نظر منتشر شده
۵۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 286272
وقایع تاریخ اسلام؛ ابزار دست سیاسیون
وقتی هرمنوتیک سیاسی به ارزش های تاریخ اسلام تنه می زند
کبری آسوپار؛ 10 مرداد 94
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۳
ارجاعات تاریخی – اسلامی در ادبیات سیاسی ایرانی ها از رهبران تا توده های مردم نمونه های فراوان دارد. این ارجاعات اغلب شناخت یا روایت جدیدی از آن واقعه تاریخی یا افراد نقش آفرین در آن بدست نمی دهد؛ بلکه می کوشد تا آن واقعه ی تاریخی را بر مبنای همان شناختی که مردم از آن دارند، به عنوان یک الگو یا مایه عبرت برای آنچه اکنون در حال یا محتمل وقوع است، معرفی کند. الگو برداری از قیام امام حسین علیه السلام در دوران مبارزات مردم ایران علیه طاغوت پهلوی از مهمترین این ارجاعات تاریخی – اسلامی بود و به درستی و با جرأت می توان مدعی شد که اگر الگوبرداری مردم از واقعه ی عاشورا نبود، این انقلاب نمی توانست به ثمر برسد. نیازی هم نبود کسی شناخت جدیدی از آنچه در کربلای سال ۶۱ هجری روی داده بود، برای مردم ارائه دهد؛ همان روایت تاریخی عاشورا به مردم درس ظلم ستیزی، پیروی از رهبر دینی، ایثار برای دین و بذل جان و مال در راه دین را می داد. مصداق یابی شخصیت های آن واقعه در زمان کنونی هم برای مردم چندان سخت نبود؛ هر کس با اندک آشنایی ای با واقعه ی کربلا و رژیم پهلوی و حضرت امام خمینی (ره) می توانست مفاهیم ناب آن رویداد را در دوره ی معاصر بازآفرینی کند و صراط مستقیم را بیابد.

در گذر سال ها وقایع و افراد بسیاری از دل تاریخ اسلام به متن تفسیرهای سیاسی ایران آمدند و اهل سیاست کوشیدند به کمک آنها، تصویر روشن تری از تحلیل ها و اتفاقات روی داده در زمان حال، برای مردم ارائه کنند. با این همه، روند کار همیشه همین قدر منطقی و آرام پیش نرفت. در گذر سال ها کسانی آمدند که کوشیدند روایت دیگری از وقایع شناخته شده پیش مردم ارائه دهند و شناخت جدیدی ایجاد کنند. بخشی از این تفسیرهای جدید به این دلیل ارائه می شد که پای بندی مردم به اصالت وقایع را مانع توسعه ی غربی جامعه می دیدند؛ باید باورهای جامعه را تغییر می دادند؛ باورهایی که مردم را همیشه مذهبی و همیشه در تقابل با استکبار تربیت می کرد.
روشن ترین مثالی که اکنون در ذهنم پررنگ شده، مقاله تفصیلی و چند قسمتی و البته در نوع خودش، حرفه ای اکبر گنجی در روزنامه ی صبح امروز سعید حجاریان است با تیتر «خون به خون شستن محال آمد محال!» که با ذکر برخی موارد تاریخی، به زعم خویش اثبات می کرد که واقعه ی عاشورا نتیجه ی قهری خونریزی های مسلمانان در غزوات صدر اسلام است و خشونت حتی اگر در راه حق باشد، هیچ گاه نمی تواند ارزش باشد... و البته که نشریات اصلاح طلب از این نمونه ها کم نداشت. آنها خیلی شیک، تفسیرهای مختلف و نظرات شخصی و قرائت های متفاوت را وارد متون تبیینی تاریخ اسلام کردند و کوشیدند تا آنجا که می شد، از هر اتفاقی یک یا چند تفسیر جدید بسازند و ذهن ها را درگیر درستی یا نادرستی تفسیرهای سنتی کنند. این شیوه کمک می کند آنان در ظاهر چهره ای ضد دین نداشته باشند و در عین حال آن تصویر اصیل مردم از وقایع تاریخی اسلام را که می تواند آنان را در برابر هجمه های تئوریک ضد اسلامی یا جنگ های فیزیکی دشمنان محافظت و آماده ی دفاع کند، خدشه دار کند. مهم تر از همه ی این موارد، قابل نقد دانستن تصمیمات پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به عنوان یک فرد معصوم است؛ گزاره ای که هم در اصول فقه شیعه و هم در میان توده های مردم از حجیت برخوردار است. با زیر سوال بردن این حجت شرعی و نقد عملکرد فرد معصوم، طبیعتاً راه برای زیر سوال بردن باقی گزاره های دینی نیز باز می شود...

همه ی آن سال های اصلاحات، هرمنوتیک سیاسی به وقایع تاریخی اسلام تنه می زد و آنها را از بعد تفسیری و تحلیلی چند پاره می کرد؛ چندپاره های متناقض!

در دو سال گذشته، شکل دیگری از همان هرمنوتیک را شاهد هستیم که گرچه شناخت و روایت جدیدی از یک واقعه تاریخی در اسلام ارائه می دهد، اما هدف نازل تری را دنبال می کند؛ در این مدل رفتاری، تلاش نمی شود که نادرستی شناخت قبلی مورد بحث قرار گیرد یا حتی اثباتی در جهت درستی آنچه اکنون طرح شده، انجام شود؛ بلکه صرفاً می کوشد روایتی از آن واقعه ی تاریخی ارائه دهد که منطبق بر عملکرد کنونی جریان سیاسی متبوع خود است. در واقع تاریخ اسلام ابزاری قرار می گیرد تا ما حقانیت خود را در برابر رقیب سیاسی اثبات کنیم.

