نظر منتشر شده
۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 268056
فروش بنزین ۷۰۰ تومانی به ۱۰۰۰ تومان با کارت سوخت اجاره‌ای
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۷
در هر کارت سوخت اجاره ای، ۳۰۰ لیتر سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی ، ۳۰۰ هزار تومان ارزش دارد که ۹۰ هزار تومان از این رقم سود خالص فعالان این بخش است که طبق توافقات دو نفره، بین کارگر پمپ بنزین و مالک خودرو تقسیم می شود.

به گزارش تسنیم، رانندگان خودروهای سواری پس از اتمام سهمیه ماهانه ۶۰ لیتری بنزین ۷۰۰ تومانی کارت های سوخت خود، تا شارژ مجدد کارت سوخت از بنزین یک هزار تومانی استفاده می کنند. در حالی که هر ماه ۳۰۰ لیتر سهمیه استفاده از بنزین آزاد در کارت های سوخت شارژ می شود اما قریب به اتفاق رانندگان برای سوخت گیری با بنزین آزاد از کارت های سوختی استفاده می کنند که به صورت نامحدود در اختیار کارگران جایگاههای عرضه بنزین است.

این کارت ها که در اختیار متصدیان نازل های سوخت گیری قرار دارد تماما با بنزین ۱۰۰۰ تومانی برنامه ریزی شده، اما در میان تمامی سوخت گیری ها با کارت های آزاد جایگاهداران، گاهی دیده می شود که کارت سوختی از سوی کارگر جایگاه برای سوخت گیری با بنزین یکهزار تومانی در نازل سوختگیری قرار داده می شود که نرخ ۷۰۰ تومانی را نشان می دهد.

در پیگیری این مسئله از کارگران و مراجعه کنندگان ۲۰ جایگاه عرضه سوخت و ۳۳ راننده تاکسی در سطح شهر تهران این نتیجه حاصل شد که این کارت های سوخت با سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی که برخی کارگران پمپ های بنزین از آن برای سوخت گیری با بنزین ۱۰۰۰ تومانی استفاده می کنند از دو راه به دست آنها رسیده است.

بخشی از این کارت ها، کارت های سوختی است که در جایگاهها جا مانده است. یعنی رانندگانی اقدام به سوخت گیری با کارت سوخت خود کرده اند اما در هنگام ترک جایگاه سوخت فراموش کرده اند که کارت سوخت خود را از نازل سوخت گیری بردارند. از اینرو، برخی کارگران پمپ های بنزین، با نگه داشتن این کارت ها نزد خود تا زمانی که صاحب آن برای ابطال و صدور مجدد کارت سوخت اقدام کند، از سهمیه های بنزین ۷۰۰ تومانی آن استفاده کرده و این سهمیه ها را هر لیتر ۱۰۰۰ تومان به متقاضیان بنزین آزاد می فروشند. در این صورت هر لیتر بنزین، سودی ۳۰۰ تومانی راهی جیب این کارگر می کند.

بخشی دیگر از این کارت ها که سرنوشتی جالب تر دارند، کارت های سوخت برخی مالکان وسایل نقلیه عمومی از جمله تاکسی ها و وانت بارها هستند. این رانندگان که به دلیل فعالیت کم در عرصه حمل و نقل عمومی و یا به دلیل استفاده از سوخت جایگزین CNG به جای بنزین، بخشی یا تمامی سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانیشان در طول ماه بلا استفاده می ماند، کارت های سوخت خود را به برخی از کارگران پمپ های بنزین اجاره می دهند.

این اجاره دادن کارت سوخت در برخی موارد به صورت مشارکتی است، یعنی کارگر پمپ بنزین هر میزان بنزین ۷۰۰ تومانی که از این کارت با قیمت ۱۰۰۰ تومان بفروشد را به تناسب درصد توافق شده (در بیشتر موارد ۵۰ - ۵۰) سهم خود را برداشته و سهم مالک کارت سوخت را نیز پرداخت می کند. اما در برخی موارد دیده شده که کارت های سوخت مالکان برخی خودروهای عمومی که از کارت های خود استفاده نمی کنند در دست برخی کارگران پمپ های بنزین قرار دارد و اجاره ماهانه این کارت ها از سوی کارگران پرداخت می شود.

هر چند شاید احتساب ۳۰۰ لیتر سود ۳۰۰ تومانی که ۹۰ هزار تومان ارزش دارد، رقم درخورد توجهی نباشد، اما تجمیع این ۹۰ هزار تومان ها مطمئنا رقم قابل توجهی است که از اجاره کارت های سوخت به دست می آید.
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۲ ۱۰:۳۱:۲۹
تا زمانی که صاحب آن برای ابطال و صدور مجدد کارت سوخت اقدام کند، از سهمیه های بنزین ۷۰۰ تومانی آن استفاده کرده و این سهمیه ها را هر لیتر ۱۰۰۰ تومان به متقاضیان بنزین آزاد می فروشند. در این صورت هر لیتر بنزین، سودی ۳۰۰ تومانی راهی جیب این کارگر می کند.?????????
عزیزم ایجوری لیتری 1000 تومان راهی جیب این کارگر می کند (2840260) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۲ ۱۳:۳۷:۰۰
خیر سودی 300 تومانی وارد جیب کارگز میکند نه هزار تومان
هفتصد تومان که پول بنزین را کم میکنند انچه باقیمیماند سود است (2840726) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۲ ۱۶:۱۶:۱۸
الان 5 سال است این موضوع با شرایط مختلف وجود دارد شما الن متوجه شدید.در ضمن رانتهای زیادی وجود دارد که فقط این یکیشو شما دیدین (2841123) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۲ ۱۱:۱۹:۰۵
از آنجا که به اتومبیل های کرایه و آمبولانسها و آژانسها سهمیه زیادی داده میشود و هیچوقت اینگونه وسائل از تعرفه ها تبعیت نمیکنند لازم است همه اینگونه سهمیه ها حذف گردد. (2840389) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۲ ۱۴:۳۶:۰۲
یک مورد را فراموش کردید و اون کارتهای ویژه با سهمیه نامحدود هستند که معلوم نیست به کجا وصل هستند و سهمیشون تموم نمی شه ..... (2840870) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۲ ۱۴:۳۸:۲۱
دو نرخی بودن نرخ سوخت باعث رانت خواری و ویژه خواری و فساد در جایگا های سوخت شده که چندین مورد را بنده شاهد بودم و گزارش دادم و بهترین را مقابله با آن تک نرخی کردن نرخ سوخت می باشد .
و قیمت بنزین در محدوده بین 700 تا 1000 تک نرخی شود . (2840876) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.