توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 300805
چه کسي متولي گارانتي است؟
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۲
گارانتي و خدمات پس از فروش کالاهاي رايانه‎اي چندي است که به بحثي داغ ميان محافل صنف فاوا تبديل شده و اتفاقات اخير در خصوص تدوين پيش‎نويس آيين‎نامه گارانتي و احراز صلاحيت شرکت‎هاي متقاضي، باعث شده تا در صنف دو دستگي ايجاد شود و متقاضيان مجوز گارانتي براي مميزي دچار سردرگمي شوند. اين دو دستگي از جايي شروع شد که اتحاديه صنف فناوران رايانه با ساير تشکل‎ها در خصوص پيش‎نويس آيين‎نامه گارانتي و خدمات پس از فروش به توافق نرسيد و به صورت مجزا با تشکيل کارگروهي، آيين‎نامه‎اي تدوين کرد و در اختيار سازمان حمايت از مصرف‎کنندگان گذاشت. با تاييد مفاد آيين‎نامه توسط سازمان حمايت و ابلاغ آن، اتحاديه فناوران حدود يک ماه پيش در اطلاعيه‎اي از متقاضيان مجوز گارانتي و خدمات پس از فروش کالاهاي رايانه‎اي خواست تا براي احراز صلاحيت و مميزي به اتحاديه مراجعه کنند و همچنين هشدار داد که با گارانتي‎ها و خدمات بدون مجوز برخورد جدي خواهد شد. از طرفي سازمان نظام صنفي رايانه‎اي نيز که از حدود ۶ سال پيش روي بحث خدمات پس از فروش ICT کار کرده بود، با سازمان حمايت از مصرف‎کنندگان براي احراز صلاحيت شرکت‎هاي ارائه دهنده خدمات به توافق رسيد و ۸ مهرماه به طور رسمي از متقاضيان خواست براي مميزي و احراز صلاحيت به سازمان نصر مراجعه کنند. سازمان ادعاي هر تشکل و نهادي مبني بر صدور مجوز ارائه خدمات پس از فروش حوزه ICT را واهي اعلام کرد و دبير نظام صنفي رايانه‎اي ، در نشستي با مديران سازمان حمايت از مصرف‎کنندگان عنوان کرد که شرکت‎هاي متقاضي مجوز گارانتي، تنها بايد اين مجوز را از سازمان حمايت دريافت کنند. وي در اين خصوص تاکيد کرد: نصر تهران به کمک بازوهاي کارشناسي خود و بر اساس بندهاي آيين‎نامه خدمات پس از فروش درخواست شرکت‌هاي عضو سازمان براي دريافت مجوز را بررسي مي‎کند؛ اگر طبق آيين‎نامه خدمات پس از فروش اين شرکت‎ها داراي شرايط لازم باشند تاييديه سازمان در خصوص واجد شرايط بودن متقاضي به سازمان حمايت ارسال مي‎شود. پس از اعلام سازمان نظام صنفي رايانه‎اي مبني بر احراز صلاحيت شرکت‏هاي متقاضي مجوز خدمات پس از فروش، رييس اتحاديه صنف فناوران در واکنشي تند، اين عمل سازمان را خلاف قانون دانست و گفت: در قانون نظام صنفي رايانه‎اي صراحتا اعلام شده است که اتحاديه متولي رصد کردن صنف زير نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت است. وي افزود: سازمان نظام صنفي رايانه‎اي بايد از پديدآورندگان نرم افزار حمايت کند و مسايل مربوط به سخت افزار و به خصوص گارانتي و خدمات پس از فروش محصولات رايانه‎اي به اتحاديه مربوط مي‎شود. اما همچنان اين کشمکش‌ها ادامه دارد و به نوعي باعث سردرگمي شرکت‌ها شده است. اتحاديه صنف فناوران رايانه و سازمان نظام صنفي رايانه‎اي در حالي احراز صلاحيت متقاضيان مجوز گارانتي را حق مسلم خود مي‎دانند که بسياري از شرکت‎هاي فعال در صنف رايانه بلاتکليف مانده‎اند که مدارک خود براي تعيين صلاحيت را به اتحاديه بدهند يا سازمان؟ آنهايي که مدارک‌شان را به اتحاديه داده‎اند تکليفشان چيست؟ آيا بايد دوباره براي احراز صلاحيت به سازمان بروند و يا آنهايي که توسط سازمان احراز صلاحيت مي‎شوند از سوي اتحاديه توبيخ خواهند شد؟ در هر صورت بهتر است اين دو تشکل مهم صنف IT به جاي اينکه رو در روي هم بايستند و قدرت‌شان را به رخ بکشند، به نتيجه‎اي مشترک برسند تا شرکت‎ها از اين سردرگمي در آيند. زيرا در شرايط فعلي تنها اتفاقي که مي‌افتد اين است که وقت و هزينه شرکت‌ها صرف شده و گذشته از بلاتکليفي ضررهاي ديگري هم شامل حالشان مي‌شود.
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.