اگر در دوران اصلاحات یک تلاش ماهرانه برای تغییر زیرساخت های فکری مردم در جریان بود تا زیرکانه بنیان دین باوری مردم را سست کنند، اینک کسی توجهی به ریشه ها ندارد و آنچنان عمیق نمی اندیشد و صرفا اقدامی ناشیانه در جریان است که سمت و سوی آن واقعه ی تاریخی را به جهت آنچه امروز انجام می شود، برگرداند. در واقع بجای تطبیق عملکرد کنونی بر وقایعی که الگوی رفتاری شیعه محسوب می شود، آن وقایع تاریخی را بر عملکرد کنونی منطبق می کنند تا توده های مردم که به حقانیت و قداست رفتار معصومین علیهم السلام به درستی ایمان دارند، عملکرد امروز را الگو گرفته از رفتار معصوم پنداشته و دیگر در درستی آن تردید نکرده و نقدی را متوجه آنچه انجام شده، نکنند. روشن است که این روش وقتی به ابراز می رسد، اشتباهات فاحش سیاسی و تحلیلی را در پی دارد.

به عنوان نمونه، وقتی قرار می شود ما، نه اینکه عملکردمان را بر الگوی رفتاری رسیده از امام حسین علیه السلام تطبیق کنیم، بلکه تفسیری از رفتار ایشان ارائه دهیم که با عملکرد ما منطبق شود، لاجرم درس اصلی کربلا را مذاکره معرفی می کنیم و توجهی نداریم که گرچه در حاشیه ی کربلا مذاکراتی انجام گرفته، اما کربلا بر اصولی بنیان نهاده شده که حتما مذاکره در میان آن ها گم است. نمی شود قیام برابر منکر عظیم حکومت غیرشرعی را تبیین نکرد و سراغ مذاکرات رفت! خصوص اینکه آنچه روز دهم محرم سال ۶۱ هجری در کربلا روی داد، به وضوح نشان می دهد که مذاکره به هیچ روی مثمر ثمر نبوده است و با احتساب اینکه قیام عاشورا نتیجه ی بدعهدی طرف مقابل در توافقنامه ی صلح با امام حسن علیه السلام بوده، در واقع تطبیق قیام سال ۶۱ هجری بر مذاکرات هسته ای بدین شکل نادرست، نه تنها تاییدی بر صحت مذاکره نیست، بلکه حتی مستعد است که کلیت اصل مذاکره را زیر سوال برد. نوشتن این جملات به این معنا نیست که معتقد هستیم اصل مذاکرات هسته ای نادرست است، بلکه بدین معناست که از طریق ارجاع اذهان به کربلا نمی توان درستی مذاکره را نتیجه گرفت و برای اثبات درستی مذاکره باید پی دلایل دیگر رفت که البته این دلایل موجود است... این همان اشتباهات فاحش سیاسی – تحلیلی ست که با نگاه ابزاری به تاریخ اسلام به وجود می آید و حتی نتیجه ای عکس آنچه مدنظر سیاسیون بوده، در ذهن مخاطب می نشاند.

ارجاع به واقعه ی صلح امام حسن علیه السلام با معاویه برای اثبات درستی مذاکرات هسته ای، وضعیت استدلالی اش از این هم ضعیف تر و بی بنیان تر است. در تاریخ اسلام ما دو برخورد با وقایع می توانیم داشته باشیم؛ الگوپذیری برای تکرار آن اتفاق، عبرت گیری برای جلوگیری از تکرار آن.

طنز تلخ ماجرا در واقعه ی تطبیق صلح امام حسن علیه السلام بر مذاکرات هسته ای آن است که اتفاقی را که باید موجب عبرت باشد تا مسلمانان با شناخت زوایای آن از روی دادن مجددش جلوگیری کنند، اتفاقی که به سبب پیمان شکنی فرماندهان و توده های مردم، ننگی در تاریخ اسلام به شمار می رود، در این یکی دو سال به عنوان الگوی رفتار سیاسی معرفی کرده اند! بی آنکه حتی توجه شود تطبیق موقعیت کنونی جمهوری اسلامی بر جامعه ای که صلح تحمیلی بر حسن بن علی علیهماالسلام را رقم زد، چه تطبیق های تاسف بار دیگری را به دنبال خواهد داشت. تدبیر امام برای امضای آن صلحنامه، در زمان خیانت فرماندهان و عافیت طلب و سرپیچی مردم اتفاق افتاد و نمی توان این دو عامل را رها کرد و تنها به نتیجه ی حاصله استناد نمود. واقع آن است که نه مردم ایران، عافیت طلبان مدینه اند که آرامش دنیایی را به ذلت بدست آورند، نه مذاکره کنندگان ما فرماندهان پیمان شکنی هستند که رهبران و ملت خویش را به سکه های طلا بفروشند. در هیچ جای تاریخ هم از یاران خائن امام حسن علیه السلام که عملکردشان موجب تحمیل صلح به امام شد، به نیکی یاد نمی شود.

از سویی صلح امام حسن علیه السلام پس از سالیانی، با عهد شکنی معاویه در تعیین جانشین برای خود روبرو شد و وقتی حسین ابن علی علیهماالسلام یزید را به پای بندی به متن توافقنامه دعوت کرد، عاشورای حسینی رقم خورد. آیا این نتیجه ای ست که دولت می کوشد برای مردم ایران رقم زند؟ حتما اینگونه نیست؛ اما وقتی بجای تطبیق عملکرد بر رفتار امامان، کوشش می شود تفسیری از تاریخ اسلام ارائه شود که قابل تطبیق بر عملکرد و مواضع ما باشد، لاجرم چنین اشتباهات فاحشی از دل آن بیرون می زند.

ارائه ی تفسیرهای غیرمستدل و شخصی در این عبارات هم دیده می شود: «اگر در جامعه ما چنین چیزی اتفاق بیافتد که یک نفر از جمع، حزب و گروهی امام جامعه را شهید می کرد و مثلا در زمان امام راحل چنین اتفاقی می‌افتاد آن وقت با آن حزب چه می‌کردیم؟‌ امام علی (ع) فرمودند مبادا بعد از شهادت من راه بیفتید و شمشیر بچرخانید و خونریزی آغاز کنید. در برابر این که من کشته می‌شوم فقط یک نفر یعنی قاتل من باید قصاص شود.»

