدار واقعی است.مطرود و بی فکر کسانی هستند که چندین قطعنامه را براثر بی تدبیری بر ملت ایران تحمیل کردند و شما هورا میکشیدید (2397177) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۰۸:۲۸:۱۳
خوبه که سیاستمداری واقعیست که در این یکسال این وضعمانه اگر واقعی نبود چی میشد (2397891) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۹:۴۲:۴۹
آره؛ آدم با تجربه ای مثل تو رو باید وزیر امور خارجه می کردند! (2397179) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۹:۵۰:۳۲
پبین سعید هایت ایشان نبود ولی سعید عسگر را با سعید حجاریان قربانی ترور با هم و در کنار هم آوردی! (2397200) (alef-13)
 
یک
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۹:۵۲:۰۹
من از این مطلب خیلی تعجب نمی کنم که نادرست تر از این را هر روز در رسانه های به اصطلاح "انقلابی " می توان یافت . اما فکر می کردم سایت الف حداقل هایی برای انتشار مطالب داره . اگر شما به متن اصلی رجوع کنید براحتی متوجه نادرستی ترجمه سوال می شوید .
"http://www.tabnak.ir/fa/news/437718/%D9%88%D9%82%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%81-%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%AF-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF"

راستی متوجه حق الناس در پخش خبر نادرست هستید ؟ (2397202) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۰۸:۲۹:۳۹
این همه اظهار نظر های غلط درباره شخصیتها امامان و حتی دین و شریعت میشه درباره حق الناس بودن آنها هم تذکر دادی؟ (2397893) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۹:۵۴:۵۰
مرده جواد اعتدالیون هم بیشتر از نویسنده و دوستانش تجربه دارد. (2397210) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۹:۵۶:۴۶
الف به نظرت تند نرفتی؟!؟ (2397217) (alef-13)
 
حامد
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۰:۰۰:۳۴
اين عجيب ترين تحليلي است كه تا به حال ديدم. واي بر ما كه پس هر موضع منطقي دنبال توطئه ميگرديم. انچه ظريف گفت يعني در كشور ما دمكراسي وجود دارد. اگر رويكرد يك گروه منافع مردم را تأمين نكند انها جريان ديگري را انتخاب ميكنند. شما بايد به اين گفته وزير خارجه بباليد.
در ضمن كجاي دنيا تمايل يك جريان سياسي به پيروزي در انتخابات بعدي توطئه است؟ (2397226) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۰:۰۷:۵۸
منافع ملی کشک است ! رنج مردم دوغ است !
آقایان از مذاکره با غرب در پی کباب هستند !!! (2397237) (alef-13)
 
نکته سنج
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۰:۱۴:۲۴
اتهام قجری به آقای ظریف بی انصافی محض است. (2397246) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۲:۰۱:۴۵
دقیقا ظریف یاد آور رجال دوران قاجار است : همه چیز میدهد هیچ چیز نمیگیرد... (2397479) (alef-1)
 
Mehdi
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۰:۱۸:۰۶
اینکه دولت به صندلیهای مجلس چشم داشته باشه نه تنها بد نیست بلکه دولت باید برای نجات مجلس از دست نمایندگان کنونی مجلس فکر اساسی کنه و هدفش کسب کرسیهای بیشتر مجلس باشه، چون با نمایندگان کنونی وضعیت کشور واویلاست. (2397257) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۲:۰۲:۱۹
اونهم با دست به دامان آمریکاییها شدن دیگه خیلی خیلی خوبه !!!! (2397480) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۱۲:۱۰:۱۴
مثل جواد شما که دست به دامان انگلیسی ها شد! (2398362) (alef-13)
 
