نظر منتشر شده
۶۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 260729
بخش دوم؛
نقش فرهنگ بد رانندگی و مجریان قانون در ترافیک شهری
بخش تعاملی الف - محمد فراهانی فر، 2 اسفند 93
تاریخ انتشار : شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۸
۱- در بخش اول معضلات زیر ساختی را بررسی کردیم.{اینجا} در این بخش به دو علت عمده دیگر خواهیم پرداخت:

فرهنگ بد رانندگی: با ورود اتومبیل به کشور متاسفانه فرهنگ صحیح رانندگی وارد نشد. عدم وجود قوانین و یا عدم اجرای آنها باعث شده است از پس سالها فرهنگ بسیار بدی در رانندگی ایرانیان شکل بگیرد به گونه ای که به توریست­ها توصیه می شود در این مورد بسیار احتیاط نمایند و آوازه رانندگی بد ما جهانی شده است. هرچند فرهنگ سازی زمان بر است و باید کار ریشه ای رخ دهد اما اجرای موفق طرح کمربند ایمنی با کمک گرفتن از اعمال جریمه ۱۳۰۰۰ هزارتومانی نشان می دهد در برخی موارد می توان با اعمال زور پذیرش یک فرهنگ را تسهیل کرد. آنچه شدیدا در این بخش حس می شود فقدان جریمه های تاثیر گذار و البته عدم اعمال همان جریمه های کم فعلی است. لیستی از مشکل ساز ترین رفتارهای ترافیکی را در ادامه خواهیم دید:

a. بارزترین رفتاری که در اتوبان ها منجر به ترافیک می شود، عدم حرکت بین خطوط و تغییرات ناگهانی مسیر است. وقتی در یک اتوبان با ۳ باند، ۵ یا ۶ باند خودرو در حال حرکت هستند، طبیعی است که احساس ناامنی منجر به ترمزهایی می شود که در خیل عظیم خودرو ها تبدیل به یک کاهش میانگین سرعت زیاد خواهد شد. جای خوشحالی است که پلیس و شهرداری به دنبال اجرای طرح خط سفید برای رفع این مشکل هستند.

b. مسیر های ورودی و خروجی اتوبان ها اکثراً یک بانده است. وقتی ۲ یا ۳ ردیف خودرو تلاش می کنند در یک لاین در کنار هم عبور کنند، اولا ترافیک سنگینی در ورودی ایجاد می شود، ثانیا حجم عظیمی از خودرو به طور همزمان وارد اتوبان هدف می شوند که در نتیجه آن اتوبان نمی تواند این تعداد را در دل خود هضم کند.

c. حرکت در شانه خاکی و باند اضطراری، متاسفانه خیلی از مردم کوتاه فکر، وقتی با ترافیک مواجه می شوند، اگر شانه خاکی وجود داشته باشد ( مثل اتوبان تهران-کرج) یا باند اضطراری وجود داشته باشد، وارد آن می شوند و این کار خود را هم به حساب زرنگی می گذارند. زرنگی احمقانه آنان منجر به تشدید مشکل و ایجاد ترافیک­های وحشتناک می شود.

d. تجاوز به لاین مقابل در ترافیک های درون شهری نیز از دیگر رفتارهایی است که منجر به گره خوردن ترافیک می شود. این رفتار چیزی مشابه رفتار ذکر شده قبلی است با این تفاوت که چون شانه خاکی وجود ندارد، با انحراف به چپ وارد لاین مخالف شده و بسته شدن لاین مقابل ایجاد یک گره کور می کند که نه راه پیش دارد نه را پس.

e. رفتار بسیار بد دیگر این است که مردم وقتی به یک خروجی می رسند، با اینکه قصد خروج از اتوبان را ندارند وارد آن خروجی شده و در نقطه جدایش اتوبان و خروجی تلاش می کنند به اتوبان برگردند، در واقع چون می­خواهند به زور وارد یک باند حرکتی شوند، موجب کاهش میانگین سرعت حرکت آن باند و ترمز های مکرر رانندگان حاضر در آن باند می شوند. البته حاصل اصلی آن ایجاد گره های ترافیکی در خروجی هاست که همه ما آنها را دیده ایم.

f. برخی رانندگان تاکسی و مسافرکشان فکر می کنند در هر مکانی اجازه توقف دارند، بارها دیده ام که راننده ای نه در لاین کند رو که در لاین کنار آن متوقف شده تا مسافری را سوار یا پیاده کند. این رفتار موجب ایجاد توقف حرکت در آن باند و کندی زیاد حرکتی می شود. مضاف بر آن همان راننده خاطی وقتی می خواهد حرکت کند، مانند خیابان رفتار می کند و برای شروع حرکت به باند چپ خود می رود که این نیز باعث توقف و کندی حرکت دیگری می گردد!

g. با گذری در معابر شهری به دفعات خودروهایی را مشاهده می کنیم که دوبله پارک کرده اند. برخی از این خودروها فکر می کنند با زدن فلاشر دیگر جرمی مرتکب نمی شوند. پر واضح است که توقف دوبل چه تاثیری بر کندی حرکت دارد. وانت های میوه فروش و امثال آنها نیز در این دسته قرار می گیرند. البته نبود جای پارک عامل جدی در پارک دوبل است که آن خود نیاز به بررسی دارد.

h. فرهنگ بد رانندگی فقط منحصر به راننده ها نیست، عابران پیاده ما نیز از فرهنگ درست به دور هستند. عابران پیاده ای که به دلیل حمایت های بیش از حد قانون از خود، جرأت هر کاری را دارند، حتی قدم زدن در حاشیه اتوبان یا ایستادن وسط لاین اتوبان، و می دانند که اگر اتفاقی بیافتد راننده مسئول است و دیه ۲۰۰ میلیونی و ...

باید با تغییر لازم در قانون عابر پیاده را هم ملزم به رعایت قانون نمود تا دیگر از هر نقطه که دوست داشت از خیابان عبور نکند، هر جا که دوست داشت منتظر تاکسی نایستد و ...

۲- مجریان قانون: با کمال احترام برای نیروی پلیس اما سهم بسزایی از وضع موجود حاصل عدم اجرای قانون توسط مجریان قانون است. تقریبا کسی را در تهران نمی توان یافت که صحنه زیر پا گذاشتن قانون توسط ماموران راهنمایی و رانندگی یا بی تفاوتی ماموران به تخلفاتی که جلوی چشمشان رخ می دهد را ندیده باشد. طبیعتا کسانی که خود پایبند به قانون نیستند نمی توانند مجریان شایسته ای باشند. در واقع عدم اجرای قانون موجود بیشترین سهم را در این نابسامانی ایفا می کند. عدم نظارت مناسب و البته عدم حمایت مناسب از ماموران وظیفه باعث شده است تنها چند قانون از قوانین راهنمایی و رانندگی بسیار جدی گرفته شده و مابقی با سهل انگاری مواجه شوند. تشدید نظارت بر مجریان قانون و برخورد محکم و بازدارنده با ماموران متخلف یا مامورانی که از کنار تخلف با بی اعتنایی عبور می کنند می تواند این وضع را بهبود دهد.

a. بنده بارها و بارها بی اعتنایی ماموران را به تخلفات انجام شده در حضورشان را دیده ام و شخصا گاهی به آنها تذکر نیز داده ام که با برخورد مناسبی همراه نبوده است. در بخش های بعد به پیشنهاداتی پیرامون نحوه نظارت خواهم پرداخت.

