نظر منتشر شده
۱۵۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 245671
نگاهی به پیشنهاد مجلس؛
الگوی تلفیقی سربازی حرفه ای و اجباری کوتاه مدت
بخش تعاملی الف - ایلیا سالار، 26 مهر 93
تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۳
در نظام فئودالی قرون وسطی از روستاییان و انسان‌های غیر برده خواسته می‌شد یکی از مردان خانواده را که در سن مناسبی برای خدمت نظامی بود به پادشاه یا فرمانروای محلی معرفی کنند تا در شرایط بحرانی از آن‌ها استفاده شود. در دوران جدیدتر سیستم برده داری نظامی از سده ۹ تا ۱۹ میلادی به طور گسترده ای در خاورمیانه استفاده می شد. در میانه‌های سده ۱۴ میلادی سلطان مراد اول عثمانی برای خود ارتشی متشکل از بردگان به نام کاپیکولو تأسیس کرد.

خدمت وظیفه مدرن که شامل نام‌نویسی یا سربازگیری از شهروندان برای خدمت در ارتش بود در هنگام انقلاب فرانسه تشکیل شد تا جمهوری فرانسه بتواند در برابر یورش‌های سلاطین اروپا دوام بیاورد. در اکثر کشورها خدمت وظیفه اجباری شکل گرفت که با مخالفت های زیاد و به مرور زمان در اکثر کشورهای مدرن، خدمت سربازی به صورت اجباری برچیده شده است. آلبرت اینشتین، زیگموند فروید، اچ جی ولز، برتراند راسل و توماس مان در اعلامیه‌ای که بر علیه خدمت سربازی و آموزش نظامی جوانان در سال ۱۹۳۰ (۱۳۰۸) صادر کردند (ویکیپدیا).

در کشورمان ایران هم خدمت سربازی اجباری در نهم آبان ۱۲۹۴ تصویب و در زمان رضاخان اجرایی شد که امروز لقب مقدس هم گرفته است. البته در اینکه دفاع از وطن و کیان یک کشور در دوران جنگ، امر مقدسی است و بر همه آحاد جامعه واجب، هیچ شکی نیست اما موضوع این نوشته، خدمت سربازی اجباری به مدت دوسال در دوران صلح است.

در دین اسلام هم تا به امروز توجیه و استنادی در اجباری بودن خدمت سربازی بخصوص در دوران صلح مطرح نشده است. کتاب تفسیر موضوعی نهج البلاغه، اثر مصطفی دلشاد تهرانی (صفحات ۸۷ الی ۸۹) به پاسداشت آزادی در حکومت امیر مومنان(ع) اشاره نموده و در قسمتی از آن به نقل از اندیشمند برجسته معاصر، جناب جرج جرداق نوشته است: "برای علی بن ابی طالب در جنگ، یاران و همراهانی لازم و ضروری بود، ولی علی هیچ یک از دوستان و یاران و نزدیکان خود را بر جهاد و پیکار مجبور نساخت، و با اینکه حق ولایت و حکومت داشت، و قدرت و نفوذ هم در دست وی بود، و می توانست در جنگ با قاسطین تبهکار، مردم را در پهلوی خود نگه دارد، ولی او هیچ کس را به این کار وادار نکرد."

توجه کنید که امام حتی در دوران جنگ هم مردم و یارانش را اجبار به خدمت نظامی نمی کرده چه رسد به دوران صلح.

جدا از استدلال شرعی، استدلال عقلی (که مطمئنا شرع از عقل جدا نیست) خدمت سربازی اجباری در دوران صلح هم مورد اشکالات جدی است. با نگاهی به کشورهایی که خدمت اجباری ۱۸ ماه یا بیشتر دارند می توان فهمید که چنین سیاستی در بین چه نوع کشورهایی مرسوم می باشد. بورکینافاسو، ارمنستان، تاجیکستان، ترکمنستان، کره شمالی، کنگو، کوبا، گینه، لیبی، مصر، سودان، سوریه، سومالی و ... خدمت وظیفه ۱۸ ماه یا بیشتر دارند. البته در این کشورها هم حقوق سربازان معادل یک کارمند بوده و به نظر نمی رسد در هیچ کدام جوانان کشورشان را به صورت تقریبا رایگان بکار بگیرند.

مسئله دیگر اینکه به گفته مسئولین نظام وظیفه، تنها ۴۰ درصد مشمولین تهرانی به خدمت نظام وظیفه رفته و با بررسی سربازان مرزی، متوجه می شویم که اکثرا شهرستانی و از اقشار ضعیف می باشند. به عبارت دیگر رویه فعلی کاملا ناعادلانه و با خلاهای قانونی نسبتا بالا عمل می کند.

از طرفی مسئولین نظام وظیفه کشور در توجیه خدمت نظام وظیفه اجباری، استدلال هایی می آورد که منطقی و قابل دفاع می باشند. برای مثال به گفته جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح، سربازی حرفه‌ای نیروهای مسلح را از حالت مردمی خارج و به قشری تبدیل می‌کند که در این صورت نیروهای مسلح از انعطاف‌پذیری خارج می‌شود. ایشان همچنین بر این عقیده است که وسعت یک کشور نیز امری تاثیرگذار در چگونگی سربازگیری است، در برخی از کشورها به دلیل وسعت کوچکی که دارند، به راحتی می‌توان سربازان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن از نقطه‌ای به نقطه‌ دیگری منتقل کرد، در حالی که در کشور ما به دلیل وسعت زیاد چنین امری ممکن نیست. سردار احمدی مقدم به بُعد دیگری اشاره میکند مبنی بر اینکه سربازی گلوگاه و تونل اجباری برای همه مردان کشور است که از آن عبور کنند و به معنای واقعی مرد شوند و به سربازی نباید تنها نگاه نیاز دفاعی داشت چرا که امروز برای استحکام اجتماعی نیز سربازی امری ضروری است. استدلال اساسی دیگر این است که با توجه به تهدیدهای امنیتی، آموزش نظامی آحاد جامعه یک ضرورت است تا در مواقع ضروری از آنها استفاده گردد.

همه استدلال های فوق کاملا منطقی و درست می باشند و از اینرو طرح جایگزین نه جذف کامل خدمت اجباری که خدمت اجباری کوتاه مدت می باشد که به نظر می رسد تمام نکات مورد اشاره فوق را تامین نماید. در چنین حالتی هم آموزشهای نظامی فرا گرفته می شود، هم جوانان از گذرگاه مردانگی عبور میکنند، هم نظم و انضباط را می آموزند، هم در دوران جنگ نیروی آماده به خدمت مردمی در دسترس می باشد و ... و از طرف دیگر، هم جوانان زودتر ازدواج می کنند، هم زودتر به بازار کار می روند و هم از علم روز دنیا که در دانشگاه کسب کرده اند دوسال عقب نمی افتند. تقریبا تمامی نکاتی که مسئولان برای دفاع از خدمت نظام وظیفه اجباری به طول دوسال به آن اشاره می کنند، با پیشنهاد خدمت شش ماهه تامین میگردد. فقط یک محدود عملی وجود داشته و آن تامین نیروی انسانی لازم است که به نظر می رسد کمترین کاری که دولت تدبیر و امید می تواند انجام دهد جذب نیروی پیمانی و آزاد کردن دو سال از بهترین سالهای عمر جوانان این مملکت است.

در پیشنهاد مجلس برای جایگزینی سرباز حرفه ای می خوانیم:
"الگوی مزبور امروزه شایع ترین مدل های خدمت سربازی در جهان است که البته دارای مزایا و همچنین معایبی است. از مهم ترین مزایای این سیستم می توان به: - افزایش کارآمدی نیروهای مسلح به دلیل تخصصی شدن خدمت- انگیزه بالای سربازان به دلیل اختیاری شدن خدمت- استفاده از فناوری های نوین، کاهش ریسک امنیتی، دفاعی- کاهش هزینه های اقتصادی دولت- کاهش تخلفاتی مانند فرار از خدمت و غیبت و ...- افزایش همبستگی سازمانی- کاهش تلفات انسانی اشاره کرد. همچنین بنا بر گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی این توع الگو معایبی دارد که عبارتند از : - محروم ماندن از نیروهای مردمی و داوطلب، ضعف فرهنگ سازی امنیت و دفاع در میان جامع و جوانان - افزایش بودجه نظامی در برخی موارد- ضعف در تربیت جوانان و جامعه پذیری."

همانطور که مشاهده می کنید تمامی معایب مطرح شده می تواند با ترکیب طرح سرباز حرفه ای و سرباز وظیفه اجباری کوتاه مدت جبران شود. موضوع مهم این است که سازمان وظیفه عمومی کشور نبایستی نسبت به گفتگو در خصوص مسئله سربازی موضع گرفته و با استقبال از بوجود آمدن فضای گفتمان منطقی و علمی، زمینه را برای اصلاح مناسب الگوی خدمت سربازی فراهم نماید.

از دولت هم انتظار می رود در کنار توجه به مسائل مهم مملکتی، موضوع خدمت سربازی به شکل فعلی را که هم از نظر شرعی و هم از نظر رعایت عدالت و هم از نظر اجتماعی و اقتصادی و توسعه ای دچار اشکالات جدی است در اولویت توجه قرار دهد.

از طرفی جا دارد اساتید حوزه و دانشگاه هم از ابعاد مختلف دینی، اجتماعی، روانی، اقتصادی و امنیتی به این مسئله به طور تخصصی پرداخته تا ابعاد مختلف آن بدور از قضاوت های غیرتخصصی مشخص گردد و به دولت هم در اصلاح احتمالی رویه فعلی کمک گردد.

پی نوشت: نقش اقتصاددانان در اتمام خدمت وظیفه عمومی نوشته دیوید آر هندرسون (اوت ۲۰۰۵)
لیست کشورهایی که خدمت وظیفه اجباری نداشته با توضیح (اینجا)
 
کلمات کلیدی : ایلیا سالار
 
مهنازنیازی خواه
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۰۸:۵۸:۲۳
بازم انتقاد از دولت!!!!!الف جان یادته که آقای رضایی این بحث را مطرح کرد بعد آقایون اومدن گفتند مگه دست رییس جمهوره مگه دست دولته؟؟؟خب انتظارت چیه خودت هم میدونی کسی نمیتونه تو مسائل مربوط به اینها دخالت کنه بعد اینها میتونند تو همه مسائل ازبهداشتی تا شهرداری ها تا ده یاری ها دخالت کنند (2433232) (alef-10)
 
saeed
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۱:۰۳:۵۱
كدوم استدلال منطقي بوووووووود؟؟!!!!!
خجالت داره به خدا
اولا : كي گفته نيروي مسلح بايد مردمي باشه؟!!
دوما : تو قرن بيست و يكم كه از اروپا به آمريكا با كنكورد سه سوت جا به جايي صورت ميگيره خجالت داره تفكرات اين آقايون
سوما: چرا بچه هاي خودتونو نميفرستين (مرد) شن!!!!؟؟؟؟
در ضمن مني كه دور از خانواده 6 سال تو بهترين دانشگاه هاي اين كشور درس خوندم كدوم يكي از افسراتون ميخواد به من درس زندگي بده ؟!!!! (2433484) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۸:۴۶:۲۳
اقا سعید عزیز سربازی بهترین دوره میباشد حتی برای شما که 6 سال در بهترین دانشگاه کشور درس خوندید

