نظر منتشر شده
۳۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 251567
کدام خودروهای ایرانی ناامن هستند؟ / خودروی ایرانی می خرید، مراقب باشید
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۰
با اینکه تصادف بعد از سرطان در هر ۱۵ دقیقه یک نفر را می کشد، اما همچنان دومین عامل مرگ ایرانیان است.

به گزارش خبر،در ایران هر ۳۰ دقیقه یک نفر در اثر تصادفات رانندگی کشته می شود با اینکه گفته می شود سهم اصلی در این مرگ میر خطای انسانی است اما قطعا اگر خودروهای ایرانی ایمن تر بودند سهم کشته شدگان بسیار کمتر مي شد.

با اینکه تصادف بعد از سرطان که در هر ۱۵ دقیقه یک نفر را می کشد، دومین عامل مرگ ایرانیان است. اما در هنگام خرید خودرو، مشتریان ایرانی کمتر به موضوع ایمن بودن خودرویی که می خرند اهمیت می دهند. شاید اگر مشتریان ایرانی بیشتر به این موضوع توجه می کردند و خودروهای غیر ایمن را نمی خریدند کارخانه های خودروسازی ایرانی هم که در بازار انحصاری قرار دارند، سعی می کردند تکانی به خود برای تولید یا مونتاژ خودروهای ایمن تر بدهند .

درباره خودروهای ایمن و غیر ایمن و نقش آنها در مرگ و میر تفاسیر مختلفی ارائه می شود به عنوان نمونه سایپا در بیشتر موارد وقتی عنوان می شود پراید حدود ۱۵ درصد مرگ میر جاده ای ایران را به خود اختصاص داده سعی می کند اینگونه توجیه کند که چون تیراژ این خودرو بالا است میزان مرگ میر با این خودرو هم بالا نشان داده می شود در حالی که پژو ۲۰۶ با تیراژی حدود یک سوم پراید تنها دو درصد از مرگ میر جاده ای را به خود اختصاص داده یعنی اگر پراید هم مانند پژو ۲۰۶ ایمن می بود به جای سالی ۱۵ درصد سالی ۶ درصد را به کام مرگ می کشید. براين اساس اگر پراید ایمن تر می بود سالی ۱۵۰۰ نفر کمتر کشته می شدند .

پراید توسط موسسه های ایمنی از نظر تست تصادف خودرویی مردود است اما پژو ۲۰۶ از نظر موسسات معتبر مانند «یورو ان کپ» از ۵ ستاره ۴ ستاره ایمنی را به خود اختصاص داده است.

با بررسی داده های همین موسسات مشخص می شود که کدام خودروها در بازار ایران نا امن هستند.

Mvm۱۱۰

این خودرو کپی ناقصی از خودرو دوو ماتیز است. کپی شدن این خودرو از ماتیز بدون داشتن دانش فنی سبب شده ایمنی این خودرو بسیار بدتر از ماتیز باشد . دوو ماتیز در تست تصادف از موسسه اروپایی یورو ان کپ از پنچ ستاره تنها دو ستاره کسب کرده است. جالب آنکه «یورو ان کپ» اعلام کرده وضعیت ام وی ام ۱۱۰ بسیار اسفبار تر از دوو ماتیز است. مقایسه تست تصادف دو خودرو هم این عامل را به خوبی نشان میدهد . در یک خودرو ایمن هنگام تصادف باید ستون درها کاملا شکل خود را حفظ کند در خودرو باز نشود و سقف خمش پیدا نکند . قسمت جلو خودرو هم باید طوری مچاله شود که نیرو تصادف گرفته شود اما این مچاله شدن نباید سبب شود قطعات داخل کاپوت به داخل کابین راه یابند.

در یک خودرو ایمن همچنین هنگام تصادف باید مواد داشبورت به گونه ای باشد تا به اندام مسافران آسیب نزند .

