نظر منتشر شده
۷۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 217311
جمهوری اسلامی در جمهوری اسلامی؛
نقدی بر شعارها و عملکرد سینمای عمار
محسن مهدیان، 6 اسفند 92
تاریخ انتشار : سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۱
جشنواره فیلم عمار را باید یکی از رویش های فرهنگی-سینمائی جریان متدین کشور دانست. جشنواره فیلم عمار پاتوق کسانی است که اعتقاد دارند سینمای موجود دغدغه انقلاب و امام و عدالت را ندارد. فیلم عمار از ابتدا با هدفی تحسین برانگیز تشکیل شد. هدفی که به واقع طی سالهای بعد از انقلاب مورد غفلت سیاستگذاران فرهنگی بوده است و آن نیز تربیت فیلم ساز متدین و ایجاد فرصتی برای رشد و باروری استعدادهای درخشان در حوزه فیلم سازی دینی است.

در کنار این هدف، تشکیلات فیلم عمار توانست در ابتدای راه فیلم های برتر از جهت محتوای دینی و انقلابی را به میان مردم روستائی و مناطق محروم جامعه ببرد.

اما جائی که امروز فیلم عمار با حمایت برخی نهادهای حاکمیتی قرار گرفته، متفاوت از راهی است که در ابتدا هدف گذاری شده است. امروز جشنواره فیلم عمار، آمده است که تا عرض اندامی در کنار جشنواره فیلم فجر داشته باشد. متولیان و متصدیان این جشنواره معتقدند آنچه در جشنواره فیلم فجر می گذرد بی اعتنا به انقلاب و صاحبان اصلی انقلاب است و جشنواره عمار با هدف جبران همین کسری ها آمده است.

در اینکه جشنواره فیلم فجر چه راهی را رفته و می رود حرفها بسیار است که بماند؛ اما درباره "امروز" فیلم عمار چند نکته قابل توجه است.

جمهوری اسلامی در جمهوری اسلامی
مهمترین انتقاد به جریان فیلم عمار جدا کردن زمین بازی خود از جریان رایج سینمای کشور است. این تصمیم با این ادعا اتخاذ شده است که جریان سینمائی کشور به انحطاط رفته است و با همین نگاه عرصه رقابت سینمائی خود را جای دیگری دیده اند.

ایراد این کار چیست؟ به فهم نگارانده این برداشت غلط از کار فرهنگی که آگاهانه یا ناآگاهانه مورد حمایت برخی نهادهای انقلابی نظام نیز قرار گرفته است یک آفت بزرگ محسوب می شود که در اصل تاسیس "جمهوری اسلامی درون جمهوری اسلامی" است. این حرف یعنی چه؟ جریان متدین کشور با نقد برخی نهادهای دولتی یا مردمی، بجای تلاش برای اصلاح، یا راه عزلت نشینی در پیش گرفته و یا در بهترین حالت سفره خود را از مردم جدا کرده است. مسیری که انتهای آن با تسامح، تشکیل طبقه ای خاص از جامعه است که راه خود را از راه مردم جدا می داند. واقع بینانه تر ، اتفاقی که می افتد این است که پول ها صرف تشکیل نحله ای منزوی و طائفه ای تبعید شده و فرقه ای نحیف می شود.

هدف اولیه جریان سینمائی عمار، تشکیل گروهی مردم نهاد برای تربیت هنرمند متدین و مواجهه رقابت گونه با فعالان سینمایی موجود است. جامعه سینمائی که امروز شکل گرفته است تنها محصول آدم های درون آن نیست. جامعه امروز سینمائی کشور محصول همه نهادهای قانونی و مردمی و بودجه دولتی و حاصل عمر و عملکرد مدیران و رهبران فرهنگی نظام است. درست یا غلط؛ همین است. نتیجه ۳۵ سال جمهوری اسلامی. بد یا خوب همین باید اصلاح شود. جدا کردن زمین بازی و در بهترین حالت ساخت یک نهاد موثر مذهبی، رها کردن هر آنچیزی است که طی همه این سالها ساخته شده است. آیا این تصمیم منطقی است؟

دوقطبی حزب اللهی- حزب اللهی

اما عوارض این خودبنیادی و خودمختاری چیست؟
فرقه ای شدن جریان مذهبی کشور آفت بسیار درناکی است که جای بحث آن بسیار است و در این مختصر نمی گنجد. همین اندازه اکتفا کنیم که جریانی که روزی محل سکونت خود را جدا کرد و بعد مدرسه فرزندانش و بعد هم پارک و رستوران و غیره، امروز سینما و جشنوراه خود را جدا می کند. این جریان همان جریانی است که اگر در قدرت سیاسی رای نیاورد، خواسته یا ناخواسته حاکمیت را هم دوپاره می بیند. قدرت دوقطبی سازی این جریان بسیار قابل ملاحظه است. این جریان عقبه فرهنگی طائفه ای سیاسی است که دو قطبی حزب اللهی- غیر حزب اللهی( که این نیز مذموم است) را تبدیل به دو قطبی حزب اللهی- حزب اللهی کرد.

اما فارغ از عوارض اجتماعی و سیاسی این خود بنیادی، خود فیلم عمار چه آسیب هائی می بیند؟

پهلوان کوچه بن بست
مهمترین و اولین عارضه جدا کردن زمین بازی، افت جدی کیفیت های هنری و فنی سینمای عمار است. یک جریان نوپا، حیات و مماتش به رقابت است. رشد و بالندگی و شکوفائی استعدادها در جریان یک رقابت حرفه ای صورت می گیرد. جدا کردن زمین بازی و مهمتر از آن تغییر قواعد مرسوم بازی و ملاک های رقابت، باعث می شود فیلم عمار به سرعت از حیث کیفیت فنی و هنری آسیب جدی ببیند و در میان مدت هیچ حرفی برای رقابت نداشته باشد. نباید فراموش کرد که کارکرد سینما در بیان هنری یک محتوا است. محتوای عمیق بدون هنر، بیشتر شبیه یک خطابه است. مخاطب انتظار تماشای یک اثر هنری و البته پر محتوا دارد نه یک مقاله خوب.

عدم رقابت پذیری یک آفت جدی دیگر دارد و آن نیز عدم نظارت پذیری است. این جریان چون مناسبات رقابت سینمائی را برای خود عوض کرده است نه خود را مورد نقد اهل هنر می شناسد و نه اهل محتوا. معتقدند اهل هنر محتوا نمی شناسند و اهل محتوا نیز هنر.