b. نبود پرتکول های رفتاری و اجرایی برای ماموران و یا عدم اجرای آنها باعث اعمال رفتارهای سلیقه ای در سطح شهر شده است. چند سال پیش تلاش شد چراغ های راهنمایی و رانندگی هوشمند شوند اما به دفعات با چراغ هایی مواجه می شویم که توسط ماموران دستکاری شده و توسط آنها کنترل می شود. عدم امکان داشتن دید کلی برای یک مامور در سر یک چهارراه کاملا طبیعی است، و به تبع آن تصمیم گیری وی نمی توانند برای کلیت شهر تصمیم مناسبی باشد. تجربه کشورهای پیشرفته نشان می دهد کنترل با نگاه کلی که طبیعتا در یک مرکز کنترل ترافیک امکان پذیر است نتایج بهتری دارد. تدوین یک پرتکول رفتاری و اجرایی برای نیروهای پلیس باعث جلوگیری از رفتارهای سلیقه ای و ایجاد مشکلات ترافیکی می گردد. طبیعتا نظارت بر اجرای این پرتکول از تدوین آن بسیار مهم تر است.

c. بستن یک گذرگاه به نیت روان سازی یک گذرگاه دیگر. همه ما حتما یک بار در اتوبان همت، این شاهرگ حیاتی شهر، و روی پل فجر با ترافیک سنگین مواجه شده ایم، وقتی به انتهای پل می رسیم متوجه می شویم پلیس "همت" را بسته تا ورودی مدرس روان شود !! روان کردن ترافیک یک مسیر به قیمت ترافیک سنگین شاهراه اصلی شهر ! این رفتار در سایر گذرگاه های شهری نیز رخ می دهد و بنده شخصا یکبار در بلوار میرداماد به مدت ۴۰ دقیقه یک مسیر ۱۵۰ متری را طی کردم که علت ترافیک مسدود کردن دسترسی محلی توسط یک سرباز وظیفه بود! هرچند به نظر در برخی موارد خیلی خاص، کار مثبتی است اما به نظر می رسد حاصل آن ترافیک بسیار سنگین مسیر مسدود شده است. البته به تصور بنده اگر سایر مسایل را حل کنیم دیگر نیازی به این حرکت وجود ندارد.

پیشنهادات:

با توجه به مطلب ذکر شده در هزینه های یارانه سوخت، بهداشت روانی و جسمی،اگر وزارت نفت و دولت کمک های مستقیم مالی برای رفع این مشکل کنند، قطعا با سود کلی برای کشور همراه است.

۱- پیشنهاد اول تشدید سیستم نظارت بر خود ماموران راهنمایی و رانندگی برای ضمانت از اجرای قانون است. ماموران متخلف باید به شدت مورد تنبیه قرار گیرند چرا که خطا از آنها نابخشودنی است. نظارت خود راهنمایی و رانندگی ممکن است کافی و کامل نباشد. ایجاد راهی برای نظارت همگانی می تواند تاثیر شگرفی بگذارد. به لطف پیشرفت تکنولوژی امروزه همه افراد مجهز به گوشی تلفن دوربین دار هستند و می توانند تخلف نیروی پلیس را ثبت و با سامانه تعریف شده ارسال کنند تا با مامور خاطی برخورد گردد. توبیخ، کسر از حقوق و یا تنزل درجه می تواند برای مامور خاطی در نظر گرفته شود.

۲- نظارت همگانی در سطح گسترده تر برای نظارت مردم بر مردم می تواند مورد استفاده قرار گیرد. یک عکس یا یک فیلم که تخلف در آن ثبت شده است، سندی قابل اتکاست، چه فرقی می کند که این عکس توسط دوربین های بسیار کم پلیس گرفته شده باشد یا توسط دوربین های بی نهایت زیاد مردم؟ پلیس باید سامانه اینترنتی راه اندازی کند تا مردم بتوانند در آن تخلفاتی را که ثبت کرده اند آپلود کنند و به استناد آن اسناد برای خودروی متخلف جریمه صادر گردد. بدیهی است که اسناد ارسال شده باید توسط کارشناسان بررسی گردد و تخلف تایید گردد. هرچند در ابتدای اجرای چنین طرحی فشار کاری، زیاد خواهد بود اما با گذشت زمان و ایجاد فرهنگ نظارت همگانی، تعداد تخلفات آنچنان کاهش خواهد یافت که نیازمند تعداد نیروی انسانی بالایی نخواهد بود. البته نکته حاشیه ای که باید دیده شود احتمال برخورد افراد خاطی با افراد دوربین به دست است! باید حمایت قانونی سنگینی از این افراد صورت گیرد و در صورت برخورد احتمالی، جریمه واقعا سنگین و بازدارنده ای با فرد مهاجم صورت گیرد. البته به جهت پیشگیری باید این جریمه سنگین به اطلاع مردم برسد.

۳- فرهنگ سازی غیر دولتی به کمک شبکه های اجتماعی : امروزه شاهد آن هستیم که یک پیام طنز در وایبر و سایر شبکه های اجتماعی با سرعت خیره کننده ای منتشر می شود. باید از این پتانسیل بهره برد و فرهنگ صحیح رانندگی را گسترش داد. اگر چیزی از درون خود مردم بجوشد شاید اثر بسیار بیشتری داشته باشد. پیامی با این محتوا که بیایید خودمان کاری کنیم و ... پیامی که در آن درخواستی از پلیس وجود داشته باشد تا پس از مدتی پلیس مجبور شود به خواست مردم احترام بگذارد.

۴- تعداد کم نیروهای گردشی پلیس باعث شده است افراد متخلف احساس امنیت کنند. وقتی یک شهروند در کنار جای خالی پارک ، دوبله پارک می کند و به بهانه اینکه کارش کوتاه است، ماشین را در جای نامناسب پارک می­کند، اولین دلیلش آن است که پیش خودش حساب می کند ۵% هم احتمال گشت پلیس وجود ندارد و احساس خطر از جریمه شدن نمی کند. اگر هر فردی در هر مکانی احساس کند هر لحظه ممکن است گشت موتور سوار پلیس ظاهر شود و وی را جریمه کند، مطمئن باشید حاضر است ماشینش را ۱۰۰ متر دورتر پارک کند تا جریمه ۱۰۰ هزار تومانی را نپردازد.

۵- همانگونه که ذکر شد وزارت نفت و وزارت بهداشت مناسب است در این حوزه هزینه کنند. یکی از هزینه های جدی اضافه کردن دوربین های نظارتی در سطح اتوبان ها و سطح شهر است. بی شک این فعالیت از دو شاهراه اصلی همت و حکیم باید آغاز گردد. اضافه کردن دوربین ها برای ثبت تخلف حرکت روی خطوط، حرکت مارپیچ و ... و اعمال جریمه برای آنها می تواند سهم بسزایی در کاهش ترافیک ایفا کند. نمونه بارز آن پل صدر و تونل ها هستند که بخاطر نظارت سنگین، مردم قانون را در این مکان ها بهتر رعایت می کنند.

۶- بهبود سیستم حمل و نقل عمومی : مشکل حمل و نقل عمومی ۳ بخش است:

a. تعداد کم وسایل حمل و نقل عمومی
b. تنها مسیرهای اصلی را پوشش مناسب می دهد
c. عدم اجرای زمانبندی مناسب

برای اصلاح امر، اگر نمی توانیم اتوبوس ها را افزایش دهیم، لااقل رانندگان را موظف کنیم هر ۵ یا ۱۰ دقیقه یکبار حرکت کنند. رفتار عجیب رانندگان اتوبوس در حرکت باعث می شود گاهی ۲۰ دقیقه انتظار برای اتوبوس بی نتیجه است و ناگهان چند اتوبوس، که رانندگانشان در ایستگاه اول با هم چای می خوردند و خوش و بش می کردند و با هم راه افتاده اند، از راه می رسند و ... . اتوبوس ها نیز باید به مانند مترو برنامه حرکت داشته باشند تا مسافر بتواند برنامه ریزی کند.

