نظر منتشر شده
۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 222811
دلایل نابسامانی بازار و گرانی ها
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۸
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس معیوب بودن نظام توزیع محصولات کشاورزی در کشور را یکی از دلایل اصلی گرانی ها دانست و گفت: نظام توزیع کشور مبتنی بر واسطه گری و دلالی یک نظام معیوب است که آسیب های بسیاری را به حوزه تولید وارد می کند.

عباس رجایی در گفت و گوی تفصیلی با خانه ملت درباره مسائل و موضوعات روز بخش کشاورزی، به تشریح دلایل اصلی نابسامانی بازار و گرانی محصولات کشاورزی، جایگاه بورس کالا و آثار عرضه محصولات کشاورزی در این بازار، کارشناسی بودن صفر شدن تعرفه واردات سیب زمینی، اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها و تاثیرات آن در بخش کشاورزی و اقدامات انجام شده از سوی کمیسیون کشاورزی مجلس در رابطه با این موضوعات پرداخت.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در خصوص دلایل نابسامانی های بازار و گرانی محصولات کشاورزی به خصوص سیب زمینی با اشاره به اینکه از سالهای پیش اجرای یک برنامه به عنوان شکل گیری استمرار کشت محصولات کشاورزی در کشور آغاز شده است، گفت: بر اساس این برنامه باید در تمام ایام سال، محصولات مورد نیاز مردم در مناطق گرمسیر و سردسیر کشت و برداشت شده و به بازار مصرف عرضه شود.

نماینده اراک و کمیجان در مجلس با اشاره به اینکه طرح استمرار کشت محصولات صیفی جات مانند سیب زمینی و پیاز را دربر می گیرد، تصریح کرد: بر اساس این برنامه، به عنوان مثال در فصل بهار که محصولات مناطق سردسیر و نیمه سردسیر آماده برداشت نیست، مناطق گرمسیر باید نیاز بازار را تامین کنند تا با کمبود و گرانی محصولات کشاورزی روبرو نشویم.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اینکه به تناسب شرایط آب و هوایی کشور ممکن است زمان تحقق کامل طرح استمرار کشت تا حدی تاخیر داشته باشد، افزود: به عنوان مثال اگر هوا سردتر باشد و زمان باردهی محصول و عرضه آن به بازار تاخیر یابد ممکن است این تاخیرات باعث کمبود محصول در بازار و افزایش قیمت ها شود.

رجایی با تاکید بر اینکه به طور کلی از نظر میزان تولید و برنامه کشور در این خصوص کمبود و مشکلی وجود ندارد، گفت: کمبودهای فعلی در بازار و گرانی برخی از اقلام ناشی از محقق نشدن کامل و به موقع طرح استمرار کشت در کشور است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با توضیح اینکه گرانی سیب زمینی تاحدودی ناشی از تاخیر در اجرای کامل طرح استمرار کشت و تامین نیاز بازار به این محصول است، اضافه کرد: سیب زمینی تولید بندرعباس و کرمان به دلیل سرمای هوا در ماه های پایانی سال گذشته و ابتدای سال جدید به موقع به بازار عرضه نشد و با کمبود و گرانی این محصول روبه رو شدیم.

اشکال اساسی بخش کشاورزی؛نظام توزیع معیوب مبتنی بر دلالی
این نماینده مردم در مجلس نهم معیوب بودن نظام توزیع محصولات کشاورزی در کشور را یکی دیگر از دلایل گرانی ها و افزایش قیمت روزانه محصولات کشاورزی دانست و گفت: نظام توزیع کشور مبتنی بر واسطه گری و دلالی یک نظام معیوب است که آسیب های بسیاری را به حوزه تولید وارد می کند.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس با اشاره به اینکه توزیع نشدن مناسب و به موقع محصولات کشاورزی باعث افزایش قیمت ها در بازار می شود، افزود: به دلیل وجود نظام توزیع معیوب و مبتنی بر دلالی در کشور درآمد و سودی که نصیب کشاورزان می شود با ارقامی که در تبادلات انجام شده در بازار به ثبت می رسد تفاوت بسیاری دارد.