بنده با کاهش مدت خدمت سربازی شدیدا مخالفم (2434839) (alef-10)
 
مرتضی
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۲۲:۰۲:۵۲
واقا چجوری به این نتیجه رسیدی که بهترین دورس؟
جوونه تحصیل کرده دم ازدواج آماده کاره تخصصی تشنه دانشو ببرن رژه و رخت خواب آنکادر کنه کجاش بهترین دوره میشه؟!! (2435219) (alef-13)
 
hamed
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۰۰:۴۸:۰۸
معلومه که شما باید با کاهش خدمت مخالف باشی ! چون یا جزو اقایونی هستید که بچه تون به راحتی و پارتی بازی معافیت میگیره و به دوران مرد شدن نمیرسه یا از اقا زاده ها هستید که پدرتون مثل اب خوردن کارت پایان خدمتتون رو تو سن بلوغ واستون گرفتن تموم شده رفته ! (2435456) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۰۲:۲۰:۲۴
شمایی که با کاهش مدت سربازی مخالفی یاسربازی نرفتی یا اگه رفتی جات خیلی خوب بود پارتی داشتی یااصلا مرد نیستی که سربازی بری شما چی خبر داری از سربازای بیچاره ای که دوسال از بهترین سالهای عمرشون رو باید به زور برن جایی که اسمش رو گذاشتن خدمت مقدس سربازی !!!!من یک لحظه هم نمیگذرم از کسایی که باعث شدن عمرم رو تو سربازی تلف کنم به اسم مرد شدن!آدمهایی رو میشناسم که بعد از سربازی نه تنها مرد نشدن بلکه از راه درست بدر شدن !حالم به هم میخوره از آدمهایی مثل شما که همچین نظری در مورد سربازی دارین!!!امیدوارم یک فکری بشه!!!!!!!!!!!!!!!!!! (2435529) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۰۸:۴۳:۰۷
شما خودت رفتي؟
با چه مدركي و در چه سني؟ (2435672) (alef-3)
 
آزاده
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۱۳:۳۶:۲۳
خوب هر کس دوس داشته باشه میتونه داوطلب شه!! دلیلی نداره معتقد باشه همه باید دوس داشته باشن این دوره رو!! (2436471) (alef-10)
 
نوید
۱۳۹۳-۰۷-۲۸ ۱۵:۰۵:۳۰
کاش شما را هم میبردن سربازی تا ببینم دوست داشتید یا نه!!! (2439295) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۸ ۱۵:۰۴:۱۰
»یشه توضیح بدی چرا بهترین دوره است>من هر چی فکر میکنم دو سال دور از تخصص بودن،دور از بهداشت بودن،عدم امکان کار و ایجاد درآمد و ... هیچ کدومش تصوری از بهترین سالهای زندگی نمیده!!! (2439293) (alef-10)
 
علیرضا
۱۳۹۳-۱۱-۲۱ ۰۷:۵۷:۵۹
نمی‌دونم این حرف رو روی چه حسابی می‌زنید.
ولی با ادامه وضع موجود در آینده نه چندان دور و کاهش جمعیتی که مهم‌ترین دلیلش همین سربازی اجباریه فرزند ذکوری نخواهد بود که سربازی بره. (2673704) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۲۲:۰۲:۱۵
دوست من
تو زمانه ای که جنگها داره به جنگ شهری کشیده میشه و مردم عادی هم جزیی از لایه های دفاعی محسوب میشن اگه شما آموزش مقدماتی نظامی نداشته باشی که بتونی حداقل دفاع رو از خودت انجام بدی که خیلی ناجوره
دوما کدوم دانشگاه هست که درس زندگی میده تا ما هم در جریان باشیم؟ (2435217) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۱۸:۰۳:۲۳
کدوم پادگان هست که درس زندگی میده بگو ما هم در جریان باشیم ؟؟؟ (2437227) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۰۷:۱۵:۴۱
وظیفه ی جوانان است که از کشور دفاع کنند و برای یکبار هم که شده صدای در رفتن یک گلوله را تجربه کنند خدا داند که چه اتفاقی ممکن است در آینده بیفتد زندگی تنها وایبر و ماهواره و اینترنت و درس و مشق مانند اینها نیست و انتظار نداشته باشید دیگران فقط از شما و خانواده شما و میهنمان در مقابل اجانب دفاع کنند آسیاب به نوبت ما در خاورمیانه زندگی می کنیم جایی که آبستن هر اتفاقی است ضمنا خودتان را با اروپا و امریکا مقایسه نکنید (2435581) (alef-13)
 
وحید
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۲:۳۸:۲۴
حداقل دولت میتونه حقوق سربازها را واقعی کنه تا یک سرباز هم پس اندازی برای ازدواج داشته باشه و هم با جون و دل کار کنه. (2433668) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۳:۲۷:۴۴
اصولگرایان عاشق یک بام و دو هوا هستند. اگر رییس جمهور وارد مسئله سربازی شود، می گویند ربطی به او ندارد و قضیه مربوط به فرماندهی کل قوا می شود. اگر رییس جمهور کاری نداشته باشد، حمله می کنند که چرا ساکت نشسته است! ای خدا، سرمان را به کدام سنگ محکم بکوبیم از دست اصولگرایان؟! (2433792) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۳:۳۰:۲۹
سربازی و مدت آن جزو اختیار دولت و رییس جمهور نیست. به نظرم چون نمی توانید کسی دیگر را مخاطب قرار دهید، دیواری کوتاه تر از رییس جمهور پیدا نکرده اید. (2433808) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۵:۱۶:۰۶
رئیس جمهور رئیس شورای عالی امنیت ملی است می تواند با یک مصوبه سربازی را دوباره بفروشد و یا تغییرات اساسی دهد (2434267) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۲۰:۱۹:۲۲
آفرین بر این اظهار نظر واقع گرا (2435035) (alef-10)
 
دوست
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۲۰:۳۵:۴۷
مطلب خیلی خوبی بود بنده خودم تو خانواده مذهبی بزرگ شدم و تصمیم گرفتم به این به اصطلاح خدمت مقدس نرم.البته من قبل از اینکه این مطلب رو بزارید تصمیم گرفته بودم.تنها راهی هم که میتونم متصور بشم که تاثیر داشته باشه اینه که به خدمت نرویم.این خدمت همونجور که گفتید خلاف عقل،شرع،قانون و اخلاقه و با چشم خودم دیدم زندگی چه افرادی رو نابود کرده،این همت رو هم تو مسئولین نمی بینم،نمونه اش حوادث اخیر و کشته شدن خیلی از سربازان بی گناه که فقط اومده بودن یک کارت رو بگیرن و برگردند،تنها راه همان نرفتن به اجباری است که مسئولین با نهایت وقاحت ما رو به اون فرامیخوانند.متشکر (2435066) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۰۹:۰۳:۰۵
من یک سربازم. تحصیل کرده از بهترین دانشگاه های کشور.
میدانم که اگر کمی از شرایط به اصطلاح خدمتم بگم هیچ جا منتشر نخواهد شد.
فقط این را بگم که ما در پادگان مطلقا هیچ کاری نداریم! صبح افسر و سرباز صفر همه با هم میریم سر کلاس وسط بیابون، که برای "بار هزارم" جزوه ی سی صفحه ای درس رزم انفرادی یاد بدن. اما همونم درس نمیدن! سه ساعت علاف میشینیم اونجا و بعد برمی گردیم. عصرم همینطور. تمام کار ما همینه. علافی مطلق! ما به معنای واقعی کلمه "هیچ" کاری نمی کنیم. فقط مثل مهمات و سیب زمینی در پادگان نگه داشته شدیم برای روز مبادا تا پادگان خالی نباشه. اونوقت با این وضع سربازی را کردن 24 ماه. چرا؟ الله اعلم. (2433246) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۰:۳۱:۵۴
کاری به بقیه ندارم. اما تاثیری که سربازی در بدبین شدن من داشت از صد تا ماهواره و تهاجم فرهنگی بیشتر بود. (2433433) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۳:۴۵:۱۳
بيابون،كلاس،جزوه رزم انفرادي،بار هزارم،علافي كلمه هاي آشناي همه در دوران سربازي (2433864) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۲۱:۱۳:۵۶
بی خود به این حرف ها دل خوش نکنید . سربازی هیچ وقت برچیده نمیشه چون ایران در منطقه پرخطر و بحران زا قرار داره .برید خدمت سربازی و خودتون را بلاتکلیف نگزارید . (2435132) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۰۱:۲۹:۴۴
جناب عالی چی کاره اید؟؟ (2435501) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۰۷:۱۷:۱۸
یعنی می فرمایید باید حتما جنگی اتفاق بیفتد و از شما استفاده شود ؟ (2435582) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۰۹:۰۴:۳۵
با توجه به منطقه ای که کشور ما هست , به نظر من سربازی مفیده اما نه 2 سال . نظر من اینه که 3 ماه به جوانان هم دختر و هم پسر کار با سلاح و دستورات نظامی آموزش داده بشه اونم در تور های یک ماهه که هم بشه 3 ماه رو یک سره رفت و هم بشه تقسیم بندی کرد (اونم توی فصل های بیکاری مثل تابستان)

اما از اونجایی که کشور واقعا نیاز به سرباز داره , بیایم سرباز داوطلب بگیریم , اما شرط بذاریم که برای سرباز حرفه ای باید دوره ی 3 ماهه رو هم سرباز گذرانده باشه

حالا از دوطلبین تست بگیریم و اگر از نظر جسمی و روحی شرایط خوبی داشتند بیایم این هارو به سرباز حرفه ای تبدیل کنیم , بهشون حقوق خوب+بیمه و مزایا بدیم

اینطوری جلوی پیشرفت و وقت جوانانی که نمیخوان بیاین سربازی گرفته نمیشه
و هم اشتغال زایی کردیم و هم اینکه از مناطق عملیاتی و حساس کشورمون سربازان حرفه ای دفاع میکنند که به راحتی میتوانند با اشرار مبارزه کنند

البته بنده خودم الان سرباز هستم و امیداورم سربازی برای جوانان بعد از ما چهره ی خوشایندی داشته باشد (2433248) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۰۸:۴۵:۲۲
بهترين راه حل براي مشكل دفاع از مملكت. اما چون بايد هزينه كنند و كارگر مفت و ارزان را از دست مي دهند (حتي اگر اين كارگر كار هم نداشته باشد) با آن مخالفت مي شود. (2435673) (alef-3)
 