این تفسیر فقط بخشی از ماجرا را بیان می کند و توجهی ندارد که اگر امام علی علیه السلام در زمان تصمیم گیری برای قصاص قاتل خود، به حزب و گروه ابن ملجم مرادی -لعنة الله علیه- کاری ندارد، پیش تر در جنگ نهروان این گروه را به شدت تمام سرکوب کرده و حالا با علمی غیبی به وضوح می داند که در پشت پرده ی این جنایت، کار تشکیلاتی و گروهی قرار ندارد و چرا باید آن را با فضای دهه شصت ایران و ترورهای سازمان یافته و تشکیلاتی قیاس کنیم؟! اگر قرار به چنین قیاس هایی سطحی است، چرا گوینده ی محترم جملات فوق دارای تیم حفاظتی هستند در حالی که امام علی علیه السلام تیم حفاظتی نداشتند و حتی یک فرد معمولی بدون بازدید بدنی و بدون عبور از دستگاه های ایکس ری! می تواند مسلح (با شمشیر) به ایشان نزدیک شود؟

این موارد صرفاً از باب مثال آورده شد تا سستی چنین تفسیرهایی تنها با چند دلیل نسبتا واضح عیان شود. نکته ی مهم آن است که این شیوه ی دوم گرچه همانند مثالی که از روزنامه ی صبح امروز آوردیم، در پی زدن ریشه های عقیدتی مردم نیست، اما در عمل می تواند حداقل برای بخشی از جامعه، همان نقش را ایفا کند و در واقع از جنس همان هرمنوتیک سیاسی ست که به ارزش های تاریخ اسلام تنه می زند و با خرج ارزش های اسلامی برای توجیه مواضع و عملکرد سیاسی، می تواند حجمی از شبهات و تنزل در باورهای اصیل اسلامی را به ذهن مخاطب وارد کند.
 
حقیقت جو
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۰۹:۴۶:۵۰
قرینه سازی وقایع جاری کشور با وقایع صدر اسلام به هر نحو اشتباه است.
ممکن است در ظاهر منجر به بهره برداری سیاسی در همراه کردن عده ای از مذهبیون شود ولی در نهایت مردم را از بزرگان دین دور میکند.
خود شما با شبیه سازی انقلاب با نهضت امام حسین استقبال میکنید ولی مذاکرات هسته ای با صلح امام حسن را رد میکنید! زیرا فقط منظورتان بهره برداری سیاسی به نفع جناح خودتان است (3084179) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۲۳:۳۹:۵۴
دقیقاً همینطور است که شما می گویید. این آدمها فقط آن بخش را می گیرند که خواسته هایشان را تأمین می کند. چه در مسایل سیاسی و چه در مسایل اجتماعی یا دینی. به عنوان نمونه، برای بسیاری از احادیث به دو کتاب صحیح بخاری و صحیح مسلم استناد می کنند، ولی اگر یک حدیث در این دو کتاب باشد که نظر آنها را تأمین نکند، می گویند جعلی است! (3086501) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۰۹:۴۷:۳۴
وقتی همه چیز در خدمت این قرار گرفت که گفته بشه مو به موی مذاکرات هسته ای درست هست و اصل لایتغیر، همین مذاکرات است و همه چیز باید در خدمت اثبات درستی این مذاکرات قرار بگیرد، لاجرم ارزش های تاریخ اسلام هم بازیچه می شود دیگر... (3084182) (alef-17)
 
سید هادی
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۰۹:۵۸:۰۲
خرج کردن از دین اسلام برای رسیدن به مقاصد سیاسی، کم و بیش بین همه گروه های سیاسی ایران رایج است. متاسفانه در این حراج باورها در بلند مدت فقط اعتماد مردم به روایت های دینی آسیب دیده است. در این مطلب هم نویسنده محترم با استفاده غیر دقیقی از واژه «هرمنوتیک» به منکوب کردن جریان سیاسی رقیب خود پرداخته و متاسفانه در این راه مثل بقیه نوشته های سیاسی ابایی از زیر سوال بردن صلح امام حسن (ع) نداشته اند. گویی نعوذ بالله امام حسن (ع) را نیز نقد می کنند.
الف عزیز این نوشتار هیچ توهینی نداشت. لطفا اجازه دهید مردم خودشان قضاوت کنند. (3084210) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۰۹:۵۸:۱۳
"خرج ارزش های اسلامی برای توجیه مواضع و عملکرد سیاسی" را دست برقضا شما وهم اندیشان شما رایج فرمودید و حالا که اختیارماجرا از دستتان در رفته فریادتان بلند است. (3084212) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۶:۲۱:۰۹
آرا دقیقا همین سایت الف بود که از شهدا وام گرفت .... (3085461) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۶:۲۲:۱۹
وای به حال ملتی که متهمش شاکی شه .... شما نبودی از شهدا استفاده ابزاری کردی 1000×؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (3085465) (alef-17)
 
نکته سنج
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۰:۰۶:۰۴
جناح شما هم از این دست جریانات کم استفاده نکرده! راستی شما برای انصاف هم شده چرا از صلح حدیبیه حرفی نزده ای؟ (3084237) (alef-17)
 