رجایی ادامه داد: مثلا اگر در بازار، سیب زمینی با قیمت حدود کیلیویی ۴ هزار تومان به فروش می رسد، آنچه نصیب کشاورز می‌شود، چیزی حدود ۴۰۰ تومان به ازای هر کیلو سیب زمینی است و مابقی این درآمدها به جیب نظام واسطه گری و واسطه گران می‌رود که این یکی از اشکالات اساسی نظام تولید و توزیع در بخش کشاورزی است.

عرضه کلیه محصولات کشاورزی در بورس کالا به شرط ایجاد زیرساخت ها
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در خصوص ارزیابی جایگاه بورس کالا و عرضه محصولات کشاورزی در این بازار با بیان اینکه بازار بورس کالا یکی از مکان هایی است که باعث شفاف سازی قیمت ها و تحقق عدالت در بازارهای سراسر کشور می شود، گفت: بورس کالا در حوزه کشاورزی تا کنون خیلی موفق نبوده است که دلایل متعددی هم دارد که زمان دیگر باید به تشریح آنها پرداخت.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به مذاکرات انجام شده با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان بورس کالا، تصریح کرد: در این مذاکرات تاکید شد در صورت امکان از امسال شرایطی را ایجاد کنیم که در گام اول کالاهای راهبردی کشاورزی مثل گندم ، برنج، ذرت، جو و امثال آن در این بازارعرضه شود چرا که این کالاها فراگیری بیشتری در حوزه های تولید ، توزیع و مصرف دارند.

رجایی با بیان اینکه بخشی از اکثر کالاهای راهبردی بخش کشاورزی با واردات تامین می شود اضافه کرد: در صورت عرضه این محصولات در بورس کالاهای کشاورزی می توان تا حدودی واردات را بهتر مدیریت و کنترل کرد.

وی با اشاره به اینکه عرضه محصولات راهبردی کشاورزی در بورس کالا در مقایسه با عرضه همه محصولات بخش کشاورزی در این بازار عاقلانه تر است، ادامه داد: در صورتی که بورس کالا واقعا بتواند شرایطی را فراهم کند که تمامی کالاهای کشاورزی در قالب این بازار عرضه و قیمت نهایی این محصولات مشخص شود، ما هم از این موضوع استقبال خواهیم کرد.

رجایی با اشاره به اینکه در قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی بر عرضه محصولات تولیدی این بخش در بازار بورس کالا تاکید شده است، گفت: به طور کلی ما با بازار بورس کالاهای کشاورزی موافق هستیم.انتظار داریم هر چه سریعتر این موضوع اجرایی شود.

بازی با تعرفه واردات روش مناسبی برای تنظیم بازار نیست

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در خصوص درست و به موقع بودن تصمیم دولت بر صفر شدن تعرفه واردات سیب زمینی به منظور تنظیم بازار با تاکید بر اینکه من با بازی با تعرفه به صورت یک برنامه مقطعی همیشه مخالف بوده‌ام، اضافه کرد: در قانون افزایش بهره وری در بخش کشاورزی ماده ۱۶ و همچنین بند ب ماده ۱۴۵ قانون برنامه، یک مدل مشخص در خصوص تعرفه گذاری و سایر ابزارهای مورد نیاز برای کنترل بازار تعریف شده و در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار داده شده است.

