نظر منتشر شده
۳۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 233594
چرا خودرو در ايران گران است؟
بخش تعاملی الف - حميد نجف
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۲
با يك مقايسه عادي بين قيمت و كيفيت خودروهاي توليد داخل با خارج از كشور به اين نتيجه نا مبارك مي رسيم كه قيمت خودرو در ايران بسيار گرانتر از ساير كشور هاي دنيا ست حتي كشورهاي همسايه، دليل اصلي اين امر به چند فاكتور مهم بر مي گردد.

اولين و مهمترين عامل گراني خودرو به نظر نگارنده سو مديريت و فساد افسارگسيخته مالي در شركتهاي خودرو ساز داخلي به ويژه شركت هاي دولتي و نيمه دولتي است ، از آنجائيكه اين دو عامل باعث افزايش هزينه هاي تمام شده محصو لات توليدي اين شركت ها مي شوند مالا بر روي قيمت تمام شده خودرو، تاثير گذار هستند.

نكته بعدي به نحوه محاسبه ماليات ها بر مي گردد، خريداران خودرو معمولا رقمي بيش از ۸ درصد ماليات خالص ارزش افزوده را مي پردازند البته آنان تنها همان ۸ درصد را در فاكتور مي بينند.

خريداران بدون آنكه خود بدانند، يكبار بابت نقل و انتقال مواد اوليه به كارخانه ماليات مي دهند و بار ديگر در زمان خريد قطعات و لوازم يدكي از سوي كارخانه، اين ها همگي ماليات هاي غير مستقيمي است كه نهايتا به خريداران تحميل مي شود.

مورد بعدي مربوط به ساير هزينه هاي تحميلي قانون گذاران به فاكتورهاي خريد است از جمله سهم آموزش و پرورش و غيره كه بعضي از آن ها هنوز هم براي عموم مردم و رسانه ها نامعلوم است.

به هر حال آنچه دوستان شوراي رقابت در قيمت گذاري هاي جديد و افزايش نا متعادل قيمت ها در اين دوره كمتر به آن توجه كرده اند مورد خطرناك رخنه ركود در صنعت خودروسازي كشور است، موردي كه قطعا با آلوده شدن اين صنعت به آن به اين راحتي ها قابل مداوا و درمان نيست.
 
کلمات کلیدی : حميد نجف
 
بی نام
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۱:۱۲:۵۶
کو گوش شنوا (2243935) (alef-10)
 
ارمان
۱۳۹۳-۰۴-۲۱ ۱۵:۰۷:۱۳
اقا هر خودرویی که تولید میشود 40درصد قیمت آن به حساب دولت(سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده) می رود علتش اینه لطفا روی این مسئله زون نمایید (2250906) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۱:۱۴:۳۵
مردم نباید خودرو بخرند...

کدام آدم عاقلی برای پراید 4 میلیونی 16 الی 20 میلیون هزینه میکند؟؟؟؟ (2243941) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۹ ۱۱:۱۸:۱۹
خوب به نظر شما چه خودرویی بخرند ؟ وقتی خود دولت اجازه واردات خوروی ارزان و با کیفیت بالاتر را نمی دهد مردم چه کار کنند ؟ بعد هم کمی دقت کنید 4 میلیون اعلامی یعنی به ارز دولتی هم حدود 1600 دلار می شود . کجای دنیا خودرو را 1600 دلار می فروشند ؟ کاری به کیفیت و به روز بودن هم نداشته باشیم مواد اولیه گرانتر از چیزی می شود که شما اعلام می کنید (2247327) (alef-10)
 
مشتاقي
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۱:۲۲:۴۵
براى سنجس ومقايسه به يك متر يا واحىدى نيازداريم اگرازقيمت يك ليتر بنزين به عنوان متر يا واحد اندازهگيرى تعيين قيمت خودرو استفاده كنيم مي بينيم قيمت يك دستگاه ماشين سمند به ارزش مثلا سي ميليون تومان برا بر سي هزار ليتر بنزين به قيمت أزاد يا شست هزار دلار است آدامه اين سنجس مشخص مي كند ماشين درايران بسيار گران وسوخت بسيار ارزان است درصورتي كه در كشورهاى ديگر سوخت گران وماشين ارزان است وماشين بعدازسالها كار به كالاى سرمايه اى تبديل نمي شود (2243960) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۱:۳۰:۰۹
ارزونه و خیلی هم ارزون. چون اگه این بازار انحصاری دست من بود اینها که دارن هزار برابر سود میکنن ، من سعی میکردم 10.000 برابر سود کنم . اینم دلیل داره چون هیچ کس توان مقابله با منو نداشت و هرکی هم حرف میزد با یه پرشیا ساکتش میکردم . نتیجه میگیریم این مسولان خودرویی باز هم آدمهای بسیار شریفی هستن. (2243977) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۱:۳۲:۱۷
خود شوراي رقابت را هم بايد اضافه مي كردي (2243981) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۹ ۰۰:۰۶:۳۳
نگو شورای رقابت بگو شورای رفاقت (2247080) (alef-10)
 
