نظر منتشر شده
۲۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 178451
نقدی بر چند نظر در باب کتاب زین العابدین رهنما
جواد محقق، 27 بهمن 91
انتشار یادداشتی از استاد جواد محقق درباره کتاب "پیامبر" اثر زین العابدین رهنما، مورد توجه بسیاری از خوانندگان قرار گرفت. البته تعدادی از خوانندگان نیز به این اقدام به دلیل آنچه سوابق سیاسی رهنما در دوره پهلوی می خواندند، انتقاد داشتند. استاد جواد محقق درباره انتقادات مذکور یادداشتی نوشته است که با هم می خوانیم.
تاریخ انتشار : جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۳۷
درنظرات خوانندگان بر نوشته ی مختصر من درباره کتاب "پیامبر" اثر مرحوم زین العابدین رهنما، نکته ای بود که قابل توجه است و آن انتقاد بعضی برمن یا گردانندگان سایت بود که مثلاً چرا از این فلان فلان شده ی درباری و ... تعریف و تمجید کرده اید؟ در حالیکه من از ایشان تعریفی نکرده ام!

تعریف من از کتابی است که او درباره ی پیامبر(ص) نوشته است و بیش از سی بار داخل و خارج کشور چاپ و منتشر شده است. این تعریف هم اصلاً به معنای بی عیب و نقص بودن کتاب پیامبر رهنما از نظر ادبی یا تاریخی نیست. چرا که اصولاً هیچ اثربشری بی عیب و نقص نیست.

مثلاً نویسنده این سطور میداند که زیبایی روایت داستانی کتاب در جلد اول، به مراتب بیشتر از جنبه های ادبی آن در مجلدات بعدی است و در همان یادداشت هم به موافقان و مخالفان آن به لحاظ منابع و مصادر اشاره شده است. این مخالف داشتن هم البته چیزی از ارزش ادبی کتاب نمی کاهد. تنها می تواند منبع و مأ خذ بودن آن را برای تحقیقات تاریخی با تردید مواجه کند. چرا که این کتاب ، چنانکه در همان یادداشت اشاره شده ، یک "رمان" یا "شبه رمان تاریخی" است و "تاریخ" به معنای دقیق کلمه نیست، اگر چه بسیاری از کتاب های غیر داستانی و اصالتاً ً تاریخی هم صددرصد مورد قبول اهل علم نیست و بخش ها و فصل هایی از آن ها بارها نقد و رد شده است. تا چه رسد به محتوای یک کتاب داستانی که برمبنای تاریخ نوشته شده است و چنین اند تمامی رمان های تاریخی در ایران و جهان!

پس این اصولاً توقع درستی نیست که بخواهیم همه ی یک متن تاریخی، صددرصد مطابق تصورات تاریخی ما باشد تا قابل خواندن تلقی شود. کیست نداند که فیلم ها یا سریالاهایی مثل محمد رسول الله (ص)، امام علی (ع)، امام رضا(ع)، یوسف پیامبر، مختارنامه و.... هم که ساخته ایم، اهل تاریخ در مورد بسیاری از صحنه ها، حوادث یا شخصیت هایش حرف دارند. اما در مجموع نمی توان آن ها را اثری مخالف تاریخ مورد نظر خواند و به خالقان پرتلاش آن ها به خاطر ترجیح یک روایت تاریخی بر روایتی دیگر یا غلیظ و کمرنگ کردن بعضی چهره ها و حوادث پرخاش کرد. زیرا گاه مصالح امت اسلامی در دنیای امروز آفریننده ی آن اثر هنری را از طرح بعضی مسائل باز میدارد و گاه ضرورت های دراماتیک سازی و قصه پردازی او را مجبور به پرداخت بیشتر یا کمتر یک حادثه یا شخصیت می کند و چه بسا نقص امکانات یا فهم متفاوت او هم بخش های دیگری را ناگفته بگذارد یا دیگر گونه جلوه دهد. این را تنها کسانی می فهمند که یا خود دست به تولید کار زده باشند یا تفاوت اثر ادبی و هنری را با یک حادثه ی طبیعی یا تاریخی درک کنند. وگرنه رد وانکار آثار دیگران که هنری نیست. بخصوص که هیچ برهان و استدلالی هم به همراه نداشته باشد.

