نظر منتشر شده
۱۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 241748
دریافت کارمزد از پذیرندگان پایانه های فروش
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۰
مدیر عامل شاپرک از پرداخت کارمزد دستگاه‌های کارت‌خوان از ابتدای آبان توسط صاحبان این دستگاه‌ها خبر داد و گفت: ۹۸ درصد تراکنش‌های شاپرک با موفقیت انجام می‌شود.

به گزارش تسنیم، محسن قادری امروز (سه‌شنبه ۲۴ شهریورماه) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه باید برای ارائه هر خدمتی هزینه‌ای پرداخت شود، اظهار داشت: با توجه به این که تاکنون هزینه کارمزد مربوط به کارت‌خوان فروشگاه‌ها از سوی بانک مرکزی پرداخت می‌شد، در نظر داریم با هدفمند کردن این کارمزدها یارانه آن را حذف کرده و بر عهده پذیرنده (صاحب) دستگاه قرار دهیم.

وی با تأکید براینکه هنوز میزان کارمزد پذیرنده ها مشخص نشده است، تصریح کرد: شورای پول و اعتبار در این خصوص تصمیم گیری خواهد کرد اما این رقم ناچیز است.

مدیر عامل شاپرک همچنین در مورد این که در صورت انداختن بار کارمزد بر دوش فروشندگان آیا احتمال طرد خودپردازها وجود ندارد؟ بیان کرد:‌ شاپرک بنا دارد سیستم نظارتی از تمام پذیرندگان را عملیاتی کند تا چنین اتفاقاتی رخ ندهد.

قادری ضمن اشاره به اینکه ۹۸ درصد تراکنش‌های شاپرک با موفقیت انجام می‌شود، گفت: احتمالا ساماندهی پایانه فروش و نظام کارمزد نیز تا پایان امسال اتفاق خواهد افتاد.

وی با اشاره به سرویس‌های در نظر گرفته شده برای پذیرندگان دستگاه‌های کارت خوان گفت: با اجرای برنامه‌های مدنظر، پذیرندگان علاوه بر این که می توانند شماره حساب خود را تغییر دهند قادر خواهند بود با مراجعه به سایت شاپرک دستگاه مورد نظر را انتخاب کنند و درخواست دهند.

مدیر عامل شاپرک توضیح داد: شرکت شاپرک بعد از این که پذیرندگان درخواست خود برای دستگاه را در سایت ثبت کنند بر روند دریافت آن از شرکت‌های حاضر در پورتال نظارت خواهد کرد تا پذیرنده دچار مشکل نشده و تخلفی صورت نگیرد.
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۴ ۱۵:۴۶:۴۱
خیلیها با وجود اینکه الان دستگاه کارتخوان کارمزد ندارد، تهیه نمی کنند. اداره مالیات همه ورودی های دستگاه کارتخوان را درآمد محسوب می کند. اگر کارمزدی شود، خیلیها عطای آن را به لقای آن خواهند بخشید. (2376078) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۴ ۲۱:۲۷:۱۰
من میرم پس میدم (2376861) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۴ ۱۵:۴۸:۱۹
من از حالا كارت خوانم را جمع كردم معامله با پول نقد ! (2376081) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۴ ۱۵:۵۳:۴۸
همين كه پولمان ميرود به ان بانك بنفع ان بانك هم ميباشد بهتر است مسئول شاپرك ، شاپرك بازي در نياورد زيرا انوقت پولها بجاي بانك ميرود در صندوقها . و مثل قبل ميشود ، منطق كار اينست كارمزد از فردي بگيريد كه با كارت بانك خريد ميكند . حتي ان را هم نبايد بگيريد بانكها بايد رقابت كنند و امتياز بدهند تا پول مردم در بانك باشد كاري كه در همه جهان متداول است و ما هنوز اول راه هم مانده ايم !! (2376095) (alef-10)
 