میلد
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۰:۱۸:۱۵
گاف نویسنده بیشتر زظریف است انگار طرف مقابل ( حصول گرا ؟) نمی داند (2397259) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۰:۲۰:۱۷
احسنت به نظر آبکی شما.
دیگه چه کنیم یه زمانی رییس شما تو مجلس برا رییس جمهور قبلی به به و چه چه می کرد . آخرش رو دیدیم .
متاسفانه در دوره فعلی بعضی ها با رانت سیاسی حقوق ملت رانادیده می گیرند .
اگر خدا و قیامت و حساب و کتاب وجود دارد چرا شما نمی ترسید؟
می دونم انتشار نمی دی ،چون جراتش رو نداری . وظیفه شما اینه که عده ای رو در وادی خبرهای نادرست نگه داری تا بعضیها راحتتر به منافعشون برسن . فقط گفتم برای آگاهی خودت (2397266) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۰:۲۱:۵۸
بازخورد خارجی حرفهای ظریف، تهدید حریف است، که باید سر میز مذاکره مطرح بشه. ولی گفتن این حرفها با خبرنگاران، شاید دلیل دیگری داشته باشه. مثل راه اندازی فشار از رسانه ها و افکار عمومی به نفع ایران ایجاد موج احمدی نژاد هراسی.
هرچند این حرفها دلنشین نبود، اما واقعیت اینه که رویکرد هسته ای ایران جناحیه. جناح احمدیژادی کارنامه مشخصی داره. جناح آقای روحانی هم رویکردش معلومه. و حالا این انتخاب غربه که چه نوع رویکردی رو میپسنده. (2397271) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۰:۲۴:۱۲
خسته نباشی آقای تحلیلگر سیاسی!
ببین کی داره به سخنان کی ایراد چه مدلی میگیره.
الف عزیز لطفا سوابق ، مقالات، فعالیتها و شناسنامه نویسندگانت رو هم بنویس تا مردم بدونن دارن به حرفای کی گوش میدن. (2397276) (alef-13)
 
عشی
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۰:۲۴:۵۵
مهم اینه که توافق هسته ای بدست بیاد. آقای ظریف از یه موضوع جناحی استفاده کرده تا احتمال رسیدن به توافق هسته ای رو افزایش بده .
این مطلب درسته که اگر توافق هسته ای صورت بگیره به نفع خود دولت هستش و پایگاه مردمی دولت تدبیر و امید رو تقویت می کنه ولی در یه سطح بالاتر ، این توافق به نفع کل کشور و مردم هستش و مردم هم توی انتخابات نشون دادند همین درخواستو دارند، پس از این زاویه هم میشه به این صحبتهای آقای ظریف نگاه کرد.
در ضمن ، از عکس العمل ها و صحبت های افراد مختلف در یکی دو روز اخیر ، کاملا مشهوده که فقط دوستان اصولگرا از این صحبت های دکتر ظریف آشفته شدن. (2397277) (alef-1)
 
behrooz
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۰:۴۶:۰۱
جواد ها حداقل یه کاری انجام دادن. نه اینکه تخصصشون این باشه که بیرون گود بشینن و فقط بگن لنگش کن. چرا انتخابات ۸۰ر نمی گید که حضرت الف ناکام موند (2397320) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۰:۵۷:۱۷
با این تحریف ها فقط آقا مجمد جواد عزیز ما رو محبوب تر می کنید و بزرگ تر.
الف داری اعتماد ما رو به خودت از بین می بری... (2397345) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۲:۰۳:۱۴
البته بین عقلا ایشون منفور است نه محبوب و با این گلهایی که به دروازه ایرانی می زند محبوب نخواهد شد... (2397482) (alef-1)
 