تجریه تاریخی نیز نشان داده است که نهادهای فیلم سازی ارزشی که در همین زمین بازی به مصاف رقبا رفته اند، بیشتر از دیگران توانسته اند از حیث اثرگذاری ماندگار ظاهر شوند. یکی از همین نهادهای اثر گذار حوزه هنری سازمان تبلیغات است. حوزه هنری سازمان تبلیغات که این روزها زیر بار هجمه سنگین فیلم عمار است، با همه اشکالات و نقص ها یک ویژگی ممتاز دارد و آن نیز حضور فعال و موثر در همین زمین بازی و برای همین مخاطب و با همین ساختار است. این که چه میزان موفق عمل کرده است حرف دیگری است. چه آنکه امثال "خیلی دور و خیلی نزدیک" و "تاج محل" و "یه حبه قند" و "به همین سادگی" و "حوض نقاشی" و غیره ... حاصل چنین برنامه ریزی است.

رشد کاریکاتوری و هنرمند دست ساز
یکی از آثار منفی این تلقی نادرست از سوا کردن زمین بازی، رشد کاریکاتور گونه هنرمند است. هنرمند وقتی در یک جریان طبیعی رشد نکند، شهرت کاذب و غیر واقعی پیدا می کند. چنین هنرمندی چون متناسب با مدال های عماریش، هنر ندارد به سرعت از جامعه هنری کشور حذف و تبدیل به "هنرمندی دست ساز" می شود. این هنرمند چون راه ده ساله را یک شبه رفته ممکن است خدای نکرده درآینده انتظار مدال دهنگان را هم برآورده نسازد.

این جریان به دلیل داشتن قدرت رسانه ای و پول می تواند چرخه شهرت سازی را تغییر دهد اما این اتفاق در میان مدت به بازی دو سر باخت برای صاحبان فیلم عمار تبدیل می شود چه آنکه خود هنرمند را هم پای این رشد کاریکتوری ذبح می کند.

از طرف دیگر هنر امری دستور پذیر و قابل نسخه نیست که در هر برنامه ای و هر تریبونی با نقد تند دیگران قابل اصلاح باشد. فعالیت در این حوزه باید همراه با تربیت هنرمند اسلامی باشد. تنها تربیت هنرمند متعهد است که می تواند به تدریج این مسیر را اصلاح کند. سینمای عمار وارد بازیی شده است که ناچار است سراغ تولید انبوه رود. از طرفی از جاهائی حمایت می شود که معمولا چنین نهادهائی حاضر به اصلاحات تدریجی نمی شوند. طبیعتا ناچار است همان راهی را برود که دیگران پیشتر رفته اند و آن هم استخدام هنرمند سکولار برای محتوای دینی است. اگر چنین نیز نکند مجبور به مراجعه به هنرمند دست ساز است.

عارضه هنرمند دست ساز این است که کارفرمایان، شب و روز باید نگران سرنوشت او باشند. اینکه آیا تا پایان خط وفادار به عهد و پیمانشان می ماند؟

مونوپل فیلم سازان ارزشی
جدا کردن این زمین بازی یک عارضه جدی برای خود فیلم عمار دارد و آن اینکه اگر دغدغه رشد سینمای دینی و انقلابی را دارند این راه به این مهم منتهی نمی شود. جدا کردن سفره متدین ها، ناخودآگاه باعث انحصاری شدن این سبک فیلم سازی و دست به دست شدن آن میان فیلم سازان عماری می شود. همانطور که گفته شد این دوقطبی نهادی، تنها در نهاد نمی ماند و به محتوا و سازندگان و بعد هم مخاطب منتقل می شود.

در حالی که رقابت در درون نهادهای رایج، اجازه نمی دهد که ساخت فیلم مذهبی و انقلابی تنها در انحصار عده ای خاص قرار گیرد.

نگرانی مهمتر نیز اینجا است که شهرت عمار با تابلوی ساخت فیلم مذهبی و انقلابی باعث می شود، سینمای عمار مرجع سفارش نهادهای پرپول برای ساخت فیلم شود. همین نیز اولا انحصار این جریان را تقویت می کند و البته عارضه بدترش برای خود عمار است که بیش از گذشته به رانت و پول نفت و حاکمیت وابسته می شود. به تعبیری کمترین اثر تخریبی آن تخریب هنرمندان متعهد آن است.

نتیجه اینکه، رشد رانتی این جریان نه تنها مانع رشد و حضور مردمی گروه های دیگر می شود و جا را برای رقابت مدنی تنگ می کند، بلکه هنرمندان عماری را نیز به پول های رانتی بی مخاطب وابسته می سازد.

بیماری هلندی و صندلی های خالی
فیلم عمار چون راه سینمائی خود را جدا کرده است، به تبع جامعه مخاطبین خود را هم تغییر می دهد. در حالیکه جامعه سینمای رایج و متداول، عموم جامعه را مخاطب خود می بیند، جامعه سینمائی عمار مخاطب خود را طیفی خاص از مردم می بیند. ممکن است این اتفاق هم ناخواسته باشد اما بدون تردید عوارضش دامنگیر هم سینمای دینی می شود و هم هنرمند دینی. شیار ۱۴۳ هنرش در درگیر کردن همه جامعه بود. چه آنکه وقتی هیات داوران خواستند در قبالش بی مهری کنند، مخاطب اجازه نداد. نه مخاطب خاص؛ بلکه عموم مخاطبین.

از طرفی اتصال جامعه این فیلم سازی به "رانت های ارزشی" به قاعده بیماری هلندی در فرهنگ، سینمای عمار را بی اعتنا به مخاطب و گیشه می کند. به تعبیری نقطه مقابل فیلم سازی برای گیشه ها می شود؛ "فیلم سازی برای صندلی های خالی."

روشن است که در چنین فرآیندی، کیفیت و هنر در سینما عمار چه سرانجامی خواهد یافت.