ع ع ب
۱۳۹۳-۰۶-۲۴ ۱۶:۲۷:۲۳
اولا که هزینه رو بذارین به پای اون یک روزی که پول تو حساب بانک بلوکه می مونه !! ثانیا اگه می خواین مردم رو ترغیب به استفاده از خدمات تجارت الکترونیک کنین این بازیا چیه؟ اگر هم می خواین کاسبی کنین که اون بحثش جداست..اگه کارمزد کم بشه من دستگاه پوزم رو جمع می کنم !! مطمئنا خیلی از مغازه دارا هم جمع می کنن ! بانک مرکزی دولت تدبیر و امید!!! هم بهتره به جای این تدابیر هوشمندانه!!! جلوی بی انضباطی مالی و ریخت و پاشها رو بگیره ... (2376206) (alef-10)
 
چشم جهان
۱۳۹۳-۰۶-۲۴ ۱۸:۲۳:۴۶
روز 24 مهرماه خبری به نقل از مدیرعامل شاپرک با عنوان "دریافت کارمزد از پذیرندگان پایانه های فروش" منتشر گردید، شکی نیست که شخص خدمات گیرنده باید هزینه خدمات دریافت شده خود را بپردازد، اما سوال اساسی آن است که آیا درچرخه پرداخت الکترونیک مبتنی بر کارتخوان فقط دارندگان پایانه¬فروش ذینفع هستند، در این نوشتار کوتاه سعی می¬شود ضمن شناسایی عوامل درگیر در خدمات پرداخت الکترونیک، سهم و جایگاه هر یک درک شده و راهکارهایی برای نظام کارمزدها پیشنهاد گردد، بطوریکه تمام عوامل درگیر هزینه خدمات دریافت شده خود را بپردازند و از طرف دیگر منافع خدمات ارایه شده خود را دریافت نمایند، درک عوامل به ما کمک می¬کند کدام عامل به چه میزان در حال اخذ یا ارایه خدمات است. در چرخه پرداخت الکترونیک سه گروه عمده ذیل از چرخه کسب و کار خدمات پرداخت الکترونیک یا خدماتی را اخذ یا ارایه مینمایند.
1. دولت به عنوان ناشر پول و تامین کننده وسیله مبادله با عاملیت بانک مرکزی: آیا در حال حاضر دولت موظف به تامین وسیله مبادله یا به صورت اسکناس یا هر روش دیگری برای مبادلات اقتصادی هست؟ اگر نقش دولت در تامین وسیله مبادله در حوزه پرداخت الکترونیک را بپذیریم، بر اساس این نقش چه هزینه¬ها و منافعی را کسب یا ایجاد می¬نماید؟بنابراین نقش دولت در این چرخه و انتفاع از مدل کسب و کار چیست و چقدر باید باشد.
2.شرکت های ارایه کننده خدمات پرداخت الکترونیک: حدود 10 سال از ارایه خدمات جدی در حوزه پرداخت الکترونیک از طریق دستگاه کارتخوان سپری می¬شود؛ واقعیت آن است که شرکت¬های پرداخت الکترونیک در طی این سال¬ها فعالیت و سرمایه گذاری هنگفتی داشته اند تا زیرساخت حال حاضر به لحاظ کمی و کیفی به نقطه قابل قبول فعلی رسیده است، لیکن فقدان نظارت کافی نهاد قانونی و عدم تعیین مدل کسب و کار مستقل از فعالیت بانکی در سال¬های گذشته در این حوزه از کمبودهای جدی بوده است، اغراق نیست سهم عمده ارایه خدمت در این حوزه مربوط به این گروه است.
3. بانک: مطابق تقسیم صورت گرفته بانک¬ها در شرکت شاپرک سهامدار هستند فلذا منافعی از محل کارمزد نصیب این شرکت و نهایتا سهامداران آن می¬شود، از طرف دیگر مشتریان بانک¬ها یا همان دارندگان کارت نیز از این شبکه استفاده می¬نمایند و ضمن اخذ خدمت هزینه¬ای را متقبل نمی¬شوند.