۱۳۹۶-۰۶-۱۴ ۱۰:۰۱:۲۶
کو گوش شنوا؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (4546678) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۰۹:۱۲:۱۲
من میخواهم در مقطع ارشد انصارف دهم و جای دیگر ثبت نام کنم. میگن یکبار انصارف دادی دیگر نمیشه.(میگن قانون نظام وظیفه این هست) (2433265) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۲۱:۲۵:۴۳
بجای علافی پای اینترنت و فیس بوک بازی و کامنت صدمن یه غاز گذاشتن برید خدمت و مرد بشین . (2435167) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۰۹:۱۴:۴۹
چه عجب بدون واهمه یک نفر پیدا شد حرف دل جوونا رو زد (2433268) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۰۹:۱۶:۴۰
سربازی مربوط به قرون وسطی است و باید بر چیده شود. (2433274) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۰۹:۲۲:۱۲
امیدوارم انهایی که به صدای مردم گوش نمیکنند و با وجود فشارهای متعددی که بر جوانان هست ( مشکلات مسکن، بیکاری،ازدواج و... ) فشارهای بی جایی رو برمردم تحمیل میکنند انجایی که باید خداوند صدایشان را بشنود، از ایشان روی برگرداند. (2433284) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۵:۱۶:۴۶
حتما همين طوره دير و زود داره اما سوخت و سوز نداره (2434268) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۰۹:۲۲:۳۵
عالی. واقعا استفاده کردم.
متاسفانه نیروهای نظامی که کمتر مورد نقد رسانه ها واقع بوده اند بیشترین ناکارایی را دارند. مصداق بارز آن سربازی است.
برادر من مذهبی است اما از موقعیکه سربازی رفته از دین زده شده
نماز اجباری - دعای عهد اجباری - سلام به ائمه اجباری - جشن میلاد ائمه اجباری
مغز این نظامیها مسئله ای غیر از زور را نمیفهمد و بعید میدانم که به این زودیها اصلاح شوند. بالاخره دو سال بر همه نخبگان و جوانان کشور حکومت میکنند. نیروی مفتی و تکبر فرماندهی لذتی داره! (2433286) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۰۹:۲۳:۱۶
مدتها بود میخواستم چنین مطلبی بنویسم. آفرین به الف (2433287) (alef-10)
 
امیر
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۰۹:۲۵:۵۲
مطمئن باشید در دفاع از وطن اینقدر مرد هستیم که هیچ دشمنی جرات دراز دستی نداشته باشه.اینو مردای بی ادعای سربازی نرفته ثابت کردن. (2433295) (alef-10)
 
مقداد
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۳:۱۴:۵۴
بحث این نیست که چقد ادعا داریم یا سربازی رفتیم یا نه.
درسته، پای کشور و خاکو وطن در میون باشه همه از جونشون میگذرن.
ولی قرار هم نیست که بیخود خودمون رو به کشتن بدیم.
وقتی میشه ارتش حرفه ای داشت. کسی که اگه قرار هم هست در راه دفاع بمیره، اونقد خوب بوده بوده باشه که 50 نفر ازون ور رو کشته باشه یا با خونش جلوی یه فاجعه بزرگ رو بگیره.
سربازی که الان هست به درد هیچی نمیخوره. کسی که چیزی یاد نمیگیره.
این اواخر هم که همینجور داریم سربازای بیگناه رو میکشیم تو مرزای کشور. بی هیچ سودی. آخرش هم اسم شهید میزاریم روشون!!! (2433746) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۰۷:۲۰:۴۳
همین شما که ادعا دارید باید ارتش حرفه ای باشد اگر خدای نکرده جنگی اتفاق بیفتد خیلی ساده خواهید گفت : مملکت ارتش حرفه ای دارد برود و جنگ کند و خیلی ساده از خودتان رفع تکلیف خواهید کرد همانگونه که در دوره ی صلح می خواهید از زیر تکلیف شانه خالی کنید (2435585) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۰۹:۲۹:۱۶
خدا پدرتون رو بيامرزه
واقعا 2 سال از بهترين زمان عمر آدم خرج چي ميشه
ما كه خدمت كرديم واقعا نفهميديم كه توي اين مدت نقش ما چي بود
كلاً وقت گذروني بود كارهاي الكي و بيهوده
مثلاً جاهاي مهم و تاثيرگذار كه سرباز بدبخت رو به عنوان نگهبان استفاده ميكنن هم ميشه داستان مرزهاي شرقي و ....
بر اساس سيره عملي ائمه كه در متن مقاله هم به اون اشاره شده بود ، اين موضوع ظلم واقعي و آشكار به ملت محسوب ميشه و كساني كه اصرار بر اين موضوع دارن به فكر پاسخگويي در محضر خداوند هم باشند. (2433304) (alef-10)
 
قرتاسي
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۰۹:۳۲:۴۹
عزيزان سالها قبل تمام دنيا به تشكيل ارتش حرفه اي روي آوردن. حالا يادتون افتاده (2433313) (alef-10)
 
امیر
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۰:۱۴:۴۷
دوست عزیز این چه حرفی است! تازه اگر یادمون هم افتاده باشه (که از وجنات مسئولان نظام وظیفه این طور برنمیاد) هنوز هیچ کاری در این زمینه صورت نگرفته ... (2433403) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۵:۲۰:۰۸
اينا هنوز هم يادشون نيفتاده.... (2434282) (alef-10)
 
احسان توکل
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۰۹:۳۴:۴۲
خدا خیرتان بدهد بنده هم مثل خیلی از جوانان دیگر به خدمت سربازی رفته ام آن هم با زن و بچه و خوب می دانم که چقدر این به اصطلاح خدمت با حقوق ماهانه 40 هزار تومان خانمان بر انداز است
ترا خدا تا به نتیجه رسیدن پیگیری کنید. (2433317) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۰۹:۳۷:۱۹
سرباز رو با دوماه اموزش می برند .... لب مرز و منطقه عملیاتی....با کمترین اموزش در مورد رزم شبانه....اختفا و استتار...کمترین امکانات حفاضتی از جان ...بدون جلیقه ضد گلوله...با کمترین امکانات....با یه دوربین که مخصوص روز هست با همون تو شب هم قرار کار کنند (2433326) (alef-10)
 
وحید
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۲:۴۱:۵۶
دمت گرم حرف دلم را زدی. (2433678) (alef-10)
 
مجیدی
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۰۹:۳۷:۲۸
شما را بخدا یک کاریش کنید منکه خودم کارت پایان خدمت دارم و میتوانم با قوانین جاری تا 4 پسرم را هم معاف کنم ( البته پسر بزرگ الان 5 سالش هست) اما وقتی این وضعیت را برای مملکت و جوانان میبینم تاسف میخورم (2433327) (alef-10)
 
محمد حسین
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۰۹:۴۰:۳۲
بهترین روش این است که سربازی بشود دو دوره اجباری و قابل خرید. دوره ی اجباری شش ماه باشد و همه بدون استثناء بروند و دوره ی قابل خرید 18 ماه باشد و با درآمد آن اولا حقوق کسانی که نمی توانند بخرند زیادتر کنند و با مابقی درآمد آن سرباز حرفه ای استخدام کنند تا کمبود نیرو جبران شود. (2433335) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۱:۵۳:۲۳
از کسیه خلیفه می بخشی چرا بخرند مگر کشور ما فقیر و بدبخت است.شش ماه آموزش پیشنهاد تقریبا قابل قبولیه .اینقدر پول بیت المال به کشور های مختلف داده میشه چرا خرج آموزش بچه های خودمون نشه عزیز. (2433578) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۴:۲۳:۵۴
خیلی پیشنهاد خوب وبه جائی است شش ماه اجباری برای خدمت و آموزش همه بقیه هم هرکس خواست بمونه هرکس خواست نمونه مخصوصا" راجع به تحصیلکرده ها که هدر رفت عمر و کار است و بهترین دوره جوانی برا خلاقیت و ابتکار نشان دادن که متاسفانه هرز میرود و دو سال باید از همه چی که مربوط به حرفه و تخصصت است را باید ازیاد ببری و بعد ازبرگشت باید بدویی که از همه چی که تغییرات جدید تو اون تخصص بوده را وتو تو این دو سال بیخودی از دست دادی را یاد بگیری
امیدوارم مسئولین محترم توجه ویژه ای فرمایند و به این جونها رحم کنند که دوسال عمرشون هدر نرود و مثمر ثمر باشیم (2434042) (alef-10)
 
علی 12
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۰۹:۴۳:۲۰
دو سال از بهترین سالهای عمر آدم با ماهی 70هزار تومن که ازش مالیات هم کم میشه!!!!

جالب بود که سال 90 فرمانده میگفت اون سبد کالا که به شما متاهلا دادن رو بیارید یگان چون خرج و دخلمون با هم نمیخونه!!!!!!!
هر چی میگفتیم بابا سبد کالایی در کار نیست، به خرجش نمیرفت، میگفت تو اخبار اعلام کردن. آخرش هممون 3 روز بازداشت شدیم.
(این مطلب کاملا واقعی بود).

شما پول بدین، ملت 10 سال میان سربازی. ولی با این شرایط فقط برده داری میکنن.
تورو خدا منتشر کنین. (2433338) (alef-10)
 
saeed
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۰۹:۴۵:۰۹
با سلام

خدا خیرتون بده که به یاد ما جوانان پسر هستید، اما اگر بشود این پیام ها را به گوش مسولین برسانید تا ان شا الله تغییری در رویه صورت بگیرد.

البته واقعیت در کشور عزیز ما صرف صحبت کردن و خواستن نیست. تا اعتراض، تجمع و حرکت اجتماعی مسالمت آمیز و فشار مردمی نباشد مسولین مربوطه قصد انجام کاری را به هیچ وجه نخواهند گرفت و شرایط سربازی همین هست که هست.

با تشکر (2433345) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۰۹:۵۰:۵۲
متاسفانه وقتی بحث تبلیغ عدالت و انسانیت مطرح است نهج البلاغه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد اما وقتی صحبت از عمل به میان می آید ملاک و معیار منافع عده ای راحت طلب و تن آسا در الویت است. (2433358) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۰۹:۵۲:۲۱
تنها دلیل سربازی عقده گشایی و بیکار نبودن فرماندهان است.اگر ما نباشیم به چه کسی دستور دهند؟به چه کسی زور بگویند و توهین کنند؟چگونه شهوت قدرتشان ارضا شود؟
اصولا تا سرباز نباشد ، سرهنگ معنی پیدا نمی کند و چون در سال های جنگ سرهنگ و سردار فراوان تولید شد، امروز نیاز به سرباز بیشتر است. درست مانند اینکه امروز فارغ التحصیلان فراوان دکتری داریم که کاری جز تدریس(یعنی از روی جزوه های زمان دانشجویی خودشان دیکته گفتن به دانشجویان مقطع پایین تر) نمی توانند انجام دهند.پس لازم است دانشگاههایی تاسیس شود و پردیس ها یکی پس از دیگری افتتاح شوند.
وگرنه من شخصا با خدمت مفت و مجانی به کشورم یا شهرم مشکلی ندارم فقط می خواهم در شهر خودم باشم و در حد تخصص و توانایی ام حق انتخاب داشته باشم. نه اینکه تنها آقازاده های حضرات آن هم در صورت رفتن به سربازی از این حقوق بهره مند باشند. در هر صورت کشور از لجبازی با مردمش به خصوص قشر همیشه مورد ظلم واقع شده دهه 60 لطمه خواهد دید. (2433360) (alef-10)
 
امیر
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۰۹:۵۴:۳۲
مطلب جالب و مهمی نوشتید اما استدلال های مسئولین نظام وظیفه را کاملا درست و منطقی خوانده اید. با این نتیجه گیری مخالفم.

مثلا لزوم جابجایی سریع نیرو در زمانه فعلی، مشکل مهمی محسوب نمی شود.

این که نیروهای مسلح به حالت قشری تبدیل می شوند، نیز به نظرم نادرست است چون با ایجاد زمینه سربازی حرفه ای، شان شغل نظامی می تواند افزایش یابد و در این صورت شاهد توجه اقشار مختلف جامعه به این شغل هستیم ضمن آن که می توان با بهبود وضعیت درآمدی نظامیان هم زمانم با اجرای طرح سربازی حرفه ای، تمایل به شغل نظامی را بالا برد ...

