نظر منتشر شده
۳۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 168345
خطر تعطیلی مدارس غیر دولتی در چند سال آینده
مجید عزیزی، 2 آبان 91
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۵۱
بسیاری از دولتمردان و حاکمان دنیا سیاستگزاری در امر تعلیم و تربیت جامعه را امری حاکمیتی دانسته و اصولا هرنوع تغییر در ساختار کمی و کیفی در امور آموزش و پرورش جامعه را در عنان دولت و حکومت مجاز میدانند. البته این در حالیست که رویکرد اجرایی آموزش و تربیت، امری جدای از سیاستگزاری و تصمیم سازی است. به همین خاطر در اکثر کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه در امر آموزش و پرورش، از توان بخشهای خصوصی در جامعه استفاده میشود.

در ایران با عنایت به اصل ۴۴ قانون اساسی و ضرورت توسعه بخش خصوصی در کشور و درپی قانون تاسیس مدارس غیر دولتی، عملا امکان ورود بخش خصوصی به عرصه اجرایی فعالیتهای تعلیم و تربیت فراهم گردید. طی ۲۰ سال گذشته وزرای مختلف آموزش و پرورش با دیدگاه های کاملا متفاوت، در زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی در آموزش وپرورش سیاستگزاری کرده اند.

تفاوت نگاه و دیدگاه های مختلف وزرا که بعضا با فاصله های بسیار زیاد، در خصوص توسعه این بخش و یا عدم توسعه آن لطمات زیادی به پیکره این مدارس وارد اورده است. این رویکرد در دولت دهم در مقطعی با وزارت آقای علی احمدی سمت و سوی سریع و شدیداً حمایتی پیدا کرد، به طوری که دولت مصمم به واگذاری مدارس به بخش خصوصی وشهرداریها و... شد و حتی در خصوص واگذاری مدارس ایرانی دولت در خارج از کشور به بخش خصوصی چاره اندیشی شد و با یک نگاه صرف درامد – فایده تصمیم به توسعه سریع این بخش گرفته شد. این سرعت و شدت، چالشهای خاص خود را در پی داشت ولی حضور جناب آقای حاج بابایی و تفکر دولتی محض ایشان به یکباره مسیر را تغییر داد. به طوری که از سال گذشته تاکنون تعداد زیادی از مدارس غیر دولتی به تعطیلی کشیده شده و یا زیانهای هنگفتی پرداخت نموده اند.

درست در زمانیکه به دلیل مشکلات تحریم و کمبود ارز و بودجه، کاهش هزینه های دولت و امکان ایجاد سرمایه گذاری بخش خصوصی میبایست در رأس سیاستهای دولت قرار گیرد، متاسفانه در آموزش و پرورش نگاه کاملا برعکس است. که در این راستا به چند نمونه از تصمیم سازیهای مقبابله ای ویا بهتر بگوییم رقابت دولت با بخش خصوصی در آموزش وپرورش اشاره مینمایم .با این نگاه که هیچ بخش خصوصی در ایران قدرت رقابت با دولت را ندارد ومحکوم به فنا خواهد بود.

۱- کاهش نیروهای مامور به مدارس خصوصی که درسیاستهای حمایتی وزرا قبلی وجود داشت، به نحوی که در حال حاضر به حداکثر یک مدیر و یا یک معاون محدود شده است.
۲- دستورالعملهای توسعه ای بدون رعایت اصول توسعه و برنامه ریزی لازم باعث ایجاد رقابتهای کاذب و وجود صندلیهای خالی در مدارس گردیده است. جالب است بدانید تنها در تابستان گذشته نزدیک به ۶۰ مدرسه غیر دولتی در تهران تعطیل شده اند.
۳- توسعه مدارس هیئت امنایی و امکان استفاده قانونی مدارس دولتی از دریافت وجوه قابل توجه از والدین.
۴- توسعه مدارس نمونه دولتی در کلیه مناطق آموزش وپرورش بدون در نظر گرفتن اصل اولیه ایجاد این مدارس که به منظور حمایت دولت از قشر محروم جامعه ودر مناطق محروم طراحی گردیده بود. (این مدارس در شمالی ترین منطق تهران نیز ایجاد وتوسعه یافته اند)
۵- توسعه غیر کارشناسی مدارس تیز هوشان در مناطق مختلف کشور و جذب کاذب دانش آموزان در قالب تیز هوش (درصد نتایج ورود دانش آموزان این مدارس به دانشگاهها در سال تحصیلی جاری و مقایسه با گذشته، روشنگر موارد قابل توجهی است)
۶- عدم مسئولیت پذیری نسبت به درآمدها (شهریه) و هزینه های واحد آموزشی در تدوین بخشنامه ها و دستورالعملها
۷- عدم حمایتهای مالی مناسب در ایجاد تسهیلات مکفی برای خرید و ساخت مدرسه خصوصی به طوری که در چند سال گذشته شاید در شهر بزرگی مانند تهران تسهیلات خرید ارائه شده جهت خرید ملک به اندازه انگشتان یک دست هم عملیاتی نگردیده است.
۸- عملیاتی ننمودن قوانین وضع شده توسط مجلس شورای اسلامی به ویژه صندوق حمایت از مدارس غیر دولتی.
۹- عدم هماهنگی لازم با دستگاههای مالیاتی، بیمه و ادارات کار در جهت تعاریف دقیق و روشن و ایجاد حمایتهای لازم در این موارد.
 