رجایی با اشاره به اینکه در مدل مذکور نحوه حضور و فعالیت در بازار جهانی تشریح شده است، تصریح کرد: بازار جهانی یک بازار نظام مند است که فعالیت در آن دلبخواهی و به صورت مقطعی نیست و با این بازار باید با مکانیزم خاص آن برخورد کرد چرا که جذب مشتری و به دست گرفتن بازار راهکارهای خاص خود را دارد.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس با تاکید بر اینکه اگر هر روز با تعرفه ها بازی شود، این روش درست و اصولی نیست و باعث ایجاد رانت در بازار می شود، افزود: ما باید یک برنامه تعریف شده و مدون در رابطه با تعرفه گذاری و حضور در بازار جهانی داشته باشیم که در قانون افزایش بهره وری در بخش کشاورزی به آن اشاره شده و آمده است که واردات باید بر مبنای میزان مورد نیاز محصول تعریف شود.

رجایی با بیان اینکه تاثیر صفر شدن واردات سیب زمینی بر بازار ۴ ماه طول می کشد، گفت: این اثرگذاری ها تقریبا با زمان برداشت محصولات تولید داخل همزمان و باعث ضرر کشاورزان خواهد شد به عنوان مثال در خصوص محصول سیب زمینی ما به فوریت به واردات بذر نیاز داشتیم تا تاثیرش را بر بازار ببینیم اما این کار چند ماهی طول می‌کشد به طوریکه شاهد تاثیرات آن بر سایر قیمت ها و تولیدات داخل و شکسته شدن قیمت آنها و ضرر و زیان تولیدکنندگان خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه نتیجه بکارگیری چنین مدل های تعرفه گذاری سود عده ای خاص و ضرر و زیان عده ای دیگر و تداوم بی ثباتی و تلاطم در بازار خواهد بود، ادامه داد: اگر یک برنامه تعریف شده در خصوص واردات داشته باشیم به طوریکه به عنوان مثال اگر نیاز سالانه کشور به واردات سیب زمینی و زمان انجام این واردات مشخص و پیش بینی شده باشد و به گروههای هدف مثل تولیدکنندگان و کشاورزان و وارد کنندگان اطلاع رسانی شود این افراد مطابق با این اطلاعات برنامه ریزی کرده و بازار خودش را با وضعیت واردات تطبیق داده و هیچ وقت با مازاد و یا کمبود یک محصول مواجه نخواهیم شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در خصوص نقش و میزان تاثیر گذاری این کمیسیون بر تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های حوزه کشاورزی گفت: این کمیسیون براساس وظایف و رسالت هایی که دارد در جلسات متعددی با حجتی وزیر جهاد کشاورزی فعلی مسائل و موارد مرتبط با بخش کشاورزی را متذکر شده است.

رجایی با بیان اینکه در جلساتی که با وزرای دولت قبلی هم داشتیم این موضوع که باید برنامه ای برای تولید طراحی شود تا با مازاد یا کمبود اقلام کشاورزی روبرو نشویم تدوین شود، مورد تاکید قرارگرفته است، افزود: جهادکشاورزی باید با تدوین این برنامه در خصوص اجرای الگوی کشت منطقه ای وارد شده و با توجه به نیاز و شرایط آب و هوایی کشور عمل کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اینکه قانون میگوید هر کسی الگوی کشت را رعایت نکرد نباید از هیچ گونه خدمات دولتی برخوردار شود، تصریح کرد: وقتی میتوان با استفاده از این ابزار قانون نظام کشت کشور را مدیریت و ساماندهی کرد، وزارت جهاد کشاورزی باید هر چه سریعتر اصلاحات ساختاری لازم را انجام داده و نباید در این زمینه کوتاهی کند.

آسیب پذیری بالای بخش کشاورزی در رابطه با هدفمندی یارانه ها

نماینده اراک و کمیجان در مجلس در خصوص تاثیرات اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها بر حوزه تولید و کشاورزی با اشاره به تاثیرات این طرح در افزایش عمومی قیمت ها در حوزه های مختلف، گفت: حوزه کشاورزی هم از این قاعده مستثنی نیست.