رضا ش
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۰:۵۸:۴۸
راستی تو هم مثل دکتر ظریف فوق دکترای علوم سیاسی داری ،میشه لطف کنی سوابق علمیت را منتشر کنی تا بینندگان سایت ببینند.
ظریف را قجری خواندن خیانت به ملت و توهین به بینندگان است.
درود بر ظریف قهرمان ایران زمین.
حاضرم برای ظریف جان بدم.
الف جرات داری منتشر کن.(که نمیکنی) (2397347) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۱:۳۳:۵۳
تحلیل گر محترم چرا به جای اینکه حمل بر صحت کنید نادرست تحلیل می کنی . دکتر ظریف میگه اگر مردم به ما اجازه دادن با شما یه کمی روی خوش نشون بدیم این حدی داره اگر بدرستی جواب مردم رو ندید و تعاملتان رو بهتر نکنید مدم ما نه تنها به شما نه میگن ما رو هم کنار میذارن . تجلیل گر محترم کج فهمی هم حدی داره (2397412) (alef-1)
 
جواد
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۱:۳۸:۴۷
جناب آقای شریعت ببخشید با عرض پوزش این گزاره ساده که مثلا اگر غربی ها در جواب تعامل ما زیاده خواهی کنند مردم در رویکردشان تجدید نظر می کنند وبه جریان هائی که در مقابل غرب مواضع تندتری دارند روی می آورند انصافا به زعم شما با ذات انقلاب اسلامی در تضاد است!!!!
هرگونه تاثیرپذیری در رویکردهای انتخاباتی با توجه به اقدامات طرف های غربی با ذات انقلاب اسلامی ناسازگار است!!!! (2397425) (alef-1)
 
طرفدار مهندس غرضی
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۱:۴۲:۰۱
همینه که کشور به این روز افتاده....چون آقایون بجای حل مشکلات کشور فقط به فکر کاری برای ماندن خود واطرافیانشون در قدرتند....چه اینوری چه اونوری........................ (2397431) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۹ ۰۷:۵۰:۱۵
در اشتباهی عزیزم. تو تحریمیم می فهمی؟؟ ته چاه. (2402336) (alef-3)
 
آرین
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۱:۴۲:۲۷
تاسف ظریف.... (2397432) (alef-1)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۱:۴۴:۲۱
از سایت الف تعجب میکنم که بدون تحقیق خبری رو چاپ میکنه
شما اگه متن اصلی سوال رو جستجو کنید با این سوال مواجه میشید که دلالت بر سیاست خارجی داره نه داخلی..:

پرسش: دکتر ظریف بسیار سپاسگزارم. آیا شکست در مذاکرات بر سیاست خارجی ایران تأثیر می‌گذارد و اگر بله، چطور؟ من از تأثیر این اتفاق بر سیاست داخلی صرف نظر می‌کنم زیرا می‌دانم این کار شما نیست. ‌

چرا تحریف میکنی سوال رو الف؟؟؟؟؟؟ (2397436) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۱:۵۹:۱۶
چرا موضوعي كه از أصل بر پايه دروغ است بال و پر ميدهيد أصل سؤال در مورد اثر آن بر روابط خارجي است شرم كن الف. (2397469) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۲:۱۵:۱۸
خیلی حرکت زشتی رو شروع کردین.زودتر تمومش کنین این همه سوئاستفاده از نجابت دکتر ظریف و این همه وقاحت...تاکجا؟؟؟؟ (2397509) (alef-1)
 