«موضوع مهم این است که سازمان وظیفه عمومی کشور نبایستی نسبت به گفتگو در خصوص مسئله سربازی موضع گرفته و با استقبال از بوجود آمدن فضای گفتمان منطقی و علمی، زمینه را برای اصلاح مناسب الگوی خدمت سربازی فراهم نماید.» ... به نظرم این زیباترین و مهمترین بخش مطلب تان بود ... (2433363) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۰۹:۵۵:۴۷
برادران عزیز خدمت سربازی اجباری دقیقا همان برده داری مدرن است استدلال های مسئولین محترم نیز هیچ کدام منطقی نیست . یعنی کسی که معاف شده مرد نشده؟ یا مگر جند بار سربازها توانستند امنیت جایی را تامین کنند؟
من یک سرباز غایب 38 ساله هستم با 20 کارمند وقتی کارمندی جتی از یک مورد در محیط کارش ناراضی باشد جز کارشکنی و دردسر حاصلی ندارد حال چطور میشود کسی را به زور به کار اجباری آن هم بدون حقوق واداشت و از آن فرد انتظار بهره وری داشت؟ (2433367) (alef-10)
 
شهروند ايراني
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۰۹:۵۶:۵۳
عاليه،خدا خيرتان دهد (2433369) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۰۹:۵۷:۵۷
من نمی دانم چه اصراری دارند که این وضع را ادامه دهند. حفظ قدرت دفاعی کشور اولویت اول و مقدم بر هر تصمیم گیری است. اما اینکه دو سال عمر یک جوان را در این پادگانها تلف کنند. تشکیل ارتش حرفه ای بهترین شیوه برای این مسئله است.
این روش سرباز گیری مربوط به جنگ جهانی اول است که در آن زمان بدلیل نبود فناوریهای امروزین ؛ نیروی انسانی انبوه حرف اول را می زد.
متاسفانه علیرغم اینکه همه معایب اینکار را می بینند هنوز بعضی مسولان ما همان حرفهای رضا خان را می زنند که بچه ها در این دوره مرد می شوند.
این جوانان اگر امید به تحصیل داشته باشند و یا این دو سال را بشکل های دیگری در شهرهای خود بکار گرفته شوند مثلا درجهاد کشاورزی یا آموزش و پرورش یا بیمارستانها و .... قطعا بازدهی آنها بیشتر بوده و حرفه ای هم می آموزند. (2433372) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۰:۰۰:۵۳
شما و همه کارشناسان اگر هزارو یک دلیل درست و موجه هم بیاورید بازهم کسانی هستند که کار و حرف خودشان را بزنند و عمل کنند مثل قانون حق وتوو (2433378) (alef-10)
 
محمد رضا
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۰:۰۱:۰۲
وضعیت فعلی قانون سربازی با توجه به این مسئله که بیشتر جوانان تحصیلات عالیه دارند و تازه از سن 26 الی 28 سالگی درس را تموم می کنند و باید بدنبال شغل مناسب بگردند نمیخورد.
قانون فعلی در شرایطی وضع شده بود که جوانان 18 سال که نه نیازی به شغل داشتند و نه ازدواج وضع شده بود ولی الان با توجه به اینکه یک فرد بعد از گذراندن دوره تحصیل سنی حدود 30سال خواهد داست بخواهد رایگان خدمت کند این ظلم بزرگی به این جونان است.
دولت باید یک لایحه اصلاح سربازی اجباری را در دستور کار خود قرار دهد (2433379) (alef-10)
 
متولد 1360
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۰:۱۵:۳۴
الف زدی توی خال
آقای دکتر توکلی تو را به جان امام زمان عج این موضوع را پیگیری کنید. جای دیگری نمیشود از این مسائل انتقاد کرد. واقعا اسرافه عمره. چطور دنبال هدفمند کردن یارانه ها هستند اما نگران دو سال از گل عمر جوانان کشور نیستند. خیلی از رفقا را میشناسم که بخاطر سربازی از ادامه تحصیل و فرصتهای شغلی بازموندند. بعد دو سال فریزر، کسی دیگه نه دانش یادشه نه کار!
من با درجه کارشناسی ارشد در دوره سربازی از دستشویی در یک پادگان تهران پاس میدادم! خداییش مسئولین چون سنشون گذشته دیگه حال ما دهه شصتیها را نمیفهند. فقط کافیه یک روز با سربازا باشید تا اوج ناکارآمدی در این نیروهای نظامی را درک کنید. (2433405) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۰:۲۸:۱۸
فعلا كه نظام وظيفه با ان هيبت ديكتاتور معابانه و اعلم افزاىش سربازى همه را به شوك برد و گفت كه اىن حرفها بيهوده است ما كار خودمان را مى كنيم كارى كه عقلايي براى عصر امروز نيت (2433419) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۰:۳۰:۴۲
سربازي را براي جوان بالاي سي سال متاهل برداريد
اخه حواستون به زندگي شون باشد وانقدر خشك رفتار نكنيد
مقاله خوبيه وممنون ازتون (2433427) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۵:۳۶:۴۲
برای همه بالای سی ساله ها. آدمی که از سی سال سنش گذشته اگر بخواد بره سربازی دیگه نمیتونه ازدواج کنه. (2434332) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۰:۳۰:۵۱
اینقدر ادعا میکنند که رضا خان فلان طور بوده اما از الگوهای ابدایی او برای نابودی ضروری ترین سالهای زندگی جوان برای رسیدن به اینده به شکل بدویتر از ان دوران استفاده میکنند. (2433429) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۰:۳۱:۲۲
سربازى بايد بصورت حرفه اى باشد و مردان و حتى زنان كشور از سن ١٨ تا ٤٥ سالگى هر ١٠ سال ده روز دوره اموزش استفاده از سلاح و نظامى اموزش ببينند براى دفاع از كشور (2433432) (alef-10)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۰:۳۳:۵۶
جالبه این همه بد و بیراه به رضا شاه میگن که طرح های غربی را آورد و چه و چه ولی در عمل همه ی سیاست هایی که رضا شاه در دوران سلطنتش اجرایی کرد را دارن ادامه میدن به غیر از کشف حجاب
طوری با این کارت خدمت اجباری بازی مکنن برای فشار بر مردم. یه روز کمش میکنن یه روز دیگه بیشترش میکنن. واقعا چی بگم... (2433437) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۰:۴۰:۰۹
" سردار احمدی مقدم به بُعد دیگری اشاره میکند مبنی بر اینکه سربازی گلوگاه و تونل اجباری برای همه مردان کشور است که از آن عبور کنند و به معنای واقعی مرد شوند"

معلوم نیست سردار کجاها سیر میکنند!؟!
سوال
1- یعنی هر مردی تو دنیا سربازی نره به معنای واقعی مرد نمیشه؟
2- از نظر شما اساسا مرد شدن صرفا از طریق علافی در پادگان میسر می شود؟
3- تکلیف خانم هایی که در جاهای مختلف دنیا سربازی میرن چیه؟اونا مرد میشن یا زن؟!!

اینجور اظهارات رو که متاسفانه از زبان رئیس جمهور هم شنیدیم بنده توهین به خودم تلقی می کنم و توصیه می کنم دوستان مسئولی که بالای گود نشستن شان خودشان را لااقل حفظ کنند. (2433446) (alef-10)
 
منصور
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۰۸:۰۷:۲۶
اینگونه حرفها برای عوام فریبی است. چون مردم بیشتر این حرف را می زنند سعی می کنند بگونه ای حرف بزنند که مردم با آنها همراهی کنند وگرنه در سربازی انسان هیچ چیز مفیدی یاد نمی گیرد که بعد از خدمت بدردش بخورد یا با آن تخصص پیدا کند و کار کند و درآمد کسب کند.
الآن کشورهایی که سربازی ندارند، پسرهایشان مرد نمی شوند؟ آنها که در خیلی از عرصه ها از ما جلوتر هستند: در علم، در کار، در پیشرفت، در فرهنگ و ...
در ثانی جامعه چرا فقط باید زور جنگ را بر دوش پسرها بگذارد و امتیازهای اشتغال و قبولی در دانشگاه و ... را برای زنان در نظر بگیرد؟ پسرها چه امتیازی نسبت به دخترها در جامعه امروز دارند؟ چرا دخترها به سربازی نمی فرستند؟ (2435637) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۰:۵۰:۱۲
من حدود یک ماه هست که سربازیم تموم شده،تو مدت سربازی به غیر از هزینه کردن از پول خودم و بلا تکلیفی هیچ چیز دیگه ندیدم،حالا خانواده ی من متوسط هستن و تا حدودی می تونستن به من کمک مالی بدن من دوستانی داشتم از غشر ضعیف جامعه که واقعاً براشون سخت بود هزینه کردن این پول،حقوق سرباز هم که به شوخی بیشتر نزدیکه تا یه حقوق واقعی،سرباز تبدیل شده به یه نیروی کار ارزون که به خاطر شرایطش هر کاری رو هم باید انجام بده و وظیفه ی تعریف شده بر اساس قانون نداره،دوستان من هم پست با اسلحه می دادن،هم نظافت می کردن و هم موقع حمل بار مجبور بودن وسایل سنگین رو جا به جا کنن،به نظر من این کار هم غیر شرعی و هم غیر خلاقی و هم غیر انسانی است.موقع تصفیه هم حدود صد و خورده ای هزار تومن هم به عناوین مختلف از من گرفتن،نه دوستان این خدمت مقدس نیست،همون اجباری هست (2433460) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۰:۵۴:۲۰
چرا فردی که می تونه این مشکل رو حل کنه ، در برابر این همه اعتراض و نا امیدی سکوت می کنه؟ (2433465) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۵:۳۹:۰۱
دقیقا. از نظر من فقط یک نفر مسئول این موضوع هست. (2434341) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۰:۵۶:۳۰
من به روحانی رأی نداده ام، اما با خواندن این خبر سرم سوت کشید. مدتی هم متوجه شده ام مجلس خیلی راحت هر چیزی را علیه روحانی بهانه می کند.
35 سال از انقلاب می گذرد و چندین دولت عوض شده، اما در دولت روحانی متوجه شده اند که سربازی به شکل کنونی «از نظر شرعی، اجتماعی، اقتصادی، توسعه ای و همچنین رعایت عدالت دچار اشکالات جدی است...» بیچاره روحانی که هم باید خرابکاری های اصولگرایان را جبران کند، هم حجاب سر مردم بکند، هم تنش های خارجی را که اصولگرایان باعث و بانی بودند به حداقل برساند، هم ماجرای سربازی را که آن وقت تا حالا غیر شرعی و ناعادلانه بوده، حل کند. احتمالاً از فردا پرونده «بهره کشی از جوانان مردم توسط دولت روحانی تحت عنوان سربازی» نیز باز خواهد شد. به مجلس عرض می کنم که برای کوبیدن دولت روحانی هزار راه دیگر هست، اما شما رفته اید روی مساله سربازی که دست روحانی اصولاً در این مورد کوتاه است. (2433471) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۰:۵۸:۴۶
خدمت سربازی به منزله دو سال حبس و اسارت آن هم در نیروهای خودی به جرم به دنیا آمدن در این کشور است.چرا لجوجانه مدتش را افزایش می دهید؟مگر ما فرزندان این کشور نیستیم؟ مگر ما دشمن شما هستیم؟ (2433472) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۱:۰۴:۱۰
به چه دلیل درجه اعطایی به سربازان برای چندمین بار کاهش می یابد؟ مگر ما با این همه گرانی و کاهش شدید امید به پیدا کردن کار کمتر از نسل های پیشین برای تحصیل زحمت کشیده ایم؟ چطور است که آنها باید ستوان دوم باشند و ما گروهبان و استوار؟
چرا قانون درمورد حقوق پرداختی به سربازان خاک می خورد ولی باقی قوانین به ضرر فرزندان این مملکت فی الفور اجرایی می شود؟
ابتدا چند هزار تومانی حقوق مضحک سربازان را افزایش می دهند و بعد درجه ها را کاهش می دهند!!! این ظلم نیست؟ (2433486) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۱:۰۵:۵۸
چرا زن ها نباید به خدمت مقدس سربازی بروند؟؟ (2433488) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۲۳:۰۰:۵۷
زیرا دلشان نمی خواهد(مرررررررررررررررررررررررررررررد ) شوند. (2435332) (alef-13)
 