حسین عجم
۱۳۹۳-۰۴-۱۹ ۰۰:۰۸:۲۸
شورای رقابت ( رفاقت ) هم شورش رو در اورده (2247083) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۲:۰۴:۵۹
حالا برید بازم به روحانی رای بدید
احمدی نژاد کجایی که گرونی بیداد کرده (2244062) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۹ ۱۶:۳۴:۱۸
یادمون نرفته که در دوره احمدی نژاد, پراید از هشت میلیون به بیست میلیون پرواز کرد. (2248085) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۹ ۲۰:۵۰:۵۳
همین جونتون گرانی را آورد و رفت (2248506) (alef-13)
 
غلامرضاعالیشوندی
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۲:۰۷:۴۴
اگه انحصاری نبود میدیدین که پرایدرو4میلیون هم نمیخریدن.فعلا"که دولت داره به مردم بااین کارش ظلم میکنه.خون کسانی که براثرناایمن بودن این ماشینا ریخته میشه برگردن دولته.تازه ماداعیه عضوسازمان تجارت جهانی (wto)روهم داریم.اگه عضواین سازمان بشیم دروازه ایران به روی خودروهای خارجی بازمیشه واونوقته که انشاالله بایددرب کارخانه های سایپا وایران خودررو روگچ گرفت. (2244071) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۹ ۱۰:۴۱:۴۸
ان شالله (2247268) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۲:۱۳:۵۳
به نظر شما آیا برای کارخانه دار با این همه عوارض و هزینه می ارزد ؟
چه چیزی باعث می شود کارخانه را نفروشد و از سود بانک استفاده نکند که هم بیشتر و هم بی دردسرتر است؟
1 دلال
هیچی
فروشنده مواد اولیه
هزینه و مالیات و عوارض گمرکی
مالیات و وعوارض نگه داری
مالیات و عوارض انبار
مالیات آب و برق و گاز و تلفن
مالیات ارزش افزوده
مالیات فروش
مالیات وسیله حمل و نقل
مالیات و عوارض کارگران
مالیات خرید
مالیات وسایل استفاده
مالیات و عوارض امکانات دولتی و خصوصی
فروشنده کاسب
مالیات و وعوارض نگه داری
مالیات و عوارض مغازه
مالیات آب و برق و گاز و تلفن
مالیات ارزش افزوده
مالیات فروش
مالیات وسیله حمل و نقل
مالیات و عوارض کارگر
مالیات خرید
مالیات وسایل استفاده
مالیات و عوارض امکانات دولتی و خصوصی
کارخانه دار
مالیات و عوارض کارخانه
مالیات و وعوارض نگه داری
مالیات و عوارض انبار
مالیات آب و برق و گاز و تلفن
مالیات ارزش افزوده
مالیات فروش
مالیات وسیله حمل و نقل
مالیات و عوارض کارگران
مالیات خرید
مالیات وسایل استفاده
مالیات و عوارض امکانات دولتی و خصوصی
مشتری
مالیات ارزش افزوده
مالیات خرید (2244089) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۲:۵۶:۰۸
برای اجرای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل، باید تمامی مدیران دولتی و نمایندگان مجلس و بویژه اعضای شواری دقیق رقابت صرفاً مجاز به استفاده از خودروهای تولید داخل ( نه مونتاژ داخل) باشند. اینجوری ممکنه گوشه ای از مشکلات مردم رو درک کنن. (2244209) (alef-10)
 
رامین
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۴:۱۶:۱۶
شورای رقابت یادتون رفته ... (2244360) (alef-10)
 
هانی
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۴:۴۶:۳۶
تولید خودرو در ایران وسیله ای برای درآمد تمام ارگانهای دولتی و غیردولتی است (2244417) (alef-10)
 
