کد مطلب: 300805
چه کسي متولي گارانتي است؟
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۲
گارانتي و خدمات پس از فروش کالاهاي رايانهاي چندي است که به بحثي داغ ميان محافل صنف فاوا تبديل شده و اتفاقات اخير در خصوص تدوين پيشنويس آييننامه گارانتي و احراز صلاحيت شرکتهاي متقاضي، باعث شده تا در صنف دو دستگي ايجاد شود و متقاضيان مجوز گارانتي براي مميزي دچار سردرگمي شوند. اين دو دستگي از جايي شروع شد که اتحاديه صنف فناوران رايانه با ساير تشکلها در خصوص پيشنويس آييننامه گارانتي و خدمات پس از فروش به توافق نرسيد و به صورت مجزا با تشکيل کارگروهي، آييننامهاي تدوين کرد و در اختيار سازمان حمايت از مصرفکنندگان گذاشت. با تاييد مفاد آييننامه توسط سازمان حمايت و ابلاغ آن، اتحاديه فناوران حدود يک ماه پيش در اطلاعيهاي از متقاضيان مجوز گارانتي و خدمات پس از فروش کالاهاي رايانهاي خواست تا براي احراز صلاحيت و مميزي به اتحاديه مراجعه کنند و همچنين هشدار داد که با گارانتيها و خدمات بدون مجوز برخورد جدي خواهد شد. از طرفي سازمان نظام صنفي رايانهاي نيز که از حدود ۶ سال پيش روي بحث خدمات پس از فروش ICT کار کرده بود، با سازمان حمايت از مصرفکنندگان براي احراز صلاحيت شرکتهاي ارائه دهنده خدمات به توافق رسيد و ۸ مهرماه به طور رسمي از متقاضيان خواست براي مميزي و احراز صلاحيت به سازمان نصر مراجعه کنند. سازمان ادعاي هر تشکل و نهادي مبني بر صدور مجوز ارائه خدمات پس از فروش حوزه ICT را واهي اعلام کرد و دبير نظام صنفي رايانهاي ، در نشستي با مديران سازمان حمايت از مصرفکنندگان عنوان کرد که شرکتهاي متقاضي مجوز گارانتي، تنها بايد اين مجوز را از سازمان حمايت دريافت کنند. وي در اين خصوص تاکيد کرد: نصر تهران به کمک بازوهاي کارشناسي خود و بر اساس بندهاي آييننامه خدمات پس از فروش درخواست شرکتهاي عضو سازمان براي دريافت مجوز را بررسي ميکند؛ اگر طبق آييننامه خدمات پس از فروش اين شرکتها داراي شرايط لازم باشند تاييديه سازمان در خصوص واجد شرايط بودن متقاضي به سازمان حمايت ارسال ميشود. پس از اعلام سازمان نظام صنفي رايانهاي مبني بر احراز صلاحيت شرکتهاي متقاضي مجوز خدمات پس از فروش، رييس اتحاديه صنف فناوران در واکنشي تند، اين عمل سازمان را خلاف قانون دانست و گفت: در قانون نظام صنفي رايانهاي صراحتا اعلام شده است که اتحاديه متولي رصد کردن صنف زير نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت است. وي افزود: سازمان نظام صنفي رايانهاي بايد از پديدآورندگان نرم افزار حمايت کند و مسايل مربوط به سخت افزار و به خصوص گارانتي و خدمات پس از فروش محصولات رايانهاي به اتحاديه مربوط ميشود. اما همچنان اين کشمکشها ادامه دارد و به نوعي باعث سردرگمي شرکتها شده است. اتحاديه صنف فناوران رايانه و سازمان نظام صنفي رايانهاي در حالي احراز صلاحيت متقاضيان مجوز گارانتي را حق مسلم خود ميدانند که بسياري از شرکتهاي فعال در صنف رايانه بلاتکليف ماندهاند که مدارک خود براي تعيين صلاحيت را به اتحاديه بدهند يا سازمان؟ آنهايي که مدارکشان را به اتحاديه دادهاند تکليفشان چيست؟ آيا بايد دوباره براي احراز صلاحيت به سازمان بروند و يا آنهايي که توسط سازمان احراز صلاحيت ميشوند از سوي اتحاديه توبيخ خواهند شد؟ در هر صورت بهتر است اين دو تشکل مهم صنف IT به جاي اينکه رو در روي هم بايستند و قدرتشان را به رخ بکشند، به نتيجهاي مشترک برسند تا شرکتها از اين سردرگمي در آيند. زيرا در شرايط فعلي تنها اتفاقي که ميافتد اين است که وقت و هزينه شرکتها صرف شده و گذشته از بلاتکليفي ضررهاي ديگري هم شامل حالشان ميشود.