پیرمرد
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۰:۱۰:۰۷
آنچه مسلم است ائمه هدی(ع) بعنوان جانشینان برحق خدای متعال بر روی زمین خود محور شناسایی حق از باطلند ( الحق مع علی (ع) ) یعنی به عبارت دیگر صلح امام حسن (ع ) به همان میزان در صراط مستقیم است که اصلاح دین توسط حضرت امام حسین (ع) در کربلا.
بنابراین تحلیل اعمال و گفتار حضرات ائمه (ع) بر مذاق و یا گرایش خویش کلا" مردود است چه اصلاح طلب و یا اصولگرا زیرا افق دید بی نهایت یک ولی خدا را نمی توان با ذهن محدود و خط کشی شده خودمان درک و فهم کنیم الا اینکه هر کس اول به مطلوب خود رسیده و حالا برای آن شواهد جمع آوری می کند چه اصلاح طلب و چه اصولگرا.
مطلب خانم آسوبار گرچه صحیح است ولی خود نیز به همان ورطه غوطه ور شده است .
وظیفه ما پیروی محض از ولی خداست و معنی تسلیم در اسلام نیز همین است زیرا ولی خدا همانی گوید که خود خدا و افوض امری الی الله در اینجا معنی بارزی خواهد داشت. (3084244) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۰:۱۴:۵۳
مگر کسانی که در این سی و چند سال جمهوری اسلامی را اداره کرده اند از غیب آمده اند و یا نامسلمان و یا جاسوس خارجی بوده اند. کی می شود دست از مقصر پیدا کردن برای ناکامی ها برداریم و با واقعیات روز دنیا جامعه را اداره کنیم و از اشتباعات گذشته برای بهبود آینده استفاده کنیم.می شود نویسنده محترم بفرماید در سی و چند سال گذشته چه تولیدات فکری و مبنایی و تئوریک مشخص و چشم گیری عرضه کرده ایم تا دنیا به آنها اقتدا کنند.متاسفانه تمام کسانی که باید وظیفه خطیر تولید اندیشه و مبانی را انجام دهند درگیر کارهای اجرایی شده و به چرب و شیرین دنیا چسبیده اند. بطور طبیعی در این حالت چیز با ارزشی برای عرضه وجود ندارد حال هر توجیهی بفرمائید زیاد فرقی نخواهد داشت. (3084259) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۰:۱۶:۳۲
به عنوان فردی آشنا با تاریخ اسلام امثال نویسنده مقاله در تحریف تاریخ ( که انشاء الله یه علت نااشنایی ایشان باشد) ید طولانی تر دارند. برای بررسی مذاکره و صلح اتفاقا دوره شخص رسول مکرم اسلام بسیار مناسب تر است. موارد متعدد پیمان در شرایط مختلف دال بر رویه مدبرانه حاکم بر سیاست حضرت رسول است. متاسفانه فقط از صلح حدیبیه نام برده می شود اما دوران رسول الله پر از معاهدات، پیمان ها، مذاکره ها در کنار جنگ و درگیری است.
در باب رفتار مولا علی نیز تفسیر ایشان کاملا مبتنی بر نااشنایی با تاریخ اسلام است. خوارج به عنوان قدرتی جدی و مطرح در تاریخ اسلام تا سالیانی دراز وجود داشته اند. اتفاقا یکی از مشکلات مهم دوران کوتاه حکومت امام حسن (ع) همین گروه هستند. سخن امام علی (ع) نیز مبتنی بر فقه سلامی است و احتمالا برای پیشگیری از حرکتی مشابه آنچه پس از قتل عمر بن خطاب اتفاق افتاده است، می باشد. (3084263) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۰:۱۹:۱۰
الان این نویسنده نظری در مورد این حرفی که رئیس جمهور قبلی همین دیروز گفت که "ما را نیزه دار با نیزه میزنه شمشیردار با شمشیر میزنه" نداره؟؟ این که آدم خودشو به امام حسین تشبیه کنه مشکلی نداره یا نویسنده فقط دنبال منافع حزبی خودشه؟؟ (3084268) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۰:۱۹:۱۸
خانم آسوپار نوشته است:
"نوشتن این جملات به این معنا نیست که معتقد هستیم اصل مذاکرات هسته ای نادرست است، بلکه بدین معناست که از طریق ارجاع اذهان به کربلا نمی توان درستی مذاکره را نتیجه گرفت و برای اثبات درستی مذاکره باید پی دلایل دیگر رفت که البته این دلایل موجود است..."

به نظر میرسه کبری آسوپار خواسته وسط مطلبش بگه که با اصل مذاکرات مخالف نیست تا از فحاشی اصلاح طلب ها در امان باشد؛ اما زهی خیال باطل که اصلاح طلب جماعت با دیدن اسم آسوپار و صرف نظر از چیزی که نوشته، عصبانی نشود و ناسزا نگوید! (3084269) (alef-17)
 
فضول
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۹:۰۰:۲۶
نقداً که جنابعالی اقدام به فحاشی کردی! (3085906) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۲۲:۲۹:۳۶
نویسنده نظرات خیلی سخت گیرانه تری داره ولی به نظر من رویش نمیشود بروز دهد. (3086335) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۰۹:۴۳:۴۷
یعنی از شما خجالت می کشد یا رودربایسی دارد؟
نویسنده اعتماد به نفسش بالاتر از این حرفاست (3087037) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۰:۲۰:۰۲
باز خدا پدر ریاست محترم جمهور رو بیامرزه که برخلاف رویه "آن مرد که رفته است" ادعا ندارد توافق را امام زمان امضا فرموده اند.
.
.
خانم آسوپار، شنیدی میفرماید: "یادم از کشته خویش آمد وهنگام درو" ؟؟ (3084271) (alef-17)
 