ابوالحسن-ع
۱۳۹۱-۰۸-۰۲ ۲۳:۱۵:۱۷
تا آنجا که ما اطلاع داریم از دوره ی سوم مجلس شورای اسلامی مدارس غیر انتفاعی مطرح شدو یکی از دلایلش که دولتی های وقت در مجلس ارایه می نمودند که سالی یک در صد دانش آموزانی که وضعیت مالی بهتری دارند جذب مدارس غیر انتفاعی شده و دولت برای دانش آموزان این مدارس درآمد سرانه ای پرداخت ننمایدودرعوض درآمد سرانه ی صرفه جویی شده به اعتبارات سرانه دانش آموزان دولتی افزوده شود ولی متاسفانه ما امروز شاهدیم دولت با سیاست های غلط خود که خلاف قانون اساسی است تحت عناوین و روش های مختلف از مردم پول دریافت می نمایند و کسی هم حق ندارد به دولت بگوید بالای چشمت ابروست. (999005) (alef-1)
 
پرویز دهکردی
۱۳۹۱-۰۸-۰۲ ۲۳:۴۶:۳۳
با سلام و احترام ، معلوم نیست چرا این دوستان عزیز میخواهند آموزش دولتی رایگان را که از وظایف اولیه و اساسی دولت است ، خصوصی کنند . در امر آموزش و پرورش نظام طبقاتی بوجود بیاورند. اگر میخواهند مدرسه وقفی و خیریه راه اندازی کنند و آنرا بمردم واگذار کنند که خیلی خوب است و ثواب آخرت هم دارد. ولی اگر دنبال کسب منفعت مادی برای خود هستند ، چرا دنبال کار های تولیدی و اقتصادی نمیروند. عزیزان آن اصل 44 قانون اساسی که به آن استناد میفرمائید ناظر به به فعالیت های اقتصادی است نه آموزش و بهداشت و خدمات عمومی. این رویه دریافت شهریه در مدارس را که به آن معترض هستید همین مدارس غیر دولتی رواج داده اند. وگرنه قانون تکلیف را روشن کرده و دولت را موظف ساخته است که آموزش رایگان برای همه فرزندان کشور فراهم کند.
آخه انصاف است که در این گرانی خورد وخوراک ومعیشت که مردم با آن مواجهند شما هم در صدد چانه زنی برای سود جوئی و منفعت طلبی هر چه بیشتر از جیب والدین بچه ها باشید.؟ باور بفرمائید که اگر شما امتیاز داران مدارس انتفاعی و غیر دولتی و خصوصی و غیره دست از این کار بردارید ودنبال کارهای اقتصادی و تولیدی بروید ، ضمن آنکه خدمتی برای خودتان میکنید و از کارهای مولد اقتصادی زودتر و بیشتر به مال ومنال میرسید ، خدمتی هم به جامعه میکنید که بتواند از دولت خدمات آموزشی کیفی مطالبه نماید.انشالله. (999031) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۸-۰۳ ۱۱:۰۱:۵۸
من به تعبیری بازنشته( بلکه باز ایستاده ) آموزش و پرورش هستم و علاقه مندم که تجربه خود را در آموزش به کار ببندم متاسفانه به جز همین مدارس راهی برای ارائه اندوخته های خود نمی بینم ضمنا جناب آقای دهکردی سرمایه گذاری در امر آموزش (در هر نوعش از مدرسه تا دانشگاه یا حتی آموزش های حرفه ای ) سرمایه گذاری طولانی مدت است و اگر می بینید که امروز بسیاری از مشکلات در این کشور بروز می کند به دلیل عدم سرماگذاری متناسب در دهه های گذشته است . (999697) (alef-1)
 
United States
۱۳۹۱-۰۸-۰۳ ۱۲:۳۴:۳۶
دوست عزیز اداره ورویکرد خصوصی مدارس هیچ تضادی با نگرفتن پول از مردم ندارد . در شکلهای واگذاری مدیریت به بخش خصوصی مدارس به بخش خصوصی واگذار میشود و هزینه های ان را دولت میدهد ولیکن اداره ان به صورت مدیریت خصوصی است . (999929) (alef-4)
 
نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۸-۰۳ ۱۸:۲۸:۲۹
[چرا نمي بينيد در اين مدارس كارهاي بيشتري صورت مي گيرد و موسس موظف است براي جذب بيشتر دانش آموز كارهاي بهتري ارائه كند و براي اينكه قرارداد معلم براي سال آينده تمديد شود تلاش بيشتري نسبت به مدارس دولتي ارائه مي كند؟
خيلي از مدارس دولتي از مدارس غيردولتي الگوبرداري كرده اند .
برگزاري آزمونها ؛ برنامه هاي فوق برنامه آموزش زبان انگليسي و ...
ايجاد اشتغال و كم كردن بار مالي دولت
نگهداري ساختمان و ساخت آن و تهيه تجهيزات
به هر جهت در مدارس غيردولتي كار بيشتري صورت مي گيرد و همه مجبور نيستند اين مدارس را انتخاب كنند .
كسي كه توانايي مالي دارد چه اشكالي دارد بار مالي دولت را كم كند؟
دولت در اين تحريم هاو تنگناها بايد بيشتر حمايت كند.
آيا مدارس چهار شيفت را يادمان رفته؟
آن موقع همين مدارس به كمك دولت آمدند حالا كه خرمان از پل گذشت و با دلارهاي نفتي مدرسه ساختيم و باسياستهاي غلط جمعيتمان كم شد بايد بگوييم ديگه به شما نياز نداريم بفرمائيد پي كارتان؟ اين درست است؟ كدام منطق آن را مي پذيرد؟ (1000672) (alef-4)
 
پرویز دهکردی
۱۳۹۱-۰۸-۰۳ ۰۰:۰۰:۰۹
باسلام، انشالله که چنین بشود و این مدارس خصوصی و انتفاعی که هیچ فایده ای برای نضام آموزشی نداشته و صرفا با مطالبه شهریه های گزاف والدین را دچار مضیقه مالی میکنند برای همیشه تعطیل شوند و صاحبان آنها دنبا فعالیت های تولیدی و اقتصادی بروند و بگذارند دولت با احساس مسئولیت مستقیم به وظیفه قانونی خود که آموزش و پرورش کیفی و رایگان برای تمام فرزندان ملت یکی از مهم ترین واساسی ترین وظایف دولت است عمل کند. (999045) (alef-1)
 
ملا لغطي
۱۳۹۴-۰۳-۰۹ ۰۷:۰۹:۲۳
شما قبل از إظهار نظر در خصوص آموزش و پرورش بهتر نيست كمي روي إملاي كلمات كار كنيد؟ (2924280) (alef-11)
 
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۸-۰۳ ۰۶:۵۱:۲۰
طبق اصول طریح قانون اساسی آموزش رایگان حق ملت و وظیفه دولت است ودولت حق ندارد برای پولدار شدن یک عده به نام آموزش غیردولتی آینده و سرنوشت یک ملت را به مخاطره بیاندازد این ربطی به خصوصی سازی ندارد تبعات آشکار خصوصی سازی بی حدو مرز در درمان آموزش و تغذیه یک جامعه در درازمدت حیات آن را به خطر خواهد انداخت. (999143) (alef-1)
 
United States
۱۳۹۱-۰۸-۰۳ ۱۲:۴۹:۰۵
دوست عزیزم چه خطری؟ ایا خود شما واقعا بررسی عملکرد فعالیت یک دانش اموز را در یک مدرسه دولتی ویک مدرسه خصوصی خوب نموده ای ؟ ایا برای اموزش وتربیت فرزندانمان بین معلم با انگیزه با معلم بدون انگیزه مدارس دولتی فرقی وجود ندارد ؟ ایا بین امار 20 دانش اموزه کلاس با امار 35 دانش اموزه کلاس تفاوتی وجود ندارد؟ ایا بین پاسخگو بودن مدیر در مقابل اولیا با عدم پذیرش مسئولیت به دلایل هزار کمبود در مدارس دولتی تفاوت وجود ندارد؟ و..........
چرا تجربه صدها کشور دنیا در کشور ما خوار وذلیل است؟ (999966) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۸-۰۳ ۰۸:۲۶:۵۴
متاسفانه اين نگاه 0 وصدي باعث شده هرينه مدارس غير انتفاعي بشدت افزايش يافته و قشر متوسط توانائي پرداخت هزينه مدارس فوق را نداشته باشند د صورتي كه اگر دولت مثلا 50 در صد شهريه غير انتفاعي را قبول مي كرد همين اتفاق مي افتاد وفشار بر خانواده ها هم كاهش مي يافت حال جالب اين كه مدارس تيز هوشان هم كه بچه ها بارقابت شديدي به آن وارد مي شوند هم شهريه هاي بالا در يافت نموده وبچه ها ي متوسط به پائين نمي توانند در آنجا در س بخوانند (999216) (alef-1)
 
محسن
۱۳۹۱-۰۸-۰۴ ۱۱:۰۴:۱۳
دولت باید همانند مدارس دولتی از مدارس خصوصی هم حمایت کنه

اما رو چه حسابی 50 شهریه رو دولت تقبل کنه؟ این منو یاد ماجرای ارز 1200 تومنی برای واردات بنز و پورشه میندازه
کسی که به قول شما قشر متوسط یا ضعیفه ، مگه مجبوره بره غیرانتفاعی که بهش فشار بیاد؟

