۳۹
توصيه مطلب 
۵
 
کد مطلب: 85029
طرح خروج کارمندان از تهران چرا شکست می خورد؟
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۲۰
دکتر حشمت اله سعدی - عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا

 

یکی از برنامه ریزان و تحلیل گران کلان مسائل اقتصادی و اجتماعی کشور اعتقاد داشت، در جوامع توسعه یافته بیش از 70 درصد طرح توجیهی پروژه ها به مسائل اجتماعی و تبعات ان اختصاص می یابد، حال آن که این رقم در جهان سوم کمتر از 20 درصد است. نتیجه نهایی این تفاوت این است که در کشورهای اخیر بسیاری از طرح به ظاهر به لحاظ فنی بدون ایراد هستند اما به دلیل بی توجهی به مسائل اجتماعی و فرهنگی در میانه راه متوقف شده و اجرا نمی شوند. با اندکی دقت می توان ده ها طرح ملی را نام برد که به همین دلیل اجرا نشده اند و یا تبعات ان بیشتر از نتایج ان بوده است.

 

بدون شک طرح خروج کارمندان دولت برای کاهش جمعیت تهران یکی از این گونه طرح هاست که نه تنها با اجرای آن باری از دوش کلان شهر تهران برداشته نمی شود بلکه تبعات بسیاری را در سالی که با نام کار مضاعف و همت مضاف نامگذاری شده است به دنبال خواهد داشت.

 

قبل از بررسی تبعات طرح ذکر چند نکته به عنوان پیش فرض و چارچوب پذیرفته شده ضروری است.

 

1- در خصوص این نکته که تهران کلان شهری است که به دلیل جمعیت زیاد مشکلات عدیده ای برای شهروندان و مدیران ارشد کشور ایجاد کرده است شکی نیست. البته شهروندان تهرانی دلایل قانع کننده ای برای سکونت خود در تهران دارند. آن ها به درستی به این نتیجه رسیده ان که اگر تمام مشکلات تهران را در یک کفه ترازو و تنها برخی از ویژگی های مثبت آن را در کفه دیگر قرار دهیم بدون شک وزنه مزایا و نکات مثبت سنگین تر می شود.

 

2- با توجه به این که نگارنده مدت طولانی در دفاتر مرکزی سازمان ها و وزارت خانه های مختلف در تهران فعالیت داشته ام و نظر به این که به شرایط به شهرستان های کشور را سفر کاری داشته ام، به این نتیجه رسیده ام که هیچ تفاوتی بین توانایی علمی و اجرایی کارکنان اداری شاغل در تهران و استان ها وجود ندارد. حتی در موارد بسیاری کارکنان و مدیران شاغل در تهران در فعالیت های اجرایی ضعیف تر از همکاران خود در شهرستان ها هستند. 

 

3- با توجه به همان تجربه کاری که ذکر شده با قاطعیت می توان گفت هیچ تفاوتی بین حجم فعالیت ها و ساعات کاری کارکنان در تهران و شهرستان ها وجود ندارد. حجم فعالیت یک کارمند مثلا در سازمان تامین اجتماعی در شهر همدان نه تنها کمتر از کارمندی با شرایط مشابه در شعبات تامین اجتماعی تهران نیست بلکه به جرات می توان گفت در مواردی کارمند مورد نظر با مشکلات بیشتری روبرو است. 

 

4- در 90 درصد موارد جذب کارکنان در شهرستان یا تهران انتخابی بوده است. به عبارتی این گونه نبوده است که در یک آزمون فراگیر کسانی که رتبه های بالاتر دارند جذب ادارات تهران شوند و افراد با رتبه های پائین تر جذب سیستم اداری در شهرستان ها. بلکه بسیاری از کارکنان با داشتن شرایط مشابه شهرستان محل اقامت خود را انتخاب نموده اند.

 

در چنین شرایطی طرح خروج کارکنان از تهران با ارائه امتیاز ویژه به کسانی که تهران را ترک می کنند، رفتاری غیر عقلایی و نوعی تبعیض است. این اقدام به نوعی توهین به کارکنان و زحمتکشان شهرستان است که با وجود شرایط تحصیلی و کاری یکسان با همکاران خود شهرستان را انتخاب نموده اند. پیشنهاد این طرح نشان می دهد مدیران ارشد دولتی دید روشنی از شرایط کارکنان در شهرستان ها ندارند. این طرح ضمن تاثیر بسیار محدود و ناچیز برای جمعیت شهر تهران نتایج منفی، اداری و اجتماعی فراوانی به دنبال خواهد داشت که در اینجا تنها به محدودی از آن ها اشاره خواهد شد.

 

·بدون شک کارکنان دولت در شهرستان ها فردی را با توانایی و حجم کاری برابر اما با امتیاز و حقوق بالاتر در کنار خود نمی پذیرند. فی المثل کارشناسی که سال ها در ادارات کشاورزی شهرستان با روستائیان و در شرایط سخت کشاورزی فعالیت داشته است، فردی را که هیچ شناختی از شرایط روستا ندارد، تخصص عملی و تجربه کاری کمتر دارد، در موارد بسیاری مدرک علمی برابر دارند با مزایای بیشتر در کنار خود نمی پذیرد. بدون شک انگیزه نیروهای انسانی در بین کارکنان دولت در شهرستان ها کاهش خواهد یافت.

 

·این طرح میل به جذب در ادرات تهران را در بدو خدمت افزایش می دهد. بسیاری از کارکنان ترجیح می دهند بخشی از سوابق خدمتی خود را در تهران سپری نموده و مابقی را با امتیاز در استان محل خدمت خود فعالیت کنند.