سورنا
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۰:۲۳:۴۰
سوالی از نویسنده محترم دارم که تاکنون از بسیاری پرسیده و جوابی نگرفته ام
14 معصوم علیهم السلام داریم که الگوی ما هستند . یقینا هریک از ایشان درمورد دو موضوع مهم چگونگی برخورد با دشمنان، مخالفان و خلفای جور و « چگونگی احیاء و حفظ دین»روش خود را داشته اند.
حال چگونه است و به چه دلیل درمورد برخورد با ظلم و ظالم دایما بر الگوگیری از امام حسین (ع) تاکید می شود؟ چرا الگوی ما در چگونگی مواجه شدن با دشمنان و ظالمان، فرضا حضرت فاطمه و یا امام محمدتقی یا امام باقر و یا امام حسن عسگری یا امام رضا علیهم السلام نباشد؟ مگر کلهم نور واحد نیستند؟
آیا پاسخ جز این است که:
هر یک حضرات معصومین بنا بر مقتضیات، شرایط، امکانات، وضعیت خود و طرف مقابل و سنجش اوضاع و احوال دقیق حوادث روزگار، بهترین و هوشمندانه ترین راه را برای بقای اسلام و مقابله با ظلم و دشمنان به ویژه قدرت سیاسی مسلط وقت انتخاب کرده اند؟
پس آیا بهترین پیام و بهترین الگوبرداری از زندگی چهارده معصوم این نیست که:
« بر یک روش و شیوه واحد و یکسان برای پیشبرد اهداف خود تکیه نکنید و تعصب نورزید. بلکه بنا بر مقتضیات، شرایط، امکانات، وضعیت خود و طرف مقابل و سنجش اوضاع و احوال دقیق حوادث روزگار، با عقل و درایت و تدبیر بهترین و هوشمندانه ترین راه را برای بقای اسلام و مقابله با ظلم و دشمنان به ویژه قدرت سیاسی مسلط وقت انتخاب کنید.»؟؟؟
بدیهی است در روزگار فعلی که به قول نویسنده علم غیب معصومین (ع) وجود ندارد بهترین راه برای احراز و اتخاذ تصمیم صحیح، ساز و کار قانونی و اقدام بر طبق برآیند نظر مردم که صاحب اصلی کشور هستند از طریق دولت و مجلس منتخب واقعی مردم و عنداللزوم همه پرسی و ... خواهد بود. (3084282) (alef-17)
 
یک حوزوی
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۴:۱۷:۳۰
احسنت
به عنوان یک حوزوی می گویم که مطلب شما(سورنا) بسیار قوی بود.
مشکل امثال نویسندۀ محترم "کلام بدون علم" است؛ یعنی بدون مبانی و قوت لازم علمی با صراحت در پی نتیجۀ مطلوب خویش بودن، و متاسفانه دریافت فوق سطحی از مباحث. این مطلب امری بدیهی بود که مبتدیانه از آن غفلت شده است. منظور از سیره گیری، بیان وجود نوعی از مشی مرتبط است که بر چه اساسی الگوبرداری شده است.
کما اینکه دقیقا ایشان(خانم نویسنده) هم راه آقایان گنجی و حجاریان را رفته است.
در مجموع سایت الف، از لحاظ نظری به درد قشر کارشناسی می خورد نه بالاتر. (3085043) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۶:۱۷:۵۱
به درد کارشناسی میخوره نه بالاتر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ببخشید شما مدرکتون چیه؟؟؟
فوق دکتری کیلویی... (3085451) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۶:۳۱:۵۰
حرف شما در مورد شرایط زمانی درسته ولی یه جیزی جا افتاده و اون شخصیت خود اون پیشوای دینیه! یعنی خلق و خوی رفتاری اونها هم در انتخاب شرایط زندگی و مبارزه دخیل هست!
در مورد اخرهم حرف شما رو من هم قبول دارم که اقدام بر طبق برایند نظر مردم باشه ولی در اسلام نظر اکثریت حجت نیست! و این یک مشکل بسیار جدیه!! (3085492) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۸:۲۱:۱۲
خلق وخوی تمام معصومین علیهم السلام خداییست ومعصوم علیه السلام در هر زمان بهترین تصمیم را اتخاذ میکند یعنی شما قائل به این هستید که اگر امام حسین به جای امام حسن (علیهما السلام )بودند با معاویه ملعون میجنگید؟حال انکه 9 سال امامت حضرت سید الشهدا در زمان معاویه بود و حضرت در این 9 سال همان رویه را در پیش گرفتند تا بعد از معاویه وبا تغییر شرایط روش برخورد امام هم تغییر کرد (3085808) (alef-17)
 
مهندس جنت شهري
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۰:۳۴:۴۹
نويسنده محترم مدتي غايب بود گفتيم رفته در افكار تهاجميش به يك گروه تفكر كند ولي زهي خيال باطل ..ايشان از گروهي است كه فكر ميكند همه بايد مثل سيالات باشند و در قالبي كه ايشان اماده كرده شكل بگيرند ..باز هم زهي خيال باطل...ايشان حتي به صراحت به صلح امام حمله كرده و انرا صلح تحميلي خوانده و جايگاه عصمت امام را با اين تشكيك كرده ..ايشان افاضه كلام كرده و ميگويند بايد از صلح امام عبرت گرفت...مگر امام معصوم اشتباهي كرده كه ما عبرت بگيريم..مگر صلح امام با قيام عاشورا در روايات در يك خط مقايسه نشده...چرا روايات و تاريخ اسلام را ميخواهيد با ظرف محدود خودتان شكل دهيد...چرا با اشاره به كلام مولا كه فرمود براي قصاص من بايد يك نفر قصاص شود نتيجه دلخواه ميگيريد..ايا شماها نبوديد و نيستيد كه با اشتباه يك اصلاح طلب بنا به فرض هر كس در دنيا خود را اصلاح طلب معرفي ميكرد ميخواستيد گردن بزنيد...اينقدر براي منكوب كردن يك گروه اسمون ريسمون نبافيد....اينقدر متر دين را با متر خودتان همانند ندانيد كه تفاوت از زمين تا اسمان است...براي انتقاد سازنده بايد ديدي باز و دلي صاف داشت كه شما نداريد ..همان بهتر كه افرادي مثل شما در سايتي ديگر داستانسرايي كند مثل رجا نيوز.. (3084304) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۲۰:۴۲:۱۳
با شما موافقم. اما اين نكته كه نويسنده محترم گفته كه صلح امام حسن تحميلي بود را قبول دارم او امام حسن را زير سوْال نبرده بلكه اطرافيان را زير سوْال برده و خواسته از ان عبرت بگيريم. هر چند با كليات نظر نويسنده موافق نيستم. چون خود ايشان هم از همان روش أمثال گنجي برأي منكوب كردن مخالفان استفاده مي كند و تاريخ اسلام را به نفع خود تفسير مي كند. (3086136) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۲۲:۳۰:۴۲
ما هم فکر کردیم ایشاتن رفته تجدید نظر کند اما مثل اینکه مرغ یک پا دارد. (3086338) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۰۹:۴۶:۴۲
آقای جنت شهری

