نظر منتشر شده
۳۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 145708
صعودی دیگر برای تولید علم ایران
بخش خبری الف، 15 اسفند 90
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۴۷
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام جدیدترین آمار ارائه شده در پایگاه تامسون رویترز را در خصوص تولید علم کشورهای جهان اعلام کرد که با نمایه سازی انتشارات علمی ایران در ISI مشخص شد مقام علمی ایران با یک پله صعود به رتبه ۲۰ رسیده است.

جعفر مهراد، با بیان اینکه براساس آخرین آماری که از پایگاه تامسون رویترز (ISI) استخراج شده همچنین با تکمیل مستندات علمی در سال ۲۰۱۱ میلادی اکنون می توان با قطعیت بیشتری راجع به تولیدات علمی ایران و سایر کشورهای جهان صحبت کرد، افزود: در فاصله ۲ ماهی که از سال میلادی جدید می‌گذرد و آماری که پیش از این درباره اسناد علمی ایران، نمایه شده در ISI ارائه شد، آمارها بسیار متفاوت شده به طوریکه جایگاه ایران و ترکیه که معمولاً در سنجش میزان تولیدات علمی در منطقه با یکدیگر مقایسه می‌شوند به یکدیگر نزدیک‌تر شده است.

رتبه علمی ایران باز هم صعود کرد
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ادامه داد: بعد از رتبه چهارم، میزان تولیدات علمی کشورها به کمتر از یکصدهزار مقاله می‌رسد. ژاپن که در جایگاه پنجم تولید علم جهان قرار دارد در سال ۲۰۱۱ میلادی ۸۵۷۵۰ مقاله تولید کرده و سهم این کشور از کل تولیدات علمی جهان به ۵/۵ درصد می‌رسد.

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع ‌رسانی علوم و فناوری افزود: کشور ترکیه با تولید ۲۶۵۷۵ مقاله (۷۱/۱ درصد از کل تولید علم جهان) به مقام ۱۸ تولید علم جهان دست یافت. این در شرایطی است که رتبه پیشین ترکیه در ۲ ماه گذشته ۱۷ و جمهوری اسلامی ایران ۲۱ بود. با نمایه سازی انتشارات علمی ایران در ISI مشخص شد مقام علمی ایران با یک پله صعود به رتبه ۲۰ رسید.

به گفته مهراد، میزان تولیدات علمی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی دولتی و غیردولتی کشور در این سال ۲۳۵۷۵ مقاله (۵۱۷/۱ درصد از کل تولید علم جهان) اعلام شده است.

وضعیت تولید علم کشورهای نوظهور علمی
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در بخش دیگر سخنان خود به تولید علم کشورهای نوظهور علمی نیز اشاره کرد و افزود: در حوزه تولید علم و از بین کشورهای نوظهور علمی که در گروه کشورهای در حال توسعه قرار دارند، هندوستان با تولید ۴۹۴۱۵ مقاله (۱۸۱/۳ درصد از کل تولید علم جهان) در رتبه ۱۱، کره جنوبی تقریبا با همین میزان از تولیدات علمی در رتبه ۱۲، برزیل با تولید ۳۸۳۰۳ مقاله (۵/۲ درصد از کل تولیدات علمی جهان) در رتبه ۱۴ و تایوان با تولید ۲۹۰۷۳ مقاله در مقام ۱۶ تولید علم جهان قرار دارند.

مهراد ادامه داد: تعداد زیادی از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه از نظر تولید علم بعد از جمهوری اسلامی قرار دارند. به عنوان مثال کشورهایی مانند بلژیک (رتبه ۲۲)، دانمارک (رتبه ۲۴)، اتریش (رتبه ۲۵)، نروژ (رتبه ۲۹)، و فنلاند دارای رتبه ۳۰ هستند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اعلام جایگاه رژیم اشغالگر قدس در مرتبه ۲۶، جایگاه تعدادی از کشورهای اسلامی و منطقه را از نظر تولید علم همانند مالزی با تولید ۸۳۷۷ مقاله در رتبه ۳۸، مصر با تولید ۶۹۹۶ مقاله در رتبه ۴۰، عربستان سعودی با تولید ۶۱۰۹ مقاله در رتبه ۴۳ و پاکستان را با تولید ۶۰۴۲ مقاله در رتبه ۴۴ عنوان کرد.