 

·ناگفته پیداست سیستمی برای کنترل بازگشت مجددا کارکنان به مرکز وجود ندارد. کسانی که با بروکراسی اداری ایران آشنا باشند به خوبی می دانند ده ها راه میان بر برای رسیدن به مقصد وجود دارد. بدون شک تعدادی از افراد مورد نظر پس از مدتی به تهران بازخواهند گشت.

 

·با توجه به روند افزایش جمعیت شهر تهران،  حتی اگر این طرح اجراء شود، نگاهی به آمار و ارقام افراد ثبت نام شده نشان می دهد، تاثیر آن بر جمعیت تهران بسیار اندک است. خروج این تعداد کارمند حتی نمی تواند بر یکی از محلات کوچک شهر تاثیرگذار یاشد.

 

سایسته است مساله جمعیت و مهاجرت به کلان شهر تهران با دید علمی و تخصص بررسی شود. واقعیت این است که در مورد عوامل مؤثر در شکل‏گيری مهاجرت و روش های مدیریت و حتی معکوس نمودن ان نظریات متفاوتی وجود دارد، با تکیه بر هر یک از این دیدگاه ها می توان بالا بودن نرخ مهاجرت به تهران را تحلیل و برای مدیریت جمعیت این کلان شهر ارائه راهکار نمود. مايکل تودارو معتقد است مهاجرت، جريانی انتخابی است و انگيزه آن بر پايه ملاحظات عقلايی اقتصادی، سود و هزينه نسبی است، البته دلایل روانی هم بر این پدیده مترتب است،  زیرا تصميم به مهاجرت به تفاوت درآمد "مورد انتظار" بين شهر و روستا بستگی دارد نه تفاوت درآمد "واقعی" بين آن‏ها.

 

مهمترين نظريه که از اواخر قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم مورد توجه محافل علمی قرار گرفته است و می توان مبنای بررسی و تحلیل موضوع باشد تحت عنوان مدل جاذبه و دافعه ارائه گرديده است. در اين مدل‏ها، نظريه‏پردازان به طور کلی به دو دسته عوامل توجه داشته‏اند:

 

الف) عواملی که باعث دافعه انسان‏ها از محل اسکان خود ( منطقه مبدأ) شده است.

 

ب) عواملی که باعث جذب آن‏ها در منطقه مقصد می‏گردد.

 

بر اساس اين نظريه، عوامل اقتصادی – فيزيکی نامناسب در يک مکان موجب می‏شود که افراد محل زندگی خود را ترک کرده و به مکان ديگری از نظر اقتصادی، اجتماعی و فيزيکی در شرايط بهتری قرار دارد، نقل مکان کنند. با بودن شرایط اقتصادی، اجتمادی در مبدا به عنوان جاذبه روند مهاجرت را تشدید می کند. بدیهی است در این فرایند عوامل شخصی هم می تواند موثر باشد. به این ترتیب مهاجرت را تحت تأثير سه عامل عمده تبيين می‏کند:

 

1- عوامل مرتبط با حوزه مبدأ مهاجرت (برانگيزنده و بازدارنده)

 

2- عوامل مرتبط با حوزه مقصد مهاجرت (برانگيزنده و بازدارنده)

 

3- عوامل شخصی

 

بر اين اساس، در صورتی که برآيند عوامل برانگيزنده و بازدارنده مثبت باشد میل مهاجرت در فرد ايجاد می‏شود و اگر شخص نتواند اين تمايل را از بين ببرد و موانع موجود در جريان مهاجرت نيز تأثير بازدارنده اعمال نکنند، مهاجرت عينيت می‏يابد و فرد حرکت خود را از مبدأبه مقصد آغاز می‏کند. امکانات بيشتر آموزشی، اشتغال و درآمد را در مبدأ از جمله عوامل جاذبه می‏داند و در مقابل هزينه‏های بالای زندگی در محل جديد، دوری از خانه و کاشانه و آلودگی محيط زيست را از عوامل دافعه محسوب می‏کند.

 

به این ترتیب برای مدیریت مهاجرت به کلان شهر تهران، باید جاذبه های شهرستان ها را افزایش و دافعه آن ها را کاهش دهیم. در مقابل برای شهر تهران جاذبه ها را کاهش یا حداقل متعادل کنیم. حال سئوال این است طرح خروج کارکنان دولت از تهران مصداق کدام بخش از این نظریه است. مگر کارکنان در تهران چه ویژگی منحصر به فردی دارند که باید برای حضور در شهرستان امتیاز بگیرند؟ چرا این امتیاز به کسانی داده نمی شود که سال ها در شهرستان هستند و امکان زندگی در مرکز تهران هم برای ان ها فراهم بوده است؟

 

تا مادامیکه امکانات در نقاط مختلف کشور به صورت متوازن توزیع نشود هر گونه برنامه ریزی برای کنترل جمعیت تهران با شکست مواجه خواهد شد. زمانی که در استان همدان به گفته مسئولان استانی یک پزشک جراع مغز و اعصاب وجود ندارد و برای ساخت یک پل با سازه معمولی تاکنون 10 سال مردم انتظار کشیده اند، در مقابل در شهری تهران هر چند هفته سازه ای عظیم طراحی و ساخته می شود و در کوچه پس کوچه ای ان پزشکانی برجسته انتظاربیمار می کشند، نمی توان انتظار داشت مردم شهر ترک نکنند و سرمایه ها فکری و مادی خود را در استان هزینه نمایند.

 

بر این اساس لازم است تا برنامه ریزان به جای دادن امتیاز ویژه به شهروندان تهران موضوع را عمیق تر بررسی نمایند. به نظر نگارنده استفاده از مدیران قوی و بالا بودن سطح مطالبات مردم از مدیران محلی نخستین قدم در کاهش فاصله شهرستان ها با تهران و مدیرت روند مهاجرت است.