عمار سکولار
برای اصلاح وضع موجود در سینمای ایران ابتدا باید آسیب شناسی عالمانه ای صورت گیرد و اصلاحات متناسب با واقع بینی از توانمندی ها باشد. آسیب شناسی که همه ابعاد و عوامل موثر بر حوزه سینما و هنر را ببیند. آیا تنها و تنها مشکل سینمای ایران این بوده است که آدم های متعهد به انقلاب در این حوزه نبوده اند؟ حتما چنین نیست. بدون تردید سینما عمار نیز قرار نیست تنها پاتوق کسانی باشد که با صدای بلندتری شعار می دهند. فارغ از شعار، سهم هنرمندان در به انحراف رفتن سینمای ایران چه مقدار است؟ آیا برای اصلاح چنین وضعیتی سهم عوامل دیگر نیز دیده شده است؟

سهم نهادهای مردمی و قانونی و ساختارها دیده شده است؟ سهم تکنیک و ابزار و عوامل غیره انسانی چه میزان است؟ نقش تقاضا و ذائقه رایج چطور مد نظر قرار گرفته است؟ عوامل موثر بر تقاضا را چطور دیده اند؟

بحث در این رابطه بسیار است. همین اندازه بماند که سینما محصول نظام غربی است که همراه با خود لوازم و فرهنگ زنجیره ای و مرتبط دارد. در بسیاری از موارد و صریحتر در همه ابعاد، سینماگران ارزشی با چیرگی تکنیک بر محتوا مواجه اند. این ناگزیری قابل چشم پوشی نیست. این حرف به معنای دست بسته بودن، مقابل سینمای غرب نیست. این حرف به معنای شناخت درست از حوزه هنر مدرن است. نگرانی که وجود دارد این است که با شعار های ارزشی و انقلابی و با چشم بسته به همه عوامل موثر بر هنر سینما، عمار نیز همان راهی رود که سکولارها رفته اند. نداشتن شناخت درست از توانمندی ها و فهم عالمانه از وضع موجود و طریق واقع بینانه، منجر به ساخت عمارهای سکولار می شود. سینمائی با ظاهر دینی و درون مایه غربی. اخراجی ها شاید محصول چنین فرآیندی باشند. پیشتر نیز نهادهائی از جنس عمار چنان رفتند که از درون شان نوری زاد درآمد.
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۱۴:۲۲:۲۳
ابورم نمیشه دارم اینو میخوانم هر چند اپسیلونی هم امیدی ندارم تغییری در این دوگانه شازی و قطبی شازی ایجاد بشه. ولی بازم دستتون درد نکنه. این جریان و افکارش باید نقد بشه. (1994561) (alef-6)
 
حسین
۱۳۹۲-۱۲-۰۷ ۱۵:۳۱:۴۷
عقده و تحقیر در این نوشته موج میزند حالا میفهمم چرا بی بی سی اینقدر از عمار میترسد (1996594) (alef-6)
 
ولائی
۱۳۹۲-۱۲-۰۸ ۱۷:۰۳:۳۲
"جامعه سینمای رایج و متداول، عموم جامعه را مخاطب خود می بیند..."
نویسنده ظاهرا در فضا زندگی می‌کند! ک مخاطبان سینما در سراسر کشور (کسانی که در طول یک سال به سینما می‌روند) کمتر از 1 درصد هستند!!! بعد چطور سینماگران روشنفکر خمار ما برای "همه" فیلم می‌سازند؟! (1998068) (alef-1)
 
فری
۱۳۹۲-۱۲-۱۰ ۰۹:۲۱:۴۸
مثلا بی بی سی از عمار میترسد !!!؟ خوب منظور جنابعالی چی چی هست ؟!!!
یعنی عمار داره بی بی سی رو نابود میکنه !!!!!!!؟
اولا که شما چطور از نقطه نظرات بی بی سی مطلع هستین ؟!!!
دوما مهم نیست که عمار باشد و بعدش هم جشنواره ابوذر و یاسر و مالک اشتر و .... برگزار بشه و راه اندازی کنند
مهم اینه که این جشنواره ها چه خروجی دارند و در دید مردم چه جایگاهی دارند !؟
مهمتر اینه خروجی بین المللی چیست ؟
مثلا من خودم در میان همسایه ها بهترین دونده باشم و مغرور که دویدن من بهترین است
روزی عاقلی میگوید که شما اگر دونده خوبی هستین بایستی پرچم کشورت را در میان پرچمهای دیگر کشورها بالا ببری آنوقت افتخار به عملت کن . آنوقت مغرور باش که کاری کردی کارستون
اگر این جشنواره ها خروجی بین المللی داشتند و اسم ایران را درخشان کردند موجودیت آنها مهم میشود
وگرنه مثل رتبه دویدن من میان همسایه های خودمون هست !!
درسته ؟ (1999892) (alef-13)
 
ولائی
۱۳۹۲-۱۲-۰۸ ۱۷:۰۵:۲۱
عمار نیامده که با فجر رقابت کنه؛ چون فقط بستری است برای رشد سینمای انقلابی و قرار نیست در خودش متوقف بشه. (1998070) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۱۴:۳۰:۴۱
جشنواره عمار از ابتدا محکوم به شکست بود،زیرا نسل جدید دیگر خسته شده از سینمای تکراری و بی محتوا و شعاری و ...
نسلی که Gravity و The Wolf of Wall street نگاه میکند را با اخراجی ها و معراجی ها و قاپوچی ها و هوچی ها و ... نمیتوان ارضاء کرد!!! (1994577) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۲۰:۴۰:۱۷
می بینی که بیش تربن بیننده رو اخراجی ها و معراجی ها داره. (1995220) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۷ ۰۸:۵۵:۱۶
این هایی که گفتی توی هیچ جای دانیا ارزش سینمایی ندارن. متاسفانه سینماگرهای حرفه ای حرف مردم رو نمی زنن. به همین علت حلبی آقای دهنمکی جای طلا و نقره رو گرفته... (1995819) (alef-15)
 
علی
۱۳۹۲-۱۲-۰۷ ۰۹:۴۳:۱۳
به نظر من اگر شوخی ها و خط قرمزهایی که فقط آقای دهنمکی اجازه استفاده از آن را دارند حذف شود فیلمهای ایشان به سبب محتوا بیننده چندانی ندارد. (1995955) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۸ ۰۰:۱۱:۰۰
به لطف تبلیغات بی کران صدا و سیما و رانت های سینمایی و البته بازیگران طناز انتظار داری فیلم فروش نکنه (1997380) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۰ ۱۷:۵۰:۰۷
این طناز که گفتی یعنی چه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (2000818) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۲-۱۲-۰۸ ۱۲:۴۳:۳۷
می خواستی نداشته باشن اون از هزینه ساختش اون از تلفاتی که گرفت اینم از تبلیقات پرسروصداش...
جدیدا هم که اخبار رو تبدیل کردن به سکوی تبلیقات این فیلم ضعیف (1997733) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۲۲:۴۲:۵۶
اولا اخراجی ها و معراجی ها فجری اند نه عماری
ثانیا اتفاقا این نسل از این فیلم ها بیشترین استقبال رو کرده! (بر خلاف ادعای شما) (1995459) (alef-6)
 
مخلص همه
۱۳۹۲-۱۲-۰۷ ۰۱:۳۸:۴۷
دوست گرامی مشکل ساخته شدن فیلم هایی مثل معراجی ها نیست! مشکل اصلی کیفیت پایین این آثار است. مشکلی که با عث می شود به تدریج سطح سلیقه مخاطب داخلی پایین بیاید و به سینمای آن سوی مرزها چشم بدوزد. (1995652) (alef-6)
 