اتفاقا برای حمایت از همین قشر محروم با شما مخالفم ، یعنی واقعا حواستون نیست اون 50 درصد از سرانه دانش آموزان همین قشر پرداخت میشه؟ (1001535) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۸-۰۳ ۰۸:۴۱:۳۰
سلام

البته بدانید مدارس نمونه دولتی هم به شیر بی یال و دم و اشکم تبدیل شده اند.تمام ساعات فوق العاده آنها حذف شده و حتی برای ناهار آنها هم بودجه لازم وجود ندارد.از وزیر آموزش و پرورش سوال کنید برگزاری آزمون ورودی برای مدارس نمونه در حالیکه این مدارس هیچ تفاوتی با مدارس عادی ندارند چه لزومی دارند؟ (999235) (alef-1)
 
United States
۱۳۹۱-۰۸-۰۳ ۰۸:۴۲:۲۲
خطر تعطیلی چی نیستش؟ ما که کاری نمی تونیم بکنیم... اسمشون نمایندگان مجلس تا جای که میدونم... می تونند از وزیر در خواست سوال و پرس بکنند و تلاش کنند بهتر بشه... که نمی کنند... کلا این ها با اصلاح کردن مخالف هستند حتی با اصلاح کردن سیستم آموزشی... انتظار چی رو دارید. ندید با اصلاحات چی کار کردند. هر چی در زمان خاتمی بوجود آمده بود خرابش کردند. (999236) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۰۸-۰۳ ۰۸:۴۹:۳۷
بهترین نیروهای آموزش و پرورش از مدارس دولتی به مدارس غیر دولتی مأمور بشوند، این انصاف است؟؟؟؟

آیا تحریم و .... باید باعث شود که ما از داشتن یک تحصیل رایگان و با کیفیت مناسب برای تمامی اقشار جامعه که تا قبل از دانشگاه براساس ق. اساسی حق ملت است غافل شویم؟؟؟؟ و به تدریج آموزش دولتی را حذف کنیم؟؟؟

حتی در آمریکا هم که به دنبال شعار اقتصاد بازار است در مورد بهداشت و تحصیل این تفکر کاملاً کنترل شده است و دولت وظایف سنگینی دارد!!!! (999254) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۸-۰۳ ۰۸:۵۷:۳۳
متاسفانه سياست های آقای حاجی بابايي نظام آموزش و پروش ايران را به سوی نابودی سوق می دهد
دانش آموزان هر سال بی انگيزه تر و بی سوادتر از سال قبل می باشند
اين دانش آموزان آینده سازان اين مملکت هستند و اگر اين روال ادامه يابد در آینده ای نزديک بايد منتظر چالشهای بسيار ناهنجاری را در بخش های مختلف باشيم

اميدوارم برنامه ريزان و مسئولان تا دير نشده فکری به حال آموزش و پروش و سيستم نمره دهی کيلويي آن بنمايند (999272) (alef-1)
 
محمود
۱۳۹۱-۰۸-۰۳ ۰۹:۱۵:۱۳
با مدارس غير دولتي و پولي نظام آموزشي رايگان مصرح در قانون اساسي به هدف مي رسد و پول نفت بر سر سفره ها ديده مي شود. تبريك عرض ميكنم. (999344) (alef-1)
 