 
Share/Save/Bookmark
 


۱۳۸۹-۰۷-۲۸ ۰۹:۴۷:۲۹
جاذبه هاي تهران به بسيار محرك است حتي در اين طرح نيز امتياز به تهراني هايي داده ميشود كه بخواهند به شهرستان بروند( توجه شود!) (365824)
 
دنی
۱۳۸۹-۰۷-۲۸ ۰۹:۵۲:۴۷
خوب طرف الان میره
مزایا و افزایش حقوق رو میگیره
بازنشسته که شد برمیگرده تهران (365827)
 
۱۳۸۹-۰۷-۲۸ ۱۰:۱۳:۵۷
با درود.
ممنون از نگارنده این متن... بسیار خوب به موضوع پرداخته ...(خودم من شهرستانی و.شاغل در تهرانم و کاملا با گفته ایشان موافقم...)
انتقال از تهران به شهرستانها که کاملا شکست خورده در ش شکی نیست چرا که در خوشبینترین حالت شاید 1000 نفر منتقل شدن که اکثرا کارمند رسمی نیستن یا سابقه خیلی کمی داشتن.شما اگر دقت کنید کسانی که مثلا 5 سال از خدمت انها مونده حاظر نشدن که درخواست انتقال بدهند.چرا؟ دلیلش همون ی هست که در این نوشته بهش اشاره شده به درستی...(((((((اگر تمام مشکلات تهران را در یک کفه ترازو و تنها برخی از ویژگی های مثبت آن را در کفه دیگر قرار دهیم بدون شک وزنه مزایا و نکات مثبت سنگین تر می شود.)))))
وقتی بهترین دانشگاه ها بهترین بیمارستانها .. وووو در شهر تهرانه ولی در شهر های دیگر این امکانات وجود نداره ایا ارزش داره ادم حتا برای مثلا 200 یا 300 تومن بیشتر (که مطمئن به همین مزایا که عنوان شده عمل نخواهد شد) از شرایط بهتر ی که در تهران وجود داره بگذره؟
..نکته: همین الان هم حقوق ومزایای دریافتی یک کارمند دولتی در تهران بیشتر از یه کارمند در شهرستانه..(حقوق خودم من نسبت به یه کارمند هم ردیفم در شهر دیگر بیشتره.مزایای بیشتر به ما میدن تا به شهرستان)

به جای اینکه در فکر کم کردن جمعیت تهران بوسیله منتقل کردن صرفا چند کارمند باشیم...بهتره در شهرستانها امکانات وشرایط بهتری ایجاد کنیم... البته از دولت های ما بعدیه که اصلا فکر واندیشه ومدیریتی داشته باشن برای این کار.همه چیز میخان ضربتی باشه...
به نظر من که این موضع انتقال هدفش رفع مشکلات تهران نیست بلکه دلیلش چیز دیگر ی است... (365830)
 
علوي منش
۱۳۸۹-۰۷-۲۸ ۱۰:۱۹:۴۶
شكست اين طرح از اينجا معلوم مي شود كه هرسال هزاران دانشجو و سرباز مي آيند تهران و بعد از تحصيل و خدمت وظيفه شان در تهران ماندني مي شوند.
تاوقتي در شهرستانها كار نيست و عمال دولتي كاسبي مردم را مختل مي كنند و نمي گذارند كسي مثل آدم كار كند،
تاوقتي اين فرايندها وجود دارد، دولت با خارج كردن چندتا كارمند به چه چيزي دل خوش كرده است؟ (365822)
 
شیراز
۱۳۸۹-۰۷-۲۸ ۱۰:۲۶:۰۲
سلام
خوب یک کارمند از تهران میخواد بیا دشیراز
به نظر من فایده چندانی نداره
چون الان یک شهری مثل شیراز هم خیلی از نقاطش باید نیم ساعت یا یک ساعت توی ترافیک ش مونده
و روز به روز جاده هاش شلوغ تر میشه
بعد چند وقت دیگه باید از شیراز مردم رو ببرن یک شهردیگه

به نظر من باید یک استان جدید تاسیس بشه(تقسیم استان ها منظورم نیست - منظور ایجاد یک استان جدید است)
تا راحت ظرفیت پذیرش داشته باشه و شلوغی از روی شهر های دیگر برداشته شود (365838)
 
شور
۱۳۸۹-۰۷-۲۸ ۲۱:۲۸:۲۳
استان جدید بدون تقسیم استانها یعنی چی؟ ما که نمی تونیم به زمین امر کنیم که به اذن ما فراختر شو و جایی برای استان جدید باز کن (366035)
 
balool
۱۳۸۹-۰۷-۲۸ ۱۰:۳۲:۰۷
یکی از ایرادات عمده ای که در سیستم اداری ما وجود دارد این است که تفاوت زیادی میان حقوق یک کارمند که در بهترین نقاط راحتترین کارها را انجام می دهد و کسانی که در محروم ترین نقاط سخت ترین کارها را انجام می دهند تفاوت بسیار کمی وجود دارد. من در یکی از محروم ترین شهرستان های استان فارس کار می کنم و با کسی که در شیراز کار می کند فقط 20000 تومان تفاوت حقوق دارم در حالی که هر رفت و آمد من به شیراز حداقل 25000 تومان هزینه برای من دارد و اینجا از هیچگونه امکاناتی برخوردار نیستم. (365842)
 
۱۳۸۹-۰۷-۲۸ ۱۲:۲۰:۰۷
به نظر شما اینکه دولت به من ساکن تهران امتیازی برای ترک شهرم بدهد تبعیض است؟!!!