گل اقای دوم
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۲:۴۲:۴۷
با سلام

به امید پایان یافتن این ما و شما کردن ها در جبهه داخل و یکدستی و یک رنگی همه مدعیان سیاست مداری ایرانی الاصل که اگر این یک دلی شکل بگیردکد خدا های دروغین و زورگوی دنیا جلوی اقتدار این کشور و ملت زانو خواهند زد. (2397539) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۲:۵۰:۴۹
کجای حرفاش گافه ؟ ظریف با این کارش نشون داده که مردم در جمهوری اسلامی حرف اول و آخر میزنند و قطعا اگه تمایل به گروهی نداشته باشند در انتخابات منعکس می شود . حرفی که غربی ها منکر آن هستند و انتخابات ایران را فرمایشی می دانند . خوب بفرمایید این حرف دریوزگی است ؟ قطعا نه . چون به بهترین نحو بر مردمسالار بودن ایران و نظامش تاکید کرده ، حالا هرچند عده ای به دنبال بهانه اند تا مرد دیپلماسی ایران را وابسته جلوه دهند . (2397555) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۳:۱۰:۰۲
این حرفها را زمان توافق ژنو خدمت الف عرض کردم اما این مطلب رو چاپ نکردید.
یک تحلیل ساده نشان میدهد که این طرح را دولت یازدهم در ذهن داشته است:
1. سوال اول:چرا تیم مذاکره کننده قبلی با گروه5+1به توافق نمی رسیدند؟
جواب: مهمترین خواسته طرف مقابل این بود که ایران باید پروتکل الحاقی رو اجرا کند؟
مساله دیگر که مهمترین خواسته طرف غربی بود بازدید از تاسیسات نظامی پارچین بود.
متاسفانه در توافق ژنوتاسیسات پارچین مورد بازرسی قرار گرفت!
2.برای اجرای پروتکل الحاقی مصوبه مجلس لازم است.
جواب:ایا این مجلس به اجرای پروتکل الحاقی رای خواهد داد؟قطعا خیر
نتیجه گیری اینکه: دولت برای رسیدن به توافق نیاز به مجلسی دارد که مانند خودش اهل سازش باشد بنابراین هم برای رسیدن به یک توافق کسب کرسی های مجلس لازم است. بدین ترتیب مذاکرات هسته ای به طور متناوب وکج دار و مریز تا انتخابات مجلس ادامه پیدا میکند
در این هنگام رسانه های زنجیره ای باپروپاگاندای زیاد شروع به جوسازی خواهند کرد که اگر مجلسی سرکار بیاید که با دولت هماهنگ است احتمال توافق و باز شدن گره اقتصادی افزایش میابد
و این همان باری دو سر بردی است که دولت به دنبال ان است
در اخر اینکه دولت داردمنافع ملی را پای سیاست بازی های داخلی هزینه میکند
امیدوارم مردم هوشیار باشند
انشالله (2397593) (alef-1)
 
احمد
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۳:۱۰:۲۹
کاملا منطقیه یک جریان سیاسی که قدرت اجرایی داره برای پیاده کردن برنامه هاش تلاشی برای بدست آوردن قدرت قانون گذاری کنه. (2397594) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۳:۱۰:۳۱
جناب تحلیل گر عجب نتیجه ای گرفته اند
اگر ایشان در زمان جنگ کاره ای بودند معلوم نبود الآن چه وضعی داشتیم
فکر کنم کشور و انقلاب و همه چیز. را به باد داده بودیم
خدایا به ما واقعا بصیرت بده (2397595) (alef-1)
 
مهدی
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۳:۱۲:۴۸
سلام
این مطلب خوب شگفت زده ام کرد (2397600) (alef-1)
 
رسول
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۳:۲۱:۰۰
برای نویسنده متاسفم، کاملا مغرضانه تحلیل کرده. تحلیل این آقا در حدی نیست که سایت الف در تیتر صفحه اول ازش استفاده کنه (2397615) (alef-13)
 
سعید۵۷
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۳:۳۴:۴۰
با سلا م

جناب شریعت ، گر تو بهتر میزنی بستان بزن (2397629) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۳:۳۶:۳۶
از سایت الف تشکر می کنم که همه نظرها را منتشر می کند. الف منتسب به اصول گراهاست، ولی انصافاً در انتشار نظر مخالفان خیلی بهتر از سایت انتخاب عمل می کند که داعیه اعتدال هم دارد. به اظهارنظرهای ذیل همین مطلب نگاه کنید و خودتان قضاوت کنید. از سایت الف تشکر می کنم و سایت انتخاب هم باید یاد بگیرد. (2397635) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۳:۴۲:۱۱
امان از وادادگی (2397642) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۳:۴۶:۴۶
آقای توکلی:
به عنوان یک خوانند دائمی سایت شما عرض می کنم
در تحلیل نگرش کلان سایت شما این را دیده ام که در هر زمان از هر دولتی ابتدا حمایت کرده اید و با مرور زمان وقتی آن را رو به پیشرفت دیده اید، شروع به تخریب آن کرده اید. انصافا آرشیو چند ساله خود را مرور کنید و ببیندی اینگونه حرکت بطور مکرر توسط شما تکرار شده است یا نه.
شرافت انسانی مستلزم ثبات و تقوا است
قطعا صداقت انتشار را نخواهید داشت . ولی تکلیف شرعی و میهنی ماست که روند و چهره دوستان را در آینه نشانشان بدهیم. (2397649) (alef-13)
 