۷- دوربین های ثبت تخلف باید بجز سرعت تخلفات دیگر از جمله حرکت روی خطوط را ثبت کند. این مهم می تواند به کمک دوربین های اتوماتیک و یا توسط اپراتورهایی که پای تصاویر نشسته اند انجام شود. هر چند در ابتدای کار حجم تخلف زیاد است اما اعمال جریمه برای افراد خاطی به سرعت تخلفات را کم می کند.

۸- باید جایگاه های مخصوص سوار و پیاده کردن مسافر در محل های مورد نیاز در اتوبان ها احداث گردد و با کسانی که در خارج از این محدوده اقدام به سوار و پیاده کردن مسافر می کنند به شدت برخورد گردد و جریمه سنگین برای آنها در نظر گرفته شود.

۹- برخورد با رانندگانی که از دسترسی های کنار اتوبان برای پیش افتادن در ترافیک استفاده می کنند. متاسفانه رانندگان در ترافیک از هر دسترسی محلی برای پیش افتادن در ترافیک استفاده می کنند. هرچند به ظاهر نفع شخصی آنها تامین می شود اما در واقع گره خوردن ترافیک را در پی دارد. این یک موضوع فرهنگی است اما در ابتدای کار نیاز به فشار و کنترل قانون دارد. اعلام ممنوعیت ورود بجز خودروهایی که در آن محل کاری دارند و حضور نیروی پلیس و جریمه افراد خاطی راه حل ابتدای این مسیر است تا کم کم مردم خود متوجه اثرات منفی این کار بشوند. مورد ۸ می­تواند محل این سوئ استفاده شود که باید حتما تحت نظارت قرار گیرد.

۱۰- خودرو هایی که تلاش می کنند در خروجی ها سوئ استفاده کنند. به این معنی که یا قصد خروج دارند اما تلاش می کنند در لحظه آخر و از روی خطوط ترسیم شده وارد شوند و یا برعکس قصد خروج ندارند و می خواهند در لحظه آخر به مسیر اصلی بازگردند. پلیس باید خودرو ها را مجبور کند تنها به تعداد لاین های خروجی صف تشکیل دهند و با کسانی که دست به اقدام مذکور می زنند برخورد شدید کند.

درپایان ذکر دو مطلب ضروری است:

۱- اکثر این مطالب را اکثر مردم می دانند و این سطور تنها یادآوری آنها بود، شاید خواست عمومی باعث شود راهنمایی و رانندگی تغییری در سبک کاری خود ایجاد کند.

۲- همه چیز را همگان دانند. حتما خواننده عزیزی که این مطلب را می خواند نکاتی که بنده فراموش کرده ام را به صورت کامنت گوشزد کنند. انشالله مطلب جامعی بشود.
۱۳۹۳/۱۱/۲۸ ۰۷:۱۴
 
 
 
علي غفاري
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۱۱:۰۱:۰۰
براي حل مشكل ترافيك ابتدا بايد بحث فروش تراكم در شهر هاي بزرگ را مطرح كنيد ايا شرعي و قانوني است .هجو م روستايي به شهرها از تبعات اين سيستم غلط مديريتي است .توليد ماشينهاي بي كيفيت داخلي كه با حمايت دولتها صورت مي گيرد .از ديگر عوامل است . (2694384) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۱۱:۰۴:۴۶
پیشنهاد وایبر در خصوص اطلاع رسانی و جلوگیری از عدم اجرای قانون راهنمائی و رانندگی و همچنین جلوگیری از فساد اجرای قانون خوب بود البته بس از بررسی کامل
البته همیشه برای من این سوال هست زمانیکه در تلویزیون برنامه راهنمائی و رانندگی پخش میشود و جلوی راننده ای را میگیرند اکثر انها جریمه های زیاد پرداخت نشدهای دارند که تا زمانیکه گیر نیافتاده اند انرا پرداخت نمینمایند
فکر میکنم سیستم بسیار راحتی برای خواباندن این نوع خودرو ها قبل از گیر افتادن وجود دارد ماشالله در هر جاده ای یک پلیس راه وجود دارد که مینواند ماشینهای که خلافی را پرداخت ننمودهاند را بخواباند
و قوانین محکمتری جهت جلوگیری ان انجام شود مثلا هنگام نقل و انتقال یک ماه ماشین بخوابد (2694392) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۳ ۲۲:۰۸:۵۲
مشکل راهنمای این هست که فقط دنبال جریمه کردن هست تا راهنمایی کردن واقعا نمیشود به جای جریمه کردن راه دیگری را انتخاب نمود همین برخوردها باعث میشود مردم همکاری نکنند اگر اینها امدند یک شهری ایحاد کردند که قواره شهر در ان رعایت شده ان موقع با مردم بر خورد کنند سه برابر گنجایش شهر تهران جمعیت دارد به اندازه یک دهم ماشینها در شهر پارکینگ نیست مجموعه سیستم با مردم رو راست نیست هوای مردم به اسم تراکم فروخته میشود (2699530) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۱۷:۳۷:۰۵
وظیفه پلیس برخورد با خلاف است . پلیس برای آموزش یا تذکر دادند یا فرهنگ سازی ساخته نشده. چاقو برای بریدن است اگر قصد بریدن ندارید از چاقو استفاده نکنید. (2701567) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۱۷:۴۳:۳۴
وقتی فرهنگ رانندگی در نیروهای راهنمایی و رانندگی نهادینه نشده است و مجریان قانون خود را ملزم به اجرای آن نمی دانند آیا با جریمه های نجومی و بی تناسب با میزان تلخف صورت پذیرفته جز اینکه مردم را در برابر خود قرار می دهند و پول هنگفت و ناحقی را به دست می آورند هیچگونه عایدی فرهنگی نصیب کشور نمی شود!!!! (2708283) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۰ ۲۳:۲۵:۰۲
پس عنوان راهنمایی برداشته شود. بگویند پلیس جریمه و رانندگی . (2715095) (alef-3)
 
بیگی
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۲۲:۳۳:۵۵
عده ای هم فکر میکنند با روشن کردن فلاشر هر گونه خلافی از جمله دنده عقب در بزرگراه ها و.... مجاز میشود.حوادث زیادی این گونه ایجاد میشود. (2708731) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۱۱:۰۷:۵۲
مامور راهنمایی رانندگی بجای حل گره های ترافیکی سرچهار راه ها در کمین میشینن که افرادی رو که سه تا خیابون اونورتر دارن حرکت میکنن بگیرن.
معلوم نیست وظیفه اصلی این افراد تسهیل در امر امد و شده یا کمین کردن و مچ گیری؟ (2694404) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۳ ۱۲:۰۰:۰۴
دوست عزیز اشتباه همین جاست
مشکل اینه که پلیس فقط نقش تابلوی ایستادن ممنوع رو بازی می کنه و حوصله نداره دنبال خودروهای متخلف بره و اونا راحت می زنن به زن و بچه ی شما و پدر و مادر شما چون انیانها متاسفانه برای ما سکنه ی ایران بی ارزش شدن (2697511) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۱۱:۰۹:۲۵
متاسفانه مدتی ست حس می شود که رسانه ها قصد کرده اند انبوه مشکلات موجود در کشور را فرافکنی نموده و تا جای ممکن گناه ها را به گردن مردم بیندازند.

