نظر منتشر شده
۱۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 260594
قرارداد BOT، راهکاری برای تکمیل پروژه های نیمه تمام عمرانی بدون استفاده از پول نفت
مهدی ساسانی، 29 بهمن 93
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۱
کاهش قابل توجه قیمت جهانی نفت خام طی چند ماه گذشته و پیش بینی تثبیت قیمت این کالای راهبردی در سطح فعلی برای سال آینده در کنار اعمال تحریم ها باعث شده است تا تامین بودجه عمرانی سال آینده دولت با ابهام فراوانی همراه باشد. تخصیص نامناسب بودجه پروژه های عمرانی به علت کمبود بودجه، عملا باعث توقف این پروژه ها در سال آینده می شود و بیکاری و رکود را تشدید می کند، لذا ضروری است تا راهکارهایی در قانون بودجه سال ۹۴ پیش بینی شوند که ضمن کاهش نیاز دولت به بودجه عمرانی، عملیات اجرایی این پروژه ها را نیز متوقف نکند.

یکی از متداولترین تجربه های جهانی برای حل این مساله استفاده از روش های همکاری عمومی ـ خصوصی (Public – Private partnership) برای جذب سرمایه های بخش غیردولتی است. مزیت مهم این روش ها، حفظ منافع دو طرف همکاری یعنی دولت و بخش غیردولتی به طور هم زمان است. درصورت استفاده از این مدل¬ها به ویژه در پروژه‌های نیمه تمام بزرگراه، راه‌آهن و نیروگاه می‌توان بدون نیاز به بودجه‌ی جدید، نسبت به تکمیل و بهره‌برداری از این طرح‌ها اقدام کرد. از آنجا که در این روش نقش سرمایه‌گذار، سازنده و بهره‌بردار هر سه بر عهده یک شرکت حقوقی است، منافع و مطلوبیت بخش غیردولتی و دولت در ساخت و بهره برداری پروژه هم راستا می شود.

در شرایط فعلی کشور که فشار مضاعفی بر بودجه پروژه های عمرانی ایجاد شده است، برای عملیاتی شدن این روش وزارت راه و شهرسازی می‌تواند با واگذاری طرح‌های بزرگراهی درحال احداث که کمتر از ۸۵% پیشرفت فیزیکی دارند به بخش غیردولتی از قالب قراردادهای BOT (ساخت ـ بهره برداری ـ انتقال) استفاده کند. با واگذاری این طرح ها با استفاده از قراردادهای BOT که یکی از متداول ترین مدل های همکاری عمومی ـ خصوصی است، آنها بدون تزریق منابع جدید بودجه دولتی و با استفاده از سرمایه‌ی بخش غیردولتی کامل می شوند. لذا ضروری است برای اجرایی شدن این موضوع مجوز دریافت عوارض از خودرو های عبوری در این بزرگراه ها در قالب قانون بودجه سال ۹۴ از طرف مجلس محترم در اختیار دولت قرارگیرد. این مجوز، گام بزرگی برای اجرایی شدن مواد ۲۱۴ و ۲۲۰ قانون برنامه پنجم توسعه در سال آخر اجرای این برنامه خواهد بود.
 
1360
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۱:۵۴:۱۳
بابا كاري كه دنيا ميكنه اينه پروژه هاي راه سازي و جاده سازي رو با گرفتن عوارض حل ميكنه مثلا پروژه تهران شمال از هر ماشين عواض بگيري حل ميشه ديگه 20 ساله دارن ميسازن تهران رشت رو هم كه 15 كيلومترش رودباري ها نميزارن بسازن بخوان كار كنن ميشه نميخوان (2689614) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۰۷:۲۹:۳۲
دوست عزیز شما مثل اینکه اصلا متوجه مشکل نشدی! تو خارج بعد از اینکه جاده ساخته شد برای تامین هزینه صرف شده عوارض تردد در آن جاده را برای مدتی مشخص میگیرند اما مشکل ما این هست که همون اول پول ساختن جاده رو نداریم و از کجا باید عوارض بگیریم؟! (2692683) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۳:۰۰:۴۳
بازهم رانت و فامیل بازی و خصوصی خصوصی بازی و ... ؟ (2689766) (alef-13)
 
واقع
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۴:۳۹:۴۵
در عجبم از این همه سادگی . . . (2690009) (alef-13)
 