البته هر پژوهشگری حق دارد دلایل علمی خود را در رد یا قبول هر نظریه و دیدگاهی بگوید و بنویسد و بپراکند، اما توهین و اهانت و اتهام و برچسب زنی و خدای ناکرده تهدید، کار علمی نیست.

در همه ی آثار تاریخی معتبر، مثل نوشته های ابوالفدا و ابن هشام و ابن کثیر و ابن اثیر و ابن خلدون و ابن عساکر گرفته تا ذهبی و طبری و میرآخوند از متقدمان وهم چنین رشید رضا و فرید وجدی و احمد امین مصری از معاصران و حتی مستشرقانی چون ولهاوسن و فان فلوتن و دونالدسن وامثال آن، افسانه های بی سرو تهی هست که فاقد کوچکترین اصالت علمی است! یکی از آن دروغ پردازی ها مثلاً داستان عبدالله ابن سبا است که روحانی پژوهشگر، مرحوم علامه سید مرتضی عسکری با تحقیقات دقیق، عمیق و عالمانه ی خود بی بنیانی آن ها را با ده ها دلیل محکم تاریخی اثبات کرده است که خوش بختانه در سه جلد به فارسی هم ترجمه شده است. اما این همه از ارزش آن آثار تاریخی که نام مورخانشان در بالا ذکر شد، ذره ای نمی کاهد و آن ها همه جزو میراث علمی و فرهنگی ما هستند و باید که همچنان باشند و مطالعه شوند.

درآثار بزرگانی چون مرحومان دکتر شریعتی، دکتر زرین کوب، وحتی شهیدمطهری و امثال ایشان می توان بر خطاهای تاریخی متعددی انگشت گذاشت و آن ها را نشان داد. چنانچه اغلب آن بزرگواران هم در گفته ها و نوشته هایشان به وجود چنین خطاهای احتمالی اذعان کرده اند. مثلاً مرحوم شریعتی بارها به تصحیح پاره ای از حرف هایش در سخنرانی ها پرداخته یا دریکی از آخرین نامه هایش از مرحوم مهندس بازرگان، شهید مطهری و استاد محمد رضا حکیمی خواسته است که نادرستی های آثارش را اصلاح و در پاورقی کتاب ها توضیح بدهند، مرحوم دکتر رزین کوب هم در یکی از نوشته های اواسط یا اواخر عمرش با اشاره ضمنی به کتاب نابالغ «دوقرن سکوت»، می نویسد: درجوانی تحت تأثیر فضای آن سالها گاه حرفهایی زدیم که در شأن یک مورخ نبود! (نقل به مضمون).

با این همه، آثار این ارجمندان را هم نمی توان به دلایلی از آن دست که ناقد محترم نوشته است، یکسره کنار گذاشت. چرا که فضای علم واندیشه محل همین تضارب آراست و آثار بیشتر دانشمندان در همه ی رشته ها نقل و نقد آثار معاصران یا پیشینیان است آنچه تا اینجا گفتم درباره اثر بود، اما درباره ی مؤثر چطور؟ یعنی نویسنده و به عبارت بهتر پدیدآورنده؟

در این مورد، شایسته است به سخن آن پیشوای نامدار علم و ادب وعدالت در نهج البلاغه رجوع کنیم که وقتی درباره ی برترین شاعران زمانه از او می پرسند، با وجود ده ها شاعر حاضر مسلمان می فرماید: «آن پادشاه ظالم گمراه!» یعنی به دلیل گمراهی، هنر شعرش را نادیده نمی گیرد و نه به دلیل شاعری از ذکر گمراهی اش چشم می پوشد!