حسابدار
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۱:۱۰:۴۴
من بعنوان یک ارتشی بازنشسته اعتراف میکنم که 30 سال در محل خدمت و 23 سال در محیط خانه های سازمانی شاهد فرصت سوزی و هدر رفتن سرمایه جوان این ملت بوده ام با بررسی مسائل مربوط به امور امنیتی و دفاعی-اقتصادی واجتماعی و تجارب دیگر کشور ها میتوان الگویی مناسب طراحی کرد.بزرگواران نیروهای مسلح که دغدغه اصلی دفاع از کشور را دارند خودشان جهت کارآیی بیشتر سربازان پیشقدم باشند و بعنوان جلودار با آفت خدمت اجباری که جسم و روح جوانان و سرمایه مادی کم بازده مبارزه نمایند .پیشنهاد میگردد آموزش نظامی حداکثر دوماه اجباری و تامین نیروی رزمنده با استخدام سرباز حرفه ای .اگر به کل سازمان نیروهای مسلح با دید تولید کننده امنیت نگاه گردد آنگاه امنیتی دارای استاندارد های لازم است که توسط متخصصین حرفه ای تولید شده باشد نه افرادی که به اجبار به کار گرفته شده اند. (2433498) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۱:۱۱:۵۵
یکی از بدیهایی بزرگ سربازی اینکه
مردم و شاید بعضی مسولین فکر می کنند
در دوران سربازی جوانها تا حدی برای جنگ و
استفاده از سلاح آماده میشن ولی اصلا این طور نیست
و کسی که سربازی رفته اینقدری که مفید
باشه بیشتر از کسی که نرفته نمیدونه
این میتونه در زمان جنگ احتمالی به ضرر
ما باشه (2433500) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۲۳:۰۱:۵۳
برادر گرامی دوره جنگ های کلاسیک گذشته . (2435333) (alef-13)
 
منصور صادقی
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۰۸:۱۳:۵۴
در سربازی فقط رژه رفتن و کار با اسلحه ژسه را یاد سرباز می دهند که اصلا در جنگ بدرد انسان نمی خورد. ژسه واسه 40 سال پیش هست و در جنگ به خاطر سنگینی اش (4.5 کیلو خودشه هر خشاب رو هم 2 کیلو) پدر سرباز بیچاره ای که باید پنیرها و کره های کپک زده و نون لواش خمیری پادگان رو بخوره در میاره. (2435641) (alef-13)
 
بنده خدا
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۱:۲۴:۱۶
خدا پدرت را بیامرزد حق گفتی ولی کو گوش شنوا! سرباز مفت دیگه! (2433523) (alef-10)
 
امیر
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۱:۳۱:۰۲
البته اینم مثل اون مسایلی که به جوانان مربوطه حالا حالا اجرا نمیشه و سالهای زیادی فرایند قانونی اون زمان خواهد برد. مسایلی مثل حذف کنکور یا اصلاح مدارس و مسکن جوانان و بیکاری و غیره که سالهاست مطرح شده ولی هنوز در مرحله ی مطالعات قرار داره!!!!!!!!!! (2433539) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۱:۳۵:۲۴
برده داری به خدا. در مدت سربازی فرد نسبت به نظام بدبینتر میشود. در حالیکه میتواند در بهتربن دوران عمرش بسیار بهینه عمل کند. (2433546) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۱:۴۴:۴۲
اقا بي زحمت به سردار كمالي بفرماييد ابتدا آين نامه هاي طرحاشون رو تهيه كنن بعد طرح رو رسانه اي كنند نه اينكه بفرمايند دو ماه كسر خدمت براي سربازان داراي فرزند (اونهم به عنوان عيدي عيد غدير) بعد به هر جا بري بگن هنوز ابلاغ نشده. (2433558) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۱:۴۸:۳۰
تا اعتراض، تجمع و حرکت اجتماعی مسالمت آمیز و فشار مردمی نباشد مسولین مربوطه قصد انجام کاری را به هیچ وجه نخواهند گرفت و شرایط سربازی همین هست که هست. (2433566) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۱:۵۱:۵۱
اول از همه باید مسئله حقوق سربازان حل شود در کجایی دنیا به یک سرباز کمتر از 100 دلار حقوق می دهند ؟؟؟؟ (2433573) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۲:۰۷:۲۷
وقتی حکومت اسلامی ظلمی چنین مشهود با استفاده از قانون بر جوانان روا میدارد. چرا به حقوق بشر غربی های غیر مسلمان خرده بگیریم. (2433601) (alef-10)
 
حمید
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۲:۰۸:۳۵
دولت موقت نیز اینگونه حرف می زد و توان دفاعی کشور به 30 درصد کاهش یافت که نتیجه آن حمله صدام به ایران و تحمیل جنگی 8 ساله بود ما اکنون دروضعیت نه جنگ و نه صلح هستیم و دشمنان ایران به محض مشاهده کوچکترین ضعف در نیروهای مسلح بلافاصله به این زاد و بوم حمله میکند و به قول معروف جشن خود را در نمک آبرود خواهند گرفت لطفا با تنها قدرتی که تاکنون موجب شده که حتی آمریکا جرات حمله به ایران را حتی درمخیله اش را نداشته باشد کاری نداشته باشید و با دشمنان ایران اسلامی به بهانه اینکه خدمت مقدس سربازی( که در اصل خدمت در راه برقراری امنیت و صلح و ثبات )یادگار دوران برده داری است آب در دامن ایادی استکبار نریزید و امنیت کنونی حاصل زحمت هزاران سرباز بی نام ونشانی است که در جای جای این مملکت با تحمل همه مشکلات خدمت صادقانه دارند وآماده جانفشانی در راه اسلام و میهن هستند و از نا امنی در کشور های منطقه حداقل عبرت بگیرید (2433604) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۵:۴۴:۴۰
اشتباه میکنید. (2434388) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۲:۲۹:۲۰
من برای خودم متأسفم. برای مملکتم هم متأسفم. برای مسوولین مملکت هم متأسفم. کاش ذره ای فکر، کاش ذره ای شجاعت، کاش ذره ای انصاف وجود داشت و می شد که بهش امید داشت.
واقعیت رو بگم، دلم خیلی خونه، البته بگم که این مقاله ها هم نمیشه زیاد اعتماد کرد. نزدیک انتخابات مجلس که میشه بعضی ها به یاد جوون ها می افتند و بعدش انگار نه انگار .... (2433647) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۲:۳۵:۵۸
الف عزیز ضمن تشکر از درج چنین مطلبی که امید است از ظلم موجود بکاهد، باید خدمتتان عرض شود که مسئولیت نیروهای مسلح و بحث سربازی از مسئولیت ها و اختیارات رهبری نظام مقدس جمهوری اسلامی است پس مخاطب قرار دادن دولت در این مورد کمی محل اشکال است. (2433662) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۲:۳۶:۳۴
سربازان بالاي ٣٠ سال متأهل بايد معافيت سني داده شود (2433665) (alef-10)
 
سینا
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۲:۴۰:۴۲
دیگه نباید سربازی رو فلسفیش کرد خیلی تابلو شده دیگه خواجه حافظ شیرازی هم فهمیده دفاع از مملکت این جور حرفا... کشکه خیلی ساده س دولت نمیخواد کارمند استخدام کنه حقوق بده از جوون ها سوء استفاده میکنه دو سال نیروی رایگان و مفت واسه حمالی و سر چهارراه و غیره... که هیچ ربطی هم به مرد شدن و دفاع از کشور نداره. (2433674) (alef-10)
 
محمد علی میرزاییان
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۲:۴۴:۲۱
نه به اجباری
نه به استثمار
نه به بیگاری
نه به حرف زور
تاوان این نه گفتن ها برای من 15 سال محرومیت از حقوق اجتماعی بوده
خودم و زن وبچه ام تحمل میکنیم اما به چیزی که اعتقاد ندارم و خلاف شرع و قانون است گردن نمی نهم (2433683) (alef-10)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۲۳:۴۱:۳۰
احسنت، پایدار باشی (2437922) (alef-10)
 
افسرده
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۲:۵۷:۴۷
من بهمن ماه سال گذشته از دانشگاه امیر کبیر رشته مکانیک فارغ التحصیل شدم تو این مدت کار میکردم(زمان دانشجویی و یک سال فراغت) و درامدم خوب بود اما الان باید برم سربازی افسردگی گرفتم و قرص میخورم. من الان اجاره خونه میدم زندگیم چند ساله مستقل شده اخه با چه رویی بابام به من 28 ساله پول توجیبی بده (2433710) (alef-10)
 
فزاد
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۲:۵۸:۱۳
من هم مثل بقیه ار سربازی اجباری متنفرم.تمام هم رفیقام به دلایل مختلف 2 تا 3 سال پیش معاف شدند فقط من موندم.برادر بزرگم مرز خدمت کرد .الف اگه یه آماری از خودکشی ها سربازها بدی بد نیست!؟؟؟
سرباز فقط تو این دو سال جای این که مرد بشه فحش خور و حمال می شه ..تازه کاشکی واسه همه یکسان بود...گل پسر آقاش سرداره دایی ش سرهنگه عمه ش منشی دفتر کیه راحت مثل خان سر گوچه شون خدمت می کنه تازه از خونه مرخصی می گیره تا بره سربازی...
یکی نیس از مسولان نیرو مسلح بپرسه بچه ها خودتون کجا خدمت کردند؟
همه کار ها رضاخان خیانت بوده الا این سربازی ؟؟؟؟؟؟
دوستان عزیز هر چی بیشتر بهش فکر کنید اذیت می شید..
من هم 4 ماه دیگه دارم می رم سربازی ..دیگه بهش فکر نمی کنم..خدا از باعث و بانی هاش نگذره. (2433713) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۳:۲۱:۵۸
"عبور جوانان از گذرگاه مردانگی " چه شعار قشنگی. چه تعداد از آن عزیزانی که این شعارها را می دهند تاکنون خود و فرزندان ذکورشان از این گذرگاه همچون سایر جوانان عبور کرده اند؟ (2433765) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۷:۳۶:۰۴
َما مگر نمیدانی که فرزندان مسئولین "مرد" به دنیا میان و لازم نیست که مرد بشن؟ (2434708) (alef-10)
 