------
حالا اگر عده ای پیدا شدند که با اندکب افزایش حقوق و امکانات بیشتر در شهرستان حاضر به ترک همین شهر تهران با این همه امکانات شدن آیا نباید مورد حمایت دولت باشد ..
---
کسی که در شهرستان زندگی می کرده چیزی را از دست نمی دهد اما من که زندگی ام در تهران بوده اگر جابجا شوم مطابق خواست دولت قطعا باید امکاناتی در شهرستان برایم فراهم شده باشد چون دارم بسیاری از رفاه و امکانات رو از دست می دم .. این تبعیض نیست عین عدالت است.. (365865)
 
علي
۱۳۸۹-۰۷-۲۸ ۱۴:۴۵:۲۶
با سلام ،دكتر جان اين طرح تشويق خوبي براي شهرستانيها است تا لااقل ببينند كه همان كارمند تهراني با امتيازات به قول شما مثبت فراوان در تهران چرا به خاطر فقط يك وام مسكن ويا وام اتومبيل به شهرستان برميگردند!!! در ضمن با وجودي كه كارمندان دولت با حداكثر 10 سال سابقه در شهرستانها از مزاياي خانه دار بودن و يك اتومبيل بهره مندند چرا با بازگشت اين كارمندان به شهرستان مخالفند آيا خداي نكرده اين از حسادت وبخل برنمي آيد؟ وگرنه از سهم شما كسر نميشود! - افراد زيادي را ميشناسم كه در همين مدت كوتاه از برگشت به شهرستان پشيمان شده اند به خاطر تنگ نظري امثال ديدگاه شما وسنگ اندازي هايتان ! اين طرح شايد پخته نباشد قبول ولي طرح جمع كردن وساماندهي به تهران بسيار اهميت دارد حتي براي شما شهرستانيها!- الان كه به شهرستان برگشته ام به نظرم ميآيد خيلي ضرر كرده ام وشما هم وقتي حق روستا وبدي آب وهوا !!در روستا را با مزاياي فراوان تري دريافت مي كرديد ما در تهران هيچ اعتراضي نداشتيم .اما با شما موافقم كه فرق تهران با شهرستان زياد است وبراي برگشت از تهران به شهرستانها و زندگي در كنار تنگ نظراني همچو شما بايد دولت امتيازات خيلي خيلي بيشتري بدهد. (365919)
 
پرهام
۱۳۸۹-۰۸-۰۱ ۱۴:۴۶:۲۶
نویسنده موضوع را علمی بررسی نموده و نه تنگ نظرانه زیرا او خود قادر به تهیه منزل در تهران و انتقال به این شهر است. (366590)
 
مهران
۱۳۸۹-۰۷-۲۸ ۱۵:۱۶:۲۹
طرح جابجایی کارمندان گمرک از قبل از این طرح شرایط بسیار سختی برای متقاضیان انتقال به تهران گذاشته است با توجه به اینکه طبق این طرح کارمندان تمام گمرکات اجرایی پس از گذشت حداقل 5 سال از اشتغال انها در گمرک مربوطه به گمرک دیگری منتقل می کنند ولی باز هم کمترین توجهی به کارمندانی که سالهاست در گمرکات تهران شاغل هستند> ندارند انگار که انها تافته جدابافته ای هستند و به همین دلیل هم هست که بسیار تبختر دارند ومغرورند.گمرک ایران در این مورد پاسخگو باشد لطفا!!!!! (365934)
 
محمد رضا باقری چالوپلی
۱۳۸۹-۰۷-۲۸ ۱۵:۳۲:۱۷
اگر دولت به فکر کوچک سازی تهران اسا راه حل ان خروج سرمایه از تهران است نه مردم زیرا جمعیت به دنبال سرمایه خارج می شوند نه بخشنامه باید بورس کالاهای کشور در شهرستانها فعال شود وتجارت شهرستانها رونق گیرد وتمرکز زدایی دولت با کوچک سازی ان امجام شود (365946)
 
علی
۱۳۸۹-۰۷-۲۸ ۲۰:۰۷:۰۵
به نظر من بخشی از سخنان استاد عزیز درست نیست
این که مزایا توهین به شهرستانی هاست

البته باید با تعویض پایتخت بیندیشیم
زیرا تهران در حال انفجار جمعیتی آن هم در یک کشور جهان سومی هستیم

اگر پایتخت را عوض نکنیم حداقل باید بسیاری از مراکز و بخش های خصوصی را از تهران خارج نماییم

البته با الین موافق نیستم که تهران را گران کنیم تا همه بروند

بلکه باید شرایط شهرستانها را بهتر کرد
تا کار در تهران وشهرستان مزایایی یکسانی داشته باشد (366016)
 
عبداله
۱۳۸۹-۰۷-۲۸ ۲۰:۲۲:۴۴
آیا انتقال زنان کارمند که شوهرشان منتقل نمیشود اجبار است ؟؟؟؟؟؟؟؟ (366020)
 
شور
۱۳۸۹-۰۷-۲۸ ۲۱:۱۸:۴۹
به نظرم برخی قسمتهای نظرات نویسنده را میتوان با برخی قسمتهای دیگر پاسخ داد. مثلا می گویند تنها برخی مزایای بودن درتهران برابری با مشکلات آن را دارد. خب این پاسخی است بر اینکه افراد با طرح تشویقی به شهرستان بروند. و این یک نگاه جامعه شناسانه است که شاید از دید نویسنده کمی مغفول مانده.