پس نویسنده ی این سطور، به اقتدای آن امام همام، از نثر شکوهمند و داستان پردازی زیبا و تأثیرگذار مرحوم "زین العابدین رهنما" تعریف می کند، کاری ناپسند نیست، بل به عدل و انصاف نزدیکتر است. بله، من هم می دانم که نویسنده ی آن کتاب از فعالان جریان های سیاسی ایران در دوره ی پهلوی بوده و به نمایندگی مجلس، معاونت وزارت راه، معاونت وزارت کشور و حتی معاونت نخست وزیری رسیده و سالها وزیر مختار ایرا ن درفرانسه و سفیر ایران در سوریه و لبنان بوده است واتفاقاً آغاز تألیف کتاب پیامبر هم محصول سال های اقامت او در لبنان است. اما نباید فراموش کنیم که او فرزند عالم نامدار شیعه شیخ العراقین مازندرانی است و کودکی و جوانی اش را دردامان خانواده ای مذهبی در فضای دینی عتبات عالیات پرورش یافته و در سال های قبل از کودتای رضاخان که به ایران آمده، به کار روزنامه نگاری پرداخته و ضمن نویسندگی در بعضی جراید، مدیریت نشریاتی را هم برعهده داشته و به خاطر بعضی انتقادات به عوامل کودتا مغضوب گردیده و روزنامه اش به دیگری واگذار شده و خودش تن به تبعید سپرده است.

بعد از سقوط رضا خان و شهریور ۱۳۲۰ دوباره به روزنامه نگاری روی آورده و کم کم به مجلس راه یافته و به آن مقامات رسیده است.

البته، من از نیت او در پذیرش این مسئولیت ها بی اطلاع ام و درباره ی خدمت یا خیانت او دراین پست ها چیزی نخوانده ام و نمی دانم. اما وقتی می بینم محصول تمام عمر او در عرصه ی کتاب، سه جلد زندگینامه پیامبر(ص)، دوجلد زندگینامه امام حسین(ع)، چهار جلد ترجمه و تفسیر قرآن کریم و یک جلد ترجمه ی کتاب "حقوق دراسلام" دکتر مجید خدوری است، نمی توانم نسبت به او احساس احترام نکنم و قدر شناس این تلاش ها نباشم! مگر می شود بدون اعتقاد به خدا و قرآن و بی عشق به پیامبر و دوستداری خاندانش، آن قلم قدرتمند را درآن گوشه ی غربت درباره ی اینان به چرخش درآورد؟

البته رهنما یک کتاب چاپ شده دیگر هم به اسم "ژاله " دارد که یک داستان اجتماعی است و من آن را هم ندیده و نخوانده ام قطعاً آثار منتشر نشده ای هم دارد که امید است به همت دوستان و مخصوصاً فرزندش حمید رهنما که سال ها همکار مطبوعاتی او در ایام بعد از شهریور ۱۳۲۰ بود، منتشر شود. به خصوص خاطرات زندگی او که می تواند بخش دیگری از تاریخ معاصر ما را روشن تر کند. چرا که مرحوم رهنما ظاهراً تا اواسط سال ۱۳۶۸حیات داشته و شاهد سقوط سلطنت و استقرارجمهوری اسلامی بوده و جنگ تحمیلی هشت ساله را هم به چشم دیده است. محصول تجربه های ذهنی، زبانی و عملی مرد دنیا دیده ای چون او، بی شک بسیار خواندنی و عبرت آموز خواهد بود.
 