مسائلی از ترافیک گرفته تا فساد (2694410) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۱۵:۰۱:۴۰
این روزها معضل ترافیک و آسیبهای ناشی از اون یکی از چند مشکل بزرگ این کشوره، که اکثر راننده های بی فکر همه این تصور رو میکنن که چون یه سریها دارن میخورن و میبرن و همه دارن حق من رو میخورن، منم حق دارم تو رانندگی حق بقیه رو بخورم!!!! (2695046) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۳ ۱۲:۰۲:۲۰
البته این فکر ما راننده ها فکر اشتباه و خطرناکیه ولی علت اصلیش بی عدالتی در جامعه است (2697521) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۱۷:۳۰:۱۲
مشکلات عمده کشور که به این زودی ها رفع نمی شود پس نمی شود منتظر ماند آنها درست شوند بعد رانندگی درست شود اما مشکل ترافیک دست کم در مورد بزرگراه های شهر تهران با استفاده از نظارت دقیق و اعمال قانون در همه موارد به ویژه موارد خطرناک می شود مشکل را تا حدی حل کرد.
رانندگان خلافکار اکثرا بیمارند و این بیماران را نمی شود با پلیس درمان کرد اما می شود جلوی آسیب آنها به دیگران را گرفت. (2701544) (alef-13)
 
زارع
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۱۱:۱۲:۱۱
با تشکر نویسنده محترم. گاهی وقتها واقعا هیچ کس نیست که جواب سوالات خیلی واضح و بدیهی رو بده من مدتهاست که دنبال این سوالم که :

چرا قانون استفاده از کلاه ایمنی برای موتور سوارها حداقل در پایتخت اجرا نمیشه؟

تا این لحظه موفق نشدم جوابی برای آن پیدا کنم. (2694417) (alef-10)
 
1982
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۱۱:۱۵:۴۰
ما در زمينه فرهنگ هيچ كاري نكرديم اموزش خيلي ضعيفه در ايران بچه هاي الان در مدرسه چيزي ياد نميگيرن پليس در ايران زحمت زياد ميكشه ولي جواب زحمتش داده نميشه (2694423) (alef-3)
 
متاسف متحیر از بعضی از اقدامات
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۱۱:۱۵:۵۱
پرسنل راهور ناجا در حین انجام خدمت ، خودشان ، هیچکدام از قوانین راهنمایی و رانندگی را مراعات و اجراء نمیکنند .
شما چه انتظاری از مردم برای اجرای این قوانین دارید ؟؟!!! (2694425) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۱۷:۳۷:۴۰
پلیس در اکثر نقاط جهان از رعایت بسیاری از قوانین معاف است. (2701568) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۱۱:۴۰:۰۲
نوشته را از بالا به پایین خواندم به تدریج این حس به من غلبه کرد که همه ما رانندگان این کشور، مشتی قانون شکن و مجرم بی فرهنگ هستیم و اصلا تنها مقصر و متهم ردیف اول وضعیت وحشتناک خیابان ها مردم هستند! متاسفانه اینطور نوشته ها در عمل راه حلی کارگشا ارائه نمی دهند و فقط از ذهنیت بدبین و مشکوک کارشناسان و قانون گذاران نسبت به مردم پرده برداری می کنند. (2694490) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۱۹:۴۵:۲۸
هستیم هر چند قبول نداشته باشیم (2696059) (alef-3)
 
مهران
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۱۰:۲۵:۲۹
عزیزم چرا ناراحت میشی؟!وقتی التماس راننده ماشین آتشنشانی رو مبینم و بی توجهی مردم...
وقتی داد وبیداد آمبولانس و راننده بی تفاوت...
وقتی توی لاین وسط بزرگراه با 60تا سرعت رانندگی می کنن و کلی ترافیک و تصادف پشت سرش ایجاد میشه...
وقتی موتور سوارها از هر جایی رد میشن و انگار نه انگار...
وقتی هرکس هر جایی دلش بخواد پارک میکنه،دوبله،سوبله...
وقتی ...
واقعا ملت بی فرهنگی هستیم (2707538) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۱۱:۴۵:۱۰
ای کاش مشگل فقط رانندگی بود.ولی همه چیز هست (2694498) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۱۲:۰۳:۱۰
تا زمانی که فرهنگ (( کار من راه بیافته،‌ دیگران مهم نیستند )) بین اکثریت مردم جامعه وجود دارد، الگوی رفتارهای ترافیکی ایرانیان، هرگز اصلاح نخواهد شد مگر با اعمال جرایم سختگیرانه. (2694531) (alef-10)
 
امیر
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۱۲:۱۰:۲۰
بسیار مطلب جامعی بود. بشدت موافق افزایش میزان جرایم رانندگی به منظور ایجاد شرایط بازدارندگی کافی هستم ،از نویسنده تشکر می نمایم. (2694559) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۱۲:۳۶:۰۱
مشکل ریشه ایست، وقتی در کنار هر خلافی، یک مامور قانون بیتفاوت نظاره گر میباشد. مردم هم با قانون شکنی، رابطه بدی ندارند. رانندگی سپر بسپر، بوق و نوربالا، تغییرجهت بدون راهنا زدن، ندانستن آدرس، پلیس بیتفاوت و تماشاچی، وضعیت ترافیک را به این شکل زشت در آورده. مردم متاسفانه مشکلات زندگی خود را پشت فرمان به سایرین منتقل میکنند. فاجعه (2694616) (alef-10)
 
پلیس راهنمائی
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۲۰:۰۸:۲۴
شما اگر جرات داری با یه پاور لیفتینگ کار دومتری دست به یقه بشی ، بسم الله ...
تازه اگر شانس بیاری با یه قمه ی یک متری دو شقه ات نکنه یا با شمشیر سامورائی قیمه قیمه نشی ! (2696123) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۲۰:۱۷:۰۲
بنظر بنده ، مسئولان راهنمائی و رانندگی پشت " دوربین های کنترل ترافیک " نشسته اند و با دستکاری چراغ های راهنمایی سر چهار راه ها به همه ی رانندگان علاف و بخت برگشته می خندند ، والا دلیل نداره 10 تا 20 دقیقه شما سر چهار راه مثلا چهار راه تقاطع میرزای شیرازی با شهید بهشتی بمونی ، آنوقت تمام اتومبیل های اتوبان مدرس و هفت تیر تخلیه بشن توی خیابان ولیعصر چراغ تقاطع مطهری با فتحی شقاقی ! آهای مسئولین ما رو چه فرض کردید ؟ (2696148) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۱۷:۳۱:۳۶
از یک سرباز وظیفه بدون داشتن حد اقل اختیارات چه انتظاری دارید؟
در کشورهای متمدن پلیسهای راهنمایی رانندگی هم مجاز به استفاده از اسلحه هستند به ویژه در بزرگ راهها (2701549) (alef-3)
 
hamvatan
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۱۲:۴۰:۲۶
در رابطه با رعایت اخلاق و فرهنگ ترافیکی ذکر این نکته ضروری هست که نه تنها در رابطه با رانندگی بلکه در رابطه با مسائل دیگر هم اینطوری هست که ما برای صرفه جویی در زمان حاضریم قانون را زیر پا بگذاریم راننده تاکسی میخواهد سریع تر برسه تو خط اش مسافر بیشتر بزنه خلاف میکنه و خلاصه هر کسی مجاز میدانه که خلاف کنه در این رابطه اعمال جریمه و افزایش مبلغ جریمه کارآمد نخواهد بود همانطور که ملاحضه میکنید تا الان هم نبوده آمار جرائم راهنمایی و رانندگی و مبالغ دریافتی گواه این قضیه هست ببینید این مشکل ریشه ای هست و 1 روزه هم حل نمی شود خود بحث ترافیک هزاران علت داره که Bold ترینش افزایش رو به رشد جمعیت در شهرهای بزرگ هست که خود این افزایش جمعیت به علت مهاجرت از روستا ها و شهرهای کوچک به شهر های برزگ و هزاران علت دیگه هست که باید این مسائل حل بشه اگر حل شد مطمئن باشید اصلاح رفتا ترافیکی خیلی کار مشکلی نیست با یک برنامه چند ساله امکان پذیر هست متها ما ریشه یابی نمیکنیم میخواهیم مشکلی که خودش نشات گرفته از مشکلات دیگر هست را سریع حل کنیم . (2694624) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۱۴:۱۶:۵۳
همه ی اینها درست، اما من یک سؤال دارم، ببینید مدتی ست که در تقاطع ها اگر سانتی متری جلوتر بریم دوربین عکس میگیره و کلی جریمه و نمره منفی و غیره...