محمد مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۸-۰۳ ۰۹:۳۲:۴۵
سلام
مطلب شما صحیح نیست . کشور آلمان از صنعتی ترین کشور های دنیاست ولی تحصیلات از پایه تا تمامی سطوح دانشگاه مجانیست . حتی برای خارجیان . در بسیاری دیگر از کشور های اروپایی مثل کشورهای دولت رفاه هم آموزش رایگان است . در کشورهایی که آموزش رایگان نیست دانش آموزان ممتاز یا کم بضاعت رایگان است . اگر میخواهید الگو برداری کنید ارز آلمان الگو برداری کنید نه از انگلیس و اگر تفکر شما بر آموزش اینگونه باشد آینده کشور دچار لطمات جبران ناپذیری خواهد شد. (999404) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۰۸-۰۳ ۱۰:۳۸:۳۱
بسیاری از مدارس غیر دولتی(انتفاعی) به محلی برای کسب درامد و تخلف مبدل شده اند و همه ساله با اجحاف های چند میلیونی اولیاء دانش آموزان را در شرایط سخت کشور تحت فشار قرار می دهند.اگرچه آموزس و پرورش همه ساله نرخ های مصوب را دیرهنگام اعلام می دارد لکن کمتر مدرسه ای تابع مقررات تعیین شده بوده و به بهانه های متفاوت به رفتار خلاف خود ادامه می دهند و نظارتی هم وجود ندارد برای مثال دبیرستان دخترانه واقع در منطقه 3 تقاطع میرداماد و اتوبان مدرس با حداقل فضای آموزشی و کلاسهای متراکم و سرویس های ضعیف ,امسال برای پیش دانشگاهی معادل هشت میلیون و هفتصد هزار تومان از اولیاء اخذ نموده و اولیاء را ملزم به امضائ فرم های خالی و سفید می نماید.نرخ مصوب برای پیش دانشگاهی این مدرسه در سال جاری حدود پنج میلیون و نهصد هزار تومان است.بنظر می رسد بجای نگرانی برای ادامه حیات اینگونه مدارس باید نگران عدم نظارت مناسب بود که علاوه بر رتبه بندی اشتباه هیچگونه نظارتی بر وجوه دریافتی نداشته و در جهت رفع مشکل مردم هم اقدامی نمی نماید.شاید زمان آن فرا رسیده که مدارس نمونه مردمی با نظارت بیشتر مجددا احیاء گردد تا مردم از طاعون مدارس انتفاعی خلاص شوند. (999627) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۸-۰۳ ۱۰:۵۰:۴۰
من صاحب امتیاز مدرسه ای غیر دولتی هستم که تعدا دانش آموزان آن از سال 78 تا کنون از 150 نفر به 30 نفر تقلیل یافته با توجه به اینکه من واقعا به موضوع غیر انتفاعی آن توجه داشتم و اکثر ذانش آموزان هم از قشر متوسط به پایین هستن و با تخفیف های ویژه در این مدرسه ادامه تحصیل می دهند اما موضوع جالب انکه من ساختمان مسکونی خودم را به اینکار اخصاص داده ام که اجاره آن بسیار بالاتر از درآمد حاصل از مدرسه است اما شهرداری منطقه اینجاب را وادار به تغیر کاربری از مسکونی به آموزشی نمود وبرای آن هم جریمه ی سنگینی را تعیین کرد در صورتی که طبق بند 4 آیین نامه استقرار مدارس غیر دولتی که به امضاء معاونت ریاست جمهور رسیده استقرار مدارس غیر دولتی در فضاهای با کاربری آموزشی و غیر آموزشی بلا مانع است (نامه شماره 42813/57839 به تاریخ 16/3/89 ریاست جمهوری) (999663) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۸-۰۳ ۱۲:۲۱:۵۰
با مدارس غير انتفاعي در ايران مخالفم اگر در خارج از كشور مدارس غير دولتي به منظور ارتقاء سطح سواد و رشد علم اموزي باشه در ايران منظور از مدارس غير انتفاعي چشم و هم چشمي و تجمل گرايي است ولا غير چون سراغ دارم بچه اي كه 12 سال رو غيرانتفاعي بوده بعد هم دندانپزشكي ازاد قبول شده خب داره ديگه... (999895) (alef-4)
 
احمد
United States
۱۳۹۱-۰۸-۰۳ ۱۲:۳۹:۱۰
الان که بحث افزایش آمار وتشویق رشد جمعیت جزو سیاستهای مهم است ومقام رهبری نیز به ان تاکید داشته اند ایا اموزش وپرورش میتواند رشد پیش بینی شده 10 سال اینده را پاسخگو باشد یا الان مدارس خصوصی را ضعیف میکند و 10 سال اینده دوباره تشویق به سرمایه گذاری ؟
فکر نمیکنید بهتر است از همین حالا ساختارهای ایجاد شده را باید حفظ کنیم؟ (999943) (alef-4)
 
یک معلم
United States
۱۳۹۱-۰۸-۰۳ ۱۲:۴۳:۵۰
براساس گزارش یکی از مسئولان اموزش وپرورش در دولت اقای خاتمی در استان چهار محال بختیار ی مدرسه غیر انتفاعی در ان زمان 250000تومان شهریه میگرفت . در حالیکه سرانه دولت برای یک دانش اموز در همان دوره و همان استان بالاتر از 270000تومان بوده است . چرا دولت همین سرانه را به بخش خصوصی نمیدهد ؟ وانتظاراتش را مطرح کند و اجازه بروز خلاقیتها وابتکارات را به مردم بسپارد ؟ (999952) (alef-4)
 
محمد
United States
۱۳۹۱-۰۸-۰۳ ۱۲:۵۵:۳۲
ما یک گروه فرهنگی هستیم که با عشق وعلاقه سرمایه زندگی خود را اعم از مادی ومعنوی برای خدمت به تعلیم وتربیت در طبق اخلاص وارد کردیم ولی متاسفانه سیاستهای غلط ونادرست در برنامه ریزیهای توسعه ای کاملا مارا سرخورده وناامید کرد (999989) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۸-۰۳ ۱۳:۱۹:۳۰
هرکه خربزه خورد پای لغزش هم مینشیند. ثانیاً فردی که عنوان کرده شهریه هشت میلیون و هفتصد هزار تومانی را، واقعاً بنده دارم دیوانه میشوم از عدالت جاری و ساری تو این مملکت گل و بلبل؟. (1000051) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۸-۰۳ ۱۵:۵۲:۵۹
با سلام

استاد دانشگاه با حدودا 20 سال سابقه در امر آموزش عالي و 15 سال تحصيل در آمريكا-كانادا و اروپا هستم اينها را گفتم كه حداقل بتوانم اظهار نظر كارشناسي داشته باشم

ياد گرفته ام كه بهترين راه شروع و آموزش يك موضوع ارائه سئوال است بنابراين چند سئوال مطرح مي كنم:

1- اولا از كساني كه دائما اين نكته را مطرح مي كنند كه در كشور هاي پيشرفته و يا توسعه يافته بخش خصوصي سهم قابل توجه اي در آموزش تا مرحله متوسطه را دارد خواهش مي كنم حداقل نام 2 الي 3 كشور با ميزان سهم بخش خصوصي را ذكر نمايند؟

2- به نظر شما جدايي طبقاتي و تبعيض از كجا و با چه سياستي در يك كشور آغاز مي شود؟

3- زير ساخت اساسي جوانان اين مرز و بوم چيست؟

4- چند درصد از افرادي كه مجوز تاسيس مدارس غير انتفاعي را گرفته اند بدنبال استفاده از فرصت اقتصادي تاسيس اين مدارس و استفاده از رانت در تاسيس اين مدارس به خصوص در تهران نبوده اند و اصلا هيئت امنا و موسس اين مدارس چه كساني و با چه ارتباطي با حوزه قدرت و سياست هستد؟

5- آيا آموزش در كشور طبقاتي شده است ياخير؟

6- آيا اطلاعي از هزينه آموزش ابتدايي تا دبيرستان براي خانواده در كشوري كه اساس سيستم مديريت آن سرمايه داري است(آمريكا) داريد؟

7- وظايف دولت و يا دولت ها چيست؟

زياد وقت گزافه گويي ندارم اما بايد اشااره كنم متاسفانه حتي در دوره ستم شاهي هم آموزش رايگان جزء حقوق اوليه جوانان و نوجوانان بوده و اين راهي كه دولت مردان ما بخصوص از زمان رياست جمهوري جناب آقاي هاشمي دنبال نموده اند و در دولت آقاي خاتمي و احمدي نژاد ادامه يافته در راستاي منافع ملي، و انقلابي اين مرز و بوم نيست و نخواهد بود.
اين روند در خصوصي سازي آموزش بايستي اصلاح گردد و آموزش حداقل تا دبيرستان به صورت يكسان جزئ حقوق هر ايراني قرار گيرد.

هر چند كه بايستي بازنگري كامل نيز در خصوصي سازي آموزش عالي گردد، (1000407) (alef-4)
 
آزاد بخت
۱۳۹۲-۰۱-۱۶ ۲۳:۲۷:۰۷
دوست عزیز شما هنوز نمیدانید درصد دانش آموزان مدارس غیر دولتی کشورهای اروپایی وکشورهای پشرفته چند برابر کشور ماست اگر می خواهید کتاب چهل شاخص آموزشی از 20کشور جهان تالیف دکتر محرم نقی زاده را مطالعه بفرمایید. (1218814) (alef-13)
 
ولی یک دانش اموز
۱۳۹۱-۰۸-۰۳ ۱۶:۵۸:۰۴
اجازه دادن به بخش خصوصی جهت ورود به عرصه اموزشی در هر کشوری بستگی به توانایی دولتها دارد .در ایران که تمام بخشهای دولتی پایین ترین بهره وری را دارند اگر همه بخش اموزش را هم به بخش خصوصی واگذار کنند مملکت ضرری نمی کند .به عنوان نمونه در ازمونهایی که خود اموزش و پرورش برگزار میکند سال گذشته میانگین نمره ریاضی دانش اموزان استان تهران که سرامد همه استانها ست در دوره راهنمایی زیر ۹ بوده است در حالیکه میانگین مدرسه فرزند من که یک مدرسه غیز انتفاعی خوب است ۱۶بوده است .این در حالیست که مساحت مدرسه فرزند من حد اکثر یک ششم مدارس دولتی منطقه است .به این میگویند بهره وری . (1000561) (alef-4)
 
فرهنگی
۱۳۹۱-۰۸-۰۳ ۲۰:۲۱:۵۶
نظام آموزشی فعلی ما یک نظام آزمایشی است و دانش آموزان و معلمان هم ابزار و وسایل این ازمایشگاه شده اند مشکلات بسیار زیاد است خیلی بیشتر از تعطیلی مدارس انتفاعی مسئله این است که امروز معلم هیچ اختیاری در کلاس ندارد و آخر سال هم باید به همه نمره بدهد و گرنه توبیخ و............ همه باید قبول شوند. در این حالت حتی بهترین دانش آموزان هم میل و رغبتی به یادگیری ندارند و میدانند که در پایان سال با تنبل ترین دانش آموز کلاس یکی هستند . حال خودتان قضاوت کنید آینده سازان این کشور چگونه به مدارج عالی دست خواهند یافت و با چه معلوماتی؟ (1000861) (alef-4)
 