ميلاد علي‌بيگلو
۱۳۹۱-۱۱-۲۷ ۱۹:۰۲:۲۱
در تاييد حرف نويسنده محترم بايد به جايزه گرفتن آيت الله مكارم شيرازي از دولت پهلوي به خاطر برگزيده شدن كتاب « فيلسوف‌نماها » به عنوان كتاب سال اشاره كرد يا جايزه گرفتن مرحوم استاد مطهري از كميسيون ملي يونسكو كه آن هم از توابع دولت پهلوي بود به خاطر كتاب « داستان راستان » . اين كه يك نفر با حكومت پهلوي همكاري داشته دليل بدي كتابش يا حتي دليل بدي خودش نمي‌شود (1138878) (alef-14)
 
محمود
۱۳۹۱-۱۱-۲۷ ۱۹:۴۲:۲۷
بله كاملا درست است مهم آن حرف و سخني است كه بيان شده نه اينكه چه كسي گفته.
اما يك نكته در باب اين يادداشت و آن اينكه مشاهده ميكنيم كه در دوره حكومت پهلوي هم حداقل گاهي اوقات از آثار با موضوع ديني و اسلامي تجليل ميشده است و به نويسنده اثر هم كاري نداشتند مهم اينكه پيام و سخن كتاب چيست. (1138922) (alef-14)
 
مصطفی
۱۳۹۱-۱۱-۲۷ ۲۱:۲۷:۴۳
توجه داشته باشید که یکی از سیاست های مهم شاه در قبال علمای دینی و حوزه های علمیه جذب آن ها در نهادهای دولتی و دانشگاهی بود. چرا که حوزه های علمیه در زمان پهلوی به خصوص پهلوی دوم تنها نهاد اجتماعی بودند که کاملا به طور مستقل از دولت اداره می شدند. لذا اقبال از محققین دینی با نیت دولتی سازی دین و عملا خنثی کردن احتمال حرکات ضددولتی با انگیزه های دینی انجام می شده است. می توان پیش بینی کرد که در صورت نبود شخصیت بصیر امام خمینی (ره) عملا رژیم فاسد و دیکتاتور پهلوی که هیچ نسبتی با دین و ارزش های الهی نداشت موفق می شد با منزوی کردن حوزه های علمیه و دولتی کردن دین، آن را برای همیشه مهار و خنثی کند و زمینه بروز انقلاب دینی علیه رژیم فاسد پهلوی را برای همیشه از بین ببرد. (1139036) (alef-14)
 
رضا محبي
۱۳۹۱-۱۱-۲۷ ۱۹:۰۹:۵۵
فرقش اين است كه نه آقاي مكارم نه آقاي مطهري هيچ كدامشان پستي در دولت پهلوي نداشته‌اند ولي همان طور كه خود آقاي محقق مفصل توضيح داده‌اند ، اين آقاي رهنما كلي پست مهم در دولت پهلوي داشته . لطفا قياس مع الفارق نكنيد (1138882) (alef-14)
 
۱۳۹۱-۱۱-۲۸ ۰۰:۱۷:۴۴
اقای محقق مطلبشان درست است ولی متاسفانه امثال اقای محبی سعی دارند تاریخ را از بهمن 57 یا مانند کتابهای مدارس از خرداد 42 شروع کنند و بقیه تاریخ این سرزمین را پاک کنند که چنین چیزی نه ممکن است و نه درست. (1139294) (alef-14)
 
ميلاد علي‌بيگلو
۱۳۹۱-۱۱-۲۷ ۱۹:۲۰:۲۰
اگر بناي شما براي ورود به بحث ، اين زاويه ديد باشد ، موارد نقض براي ادعاي شما زياد است جناب آقاي محبي! شما با آقاي دكتر باهنر خدابيامرز چه مي‌كنيد كه مؤلف كتاب درسي آموزش و پرورش در زمان حكومت پهلوي بوده است؟ اصلا با تاريخ اسلام چه مي‌كنيد؟ مگر علي ابن يقطين از اصحاب جليل القدر امام موسي ابن جعفر عليه السلام نبود كه به دستور شخص ايشان ، وزير هارون الرشيد شده بود؟ من نمي‌خواهم مرحوم زين العابدين رهنما را با علي ابن يقطين مقايسه كنم ولي مي‌خواهم بگويم كه نظر نويسنده مقاله را قبول دارم كه صرف حضور يك نفر در دستگاه پهلوي دليل بر خائن بودن او نمي‌شود (1138893) (alef-14)
 