منبع: مهر
کلمات کلیدی : صعودی دیگر برای تولید علم ایران
 
۱۳۹۰-۱۲-۱۵ ۱۰:۲۲:۲۹
ایران کارخانه تولید مقاله است ولی درصد ناچیزی از اینها به درد مشکلات مملکت می خورند پس کارخانه ای با هزینه ایران درخدمت دیگران (688750) (moderator18)
 
۱۳۹۰-۱۲-۱۵ ۱۱:۴۴:۱۱
امیدوارم این نتایج کمی دارای پشتوانه کیفی نیز شوند.
اینگونه نباشد که فقط به تولید کمی در زمینه مقالات برسیم باید استفاده از ان برد و برای کشور سودمند شوند.
به احتیاجات واقعی کشور توجه کرده باشند. (688950) (moderator22)
 
مهز یار مسلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۲-۱۵ ۱۲:۵۷:۵۶
همه شما قبول کردید که از لحاظ کمیت مقاله ها رشد داشتند اما از نظر کیفیت نه!

اما نظر من این است که ما از لحاظ کمیت هم خیلی عقب هستیم مطمئنا بسیاری از شما ها دانشجو بوده ویا هستید ،واقعا با این تعداد بسیار زیاد دانشجو در این مملکت این تعداد مقاله کافی است؟
لطفا نگویید که تعداد دانشجو ها بیشتر از حد مجاز است،البته قبول دارم که امکانات برای برخی از رشته ها کافی نیست اما شما می توانید تحقیقا مطالعه کنید که واقعا برای آن دسته از دانشجویانی که تمام امکانات را در اختیار است آیا باز هم خروجی مناسب است یا نه؟
متاسفانه ما ایرانی ها در جمله مشهور "هوش ایرانی بالاست" توقف کرده ایم و هنوز متوجه نیستیم چیزی فراتر از هوش برتر مورد نیاز پیشرفت هر کشوری است.ما ایرانی ها با هوش برتر خود موتور پیشران فضایی ساختیم اما نمی توانیم آن را مدیریت کرده و برای خودرو های خیابان هایمان تعمیم دهیم.
من به گفته هایم ایمان کامل دارم اگر دوستان نظری مخالف من دارند خوشحال می شوم بدانم! (689107) (moderator18)
 
Germany
۱۳۹۰-۱۲-۱۵ ۲۰:۴۸:۳۲
نه دوست عزیز ما باهوش ترین نیستیم هوش ما زیر متوسط هست یعنی تلاش بیشتری لازم داریم
بهتره خودمان را قول نزنیم
(690173) (moderator18)
 
United States
۱۳۹۰-۱۲-۱۹ ۰۹:۲۸:۱۷
هر سال یک میلیون دانشجو وارد دانشگاه ها میشوند و این میزان مقاله واقعا کم است
همینطور کیفیت اینها مطرح است و نیز استفاده اقتصادی که از این زنجیره بشود تقریبا قطع است. (695875) (moderator18)
 
