کد مطلب: 389403
مصوبه ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی باطل شد/ خودروهای توقیف شده در گمرک آزاد شدند
بخش اقتصادی الف، ۱۶ شهریور ۹۵
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۵۱
دیوان عدالت اداری، مصوبه شهریور ۹۳ دولت مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی را باطل کرد. بر این اساس واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی مجاز است.
به گزارش فارس،در پی تأکید سیاستهای کلان بر منع واردات کالاهای لوکس، مصوبهای در مورد ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی صادر شده بود، اما این مصوبه با ابهاماتی مواجه شده و امروز در جلسه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری باطل شد.
پیش از ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی، برخی افراد مانند جانبازان و نخبگان میتوانستند از سهمیه واردات این خودروها برخوردار شوند که بر این اساس برخی نسبت به واردات اقدام کرده بودند،اما به دلیل مصوبه دولت، خودروهای آنها در گمرک توقیف شده بود و امکان ترخیص نداشت.
بر این اساس شکایاتی از سوی برخی افراد مطرح شده بود که در نهایت دیوان عدالت اداری رأی بر ابطال مصوبه دولت داد. توجیه مطرح در مورد ابطال این مصوبه آن است که حجم موتور دلیلی بر لوکس بودن خودرو نیست و ممکن است خودرویی با حجم موتور پایینتر از ۲۵۰۰ سیسی تولید شود اما از نظر آپشنهای موجود در حد خودروی لوکس به حساب آید.
دیوان عدالت اداری امروز با ۵۷ رأی، مصوبه دولت مبنی بر منع واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی را ابطال کرد و این رأی دیوان از زمان تصویب مصوبه دولت قابل اعمال است.
طبق رأی امروز دیوان عدالت اداری، خودروهای توقیف شده در گمرک باید آزاد شوند و همچنین از این پس واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی آزاد خواهد بود. این رأی دیوان عدالت اداری برای همه سازمانها لازمالاجرا است و تصویب ممنوعیت واردات این نوع خودروها توسط دولت مغایر با قانون تلقی شده است.
نوبخت سخنگوی دولت ۱۹ شهریور ۹۳ اعلام کرد که دولت واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی را ممنوع کرد.
کلمات کلیدی : خودروهای لوکس+خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی
دولت سرمایه دارها ! (3923267) (alef-13)
عزیز دل برادر چه ربطی به دولت دارد. دیوان عدالت در دولت نیست که؟! اینها مصوبه دولت رو لغو کردند تا خودروهاشون رو بیارن تو احتمالا یکی دو هفته دیگه بسرعت دوباره ممنوعش می کنن تا دست زیاد نشه!!!!!!! (3923367) (alef-13)
الان چه ربطی به دولت داشت؟ دیوان عدالت اداری میدونی چیه؟ (3923441) (alef-3)
وکیل الدوله !!
شریک الدوله !!
... و اینک دیوان الدوله !! (3923795) (alef-13)
عزیز دل اون قانون 2500 سی سی بیشتر شبیه جک و مایه آبروزیزی بود، اصلا حجم موتور ملاک نیست، چه بسیار ماشین هایی که کمتر از 2500 هستن و هم آلودگی بیشتری دارن و هم مصرف بالاتر و ماشین های بیشتر از 2500 که هیبرید هم هستن و اتفاقا خیلی کم مصرفتر هستن. (3923523) (alef-13)
اون وقت میگن کم سواد بهشون بر میخورد
دیوان عدالت ادازی زیر مجموعه قوه قضاییه هست (3923586) (alef-13)
خوبه حالا خود دولت روحانی ممنوع کرده دیوان عدالت اداری لغو کرده نه دولت (3923668) (alef-13)
خود روی لوکس در دنیا بر مبنای قیمت شناسایی می شود نه بر مبنای مصرف .با مصوبه ممنوعیت ورود خودرو بالای ۲۵۰۰سی سی بیشتر خودروهای ون که موتور بیشتر از ۲۵۰۰سی سی دارند عملا از چرخه واردات حذف شدند در حال که خورو ون یک خودرو تجاری هست و برای باربری و مسافر کشی استفاده می شود که با این قانون وارداتش ممنوع شده بود ولی خود روی bmw i8وارداتش ازاد بود .دست قضات دیوان درد نکند که این مصوبه غیر عادلانه لغو کردند .اگر هم دولت می خواهد خودروهای لوکس وارد نشود باید مصوبه اینطور باید باشد ورود خود روهای سواری سدان و هاچبک با قیمت فوب بالای ۵۰هزار دلار ممنوع شود که ارزبری بیشتری دارند و در دوران اقتصاد مقاومتی میشود همچو خودرویی را سوار نشد نه خوروی های ون که کاربری تجاری دارند (3923283) (alef-13)
آخ جون برم یه خودروی غیر لوکس ارزون قیمت ۳۰۰۰ هزار سی سی بخرم حدود یه میلیارد براش کنار گذاشتم خوبه که لوکس نیستش!!!! دست برادرا درد نکنه به فکر محرومین هستند !!!! (3923371) (alef-13)
در هنگام قانونگذاری زیاد پیش میآید که استثنائات را هم بیان میکنند
میتوانستند در تبصره ای استثناء را بیاورند (3923685) (alef-13)
و این بازی همیشه ادامه دارد:
1- اول واردات را ممنوع میکنید
2- آنها را از وارد کنندگان جز با قیمت های پائین میخرید
3- بعد واردات را آزاد میکنید
4- آخ که چه سودی میکنید!!!!!!!!!! (3923293) (alef-13)
نمیدونم نیت دیوان عدالت اداری در این خصوص چی بوده ولی هر چی بوده بلاخره یکی پیدا شد جلوی این مصوبه پراشکال رو بگیره. ممنون (3923306) (alef-13)
دوست عزیز گیرم این مصوبه باطل شد. الان دیگه قانونی نداریم که جلوی ورود خودروهای خارجی لوکس رو به استناد اون بگیریم تا بخودمون بیایم درگیر انتخابات و. ... بعد می بینی یه سال گذشت و یه عده پولدار و رانت خوار هر چی می خواند خودروی لوکس وارد میکنند حالا با هر تعریفی که می خوای از خودروی لوکس داشته باش.