حقيقت
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۴:۰۱:۴۲
با سلام خدمت شما عزيزان . سال 59 كه جنگ شروع شد برادر بزرگ من به خدمت رفت 18 ماه خدمت و 6 ماه احتياط . متاسفانه در آواخر خدمت دچار بيماري روحي شد و سه ماه بعداز خدمت به بيماري حاد روحي .مشابه موجي ها شد اما چون صورت حادثه نداشت به عنوان جانباز مورد قبول نشد وآز آن زمان30 سال است مثل يك بيمار رواني در منزل نگهداري مي شود با چه هزينه هايي . توكل به خدا . خودم سال 65 رفتم 27 ماه خدمت در مرز مريوان مشرف يه منطقه اي كه عراق شيميايي كرد . به علت آلودگي منطقه كردستان به سل استخوان گرفتار شدم چند تا از مهره هاي كمرم خردشد كه پس از تحمل سختي زياد در سال 69 جراحي كردم پيوند استخوان به مهره ها .البته مهره از بين رفته است . چون صورت حادثه نداشتم مورد قبول نمي باشد . توكل به خدا . جنگ بودو وظيفه . بدون هيچ انتظاري . هيچكس هم به ما بدهكار نيست . اما در اين سالهاي پس از دفاع مقدس هر چند يكبار چون اختيار با نظاميان است (نه نمايندگان محترم مجلس كه هميشه جميع شرايط مملكت و مردم و نياز نيروهاي مسلح را در نظر ميگيرند ) يك روز خدمت را مي فروشند . يك روز كم مي كنند يك روز كسري خدمت فرزندان جيهه رفته ها را مي بخشند يك روز نصف مي كنند و معلوم نيست سال هاي بعد چه تصميمي مي گيرند جوانان هميشه بلاتكليف هستند كه آقايان چه خواهند گفت . پس عدالت و مساوات چه مي شود چقدر قانون را عوض مي كنيد چون فرزند همسايه ما زودتر به دنيا آمده از امتيازت و معافيت ها استفاده مي كند و راست راست راه مي رود و فرزندان ما ... . راستي كي گفته سربازي پسران مرا مرد مي كند بچه هاي ما مرد هستند چون دفاع مقدس ثابت كرد . راستش سرباز ي كه عملا مجاني خدمت مي كند و چون نياز به كارت پايان خدمت دارد براي ورود به زندگي . خدمت شماست عاليه.در اينجا از برادر ارجمند و بزرگوار آقاي توكلي درخواست دارم به عنوان نماينده ما اين موضوع را در مجلس مطرح كنند . خداوند به شما مردم غزيز و خدمت گذاران نيروهاي مسلح سلامتي بدهد (2433936) (alef-10)
 
عباس زاهدی
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۴:۰۱:۵۹
صد سالگی سربازی فرصتی مناسب برای بازسازی
با سلام ودرود

نمی دانم چرا دوستان مسول نظام وظیفه از مقام معظم رهبری مشورت نمی طلبند بی شک ایشون این وضعیت را نمی پسندد که وضعیت سربازیمون مانند صد سال قبل یعنی 1294 باشد
ایشان نمی سندد یک جوون پس از دانشگاه بدون ازدواج وکار برود در پادگان جلاف بچرخه و با هم سربازیها روح و روان خود را خسته و جریحه دار کنند و بعضابهنظام و کشور بدبین شوند
ایشون نمی پسندد که ما کنار بورکینافاسو و کره شمالی و غیره دسته بندی شویم
ایشون نمی پذیرد که کلی خانواده دل نگران و مستاصل این مسله باشند

فکر میکنم بهترین کار مشورت از مقام معظم رهبری ا ست حال از مقامات ارشد نظامی نمایندگان دلسوز مجلس و مدیران نظام وظیفه خواهتیشمندیم که از این بزرگوار مشورت بگیرند


جمعی از دانشگاهیان صنغتی اصفهان (2433938) (alef-10)
 
جمشید
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۴:۱۴:۵۸
هر تغییری قراره تو وضعیت نظام وظیفه بدن لطف کنن حق و حقوق افرادی رو که خدمت کامل رفتن رو بدن بعد هر تصمیمی دوست دارن بگیرن. (2433992) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۶:۳۹:۱۱
قرار نیست وقتی قوانین تغییر کرد، تاوانی به قربانیان اون قانون داده بشه. تو سالهای اخیر آموزش و پرورش، قانون رفوزه شدن و از دوباره خوندن همون مقطع درسی رو برداشته، و دیگه هیچکس مث من و هزاران نفر دیگه یکی دو سال از عمرشو برای خوندن همون مقطع حروم نمیکنه. اگه قراره حق و حقوق بدن باید به من هم که چند سال رد شدم بدن. باید اینو بپذیریم که قوانین تغییر میکنه و پخته تر میشه. ما نباید گله و شکایتی بکنیم. (2434578) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۶:۴۶:۰۶
من الان 26 سالمه اگه برم سربازی از زندگی و شغلم عقب میفتم. از ازدواجم عقب میفتم. یه گواهینامه نمیذارن بگیرم. الان دوزار دارم پول درمیارم واسه زندگی آینده م. ما هم بچه های همین مملکتیم. سربازی رو اختیاری کنید. (2434602) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۴:۱۹:۰۹
تا وقتی آقایون راحت نشیتند و سرباز مثل برده براشون ریخته این تعداد سرباز و این مدت سربازی کفاف نمیده و همین طور اوضاع برا جوان ها بدتر میشه ...
من نمیدونم افزایش نسل با 24 ماه خدمت چطور جور در میاد ؟!
جنگ رو کی جمع کرد بچه بسیجی های بی ادعا یا سربازهای اجباری؟! فکر میکنید با اجباری 2 ساله میشه امنیت رو تضمین کرد ....
حرف زیاده ... در خانه اگر کس است صد حرف بس است ! (2434018) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۴:۳۵:۳۸
همه حرفها و + زدن ما جوانان هیچ تاثیری روی مسولین ندارد آنها داسنان ؟

را فهمیدندو هرمشکلی که درمورد افزایش خدمت سربازی دراین چند سال گفتیم فایده نداشت وبرعکس عمل کردتد فقط حرف حرف سردار کمالی است از اول گفت 24 ماهش مکنم که کرد...........



















= (2434109) (alef-10)
 
م ل اراکی سوئد
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۴:۴۱:۱۲
ما هم باید به طرف ایجاد ارتش حرفه ای بروم. در کنار ارتش حرفه ای می توان دو نوع خدمت وظیفه داشت. اولی دوره بلند مدت است. کسانی که این نوع خدمت را طی میکنند بعد از پایان خدمت از امتیاز ات ویژی ای برخوردار میشوند مثلا فقط اینها حق دارند در مراکز دولتی و حساس استخدام شوند. دومی خدمت وظیفه کوتاه مدت زمان صلح ، ۶ ماه برای مردان و ۴ ماه برای زنان. مردان در این گروه فقط میتوانند در مراکز خصوصی استخدام شوند. خیلی از کشورها این سیستم را دارند. (2434134) (alef-10)
 
سرباز
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۵:۰۳:۰۷
تورو خدا ستاد کل سردار کمالی گرامی معافیت سنی بدین من متولد64هستم عمرمون رفت پیرشدیم بخدا هیچ انگیزه ای واسه زندگی ندارم (2434223) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۵:۱۰:۳۷
سلام. من چند سال تو بهترین دانشگا ه های این مملکت درس خوندم و دانشجوی دکترا هستم و هنوز دغدغه خدمت سربازی دارم. در اینکه خدمت سربازی خوب است شکی نیست ولی باید مدت آن محدود بشه. بهترین معیار هم در حال حاضر تحصیلات است. البته متاسفانه اینطور که بوش میاد در چند سال آینده همه تحصیل کرده و دکتر هستند. اما واقعا بی انصافیه کسی که چند سال در بهترین دانشگاه های این مملکت وقتشو گذرونده حالا دو سال هم باید بره خدمت سربازی. (2434250) (alef-10)
 
امین
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۵:۱۲:۳۸
همه چیز دست ستادکل نیروهای مسلح میباشد آقای توکلی به ستادکل بگین معاف سنی بدن ما ازهمه حقوق اجتماعی محرومیم متولدین55تا65رومعاف کنین (2434255) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۵:۵۴:۵۹
حالا كه من رفتم سربازي و با 34 سال سن و مدرك دكترا از همه مشاغل و موقعيتهام بازموندم و كلي ضرر روحي ورواني و مالي و خونوداگي و ... دادم و يه ماه ديگه اش مونده صحبت از تغيير الگوي سربازي ميكنين؟؟ نميخاد لازم نكرده! همه بايد برن 24 ماه كه سهله 48 ماه بايد برن! مگه ما چيمون از اسرائيل و كره شمالي كمتره؟ برن بچه هاي مردم سربازي تابعدا اگه الگوي سربازي تغيير كرد به صبرو حماقت ما نخندن! برن تا بفهمن بيچاره شدن و شرمنده زن و بچه شدن بخاطر سربازي معنيش چيه. برن سربازي تا ببينم چجوري تو اين اوضاع شير تو شير اقتصادي يه لقمه نون رو از دهن شير در ميارن ببرن سر سفره شون. سربازي از ادم مرد ميسازه!! چنان مردي ازت ميسازه كه يكي يكي واحدهايي رو كه به بدبختي پاس كردي موقع جازدن دنده ماشينت درحال مسافركشي مياره جلوي چشمت و همشو واست ميفرسته هوا. برن سربازي تا با تمام پوستو گوشت و استخونشون حس كنن كه قانون در خدمت متخلفينه: همين عيد غدير اضافه خدمتاي سربازان غايب رو بخشيدن. يعني به تعدادي غايب و فراري عيدي دادن. بدبخت اونايي كه تخلف نداشتن. لازم نكرده تغيير الگو بدين. رو همين روش فعلي صد ساله برين جلو و هنگام پست نگهباني هاي بي فايده يه نيم نگاهي هم به زنان كوباني بندازين و افتخار كنين كه دارين خدمت سربازي انجام ميدين و در خدمت امنيت كشور هستين. حالا كه از سربازي من يه ماه مونده ميخام صد سال سياه الگوش عوض نشه!!! (2434437) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۵:۵۵:۱۹
بردار توكلي يه فكري هم به حال سربازان غايب متاهل بالاي 30 سال بفرماييد ....بعد از 20 سال محروميت ...در صورتي كه تا متولدين 1361 خدمت را خريده اند
ما كه پول نداشتيم سال 80 سربازي مونو بخريم چي كنيم بعد از 20 سال محروميت وبدختيييييييييييي (2434440) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۵:۵۵:۵۲
اىن طرحها اجرايي تر است و اگر چنين طرحهاى كوتاه مدت ٣-٦ ماه اجبارى باشد بسيارى از جوانان به سربازى مى روند و كسانى كه حرفه اى مى مانند مى توانند حقوق خوبي بگيرند نه استثمارشوند (2434444) (alef-10)
 
حسين
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۶:۰۴:۲۴
من سربازي نميرم. با تشكر از مسءولين. (2434468) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۶:۱۰:۱۳
خدمت مقدسو خوب اومدی
من که احساس میکنم عمرم تلف شد (2434491) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۶:۲۲:۳۵
نظام وظیفه الان فقط به فکر تنبیه و مجازات است. در صورتی که میتواند هزاران مشوق برای رفتن به سربازی ایجاد نماید به عنوان مثال در صورتی که سربازی را به دو بخش اجباری دوره اموزشی کوتاه مدت و اختیاری میان مدت تقسیم نماید میتواند مشوق های زیر را برای طی دوره اختیاری در نظر بگیرد:
1- اولیت استخدام در سازمان ها با کسانی که دوره اختیاری را طی کردند باشد.
2- کسانی که دوره اختیاری را طی نکنند باید میلغی را به عنوان جریمه پرداخت کنند.
3- از هزینه جریمه پرداخت شده در بند قبلی برای افزایش حقوق دوره اختیاری سربازی استفاده کرد.
4- دادن مزایای دیگر به افرادی که دوره اختیاری سربازی را طی میکنند نظیر مزایای دولتی ، اولویت کسب وام و ...