United Kingdom
۱۳۹۰-۱۲-۱۵ ۱۴:۴۴:۲۱
حقیقتا ایران و اگر بخواهیم دقیقتر بگوییم، دانشگاههای ایران کارخانه تولید مقاله شده اند. اما این موضوع را باید قدری منطقی تر نگاه کرد. لطفا توجه بفرمایید:
دانشگاههای تراز اول ایران دانشجویان را مجبور می کنند که قبل از فارغ التحصیلی حتما مقاله ISI به چاپ برسانند. این موضوع در دانشگاه شریف حتی به نوعی ظلم تبدیل شده است به طوری که به دانشجوی مقطع دکتری، حتی اجازه انجام فرصت مطالعاتی را تا قبل از چاپ مقاله ISI نمی دهند. در دانشگاه تهران، نمره رساله دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد از 18 محاسبه می شد که دو نمره آن مربوط به ارائه مقاله ISI بود که البته این قانون با شکایت عده ای از دانشجویان فعلا ظاهرا معلق شده اما در باطن به گونه ای دیگر اعمال می شود. در دانشگاه تهران دانشجویان مقطع دکتری باید 2 مقاله ISI پذیرفته شده داشته باشند تا بتوانند از رساله دکتری خود دفاع کنند. امثال اینگونه قوانین بسیار است. در مورد ارتقاء اساتید و امتیازاتی که به دانشجویان در دانشگاه، بنیاد نخبگان و اماکن مختلف تعلق می گیرد همگی نیاز به مقاله ISI دارند. اما یک مقایسه با دانشگاههای تراز اول دنیا، نشان می دهد که چاپ مقاله در مجلات ISI را نمی توان معیار مناسبی برای رشد علمی تلقی کرد. تقریبا این قوانینی که در دانشگاههای ایران وجود دارد در هیچ جای دیگر دنیا وجود ندارد. کسانی که از مقطع دکتری فارغ التحصیل می شوند، مهمترین نشریه تحقیقاتی ای که دارند همان تز دکترایشان است که در این ارزیابی لحاظ نشده و بعد از آن ممکن است به انتشار مقاله بپردازند یا نه. دانشگاههایی چون کمبریج، استنفرد، ام آی تی، امپریال کالج، برکلی و دانشگاههای بزرگ و تراز اول دیگری که در دنیا وجود دارند، هیچ یک مانند آنچه که در ایران اتفاق می افتد عمل نمی کنند. اگر بخواهیم رشد علمیمان را مقایسه کنیم، به اعتقاد من تنها می توان با رشد علمی کشور چین مقایسه کرد زیرا فقط دانشگاههای چینی هستند که مانند ایران علاقه زیادی به انتشار در مجلات ISI دارند. (689412) (moderator18)
 
کریم
۱۳۹۰-۱۲-۱۵ ۱۸:۴۶:۲۳
سئوال من اینست :
شما که هر چند روز یکبار از صعودهای علمی ایران سخن می گوئید لطفا بفرمائید این صعودها چه تاثیری در وضع مردم داشته؟
آیا بجز این است که با پیشرفتهای علمی در کشور باید وضعیت اقتصادی مردم بهبود یابد؟
پس چرا هر سال شدیم دریغ از پارسال؟
الف لطفا پخش کن شاید کسی جوابی منطقی به این سئوال من داد
متشکرم (689971) (moderator18)
 
محمدپارسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۲-۱۶ ۰۰:۱۱:۴۴
آفرين بر شما...

اي كاش يك مفهومي توسعه پيدا مي كرد،‌به عنوان "درصد رفع نياز ملي" كه جمعي از نخبگان به هر مقاله عددي اختصاص مي دادند... (690502) (moderator18)
 
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۲-۱۶ ۱۱:۲۸:۰۹
با سلام
اولا كارخانه توليد علم بودن يه افتخاره،همونطور كه در كشورهاي ديگه مقوله اي بسيار با ارزشه
دوما اگه توليد مقاله كار كم ارزشي بود معيار توليد علم و پيشرفت قرار نمي گرفت.
سوما حتي اگه با توجيهاتي مثل اين كه دانشجويان مجبورند مقاله isi بدهند يا براي اينكه از كشور بروند مقاله مي دهند نمي توانيم منكر اين بشويم كه حداقل بدون امكانات و دستيابي به علوم جديد توليد همين تعداد مقاله هم ميسر نبود،يعني از اكثر كشورهاي ديگه جلوتريم و با استعداد تر.
(البته جالب اينجاست كه هيچ كدام از دوستان براي توجيهات خود منبع و دليل ذكر نمي كنند.)
چهارما بايد بدونيم هر مقاله اي در isi قرار نمي گيره پس علاوه بر اينكه كميت خيلي خوبه كيفيت هم طبق معيار هاي جهاني خيلي خوبه
پنجما بايد بدونيم كه در رشد و پيشرفت توليدات علمي در جهان اول هستيم
ششما كه خيلي مهم است اينه كه بيش از پنجاه درصد مردم كشور ما بعد از طي بيش از پنجاه سال حكومت پهلوي بي سواد بوده اند(دقت كنيد بي سواد بوده اند و نه حتي كم سواد!) كشور ما سي سال تحريم اقتصادي و علمي بوده هشت سال جنگ تحميلي داشته.با ترور و تهديد سياستمداران عالمان و دانشمندان خود توسط كشورهاي پست رو به رو بوده و ...
و در آخر بايد بدونيم كه حتي تمام اين افتخارات براي ايران اسلامي ما كم هست(البته بسيار با ارزش) و بايد بيشتر كاربردي شوند. و نبايد در اينجا متوقف و قانع شويم.براي تمامي داراي هايمان خدا را شكر و براي كم كاري هايمان هم بايد بسيار تلاش كرد.
(اميدوارم همه ما ايراني ها واقع بين شويم و از پيشرفت هاي كشور خوشحال) (691179) (moderator18)
 