4. دارندگان کارت و دارندگان دستگاه: این دو گروه نیز از ارزش¬ها و منافع خلق شده در چرخه خدمات پرداخت الکترونیک مبتنی بر دستگاه کارتخوان بهره¬مند شده و خدمات دریافت می¬نمایند، صاحب فروشگاه(فروشنده) و دارنده کارت(خریدار) باید به اندازه سهم خود کارمزد خدمات دریافت شده را بپردازند.
در حال حاضر یکی از عوامل درگیر در چرخه فوق(یعنی دولت-شاپرک) بدون در نظر گرفتن نقش سایر عوامل مقرر نموده از یکی از چهار عامل(دارنده دستگاه کارتخوان) هزینه کارمزد خدمات دریافت شود، به طور یقین برقراری نظام کارمزدها امری لازم وضروری است لیکن برقراری نظام کارمزد برای یک عامل طبیعتا و قطعا با واکنش تدافعی یا تهاجمی آن عامل مواجه خواهد شد و کارکرد سایر عوامل را ولو به صورت مقطعی مختل خواهد کرد.
راهکارهای ذیل به عنوان پیشنهاد به تصمیم گیرندگان محترم ارایه می¬شود:
اول: با توجه به نقش هر یک از عوامل درگیر و به نسبت منافعی که ایجاد یا کسب می¬نمایند کارمزد برای تمام گروه ها و عوامل چهارگانه تعیین شود.
دوم: تعیین کارمزد برای همه گروه¬ها به صورت همزمان تعیین و اعلام گردد.
سوم: نظام کارمزدی سایر ابزارهای پرداخت الکترونیک نظیر دستگاه خودپرداز که پول الکترونیکی(کارت) را به اسکناس تبدیل می¬نماید قبل از برقراری نظام کارمزدی برای دستگاه¬های کارتخوان برقرار شود تا انگیزه استفاده طرفین از دستگاه کارتخوان متعادل شود و معادله بدرستی برقرار گردد.
چهارم: کارمزد دارنده کارتخوان به دو قسمت مبلغ ثابت به عنوان آبونمان ماهانه و صرف نظر از میزان استفاده و نوع کسب و کار فروشگاه تعیین شود و مبلغ متغیر به عنوان هزینه هر تراکنش صرف نظر از مبلغ تراکنش(به صورت عدد ثابت و نه درصد) تعلق گیرد. (2376525) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۴ ۲۱:۰۹:۲۷
چرخ را دوباره اختراع نکن! این جوری مردم به استفاده دوباره از پول نقد تشویق می شوند.به علاوه موجودی کارت ها در حساب بانک هاست و این مبالغ میلیاردی است. باز هم هزینه ها را از مردم بگیرید. (2376835) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۶-۲۴ ۱۸:۴۲:۳۱
دولت جدید برای کاهش نقدینگی در دست مردم و به قول خودشان کاهش تورم هر روز یک طرح برای کندن از جیب مردم رو میکند.افزایش مالیات بر ارزش افزوده و عوارض و .... و این هم نوبره. در خارج به مانده حساب سود می دهند اینجا برای خرید سود می گیرند! (2376563) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۶-۲۴ ۲۰:۱۲:۳۴
فقط مونده از نفس کشیدن کارمزد بگیرند. مالیات بر ارزش افزوده .عوارض و.........
اگر قرار باشه کامزد دریافت بشه مردم و فروشندگان دوباره فروش نقدی رونق می گیرد (2376741) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۴ ۲۰:۳۳:۰۰
بر مي گرديم به روند قبلي اش و تمام پولهايمان را از سيستم بانكها خارج و در جاهاي مناسب تر بكار خواهيم گرفت (2376778) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۴ ۲۰:۳۵:۵۰
این بجای پاداش حذف پول نقد و جلوگیری از چاپ پوله؟ (2376786) (alef-10)