نظر منتشر شده
۱۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 222504
چه مقدار از پول‌خودرو به خودروساز می‌رسد؟
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۰۱
قيمت خودرو در كشور به عنوان يكي از چالش هاي اصلي و موضوعات مورد توجه همواره مطرح بوده و مسئولين، مشتريان و توليدكنندگان به كرات در خصوص آن مباحث ضد و نقيضي را مطرح كرده اند و نكته اي كه در اين بين مغفول مانده مبالغي است كه توسط خودروسازان اخذ ولي به حساب آنها نمي‌رود.

يكي از مهم ترين مواردي كه از آن به عنوان يك عامل در افزايش قيمت ها ياد مي شود و هيچگاه به آن پرداخته نشده است اين موضوع است كه مبلغ پرداختي از سوي مشتريان براي خريد يك خودرو به صورت كامل به جيب خودروسازان نرفته و درصد بالايي از آن به حساب ديگر بخش ها و سازمان ها واريز مي شود.

خودروسازي ها طبق قانون موظفند درصدي از قيمت هر خودرو را به عنوان مبلغي كه نصيب بخش هاي بيمه، شماره گذاري و ماليات شده و ربطي به آن ها ندارد را از مشتريان اخذ و به حسابهاي مربوطه واريز نمايند، يك كارشناس امور اقتصادي در اين خصوص مي‌گويد: هنگامي كه مشتريان خودرويي مانند پرايد را با قيمت حدود ۱۶ ميليون تومان خريداري مي كنند، گمان مي كنند تمام اين رقم به جيب توليدكننده اين خودرو واريز مي شود، اين در حالي است كه شركت خودروساز موظف است قبل از تحويل خودرو به مشتري ۸ درصد به عنوان ماليات بر ارزش افزوده از مشتري دريافت و به حساب مربوطه واريز كند، حدود ۵ درصد به عنوان هزينه بيمه پرداخت مي شود و هزينه شماره گذاري نيز از مشتري اخذ و به حساب راهنمايي و رانندگي واريز ميگردد و خودروساز فقط نقش واسطه را دارد.

وي افزود: عوارض ديگري نيز بابت توليد هر دستگاه خودرو دريافت و به حسابهاي مربوطه واريز مي گردد كه ربطي به خودروساز ندارد ولي قانون توليد كننده را مكلف نموده تا اين مبالغ را از مشتري دريافت و به حساب‌هاي مشخص شده واريز نمايد در حالي كه مشتري قيمت خريد را مي‌بيند و از جزييات آن با خبر نيست و همواره خودروساز را مقصر گراني و افزايش قيمتها مي‌داند.

اين ارقام نشان مي دهد كه شركت هاي توليدكننده خودرو در كشور علاوه بر هزينه هاي توليد محصول كه با افزايش در آن ها ناچار به تغيير قيمت محصولات توليدي خود هستند با ديگر عواملي نظير موارد فوق و هزينه هاي مالي مواجه هستند كه اين موارد را مي توان عوارض و هزينه هايي دانست كه همواره از ديد عموم پنهان مانده و جالب تر اين كه هر سال افزايش آن به حساب خودروسازان ثبت مي‌شود، در اين ميان سازمان ها و نهادهاي مربوطه هرگز نسبت به دريافت اين ارقام از محل فروش خودرو در كشور شفاف سازي لازم را انجام نداده اند و بالطبع افكار عمومي را با اين ابهام مواجه مي كنند كه قيمت خودرو در كشور به صورت كامل توسط خودروسازان تعيين مي شود و اين شركت ها هستند كه هر طور بخواهند براي اين امر تصميم گيري مي كنند غافل از آن كه ارقام اعلامي از سوي خودروسازان به عنوان بهاي هر خودرو تحت تاثير عوامل گوناگوني اعلام مي شود.
منبع/فرارو
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۲۲:۲۲:۵۴
آقا جان، واردات خودرو آزاد بشه، شما هر جور که خواستی، روی ماشینات قیمت بذار، نمی شه که از دو طرف حرف حرف شما باشه... (2075419) (alef-11)
 
مغز بیکار
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۲۲:۲۷:۱۸
با خوندن این مقاله از خودم خجالت کشیدم.
از اینکه این همه سال نسبت به خودروسازان بدبین بودم و گرانی را از چشم آنها می دیدم.
امیدوارم خودروسازان بنده حقیر را حلال کنند.
برای جبران این همه بدبینی از همه دست اندرکاران می خوام همت کنند و یه تکونی به قیمت خودرو بدند تا این خودروسازان از ضرر رهایی یابند.