۱۳۹۰-۱۲-۱۵ ۱۰:۲۴:۱۷
توليد علم با توليد مقاله متفاوت است. توليد علم منجر به توليد دانش و به تبع آن توليد كار و توسعه در همه زمينه ها مي شود ولي توليد مقاله بدون ضوابط و معيارهاي مشخص و پذيرفته شده بين المللي و در يك فضاي بسته نمي تواند توليد علم تلقي شود و اين واقعيتي است كه مسئولين به آن واقفند ولي به دليل اين كه كار پژوهشي و توليد علم كاري اسان و سهل نيست نسبت به آن تعمدا تجاهل مي ورزند. مسئوليني كه اين آمارها را ارايه مي كنند حداقل جوابي براي خود داشته باشند كه ايا وضعيت علمي ما واقعا از كشورهاي گفته شده بالاتر است يا صرفا بازي با اعداد و ارقام مي تواند وضعيت ما را بهتر نشان دهد. (688758) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۲-۱۵ ۱۱:۰۵:۱۵
متاسفانه فرهنگ استفاده از تولیدات علمی در کشور بین کارخانه داران و صنعتگران وجود ندارد چراکه با وجود اتحادیه ها و اصنافی که اجازه رقابت را نمیدهند و مدام به فکر بالا بردن قیمت ها هستند جای هیچ نوآوری ای نمیماند.
مشکل از وزارت علوم یا دانشمندان علمی نیست.من اگر جای دولت بودم با واردات در بخش هایی مانند خودرو و سایر جاهایی که رقابت در حد صفر هست باعث میشدم که کمی تولید کنندگان به خودشون بیان. (688844) (moderator22)
 
سعید
۱۳۹۰-۱۲-۱۵ ۱۱:۱۲:۱۱
امید است هر چه زودتر آماری نسبت به تولید اشتغال و استفاده از فنون در مقایسه با دیگر کشورها منتشر کنید و به آن ببالید. (688866) (moderator22)
 
United States
۱۳۹۰-۱۲-۱۵ ۱۱:۳۱:۵۹
در مورد تولید علم باید دید اون علم بر مبنای چه دانسته هایی تولید شده مثلا وقتی شما با استفاده از علوم روز دنیا یک مطلب جدید تولید میکنین درصدیش هم سهم تولید کننده های قبل باید باشه و همش به پای شما نوشته نمیشه.
(688917) (moderator22)
 
پیمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۲-۱۵ ۱۱:۴۴:۲۴
با دوستان که فرموده اند تولید علم و مقاله با هم متفاوت هستند مواقم
ولی مقاله هم ارزش بالایی داره ولی متاسفانه مقالاتی که ما ارائهداده و در ژورنال های به اصطلاح آی اس آی چاپ می کنیم فاقد ارزش علمی کافی هستند این معمولا توی ژورنال های دسته چندم و کم اهنیت که با پول هنگفتی که از نویسنده می گیرند چاپ می شن هر مجله آی اس آی دارای درجه تاثیره که با یک دد مشخص می شه و مقالالت ما در ژورنال هی با درجه های پایین در نتیجه بی ارزش چاپ می شن تازه متاسفانه فرایندی به نام داده سازی و تقلب هم در این دیر رایج شده که وجعه ایران و نیزان نمایه و رفرنس دادن به مقالت ایرانی رو بسیار کم کرده.
متاسانه شنیدم که وزارت علوم برای سرپ.وش گذاشتن بر این نقص بزرگ صورت مساله رو پک کرده و همه مجله های ای اس ای رو بدون توجه به ضریب تاثیر اونها هم ردیف دونسته (688953) (moderator18)
 