رضا محبي
۱۳۹۱-۱۱-۲۷ ۱۹:۲۸:۰۸
بالاخره اين همه پست مهم تا حد معاونت نخست‌وزيري در حكومتي كه بهايي‌ها و يهودي‌ها بيشترين نفوذ را در آن داشتند ، با كتاب براي پيامبر و امام حسين نوشتن جور درنمي‌آيد . به نظر من اصل در مورد چنين كساني اين است كه به خاطر همكاري‌شان با حكومت ظلم و جور به آنها خوشبين نباشيم . (1138903) (alef-14)
 
عليرضا
۱۳۹۱-۱۱-۲۷ ۲۲:۲۹:۱۶
و به نظر من اصل در مورد چنين كساني اين است كه بخاطر نوشته هايشان كه مدارك موجود و كاملا شفافي هستند به آنها احترام بگذاريم و در مورد نظراتمان در مورد تاريخ و آدمها در يك دوره تاريخي بازنگري كنيم. (1139137) (alef-14)
 
۱۳۹۱-۱۱-۲۷ ۱۹:۵۶:۴۸
آقایان محترم! بحث هر دوتون انحرافیه. این آقای محقق یک کتاب برای خوندن معرفی کرده و طیق معمول ، یک مشت سیاست زده افراطی بهش حمله کردن که چرا از آن خدابیامرز رهنما، تعریف کرده به جرم اینکه رهنما توی دولت شاه کاره ای بوده. کسی نیست به اینا بگه خوتون تو عمرتون چند تا کتاب راجع به پیغمبر خوندین؟ چند خط راجع به پیغمبرتون نوشتین که اینطوری راجع به اون مرده که دستش از دنیا کوتاهه نوشتین. اون حداقل انقدر عشق و علاقه و غیرت داشت که تو اون روزگار بشینه راجع به پیغمبر کتاب بنویسه. (1138942) (alef-14)
 
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۱-۲۷ ۱۹:۵۸:۱۶
دهنو ببند آقای محبی (1138944) (alef-14)
 
م. م. سپهری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۱-۲۷ ۲۱:۱۳:۰۴
آقا احسان،
آقای محقق و دیگرانی که تا کنون اظهار نظر کرده اند باعث غنای بحث شده است. اگر آقای محبی حرفی نمی نوشت، شاید آقای علی بیگلو هم موضوعی طرح نمی کرد. شاید لحن شما هم از سر دلسوزی باشد که قطعاً هست، ولی پیشنهادم به خودم و جناب عالی این است که همراستا با نام زیبایتان، در گفتار و نوشتار لطف و احسان داشته باشیم (قولوا لناس حسنا - قران کریم). (1139025) (alef-14)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۱-۲۷ ۲۱:۴۱:۳۷
زياد ناراحت نشو دوست عزيز
از اين دهن‌ها كه خيلي
وقتها و اكثر وقتها
حرفهاي نامربوط و بي مفهوم مي‌زنند زياد است.
اگر اين نبود كه وضعيت ما اين نبود (1139059) (alef-14)
 
اسماعیل مرتضایی
Latvia
۱۳۹۱-۱۱-۲۷ ۲۰:۰۳:۴۸
بنام خدا
البته در مقام داور نشستن و در باب بزرگان بی هیچ علمی قضاوت نمودن امریست که بشدت مورد ذم کلام الله است .واذاحکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل . یا
بنام خداوند بخشنده مهربان
مِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُّنِيرٍ ﴿۸﴾ الحج
و از [ميان] مردم كسى است كه در باره خدا بدون هيچ دانش و بى‏هيچ رهنمود و كتاب روشنى به مجادله مى‏پردازد (۸)
توجه کنید این کلام در هر زمانی و در هر مکانی دارای نتیجه ای متغیر است .
( به نظر من اصل در مورد چنين كساني اين است كه به خاطر همكاري‌شان با حكومت ظلم و جور به آنها خوشبين نباشيم .)