طيبه
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۳:۵۱:۴۵
من متأسفم براي نو يسنده اكر واقعا حرف اقاي ظريف را نفهميده اما اگر فهميده و از خدا نترسيده انشاالله خدا بزودي رسوايش كند كه با ابروي مردم و عزت نمايتدگان ايران بازي ميكنند (2397660) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۳:۵۳:۰۱
حالا اگر يك سايت اصلاح طلب اين تيتر را زده بود، بلوا نميكرديد كه به نام امام شيعيان توهين شده؟!

منفعت ملي را شما فداي دعواي جناحي تان ميكنيد كه از اولتيماتوم ظريف به غرب، برداشت پست سياسي خودتان را ميكنيد جناب اقاي توكلي.

بس كنيد (2397663) (alef-13)
 
امین
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۰۷:۵۸:۰۵
اتفاقل این حرکت ایشان کاملا حساب شده و در راستای انداختن توپ در زمین 1+5 است نویسنده مطلب کمی دانش آموزی سیاست نماید بد نیست. (2397858) (alef-3)
 
ع ص
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۰۸:۰۵:۳۱
بحثی را که آقای شریعت گفته اند قابل تامل است و مسئولین نظام لازم است به آن توجه نمایند. آقای دکتر ظریف در گذشته نیز در جلسه ی با آقای دکتر البرادعی همین موضع را داشتند که "اگر ما در مذاکرات موفق نشویم در انتخابات بعدی (منظورشان انتخابات ریاست جمهوری دوره ی نهم بود) موفق نمی شویم". به نظر می رسد آقای دکتر ظریف موضع بخشی از دولت محترم را ارائه می کند، هر چند فکر نمی کنم نظر آقای دکتر روحانی اینچنین باشد. (2397864) (alef-3)
 
ح.ش
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۰۸:۲۸:۲۰
دكتر ظريف با طره اين موضوع به محدود بودن دربهاي مذاكره اشاره ميكند و غرب را به توافق نهايي تشويق مي نمايد. (2397892) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۰۸:۴۳:۳۵
جناب آقای شریعت عزیز

معلومه از حالا دلواپس انتخابات مجلسی چون خیلی خوب می دونین با این فجایعی که در این مجلس داره اتفاق می افته سرنوشت انتخابات بعدی چیه؟؟؟
نمونه اش همین عدم تصویب قانون اخذ مالیات از خانه های خالی که در همه جای دنیا برای تعدیل قیمت مسکن اعمال می شه و این به اصطلاح نمایندگان ملت به اون رای منفی دادن. (2397912) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۰۸:۵۷:۱۷
آقاي توكلي عزيز براي شما متاسفم. براي نقد و منتقد احترام قائل هستم اما نه براي هزل و هجو. براي من كه كه اندكي در زبان فارسي تامل كرده ام. تيتر مطلبي كه شما براي چاپ تاييد كرديد معناي هزاران فحش را دارد. مي دانيد معناي كنايي جواد بودن در فارسي امروز چيست. و قجري بودن چه معني مي دهد؟ (2397928) (alef-13)
 
یک دوست
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۰۹:۱۰:۴۷
من چند بار پاسخ ظریف را خواندم نتیجه گیری شما اشتباهه آقای توکلی و دوستان دیگر لطفا بیشتر دقت کنید (2397953) (alef-13)
 