علیرضا
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۴:۵۶:۱۳
اولا که ما در ایران خودروساز نداریم چون خودروساز اون زمان استفاده میشه که از طراحی تا تحویل خودرو رو اون کارخانه انجام بده نه اینکه هنوز که هنوزه بعد گذشت این همه سال ماشینی مثل پراید (محض نمونه) تمام قطعاتش ایرانی نیست. دوم وقتی دو شرکت ایرانخودرو و سایپا خصوصی نیستن و رقابتی وجود نداره و انحصاری هستن وضعیت همینه که هست. دیگه شرکتهای ایرانی نمیدونن چطوری سر ملتو کلاه بذارن. خودرویی که هنوز تولید نشده رو پول کاملشو میگیرن و تازه موقع تحویل ماشین هم کلی ملت رو اذیت میکنن. وضعیت خودروهای وارداتی هم همینه. قیمت سه تا ماشینو میگیرن یه ماشین تحویل میدن محض نمونه تویوتا یاریس جزو ارزونترین خودروهای دنیاست که حتی اگه با دلار 3000 تومان هم حساب کنی و گمرکیشم حساب کنی چطوری اینجا حدود 80 میلیون میفروشنش!!!!؟ پس آب از سرچشمش گل آلوده. دولتم فقط بلده مردمو بذاره سرکار. (2244430) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۵:۰۲:۴۳
5%سود هر شرکت متعلق به هیات مدیره است حال بفرمایید این سود برای هر نفر چقدر میشود؟کارانه و پاداش اضافه فروش هر ماه خودرو هم به جیب کارمندان خودروساز میرود.حقوق یک ایران خودرویی از حقوق یک نفتی با 2 برابر سابقه و همان مدرک تحصیلی در جزیره لاوان بیشتر است حال خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل! (2244444) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۵:۲۲:۵۸
اگه قیمتش خوب نبود مردم نمی خریدن. ما فقط نق زدن بلدیم.اگه این همه استقبال از این ماشین های با استاندارد پائین نمیشد قیمت هم بالا نمی رفت (2244494) (alef-10)
 
محسن
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۵:۳۷:۳۳
مردم دارند تاوان سومدیریت و بی لیاقتی مسئولین رو میدن...تو این کشور تا دلت بخواد اختلاس میشه کی به کیه.... (2244522) (alef-10)
 
رزمنده ولایی
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۸:۵۸:۱۲
قیمت ال 90 را در سایت رنوسال گذشته دیدم. جهار هزار و خرده ای یورو بود که فرض را بر 5000 یورو می گذاریم. حال معادل ریالی آن را حساب کنید و کیفیت دو نمونه خارجی و ایرانی و ...
حتما مهندس و کارگر اروپایی حقوق کمتری می گیرند و یا ... موضوع فقط این نیست، موز از آنسوی دنیا وارد ایران می شود کیلویی حدود4000 تومان در حالی که میانگین قیمت میوه های تولیدی در شهرهای همجوار تهران هم با این قیمت به دستمان نمی رسد. این از شاهکارهای مدیریت خوب ما ایرانی هاست. (2244929) (alef-10)
 
نسیم
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۹:۰۶:۴۸
قانون مالیات برارزش افزوده قانونی ست برای چپاول مردم قانون چرت ومزخرف که یکی ازعوامل افزایش قیمت درهمه عرصه کاش دولت فکری بحال مردم بدبخت کندواین قانون چرت برداشته شود....آمین یارب العالمین (2244943) (alef-10)
 
حمید
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۲۰:۲۸:۲۳
من فکر میکنم بجز شرکت های خودرو سازی سازمان یا نهاد های دولتی که حق سهم از فروش خودرو نسیبشون میشه باعث گرونی خودرو وقولدوری سازنده خودرو شده که فقط مردم باید بهای این بی مدیریتی و بی ثابتی رو بپردازند .
چرا اخبار اعلام نمیکنه که بابت فروش خودرو خودروساز به کیا و چقدر باید پور سانت بده (2245084) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۲۰:۲۹:۳۹
خودرو در ایران انحصاری و دولتی است. دولت کاملا از خودروسازها حمایت میکند و تا زمانی که کاملا خصوصی نشود و رقابت شکل نگیرد و تعرفه گمرگ کاهش نیابد ایرانیان طعم خودرو با کیفیت و قیمت مناسب و خدمات پس از فروش را نخواهند چشید. (2245087) (alef-10)
 
آذربايجانلي علي
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۲۱:۴۷:۴۱
مالیات برحقوق-مالیات برارث-ارزش افزوده-خمس-زکات-عوارض منزل مسکونی-مالیات وعوارض برخودروشخصی-سهم آموزش وپرورش-سهم بهداشت وسلامت و...همه اینها رومیدیم درعوض تورم،بیکاری،درمان کاملاًرایگان،کفن ودفن کاملاًرایگان،تحصیلات کاملاً رایگان و...دریافت می کنیم.دستتون درد نکنه با این نظام اسلامی که مستقرکردید.بیشترازمردم سوئدمالیات میدیم اما 1%مردم سوئدامکانات دریافت می کنیم. (2245183) (alef-10)
 