فرهنگی
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۱۴:۳۴:۲۶
خوب انتظارداریدمردم ازدست کل فیلم سازان وهنرپیشه گان چه عماریون چه فجریون عقل شان راازدست ندهند؟آمدندابرویش رابردارندچشمش راهم کورکردنداین مثال رازدم تاگفته باشم مردم راآنقدرگیج وسر درگم کرده اندکه نهایتی برآن نیست.یک روزیک خانم هنرپیشه ی بازیگرمی شودمقدسات به صرف اینکه چادربرسرگذاشته وبه زیارت حضرت معصومه (ع)رفته است باباوالا اینهابازیگرندمردم نمی خواهندآلت دست بازیگرانی شوندکه صرفن به پول بیشترمی اندیشند.ماراهمان یادشهدابس .من نسل انقلابم وهرروزفیلم جبهه هاچشمانم رابه نمایشی خودخواسته دعوت می کندومن هرروزتماشگرآن فداکاری هاوجوانمردی هاهستم شایددوبارصوری بدمدوخودخواهان صحنه های ثروت ومکنت ازهرقشری گوششان شنواشود.آمین یارب العالمین (1994587) (alef-6)
 
سلمان شکیبا
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۱۴:۴۱:۱۲
این اقایان حساب تصفیه حساب های سیاسی خود را از هنر جدا کنند و پشت ارزش ها برای اهداف جناحی خود مخفی نشوند! جشنوارۀ عماری که پایگاه طیف پایداری باشد معلوم است چقدر دغدغۀ انقلاب دارد!
یک کلام این جشنواره جناحی است نه انقلابی! (1994597) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۷ ۰۰:۱۵:۱۵
نه اینکه فجر جناحی نیست.....شما فقط دارین به پایداری گیر میدین چرا به اونور قضیه نگاه نمیکنین یکار نکنین از اونور بام بیوفتیم...
امسال فجر پر بود ازفیلمهای روسپی گری یعنی اینا خوبه؟؟؟ (1995611) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۱۴:۴۴:۵۹
خودت فهمیدی چی نوشتی؟ (1994605) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۱۴:۵۰:۰۸
یه نقد به نویسنده هست و اونم اینه که خودش رو جزو مردم میدونه و بقیه رو نه
بخاطر همین هم یه جورایی خودش رو پشت مردم مخفی کرده (1994615) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۱۵:۰۸:۱۰
من مرده لفظ مردمی بودن این جشنواره هستم و تاکید روی این مردمی بودن خیلی به چشم میاد. سوال اینجاست که چه نیازی به تاکید کردن روی این مسئله هست. (1994654) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۷ ۰۸:۲۶:۲۴
چون فیلمهاش تو جاهایی غیر از سینما هم پخش شد از روستاها گرفته تا مساجد و .... مردمی که شاید هیچوقت نه دسترسی به سینما دارن و نه برای این فیلم های بیخود سینما میروند. (1995770) (alef-15)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۱۵:۱۰:۲۶
وای خدا از دست شما الفی ها!! همه چی خوبه جز اون چیزی که برچسب حزب اللهی خورده باشه!
اصلا هر کاری حزب اللهی انجام میدن آشغال، شده تا حالا یه نقد به جشنواره فجر وارد کنید، که سرتاپاش ایراده؟
چرا اینقدر تظاهر به منورالفکری می کنید؟ (1994662) (alef-13)
 
سید
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۱۵:۱۶:۱۳
شما ما رو جدا نکنید ببینید چجوری کار میکنیم
تو این دولت که بیسواد و بی دینیم
تو دولت قبل هم هرچی میگفتیم فولانی بره کنار رئیس جمهور نقدمون میکرد
الانم اگه بخوایم با فجری ها بشینیم باید واسه خنده ی مردم شلوارمون رو...
یا فیلمی با50 تحریف درباره ی امام حسین بسازیم
البته نقدم رد نمیکنیم
باید کیفیت فیلم ها از اینم بیشتر شود
اما بازم میگم بیشتر از اینکه ما خودمون بخوایم جدا بشیم شما ما رو جدا میکنید
با نگاهاتون با گفتار و مسخره کردنتون (1994674) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۱۵:۲۹:۲۲
"جشنواره فیلم" به محفلی می گویند که هر کس فیلم ساخته، اثرش را برای دیده شدن و داوری در آن ارایه می کند. برپا کنندگان جشنواره عمار شعارشان کذب یا توهم بیش نیست. قویا می توان مدعی بود که "فیلم خوب" آنقدر قدرت دارد که نتوانند جایزه اش را ندهند!! دست کم و در بدترین شرایط می شود شیار143 که با کوچکترین اعتراض، بدون درگیری و تشنج به بخش مسابقه رفت و اتفاقا جایزه هم گرفت. یک مثال: «آزانس شیشه ای» ضد دولت ترین فیلم تاریخ انقلاب بود و تمامی سیمرغ های جشنواره ای که در سیطره غیر حزب اللهی ها بود را از آن خود کرد.
با عنایت به همین لطیفه؛ می توان گفت عمار هر چه هست، "جشنواره" فیلم نیست. مضافا اینکه هیچ جایزه ای برای هیچ یک از تخصص های سینما ندارد. و بیشتر جوایزی با عنوان آرمانها و از این دست را در خود جای داده.
.
تذکر: «فجر» سوره امام حسین(ع) است و خدا به آن قسم خورده!! آقایان قدری در این مهم تامل کنند. و ترجیحا خجالت بکشند، از این حیث که اثری در خور یک جشنواره تخصصی ندارند. بهتر است به جای برخی رفتارها سعی شود فیلمی بسازند که ارزش فنی داشته باشد.
.
لکن می توان عنوان جشنواره را از آن برداشت و مثلا "دوره آموزشی" یا چیزی شبیه به این را برای علاقه مندان به فیلم سازی -آنهم در این اتمسفر خاص- به آن اطلاق کرد.