با دلیل می آورند که نمیشود ، خب گفته میشود که این باشد حالا در مواقعی که میتواند بشود ، بشود، در مواردی هم که نمیتواند خب نشود
البته قسمتهایی از نظرات درست است مثلا اینکه این با گذشت زمان بوی تبعیض میدهد، که خب این به این علت است که در دوره ای بی جهت این تبعیض و گاف بزرگ بین پایتنخت و دیگر شهرها پیش آمده که باید به تدریج پوشانده شود، دراین مسئله اصل و سرچشمه را بگیرید و به رود باریک نپردازید
... (366031)
 
۱۳۸۹-۰۷-۲۸ ۲۳:۱۴:۰۰
این طرح جون میده برای کارمندانی که آخرای خدمت راسپری میکنند میان توشهرستانها وازمزایای جدید بهره مند شده وبعدازمدت کوتاهی بازنشت شده وبرمیگردند تهران (366058)
 
الف خوان
۱۳۸۹-۰۷-۲۹ ۰۸:۲۶:۴۵
به نظر من تا زماني كه چيزي به نام مديران پروازي در كشور وجود دارد و مديران حاضر به انتقال خانواده خود به شهرستانها نشوند
استانهاي ديگر پيشرفت قابل توجهي
نمي كنند. بنده اطلاع دارم نه تنها بسياري از استانداران پروازي هستند حتي تعدادي از شهرداران شهرهاي بزرگ هم پروازي هستند. (366122)
 
صادق
۱۳۸۹-۰۷-۲۹ ۰۹:۱۴:۳۵
کی گفته این طرح شکست خورده، 10000 تا کارمند با خانوادشون با افتخار از این طرح استقبال کرده اند. این یعنی این طرح ارزش این رو داشته. ;) (366131)
 
محمد رضا
۱۳۸۹-۰۷-۲۹ ۰۹:۲۹:۵۸
اینجانب متولد تهرانم -این شهر روزگاری مکانی بود آرام و امن که به برکت حکومت تبدیل به جنگل فعلی شد -آقا به خدا ما تهرانیها حاضریم این شهر را دربست به شما شهرستانیها داده از اینجا برویم -ومطمئن باشید شهر جدید را هم به بهترین مکان برای سکونت تبدیل میکنیم چیزی که تهران را متمایز کرده سرمایه یا امکانات نیست بلکه فرهنگ شهر نشینی حاکم بر مردمش میباشد-بنده خودم حاضرم در صورتی که دولت وضعیت اسکان و حقوق مستخدمینش را به صورت شفاف اعلام کند(نه به این شکل مبهم و پر از ایراد)همین فردا درخواست انتقال داده و از شهر زادگاهم فرار نمایم (366134)
 
۱۳۸۹-۰۸-۰۱ ۱۰:۵۴:۱۴
چیزی که تهران را متمایز کرده سرمایه یا امکانات نیست بلکه فرهنگ شهر نشینی حاکم بر مردمش میباشد-...

و حتما شما یکی از از با فرهنگ ها هستی!!!
مطمئا شما یه تهرانی اصیل نیستی در خوشبین ترین حالت خودت زاده تهرونی ..من خودم شهرستانی هستم در تهران ساکنم .تشخیص تهرونی اصیل از غیر اصیل کاملا مشخصه.اکثرا انهای که ادعای تهرونی با فرهنگ را دارن خودشو کسی بودن که از شهر دیگر اومدن بی اصل و نسب بودن اومدن تهران خودشونو گم کردن..من بعنوان کسی که چند ساله تهرون هست اینو دقیقا فهمیدم که خود تهرانی اصیل ادعای نداره بلکه کسانی که در شهر و دیار خود هیچ منزلت و جایگاهی نداشتن و به تهران اومدن ادعای تهرون بودنشو گوش فلک را کر کرده...(لطفا منتشر بفرمایید الف..اگر چه میدانم خارج از موضوع هست) (366495)
 
شور
۱۳۸۹-۰۸-۰۱ ۲۲:۳۰:۳۴
\"چیزی که هران را متمایز کرده سرمایه یا امکانات نیست بلکه فرهنگ شهر نشینی حاکم بر مردمش میباشد\"!!! . عجب فرهنگ بالایی! تبعیض خواهی و خودبرتر بینی تا این حد؟!!
چندماهی و نه حتی بیشتر در شهرهای دیگر نفس بکشید تا بوی تبعیض وحشتناک شما را دیوانه کند. البته این تبعیض ارمغان دولتهایی است که فرهنگ (!!) تهرانی شهرستانی را وارد ادبیات و اجتماع و همه چیز ما کرد. تازه تو اون چند ماه حتما شما هم به این میرسید که شهرستانی بودن به هیچ وجه بی فرهنگ بودن(!!!) نیست
\"قا به خدا ما تهرانیها حاضریم این شهر را دربست به شما شهرستانیها داده از اینجا برویم\" .کی دعوا سر شهرمن و شهر شما داره، اصلا این بحثها نیست که ، به قول شاعر: همه جای ایران سرای من است( البته جدیدا اگه یه شهرستانی اینو بخونه بعضی چپ چپ بهش نگاه میکنن)
... (366773)
 
۱۳۸۹-۰۷-۲۹ ۱۰:۰۱:۱۱
اين طرح بسيار مناسب است. البته شايد ساز و کارهای ان کاملا در نظر گرفته نشده باشد . اما از 200 سال قبل که تهران پايتخت شد هيچ دولتی بفکر تمرکز زدائي نبوده. بنابراين چندين سال زمان می خواهد که جبران مافات شود. ولی بايد ان را جدی گرفت .در کانادا و امريکا هم اصل بر تمرکز زدائی است و همگی همدلی می کنند. مثلا اتاوا فقط 1 ميليون جمعيت دارد. و تورنتو پايتخت تجاری و ونکوور مرکز نرم افزار و کالگری مرکز نفتی است. خلاصه بايد از امروز شروع به پخش کردن امکانات به استانها کرد. مردم برای ارتباط با ادارات دولتی از پست و انلاين استفاده کنند. وجوابيه به ادرسشان پست می شود. مردم موظفند به محض تغيير ادرس ان را با مراجعه به مراکز پست يا دولت الکترونيک ادرس کارت ملی را بروز کنند. (366139)
 