ciavash
۱۳۹۰-۱۲-۱۵ ۱۲:۰۴:۰۰
جمعیت تقریبی کشورها(رند به پایین):
بلژیک : 11 میلیون
دانمارک : 5 میلیون
اتریش :8 میلیون
نروژ: 4 میلیون
فنلاند: 5 میلیون
ایران: 78 میلیون
شما اومدی ایران 78 میلیونی رو با کشورهای 10_11 میلیونی مقایسه میکنی؟
(689006) (moderator18)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۲-۱۵ ۱۳:۴۵:۰۲
عزیزم
اتفاقا این نشان می دهد که ایران بالاتر است .
چون توی یک کشور کم جمعیت راحت تر میشه پیشرفت کرد و امکانات بیشتری در دسترس هر نفر قرار می گیره . (689229) (moderator18)
 
۱۳۹۰-۱۲-۱۵ ۱۳:۳۳:۴۲
اگر درآمد های باد آورده نفتی نبود . یا اگر مثل نروژ انو درست مدیریت می کردیم . ماهم الان مثل کره تولید کننده علم و تکنولوژی بودیم . من خودم دانش آموخته دانشگاه هستم . مقاله بین المللی هم داشتم ولی تو ایران ازش استفاده نشد بلکه تو انستیتو لوسنت تکنولوژی آمریکا ازش استفاده کردند . درآمد نفتی برای ایران فقط فساد دولتی ، مدیریت ضعیف در اداره کشور و بی انگیزگی برای تولید کننده به ارمغان آورده است . همه ما خوب یادمونه ، بیست سال پیش اگه فردوسی میرفتی کفش بخری کفش دست دوز ایرانی یا کارخانه ای فراوان بود . از وقتی به اتکا درآمد نفتی در بازار رو باز کردیم رو کالاهای بی کیفیت چینی ، هزاران تولید کننده و کارگر بی کار شدند . ازین دست داستانها زیاد داریم و همه میدونند ...!!! (689195) (moderator18)
 
حسن
۱۳۹۰-۱۲-۱۵ ۱۳:۴۶:۲۸
به امید ایرانی سر افراز تر. (689235) (moderator18)
 
۱۳۹۰-۱۲-۱۵ ۱۴:۰۴:۱۶
من خودم 2 مقاله ISI و یم مقاله ISC چاپ کردم. الان یک سال که با مدرک فوق لیسانس بیکارم. اون هزینه ای که برای انتشارمقاله داده بودم رو هنوز دانشگاه بعد از 7 ماه به من نداده....
پشت دستم رو داغ کردم دیگه مقاله ننویسم...
..
یک ریال پول تو جیبم نیست...
همه جا فقط پارتی بازیه......... (689294) (moderator18)
 
110
Germany
۱۳۹۰-۱۲-۱۵ ۱۴:۴۳:۴۱
ژاپن که در جایگاه پنجم تولید علم جهان قرار دارد در سال ۲۰۱۱ میلادی ۸۵۷۵۰ مقاله تولید کرده و سهم این کشور از کل تولیدات علمی جهان به ۵/۵ درصد می‌رسد.

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع ‌رسانی علوم و فناوری افزود: کشور ترکیه با تولید ۲۶۵۷۵ مقاله (۷۱/۱ درصد از کل تولید علم جهان) به مقام ۱۸ تولید علم جهان دست یافت. این در شرایطی است که رتبه پیشین ترکیه در ۲ ماه گذشته ۱۷ و جمهوری اسلامی ایران ۲۱ بود. با نمایه سازی انتشارات علمی ایران در ISI مشخص شد مقام علمی ایران با یک پله صعود به رتبه ۲۰ رسید.