موضوع این مصوبه بحث لوکس بودن نیست. چرا توجه نمی کنید یه عده سهمیه ورود خودروی خارجی اعم از لوکس و غیر لوکس دارند. این مصوبه این امتیاز آنها رو محدود کرده بود اونها هم دادخواست داده بودند دیوان
دیوان محترم هم باطل کرد بدون اینکه به این سوال پاسخ بده چرا باید یه عده تو این مملکت این امتیاز خاص رو داشته باشند هر چند که کار مفیدی رو برای کشور انجام داده باشند؟؟ مگر میشود همه برابر باشیم ولی بعضی برابر تر باشند؟؟؟ حالا که این امتیاز برای این ها وجود داره چرا خودروی زیر 2500 سی سی وارد نمی کنند.؟؟؟ این دوستان خاص که برای تجارت این امتیاز رو که نگرفتند. برای مصرف شخصی بوده حالا خودرو بنز زیر 2500 سی سی سوار شند حتما باید خودرو پورشه بالای 2500 سی سی سوار شند. اینها همه فساد آور است. حذف قانون بدتر از داشتن قانون بد است. دیگه شما خودتون یه مقداری فکر کنید و افسوس بخورید به حال خودتون (3923551) (alef-13)
حجم موتور یا شرکت سازنده نشانه لوکس بودن نیست
میخواید محدودیت به بهانه لوکس بودن بزارید سقف قیمت مشخص کنید
مثلا۵۰۰هزار دلار یا ۴۰۰ هزار دلار یا ... (3923327) (alef-13)
بهترين مصوبه حق ملت و مردم ايران سوار شدن ماشين ها مدرن نه حسرت و تماشا كردن در صفحه سيما ضمنا والله بالله نه پول دارم نه قدرت خريد اين ماشين ها دارم سوء تفاهم نشه با تشكر (3923334) (alef-13)
الودگی هوا ؟!
مصرف بنزین ؟! (3923338) (alef-3)
پس باید جلو اتوبوس BRT را هم بگیرد (3923641) (alef-13)
درسته حجم موتور نمیتونه معیار خوبی باشه ..
بهتر از قیمت استفاده بشه . مثلا امروزه بیشتر خودرو های که وارد میشن ( کره ای یا ژاپنی ) در حد 30 هزار دلار قیمت دارن ..
میشه گفت خودروهای بالاتر از 60 هزار دلار جزو لوکس حساب میشن ... (3923347) (alef-13)
عرض میکنم اگر کسی ثروت حلال داره چرا نباید از اون استفاده کنه. اگر جلوی رانت خواری رو بگیریم و حق رو از ناحق جدا کنیم این کار میشه کار بزرگ. من خودم این ماشین های شیک رو میبینم آدم خیلی هم خوشحال و هیجان زده میشه. اشکالی هم نداره. تصمیم درستی گرفتن. (3923388) (alef-13)
مرتضی
۱۳۹۵-۰۶-۱۶ ۱۷:۵۹:۳۵
در این که خودروی بالای 2500 سی سی حجم موتور خودروی لوکس حساب نمیشه و معیار مناسبی نبود شکی نیست...
اما
دیدین اون ماشینهایی که هفته پیش قرار بود له بشن و آتیش زده بشن چقدر زیبا راه خودشون رو باز کردند...
ببینید اونایی که داشتن ماشین وارد میکردن چقدر دستشون توی همه بخش ها باز هست.