محمود
۱۳۸۹-۰۷-۲۹ ۱۰:۰۹:۵۴
بنده براي مدتي براي يك ماموريت اداري
( نزديك 2 ماه ) در يكي از شهرهاي كوچك فرانسه( AIX En PROVENCE ) اقامت داشتم. براي من خيلي جالب بود كه تقريبا\" تمام امكانات زندگي و رفاهي كه در شهر بزرگي مثل پاريس وجود داشت در آنجا هم پيدا مي شد. از مدارس و دانشگاههاي خوب و ورزشگاه بگيريد تا جايي مثل باغ وحش. پس كسي آنجا در دغدغه مهاجرت به پاريس نيست. (366140)
 
۱۳۸۹-۰۷-۲۹ ۱۰:۱۰:۴۶
شکست می خورد چون همه طرح ها شکست خورده وام خرید مسکن و بنگاه زود بازده و کاهش نرخ سود بانکی همگی شکست خوردند حالا نوبت هدفمندی و خروج از تهران است (366142)
 
شور
۱۳۸۹-۰۸-۰۱ ۲۲:۳۲:۵۵
واقعا تحلیل بسیییار کارشناسانه ای (!!) ارائه کردید! سپاس (366775)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۷-۲۹ ۱۰:۴۱:۱۱
مگه شکست خورده که اینطوری شایعه سازی میکنین؟!
الف بازم فتنه گری رو شروع کردی؟ (366149)
 
کاوه
۱۳۸۹-۰۷-۲۹ ۱۴:۵۱:۵۷
تقریبا تمام کسانی که به تهران مهاجرت کرده اند به علت داشتن امکانات بیشتر خصوصا در زمینه تحصیلات فرزندان و همچنین امکانات رفاهی و تفریحی بیشر و اشتغال است.تا دولت برای شهرستانها خصوصا در استانهای محرومتر جذابیت برای مهاجرین ایجاد نکند کسی حاظر نمیشود از تهران به یک شهر کوچک مثلادر استان لرستان برود واین حاصل نمیشود فقط با بالا بردن امکانات و اشتغال و همه آیتم هایی که کسی را راغب میکند به یک شهر دیگر مهاجرت کند مثل کسانی که برای زندگی بهتر و کار بهتر به تهران و یا حتی کانادا و و استرالیا و... مهاجرت میکنند . (366218)
 
علي
۱۳۸۹-۰۷-۲۹ ۱۵:۳۴:۴۱
با سلام
چرا بايد تمام امكانات اموزشي خوب و عالي در تهران باشد . وقتي كسي كه دنبال پيشرفت و كار باشد فقط در تهران ميتونه به اون چيزي كه مي خواد برسه . واقعيتي است كه نمي تونيم اونو پنهان كنيم . وقتي براي يه اموزش توي شهرستان هيچ امكاناتي نيست پس نميتوانيم به اين امر براي كاهش جمعيت تهران كاري بكنيم . اولين كار بايد ساختار هاي اوليه را در شهرستان ها ايجاد كنيم كه باوجود امكانات لازم براي شهرستان ها از مهاجرت انها به تهران جلو گيري مي شود. (366226)
 
مریم ربیعی
۱۳۸۹-۰۷-۲۹ ۱۶:۰۸:۳۶
سلام
جانا سخن از دل ما گفتی. من خود چند سال قبل برای کار از تهران به شهرستان مراجعه کردم. اما خیلی زود متوجه شدم تفوت امکانات بین تهران و شهرستان بسیار است. آن روز ما بدون هر گونه چشم داشتی تهران را ترک گفتیم چگونه است که باید امروز برخی امتیازهایی کسب کنند. در طول خدمتم دریافتم کارکنان شهرستان به لحاظ علمی چیزی از کارشناسان تهران کم ندارند. در واقع کارشناسان تهران کمتر از حد انتظار دانش و مهارت دارند. (366232)
 
۱۳۸۹-۰۷-۳۰ ۱۸:۱۸:۳۹
عزیز من مگر طرح بازنشستگی 25سال را به یاد ندارید که قبل از انتخابات اجرا شد و وقتی انتخابات تمام شد زمزمه اتمامش شروع شدو در حالی که هنوز 6ماه به مدت 3ساله اش مانده بوددرپایان سال 88 ملغی شد یعنی وقتی کاربرد آن تمام شد حتی صبر نکردند تامهلت قانونی اش ادامه یابداما دراین وسط عده ای خوش شانس بازنشست شدندو پاداش آخر خدمت راهم گرفتند و رفتند پی کارشان اما بقیه ماندند و شرکتهای بیمه که هر از گاهی زمزمه هایی مبنی بر زیان ده شدنشان از سوی مسئولینشان به گوش می رسد و علت را هم بالا رفتن سن امید به زندگی ذکر می کنند اما از ترس اینکه دچار غضب دولت شوند و کنار گذاشته شوند جرئت نمی کنند بگویند خیلی از این مسائل درپی این بازنشستگی های پیش از موعد به وجود آمده و حالا دودش دارد به چشم مردم بیچاره می رودو سودش را دولت مردمی برداما تا حالا هنوز ندیدم کسی این موضوع را بشکافد و ضرراتی که به مردم به خاطر این مسئله رسید را بگویدحالا هم زمزمه افزایش سن بازنشستگی راراه انداخته اند به بهانه متضرر شدن شرکتهای بیمه یکی نیست بگوید اگر شرکتهای بیمه داشتند ضرر می کردند این طرح 25ساله برای چه بود آن افراط این تفریط را هم در پیش دارد .
الف جان اگر واقعا صادق هستی این را منتشرکن چون اهانتی در آن نیست و واقعیت محض است (366412)
 
