توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 292571
پنجشنبه‌های مدارس تعطیل می‌ماند
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۲
تا همین چند سال قبل، پنجشنبه‌ها در مدارس یک روز عادی مثل همه روزها بود؛ اما حالا کافی است عنوان «پنجشنبه مدارس» را در فضای مجازی جستجو کنید تا با انبوهی از اظهارنظرهای ضدونقیض روبه‌رو شوید.

به گزارش جام جم آنلاین، این روزها تعطیلی پنجشنبه ها به یکی از بحث های داغ و جنجالی در حوزه آموزش و پرورش تبدیل شده که با نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس، این بحث ها داغ تر هم می شود.

حدود چهار سال و پنج ماه از اجرای آزمایشی تعطیلی برخی مدارس ابتدایی در پنجشنبه ها می گذرد. در طول این مدت، هر سال تصمیم جدیدی برای پنجشنبه ها گرفته شده است. پس از اجرای آزمایشی این طرح در فروردین ۹۰، آموزش و پرورش دولت دهم اعلام کرد به دلیل استقبال خانواده ها از تعطیلی پنجشنبه ها، از ابتدای مهر ۹۱ نیز این طرح در تمام دبستان های کشور به صورت سراسری اجرا می شود.

علاوه بر مدارس ابتدایی، در تعدادی از مدارس راهنمایی و متوسطه هم که به صورت یک نوبته اداره می شدند، تعطیلی پنجشنبه ها اجرا شد.

تا این که با شروع دولت یازدهم، وزارت آموزش و پرورش از لغو تعطیلی پنجشنبه ها خبر داد و قرار شد از این به بعد، طرح بدون کیف و کتاب در این روز از هفته اجرا شود. به دنبال بازگشایی مدارس در پنجشنبه ها، این طرح در ۲۱۵۱ مدرسه ابتدایی اجرا شد.

در حالی که قرار بود تعداد این مدارس به سه برابر افزایش پیدا کند، اما روز گذشته وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد در سال آینده هم فقط همین تعداد از مدارس در روز پنجشنبه باز خواهند بود.

این خبر یعنی این که در سال آینده هم طرح بدون کیف و کتاب در مدرسه یا طرح یک روز بانشاط در مدارس، در بهترین حالت فقط در همین تعداد مدارس اجرا خواهد شد و افزایش سه برابری نخواهد داشت.

اعتبارات نداریم

ترجیح خود آموزش و پرورش هم این است که پنجشنبه ها در مدارس تعطیل نباشد، اما حمیدرضا کفاش، معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پروش به مهر خبر داده بود که تنها مشکل اجرای طرح یک روز بانشاط در مدارس، تامین اعتبارات لازم است: «درخواست کردیم این طرح با افزایش سه برابری در سطح ۶۰۰۰ مدرسه برگزار شود، مشروط بر این که اعتبار لازم در ابتدای اجرای طرح به مدارس تزریق شود. اما اگر اعتبار لازم تامین نشود، ممکن است در این خصوص تجدیدنظر کنیم.»

مشاور وزیر آموزش و پرورش هم روز گذشته در گفت وگو با مهر تصریح کرد در سال تحصیلی ۹۵ـ۹۴ همان ۲۰۰۰ مدرسه ای که سال گذشته طرح آزمایشی بازگشایی مدارس در روزهای پنجشنبه را اجرا کردند همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.

البته محمد فاضل توضیح داده که هنوز در ارزیابی نهایی و پژوهش اجرای طرح یک روز بدون کیف و کتاب به نتیجه نرسیده ایم، اما برای فعالیت های ویژه که پنجشنبه ها امکان اجرای آن در مدارس وجود دارد، پیشنهاد می شود از معلمانی که وقت آزاد دارند، استفاده شود.

به قول این مقام مسئول، سیاست آموزش و پرورش دادن اختیار به مدیران مدرسه است. اجرای این سیاست موجب می شود مدیران با مشورت اولیای مدرسه تشخیص دهند آیا مدرسه پنجشنبه ها باز باشد یا خیر و چه فعالیت هایی انجام شود که اجرای این سیاست یکی از آرزوهای وزیر نیز هست.

با احتساب صحبت های این دو مقام مسئول در آموزش و پرورش می توان به این نتیجه رسید که تعطیلی پنجشنبه های مدارس، امسال هم در بهترین حالت فقط در همین ۲۰۰۰ مدرسه انجام می شود، مگر این که خود اولیا به مدارس کمک مالی کنند تا پنجشنبه ها به روز غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در مدارس تبدیل شود.

از وقت مفید آموزش کم کرده اند

قرار بود با تعطیل شدن پنجشنبه ها در مدارس، لطمه آموزشی به دانش آموزان نخورد و آنها از درس و مدرسه شان عقب نمانند، اما نادر جهان آرا، کارشناس آموزش و پرورش در گفت وگو با جام جم عنوان می کند که با تعطیلی پنجشنبه ها، بخشی از زمان کلی آموزش در مدارس از بین رفته و این زمان از دست رفته، در روزهای دیگر جبران نشده است.