امضاء:
مستند ساز انقلاب و دفاع مقدس (1994697) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۱۵:۴۱:۳۴
مشکل این متن وکل جامعه ما اینه که میخوان هنرمند بسازن!!!!
دوست عزیز نویسنده که متن خوبی درباره جشنواره عمار نوشتی ولی به نظر من هنرمند ساختنی نیست چه از نوع متدین چه همونایی که شما خارج شده از انقلاب میگی. بستر مناسب رشد و کار ایجاد کنید همه به خواستشون میرسن (1994718) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۱۵:۵۷:۰۵
حرف دل خیلی های رو زدی. خیلی ها که یا جرات نمیکنن مقابل چنین جریانی حرف بزنند یا کسانی که مثل عمار تریبونهای دولتی و نظامی ندارند و حرفشون به جایی نمیرسه.
سینمایی که نه هنر میفهمه و نه مخاطبی مردمی داره. دلش رو خوش کرده به اکران در روستا و استقبال مردم!! جایی که مخاطبهاش شاید بار اوله پروژکتور میبینن!!!
امیدوارم بفهمن نقد دوستانه رو اما دریغ از تعجب و جهل... (1994756) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۷ ۰۸:۳۰:۴۳
آرره فیلمهای فجر که هیچگاه پولی که بابت ساختشون پرداخت شده رو برنمی گردونه مخاطب دارن.
ما 70 میلیون جمعیت داریم اما در بهترین فیلمها شاید نهایتا 500 هزار نفر یک فیلم رو ببینند.در سینما (1995771) (alef-15)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۱۶:۳۱:۵۶
اگه جواب مستندبدم منتشرمیکنید؟ (1994796) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۲۲:۵۴:۵۲
الف/

بله منتشر میشه (1995487) (alef-5)
 
میر حیدر عاملی نسب
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۱۶:۴۰:۲۷
باور کنید عمایریون قصد دارن سینما را از ریشه بزنند. قسم می خورم آقا در جریان نیستند والا جلوی این بی فکر ها و کج سلیقگی ها را می گرفتند. (1994812) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۱۶:۴۴:۵۵
واقعا راست گفتید این دو قطبی حزب الهی _ غیرحزب الهی برای جامعه خوب نیست ! (1994820) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۱۶:۴۶:۴۵
ایراد این کار چیست؟
مهمترين ايراد كار اين است كه خود را جبهه انقلاب اسلامي ناميده اند .
هم در كار فرهنگي و هم در كار سياسي .
نتيجه فاجعه بار اين رويه را در انتخابات ديديم . يعني تنها فردي كه مدعي بودند نامزد جبهه انقلاب اسلامي است فقط 10 درصد آرا را بدست آورد آنهم در انخاباتي كه 70 درصد شركت كرده بودند (يعني اگر تعداد شركت كنندگان به اندازه سال 88 بود ، از ده درصد هم كمتر مي شد)
همبن افرادي كه همه حواسشان است كه مبادا دشمن شاد شود ، نديدند كه بيگانگان از اينكه نامزد جبهه انقلاب اسلامي يك دهم آرا را بدست آورد جشن پيروزي گرفتند (اشتباه تبديل كردن انتخابات به رفراندم هسته اي هم بماند)

حرف در اينباره بسيار است ، آنها هم از اين اشتباهات خود كوتاه نخواهند آمد ، پس وظيفه مسئولان ارشد نظام است كه آنها را از انحصار نام انقلاب اسلامي باز دارد وگرنه نسل بعد شاهد يك انقلاب اسلامي خواهند بود كه در جمع ملت يك اقليت محض است و نه آن كه 98 درصد به انقلاب راي داد .

پيوست :
ما اصلا" از اينكه با اين جبهه رقابت كنيم ناراحت نيستيم چون هميشه بازنده هستند ما نگران نام مقدس انقلاب اسلامي هستيم كه گروهي به ناحق آن را مصادره كرده اند (1994824) (alef-13)
 
سامان
۱۳۹۲-۱۲-۰۷ ۰۱:۳۹:۵۴
شما نگران خطر جشنواره عمار برای جمهوری اسلامی هستی؟ نگران سینمای غرب زده امروز ما باش که حاضر است شلوارش را ... (1995653) (alef-6)
 
نورالدین
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۱۷:۱۲:۴۳
هرچه حکومتی و در دامن صاحبان قدرت بیفته خودبخود به بیراهه کشیده میشه زیرا دیگه دغدغه مشکلات جامعه را نخواهد داشت بلکه دغدغه صاحبان قدرت را خواهد داشت بهر حال وایستگی هنر به قدرت خود آفتی است که به هنر اسلامی ضربه میزند زیرا خیلی تضمینی وجود ندارد که هنر وابسته ،قدرت به خطا رفته را نقد کرده وآسیب های آن را بیان نماید پس هنر وقتی می تواند بیان دغدغه های دینی را داشته باشد که مستقل ووایسته نباشه (1994858) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۱۷:۱۵:۲۵
به نظر من عمار گونه زیستن به معنای «زیر بلیط و چتر حاکمیت قرار گرفتن» نیست.
نقد «قدرت» و «حاکمیت» نیز می تواند عمارگونه تلقی شود.
برای نمونه در شرایطی که در استان خراسان رضوی، «آستان قدس رضوی» تبدیل به یک «قطب -غول - سیاسی اقتصادی و نقد ناپذیر شده است» جشنواره ی عمار «می تواند و باید» با به تصویر کشیدن پیامدهای منفی این «تمرکز قدرت» نشان دهد که «عمار گونه زیستن» یعنی چه؟
شاید بتوان گفت که : باید «ابوذر وار» نیز به موضوعات و معضلات داخلی نگاه کند... بسیاری از مردم جرات نمی کنند که از برخی «ائمه ی جمعه» و سخنان و عملکرد شان انتقاد کنند... اگر جشنواره ی عمار می خواهد اعتماد مردم را جلب کند باید نشان دهد که در «حق گویی» و «ارزش گرایی» تفکیکی میان «حق الناس و حق الله » قائل نیست...
امام جمعه ای که در دوران «فشار اقتصادی» از تریبون نمازجمعه مردم شهر را توصیه به «خوردن اشکنه» می کند ولی در همان زمان و از برخی رستورانهای سطح شهر اگر خبر از خرید هفتگی غذاهای لذیذ توسط آن نهاد بیاید!... نیز باید در مستندی به نقد کشیده شود.... وگرنه امیدی به اصلاح امور نخواهد بود....
مردم از گیر دادن یک سویه به «بی حجابی و ماهواره و ....» خسته شده اند و از چشم فروبستن بر فسادهای عمیق تر و گسترده تر و مبنایی تر خشمگین اند.... (1994861) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۱۷:۲۸:۰۴
من معتقدم که سینمای فعلی ایران یک سینمای بی هویته و قابل اصلاح نیست از آدمهای که کعبه آمال شون غربه چه انتظاری ميشه داشت؟ آیا انتظاری غیر از پایین کشیدن شلوارهایشان؟ (1994890) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۱۷:۲۹:۱۳
به نظرم جشنواره فیلم عمار در جدا کردن خود از جریان رایج سینمایی کشور کار درستی کرد اما طبعا به دلیل نوپا بودن با اشکالاتی که شما گفتید مواجهه ولی خواهشا از الان انگ رانتی بودن رو شروع نکنید که... این مملکت باید برای کسانی که در عرصه فرهنگ حرف جمهوری اسلامی را میخواهند بزنند و نه حرف هالیوود را خرج کنه (1994896) (alef-13)
 