نگاه به تست تصادف ماتیز نشان می دهد که سقف و ستون خم شده اما درها باز نشده اند. در مقایسه با تست تصادف ماتیز، خودرو ام وی ام دارای صدمه شدید تری به سقف و ستون ها شده و در خودر باز شده است قطعات داخلی جلو هم صدمه شدید به سرنشینان میزند. به عنوان نمونه قطعه زیر فرمان کاملا در پای آدمک تست فرو رفته است . در مجموع می توان گفت خودرو ام وی ام به همراه پراید نا امن ترین خودروهای تولید شده در تیراژ بالا در ایران هستند .

طبق بررسی حاصل از تست تصادف ام وی ام ، آسیب وارد شده به آدمک تست در ناحیه سر، گردن و بالا تنه در حد قرمزاست و خطرناک ترین وضعیت را دارد .

زانتیا

این خودرو هنگامی وارد بازار ایران شده بود که تولیدش در اروپا تقریبا متوقف شده بود. زانتیا ما بین سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ در اروپا تولید شده که چندان موفق نبوده است. در میان تولیدات هم کلاس، وضعیت ایمنی این خودرو در اروپا مناسب نبود و این عامل در از دست دادن مشتریان این خودرو تاثیر گذار شد .

طبق بررسی موسسه «یورو ان کپ» این خودرو در تست تصادف در حدود دو ستاره ایمنی گرفته است که برای خودرویی با این سایز و در این کلاس قیمتی اصلا مناسب نیست.

شاسی خودرو در هنگام تست تصادف دچار خمش شدید شده و ستون خودرو تاب برداشته است. البته وجود کیسه هوا تا حدی آسیب وارد شده به سرنشینان را کاهش می دهد خودرو از تصادف در کنار بسیار آسیب پذیر است و بالاتنه راننده در هنگام تصادف در محدوده قرمز یعنی بیشترین حد خطر قرار دارد. در تصادف از جلو هم تصادف با زانتیا در محدوده ضعیف یعنی خطر قرار دارد . آسیب وارد شده به پاهای سرنشینان به خصوص راننده هم در تصادف با زانتیا زیاد است . رقیب کنونی این خودرو در بازار ایران ، خودرو مگان است این خودرو نسبت به زانتیا در تست تصادف نه شاسی اش انحراف پیدا می کند نه ستون هایش دچار خمش شدید می شود. شاید اگر در تصادف با مگان شما دچار جراحات سطحی شوید اگر همان تصادف برایتان با زانتیا پیش بیاید احتمالا به شدت آسیب دیده و در بیمارستان بستری خواهید شد .

پراید

پراید یا همان مزدا ۱۲۱ و فورد فستییوا ۱۹۸۵ در موسسه ایمنی بزرگ راه های آمریکا تست شده است . طبق نتایج تست، این خودرو بدترین وضعیت ایمنی را در بین سواری های سایز کوچک دارا است به همین دلیل بود که جلوی تولید این خودرو گرفته شد . پراید در تست تصادف دچار انحراف شدید در ستون، درها و سقف می​شود. کابین سرنشینان تاب بر می​دارد درب خودر باز می شود و مواد داشبورت هم صدمه شدید به پای راننده می زند. جلوی خودرو هم درست جمع نمی شود و بسیاری از قطعات کاپوت مانند موتور هم در تصادف شدید وارد کابین می شود به دلیل قدیمی بودن خودرو عکسی از تست تصادف آن در سایت موسسه ایمنی بزرگ راه های آمریکا در دست نیست تنها در این سایت نتایج این تست تصادف آمده است نتیجه تست تصادف زیر دو ستاره ایمنی عنوان شده است .البته سایپا اعلام کرده در نسل جدید پراید که با نام پلت فرم x۱۰۰ تولید می کند این مشکلات حل شده است . گفته می شود ایمنی خودرو تا حد دو ستاره بالا آمده است .البته تستی بر روی این خودرو توسط موسسات بی طرف انجام نشده با این همه اگر خودرو بتواند دو ستاره ایمنی بگیرد باز هم وضعیت ایمنی اش رضایت بخش نشده است.