در ثانی از نظر اجتماعی و الهی فرق است مابین مومنین . انها نیز بسته به وسع و فهم خود عمل می نمایند . عالمان . قائدین . مجاهدین فی سیبل الله .و..........

اولا نباید بدون علم در خصوص شخصیت دیگران قضاوت ننمود چون این خداست که عالم به نیات است

اگر کتاب ایشان دارای این پتانسیل بوده که بتواند بیش از 30 بار در خارج و داخل کشور در خصوص معرفی رسول الله محمد مصطفی (ص) تجدید چاپ شود و انسانها را با شخصیت واقعی نه (اسرائیلیات) ان اخرین برگزیده خدا (حیب الله) اشنا نماید .
جدا باید به ایشان احترام گذاشت . بگذارید ببینیم خداوند بزرگ ان اله و معبود وان ذات خارج از فهم
انسانها در باره او چه میگوید . کسی از غم هدایت انسانها ....
بسم الله الرحمن الرحیم
وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ ﴿107﴾ انبیا
و تو را جز رحمتى براى جهانيان نفرستاديم (107)

بسم الله الرحمن الرحیم
لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَّفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ ﴿3﴾الشعرا
شايد تو از اينكه [مشركان] ايمان نمى‏آورند جان خود را تباه سازى (3)
بسم الله الرحمن الرحیم
فَلَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَّفْسَكَ عَلَى آثَارِهِمْ إِن لَّمْ يُؤْمِنُوا بِهَذَا الْحَدِيثِ أَسَفًا ﴿6﴾الکهف
شايد اگر به اين سخن ايمان نياورند تو جان خود را از اندوه در پيگيرى [كار]شان تباه كنى (6)
بسم الله الرحمن الرحیم
مَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى ﴿2﴾ إِلَّا تَذْكِرَةً لِّمَن يَخْشَى ﴿3﴾
قرآن را بر تو نازل نكرديم تا به رنج افتى (2) جز اينكه براى هر كه مى‏ترسد پندى باشد (3) (1138955) (alef-14)
 
۱۳۹۱-۱۱-۲۷ ۲۰:۳۳:۵۳
به آقای محقق اظهار ارادت میکنم که کتاب خوبی را برای اهل مطالعه معرفی کرده و در مقابل انتقاد ها و حملات منتقدین ، با ادب و متانت قابل تمجیدی از خود ، از یک اثر مذهبی تاریخی که با قلم بسیار شیوا نگارش یافته و حتی از نویسنده مرحوم آن اثر ( در این زمینه بخصوص ، نه تمام عیار ) دفاع کرده . ای کاش سیاسیون ما هم اینگونه با منطق و استدلال موضوعات را مطرح ، رد یا تایید کنند و در تضارب و تقابل آرا این فرهنگ خوب جابیافتد مطمعنا" در آنصورت دیگر هتک حرمت ها و افشاگری ها و بگم بگم ها جای خود را به تبیین مستدل موضوع و روشنگری ها خواهند داد . (1138990) (alef-14)
 
۱۳۹۱-۱۱-۲۸ ۰۰:۵۷:۵۳
باسلام وعرض ادب شهامت شما قابل تقدير است (1139334) (alef-14)
 