به گفته مهراد، میزان تولیدات علمی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی دولتی و غیردولتی کشور در این سال ۲۳۵۷۵ مقاله (۵۱۷/۱ درصد از کل تولید علم جهان) اعلام شده است.
ژاپن پنجم با 85750 مقاله 5.5 درصد از کل تولید علمی جهان ولی ایران بیستم با 23575 مقاله 517.1 درصد از کل تولید علمی جهان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!! من که نفهمیدم یا شما ناشیانه بلوف زدی یا من منطق ریاضی را نفهمیدم؟؟؟؟ (689409) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۲-۱۶ ۰۰:۲۶:۴۴
دوست عزيزم بنده ضمن انتقاد به محتواي مطلب و ...
اما شما هم گويا منطقتون به صورت خطي فكر مي كنه
اگر از منطق غيرخطي در تحليل كميت ها استفاده كنيد اين مشكل ايجاد نمي شه (690533) (moderator18)
 
ناشناس
United States
۱۳۹۰-۱۲-۱۵ ۱۵:۲۱:۳۱
نمیدانم که چه بگویم خودهمین نوشتنها یک نوع لاپوشی است این سایت پیش قدم شود که بررسی کند کشوری بااین رتبه علمی دردیگر زمینه ها چه جایگاهی دارد .مدیر محترم یامحترمه سایت درکشوری که همیشه دم از علم زده میشود ولی درکنترل تولیدات داخلی خودش جا مونده ان علم مورد نظر بدرد کجا می خورد دولتی که یک طرحش باعث از بین رفتن صدها طرح جاافتاده قدیم میشود انراشما پیشرفت میدانید (689524) (moderator18)
 
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۲-۱۵ ۱۷:۰۰:۵۴
این جمله مدیر پروژه رهیاب (PathFinder) همواره من را آزار میداده که فرموده است: قدرت ما در این نیست که این ابزار را روی مریخ نشاندیم بلکه قدرت در آن است که میلیونها نفر در این پروژه کار کردند بدون آنکه خودشان بدانند.
نوشتن مقالات ISI یعنی کار کردن در پروژه های دیگران بدون آنکه خودمان بدانیم و این بعنی بردگی بی جیره مواجب. متاسفم که مقامات دولتی و علمی ما به این مساله مباهات می کنند. (689765) (moderator18)
 
United Kingdom
۱۳۹۰-۱۲-۱۵ ۱۸:۴۵:۰۱
مقایسه صحیحی برای برآورد پیشرفت علمی نیست. زیرا چاپ مقاله ISI در بسیاری از کشورهای دیگر رایج نیست. کشورهای غیر انگلیسی زبان از چاپ مقاله به عنوان ابزاری برای انتشار فعالیتهای دانشگاهیشان استفاده می کنند اما کشورهای انگلیسی زبان و یا دانشگاههای انگلیسی زبان عمدتا رساله های دانشجویان را به زبان انگلیسی منتشر می کنند و نیازی به انتشار مقاله ندارند. به همین خاطر این مقایسه فقط مقایسه چند کشور معدودی که دانشگاه انگلیسی زبان ندارند مانند چین و ایران و ترکیه. (689968) (moderator18)
 
افشین
۱۳۹۰-۱۲-۱۵ ۲۰:۱۶:۴۲
والا چی بگم بس که با این امارها که روزانه در اخبار داخلی انحصاری ایران پخش میشه گوشمون پر شده که دیگه عادت کردیم وچیزی نگیم بهتره اخه برادر یا خواهرنویسنده یا شما با تکنولوژی روز سروکار ندارید که نمیدونید ما چقدر عقیبم یا خودتونوبه اون راه زدید (690117) (moderator18)
 