حالا سؤال من اینه که آیا ثانیه شمار همین تقاطع ها رو هم درست کردن؟ نه اینکه یهویی از 13 ثانیه صفر میشه یا اینکه صفر شده و همچنان هم صفر مونده...

یا اینهمه چاله چوله ی توی خیابون که خداییش پدر ماشین و اعصاب آدم رو خرد میکنه، وسط اتوبان داریم با 80 تا سرعت راه میریم یهویی میبینیم چاله که چه عرض کنم، بعضا چاه هم وسط اتوبان میبینیم...!!

ببینید همیشه مشکل از مردم نیست، از خود آقایون و سیستم راهنمایی هم هست... (2694892) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۱۴:۱۸:۴۷
بستن یک گذرگاه به نیت روان سازی یک گذرگاه دیگر
اين موضوع كاملا درست است كه از اختراع جديد پليس است. مثلا پل زيرگذر تقاطع كارگر با جلال آل احمد در مسير شرق به غرب را مي بندند كه مسير فرعي راه داشته باشد. بعد تمامي رانندگان و مخصوصا رانندگان تاكسي و ون، از هزار كوچه و پس كوچه مسير خود را طوري كج مي كنند كه از راه اصلي يعني از زير پل زيرگذر عبور نكنند. به عبارتي يك فاصله 200 متري را حذف و 2 كيلومتر اضافه طي مي كنند كه اسير اين عمل بي منطق پليس نشوند! (2694897) (alef-10)
 
حسن
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۱۵:۳۹:۱۵
دست اقای نویسنده درد نکند خیلی ریزبینانه و تفصیلی با مثال توضیح داده بودند و معلوم است دغدغه اشان است ، کاش مثل ایشان را زیاد داشتیم و اگر اینگونه بود دیگر این وضع فعلی را نداشتیم! (2695188) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۱۶:۴۴:۵۹
اولا درهمين سايت الف خواندم که جريمه صحبت باموبايل پشت فرمان درکانادا مبلغ ١٠٠٠ دلار يعني حدود نصف حقوق ماهانه يکنفراست , يعني موضوع فرهنگ درکار نيست بلکه فکرازدست دادن نصف حقوق ماهانه بزرگترين عامل بازدارنده است, ثانيا مثل همه کشورهاي دنيا شهرداري ياهرسازمان مسئول ديگري , بايد اقدام به نصب دستگاههاي خودکار براي صدور قبض پارکينگ درحاشيه خيابانها کند وازاينطريق درآمد براي دولت کسب شود (2695409) (alef-10)
 
آریو سوئد
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۱۷:۰۵:۱۶
اگر از همان اول قبل از اینکه استفاده از خودرو عمومی شود فرهنگ استفاده از خودرو همگانی میشد این مشکل بوجود نمی آمد. ترافیک سنگین و رانندگی بی اصول امروز به مشکلی غیر قابل حل در کشورهای غرب آسیا، بعضی از کشورهای آمریکای لاتین و شمال آفریقا تبدیل شده است و تنها مخصوص ایران نیست. (2695484) (alef-7)
 
منصور
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۲۲:۳۱:۵۴
تمام مطالب بالا صحیح است . بیشتر کسانی که چاسخ داده اند حس کرده اند به ناخود اگاهشان ضربه زده شده است . مسولیت فردی مهمترین رکن زندگی سامانمند شهری است . از دوش افکندن مسولیت فردی نشانه کودک درون است که حاضر نیست اشتباهات خود را ببیند و می کوشد انرا بر دوش دیگران بار کند .
برای رسوا و اشکار شدن این شیوه زیست جالب است که در مقاله بالا در باره کمبود قوانین و کوتاهی ماموران اجرای قانون نیز سخن گفته شده است اما رانندگان فقط انتقادی را دیده اند که در باره انها است و فورا واکنش نشان داده اند .

تا زمانی که یاد نگیریم مسولیت فردی اصلی مطلق است که نمی توان انرا با اتکای به کمبود های دیگر زیر پا بگذاریم شرایط زیست سامانمند شهری شکل نخواهد گرفت .

گرسنه بودن یک فرد مجوز دزدی به او نمی دهد . (2696489) (alef-13)
 