1982
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۱۷:۳۶:۳۷
اين جشواره با اينكه اقبال مردمي نداره ولي از بام تا شام صدا سيماي ميلي پوشش ميده (1994912) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۲۰:۵۰:۳۷
این جشنواره در تک تک استانها، تو بیشتر مساجد اکران عمومی داشت. هر کسی میتونه فیلم های جشنواره رو بگیره و خودش اکران داشته باشه، این جشنواذه توی خیلی از روستاها اکران داشت،
مردمی بودن این نیست که شلوار بکشی پایین یا بی حیایی و کارهای خاک بر سری رو ترویج بدی. (1995243) (alef-6)
 
محمد از گرگان
۱۳۹۲-۱۲-۰۷ ۰۱:۲۸:۵۲
این جشنواره در بیش از 2000 نقطه در سراسر کشور برگزار شده. در خیلی از روستاها و شهرهای کوچک بنده شاهد بودم تعدادی از جوانها با هزینه شخصی امکانات اولیه برگزاری این جشنواره را فراهم کردند. نقد کردن فی نفسه مشکلی ندارد بلکه می تواند مثبت و کمک به اصلاح باشد، اما من از دوستانی که چشم بسته احتمالا فقط به خاطر عنوان جشنواره آنرا کاملا رد میکنند یک سوال ساده دارم، آیا شما تا کنون حتی یک فیلم از فیلمهای اکران شده در این جشنواره را دیده اید؟ (1995646) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۷ ۰۹:۰۷:۴۳
بله! اکثر سازندگان از ضعیف ترین همکاران ما در حوزه مستند انقلاب و جنگ هستند. متاسفانه با این روَند سلیقه مخاطب عام از این هم پایین تر می آید و رفته رفته آثاری را می پسندد که هیچ غنای فنی و حتی محتوایی ندارند و صرف داشتن برچسب یا شعار ارزشها مورد توجه قرار می گیرد.
2 نکته:
1. کسی اینقدر تنگ نظر و کینه توز نیست که به خاطر اسم عمار سر جنگ داشته باشد. بر عکس تصور شما اغلب افراد به خاطر تضییع تقدس این اسم نگرانند و مخالف ادامه این جشنواره ضعیف و سطح پایین هستند.
2. اقبال شهرستانها و روستاها، اغنای جشنواره عمار را نمی رساند. بیانگر فقر ارایه آثار است که برای این منظور نظام می تواند آثار برگزیده سالیان گذشته را در همه جا به نمایش بگذارد. در طی 35 سال، 100 اثر قابل قبول داریم که بشود قالب و محتوایش را در شأن انقلاب اسلامی دانست و به مردم نشان داد.

امضاء:
مستند ساز (1995854) (alef-15)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۷ ۱۲:۵۷:۱۲
از این 100 تایی که گفتی 40تاش رو نام ببر!!! (1996320) (alef-15)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۷ ۱۵:۵۸:۱۹
شما اصولا تلویزیون ایران رو نگاه میکنی؟ (1996635) (alef-6)
 
سید مرتضی
۱۳۹۲-۱۲-۰۷ ۰۱:۳۵:۳۹
سینمای متعهد ما باید خاکریز های تثبیت شده سینمای غرب را بشکند و راهی تازه باز کند. راه ما از آنجا که غربی ها رفته اند و می روند نمی گذرد و باید متوقع بود که اگر افق هایمان با یکدیگر متفاوت است راه هایمـان نیز متفـاوت باشد، روش هـایمان نـــیـز. (1995650) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۷ ۰۹:۱۱:۲۸
عمو جان! این راه را سید مرتضی آوینی باز کرد، لکن رهرو ندارد!
دوستان، بخصوص عماری ها اصولا بنای این را ندارند مثل سید مرتضی آوینی اول متخصص به معنای تام کلمه باشند، مبانی هنر و سینما را بدانند، و بعد با تعهدشان «برای دفاع از حریم دین» فیلم بسازند. ظاهرا شما کم سن و سال هستی و آثار آوینی را ندیدی و نخواندی. (1995868) (alef-6)
 
مجتبی
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۱۷:۵۹:۲۳
شما از جای دیگه ای ناراحتین!چرا یهویی یاد عمار افتادین؟حرف های دو روز قبل جلیلی مثل اینکه بدجوری حال دار ودسته تون رو گرفته؟مهر والف بصورت خیلی خودجوش یهویی یاد عمار افتادن! (1994959) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۱۸:۵۳:۱۵
چیزی نگفتید؟ اگه جواب به مقاله تان بدهم منتشرمیکنیدیانه؟ (1995036) (alef-13)
 
غضنفر سینما
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۱۸:۵۴:۵۷
چند گرفتی اینو نگاشتی آقای نون به نرخ روز خور حالا یک جریان پاک سینمایی داره اتفاق میافته کاسه داغتر از اش شدی ودلت به سینما میسوزه شما که تا دیرو همه اش به همقطاران به به میکردید مبلغ سینمای انچنانی بودید (1995043) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۷ ۰۹:۱۳:۱۴
خشن نشو. این یک جریان پاکه که دقیقا توی سینما اتفاق نمیفته. سینما اصولی داره که بهتره توی فیلمهای شهید آوینی ببینی. و بیشتر از تعهد و آرمانگراییش، به تخصص و تکنیکش توجه کنی. (1995874) (alef-6)
 
رضايي
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۱۹:۲۳:۴۴
تعبيرحزبالهي.وغيرحزب.الهي.يك.تفكيك.قراني.است2به.قول.يكي.ازبزرگان.ديگرباسينماگران.اتوكشيده.نميشودانقلاب.واسلام.راصادركردبايدعمارگونه.كاركرد.....عمارتنهاجشواره.ايست.كه.مستقيماجلسه.خصوصي.بارهبري.دارندمحض.اطلاع............... (1995091) (alef-13)
 