متوجه الگو و عبرت و تفاوت هایش نیست؛ گاهی ممکن است معصوم مجبور به یک کار شود؛ مثل امام علی که مجبور شد در برابر توهین به همسرش سکوت کند یا مالک را از درب خیمه ی معاویه برگرداند... این ها ربطی به زیر سوال بردن عصمت امامان ندارد. فرد معصوم هم حسب شرایط تصمیم می گیرد (3087044) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۰:۳۸:۵۳
مقاله درستی است و گوینده آن حرف های ابزاری سطحی نگر،انسان بی سواد متعقل نماست نه مزدور،یا سیاست مدارآگاه مزدور اجنبی، ازدو حال خارج نیست اما چون نمی دانیم بین این دو گزینه مانده ایم (3084315) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۰:۴۱:۳۴
خیلی عالی و مستدل بود از نویسنده محترم کمال تشکر رو دارم که به زیبایی هرچه تمام تر ضعف این قبیل گفتارها که صبغه سیاسی داره رو به روشنی تبیین کردند. (3084319) (alef-17)
 
مودی
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۰:۴۵:۲۳
حرف حساب جواب ندارد. تحلیل واقعا درست و دقیقی بود .قابل توجه اقایون سیاسیون .... البته متاسفانه هر دو جناح سیاست ایران از این ابزار تاکنون استفاده نابجا کرده اند.... (3084331) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۲۲:۳۱:۰۸
خب پس چرا این همه جواب داده شده بهش؟؟؟ (3086342) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۰:۵۱:۱۴
این هرمونوتیکو شاهین 5سال پیش تو شعرش گفته بود شما الان بهش رسیدین! (3084342) (alef-17)
 