عليرضا
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۲۲:۵۷:۲۰
سلام بر دوستان ونوسينده محترم
واقعاً استفاده كرديم و بعقيده من پليس اموزش مناسب وكافي ندارد و پليس نياز به اموزش دارد
واز طرف ديگر تعداد پليس هاي كشور وبخصوص تهران متناسب با ميزان وتعداد تخلف نيست
اين همه ليسانس بيكار با اموزش مناسب به مدت مثلاً ٥ سال بصورت قراردادي استخدام شوند و در طي اين مدت مانند پليس هاي ساير كشور ها نگذارند هيچ تخلفي بدون جريمه بماند و مردم كه بسياري از انها خواهان اجراي مقرارات هستند به محض اينكه اجراي قانون را ببينند با پليس همكاري خواهند كرد وبتدريج تعداد متخلفين كاهش و نظارت پليس بر ان تعداد اندك بيشتر و سيكل سالم موجب اعتماد مردم به اجراي قانون در همه جا و در هر زمان خواهند بود ومتخلفين متوجه خواهند شد كه از خارج از ديد پليس قرار نخواهند داشت ودر پي هر تخلفي جريمه اي دريافت خواهند كرد واين امنيت وارامش موجب همراهي بيشتر مردم با پليس خواهد شد و در نهايت فرهنگ با ارزش اين كشور واين مردم بلوغ و توانايي خود را نشان خواهد داد ، به مردم و فرهنگ غني اين مرزو بوم بايد اعتماد كرد و نتيجه ان از هر جاي ديگر دنيا مثبت تر خواهد بود (2696552) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۳ ۰۲:۰۹:۵۵
2 تجربه شخصی از برخورد پلیس که موید آن بخش از مقاله است که انتقاد به عملکرد پلیس داره
_ شبی با ماشین پرایدی که راکب آن - مامور راهنمایی گروهبان با لباس فرم در کنار افسر ارشد - بود و ورود ممنوع در خیابان از اصلی به فرعی اومده بود مواجه شدم در مقابل اعتراض شروع به توهین و فحاشی کرد ( ابتدای امر متوجه هویت اونها نشدم ) و فرار کرد ، چون پسرم کنارم نشسته بود نتونستم تحمل کنم و چند تا خیابون پایینتر جلوش درومدم ، وقتی برای اعتراض در مورد فحاشی اون رفتم جلو و متوجه شدم پلیسه و سعی کرم اسمشو ببینم سوار ماشین شد و جلوی چشم چند راننده دیگه که اونجا بودن بعد از آسیب رسوندن به سپر سمت شاگرد
در حالیکه من بین زمین و هوا بودم و در ماشینشو گرفته بودم 10 متر با سرعت 20 تا 30 روی زمین کشید و فرار کرد که خدا واقعا بهم رحم کرد و فقط پشت دست چپم زخمی شد متاسفانه نتونستم شماره ماشینو ببینم ، پیگیری بعدی هم جواب نداد
_ در بزرگراه حقانی با دستور ایست پلیس متوقف شدم بنا بر ادعای مامور سرعتم بالا بود ، به هر حال جریمه شدم ، مدتی بعد که برای استعلام خلافی رفتم ، با کمال تعجب دقیقا در همون ساعت و توسط همون مامور علاوه بر جریمه تسلیمی
مجدد همان جریمه +جریمه عدم توجه به فرمان پلیس ثبت شده بود که چون از زمان اعتراض گذشته بود نرفتم دنبالش
چند مورد بی انصافی و برخورد مغرضانه مشابه دیگه هم دیدم که صرفنظر میکنم
آگر چه شغل ماموران مزبور بسیار سخته و در فصول مختلف اکثر اونها صادقانه در حال خدمت هستند اما متاسفانه مامور محوری داره جایگزین قانون محوری میشه
و بعضیا که از سلامت نفس کافی برخوردار نیستند باعث بدبینی به بدنه اصلی و خدوم پلیس میشن (2696783) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۳-۱۲-۰۳ ۰۸:۲۸:۵۰
مشكل ديگر عدم طراحي مسيرهاي شهري است. به عنوان مثال زماني كه اتوبان رسالت از 5 باند در ورودي تونل به 3 باند كاهش مي يابد ترافيك و حركت بين خطوط اجتناب ناپذير است. (2696941) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۳ ۰۹:۰۱:۰۳
فرهنگ جریمه غالب بر راهنمایی در رانندگی بوده است. بخشی از درامدهای جریمه ای بایست صرف اموزش و راهنمایی رانندگی درست از طریق اگهی های تلویزیونی صورت بگیرد. (2696995) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۳ ۰۹:۳۱:۲۷
نظر شما درست است ولي ما كه صدا و سيماي خصوصي نداريم كه براي آموزش راهنمايي و رانندگي پول جداگانه بخواهد. صدا و سيما كلي بودجه كلان از بيت المال مي گيرد و اين موضوع از وظايف ذاتي ايسان است. (2697044) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۳ ۱۹:۵۷:۳۳
همانگونه که پلیس هم از بودجه کلان بیت المال تامین مالی میشود اما بخشی از درامدش نیز از راه دریافت جریمه هست . اما صدا و سیما هم بایست تخفیف های کلان برای پیام های غیر تجاری و فرهنگی قائل شود که کل جامعه بهرمند میگردد. (2699258) (alef-10)
 
شهروند
۱۳۹۳-۱۲-۰۳ ۱۰:۳۰:۱۳
در شهر ما ..... دو پاسگاه نیروی انتظامی در کنار دو خیابان نسبتا شلوغ واقع شده و با وجود پارکینگ خوب پاسگاه .....در بیشتر مواقع خودرو های خود را در پیاده رو پارک کرده و مردم را مجبور به رفتن به خیابان می کنند. بارها با 197 تماس گرفته و این مشکل را اعلام کردم ...........اما کو گوش شنوا

هر چه بگندد نمکش می زنند.............. (2697168) (alef-7)
 
کاوه
۱۳۹۳-۱۲-۰۳ ۱۰:۴۸:۲۹
این که فرهنگ رانندگی در کشور ما بسیار پایین است که روشن و واضح است. برای اصلاح این نقیصه بعضی ها بلافاصله خواهند گفت " باید فرهنگ سازی کرد. من از این عبارت واقعا متنفرم. البته اگر منظور از فرهنگ سازی، آموزش باشد بی تردید این هم لازم است اما بیشتر از آن نظام باید خودش قانون مدار باشد و مردم را هم وادار و ملتزم به قانون مداری کند. ایجاد التزام فقط با نصب دوربین عملی نخواهد شد. شما بروید تمام دنیا را ببینید . ایا شهری را در کره زمین سراغ دارید که این همه دوربین برای ثبت تخلفات رانندگی در آن نصب شده باشد.؟ چندی پیش یک پلیس در مورد نظم ترافیکی در بالای پل صدر به دلیل نظارت دوربینی و بی نظمی در قسمت همکف به دلیل عدم نصب دوربین فرمایش میکرد. خدایا چطور می شود یک پلیس چنین نگاهی داشته باشد؟ نظم ترافیکی در روی پل صفر است. کافی است بروید ببینید در merge از قیطریه یا کاوه، دو باند تبدیل به 5 یا 6 باند می شود و سیصد متر به همین منوال طی می شود تا دوباره وضعیت اصلاح شود.
مردم به پلیس به حق بد بین هستند.پلیس ( البته نه همه پلیسها)خودش بدترین جرایم را مرتکب می شود. ورود ممنوع می رود- سه ترکه بدون کلاه ایمنی سوار بر موتور می رود. دوبله پارک می کند. سبقت غیر مجاز می گیرد. با مردم هم بی ادبانه حرف می زند . لطفا دفاع نکنید که پلیس در حین انجام ماموریت می تواند این جرایم را مرتکب شود. ما که بچه نیستیم اینها را نفهمیم. پلیس هم بچه نیست که نداند در حین انجام ماموریت نیست. اقای پلیس دارد با دو همراه ( سه ترکه بدون کاسکت) از ایستگاه پلیس به مقصد کلانتری می رود که در حال ماموریت نیست. پلیسی که ورود ممنوع می رود و سر چهار راه پارک می کند که در حال انجام ماموریت نیست!!!
بنا بر این مردم پلیس را کسی می شناسند که خودش خطاکار است و صلاحیت برخورد با خلاف شان را ندارد فلذا هر وقت چشم پلیس را دور دیدند، اشکارا خلاف می کنند. خیلی جالب است والله- هیچ پلیسی کمربند نمی بندد!!! و تقریبا در اکثر قریب به اتفاق ماشین های پلیس می بینی طرف دارد با تلفن همراهش حرف می زند. اما همان پلیس ماشین تو را متوقف و تو را به خاطر حرف زدن با تلفن همراه، جریمه می کند. این از مسئله اول
مورد دوم این است که سیستم ترافیکی اشکال دارد، فاصله بین خطوط ( عرض لین ها) درست نیست. merge ها درست نیست و دفعتا تعداد زیادی خودرو بدون نظم به راه اصلی وارد می شود. زمان بندی چراغ های راهنمایی بسیار غیر کارشناسانه است و هزاران مشکل دیگر (2697220) (alef-7)
 
علي
۱۳۹۳-۱۲-۰۳ ۱۳:۱۳:۲۶
ممنون و متشكرم از تحليل نويسنده محترم كه كاملا منطقي وذرست تجزيه و تحليل كرده (2697807) (alef-10)
 