رضايي
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۱۹:۲۹:۳۳
الاان.حزب.الله.هم.الغالبون......حزب.شيطان.....فعلاتنهااميدهنرمكتبي.به.جشنواره.عماراست.وچندهنرمندمذهبي.اينكه.فيلمي.حتي.درروستا.پخش.بشه.نشانه.ذلت.نيست.بلكه.عزت.است.اين.عمق.نفوذمردمي.جشنواره.عمارراميرساند (1995103) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۷ ۱۵:۵۹:۰۵
آقای رضایی شما از دبیرخانه جشنواره عمار هستین؟؟ (1996638) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۱۹:۳۷:۲۵
بله جشنواره و سینمای عمار همه ی این خطرات و آفات را دارد ولی به همه ی خطرات و آفات هایش می ارزه ! اشکال شما این است که فکر می کنید گروه کوچک جلیلی و رفقا بود که این حرکت را راه انداخت. نه عزیز این ها سوار شدند بر موجی که لاجرم یک روز راه می افتاد. حالا یا به اسم عمار یا به هر اسم دیگری. این نتیجه ی سی و پنج سال بی عدالتی در زمینه رسانه بود و یکی از نتایج فتنه ی 88 که نشون داد چقدر جمهوری اسلامی در زمینه ی کار رسانه ای علی الخصوص در داخل کم کاری کرده است. حالا هم به جای منکوب کردن این حرکت باید مدام مرزهایش را گسترش داد و بر استانداردهای هنری و کیفی آن افزود.

یک پیشنهاد بسیار جدی من به آقای جلیلی که قطعا این نظرات را می خواند این است که از سال آینده این جشنواره را فقط و فقط اختصاص بدهند به فیلم اولی ها تا همچنان به عنوان محرک باقی بماند و به تعبیری فیلم سازی که خواست دومین فیلم خود را بسازد آن را دیگر به عمار ندهد بلکه بدهد به دیگر جشنواره های جمهوری اسلامی از جمله جشنواره ی فجر ، سینما حقیقت و .... در این صورت هم فیلم ساز مجبور می شود در اثر دوم کیفیت های هنری را بیشتر مدنظر قرار دهد و هم این که از جنبه ی منحصر شدن فیلم های انقلابی در این جشنواره جلوگیری می شود و موج هنرمندان حرفه ای و در عین حال متعهد به دیگر جشنواره های جمهوری اسلامی سرازیر می شود. با اجرایی شدن این پیشنهاد تقریبا همه ی آفاتی که نویسنده ی محترم تذکر داده اند خنثی می شود و در عین حال موج هنری سینمای انقلابی به همه فضای هنری کشور گسترده خواهد شد و از انحصار یک مجموعه و یا جشنواره ی خاص در می آید.

امضا ء : مستند ساز (1995121) (alef-6)
 
محمد کاظم امام
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۲۲:۰۶:۱۸
برای اظهار نظر در مورد این جشنواره هنوز زود است.همه ما اگه واقعا درد دین داریم باید یه کاری برای سینمای این مملکت بکنیم.این که در جشنوازه انقلاب یکی بره روی سن و از فردین و وثوقی تجلیل کنه واقعا برای جوونای انقلابی و متدین ننگ نیست؟ دهن کجی به انقلاب و خون شهدا نیست ؟اگه ما تا حالا کوتاهی نکرده بودیم تنیجه این نبود .حالا هم که یک عده جمع شدن و دارند تلاششان را می کنند هنوز کاری نکردند بر ضدشون مقاله نوشتیم!با این وضعی که فیلمهای فجر و حجاب بازیگراشون و افکار کارگردانانشون دارند باز می خواید تقسیم بندی حزب اللهی و غیر حزب اللهی نکنیم و بگوییم همه فرزند انقلابیم!آقای مهدیان جشنواره عمار اصلا بد!شما چه طرح جایگزینی برای اصلاح سینمای کشور دارید؟من نمی گم حرف نویسنده مقاله یا ادعاهایش درست نیست چون این نیاز به تحقیق دارد و من وقتش را ندارم اما این نوشته باعث تضعیف جشنواره عمار میشود پس برای نوشتنش خیلی باید دقت کرد. (1995388) (alef-6)
 
لفافه
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۲۲:۱۳:۳۹
الف جان! اول یه نگاه به مخاطبین اخراجی ها بنداز،بعد اینطور درموردش حرف بزن!
یه تار موی ده نمکی رو به صدتای فرهادی که ذوب در غربه و عاشق بوسیدن زنای خارجی! نمیدم.... (1995397) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۲۲:۴۵:۰۱
آقای مهدیان آسیب شناسی جالبی بود...ولی باید بگم که تفکری که عمار رو ساخته همون تفکریه که این کامنتها رو نوشته... حرف هایشان طلاست...فقط باید زرگری بزنند... این توهم طلا بودن کار دست بسیاری داده... (1995466) (alef-6)
 
سلام
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۲۳:۱۳:۱۲
چند سوال دارم:

مگر جشنواره عمار حساب خودش را از مخاطب عام جدا کرده؟ اگر دسترسی اش به اکران ضعیف است، چه ربطی به جشنواره عمار دارد؟

آیا دولت نباید از سینمای ارزشی حمایت کند؟ به قول حاتمی کیا اگر پول فیلم شهید چمران را دولت ندهد، پس کی بدهد؟ چرا اگر دولت پول دیگر فیلمها را بدهد، اشکالی ندارد اما در اینجا باید بگذاریم هنرمند ارزشی دغدغه مند، به خاطر نداشتن چندغاز از ساختن فیلمش محروم شود؟

آیا عملکرد حوزه هنری از نظر شما خوب بوده؟ این سازمان با این همه بودجه چند هنرمند ارزشی جوان معرفی کرده؟ یا نهایت هنرش این است که بیاید پول فیلمهای مجیدی و میرکریمی را بدهد؟ (1995516) (alef-6)
 
رضا
۱۳۹۲-۱۲-۰۷ ۰۰:۱۹:۵۶
یه جاهایی درست بود و یه جاهایی تو جاده خاکی حرکت میکرد و در نهایت رفت تو دیوار!
فقط یک نکته اینکه من نشنیدم برای یک مستند توی یک دانشگاه بلیط فروشی بشه میراث البرتا2 جالبه که بدونید کارگردان این مستند یکی از کسایی هست که در این جشنواره جایزه گرفته
گرفتی چی میگم؟ (1995615) (alef-6)
 
فاطمه
۱۳۹۲-۱۲-۰۷ ۱۲:۲۲:۲۷
آقایون الفی به نظر شما چرا دست اندرکاران این جشنواره پارسال با آقا دیدار داشتند و اقا کلی تشویقشون کردند؟ (1996252) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۷ ۱۵:۱۳:۴۶
جریان فکری سینمای عمار فقط به دنبال کاسبی کردن هستند. این هم نوعی سوء استفاده از مذهب و دین هست. به جرات می توانم بگویم که اگر حمایت مالی نهادهای پر پول مذهبی از این جریان فکری برداشته شود، در سالهای آینده همین سینمای عمار با چرخش 180 درجه ای، فیلمهای عشقولانه ماهواره ای هم می سازد. (1996565) (alef-6)
 