ح.ق
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۰:۵۳:۴۵
این گونه تفاسیر تا زمانی که سیاست دینی وجود دارد، دیده خواهد شد. در چنین رویکردهای سیاسی، دین ابزار حکومت ها و سیاست ورزان قرار می گیرد. مردمی که با وعده های دینی و شور مذهبی، در روزها و سال های ابتدایی به راحتی با تفاسیر و سخنان دینی و تاویل ها و تطبیق هایی که با اصل دین صورت می گیرد، به راحتی به حرکت در می آیند ولی با گذر زمان، وقتی که این دست تفاسیر را از زبان افراد مختلف می شنوند، کم کم به این نتیجه می رسند که این دینورزی فقط ابزاری برای اصحاب قدرت است.در کشورها و حکومت هایی که به جای قوانین قاطع، از اخلاق و ایدئولوژی و دین برای پیشبردن کشور دم می زنند، طبیعی است که افراد زیادی پیدا شوند که بخواهند با استفاده از تفسیرهای دینی به مطامع خود برسند. البته که بهترین نتیجه این نوع سیاست ورزی، دور شدن مردم از دین خواهد بود؛ چرا که به دلیل قدرت طلبی یک عده از صاحب منصبان و عدم معصومیت حاکمان، این نوع حکومت بعید است بتوانند دنیای مردم را آباد کنند و البته که این عدم آباد شدن دنیا، به مرور زمان، آخرت مردم را نیز تحت تاثیر قرار می دهد (3084344) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۰:۵۹:۲۱
دولت کنونی حسابگرانه و بر اساس سود و زیان می اندیشد به مسائل همچون بازی نگاه می کند و نظریه بازی های جان نش و اینکه باید به بهینه ترین نقطه تعادل دست بافت. اصلا بر اساس اعتقادات عمل نمی کند اما برای رضای بخش مذهبی جامعه همانطور که نویسنده گرامی می فرمایند می کوشد تا تفسیری از وقابع دینی ارائه دهد و بگوید بله ما بر اساس این تفسیر این کار را کردیم. یعنی همانطور که نویسنده می گوید اعضای دولت اول کار خود را انجام می دهند بعد تفسیرسازی مناسب را ارائه می دهند. این کار را هم اولین بار محمود احمدی نژاد باب کرد و به بقیه سیاسیون یاد داد که چطور لایی بکشند. (3084355) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۶:۴۷:۱۳
لایی رو خوب اومدید. وقتی حاکمیت ایده لوژیک باشد دولتها برای رسیدن به اهداف خود لایی می کشند. (3085529) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۰۲:۵۹:۰۴
من هم موافقم که دولت کنونی بر اساس اعتقادات کار نمی کند نه اعتقادات مذهبی و نه اعتقادات انسانی (چون حقوق بشر، آزادی و ...) کلا ... بند بازی را خوب بلدند. یعنی ایشان بندبازی می کنند تا سیستم را به بهترین حالت تعادل ممکن (از لحاظ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ببرند). برای همین آنجا که دارند تفسیر دینی می کنند برای توجیه آن است که چرا روی بند به سمت چپ متمایل شده اند. آنجا که دفاع از آزادی بیان و حقوق شهروندی و ... می کنند برای توجیه آن است که چرا روی بند به سمت راست متمایل شده اند. آخر مردم متوجه این نیستند که بندباز برای آنکه از این سر بند به آن سر برسد لازم است گاهی حود را به چپ و گاهی خود را به راست متمایل کند. مردم بنابر نوع اعتقادات خود طرفدار یک فرد می شوند و انتظار دارند که او مطابق با اعتقادات و باورهای آنها عمل کند. این سبب می شود که تفسیرسازی یک عمل مهم در ایران شود (3086707) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۱:۱۲:۵۵
استفاده از ترکیب هرمنوتیک سیاسی ، اشکال روش شناختی دارد لطفا تجدید نظر کنید (3084397) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۱:۱۵:۵۸
سرکا حاج خانم
من هم با ما به ازا سازی های تاریخی موافق نبستم- اما این شاهد آوردن چه از تاریخ اسلام چه از مثلن مشروطه را هم فکران شما باب کردند. انتظار نداشته باش این خوان فقط برای شما گسترده باشد. وقتی شما از تاریخ استفاده ایدئولوژیک می کنی من هم در تاریخ غور میکنم و ممکن است به نتایجی برسم که با گفتمان مورد علاقه شما سازگار نباشد. اینگونه است که کتاب آقای مدرسی در باب تاریخ شیعه / اقای ترکاشوند در باره حجاب و .... دربین قشر تحصیلکره دست به دست می شود.
طبیعی است که مردم در باره تاریخ اسلام کنجکاو شوند و متوجه قرائت های متفاوت شوند . (3084404) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۱:۳۰:۰۵
بهتر است خانم آسوریار قبل از آن که در باب هرمنوتیک سخن برانید و به توسل به آن اغراض سیاسی خود را دنبال کنید، یکی دو کتاب در باب هرمنوتیک بخوانید تا آن گاه مهملاتتان را به اسم هرمنوتیک به خورد جماعتی که نه چیزی از هرمنوتیک می دانند و نه اساسا باید بدانند که حوزه کاری شان نیست؟؟ (3084453) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۳:۳۸:۰۷
استفاده از کلمات پر طمطراق نشان می دهد که مثلا من خیلی می فهمم. اتفاقا جالب است که تعداد زیادی از خواننده های سایت به این کاربرد غلط و (خدای نکرده) از روی فخر فروشی و خود-عالم-پنداری اشاره کرده اند. آفرین به سایت الف که مخاطبان بسیار فهمیده ای دارد و انسان با خواندن بسیاری از نظرات ایشان به دانسته هایش اضافه می شود.
امیدوارم نویسندگان سایت هم در نظر داشته باشند که مطلبشان توسط چه کسانی خوانده می شود و استاندارد حرفه ای شان را بالانر ببرند. (3084860) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۱:۳۲:۰۹
به جای آن که در حوزه ای که تخصصی ندارید وارد شوید بهنتر است که اول در باب هرمنوتیک خصوصاً هرمنوتیک فلسفی مدرن اندک مطالعه ای داشته باشید تا مهملات خود را به خورد جماعت ندهید؟؟؟؟ (3084464) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۱:۳۷:۰۰
مهملاتی دیگر از خانم آسوریار برای کوبیدن توافق هسته ای؟؟؟ (3084474) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۱:۴۳:۳۶
خانم آسوپار عزيز كه سعي ميكني بهر طريق اصلاح طلبان را بكوبي ميخواهم به جنابعالي ياداوري كنم دوران اصلاحات مردم ايران بهترين رفاه را داشتند والسلام. تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل. (3084494) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۶:۲۴:۳۵
کارنامه هر دو طرف نزد مردمه .... یه نمونش رشد 10 درصدی اقتصاد در مقابل دشد منفی 6 درصدی ... یعنی کی میتونه اینو توجیه کنه ؟؟؟ مگر کسی که کور باشه (3085471) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۲۲:۳۴:۳۴
موافقم
خانم اسوپار میخاد یک فرمول غلط را اثبات کند
خواهر من
این کار شما فقط اتلاف وقت است یه نگاهی به دو معاون اون فردی که ازش حمایت می کردید بیندازید ببینید کجا هستند یه کم تجدید نظر کنید لازم نیست اصلاح طلب باشید بی طرف باشید و به رفاه مردم فکر کنید همین دو کار از شما یه نویسنده دوست داشتنی خواهد ساخت. ارمان و هدفی که شما دارید واقعا برای مردم گران تمام میشود . (3086355) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۲:۲۲:۴۶
با احترام به نویسنده، ایشان را به فهم دوباره واژه هرمنوتیک یا علم تاویل شناسی ارجاع میدهم. ظاهرن قصد ایشان مفهوم تفسیر سیاسی است، در حالی که علم هرمنوتیک خود به تنهایی به معنای روش شناسی تفسیر میباشد، بنابر این ما نمیتوانیم هرمنوتیک سیاسی داشته باشیم، اما تفسیر سیاسی بله. مقایسه هرمنوتیک و تفسیر مانند مقایسه علم دستور زبان و خود زبان است. (3084613) (alef-17)
 
آریابان
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۲:۲۷:۳۲
روزها و شب های دهۀ عاشورا ، که " نماد " های عزاداری رنگارنگ سرور و سالار شهیدان برهمه جای در و دیوار شهر آویخته و نواهای سوزناک نیز از هر کوچه و برزنی به هواست ، ولی متآسفانه " یاد " آن جاودانۀ تاریخ ساز ، با چنین ابعاد و مقیاسی ، مطلقا در رفتارها ، برخورد ها ، ذهن ها و یاد های ما عزاداران بازتابی نیافته و کماکان همان روابط نازیبای میان راننده با راننده ، همسایه با همسایه ، کارمند با ارباب رجوع ، راننده با مسافر ، فروشنده با خریدار و ..... همچون همۀ روز های پیش و پیشتر ، بدون تأثیر پذیری از این فضای معنوی ، جاریست !!!!؛
اگر از کودکان امروز در مورد "عاشورا " بپرسید ، با شنیدن پاسخ های آنان به سادگی و با کمال تآسف در می یابید که در همۀ هنجار ها و نماد های عاشورای حسینی ، "کجرویگری" !!!!! دیده میشود :
از نحوۀ سر و وضع حاضرین در دسته ها (هیکل های بادی بلدینگی و....) ، وضع بینندگان مراسم (که تازه از آرایشگاه !!!! درآمده اند و.....) ، شعر و آهنگ و ملودی نوحه‌خوانی ها (سیستم های صوتی پر قدرت که گوش فلک رو کر میکنه و....) ، منوی تغییریافته و رنگارنگ بجای قیمه-پلوی سنتی امام حسین (انواع حلویات و نوشیدنیها و.....) ، سر و صدا و غوغا و جنب و جوش "شام غریبان" بجای شور و شیدائی و حزن و اندوه شدید و همدلی وهمنوائی با کاروان اسراء و کلبۀ احزان و...... !!!؛
زمانی که "شعار" بجای "شعور" ، "داد" بجای "دید" ، "بینندگی" بجای" "دانندگی"، "یادداشت " بجای "برداشت" ، تکرار "حرف" ها بجای اندیشیدن به "ژرف" ها بنشیند ، همه جا پر شده و می شود از " نماد " های حسین ....... و چقدر خالیست " یاد " حسین ........ ؟!؟!؟!؟!؟!؟ ؛ (3084630) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۲:۳۴:۴۱
1موارد بیشماری در نوشته ایشان طبق معمول محل بحث است که دو مورد را اشاره میکنم.