رجایی با بیان اینکه موضوعی که مهم است تفاوت بخش کشاورزی با بخش های دیگر مثل بخش صنعتی است، ادامه داد: در بخش کشاورزی نمی‌توان تمام تغییرات قیمتی به وجود آمده را در قیمت نهایی محصول لحاظ کرد اما در بخش صنعت این طور نیست به عنوان مثال قیمت خودرو یا لوازم خانگی به صورت ناگهانی افزایش میلیونی خواهد داشت.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر اینکه بالا رفتن قیمت های عمومی تاثیرات منفی بر بخش کشاورزی دارد، تصریح کرد:بخش کشاورزی هنوز به یک بخش صنعتی بهره ور تبدیل و زیرساختهای لازم برای این موضوع فراهم نشده است بنابراین تاثیرات هدفمندی یارانه ها و افزایش عمومی قیمت ها در بخش کشاورزی بسیار زیاد و آسیب رسان خواهد بود.

در فاز دوم برای حفظ بخش کشاورزی از مکانیزم های ترجیحی استفاده شود
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ممکن است آثارمنفی هدفمندسازی یارانه ها بر بخش کشاورزی باعث خروج تعدادی از کشاورزان از چرخه تولید محصولات کشاورزی با فرض بهتر بودن این کار شود، یادآور شد: این وضعیت باعث کاهش و احتمالا توقف چرخه تولید خواهد شد بنابراین باید در اجرای فاز دوم هدفمند سازی یارانه ها با بخش کشاورزی با احتیاط برخورد شده و از مکانیزم های ترجیحی استفاده شود.
 
جواد
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۲:۵۳:۵۳
بنده به عنوان بار فروش که عرضه کننده دایمی محصولات کشاورزی هستم دلیل گرانی محصولات کشاورزی را گرانی عوامل موثر در تولید از جمله خرید اب برای ابیاری سم کود هزینه بسته بندی کرایه حمل حقوق کارگر وسایر عوامل پیدا ونا پیدا میدانم به نحوی که محصول اماده برداشت برای هرکیلو هزار تومان هزینه دارد تا به دست مصرف کننده برسد واین فارغ از هزینه های کاشت وداشت محصول است به صورتی که اقلام درشت بار شامل هندوانه وخیار وسیب زمینی وامثال ان بابت برداشت وبسته بندی وارسال به بازا هرکیلو هزار تومان واقلام ریز بار شامل چغاله بادام وگوجه سبز وگیلاس ونظایر ان هرکیلو سه تا پنج هزار تومان بسته به کیفیت هزینه برداشت وعرضه دارد وگران شدن سوخت تا هفتاد درصد به هزینه ها خواهد افزود وباعث گرانی عمومی تمام محصولات خواهد شد وتنها مایه امید واری برای ارزان شدن میوه در نهاد خود محصولات کشاورزی است که انهم سریع الفساد بودن ان است که باعث میشود محصولاتی که به زمان وفور بار برخورد میکنند با قبول ضرر مالی از جانب تولید کننده ارزان فروخته شود مانند پرتقال امسال که ریز ودرشت ان برای تولید کننده یکهزارو پانصد تومان تمام شده بود که مجموع عایدی از فروش ان در کل به هفتصد تومان رسید وزیان هنگفتی را متوجه تولید کننده مرکبات نمود ولی در همین بازار تولید کنندگان سیب درختی بابت هرکبلو سیب میانگین هر کیلو هزارو پانصد تومان سود عایدشان شد و له طور کلی دولت هیچ کمکی به تولید کنندگان نمی کند وتا میتواند سر راه انها سنگ میندازد مانند گران کردن سوخت وبا بردن هزینه ها ارزان خری وگران فروشی از خود دولت منشا میگیرد ونقش مخرب دولت ودخالتهای بی دلیل دولت خود یکی از معضلات بخش کشاورزی محسوب میشود به هر حال با روند فعلی باغ داران وزمین داران وتولیدکنندگانی که به شهر های بزرگ نزدیک هستند ترجیح میدهند که زمینهای خود تفکیک کنند وبه ساخت وساز بپردازند (2081227) (alef-10)