سعید
۱۳۹۳-۱۲-۰۳ ۱۹:۲۹:۲۵
اقا همش که مردم تقصیر ندارن،من هم موتور دارم هم ماشین،با ماشین قوانینو تقریبا رعایت میکنم اما با موتور اصلا،چون هروقت رعایت کردم و مثلا پشت چراغ قرمز وایسادم از پشت یهو حمله میکنن سمتت که موتورو بخابونن ببرن پارکینگ منم دیگه هر چی چراغو و جدول و پیاده روعه میرم ،از دوسال پیش که اخرین بار رعایت کردم قانون رو و موتورمو بردن پارکینگای وسط بیابونای خارج تهران دیگه نتونستن بگیرن موتورمو چون اصلا واینمیسیم و همش فرار میکنم از دسشون،تازه پلاکمم مخفی کردم که جریمه نشم،چون هربار که بهشون میگفتم ،جواب میشنیدم که باید کفی پر بشه!و کلی ضرر مالی میکردم،حالا هم خیلی هم راضی هستم از شرایطم. (2699180) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۱۷:۳۴:۳۲
اگر مدارکت تکمیله و کلاه داری داداش نترس کسی موتورت را پارکینگ نمی بره . این همه موتوری خلافکار هست بیکارند به شما گیر بدند؟ (2701558) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۳ ۲۱:۳۶:۵۳
موافقم. جریمه سنگین نقش بازدارنده دارد بشرطی که مداوم باشد. جریمه پارک اتومبیل در محل مخصوص پارک معلولین و سالمندان در نزدیکی کتابخانه در یک شهر کوچک و خلوت کانادا 300 دلار بود که واقعا برای ما بازدارنده بود. (2699439) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۳ ۲۳:۱۳:۲۲
بخاطر عدم مبارزه جدی با فساد، من هیچ عرق میهنی ندارم. (2699715) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۱۶:۰۲:۱۲
چه ربطی داشت ؟ (2701297) (alef-7)
 
کامرانم
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۰۴:۴۰:۰۳
سلام من یه راننده مسافر کش شخصیم که با روزی 35هزارتون درآمد در روز کسر پول بنزین و گاز خرج زن وبچه مو در میارم دیروز در حال کار بودم چند بار گوشیم زنگ خورد جواب ندادم بار اخری دیگه اعصابمو بهم ریخت گوشیو ورداشتم بگم خودم تماس میگیرم افسر منو دید گفت بزن کنار مدارک و بیار خوب در حالی که به قول خودشون طبق قانون راننده نباید پیاده شه آقای افسر خلاف کرد مهم نی بهش گفتم آقا میشه لطف کنی گذشت کنی من امروز 10000تومن کار کردم گناه دارم خواهش میکنم التماست و میکنم ننویس در حالی که میخندید گفت قانونه خیلی خوشحال شدم در حالی که اشک پر شده بود تو چشمام و مردم اطراف ما نگاه حقيرانه و با تحرمی میکردن به من گفتم بنویس اندک اندک پول ما فقرا باید جمع شه تا 3000 میلیارد جمع شه قانون زیر پا بره پیشمون شدم از زندگی و اسقفرالله به
خدا کفر گفتم از خلقت انسآن کاش درک کنید چی میگم (2700018) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۱۶:۰۵:۰۹
همه اینها چه ربطی به موضوع مشکل ترافیک داره
مملکت هزارتا مشکل داره، هر وقت کسی میخواد یکجا رو درست کنه همه میگن آقا مگه فقط اینه... باشه مثل همیشه دست روی دست بگذاریم تا هیچ مشکلی حل نشه...

اینکه توی مملکت دزدی و اختلاس هست دلیل میشه که ما هر روز کلی عمرمون توی ترافیک تلف بشه و کلی پول بنزین بدیم و بخاطر آلودگی هوا مریض بشیم؟ (2701304) (alef-7)
 
یوزارسیف
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۰۷:۳۱:۳۵
نیروهای راهنمائی و رانندگی تعدادشان بسیار کم است.
گشت موتوری برخلاف بسیاری از کشورها کم تعداد است.
برخورد با خلافکاری رانندگان ضعیف است. (2700128) (alef-10)
 
سهند
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۰۹:۳۰:۱۶
متاسفانه قانونگريزي يكي از افتخارات ما ايرانيان شده و يك نوع زرنگ بازي تلقي مي شود و متاسفانه جزوي از فرهنگ سياسي، حقوقي، اجتماعي و... در آمده است. وقتي قانوني در مملكت توسط هركس از رييس جمهور گرفته تا بقيه ... براحتي زيرپاگذاشته مي شود بدون اينكه هزينه اي و تبعاتي برايش داشته باشد، و به بهانه هاي من در آوردي مثل رحم كردن، بخشيدن، سخت نگرفتن ، مهربوني كردن، معرفت نشان دادن ، مصلحت نبودن ، آبروي داري و ... اين تخلفها ناديده گرفته ميشود در حقيقت ظلم بزرگي به اكثريت جامعه مي شود كه اين تخلفها را انجام نمي دهند و بطور اتوماتيك اكثريت هم براي نزديك شدن به عدالت شروع به قانون گريزي ميكنند تا حد اقل از بقيه عقب نيافتند. آن وقت است كه فساد و قانونگريزي مثل حالا همه گير ‌‌مي‌شود..
براي مثال وقتي تعدادي موتور سواري از مسير خطوط ويژه اتوبوس براحتي عبور ميكنند و مامور هم ايستاده و تماشا ميكند و عكس العملي نشان نمي دهد در حقيقت موتورسوار ديگري كه پشت چراغ ايستاده و وضعيت را مشاهده ميكند ناراحت شده و احساس مغبون شدن خواهد داشت و اينكه چرا آن‌ها كه تخلف ميكنند كارشان راحت راه مي افتد و من بايد اينجا پشت چراغ معطل بمانم. همينطور در مسائل سياسي، اجتماعي، وقتي با متخلف برخورد نميشود در واقع نوعي تشويق براي بقيه هست كه انجامش بدهند. (2700337) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۰۹:۴۴:۱۸
یکی از وظایفی که ماموران انتظامی به کل فراموش کردن برخورد با رانندګانی است که اقدام به بوق زدن های ممتد در خیابانها می کنند در حالی که ایجاد آلودګی صوتی نیز تخلف محسوب می شود (2702910) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۱۹:۳۷:۴۹
تا قوانین راهنمایی و رانندگی از کودکی و از کتب درسی مدارس ابتدایی شروع نشود و از آن آزمون گرفته نشود(طی کل دوره تحصیلی فرد تا دانشگاه) هیچ چیز درست نخواهد شد. (2706638) (alef-7)
 
سیدی
۱۳۹۳-۱۲-۰۸ ۰۰:۰۳:۵۶
درحالی که پلیس ایران مهربان ترین پلیس دنیاست رانندگی ما بدترین فرهنگ را دارد از همه بدتر هجوم وحشتناک زنان برای رانندگی و چشم و همچشمی دیگر قوز بالای قوز شده آلودگی های ناشی از دود اگزوز و پودر بخار شده لنت میلیونها خودرو هر ساله ده ها هزار انسان را می کشد از همه خنده دارتر اظهارات سردار اسکندرخان مومنی است که هر ساله از زمانی که ایشان تشریف فرما شده اند سیر نزولی هم دارد و پریشب در تلویزیون که دربست در اختیارشان است فرمودند امسال نرخ حوادث منجر به فوت به 17 هزار رسیده که شما حساب کنید می شود روزانه 46 کشته درحالی که هر کدام از روزنامه ها را مطالعه کنید که انتشار این حوادث را میان خود تقسیم کرده اند از چندین برابر این رقم نرخ کشته ها بیشتر است . خداوند این کشور را از دشمن ، دروغ و خشکسالی نجات بخشد یعنی همان سه چیزی که امروز با بیشترین مقدارشان روبرو هستیم . بخاطر شرافت انسانی و ایرانی منتشر کنید (2708855) (alef-13)
 