ممنون از الف بابت عدم انتشار (2075431) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۲۲:۳۸:۲۶
خب چرا اسامی این سازمانها رو منتشر نمی کنید؟ (2075455) (alef-11)
 
حمید صحرایی
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۲۲:۴۵:۵۳
لطف بفرمایید و بگویید، ان عوارض دیگر که به صورت تجمیع فرمودید مربوط به کدام سازمانها میشود؟ البته بنده میدانم و اگر ذکر کنم سانسور میشود. خودتان ذکر کنید. (2075468) (alef-11)
 
رحیم
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۲۲:۴۶:۳۶
سلام
اون عوارض دیگر چیست؟ (2075471) (alef-11)
 
عباس
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۲۲:۴۷:۵۰
ما معتقدیم و مطمئن هستیم که خودرو سازان خون مردم را مانند زالو می خورند . اگر بخشهای دیگری در این خونخواری شریک کرده معرفی کند لطفاآآآآآآآآآآآآآآآآاا. (2075476) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۲۲:۵۹:۳۵
اولا 8 درصد سال 93 برقرار شده که شما هتوز فروش را آغاز نکردید ثانیا می خواهید مالیات هم ندهید ثالثا قیمت شماره گذاری به درصدی از قیمت خودرو هم نمی رسد رابعا شما خودروساز نیستید بلکه مونتاپزکارید خامسا 1365 یک ماشین را موتتاژ کردید که در سال 93 هم همان ماشین پر تیراژترین خودروی شماست و...از چی داری دفاع می کنی (2075506) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۲۳:۲۰:۵۳
مگه تمام شركت هاي خودروساز دنيا ماشين هاشون را بدون ماليات و شماره گذاري و بيمه مي فروشند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (2075541) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۲۳:۲۹:۱۳
چطور وقتی چیزی به نفع مردم هست قانون اعمال نمیشه و حتی پیگیری هم نمیشه؟
اما هزینه های اضافی در کنار خرید خودرو که به گفته شما قانون هست، مو به مو، ریال به ریال از مشتری بیچاره گرفته میشه. (2075552) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۲۳:۳۵:۵۹
پراید 16 میلیون ریال نمی ارزه چه برسد به 16 میلیون تومان (2075566) (alef-11)
 
بیژن
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۲۳:۴۹:۴۵
مگر جمع این 8 درصد و 5 درصدها چقدر میشود؟ بنده با چشمان خودم در سوریه دیدم که پراید ساخت ایران به صورت اقساط به آنها به قیمت دو و نیم میلیون واگذار شده بود در حالی که در همان زمان در داخل کشور هفت و نیم میلیون تومان بود. ضمناً مگر 8 درصد ارزش افزوده را فقط باید مشتری بپردازد؟ پس مالیات تولیدکننده و فروشنده چه می شود ؟
ضمناً لطفاً در توضیحات خود بفرمائید رانت خواران و آقازاده ها چه سهمی از خودرو می برند؟ (2075590) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۲۳:۵۱:۱۲
سهم وزارت بهداشت ، اموزش و پرورش و ارگانهای ممنوعه فراموش شده (2075596) (alef-11)
 
ناشناس
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۰۵:۵۵:۰۶
ممکن است نام حسابهای مربوط را بطور شفاف اعلام کنید و به شایعات پایان دهید؟ (2075759) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۰۷:۳۶:۱۹
پراید قبل از هدفمندی یارانه 7میلیون بود و حالا 16 میلیون . مگه اون موقع هم عوارض فوق نبودند!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا دستمزدها مثل بقیه کالاها با این درصدها بالا نرفت؟ (2075782) (alef-10)