نظر منتشر شده
۲۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 263609
درباره کارگردانی که سیاست زده نیست؛
مجیدی می‌تواند پیام رسان جوانان اروپا و آمریکا باشد
علیرضا جلولی، 24 اسفند 93
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۰
همه ما مجید مجیدی را با اسمهایی مانند «آواز گنجشک‌ها»، «بچه‌های آسمان»، «رنگ خدا»، «باران» و «بيد مجنون» می‌شناسیم.

فیلم‌های او همانگونه که در نام فیلم نیز نشان داده شده‌اند، حامل پیام‌ها و مضامینی توحیدی، معنوی و دعوت حریت و انسانیت است. خود مجیدی در رابطه با درون مایه اصلی فیلم‌هایش می‌گوید: «بدون تكيه به معنويت، آنچنان كه در جای جای جهان می‌بينيم انسان‌ها، گرگهای درنده‌ای خواهند شد كه درندگان وحشی نيز شرمنده ددمنشی‌های آنانند.

در شرايطي كه جای خالی «خدا» بيش از هر زمان و عصری احساس می‌شود و تاريخ گواه آن كه بدون خدا، هر عملي مباح و آزاد است، بايد آزادگان نگران باشند، و از آن ميان، هنرمندان آزاده. در اين صورت چه باك از برچسب «تكرار» كه اگر تكرار «مذموم» بود و ناپسند بايد اولين اعتراض و بزرگترين اعتراض را به پيامبران نمود كه در طول اعصار و قرون، همه، سخن تكراری بر زبان رانده‌اند و پيام تكراری «بازگشت به معنويت» را سر داده‌اند».

مجیدی از جمله چهره‌های سرشناسی است که در سال ۸۶ با صدور بیانیه‌ای، توهین سروش به پیامبر(ص) را محکوم کرد. مجیدی در بخشی از آن بیانیه می‌گوید: «آن روز که جشنواره فیلم دانمارک را به خاطر بی‌حرمتی به پیامبر مهربانی کنار نهادم، بسیاری آن اقدام را سیاسی و حکومتی خواندند. در دنیای آلوده امروز کار به جایی رسیده که ارزش‌ها ضدارزش شمرده می‌شود و ضدارزش‌ها، ارزش. هر عملی چون به مزاج ما خوش نیاید در توهم خویش به جایی منسوبش می‌کنیم. اگر کسی از اعتقاد و باورش دفاع کند وابسته خوانده می‌شود و اگر آسوده بنشیند تا به مقدساتش بدترین توهین‌ها و ناروایی‌ها صورت گیرد، آزاده‌ است».

در طول چند دهه فعالیت سینمایی در هنر هفتم، چند ویژگی در شخصیت مجیدی برجسته شده است که او را از دیگران ممتاز می‌کند. اول اینکه او یک کارگردان سازنده آثار فاخر است و گیشه‌ای ساز نیست. دوم اینکه شخصیت بین المللی و شناخته شده در مجامع هنری جهان است که تاکنون بالغ بر ۳۰ جایزه از جشنواره‌های مهم بین المللی دریافت کرده است. سوم اینکه مجیدی صرفا با تکیه بر هنر متعهد بود که توانست جوایز جشنواره‌های خارجی را دریافت کند نه هنر جشنواره‌ای به معنی خاص کلمه. چهارم اینکه هنر مجیدی ضمن اینکه سیاست را می‌فهمد، سیاست زده نیست. اما آن گسل اصلی میان مجیدی و دیگران که دلیل نگارش این یادداشت نیز هست، کارگردانی فیلم «پیامبر» توسط اوست.

توهین‌های مکرر محافل رسانه‌ای و هنری غربی به پیامبر (ص) و دین اسلام در کنار حوادث تروریستی پاریس و کپنهاگ و سیدنی و چپل هیل که همگی آنها تصویرسازی خشن و بی رحم از اسلام را در دستور کار دارند، در کنار اینکه بالفعل تهدید محسوب می‌شوند اما می‌توانند بالقوه فرصت باشند. فرصت از این منظر که اسلام از بایکوت خارج شده و تبدیل به «مسئله» افکار عمومی غربی و بین المللی شده است. پیام رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا از این زاویه قابل تعریف و اهمیت سنجی است که رقیب آن را به خوبی درک کرده و این پیام مهم را در دستور کار بایکوت خود قرار داده است.