علی
Latvia
۱۳۹۱-۰۸-۰۳ ۲۱:۳۳:۰۲
به عنوان یک فرهنگی متاسفانه غربال کردن دانش آموزان تحت عناوین مختلف کار اشتباهی بود که صورت گرفت مانند بسیاری از کارهای دیگر مثل برداشتن نمره وکیفی کردن به اصطلاح خودشان که باعث از بین بردن انگیزه در دانش آموزان میشود (1000948) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۸-۰۴ ۲۳:۱۸:۲۲
متن بسیار جالب است
من خودم یک معلم هستم در بخش خصوصی کار می کنم
اداره کل آموزش و پرورش با فشار بسیار زیاد به مدارس غیردولتی سعی در تعطیلی این مدارس با زور و تبعیض و ندادن مجموز راه اندازی و فرستادن تعزیرات و برخوردهای غیر آموزشی می نماید
واقعن نگاه دولتی وزیر وجود دارد
حداثل از بخش خصوصی حمایت نم ی شود به آن لطمه نزنید (1002293) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۸-۰۴ ۲۳:۲۴:۲۲
مردم بهترین قاضی اند
هر کسی مدرسه ای خوب را انتخاب می کند که بهترین خدمات را به اندازه وسعش در اختیار آن افراد قرار دهد.
اگر من می خواهم فرزندم در شرایط خوب بسر برد و می دانم که دولت نمی تواند این کار را انچام دهد
ایا خوب است که به امید دولت بمانم که تا فضایی در اختیار من بگذارد
حریص نباشیم
خوب برویم تحقیق کنیم
مدرسه ای را با شرایط خودمان و هزینه های متناسب با بودجه خودمان انتخاب کنیم (1002298) (alef-4)
 
عادل
United States
۱۳۹۱-۰۸-۰۵ ۰۹:۰۴:۲۶
به باور من مدارس خصوصی ( با نام غیر انتفاعی که به هیچ وجه گویای فلسفه وجودی این نوع از مدارس نیست) به سویی میروند که مدارس خصوصی در کشورهایی مانند بنگلادش رفته اند چون به تعدا بسیار و با کیفیت پایین ( اکثرا در سطحی پایین تر از میانگین کیفی مدارس دولتی) گردانده میشوند. نه از نظر مدیریتی و نه آموزشی و نه پرورشی در وضعیت مطلوب نیستند.در اغلب موارد جائی برای بلند پروازیهای افراد عادی وابسته به آموزش و پرورش می باشند. نه جائی برای آموزش بهتر فرزندان ایران.چون استاندارد تعریف شده ای که مورد تائید اندیشمندان فن باشد در مورد آنان به کار گرفته نشده و وزارت آموزش و پرورش نیز که متولی نظارت بر آنان است به همین کیفیت بسیار پایین در آنها بسنده نموده و مدیران این مدارس نیز به علت پایین بودن مبلغ شهریه انگیزه ای برای بهبود وضعیت ندارند. متاسفانه اکثر مردم ایران توان اقتصادی تامین بودجه کافی برای پرداخت شهریه مدارس واقعی حصوصی با سطح بالا را ندارند و فقط به همین دلخوشند که فرزندانشان در مدارس دولتی تحصیل نمی کنند. (1002447) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۸-۰۵ ۰۹:۱۰:۲۴
متاسفانه. بيشنر كسانى كه با ديد انتقادى و منفى مدارس غير دولتى را زير سؤال برده اند به ناحق و نادرست إظهار نظر كرده اند و من إز جمله كسانى هستم كه خواستم نتيجه سألها تجربه ام را كه در تدريس مقاطع مختلف أموزشى و فعاليتهاى اداري كسب كرده بودم خالصانه در طبق إخلاص و در خدمت بچه هاى اىن كشور به كار ببرم و با صرف تمام اندوخته هاى تمام دوران زندگى به تأسيس مدرسه پرداختم و با ايجاد شغل براى تعدادى جوانان با استعداد و شايسته محيطى مناسب براى بروز خلاقيت فرآهم نمودم كه نه تنها إجحاف و إجباري. در أخذ شهريه و پول أضافه نبوده و حتي فرصتي براى تعدادى دانش أموز بي بضاعة و كم بضاعت فرآهم شد كه أكتون نتيجه أن مستند و قابل مشاهده است و حالا با شرائط. موجود و با تعطيل مدرسه حد اقل چند بيكار به جمع بيكار ان تحصيل كرده أضافه مي شود و تجربه هاي با ارزشى عاطل و باطل مي ماند ٠ تأسيس مدارس غير دولتى با اين هدف بوده كه براى إفرادي كه حاضرند براى تحصيل فرزندانشان هزينه نما يند و وضعيت مالي مناسبي هم دارند و إجباري براى ورود همه افراد و ثبت نام فرزندانشان در اين مدارس نبوده است و اگر متاسفانه عده اي براي چشم و چشمى أقدام به چنين كاري مي كنند و بعد هم اعتراض مي كنند كه چرا أموزش و پرورش هزينه دارد مشكل ديگري است كه أن را به پائ. مدارس غير دولتي نبايد نوشت ٠ (1002449) (alef-4)
 