امین
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۲۳:۰۲:۲۰
اگر پراید 50 میلیون هم قیمتش اعلام میشد فردای همان روز مردم صف میکشیدند برا خرید چون فکر میکنند پس فدا میشه 55 میلیون (2245302) (alef-10)
 
صمصام
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۰:۰۷:۰۰
من معتقدم بايد به طور كلي درب خودروسازها رو تخته كنيم ...چون در داخل خودروسازها فقط فساد و تباني و ساخت و پاخت و بخور بخور و رشوه جريان دارد .... وقتي به خودروسازهاي دنيا نگاه ميكنيم ناخود اگاه دلم براي انها بد جوري ميسوزد ....چون به انها خودرو ساز ميگيم و بايد به ايران خودرو و ...و..و... هم ميگيم خودرو ساز !!!!!!!!!!!!!!1 (2245707) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۱:۴۰:۱۲
هر عاقلی میداند که تا وقتی که رقابت واقعی نباشد و تصمیم گیرندگان صنعت خودرو ذی نفع باشند همین اش است و همین کاسه . (2245871) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۱:۴۱:۲۸
با همه این هزینه های جانبی بازم قیمت گران است زیرا پول زیادی در شرکت های خودروسازی باقی میماند که با انواع روشها برداشت میکنند همان باند معروف مافیای خودرو- شرکتهای زیرگروه سایپا را بررسی کنید تا ببینید این همه پروژهایی که اجرا میشود پولش از کجا میاید و کوچکترید سودی هم در این پروژها وجود نداره فقط جابجایی پول و قرارداد و پورسانت و بکارگیری پیمانکارهای ......... (2245873) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۳:۳۱:۳۴
چی تو ایران گران نیست ...؟؟ (2246164) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۸:۴۱:۱۹
هر فسادی که در دنیا وجود دارد در خودرو سازی هم هست . چاره کار دستگیری ومحاکمه همه مدیران و افراد با نفوذ ومدیران دولتی مرتبط با خودرو است. (2246747) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۹:۰۴:۵۴
درون خودرسازان مافیای خرید وجود دارد قطعات فقط از طریق کانال های خاص خرید میشود (2246782) (alef-13)
 
همشهری
۱۳۹۳-۰۴-۱۹ ۱۴:۱۲:۰۷
روش تولید خودرو صحیح نیست (2247817) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۴-۲۰ ۲۰:۱۲:۵۹
لطفا اینقدر داستانسرایی نکین! طبق گفته خود مسئولین که همین چند روز پیش خودتان چاپ کردین ۳۰٪ در انتها به قیمت خودرو اضافه میشود که ربطی به خودرو سازان ندارد و متعلق به نهاد و یا نهادهای خاصی هست!‌ البته همه میدون کدوم نهاد... بگذریم٬ حالا شما فرض کن از فروش چیزی ۳۰٪ گیرت میاد٬ ترجیح میدی اون چیز ۱ میلیون قیمت داشته باشه یا ۱۰۰ میلیون؟‌ معلومه که هرچی گرونتر باشه تو هم سود بیشتری میبری!‌ خوب شما میگی آره اما تا کی میشه گرون کرد؟‌ مردم اگه خیلی گرون بشه جنس رو نمیخرن!‌ بعد من به شما میگم چرا میخرن! چون من یه کاری میکنم که جنس مشابهش تو بازار نباشه مردم مجبور بشن فقط از جنسی که برای من سود داره بخرن مخصوصا که این جنس حیاتی باشه و زندگی بدون اون غیره ممکن! اگه من کاری کنم که حمل و نقل عمومی درست و حسابی نباشه مردم مجبور میشن از جنس من بخرن!‌ اگه من کاری کنم که خرابی و تصادف زیاد باشه مردم مجبور میشن باز هم از جنس من بیشتر بخرن و من کلی پول درمیارم و میتونم خرج کارهای دیگه خودم بکنم! (2249778) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۲۱ ۱۰:۰۳:۴۴
خوب وقتي ميخرن يعني پول دارن كه ميخرن و ارزش اون جنس همينقدره ,‌ حالا يا مردم عرضه دارن مثه كشورهاي ديگه دنيا اعتراض ميكنن ,‌ يا اگه عرضه ندارن تو همين نكبت دست و پا ميزنن . (2250338) (alef-10)