بنابراین پیام رهبر انقلاب به جوانان غرب، افق کار را برای همه ارکان فرهنگی و دیپلماسی عمومی و بخصوص هنر متعهد را به وضوح مشخص می‌کند. لذا از میان همه ظرفیت‌های موجود برای ایفای نقش فعال در عصر معرفی اسلام رحمانی به جهانیان، به نظر می‌رسد کارگردان فیلم پیامبر، با عنایت به ویژگی‌هایی که از وی برشمرده شد، این پتانسیل و توانایی را دارد که پیام اسلام اصیل را در همه قالب‌ها از یک عکس ساده با هشتگ #Letter۴u گرفته تا یک بیانیه حمایت آمیز گرفته تا یک مصاحبه با رسانه‌های خارجی گرفته تا یک سفر نمادین گرفته تا ساخت آثار تصویری با موضوع محتوای نامه گرفته و تا اشکال گوناگون، به گوش جوانان اروپا و آمریکا برساند و در این نقطه عطف، نقش محوری بازی کند؛ نقشی که می‌تواند نقش پیام رسان برای جوانان اروپا و آمریکا باشد.
 
مودی
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۰۹:۳۳:۳۶
کاملا با نظر نویسنده محترم موافقم ؛ مجیدی از معدود فیلم سازان ایرانی است که رنگ و لعاب و حاشیه های داخلی و خارجی سینما او را گرفتار خود نکرده است و در تمام فیلمهایی که ساخته است حضور خدا و معنویت و اخلاق و اصول انسانی موج میزند و اتفاقا کارهایش هم از لحاظ ساختاری و محتوایی در درجه بالایی از کیفیت قرار دارند.... و در کنار اینها شجاعت و حریت مجیدی در دفاع از اعتقاداتش است که بعد از اظهارات موهن و خارج از دین سروش که قران را شعر محمد (ص) خوانده بود و سکوت مرگباری که بر جامعه مرده و رخوت زده هنری کشورمان در قبال این هتاکی حکمفرما بود ناگهان این آزادمرد فریاد برآورد و از بازگشت جاهلیت مدرن خبر داد و بشدت علیه ان موضع گرفت..... خداوند مجیدی و مجیدی ها را بر این مسیر حفظ کند و یاری دهد .... (2745778) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۴:۳۴:۴۴
بنده هم کاملا بانظرشما ونویسنده مخالفم. سروش توهینی نکرد وحرفی که زددر سطح فهم تو نبود. بیشترمطالعه کن وتعصب رورها کن. (2747101) (alef-13)
 
مودی
۱۳۹۳-۱۲-۲۵ ۰۷:۴۷:۱۴
متاسفم .... فهم شما از ادب تان کاملا آشکار است .... شما همچنان عاشق مرادت هستی مشکلی نیست اما سروش خیلی آشکار و واضح اعلام کرد که قرآن تمامش وحی نیست بلکه بخش هایی از آن شعر خود پیامبر است. و اساتید و بزرگوارانی همچون آیت الله سبحانی و آقای خسروشاهی نیز جوابیه های متقن و مستدلی نیز در جواب بی حرمتی های او فرستادند.... من خودم را دانشمند نمیدانم جناب ؛اما فکر نمیکنم استادی مانند ایت الله سبحانی فهم شان کم باشد یا به قول شما متعصب باشند.....
ضمنا من همان به قول شما متعصب باشم بسیار بهتر از بی غیرتی و بی تفاوتی هرهری مسلکی است که با نهادن نام روشنفکری بر آن خود را می فریبند... (2749317) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۰:۵۷:۴۸
می‌خواهید از مجیدی تمجید کنید، حرفی نیست؛ اما سروش هم به پیامبر(ص) توهین نکرد جناب محترم. چرا عادت کرده‌اید بی‌خود و بی‌جهت و به خاطر درک ناقص‌تان از حرفهای سروش، یک مسلمان نماز شب خوان را مخالف پیامبر(ص) جلوه دهید؟ با این وضع، دیگر چه کسی باقی می ماند؟ می خواهید با این منطق، از آمریکا آدم جذب کنید؟ شما که قدرت درک حرفهای برادر دینی تان را ندارید و او را توهین کننده به پیامبر(ص) معرفی می کنید، قدرت جذب چه کسی را دارید؟! یا خالق کل مخلوق. (2746062) (alef-13)
 
majid
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۱:۲۲:۰۱
اگر کسی از اعتقاد و باورش دفاع کند وابسته خوانده می‌شود و اگر آسوده بنشیند تا به مقدساتش بدترین توهین‌ها و ناروایی‌ها صورت گیرد، آزاده‌ است (2746154) (alef-3)
 
تهيه كننده
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۱:۲۷:۳۳
مجيدي فقط ميتواند يك كارگردان باشد ولا غير . (2746184) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۱:۵۱:۲۹
البته كارگردان فيلم هاي درو كننده سيمرغ (2746293) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۱:۵۶:۱۹
البته كارگردان فيلم هاي دولتي نه كاركردان فيلم هاي ملي (2746313) (alef-3)
 