مجید
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۴:۴۸:۰۴
من شخصا مدتهاست دارم فکر می کنم که چرا ما توی ایران روشی برای سرمایه گذاریهای مردم نداریم جز بانک ها. بانک ها هم که تسهیلات نمی تونن پرداخت کنن. مردم پول خرد زیاد دارن که میشه در جهت توسعه کشور از این پولها استفاده کرد. شاید بشه تا 200 هزار میلیارد تومن جذب سرمایه کرد ایرانیان خارج از کشور هم هستن. بنظرم دولت و مجلس بایستی راهکار مستقلی برای جذب این سرمایه ها در نظر بگیرن هم صنعت نفت به این پولها نیاز داره هم وزارت راه هم وزارت نیرو. (2690039) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۰۷:۳۲:۰۲
شما مثل اینکه تخیلات خیلی قوی داری! ایرانیان خارج از کشور به دلایل مشخصی همراه با سرمایه و خانواده خود از کشور خارج شده اند! اگر هم اینکار را کرده اند بخاطر این هست که از من و شما زرنگتر هستند پس چرا بخواهند پیشنهاد شما را اجرا کرده و ریسک کنند؟! (2692686) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۶:۰۰:۱۱
يه حرفي بزن كه ارزش حتي فكر كردن داشته باشد اخه كي مياد الان با ايران قراداد BOT ببندد ختي ايرانيها هم راضي نيستند و ميترسند چون تا بيان سرمايه بعلاوه سودشون را دريافت كنند انقدر ميچرخنشون تا 60 درصد كاركردشون را هم دريافت نمي كنند. (2690211) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۹:۳۲:۰۲
تا تحریمها برداشته نشه، هیچ شرکت ایرانی قرارداد BOT رو قبول نمی کنه. کما اینکه در این دو سه سال، وزارت نیرو، با عالی ترین شرایط حتی قرادادهای BOO رو به سرمایه گذاران پیشنهاد داده، اما بخش خصوصی واقعی هرگز پا پیش نداشته.

سال آینده هم کسی اوراق مشارکت پروژه های نفتی رو نخواهد خرید، حتی اگر سودشون 30% باشه.

تحریم باید برداشته بشه. (2690604) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۹:۳۵:۱۶
خيلي ممنون عزيز

فقط خواستم بگم بنگاه هاي خصوصي مشكل نقدينگي و مطالبات معوق از دولت دارند

پس با كدام بودجه اين پروژه ها را انجام دهند ؟؟؟ (2690613) (alef-13)
 
bamd
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۱۰:۵۶:۱۳
درسته و اگر هم نقدینگی داشته باشند جرات سرمایه گذاری ندارند (2692791) (alef-3)
 
bamd
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۱۰:۵۵:۱۰
با سلام ، میخواستم بگم که پروژه های bot بهره برداری ۱۵ یا ۲۰ ساله دارند و در ایران هیچ سرمایه گذاری چنین ریسکی را نمیکند، در ضمن پول اجرای پروژه فقط برای بخش خصوصی مشکل دارد نهادهای نظامی و دولتی اکثر پروژه های عمرانی را به صورت ترک تشریفات مناقصه با قیمت بالا و بدون رقابت با دیگر پیمانکاران میگیرند و از نظر دریافت پول هم مشکلی ندارند، کلا به نظر من نمیخاهند تو اینجا به سمت خصوصی سازی برویم ، و اینرا هم بگم که مشکل ما نفت نیست ما میتونیم بزرگترین وارد کننده توریست به ایران باشیم و ارض به ایران جاری شود ولی باز هم نمیخواهیم و به همین دلیل شرکتها و بخش خصوصی جذب بازارها و کشورهای خارجی میشوند و علاقه ای به کار و سرمایه گذاری در محیط نا امن اقتصادی اینجا را ندارند. پس bot کلا کنسل است ، شما ببینید از این همه پروژه bot که برگزار میشود تقریبا ۰ درصد به سرانجام میرسند. پس چاره bot نیست. (2692787) (alef-10)
 
سيدمرتضي ناصريان
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۱۰:۱۳:۵۰
اين روش براي پروژه هايي كه مدت تكميل آنها كم باشد و درصد پيشرفت بالايي داشته باشند قابل تعقيب است مثلا روسازي راه آهن در مسيرهايي كه زيرسازي آنها انجام شده باشد به اين روش مي تواند واگذار شود. (2694270) (alef-10)
 
محسن
۱۳۹۳-۱۲-۰۲ ۱۱:۴۵:۱۰
سلام ، تامین بودجه پروژه ها از طریق وام بانکی موجب افزایش هزینه پروژه بعلاوه سود بانک خواهد شد که فقط برای بانداران مناسب است اما در کل موجب تورم خواهد شد. درحالیکه محدودیت 10 درصدی پلوس پیشنهاد قیمت حذف شده و پیمانکاران بیش از 70 درصد پلوس بالای فهرست 93 پیشنهاد میدهند بهترست عمران کشور فعلا بطور کل تعطیل شود بنفع اقتصاد است اختلاس هم نمیشود. (2694497) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.