منصفي
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۰۹:۲۷:۳۲
به نظر مي رسد آقاي ظريف، با ظرافت خاص خودش به سوال پاسخ داده، از يك طرف به طرف هاي غربي تلنگر زده و از طرف ديگر به موافقين ومخالفين داخلي اعلام كرده كه در صورت عدم حصول نتيجه از مذاكرات و تداوم تحريم ها، نه تنها مردم ديگر انگيزه اي براي شركت در انتخابات ندارند بلكه در صورت شركت هم خواهان تغيير هستند كما اينكه در انتخابات گذشته اين را در عمل نشان دادند. (2397977) (alef-13)
 
n
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۰۹:۴۹:۴۴
درود بر جواد ظریف مدافع منافع ملی ایران زمین
متاسفم برای سایت الف (2398013) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۰۹:۵۹:۰۸
رسما به اسم جواد اهانیت کردید . اگر سایت دیگری این کار رو کرده بود کفن پوش می شدید (2398028) (alef-13)
 
feri
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۱۰:۱۴:۱۹
ایشان منظورش از پاسخ مردم در انتخابات مجلس در 16 ماه دیگر چه بود ؟
احتمالا یعنی اینکه مجلس مانع از توافق با غرب میشود و مردم با رای ندادن در انتخابات آتی به اصولگرایان مجلس را تسویه و همه نمایندگان یکدست طرفدار دولت فعلی میشوند و آنگاه زمان امتیاز دهی به غرب فراهم میشود و میتوان به توافق مورد نظر غرب رسید. خوب این هم یک نوع دیدگاه برای منافع ملی است. که همان دیدگاه قجری محسوب میشود.البته الف همیشه طرفدار این دولت بوده و دشمن دولت قبل.کسانی هم که در خصوص نظر حضرت آقا نسبت به این وزیر محترم اشاره کرده اند باید یادشان باشد که حضرت آقا در انتخابات 76 در پای صندوق رای فرمودند هیچکس برای من هاشمی نمیشود.
خلاصه اینکه حضرت امام ره فرمودند ملاک حال فعلی افراد است . (2398049) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۱۰:۴۱:۳۷
نویسنده مطلب که اگر با ادبیات خودش صحبت کنیم نه مصطفی(برگزیده) است و نه بویی از شریعت برده با تمسک به بازی با کلمات خواسته ظرافت بیانات آقای ظریف را مخدوش کند.
منظور آقای ظریف در این پاسخ کاملاَ روشن است و آن این است که دولتهای استعماری مخالف پاگرفتن دولتهای معتدل و قانون گرا در ایران بوده و هستند و به هر ترفندی مانع موفقیت آنها می شوند. (2398107) (alef-13)
 
رسول مشهدي
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۱۲:۰۲:۵۱
با سلام
من كار ندارم كه آقاي ظزيف بهتر يا بدتر ميتوانست جواب ايشان را بدهد
اما يك سوال دارم
فكر ميكنيد دليل اصلي راي آوري فرد تندروي مانند احمدي نژاد واقعا چه بود؟
فكر ميكنيد آيا خود جورج بوش از اينكه در آن مقطع زماني ايران را در كنار عراق و كره شمالي محور شررات خوانده بود پشيمان نيست؟
فكر ميكنيد اوباما چرا براي توافق هسته اي اينقدر جدي است ؟
آيا فردي مانند وي با مشاوران قدري كه دارد نميداند تند روها در ايران به چه خاطر اينهمه در راه دولت (به خصوص در سياست خارجي و اخص در مسيله هسته اي )كارشكني ميكنند؟
اين جماعت كه خود مشتاق توافق بودند و چند نامه فدايت شوم براي رييس جمهور امريكا نوشتند. (2398341) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۱۲:۰۳:۲۹
"الف" باید بعد از انتخابات مجلس و خانه تکانی مجلس!!! شما هم یک خانه تکانی کنید... این نویسندگانی که در سایت شما کار میکنند آدم رو کم کم دلزده میکنند و باعث میشن دیگه سراغ سایتتون نیایم!!!
از ما گفتن ، تجدیدنظر کنید و خانه تکانی!!! (2398343) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۱۲:۱۵:۲۱
کسی حق ندارد از طرف ملت حرف بزند ظریف منتخب ملت است. بنظر من رفراندوم راه حل مشکل سیاست خارجی ایران است (2398374) (alef-13)
 