حسینی الموتی
۱۳۹۲-۰۱-۱۶ ۲۳:۱۷:۴۰
با سلام ، اینجانب یک فرهنگی هستم از آنجایی که خودم در مدراس دولتی تحصیل کردم اما تا زمانیکه کلاس کنکور نرفته بودم امکان قبول شدم برایم در دانشگاه دولتی ورشته دلخواهم غیر ممکن بود ولی بعد ازیکسال پشت کنکور ماندن در سال 1371 سال بعد باشرکت در کلاسهای کنکور در رشته مکانیک شهید رجایی (لویزان )قبول شوم به مدارس غیر دولتی ومراکز آموزشی غیر دولتی امید وار شدم ، زیرا مطمعنم اگر مراکز غیر دولتی تاسیس نمی شد مدارس دولتی فقط در حد آموزش الفبا وجدول ضرب بسنده می کردند.همچنان که در آموزش زبانهای خارجه نا توانند.فرزندم را تا پایه سوم ابتدایی مدرسه دولتی فرستادم خیلی پشیمان شدم اما اکنون که ششم ابتدایی است و سه سال است فرستادم یک مدرسه غیر دولتی هم از اژآموزش رضایت کامل دارم وهم از برخورد اولیای مدرسه اگر پول داشتم تا دیپلم میفرستادم مدرسه غیر دولتی (حتی تیزهوشان هم نمی فرستادم). فقط از دولت مردان محترم می خواهم به کسانی که در مدارس غیر دولتی درس می خوانند به چشم بیگانه یا افراد سرمایه دار نگاه نکنند زیرا خیلی از ما اولیا از آموزش مدارس دولتی رضایت نداریم وفرزندانمان تنها سرمایه های زندگی مان می باشند. (1218799) (alef-13)
 
م ٠ع
۱۳۹۴-۰۸-۱۴ ۱۳:۴۰:۱۵
إظهار نظر در باره موضوع را به كساني واگذار كنيد كه به نوعي با موضوع مرتبط بوده اند أوليا و دانش اموزان ودبيران و معلمين و مؤسسين وكارشناسان آموزش و پرورش و ٠٠٠٠٠٠و بدون غرض موضوع را بررسي كنيد ان وقت تصديق خواهيد كرد مدارس غير دولتي چه خدمتي به جامعه دانش آموزشي و به فرهنگ ما نموده اند و من به عنوان يك مؤسس در مقابل خداي خود سربلندم كه با همه سختيها چه خدمتي به جامعه ام كرده ام و به إظهار نظر هاي إحساسي و مغرضانه وقعي نمي گزارم كه خدا بهترين داور است و اجر ما با اوست (3301418) (alef-11)
 
حمزه
۱۳۹۴-۱۱-۲۵ ۱۹:۴۴:۲۵
با سلام خدمت شما و خسته نباشید که اینقد زحمت میکشید
خواهش میکنم در موردمشکلات دبیران آزاد غیر انتفاعی گزارشی تهیه کنید
خیلی خنده داره که در آزمون استخدامی ما سهمیه نداریم اما فرزندان فرهنگیان سهمیه دارن
مگر ما را جز دبیران حساب نمیکنند؟
بیمه نمیشویم
حقوقمان از 300هزار تومان تجاوز نمیکند
انواع توهینها را متحمل میشویم ب امید استخدام
اینها فاجعه نیست؟
بنده کارشناس ارشد شیمی 5 روز در هفته تدریس میکنم و بدون بیمه و با ماهی 290هزار تمن
خودتان بگویید با دو بچه و بدون خانه به کجا پناه ببرم؟ (3544155) (alef-13)
 
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۲:۰۶:۵۶
مسلماً هر کسی راجع به خصوصی سازی آموزش وپرورش از منظر خود به این قضیه نگاه میکند ولی اگر کمی منصف باشیم حتماً درجمع مراکز غیردولتی افرادی باانگیزه آموزشی و اهداف عالی پرورشی نیز وجود دارند که صددرصد در کنار اهداف قابل تقدیر آموزشی برای ادامه کار منافع مالی نیز طبعاً مورد توجه انان نیز مانند تمام اقشار جامه میباشد که حق مسئولین مراکز غیردولتی هم هست که درصورتیکه واقعاً برای آموزش فرزندان این مرز وبوم حتی درقبال دریافت وجه زحمت میکشند از منافع مالی نیز برخوردارباشند و همچنین عکس قضیه همانطور که همه میدانیم در مراکز دولتی مانیز افرادی بدون تعهد واخلاق مشغول به کارند که برحسب وظیفه گذران عمرمیکنند و به هیچ عنوان آینده تحصیلی فرزندان مردم برایشان کوچکترین اهمیتی ندارد پس ای کاش بجای جنگیدن برسر این موضوع به جامعه ای برسیم که هر کس در هر مقامی که هست وظیفه خود را در همان مسئولیت که در قبال آن حقوق و حق الزحمه دریافت میکند تمام و کمال انجام دهد .خواه در مراکز دولتی یا غیردولتی بنابراین مراکز غیردولتی که با وجود اوضاع اقتصادی نه چندان مطلوب والدین به تعطیلی کشیده نشده و ادامه حیات داده اند مسلماً مراکزی هستند که توانسته اند باتلاش رضایت والدین را جلب نموده و به کارخود ادامه دهند . (3863899) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.