طبق اعلام شرکت سایپا، پراید های جدید که با اسم های مختلف مثل ۱۳۱ ،۱۳۲و ۱۱۱ تولید می شوند داخل درب ها، کف خودرو، جلوی کابین با استفاده از گاردهایی و اضافه کردن ورقه های جدید فلزی، تقویت شده است بین کابین و کاپوت هم ورقه تقویت شده فلزی قرار گرفته که اجزایی مانند موتور دیگر به داخل کابین پراید وارد نشوند داخل داشبورت هم با یک سری لوله و گارد تقویت شده تا قطعات کاپوت وارد اتاق نشوند.

تیبا

خودرو تیبا به همراه سمند دو خودرویی هستند که به دلیل بومی بودن توسط موسسات معتبر اروپایی و آمریکایی مورد بررسی قرار نگرفته اند. البته سمند در شر کت مایرا انگلستان تست تصادف شده که نتایج حاصل از تست تصادف و مشاهده فیلم این تست نشان می دهد این خودرو از نظر ایمنی وضعیت مناسبی دارد. کارشناسان عنوان می کنند این خودرو اگر درموسسه یورو ان کپ تست شود سه ستاره ایمنی می گیرد. خودرو تیبا که ترکیبی از پراید و ریو است هم مورد تست تصادف قرار گرفته است . فیلم های تست تصادف این خودرو نشان میدهد درب خودرو در هنگام تست باز می شود و ستون ها و سقف هم تاب بر میدارد این تست مشخص می کند که وضعیت ایمنی خودرو مناسب نیست و احتمالا به سختی بتواند دو ستاره ایمنی کسب کند البته وضعیت ایمنی خودرو از پراید بهتر به نظر می رسد .

چینی های رنگار نگ اما نا امن

در چند سال اخیر و در خلا حضور شرکت های بزرگ در بازار ایران به دلیل تحریم، بازار ایران از بی کیفیت ترین خودروهای چینی پر شده است و در این بین گویی برخی شرکت های داخلی با هم مسابقه ای نانوشته برای مونتاژ برند های درجه دو چینی با کمترین کیفیت گذاشته اند. اما در بین خودروهای درجه دو که در این شرکت ها مونتاژ می شوند کدام یک وضعیت ایمنی مناسبی ندارند؟

J۳ ساخت شرکت جک که توسط کرمان خودرو عرضه می شود، از امنیت مناسبی برخوردار نیست. با اینکه این خودرو دارای ترمز abs و کیسه هوا برای سرنشینان جلو است اما طراحی نا مناسب این خودرو سبب می شود این محصول چندان امن نباشد.

بر اساس بررسی ایمنی صورت گرفته توسط موسسه ایمنی «لاتین ان کپ» این خودرو در بخش سرنشنین جلو دو ستاره و در بخش سرنشینان خردسال تنها ۱ ستاره از ۵ ستاره را دريافت مي کند.

با مشاهده فیلم تست تصادف هم مشخص است که در هنگام تصادف، ستون های کابین خم شده و اتاق توان تحمل و جذب نیروی تصادف را ندارد. چری x۳۳ که توسط شرکت مدیران خودرو مونتاژ می شود از دیگر محصولاتی است که دارای ایمنی چندان مناسبی نیست این خودرو با اینکه به نسبت چینی بودنش قیمت بالایی دارد اما چندان ایمن نیست نکته ای که از دید اکثر خریداران این محصول دور می ماند. شاید شاسی بلند بودن یا داشتن کیسه هوا و ترمز abs عواملی باشند که مشتری گمان کند این خودرو ایمن است اما ذات نا امن طراحی این خودرو، سبب شده این محصول از نظر ایمنی تنها دو ستاره توسط موسسه ایمنی ANCAP از ۵ ستاره کسب کنند که نمره پایینی از نظر ایمنی محسوب می شود این خودرو از نظر تصادف از جلو و کنار وضعیت چندان مناسبی ندارد .