باید قبل از برداشتن حکم عدم ورود خودروی بالای 2500، تکلیف خودروی لوکس رو مشخص کنند.
کاش به نسبت قیمت خودرو مثلا از 30 درصد تا 300 درصد تعرفه میزدن که خودرو های با کیفیت زیر رده 50 ملیون هم توی کشور وارد بشه... (3923391) (alef-13)
مرحبا بر حقوق دانان دیوان عدالت اداری
هنوز حقوق و قانون اعتبار دارد
احسنت (3923410) (alef-13)
اقتصاد نياز به واقع بيني داردوقتي در كشوري كه قيمّت پايه يك اتوموبيل يك سوم قيمّت ان در بازار است يعني معادل دو برابر أرز خروجي از طريق أخذ گمرگي وشماره گذاري و ساير عوارض وارد خزانه ميشود چرا محدويت اعمال شود ؟ لوكس بودن و زيبايي مربوط به طراحي يك خودرو است نه قدرت موتور ان چون با اين استدلال يك كاميون بمراتب لوكستر از يك سوپر اسپرت ميباشد (3923466) (alef-13)
یعنی به نظر شما خودروهای کره ای مثل هیوندا و کیا با قیمت های 15 تا 30 هزار دلار لوکس حساب میشود؟خیر قربان اینگونه نیست و تقریبا در تمام دنیا خودروها با ابشن های زیاد و قیمت مناسب تولید میشود اما اشتباه ما اینست که خودروهای ایرانخودرو و سایپا را که هیچگونه ابشنی ندارند را با ان خودروها مقایسه میکنیم و انوقت معمولی ترین خودروهای انها برایمان لوکس به نظر می ایند. (3923481) (alef-13)
اين ممنوعيت به نفع دلالها شده بود وبس (3923482) (alef-13)
حجم موتور نشانه ای بر لوکس بودن خودرو نیست زیرا که بسیاری از خودروهای کار و مخصوص جاده های خاکی مثل وانت بار و انواع جیپ ( اس یو وی ) باید حجم موتور بالاتری داشته باشند تا بتوانند با تولید گشتاور بالا از مناطق صعب العبور تردد کنند خوب با این مصوبه بیخود امکان واردات یا خرید چنین ماشین هایی از از افرادی که به آنها نیاز ضروری داشتند گرفته شده و اگر هم در بازار داخلی موجود باشد باید مثلا یک ماشین که نهایتش 200 میلیون ارزش دارد را به 700میلیون قیمت بخورد که مثلا حجم موتورش 4000 سی سی هست ولی در واقع یک جیپ ساده یا وانت هست و بسیاری از شرکتهای صنعتی و معدنی و راهسازی و نفتی جهت استفاده در شرایط بسیار سخت و مناطق صعب العبور به آنها نیاز مبرم دارند
اما از سوی دیگر افرادی ماشین های لوکس سواری آنچنانی با موتورهای توربو را به بهانه حجم کم و لوکس نبودن وارد کشور میکنند و با قیمتهای بالای 500 میلیون برای جولان دادن در خیابانهای شهر عرضه میکنند (3923503) (alef-13)
پس معلوم شد وارد کنندگان چقدر قدرت دارند که دولت زورش بهشون نمیرسه
دمشون گرم (3923760) (alef-13)
تعدادی ماشینهای خود اقایونه بعدکه واردشد دوباره مصوبه لغو میشه / (3923794) (alef-13)
الان که داشتم این خبر رو میخوندم و نگاهم به لینک های سمت چپ افتاد و خبری در مورد ناسا و تصویر منتشر شده از فلان کهکشان دیدم، افسوس خوردم، اونها کجا هستن و ما داریم چیکار میکنیم... هنوز اندر خم یک کوچه ایم... (3923899) (alef-11)
بعضی از وانتها و شاسی بلندها واقعا اگر بالای 3000 نباشند کاربردی ندارند این ماشینها برای مکانهای سخت طراحی شده اند و باید قدرت موتوری متناسب با وظیه ذاتی خود داشته باشند (3923967) (alef-11)
خوب خدا رو شكر مشگل ماشين منم حل شد ديگه چه دردى داريم همه چيز بر وفق مراده (3924303) (alef-11)
این خبر تکذیب شد و گفته شد ممنوعیت برای خودروهایی که قبل از ممنوعیت در گمرک ثبت شده اند لغو شده است، نه برای همه خودروها (3924446) (alef-11)
خدا پدرشونو بیامرزه.
چون من موهاوی داشتم 8 سیلندر با حجم حدود 4000 سی سی ولی مصرفش 11 لیتر است و خیلی لوکس هم نیست.
چون هر روز مسیر طولانی رانندگی میکنم لازمش داشتم تا امنیت و راحتی و نرمی داشته باشه. انصافا چند سال آرامش داشتم. (3924979) (alef-11)