کیارش افضلی
۱۳۹۲-۱۲-۰۷ ۲۲:۳۷:۱۸
دقیقا کدوم حمایت نهاد های پر پول؟؟؟؟؟؟؟ دوسته عزیز منصف باش. میدونی سالیان پیش جایزه جشنواره عمار چقدر بود . میدونی تو شهرا ما خودمون سالن گرفتیم و اکران کردیم بدون ریالی دریافت کمک..... یکم انصاف یکمم تقوا داشتن زیاد سخت نیست . اگه بتونیم مستند هم حرف بزنیم که دیگه نوره علی نوره. نقد با تخریب و تصویه حساب فرق میکنه .جریان جشنواره عمار تنها روزنه ای بود که اجازه میداد صدای گروهی که همیشه حزب اللهی بودن براشون شده بود مثل حکم تبعید بتونن حرف بزنن و کار بسازن.شما فکر یک شنا گرو که عاشق شناست سالها از آب دور نگه داشتن.خب این طبیعی که اولش یکم طول بکشه تا راه بیفته. پاینده باشید (1997241) (alef-10)
 
عادل
۱۳۹۲-۱۲-۰۷ ۱۵:۴۶:۴۳
به جاي اين همه حرف مفت زدن،يك فيلم مثل محمد رسول الله بسازيد . بعد ادعاي جشنواره راه انداختن داشته باشيد... افتابه لگن هفت دست اون هم از جيب مردم، شام و ناهار هيچي.
اين همه پول به قول خودتون بيت المال را حروم كردين يك فيلم به قول خودتون ارزشي هم نتونستيد بسازيد كه تو تاريخ فيلم سازي جهان اسمي داشته باشه.. (1996621) (alef-6)
 
علی
۱۳۹۲-۱۲-۰۸ ۰۸:۵۶:۱۸
جشنواره عمار بی شک یکی از رویش های انقلابه و با نقد های سازنده عزیزان بهتر هم می شه. (1997534) (alef-10)
 
باغبان
۱۳۹۲-۱۲-۰۸ ۱۳:۴۱:۳۴
نویسنده محترم این یادداشت،
شما عمارو کلا اشتباه فهمیدی.
و به نظرم بهتره برای شناخت عمار، این عینک بدبینی رو از روی چشمانت برداری و صادقانه نگاه کنی.
و بهتر بود حداقل میگفتی اینها برداشت شخصی من هست، و شاید برداشت من اشتباه باشه.
کما اینکه هست. (1997812) (alef-13)
 
بی نام و نشان
۱۳۹۲-۱۲-۰۸ ۱۷:۵۹:۲۲
به نظرم نویسنده مطلبش خام بود و فقط دنبال ژس گیری بود!

به نظرم خیلی هم خوبه که ما یه گروه کوچک و قوی در یک کنار برای خودمون ایجاد کنیم و با رصد طرف مقابل و آسیب شناسی پی در پی طرف خودی یک گروه چیره رو به مصاف هنرپیشه های دیگه روانه کنیم.

و این که نویسنده از دنیا خبر نداره که ژاپن همین کار و انجام داده،دلیل بر علمی نبودن این نظر نمی شه.

حرفای زیادی برای این مطلب نامنظم نویسنده بود اما همین بس که این آقا کلی ادعا کرده بعد آخر کار اخراجی ها رو سکولار می دونه!
آقا ما که این "ایسم" ها رو نمی فهمیم و نمی دونیم سکولار چیه ولی شنیدیم می گن از رهبری جلو نزنید و رهبری خودشون در یکی از خطبه هاشون از این کار به عنوان یک اثر خوب و مطلوب یاد کردن که من هم همین نظر رو دارم! (1998121) (alef-10)
 
Meh
۱۳۹۲-۱۲-۰۹ ۱۰:۰۱:۴۶
سلام
به نظر من جشنواره ای می تواند ادعای مردمی بودن کند که منابع مالی اش از سازمان های مردم نهاد تامین شود
همه جای دنیا هم راسنه ها و کنش های مستقل را اینطور تعریف می کنند
موفق باشید (1998762) (alef-6)
 
kardarblash
۱۳۹۲-۱۲-۱۰ ۰۹:۳۴:۱۷
خداوند آقای محسن مهدیان و دیگر قلم به دست های سایت الف را اگر طالب حقیقت هستند (که بعید می دانم) از خواب غفلت بیدار کند تا به جای هجمه به جشنواره فیلم عمار (که حتی نشست و برخاست مخاطب آن هم سرشار از مضمامین عالی انقلابی و اسلام ناب است)، با تاکید و اذعان به این حقیقت که یک ثانیه جشنواره فیلم عمار برابری می کند با کل بساط «جشنواره فیلم فجر» (که حتی مضامین باکیفیتی نظیر «چ» هم نمی تواند حجابی شود بر شرمساری هایی که دست اندرکاران به اصطلاح «هنرمند و بازیگر» بی هویت سینمای غیر ارزشی ذی ربط جشنواره فیلم فجر ایجاد کرده اند) بیایند از دشمنی با ارزشی ها و فرهنگی های انقلابی نابی چون وحید جلیلی صلی الله علیه دست بردارند
جان و مالم فدای ثانیه ثانیه کارهای فرهنگی اسلامی باارزشی نظیر جشنواره فیلم عمار (1999906) (alef-13)
 
شکری
۱۳۹۲-۱۲-۱۰ ۱۰:۰۶:۲۵
من با به کار بردن واژه ی متدیینین به جای انقلابیون در متن کاملا مخالفم ...
نویسنده یا افرادی که عمار را راه انداخته اند را نمیشناسد یا تعمدا این چنین به کار این واژه را به کار برده... (1999936) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۰ ۱۵:۱۷:۵۱
پاسخ این به اصطلاح نقد را در http://www.teribon.ir/ ببینید . از آن پاسخ متأسفانه هویداست که پشت هرمطلبی باید دید نویسنده به کجا وصل است . با کمال تأسف نوشته ها غالباً به جای اتصال به حق به نقطه وصل(فامیل و قبیله) متصلند (2000557) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۴ ۱۴:۰۷:۴۵
با سلام آقای مهدیان.این یادداشت پر بود از تناقض و ((سر را چون کبک در برف کردن))و اتهام بی سند.عاقل هر کاری می خواهد بکند،اول به عاقبت آن می نگرد.

و من ا...التوفیق

بااحترام. (2007768) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.