ناصر هشترودی
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۲۱:۰۸:۵۱
بسیار زیبا گفتید (2399651) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۱۲:۱۶:۳۰
تا اینجا 115 نظر غیرقابل انتشار است. یعنی این افراد موافق ظریف هستند. (2398381) (alef-13)
 
مهدیه وکیلی
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۱۷:۳۱:۴۰
من که فکر کنم اقای ظریف بیشتر میخواسته بگوید مردم ایران نسبت به نتیجه ها کاملا واکنش نشان میدهد و خلاصه اینکه ما فعلا داریم بر اساس خواست ملت رفتار میکنیم. ملت خواسته است که به توافق برسیم. اگر نرسیم، خواهید دید که ملت دوباره تصمیم میگیرند و این همان ملتی است که یکبار به دهن کجی های شما با انتخابش پاسخ داده است. (2399279) (alef-3)
 
عليرضا
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۲۳:۳۵:۰۷
شما كه از ترجمه درست يه متن انگليسي عاجزيد و اونطور كه خودتون ميخواين ترجمه ميكنيد و اينطور وزيرو مورد هجمه قرار ميديد بويي از اخلاق نبرديد,ديگه حتي براتون متاسف هم نيستم ،بفرماييد شما كه خوب بلديد اين گوي و اين ميدان،مديريت درخشانتونو تو چند ساله گذشته ديده بوديم،بازم ميبينيم. (2399863) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۸ ۲۰:۰۷:۴۶
بچه ها توافق هسته اي صورت گرفته ولي نميگن تا ... (2401754) (alef-3)
 
علي
۱۳۹۳-۰۷-۰۹ ۰۸:۰۸:۰۶
حيرتا سنگ پاي قزوين از رو رفت ولي بعضي ها هنوز از رو نرفتن. جمع جميع امريكا اسرائيل انگليس مخالف به نتيجه رسيدن مذاكرات هستند + بعضي ها (2402358) (alef-3)
 
shahin
۱۳۹۳-۰۷-۰۹ ۰۸:۵۰:۰۲
آقای ظریف فرزند ملت باشه قبول ، ولی به گفته خودشون تو همین مصاحبه در سال ۲۰۰۵ایشون شکست خوردن تو مذاکرات ، پس ایشون یه دیپلمات شکست خورده است و حالا دوباره همون راههای قبلی و اعتماد به خارجی ها ، (2402437) (alef-3)
 
مهدی
۱۳۹۳-۰۷-۰۹ ۲۰:۳۵:۱۱
واقعا متاسفم
اولا در مذاکرات کوتاهی نشده...
ثانیا چه اشکالی داره طرف مقابل رو تحریک کرد؟!
اگه ظریف جناحی و.... بود تو مذاکرات کوتاه میومد و رهبری هیچ وقت اینجوری از شخص دکتر ظریف تعریف نمیکرد
اقا بار ها گفت خوش بین نیست و.... که همینم مایه ی انتقاد برخی شد ولی ی بار به نمایندگان مذاکره کننده حتی به صورت کنایی نقد نکرد (2403751) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۳-۰۷-۱۱ ۰۹:۰۸:۱۵
قدرتهای استکباری با محتوای جمهوری اسلامی ایران مخالفند اخلاق و معاشرت دیبلماتیک مسیر انها را تغییر نمی دهد فقط باید قوی شد (2405651) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.