۱۳۹۱-۱۱-۲۸ ۰۱:۴۶:۰۲
نمی دانم جناب محقق آن چهار جلد ترجمه شبه تفسیر را دیده اند یا نه و مثلا بخش های مربوط به آیه حجابش را خوانده اند یا نه ، ولی به هر صورت حقیر بعید می دانم از مجموعه این کتاب ها باقیات صالحاتی برای نویسنده بماند
در واقع همان کتاب هایی که جناب جواد محقق را بر آن داشته که رهنما را تحسین کنند ، بنده را وا میدارد که به عنوان يك مسلمان با تمام وجود از ايشان بيزاري‌ام را اعلام كنم ؛ چه اینکه ایشان بدون هرگونه تخصص و تسلطی و تنها با تکیه بر قلم روان و شیوایش به موضوعاتی وارد شده که به هیچ وجه در صلاحیت ایشان نیست و با نگاه بدبینانه حتی این شبهه به ذهن متبادر می شود که شاید عالما و عامدا قصد بازاری کردن مسائل قدسی - چنانکه در آن سالها میان روشنفکران رایج بود - را داشته است.
زین العابدین رهنما به خوبی می توانست یک روزنامه نگار ، رمان نویس و یا یک سیاستمدار روشنفکر و نیمه مذهبی و حتی ماندگار باشد اما یاد کردن از او به عنوان یک مورخ یا مفسر اسلامی ، بیش از آنکه ظلم به مخاطب باشد ، ظلم به اسلام عزیز خواهد بود (1139368) (alef-14)
 
ش الف
۱۳۹۱-۱۱-۲۸ ۱۰:۰۶:۲۰
درود بر استاد ارجمند جناب محقق كه نام بس شايسته اي دارند . ايشان به خوبي شان نويسندگي را پاس داشته اند و مقام انسان و عالم را به خوبي تحليل كرده اند . بياييد به سخن ها بيانديشيم . بياييد كمي محتوا را بررسي كنيم و دست از تاريخ نگاري آدم ها برداريم . (1139723) (alef-14)
 
حسن
۱۳۹۱-۱۱-۲۸ ۱۱:۳۱:۲۱
میشه الان در دولت عدالت در بین معاونیین رییس جمهور و وزرا و وکلا چنین انسانی با اون سطح سواد و فضل پیدا کرد؟اگه آره کی مثلا و اگه نه ، چرا ؟واقعا چرا؟به نظر من که خیلی جای فکر داره (1139916) (alef-14)
 
۱۳۹۱-۱۱-۲۸ ۱۵:۵۷:۴۸
یکی نیست بگه که اگر کسی عاشق پیامبر و امام حسین نباشه چطوری می تونه اون کتاب های زیبا را بنویسه . بهتره اول اون کتاب ها را بخونن بعداً نظر بدن. در ضمن در مورد مرحوم رهنما هم پیشنهاد می کنم مطالعه بیشتری بکنین تا ببینین که ایشون کی بوده (1140454) (alef-14)
 
مانی
Sweden
۱۳۹۱-۱۱-۲۸ ۱۹:۳۶:۲۹
آقای محقق بهتر است پدرش را دریابد -همدان محله پیر گرگ (1140841) (alef-14)
 
عبدالعلی
۱۳۹۳-۱۰-۱۲ ۲۱:۱۴:۰۶
من کتاب زندگانی امام حسین (ع) اقای رهنما را در جوانی سال 1355حواندم وخیلی ازان لذت بردم ودر اگاهی من نسبت این امام همام تاثیر داشت وبر روح ایشان درود می فرستم وحرف جناب استاد محقق را تایید مکنم (2580746) (alef-3)
 
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۱۲ ۱۵:۰۷:۴۷
سلام دوستان لطف کنید ابتدا اشخاص رو بشناسید سپس راجبشون نظر بدید وفقط نظر بدید نه اینکه قضاوت کنید که کی جاش کجای بهشته یا جهنم چرا که قضاوت مخصوص خداست من باکتاب حسین رهنما تازه آشنا شدم وازاون واقعا لذت بردم الانم به دنبال کتاب محمد رهنما هستم چرا که قلمش بدون هیچ حب وبغضی وقایع رو شرح داده باشد که همه رستگار بشیم (3998628) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.