بررسی فیلم تست تصادف این خودرو هم نشان می دهد در تصادف از جلو اتاق خودو کاملا تحت تاثیر ضربه قرار می گیرد ،ستون ها جلو خم شده و سقف خودرو تاب بر می دارد.
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۰۹:۴۱:۳۶
درست خودرو هاي باد شده خصوصا (2532874) (alef-3)
 
حسين پور
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۰۹:۴۹:۰۰
خودرو پرايد ناامن است اما كمي دقت درخيابان ها وبزرگراه به رانندگان پرايد داشته داشته باشيد اغلب بسيار تند وبدون رعايت مقررات رانندگي ميكنند متاسفانه راهنمايي ورانندگي نيز عليرغم اينكه ميداند اين خورو ايمن نيست در بزرگراه ها هم همانند خودرو هاي ديگر سرعت مجاز را 120 كيلومتر تعيين كرده (2532887) (alef-3)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۰:۱۶:۲۰
دست مسئولین محترم درد نکه. روش های دیگری هم برای کاهش جمعیت هست چرا فقط گیردادین به خودرو و سرطان . اینها دیگه برای مردم تکرای شدن وسایل مرگ آور دیگری برای گرفتن جان مردم استفاده نمایید. (2532927) (alef-3)
 
مجید
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۰:۴۱:۴۱
سوال درست اینه:
کدام خودروهای ایرانی امن هستند؟!!!!! (2533010) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۶:۳۶:۵۲
206 چهار ستاره از 5 ستاره داره که مناسبه . اما نکته اینجاست که 4 ستاره را 206 فرانسوی دریافت کرده نه 206 تولید ایران. خودتان می توانید 206 مدل 81 و82 رو با مدلهای 91 و 92 مقایسه کنید و از نزدیک ببینید جنس ورق فولادی به کار رفته چقدر متفاوت است. (2534388) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۰:۴۸:۳۱
روتون میشه این مقالات رو بنویسین
مگر خود مسئولین نمی دانند که مسئول تمام مرگ و میر و جراحات و معلولیتهای کشور در مورد خودرو خودشان هستند
بنده به عنوان یک ایرانی و مسلمان تمام آقایان رو به خداوند رجوع میدم
باشد که خداوند تاوان زور گویی های این آقایان رو که فقط به دنبال مال اندوزی برای خود و خانواده شان هستند و به جان و مال مردم بی توجه اند را بدهد (2533027) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۰:۵۹:۲۴
چرا دستگاههای مسئول جلوی این تولیدات را نمی گیرند . سود و زدبو بند مگر با وارد کنندگان کرده اند؟ (2533054) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۱:۰۱:۰۱
اونیکه مجوز مونتاژ و واردات داده چه کیفی می کنه . هم به تنظیم جمعیت کمک کرده وهم زندگی خودشو تو دنیا راست وریس حسابی کرده باریکلا به این مجوز دهنده های پر کفایت (2533058) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۱:۰۳:۳۰
اینم از بخش خصوصی رانت خوار و وابسته و رانت رسان . چه نتیج شایسته ای به بار امده است . فقط در ایران می توان این خهمه گل !!چید و گدان اراست. چشمتان روشن (2533065) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۱:۱۱:۴۸
مگیم اسم خودروهای ایمن رو البته اگه تو ایران تولید بشه مینوشتین بهتر بود (2533087) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۱:۱۷:۵۶
به گزارش خبر،در ایران هر ۳۰ دقیقه یک نفر در اثر تصادفات رانندگی کشته می شود

OH MY GODDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD!!!! :((((
خدا لعنت کنه سایپا و ایران خودرو رو