علی
۱۳۹۳-۱۲-۲۵ ۱۵:۳۵:۰۸
به نظر شما فیلمهای بدوک ، رنگ خدا ، بچه های آسمان و فیلم زندگی پیامبر دولتی هستند و هیچ ارتباطی با ملت ایران ندارند نکند ساکن اروپا هستی و منظورت از ملی ،ملت اروپاست. ضمن اینکه که فیلمهای ایشان فقط سیمرغ کسب نکرده اند جوایز بین المللی ایشان نیز کم نیست.فقط کافیست فیلم رنگ خدا رو سرچ کنی. (2750925) (alef-13)
 
محصل دانشگاه بيرمنگام
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۱:۳۱:۱۱
اغلب جوانان اروپا و آمريكا انسان هاي با شعور و باسواد و دانايي هستند .
با آنها بايد با زبانِ سواد و با علم روز و آگاهي صحبت نمود . (2746196) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۱:۳۲:۲۴
اقای مجیدی یک هنرمند دولتی است . پیام رسان باید یک چهره ملی باشد . (2746201) (alef-3)
 
متعجب
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۱:۳۷:۱۲
روي چه حسابي ميگيد مجيدي ميتواند پيام رسان باشد ؟؟؟!!! (2746228) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۱:۵۲:۵۳
شايد چون 4 تا سيمرغ جشنواره دولتي رو داره ! (2746297) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۲:۱۰:۰۰
از هر چي سيمرغه بدم اومد . (2746364) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۲:۲۲:۰۹
مرغ خودمون مي ارزه به 1000 تا سيمرغ اينا . (2746407) (alef-3)
 
نيما
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۱:۲۷:۱۴
روي اين حساب كه فيلمش مبلغ فرهنگ ناب ايراني اسلامي است (2826926) (alef-3)
 
حقیقت جو
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۲:۱۷:۳۵
کارگردانان باید برای مردم شان فیلم بسازند نه به سفارش دستگاههای حکومتی (2746396) (alef-3)
 
نيما
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۱:۲۵:۰۶
شما از كدام مردم حرف ميزنيد؟
مجيدي براي ملت ايران فيلم ميسازد براي ملتي كه نود و هشت درصد به حكومتشان راي دادند براي ملتي كه عاشق پيامبرو اهل بيت او هستند
اما شما ملت ايران را فقط چهار تا بچه غرتي غرب ززدت محسوب ميكنيد و بقيه را آدم حساب نمي كنيد (2826917) (alef-3)
 
امیر
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۲:۱۷:۵۴
درباره کارگردانی که سیاست زده نیست...

دلفین ها نیز پرواز میکنند...

الف جان طبق عادت راحت باش و سانسور کن (2746397) (alef-13)
 
وفايي
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۴:۳۳:۳۴
وقتي عربستان صعودي همراه با تركيه و قطر در راستاي راهبري آمريكا و بريتانيا و صهيونيسم، تروريسم و جنگ مذهبي را تئوريزه و عملياتي مي كنند در اين ميان جمهوري اسلامي ايران از ابزارهايي نظير هنر بهره مي گيرد كه مصداق بارز اخير آن اثر شايسته استاد فرهيخته و متعهد مجيدي است. اين صدور ماهيت انقلاب اسلامي است. (2747095) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۲۳:۰۵:۵۳
از فیلم تبلیغاتی ایشون در سال 88 سیاست زدگی می بارید!( لطفا"جو گیر نشید.) (2748825) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۱۱:۵۴:۲۸
همانطورکه مجیدی باهزینه 60 میلیاردی جهت تهیه یک فیلم حتی ارزش شرکت درمسابقات رانداشت مطمین باشید چنین افرادی جز برباددادن بیت المال وتهیه فیلمهایی که صرفا جهت وقت تلف کردن وتوجیه عملکردهای ناصواب چندسال اخیر نتیجه ای ندارند (2752914) (alef-13)
 
نيما
۱۳۹۴-۰۱-۲۷ ۱۱:۲۶:۱۸
فيلمش رو تو ديدي كه قضاوت مي كني؟
صرفا واسه اينكه دينيه ميگي ارزش نداره؟
خجالت نميكشي؟ (2826923) (alef-3)
 
مسعود
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۱۵:۲۳:۱۱
حالا اگه یکی مثل من هم فیلمهای مجیدی رو دوست داشته باشه و هم اندیشه سروش رو ،تکلیفش چیه؟چرا فکر میکنید که اگر کسی مجیدی رو دوست داشت باید از سوش بدش بیاد؟ (2753608) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.