به هر حال در این خصوص میتوان هزار راه حل داد که جوانان این مملکت از این معضلی که در پیش روی زندگیشان است نجات پیدا کنند. (2434541) (alef-10)
 
محسن
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۶:۳۰:۵۲
سربازی رو اختیاری کنید یا لااقل مدتشو کم کنید. اگه خدمت 6 ماهه بشه من همین فردا میرم دفترچه مو میفرستم. (2434559) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۶:۳۴:۳۳
سردار کمالی لطفا فکری به حال افرادی که سالها محرومیت اجتماعی کشیده اند ولی نتوانسته اند به خاطر تامین معیشت خانواده خود به خدمت بروند بکنید. از خداوند بترسید. به خدا ادامه محرومیت ها ظلم به خانواده این افراد است. این افراد اگر امکان خدمت رفتن داشتند مطمئن باشید تا حالا آمده بودند. به مقدساتتون قسم رحم کنید. (2434566) (alef-10)
 
مهدی
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۶:۳۷:۴۱
سردار لطفا فکری برای معافیت سنی بکنید. بخدا امدن سربازی افراد با سن بالا برای نظام وظیفه نفعی ندارد. فقط باعث صدمه به خانواده فرد و شغل او می شود. به خدا ترس از بیکاری و بی پولی دارم . لطفا فکری کنید تا کارم را از دست ندهم. (2434576) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۶:۴۳:۱۲
با سلام
من فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد هستم

32 سالمه
غایب سربازی هستم.

کار خصوصی دارم. یعنی خودم کارفرما هستم و کارم تولیدیه. به صنعت کشورم در حد توان خدمت می کنم و وجدانم هم خیلی راضیه. درامدم هم خیلی خوبه.

فکر نکنین بچه پولدارم. نه به خدا. در یک روستای دور افتاده به دنیا اومدم و در 4 سالگی پدرم را از دست دادم.

15سال توی خوابگاه زندگی کردم. از چهارم ابتدایی تا اخر مقطع ارشد خوابگاه زندگی کرده ام. کاملا هم مرد شده ام.
زن و بچه هم دارم. از زندگیم هم خیلی راضیم.

به خدا اگر معاف سربازی بشوم و به من کارت بدن حداقل 100 شغل با درامد خوب مستقیما ایجاد می کنم. یعنی وسیله ای میشم که حداقل به 100 خانواده روزی برسه. اما به خاطر سربازی محدودیت دارم. امیدوارم که منظورمو درک کنین.

کسی میتونه از لحاظ شرعی یا عقلی ثابت کنه که من مرد نشده ام؟
ایا کار و شغل من مقدس نیست. نون حلال در میارم و به دیگران هم میرسونم. (2434589) (alef-10)
 
مهدی
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۶:۵۶:۰۳
مثل خیلی از کشورهای دنیا در زمان صلح سربازی حرفه ای و در زمان جنگ در صورت نیاز سربازی اجباری (2434640) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۷:۰۰:۱۳
آنچه که تاریخ ایران نشان داده ما دشمنان زیادی داشتیم ومورد هجوم قرار گرفتیم بهترین روش تشکیل یک ارتش حرفه ای هست و بقیه مردان کشور یک دوره قوی آموزشی 6 ماهه ببینند و اگر خدای ناکرده جنگی پیش بیاد بشود در یک دوره یکماهه آماده رفتن به جنگ باشند (2434648) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۸:۱۹:۱۵
حالا اينهمه مخالف سربازي جوانها وبخصوص بالاي سي سال
بازهم كه ادامه اش ميدهند!؟؟؟؟
لااقل حرف مردم را اهميت بدهيد (2434793) (alef-10)
 
پژمان
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۸:۳۳:۰۳
خب میتونن آموزشهای نظامی رو تو کتابهای آموزش دفاعی دوران راهنمایی و دبیرستان قرار بدن البته به صورت حرفه ای تر!
بعدش دانش آموز با خیال راحت به درس ودانشگاه و زندگیش برسه!
نکته بعد اینه که خانمها هم میتونن از این آموزشها استفاده کنن! (2434819) (alef-10)
 
احمد
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۸:۴۰:۳۵
به نظر راقم سطور اهم علت وجود خدمت وظیفه :
الف. گسترده گی مرزها
ب. ناکارامدی ادارات متعدد که نیاز به نیروی کار نظامی مجانی است .
ب.خدمت وطیفه مانند دانشگاهها بیکاری نهان را دو سال به تاخیر می اندازد .

علی ایحال با توجه به رصد همسایگان و دشمنان بالقوه نهان که هر از گاهی مثل داعش و طیبه و.......غیره که هویدا می شوند اگر نظر به صیانت کشور است نیاز به نیروهای الیت رزمنده اموزش دیده غیر ایرانی حرفه ای ولی شیعه بسیار معتقد(شعب الرسالی ) از کشورهای فقیر عاشق ایران به سبک رنجرهاست . زیرا انها می توانند در خار ج از مرزها رزم نمایند و از نظر سیاسی و مقرارات بین المللی باری به ایران حادث نمی سازند که این امر موجب حفاطت کشور است و هزار فایده دیگر را دارد ولی متاسفانه هزینه مالی سنگینی را می طلبد .
در این مقال بحث گرد اوری هزینه های جاری ان است که اگر حتی 20 درصد خدمت وظیفه قابل ابتیاع گردد می تواند این مهم از طرف متمولین حاصل شود و متمولین نیز فرزندان خویش را با هزینه گزاف برای فرار از خدمت به کشورهای دیگر نمی فرستند . (2434830) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۲۲:۳۳:۲۴
شما احتمالا حقوق نمی‌خوانی؟ (2435280) (alef-10)
 
مرتضي
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۹:۲۹:۰۲
من ٢٨ سالمه هيچي تو جيبم نيس فوق ليسانس دارم از بهترين دانشگاه ايران بدبخترين آدما ماها هستيم كه درس خونديم اون كه نخونده ميره دنبال كار آزاد ما مجبوريم بريم سربازي اگه برم ميشه ٣٠ سالم واي به ما بدبخت كه هستيم دارن بدبخترمون ميكنن با سربازي خدا لعنت كنه باعثشو (2434920) (alef-10)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۲۰:۲۱:۲۵
بابا غایب بالای 30 سال متاهل و بچه دار را معاف کنید .آخه کسی که زن بچه دارد چه 3 ماه چه 21 ماه چه فرقی دارد؟به خدا اگر حداقل مستاجر نبودم و هزینه اجاره خانه نداشتم همین الان خودم را معرفی می کردم .به خدا این فقط لج بازی با مناهلین هست . (2435038) (alef-10)
 
محمد از قم
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۲۱:۲۸:۴۰
به والله به همه جوونا مدیونید. مدیونید به خاطر اینکه با زندگیشون دارید بازی میکنید. بابا یکی از دلایل ازدواج نکردن همین سربازیه.چرا نمیخواید بفهمید.یکی از دلایل بزرگ فحشا همین سربازیه اجباریه. وقتی جوون به خاطر سربازی نتونه ازدواج کنه هم خودشو هم دخترای مردم و به فساد میکشونه. کی میخواید از خواب بیدار بشید. لیسانس دارم . 28 سالمه.نمیرم سربازی.دارم کار میکنم پول دربیارم بتونم زن بگیرم.نه اینکه برم سربازی بشه 30 الم که نه کار داشته باشم نه پول نه انگیزه و شوقی واسه ازدواج و زندگی (2435170) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۲۲:۲۵:۳۹
من نمیدونم در محرومیت نگه داشتن یک فرد 36 ساله به نفع کیست. آیا فرد میتواند بعد از 15 سال به خدمت برود.آیا حفظ این وضعیت سودی به حال نظام وظیفه دارد. آیا نمیتوان به تنبیه این افراد خاتمه داد. به خدا بزهکاران رو زودتر میبخشند، خدایا فقط به امید لطف توییم. (2435261) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۲۲:۲۶:۲۶
می دونین چرا صدا سیما رو کسی نگاه نمی کنه چون بازم میاد از مطالبی دفاع می کنه که کمتر کسی قبول داره مثل سربازی (2435263) (alef-10)
 
حقگو
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۲۲:۳۵:۵۵
فقط یک بحث هست و اون هم استفاده مفت از جوانان بیچاره است دولت عادت کرده از جوانان مفتی استفاده کنه و تا این مفت بودن درست نشه هیچ چیز سربازی حل نمی شه
یک سرباز باید معادل یک کارمند رسمی یا حد اقل کمی کمتر حقوق بگیره (2435285) (alef-10)
 
شمس کیا
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۲۲:۴۴:۴۳
4ماه است پدر شدم 3 ملیون دکتر زیر میزی گرفت و1ملیون بیمارستان متاسفانه به علت بیماری همسر مجبور به استفاده از شیر خشک هستم ماهانه 250 تا300 دارم
هزینه پوشاک وشیر خشک می دهم خانمم در مرخصی زایمان است (پرستار) رفته ایم برای مرخصی 9 ماه گفته اندباید 3ماه را مرخصی بدون حقوق بگیری و ماهی صد تومان هم حق بیمه بپردازید ناشکر نیستم کاری هم به این ندارم که شبانه روز برایش باید پدر ومادر برایش وقت بگذاریم وتر وخشکش بکنیم که با یک لبخندش همه را فراموش می کنیم اما دولتی که 25 تومان حق اولاد می دهد دولتی که در مرخصی زایمان که خودش تصویب کرده مانده و نمی دهد دولتی که یک ملیون برای متولدین به حسابشان می ریزد وپس می گیرد و دولتی که بعد هزینه پیش دبستانی ومدرسه و... فرزند را گوشه اش را نمی گیرد ایا صلاحیت دارد که از جوانان بخواهند فرزند اوری کنند (2435300) (alef-10)
 
علي
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۲۲:۴۹:۲۶
من 20 سالمه . بخاطر پشت كنكور موندن يك سال دير به دانشگاه رفتم. واسه ليسانس بايد 4 سال ديگه درس بخونم و تازه اگه مستقيم فوق بخونم 2 سال ديگه طول ميكشه يعني ميشم 26 ساله بدون هيچ كاري.بعدش بايد برم كاراي خدمتمو انجام بدم ك حدودا يه 5 ماهي بعد فارغ التحصيلي زمان اعزام مي رسه. تازه يه 2 سال ديگه هم خدمت مقدس. ميشم 28 يا 29 ساله .بعدش ميوفتم دنبال كار. يعني از الان حساب كنيم من بعد از 9 سال از الان صاحب كار و شايد هم خونه زندگي ميشم 9 سال.واقعا خنده داره.اگه خودمو با اون كسي كه خدمت نرفته و دانشگاه هم نرفته و از 20 سالگي داره كار ميكنه مقايسه كنم كه ديگه هيچ.9 سال ازش عقب هستم. مني كه بعد از شش سال درس خوندن بايد بخاطر شغل برم 2 سال از عمر خودمو تلف كنم.خدمت يعني دو سال از جامعه عقب بودن.دوسال درجا زدن.
حالا اوني كه نشسته اون بالا و ميگه با سربازي آدم مرد ميشه اينارو ميدونه يا نه كه سال به سال چند ماه رو خدمت اضافه مي كنه .ميدونه كه بخاطر شغل و پول نداشتن و خدمت , ازدواج تو سي سالگي يعني چي ؟ من كه اسمشو ميزارم خيانت.خيانت به جوون ها.خيانت به جامعه..هركي ميگه با سربازي آدم مرد ميشه بايد اسمشو گذاشت خائن .اينا همونايي هستن كه جلوي پيشرفت جوونارو ميگيرن.همش سنگ جلو پاي جوونا ميندازن ,اونم تو اين شرايط زندگي. . (2435312) (alef-10)
 