خداییش می ارزه که اینطوری از جنگ بیشتر هرساله اینقد کشته بدیم تا مثلا 9 درصد جامعه اشتغال (کاذب) داشته باشند؟!..مرزها را باز کنید تا خود به خود شرکت های داخلی ماشین سازی ورشکست شوند..بخدا قسم هیچ چیز اندازه جان مردم ایران نمی ارزد..دکتر توکلی شما در مجلس گاری بکنید و جلوی این ارابه های مرگ مردم ایران را بگیرید. (2533104) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۲:۴۲:۰۸
یعنی روزانه 48 نفر در ایران بر اثر تصادفات رانندگی میمیرند.
بابا به خدا داعش اینقدر آدم نمی کشه؟؟؟؟؟؟؟ (2533374) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۶:۳۸:۱۶
دل خوش سیری چند؟ (2534391) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۱:۴۲:۲۴
همیشه خودروهای از رده خارج شده وارزان قیمت وبنجول 15 سال پیش رو به اسم جدید و قیمت های بالا به مردم قالب کرده اند چون خودروسازان قدر یک مگس ارزشی برای خریدار قائل نبوده ونیستند .صنعت خودروسازی ایران ومسئولان ان شاید از نظر ظلم به مردم و بی ارزش کردن این صنعت عظیم در دنیا اول است.چون فقط به جیب خود می اندیشد تا کیفیت وجان مشتری!
امیدوارم مدیر مسئول این سایت به خیلی از نظرات بحق مردم نظر بنده را درج کند نه سانسور!!! (2533186) (alef-13)
 
مجید
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۲:۱۲:۳۱
جالبه باعلم به اینکه میدانند چه خودروهائی تولید میکنندوبه خلق خدامیدهند بازهم احساس غرورمی نمایندجای بس تاسف است برای خودروسازان به قول شاعرخودکرده راتدبیر نیست لاقل اگربه فکر مردم نیستید وجدان خودراقاضی قراردهید (2533272) (alef-13)
 
ALI
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۲:۴۲:۰۴
این را می دانید و هی تولید می کنید (2533373) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۲:۴۴:۱۳
خلاصه نمي دانم چه سود سرشاري در اين حوزه وجود دارد كه خودروسازها بدنبال بدترين خودروها از نظر ايمني و خودروهاي رده خارج در اروپا رفته اند.
لطفا به ليست فوق دوباره نگاه كنيد. حالا بگيد ارزش انسان در ايران چقدره.
ولي من ميگم آدم توي اين خودروها بميره باز بهتر از اينه كه با اسيد بسوزه و تا آخر عمر زجر كش بشه. (2533377) (alef-13)
 
آریابان
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۲:۵۰:۰۳
صنعت خودروسازی (بخوانید : خودرواندازی !!!!) درایران ، تونسته خودش رو در کنار بزرگان خودرو " ساز "دنیا ، در بالا بالا های فهرست جا بده ؛( البته فقط از نظر کمیت و تعداد تولید ، نه کیفیت !!!! )؛
ولی البته به عوض آنکه مثل آن بزرگان ، بتونه برای کشور ارز- آوری داشته باشه ، متأسفانه فقط "تومان-آور" است و تیغش میتونه فقط به ایرانی ها کارگر باشه و بقیۀ کشور ها وحتی افغانستان !!!! هم ، بدون داشتن ضرب المثلی همچون "مال بد ، بیخ ریش صاحبش" ، خودروهای ایرانی خریداری شدۀ خود را مرجوع کرده و پس فرستاده اند ؛
وای به آن جائی که و آن زمانی که ...... سود های میلیاردی !!!! در به اصطلاح !!!! تولید باشد ؛
در آنجاست که ایران رتبه نخست !!!! تلفات جاده ای را از آن خود کرده و همواره بدون رقیب !!!! هم مانده ؛
تعمیرگاه ها لبریز شده از خودرو های صفر– کیلومتر !!!! ؛
و... ..خم مانده باشد کمر مردم زیر بار گرانی سرسام-آور بهای تولیدات داخلی (که با بهای آن می شود بهترین خودروهای معروف دنیا را برای دهها سال صاحب بود)؛ (2533423) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۳:۰۶:۳۴
ال 90 بعد 206 و بعد سمند محکم هستند (2533499) (alef-13)
 