به قول این کارشناس آموزشی، برنامه هفتگی دانش آموزان در دوره متوسطه، ۳۶ ساعت در هفته است، اما با تعطیلی پنجشنبه ها، این مدت زمان آموزشی در بسیاری از مدارس کمتر شده است.

تعطیلی پنجشنبه ها بدون مطالعه بود

تعطیلی پنجشنبه های مدارس، یک طرح کلان است که حدود ۱۲ میلیون دانش آموز هم متاثر از این طرح هستند.

جهان آرا معتقد است برای اجرای طرحی به این گستردگی، مطالعات لازم صورت نگرفت و تصمیمات براساس پژوهش و بررسی دقیق اتخاذ نشد.

برای تعطیل کردن پنجشنبه ها، به باور این کارشناس آموزشی باید مولفه هایی مثل سن دانش آموز، محتوای آموزشی و ساعت های موردنیاز آموزش در نظر گرفته می شد، ولی بعضی مسئولان وقت به خاطر رضایت دانش آموزان یا به خاطر رضایت برخی فرهنگیان، تصمیمات عجولانه ای درباره تعطیلی پنجشنبه ها گرفتند، در حالی که باید برای چنین امر مهمی، پژوهش بیشتری انجام می شد.

راه حل غلط برای حل کردن مشکل معلمان ابتدایی

دلایل زیادی باعث شد دولت قبلی به تعطیلی پنجشنبه های مدارس راضی شود. استدلال هایی مثل این که دانش آموز باید یک روز کامل با خانواده اش باشد تا پیوندهای خانوادگی قوی تر شود و پدر و مادر هم اوقات بیشتری برای تربیت کودکشان داشته باشند یا صرفه جویی در هزینه های جاری مدارس، بخشی از دلایلی بود که موافقان طرح تعطیلی پنجشنبه های مدارس مطرح می کردند.

اما ابوالقاسم جامه بزرگ، کارشناس آموزش و پرورش در گفت وگو با جام جم تاکید دارد که یکی از عمده ترین دلایل تعطیلی پنجشنبه ها در مدارس، حل مشکلات معلمان ابتدایی بود. از آنجا که قبلا معلمان ابتدایی مجبور بودند شش روز در هفته به مدرسه بروند، اما معلمان مقاطع راهنمایی و دبیرستان فقط چهار روز در هفته را در مدرسه بودند، که نوعی تبعیض و بی عدالتی وجود داشت.

وزارت آموزش و پرورش برای این که این مشکل را حل کند و روزهای تعطیل معلمان ابتدایی را افزایش دهد، طرح تعطیلی پنجشنبه های مدارس را پیش کشاند؛ طرحی که به قول جامه بزرگ، بدون کار کارشناسی لازم الاجرا شد؛ یعنی برای حل مشکلات معلمان ابتدایی، کل ساختار زمانی آموزش و پرورش را تغییر دادند که به گفته این کارشناس آموزشی، این اقدام از ریشه غلط بود.

طرحی که دیگر قابل بازگشت نیست

این که وزارت آموزش و پروش می گوید اعتبار لازم برای بازگشایی مدارس در پنجشنبه ها را ندارد، به این دلیل است که معلم ها دیگر موظف نیستند در این روز به دانش آموزان آموزش دهند. در نتیجه اگر هم قرار است مدرسه در این روز باز شود، باید اعتبار لازم برای استخدام معلمان در این روز فراهم شود. به اعتقاد جامه بزرگ، این طرح دیگر قابل برگشت نیست و نمی شود از معلم توقع داشت بدون دریافت حق الزحمه، روز تعطیل را به مدرسه بیاید.

بنابراین تحقق طرح یک روز بدون کیف در مدسه، فقط با تخصیص اعتبارات میلیاردی محقق می شود، اما با توجه به اوضاع مالی این وزارتخانه، بعید است در سال های آینده هم بازگشایی مدارس در پنجشنبه و پربار کردن این اوقات برای دانش آموزان، عملی شود.

دایر شدن مدارس در پنجشنبه کذب است

چندی قبل هم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، دایر شدن سراسری مدارس در روزهای پنجشنبه را کذب محض دانست و گفت: تاکنون هیچ مصوبه ای در شورای عالی آموزش و پرورش برای اجرای رسمی و سراسری لغو تعطیلی پنجشنبه های مدارس نداشته ایم و تاکنون آنچه اجرا شده به صورت یک طرح آزمایشی بوده است. به گفته مهدی نوید ادهم، این طرح فقط در ۵ درصد مدارس آن هم با موافقت اولیای مدرسه اجرا
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.