سعید
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۱۵:۵۴:۲۱
اینم اضافه کنم که شما وقتی تو 29 سالگی از سربازی برگشتی و در بهترین حالت بلافاصله هم کار گیرت اومد (که بسیار بعیده) ، باید اقلاً 3-4 سال کار کنی تا بتونی یه کم پول جمع کنی برای شروع یک زندگی. اگر فکر کردی بدون سابقه کار بهت ماهی 2-3 تومن میدن اشتباه کردی.
منم مثل شمام. اقلاً تا 33-34 سالگی باید جون بکنیم تا فقط بتونیم ازدواج کنیم. وقتی هم ازدواج کنی دیگه به نون شبت محتاج میشی. ما روی خوش زندگی رو هیچوقت نخواهیم دید (2436888) (alef-10)
 
شهاب
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۲۳:۱۴:۵۹
طبق ادعای آقایون سربازی دوره فوق العاده ای است و خوش ایند سازی هم شده و جوان رو مرد بار می اورد. که البته معنی این صحبت احتمالا این است کسایی که معاف می شوند از نعمت مرد شدن ! محرومند. (2435352) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۲۳:۲۰:۴۲
جوانها انقدر مشتاق اجباری هستند که با سر منتظر خدمت رفتن هستند به عنوان مثال میتوان به فوتبالیست مشهورمون ( پولادی عزیز ) اشاره کرد که برای فرار از سربازی حتی به فکر تغییر ملیت افتاده! یا دانشجویان نخبه شریف که برای فرار از سربازی به بهانه تحصیل به خارج میرند. مسوولان نباید به این بیندیشند که یه جای کار میلنگد و ایراد دارد.آیا وقت آن نرسیده که مساءل رو جور دیگه ببینند. (2435358) (alef-13)
 
عباس انصاری
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۲۳:۲۴:۵۳
سوگند به پاکی و شرافت خداوند که فقط راست بنویسم ولاغیر

متولد 3 خرداد 57 هستم
تک پسر هستم و یک خواهر عقد کرده داشتم
پدرم به علت مجاورت مکرر با مجروحان شیمیایی جانباز شیمیایی شد اما جانبازی نگرفت
از 17 سالگی رفتم سر کار و کمک خرج خانواده بودم
پدرم موقعی فوت کرد که من 25 سالم بود و شرایط سن پدرم نذاشت من کفالت بگیرم مضافا چون درجه جانبازی نداشت کمیسیون پزشکی ما رو دواند

بعد فوت پدر کفیل مادر فاقد شوهر شد از برج 11 سال 82
الان کفیل مادرم هستم
36 سال سن دارم
دیپلم ناقص کامپیوتر دارم
زن دارم و بچه
115 کیلو وزنمه چون تیروئیم کم کاره و تپش قلب دارم و دیگه واقعا جوان نیستم
11 ساله دنبال کفالت مادرم دارم می دوم
نمیدن
هزارتا راه رفتم ولی اذیتم میکنن
تو جابجایی پرونده ها از ساختمون پایین به پادگان بالا (الان وظیفه عمومی) پرونده خیلی ها منجمله من گم شد

11 ساله خسته ام دربدرم
به خدا خسته شدم
به فاطمه زهرا خسته شدم
اینقدر تو دلم فحش دادم خسته شدم
من دوبار واجد شرایط کفالت بودم... بهم ندادن
اما صاف تو روم نگاه کردن بهم راه در رو پیشنهاد دادن
شما رو جان امام زمان اگه شرف دارید دست از سر ما بردارین
ما وطن پرستیم
ولی توان خدمت نداریم
ما پیر شدیم بسکه دویدیم
و به جایی نرسیدیم
کو آن کسی که بیاد با ماهی 400 تومن بدون بیمه حاضر بشه کارگری کنه
شرف و غیرت ما کجا رفته؟؟
زن و بچه من دارن تاوان چی رو میدن
مادر سرطانی من داره تاوان چی رو میده...
من نمیتونم راننده یه تاکسی بشم
پشت فرمون یه موتورسیکلت بشینم
آی مسلمونا به داد دل من و امثال من برسید.............
به روح رسول الله خسته شدم

الف تو رو جان امام زمان منتشر کن شاید ناله ما به گوش آقایان ناشنوا رسید (2435367) (alef-10)
 
حمید
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۲۳:۵۸:۱۶
ای کاش سربازی برای روحانیت محترم هم اجباری بود آنوقت میدیدید چقدر اوضاع فرق میکرد!!!!! (2435404) (alef-13)
 
MSJ
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۰۰:۱۳:۱۰
پس کی میخواید از فکرتون استفاده کنید ؟؟؟؟
آخه یه ذره فکر کنید ببینید کدوم قشرها و دسته ها میرن سربازی .
مایه دارها که نمیرن ( چون نیازی ندارن نه به کار دولتی و هم اینکه بخوان برن خارج 15 میلیون میزارن راخت 100 میلیونم باشه میزارن ) (خودتون گفتید تهرانیا 60 درصدشون نمیرن )
فوتبالیست هم که نمیره !!!!
آقا زاده هام که نمیرن !!!!!!
افرادی هم که باباشون پست داره خدمتهایی میکنن بیا و ببین . مثلا موردی که خودم سراغ دارم خدمت با حقوق 1.5 میلیون در شهرداری + استخدام رسمی (منم از این خدمتها دوست دارم)
هنرمندا و افراد مشهور که در صد بسیار کمیشون میرن
خب سربازی موند واسه کی ؟؟؟؟؟؟؟؟ واسه قشر بدبخت
فکر کردین نمیفروشین سربازیرو دیگه تبعیض برطرف شد ؟؟؟؟؟
این همه اعتراض داره میشه باز میان میگن مقدس آدمو آتیش میزنن
رضا خان مگه بنیان مقدس هم میتونه به جا بزاره ؟؟
بعضی از آقایون هم که تریبون دستشونه به جای طرح این موضوع با مزدوریت تمام دفاع میکنن (نمونشو ماه رمضون تو یکی از برنامه ها دیدید)
من که به شخصه باعث و بانیهاشو یقه میکنم اون دنیا (2435412) (alef-13)
 
مانی
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۰۱:۰۸:۵۸
امیدوارم سربازی هم مثه خیلی چیزای دیگه که فهمیدن باید اصلاح بشه، درست بشه.
اون موقع رو تصور میکنم که کلی از این به اصطلاح کارشناسا و محققا میان میشن از معایب این نوع سربازی میگن که چقدر اشتباه بوده،
بعد من و شما هم در کمال ناباوری وقتی داریم این برنامه رو نگاه میکنیم، به این فکر میکنیم که چه ساده عمرمون سر ندانم کاری بعضا تلف شد. (2435478) (alef-13)
 
sam
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۰۲:۳۸:۳۲
با سلام

جوان های امروز لوس و ننر هستند و به همین خاطر از سربازی می ترسند. اصلا این نسل از همه چیز می ترسد! از خودش هم وحشت دارد! سئوال من از این بچه های تی تیش مامانی این است که اگر فردای روزگار ،خدای نکرده یک مشت وحشی از خدا بی خبر به کشور حمله کنند، چه کسی باید دفاع کند؟ بچه های بدبخت و بیچاره روستا؟! مسئولیت ما در دفاع از میهن مان چیست؟ به این پرسش مرد و مردانه پاسخ دهید که در غیاب سرباز ، چه کسی باید از کشور دفاع کند؟! چه کسی؟ البته خود من هم یک جوان لوس و ننر بودم که سربازی کمی من را آدم کرد!! (2435531) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۰۹:۵۸:۲۵
البته من فکر می کنم که شما کارمندی و مأموریت سازمانی داری که این چرندیات رو بنویسی!
مگه فکر می کنی که اگه جنگ بشه، میشه با این آموزش ها از مملکت دفاع کرد. با چه سربازی! با همون هایی که عقده ای بارشون آورده اید. احتمالا به جای اینکه اون وقت به دشمن شلیک کنند، عقده هاشون رو سرتون خالی می کنند و معرکه رو به محلی برای شکست شما تبدیل می کنند. فکر می کنید که چی؟!
فکر می کنم که هنوز که هنوزه ! عده ای گمان می کنند که تو این دوره زمونه میشه با این خدمت به شدت نامقدس از کیان وطن دفاع کرد!!!! (2435795) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۱۲:۴۱:۴۲
تاریخ نشان داده که هر گروهی که در مقابل مردم از جان گذشته ایستاده اند؛ در زیر پای آنها له شده اند. با مردم دشمنی کردن عاقبت خوشی ندارد. (2436287) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۰۷:۲۳:۲۲
سلام، متولدین سال55تا65رومعافیت سنی کنیدبخدادیگه پوسیدیم (2435589) (alef-13)
 
نامرد
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۰۷:۴۸:۰۵
پس هر كسي كه اجباري نرفته مرد نشده؟ يه كم به صفحات روزنامه نگاه كني كلي آدم مي بيني كه اجباري نرفتن ولي عكسشون تو صفحه اول روزنامه ها ديده مي شه . منظورم روزنامه هاي ورزشي نيست، همين سايت خودتون. بعدش كي گفته هر حرفي كه از دهن يه مقام مسئول در مياد درسته؟ (2435617) (alef-13)
 
یکی
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۰۹:۴۱:۱۱
تمام کسایی که سربازی رفتن می دونن که بجای دو سال چندین سال از زندگی عقب افتادن از درس از کار و از خیلی چیزای دیگه ، سربازی فقط وقت تلف کردنه واسه یه جوون آماده کاره (2435763) (alef-3)
 
کامبیز
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۱۳:۲۹:۵۰
آقا تو رو به مولا قسم معافی بدید تمام موهامون ریخت دندونانمون ریخت ما از همه حقوق اجتماعی محرومیم اونایی بیشتر ده سال زجرغیبت روکشیدن معافیت بدین (2436447) (alef-10)
 
حميدي
۱۳۹۳-۰۷-۲۸ ۲۲:۵۱:۲۵
با سلام
سايت محترم الف،الان بيش از يكسال است كه در مورد سربازي مطلب ميزنيد كو گوش شنوا،شما اصلا به فكر جوانان اين مرز و بوم نيستيد، دولت مردان يك قدم براي مردم بر نميدارند،من هم يك پسر تحصيلكرده دارم، شما را در اين استانه ماه محرم به امام حسين واگذار ميكنم كه بيخودي دو سال از بهترين ايام عمر اين بچه ها نابود ميكنيد،اگر سربازي انسان را مرد ميكند چرا اقايون روحاني از رفتن به سربازي معافند،چرا كسي پاسخ نميدهد، واگذارتان به خدايي كه گر دير گيرد سخت گيرد،وسلام. (2440142) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.