۱۳۸۹-۰۸-۰۱ ۱۵:۲۷:۱۳
با این که ساخت و ساز زیادی انجام میشود باز هم جوابگوی حجم کسانی که به پایتخت بد آب و هوا و پر ترافیک و دارای امکانات تهران مهاجرت میکنند بسیار است
هر ساختار صنعتی که در کشور وجود دارد یک دفتر مرکزی هم در تهران دارد و مردم بخاطر پیشرفت هم که شده مجبورند به تهران مهاجرت کنند
خروج کارمندان دولت کمی اوضاع را بهتر میکند تا اشخاص دیگری بتوانند وارد این پایتخت امکانات شوند و جای خالی آنها را پر کنند (366632)
 
۱۳۸۹-۰۸-۰۱ ۱۵:۲۸:۲۱
دولت اگر میتواند فقط بازار بزرگ تهران را خارج کند مردم هم خارج میشوند (366634)
 
۱۳۸۹-۰۸-۰۱ ۱۸:۱۸:۰۳
تا وقتی همه بودجه کشور در تهران خرج می شود و سهمی به شهرستانهای کوچک نمی رسد، تا زمانی که مرکز برخی شهرستانها شبیه به دهات است تا شهر، کسی حاضر به ترک تهران نخواهد شد. درک این مسئله خیلی سخت است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نابرابری در همه چیز و همه جا بیداد می کند، انتظار مسخره ای است که افراد محلی که دارای امکانات و امتیازات بیشتری است را رها ترک کنند.

من آلمان و کانادا را دیده ام تنها تفاوت بین دهات آنجا و شهرهای بزرگشان شاید فقط شلوغی شهرهای آنهاست (366704)
 
محمد اسکندری
۱۳۸۹-۰۸-۰۱ ۲۳:۱۸:۵۷
به نام خدا
آقای دکتر توکلی
باسلام

احتراماً بعد از بررسی گزینه های مختلف در قبال جوابها موافق و مخالف متوجه شده ام نمی توان به آنها اعتماد نمود واین سبب دور شدن از واقعیت نظرات موافق ومخالف افراد از هر جانب و طیف فکری خواهد شد،چرا که ازچند جهت غیر قابل اتکااست.
1- با روش سادهdisconnectوconnect وارتباط مجدد اینترنت به صورت مکررمی توان رای به گزینه موافق و مخالف داد.
2-خاموش و روشن کردن کامپیوترووارد شدن مجدد وهمچنین استفاده از چند کامپیوتر،نیزهمان نتیجه را خواهد داشت.
3- براساس روشهای فوق هرگاه یک فردی بارها از این روش استفاده نماید اگرنفردومی به یک گزینه رای دهد یک مرتبه رای فرد اول مورد نمایش داده می شود.مثلاً اگر من 10 بار به یک گزینه رای دهم بایک باررای شما،به صورت جهشی وبسته به تایید گزینه موافق و مخالف عدد نمایش داده می شود. این کار را شما می توانید آزمایش کنید تا به واقعیت امر پی ببرید.استفاده از دو کامپیوتر این حقیقت را بهتر نشان می دهد.
4-بنابراین با توجه به دلایل فوق ووجوداین ضعفها، لازم است شمایا به اصلاح روش مذکوردر سایتتان اقدام نمایید یا فقط به ارائه نظرات افراد درسایت بسنده کنید،تا مسایل خلاف واقع نمایش داده نشود.وهر مطلبی براساس قدرت منطق آن مورد بررسی قرار گیردونه بر اساس رای گزینه موافق و مخالف،که با توجه به دلایل مطرح شده غیر واقعی است.
5- تضاد رایها با هم،به طوری که بعضی اوقات دونظر یک مفهوم را می دهد ولی یکی از نظرها تعداد موافقین یا مخالفین با تفاوت بسیار نمایش داده شده است، بنابراین غیر قابل اعتماد است.
6-موارد دیگری نیز قابل ذکر است که این نوشته ازحوصله طرح آنها خارج است،بنابراین توجه به نکات مطرح شده، نشانه رعایت انصاف و توجه به انتقاد سازنده ومنطقی است. (366790)
 
ایلیا
۱۳۸۹-۰۸-۰۱ ۲۳:۴۱:۴۳
آقای دکتر وقتی از عنوان هیات علمی استفاده میفرمایید لطفا رشته تحصیلی تان را هم بفرمایید!قصد توهین ندارم ولی نوشته شما با متد علمی نیست از طرح مسئله تا پیش فرض ونتیجه گیری غلط اند چرا که در یک بحث علمی از \"معتقدم\" \"بدون شک\" \"حتما\" وکلمات اینچنینی آن هم در بیان مسئله و نتیجه گیری قبل از طرح استفاده نمی شود همچنان که مقدمه شما یک بیانیه است تاآخر ودلایل علمی موثق ندارند.اینها را از جهت این عرض میدارم که از عنوان علمی استفاده کرده اید وگرنه به عنوان عمومی مردم عوام شاید خوب فرموده اید!!
شخص محترم ریاست جمهوری اتفاقا دکترا مدیریت شهری دارند ودر این زمینه کارشناس هستند.
شاید در اجرا طرح دست امثال شما مثله شود اما این راه لااقل به جلوگیری از مهاجرت به تهران موثر میشود ان شاا.../درضمن به نظر من اصل این طرح سیاسی است تا اجتماعی !! (366802)
 