کارشناس تحقیقات
Canada
۱۳۹۰-۱۲-۱۵ ۲۲:۵۹:۰۷
کسی منکر پیشرفت های علمی ایران نمی تونه بشه. ولی اولا این آی اس آی همون نیست که اخیراً وزارت علوم دستور داد کسی تحویلش نگیره؟ ثانیاً این رتبه ها بیشتر ناظر بر سرعت رشد انتشار هستن. مثلا کشوری اگر یک سال دو مقاله چاپ کنه و سال بعدش 4 تا خواهند گفت با صد درصد رشد از پر سرعت ترین کشورهای مولد دانشه. در حالیکه کشورهای توسعه یافته قبلا به قله کوه یخ نزدیک شدند و دیگر چنین رشد های سریعی در آنها نخواهیم دید.
یک کسی بیاد جواب این دو تا سوال رو بده:
1- تعداد پتنت های حاصل از تحقیقات ایران چقدر بوده؟ یعنی چقدر دانش و فناوری انحصاری برای محققین و کشور به دست آوردیم .می دانیم که کشور های توسعه یافته اصولا هدف اصلی تحقیقات رو دستیابی به دانش یا فناوری ( امواد مصرفی، قلام صنعتی ،تحهیزات و روش ها و ...)قابل عرضه در بازار می دانند که در توسعه اقتصادی کشور نقشی دارد
2- سهم تحقیقات در تولید ناخالص کشور چقدر است؟ همیشه محققین می گن سهم تحقیقات از درآمد کشور چقدر باید باشه. حالا من می پرسم که خود این تحقیقات چقدر تولید ثروت می کنن. این که نمیشه برای ارتقای رتبه دانشگاهیمون دایماً سهم خواهی بکنیم و زیر فشار سنگین دولت ها رو مجبور به افزایش این سهم بکنیم. کی نتیجه این سرمایه گذاری رو چک می کنه؟ (690386) (moderator18)
 
من بیدارم
United Kingdom
۱۳۹۰-۱۲-۱۵ ۲۳:۲۱:۱۳
می دونید چرا در دانشگاه ها برای دوره ارشد و دکتری اینقدر بر مقاله اصرار دارند، دلیل اون عدم تسلط و مشغله اساتید است، استادی که توجهی به کار شما ندارند و اصلا نمی تواند کار شما را تحلیل کند و گاهی باورکنید اصلا نمی داند شما بر روی چه موضوعی کار میکنید (این در مورد تز و مقالات خود من اتفاق افتاد) از شما می خواهد تا مقاله ای بنویسید و به کنفرانس یا ژورنال بفرستید تا بر اساس آن نتیجه کار شما معلوم بشه و بر اساس اون به شما نمره بدهد و از طرفی هم امتیاز پژوهشی خودش بالا بره و بر حقوق ماهیانه اش اضافه بشود.
به خدا قسم، اینها ظلم است و متاسفانه حقایق علمی جامعه ما است!!!!!!!!! (690420) (moderator18)
 
Norway
۱۳۹۰-۱۲-۱۶ ۰۱:۵۴:۴۲
جالبه که نروژ با ۴ میلیون جمعیت که میشود یک بیستم ایران فقط ۹ رده از ایران پائین تر است! (690626) (moderator18)
 
۱۳۹۰-۱۲-۱۷ ۱۶:۰۰:۰۹
خیلی بده که حاصل زحماتمان را مفت و مجانی در اختیار دشمنانمان قرار می دهیم و به آن افتخار می کنیم. (693751) (moderator22)
 
سعید
۱۳۹۰-۱۲-۱۸ ۱۸:۵۹:۱۵
من به عنوان کسی که دستی در ارایه مقاله دارم و در دو سال گذشته 12 مقاله ISI دادم می گویم:
مقاله هایی که من دادم در ژرنالهای سطح متو و پایین بوده است که عملا اساتید در کشورهای پیشرفته به دانشجویان خود اجازه فردن مقاله به این ژرنالها را نمی دهند!
بایستی قبول کنیم که درست است تعداد مقاله های ما بالاست، ولی غالبا کیفیت ژرنالهایی که می فرستیم، پایین است!!! (695356) (moderator18)
 
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۲-۱۹ ۲۱:۴۹:۴۹
آقای توکلی عزیز سلام
به مناسبت درج خبر بالا مطلبی خدمتتان عرض می کنم که دوست دارم حتماً از طریق مجلس آن را پیگیری بفرمایید.
همه مجذوب خبر شما شدند و یا به نوعی در مقام تحلیل و تفسیر قرار گرفتند اما!!!
اما این رو بدونید که مراجع به اصطلاح علمی مانند پایگاه تامسون رویترز (ISI) فقط و فقط مراجعی برای شناسایی نخبگان کشورها و برنامه جهت جذب یا تخریب ایشان می باشند!!!
(696689) (moderator18)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.