خانم
۱۳۹۳-۱۲-۰۸ ۲۳:۴۷:۰۷
اخانم ها شاید کند عمل کنن اما فرهنگ رانندگیشون از تویی که شصت ساله داری واسه خودت تو خیابونا وحشی بازی در میاری بهتره ، نمی دونم طالبانی هستی یا چیز دیگه ای اما بدون تو هر جایی که پای خانم ها بیشتر باز بشه فرهنگشم هم بالا میره اگه به شما اقایون بود که هنوز داشتین تو عصر حجر با سنگ همدیگه رو میزدین (2710172) (alef-7)
 
تعجب
۱۳۹۳-۱۲-۰۸ ۲۳:۴۹:۲۱
آقا مگه پلیس مادره که باید مهربون باشه پلیس باید قانون رو رعایت کنه نظرت چیه بیاد واسه راننده ها لالایی بخونه (2710175) (alef-7)
 
ایرانی
۱۳۹۳-۱۲-۰۸ ۲۳:۵۰:۵۸
شما فکر کنم افغانی هستی چون اندیشه طالبانی داری خودتو به ایرانیها نچسبون عزیزمن (2710180) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۸ ۱۵:۳۰:۴۴
درصد بالایی از خلافها از موتورسواران است.دیشب در شهر من یکیشون در لاین سرعت بلواریک دفعه وایساد تا از جدوله بره اونطرف بدون حتی چراغ فقط دستشو بلند کرده بود!یکی دیگه هم چراغ خاموش داشت از حاشیه خیابان خلاف جهت بدون چراغ حرکت می کرد. علت اینهمه کشته همین کارهاست (2709487) (alef-7)
 
عباس.
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۲:۳۲:۴۱
ازاد گذاشتن راننده ها تا نزديك صد در صد. همه دليلش اينه.بزرگترين عيب در رانندگي جلو گيري نميكنن ..بعد انتظار دارين مردم خوب رانندگي كنن..عيب بزرگي كه فاصله بين ماشين جلويي رعايت نميشه .انحراف بي چپ موقعي كه راننده با سرعت از پشت سر در لاين اصلي در حال حركته. اينها بزرگترينن.بزرگ ترين ميدونيد يعني چي؟ يعني اگه جلوي اينها بگيريد فرهنگ درست ميشه خود به خود تخلف ثبت بشه دولت سرمايه جمع كنه با اين مردم كه تخلف كارن...بجاش كشته ها كمتر ميشه مردم اروم تر ميشن قانون درك ميكنن. چون ميدونن ضرر از جيب خودشون بايد بدن مامور عزيز راهنمايي تا مدتي به راننده در خيابان هشدار بده فاصله بين ماشين جلويي رعايت كن. اگه فرهنگ درست نشد خود به خود..كار به اين اسوني نتيجه بزرگ داره .رانندگي يعني ذهنيت درست.رانندگي يه كار شخصيه. ايرانيا همه به هم ربط پيدا ميكنن تو رانندگي گره ميخورن با رعايت نكردن قانون رانندگي.عصبي ميشن وقتي حقي تو رانندگي بعد ميفهمن ندارن ميرن همه راننده ها ديگه رو عصبي ميكنن با فاصله نگرفتن بوق زدن در ترافيك بي مورد كه جريمه بايد صورت بگيره.اگه اينها جلوگيري نشه مطمينا فرهنگ به وجود نمياد.فرهنك راه داره اينها راهش هست ساده. قانون رانندگي گذاشتن كه رانندها رو فرهنگ بدن. پس با قانون بايد توجه كرد نه با ازاد گذاشتن راننده ها كه همه منتظر جرقه هستن براي افكار شخصي پياده كردن تو خيابان (3178618) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۶:۵۸:۰۲
چه كه بودم وقتي تو كوچه با دوستام لي لي بازي ميكرديم هميشه نگران اين بوديم كه حالا يه ماشين مياد و دستش را ميزاره رو بوق كه يعني برويد كنار من مي خوام رد بشم وقتي مي خواستيم بيايم تو كوچه مامانا ميگفتند مواظب ماشينا باشيد هر چند تو نسل حالا ديگه مامانا ترجيح ميدند بچه ها بازي كامپيوتري تو خونه انجام بدند تا ازخطرات تو كوچه بودن در امان باشند من فكر ميكردم همه جاي دنيا اين قانون بوق زدن وجود داره


نا اينكه براي زندگي اومدم تو كشوري با فرهنگ رانند گي متفاوت اينجا تو محله ها تابلو سرعت 15 مايل و هيچ ماشيني بيشتر از اين تو محله رانندگي نميكنه وقتي بچه ها تو كوچه بازي ميكنند هيچ راننده اي بوق نمي زنه كه يعني رد بشيد بلكه فقط مي ايسته تا بچه ها خودشون متوجه بشند و كنار بروند جالبه راننده هاي اينجا از بوق استفاده نميكنند


نكته اي كه تو كتاب ايين نامه رانندگي اين كشور وجود داره احترام به عابر پياده است هيچ وقت يه ماشين نبايد به يه عابر پياده انقدر نزديك بشه كه عابر پياده احساس خطر بكنه وقتي تو يه محله رانندگي ميكني كه عابر پياده داره قدم ميزنه حق بوق زدن نداري كه يعني رد شو من مي خوام بروم بلكه يا يه فاصله اي از اون مي ايستي و يا اگه ماشين تو لاين مخالف نمياد تا رد شدن از عابر ميري تو لاين مخالف همين موارد را براي دوچرخه سوار و موتور سوار هم رعايت ميكنند هيچ ماشيتي حق نداره به يه دوچرخه سوار نزديك بشه بايد از اون فاصله بگيرها

اما در مورد اتوبوس مدرسه هر زماني اتوبوس مدرسه براي سوار كردن يا پياده كردن دانش اموز ها مي ايسته براي حفظ امنيت بچه ها همه ماشين ها تو دو تا لاين چه ماشين هاي پشت سر اتوبوس و چه ماشين هاي لاين مخالف بايد بايد بايستند تا زماني كه اتوبوس حركت كنه علت ايستادن ماشين هاي لاين مخالف اينه كه شايد يه بچه بخواد از خيابان رد بشه بعضي وقتا سوار يا پياده شدن بچه ها ده دقيقه طول مي كشه و يه صف طولاني از ماشين تو دوتا لاين به وجود مياد سرعت مجاز رانندگي تو محدوده مدرسه ها 15 مايل و با تابلو محدوده مدرسه مشخص شده

اما در مورد پليس اينجا همه مردم پليسند يعني اينكه به محض ديدن كوچكترين خلاف بالا فاصله به پليس زنگ ميزنند و گزارش خلاف را ميدند و بر خلاف ايران كه اكه يه ماشين پليس تو جاده براي سرعت غير مجاز ايستاده باشه راننده ها با چراغ به لاين مخالف خبر ميدند كه سرعتت را كم كن جلو تر پليس هست

اگه يه راننده توي اتوبان سرعتش زياد از حدي كه رو تابلو هست باشه بالا فاصله بقيه رانند ها به پليس خبر ميدند و پليس اولين جريمه اي كه ميكنه اينه كه 6 ساعت كلاس قوانين رانندگي را بايد بره تا اجازه رانندگي بگيره

روزاي اول كه ا.مده بودم اينجا و اين موارد راميديدم پيش خودم ميگفتم چرا راننده ها ي كشورم ايرن اينقدر متفاوت هستند مگه راننده هاي ايراني خودشون هيچ وقت عابر پياده نميشند يا خودشون بچه ندارند چرا ما تو كشورمون اين فرهنگ را نداريم چرا جان خودمون و بچه هامون مهم نيست (3196318) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.