صدرایی
۱۳۸۹-۰۸-۰۶ ۲۰:۴۹:۰۳
آقای دکتر سعدی مثل همیشه از نظرات منطقی و کاملا عقلایی و علمی جنابعالی سپاسگذارم .
امید است قبل از اجرایی شدن طرح های اینچنینی اتاق های فکری واقعی از طرف دولت و مجلس محترم آماده شود و از کلیه اساتید دانشگاهی و صاحبنظرانی همچون استاد عزیز دکتر سعدی در بررسی های قبل از طرح و اجرا استفاده شود.
خطاب به مخالفین عزیز این مقاله:
چرا همه ی نظرات مخالف طرح های اجرا شده و نسنجیده ی دولت محترم را را بیانیه ای سیاسی میپندارید؟


این طرح اگر هم شکست نخورد پیروز نخواهد بود و کاملا موقتی و کاذب خواهد بود... (367923)
 
م.ک
۱۳۸۹-۰۸-۲۰ ۰۱:۲۸:۴۵
انچه سرور محترم در این زمینه مطرح نموده اند ، اشارات پراکنده ای به علل شکل گیری وضع موجود را دارد. این اشارات هرچند جهت گیری نسبتا\" صحیح دارند ولی بگونه ای مشخص علل ساختاری تاریخی شکل گیری این وضعیت را بیان نمی نمایند. دراین رابطه با توجه مشخص ومستند به انچه در کلانشهرهای جهان درحال توسعه ، ویا جوامع معروف به جوامع پیرامونی در رابطه باتمرکز جمعیت وامکانات در کلانشهرها ، شکل گرفته است ، یعنی مشخصا\" توجه به کلان شهرهائی نظیر شهر مکزیکو ، سائوپائولو ، ریودو ژانیرو ، بوگوتا ، لیما ، لاگوس ، قاهره ، استامبول ، بانکوک ، مانیل وسایر کلان شهرهای کشورهای در حال توسعه ویاکشورهائی که هم اکنون با انکشاف اقتصاد بازار ودریک وضعیت پیرامونی وتوسعه نیافته مواجه اند ، در خواهیم یافت وضعیت مورد بحت در اثر تاثیر مشروط کننده های ویژگیهای ساختاری- تاریخی مشخصا \" : اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی – نهادی و فیزیکی- فضائی شکل میگیرند ، که در این صورت تمرکز جزء لاینفک و « ذاتی » چنین روند وانکشافی خواهد بود . بنا بر این اگر تمرکز پیش رو را ذاتیء این روند ندانیم ، انوقت این احتمال وجود دارد که دچار توهمات جورواجور شده وبه سوی علت یابی های بی پایه ، نظیر : نبود مدیریت ، برنامه ریزی صحیح ویا فقدان طرح امایش سرزمین ونظیر ان ، سوق داده شویم . مااین بحث را بگونه مشروح تر طی مقالات متعدد در سایت شهرسازی وتوسعه مطرح نموده ایم . ازنقد متقابل سروران گرام بسیار خوشنود خواهیم شد . سایت شهرسازی وتوسعه (370485)
 
فرزاد نوبخت دانشجوی دکتری مدیریت تربیت مدرس
۱۳۸۹-۰۹-۰۵ ۱۲:۲۶:۱۷
ببخشید من مطالب فوق را کامل خوندم فقط یکی دو نظر منطقی به نظر می رسید و در یک جمع بندی می توان گفت اینکه جذابیت های شهرستانها را بیشتر کنیم روش منطقی است و اینکه تهرانیها با گرفتن امتیاز به شهرستان بروند نوعی تبعیض و دارای پیامد منفی است و ممکن است افرادی که قصد دارند در شهرستان باشند ابتدا تهران مشغول شوند و پس از گرفتن امتیاز بروند. همچنین ممک است پس از بازنشستگی برگردند. ما ایرانیها در طول تاریخ احساساتمون را بارها ثابت نمودیم همیشه به جای حل زیرساختی مشکلات به صورت سطحی برخورد می کنیم . دولت بر اینکار باید به جای سطحی نگری منابع استانی را فعال کند اگر بستر فعالیتهای مختلف در شهرستا باشد توزیع جمعیت متعادل می شود ما در استانهای مختلف منابع خیلی خوبی داریم برای هر استانی یک مدیر حرفه ای لارم است تا
1-اولا تیم سازی را بلد باشد
2- توانائی ایجاد سیستم خلاق را داشته باشد
3-مسلط به روانشناسی و مدیریت باشد تا بتواند مشکلات تعاملی ادارات مختلف را شناسائی و عمل یکپارچه سازی فعایتها اجرا کند
4-با توانمدسازی و استفاده استراتژیک از سرمایه فکری(سرمایه انسانی، ساختاری، رابطه ای) زمینه کشش بازار برای نیروهای متخصص در شهرستان فراهم می شود.
5- ارائه بازخوردها و راه حلهای بعدی

ما هیچ راهی نداریم مگر اینکه خلاقانه حرکت کنیم، ارزش افرینی کنیم، چرخه یادگیری داشته باشیم و با کنترل هوشمندانه از تصمیمات این مدیران حمایت کنیم.
احتمالا فکر کنید که اینکار فقط رویاست. اما من حاضرم با یک پنجم هزینه طرح انتقال این کار را انجام دهم . (373076)
 
ناشناس
۱۳۹۰-۰۴-۱۲ ۱۲:۰۵:۰۰
سلام.شوهر من يك ساله كه در تهران در شغلي كار مي كنه كه معادلش در شهرستان نيست .ومن و دخترم از روي اجبار در شهرستان بوديم.من كارمندم.الان كه منع انتقال به تهران شده من ديگه نمي تونم به تهران بيام.امثال من چكار بايد بكنند پس بخشنامه قديمي انتقال به تبعيت از همسر چرا ديگه اجرا نمي شه.و ما يه خانواده پراكنده و با مشكلات باشيم.من يه كارمندپيماني هستم.و هر روز با دغدغه دور از همسر بودن.كاش كسي كمكي به ما مي كرد.اگر راه حلي هست به من بگيد.ممنون (474057)