- "اگر در دوران اصلاحات یک تلاش ماهرانه برای تغییر زیرساخت های فکری مردم ....."

ج - فکر کنم در دوران رفیق شما بیشتر مفاهیم دینی و خصوصا بقیه الله الاعظم مورد سوء استفاده قرار گرفت رواج ادبیات ظهور صغری و تعیین مصادیق و زمان حضور و دیگر موارد بیشمار. اگر کاری که اصلاحات بکند "تلاش ماهرانه" است اعمال رفیق شما چه نام دارد.


2- "طنز تلخ ماجرا در واقعه ی تطبیق صلح امام حسن علیه السلام بر مذاکرات هسته ای ....."

ج- اولا امثال شما بیشتر از این قواعد استفاده فرمودید هنوز استفاده از طلحه و زبیر در پیدا نمودن مصداق برای آنها در ماجرای 88 فراموش نشده

ثانیا همواره تاریخ این کشور اینگونه بوده است. بعنوان فقط یک نمونه شما را ارجاع میدهم به خطبه های ارزنده رهبری پس از پذیرش قطعنامه که مفصلا در خصوص صلح حدیبیه و ابعاد آن مطالبی ارائه فرمودند. (3084656) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۲:۴۹:۱۶
اصلاً مقالهٔ خوبی نبود و تنها دغدغه‌های سیاسی نازل داشت.
اگر قرار باشد همان‌طور که نویسنده گفته است از ابتدا بر اساس نتایج آینده، اخلاق سیاسی و اصول آن را محک بزنیم،‌ اول از همه باید در عقلانیت و صحت رفتارهای ائمه طاهرین شک کرد که خلاف مفروضات نویسنده است.

متاسفانه، تفاوت سیره‌ی نبوی و علوی با فکر و عمل بسیاری از بزرگان ما مشهود و عیان است و به تدبیر مثال‌های نازل و نپخته نمی‌توان آن را توجیه کرد.
این نحوه بیان مطالب و توجیه سیاست‌بازی بازیچه قرار دادن اصول زندگی است.
آقای نویسنده! درست است که به بیان قرآن حیات دنیا بازیچه است اما در برابر حیات آخرت نه در مقام عمل به اصول اخلاقی در زندگی. (3084696) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۲:۵۵:۵۹
نازل رو از تو مطلب خانم آسوپار یاد گرفتی؟ (3084720) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۶:۰۷:۵۵
فکر نمی‌کنم ایرادی داشته باشد اگر خانم آسوپار دغدغه دیگران را نازل می‌داند سوزنی هم به ساختار تفکر خودشان بزنند. بله بنده تعمداً لفظ نازل را استفاده کردم و از حساسیت شما مشخص است که مطلب را خوب گرفته‌اید. (3085409) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۶:۲۱:۱۰
خانم اسوپار دست روی نکته کلیدی گذاشتی که خیلی ها از این راه به نون ونوا رسیدند وپستهای کلیدی
احسنت بر شما که خوب حربه ادمهای ریاکار را شناسایی کردی (3085462) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۶:۱۹:۱۱
مقایسه با طلحه وزبیر را که باب کرد؟ (3085455) (alef-17)
 
س
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۹:۰۹:۱۷
"در دوران اصلاحات یک تلاش ماهرانه برای تغییر زیرساخت های فکری مردم در جریان بود تا زیرکانه بنیان دین باوری مردم را سست کنند"
یکی از فرضهای تحلیلتون بوده!
میشه به جای اینگونه اتهام زنی بی پروا به یک دوران انقلاب، کمی در مورد ریشه های تفکر اسلام ایرانی و ویژگی های خوارج زمان علی(ع) تحقیق کنید؟
التماس دعا (3085926) (alef-17)
 
روح اللله
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۹:۳۶:۲۸
دنیای امروز یک فرق اساسی با دنیای دیروز دارد.در دنیای امروز شعار اصلی این است

مدارا با همه جز دشمنان مدارا


در دنیای دیروز شعار این بود


با موافقان مدارا با مخالفان جنگ یا تبعیض


حال اگر ما با هر تفسیری از گذشته به نفی مدارا در دنیای کنونی رسیدیم بزرگترین ضرر را خود ما میکنیم زیرا تمدن های روبروی ما قوی تر هستند.شما به مباحثات کنگره بر سر برنامه اتمی دقت کنید.راستگرایان افراطی کنگره مدام میگویند چرا باید با کسانی صلح کنیم که تند ترین شعارها را علیه ما میدهند.


خدا خودش این مسئله را به خید بگذراند (3085990) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۲۲:۱۹:۰۸
نويسنده محترم نظر اقاى جنتى بابت رهبر و صدر اسلام كه دو همين امروز و همين سايت مطالعه كن بعدا حمله كن به اصلاح طلبان (3086314) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۲۲:۲۷:۱۶
من اسم نویسنده رو دیدم و مقاله رو نخوندم فقط گفتم خدایا خودت بهمون رحم کن. (3086323) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۲۲:۵۰:۴۷
سیاست بی غرض را باید از خانم اخلاق مدار، یعنی خانم آسوریار آموخت؟؟؟ (3086392) (alef-17)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۱ ۰۲:۲۸:۱۶
خدابا از دست خانم اسوپار و خانم موحد و محسنی به خودت پناه میاریم. (3086690) (alef-17)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.