شراره
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۳:۲۳:۰۷
به نظر من و قتی که شما میتوانید با معادل پولی که بابت خرید یک خودرو مثلا پژو پارس میدهید یک خودروی تویوتا با ایمنی و کیفیت بسیار بالا خریداری کنید اما مجبورید به خاطر قوانین گمرکی مزخرف و انحصاری بودن تولید در ایران فقط خودروهای بی کیفیت داخلی را خریداری کنید و مسئول مرگ و میر هموطنانی که در تصادفات ازبین میروند شرعا و وجدانا" بر عهده شخص وزیر و شخص رئیس سازمان استاندارد و رئیس پلیس راهور میباشد که بی توجه که کیفیت خودرو همچنان فقط هوای تولید کننده را دارند آیا خود روسای ایران خودرو یا سایپا جرات میکنند با ماشینهای تولید خودشان در جاده ها تردد کنند؟ (2533558) (alef-13)
 
shoomakher
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۴:۰۱:۱۰
با نظرتون راجع به زانتیا اصلا موافق نیستم ، بنده شخصا تصادف فوق العاده شدیدی رو با زانتیا تجربه کردم و هیچکدوم از سرنشن ها کوچکترین آسیبی ندیدن . اسم زانتیا رو اینجا دیدم شاخ در آوردم . (2533723) (alef-13)
 
faramarz
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۴:۲۳:۲۹
پیشنهاد میشود از ترکیب سمند و تیبا و پراید اتوموبیل جدیدی به بازار روانه کنند و اسمش را هم بگذارند قاتل. (2533902) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۴:۳۲:۵۰
خوب بررسی کنید یه عامل مهم مرگ ومیر جا افتاده اونم پارازیته هر چند مسولین اینو رد میکنند . (2533955) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۴:۵۵:۳۷
و اینست خودرو ملی سایپا مطمئن (2534057) (alef-13)
 
عباس
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۵:۰۱:۵۱
به نظر من باید پراید و خودروهای نا امن از چرخه تولید خارج بشن. به قیمت جان مردم اونا رانگه ندارین (2534083) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۵:۰۵:۱۲
اي واي چرا ما رو لو ميدهيد چرا جلوي كار و كاسبي ما را ميگيريد ما كارگران خدوم سايپا فقط پول رو ميبينيم نه جان مشتري را . تقصير عزرائيله نه ما

مردم هم كه خيلي خيلي خوب هستن و همچنان پرايدهاي ما رو ميخرن به ما چه (2534099) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۵:۱۶:۰۵
تنها خودرو امن در ايران و جهان خودروهايي است كه توسط دو خودرو ساز بزرگ داخل شكور توليد مي شود فرقون خودرو و لگن خودرو ايمن . با توليدات اين دو خودرو ساز راحت مسير زندگي را ترك و به آخرت وصل شويد. (2534125) (alef-13)
 
علیرضا
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۵:۲۲:۳۰
واقعإ مسولین اگر میدانندچرا درب آن کارخانه ها را گل نمیگیرند که عده ای بی گناه کشته نشوند تا کی این تعارفه تمام میشود (2534144) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۵:۳۴:۳۶
کسی میداند ایمنی مگان چطور است؟ (2534184) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۷:۲۴:۴۹
جرا هر روز گرونتر میشه (2534522) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۸:۳۱:۱۵
بنز و لمبرگيني (2534727) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۲۰:۰۶:۴۷
مگه بخیرازپیکان وپراید خودروی دیگری هم داریم (2535017) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۲۰:۳۵:۲۹
درسته ماشینهایی که توی ایران تردد میکنن استاندارد نیستن ولی پولی که بابت خرید پرداخت میشه نسبت به کیفیت و کمیت زیاده.حالا شما بگید من ایرانی مجبور به خرید به جز مرگ با ماشین راهی دیگه دارم.اگه دولت به من ایرانی ارزش قایله این ارابه های مرگ را جمع کنن. (2535103) (alef-13)
 
merlin
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۲۱:۰۰:۰۲
هرچه میکشیم از دست سیاستهای چرند دولتمونه.
مسولین مفت خور ما اگه تعرفه گمرکی خودروهای خارجیو بردارن یا حداقل کمش کنن دیگه کسی سراغ فرغونای داخلی نمیره که.اونوقت بازار رقابتی میشه و هم قیمتا پایین میاد هم کیفیتا میره بالا. (2535165) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.