نظر منتشر شده
۵۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 265174
رادیکالیسم سعودی
ناصر ایمانی؛ 11 فروردین 94
در واقع کاسه صبر سعودی ها لبریز شد و حمله را زمانی شروع کردند که بر اساس اطلاعات واصله، توافق هسته ای ایران در مراحل پایانی بود و انتظار داشتند که بحران یمن، بر مذاکرات سایه بیاندازد که باز هم نشد!
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۸
شاید اگر ده سال پیش خبر از تهاجم نظامی ارتش عربستان سعودی به کشور دیگری مخابره میشد، همگان از این خبر بعنوان یک شوخی خنده دار نام می بردند. زیرا حکومت آل سعود در طول چند دهه زمامداری خود بر کشور عربستان نه تنها تاکنون هیچگونه تحرکات نظامی و جنگ خارجی نداشته بود، بلکه اساساً تا همین ده سال پیش از این کشور و دیگر کشورهای حاشیه خلیخ فارس بعنوان کشورهای "محافظه کار" در سیاست خارجی نام می بردند. زیرا این کشور تقریباً در تمامی تحولات جهانی و بالاخص جهان عرب ، همواره موضعی محتاطانه و نرم اتخاذ می کردند و هیچگاه در خصوص تحولات کشورهای عربی خصوصاً موضوع فلسطین و صهیونیست ها و جنگ های منطقه ای و کودتاها در کشورهای عربی، شاهد موضعی قاطع و جدی از سوی سعودی ها نبودیم چه رسد به اینکه این کشور، آغاز گر جنگ تمام عیار علیه یک کشور همسایه خود باشد.

در واقع در عربستان سعودی طی چند دهه اخیر همواره بصورت پنهان و عمدتاٌ از طریق منابع مالی عظیم خود، در تحولات منطقه نقش داشته است؛ اما هرگز این نقش را علنی نکرد و در صحنه دیپلماتیک، به مواضعی بسیار محافظه کارانه اکتفا می نمود. اما اکنون شاهد هستیم که همین کشور پادشاهی بشدت محافظه کار، رسماً و بدون هیچ مجوز بین المللی، بصورت یک جانبه و بدون اینکه مرزهای جغرافیائی اش با یمن تهدید نظامی شده باشد، به کشور ضعیف یمن حملات نظامی گسترده می کند.

سعودی های که در ادبیات سیاسی خود نیز از الفاظ تند استفاده نمی کردند، سه سال پیش رسماً شروع به تجهیز نظامی مخالفان دولت سوریه کردند و امروز لشکر کشی بزرگ نظامی می کنند! براستی رمز و راز رادیکال شدن این نظام پادشاهی و محافظه کار که هر چه دارد فقط و فقط از سرمایه نفتی خود دارد، چیست؟
به اعتقاد بنده راز حمله نظامی عربستان به یمن را نه در به قدرت رسیدن حوثی ها در یمن و برکناری دولت طرفدار سعودی در یمن، بلکه باید در این نکته جستجو کرد که چرا این حکومت سنتی و محافظه کار، به سرعت تبدیل به یک حکومت رادیکال شد که رد پای او را در عملیات نظامی در عراق و افغانستان و بالاخص سوریه مشاهده می کنیم و اینک بطور تمام عیار به جنگ یمنی ها می رود. برای بررسی این موضوع باید اذعان کنیم که عوامل متعددی در این مسئله موثر هستند اما یکی از مهمترین این عوامل، نظام " جمهوری اسلامی ایران " است . تا پیش از انقلاب، نظام سلطه، رژیم شاه را به عنوان ژاندارم منطقه تعیین کرده بود. موقعیت ژنو پولیتیک ایران – قدرت اقتصادی – جمعیت – نیروی انسانی مستعد ایران و عوامل دیگر در این انتخاب موثر بود. بعد از سقوط رژیم شاه و استقرار یک نظام انقلابی و بشدت ضد امپریالیستی در ایران، به تدریج بخشی از وظیفه به عهده سعودی ها قرار گرفت. اگر چه هرگز نتوانستند و نمی توانند که جایگزین ایران شوند. جمله معروف هنری کسینجر که ایران را متحد طبیعی امریکا می داند، بیانگر بخشی از این واقعیت است.

حمله صدام به ایران و تضعیف نظام جمهوری اسلامی بسیار مطلوب سعودی ها بود؛ اما نتیجه آن علیرغم حمایت کامل سعودی ها ازصدام، مطلوب نبود. طی ده سال گذشته که به تدریج ورق برگشت و نقش و تاثیر جمهوری اسلامی در عراق و افغانستان و لبنان و فلسطین بیشتر شد و از سوی دیگر قدرت نظامی ایران روز بروز افزون گردید، سعودی ها احساس خطر بیشتری کردند. باشروع داستان انرژی هسته ای ایران، سعودی ها جدی تر شدند. زیرا ایران را به قدرت بلامنازع منطقه بدل می کرد. تحریم های بین المللی، راه نفسی برای سعودی ها بود؛ اما قدرت نمائی ایران در منطقه را کمتر نکرد و بلکه گرایش ها به سمت ایران بیشتر شد. آغاز عملیات تروریستی در سوریه، سعودی ها را ذوق زده کرد و با ارسال سیل کمک های مالی و تسلیحاتی به آنها، تلاش نمودند که زنجیره پیش روی جمهوری اسلامی را پاره کنند؛ اما باز هم نتیجه مطلوب آنها نبود.

شروع مذاکرات هسته ای ایران با قدرت های جهانی و احتمال توافق ایران با آنها و رفع تحریم های اقتصادی، تیر خلاصی به سعودی ها بود که رد پای 35 ساله آنها را نقش بر آب می کرد. ضمن آنکه قدرت ایران با حل مسائل هسته ای کاملاً افزایش می یافت. بدون تردید در یک قرن گذشته، در خصوص هیچ موضوع مهم جهانی (به جز دو جنگ جهانی)، وزرای خارجه شش قدرت بزرگ جهان در طی مدت یک سال، بارها و بارها گرد هم نیامده اند؛ جز موضوع هسته ای ایران. همین مهم به نقش و تاثیر ایران در منطقه و جهان از نظر قدرت های جهانی صحه می گذارد و این نکته، خواب سعودی ها را سخت آشفته کرده است.

اگر این تحولات نبود، سعودی ها هرگز هزینه های سنگین حمله به یمن را به جان نمی خریدند. آنها به خوبی می دانند که باتلاق یمن چگونه آنها را به درون می کشد؛ اما دستپاچگی سعودی ها برای برگرداندن آب از جوی رفته، آنها را چنان از خود بی خود کرد که توجه نکردند. ارتشی که تاکنون هیچ تحرک نظامی از ابتدای تشکیل آن نداشته و اتکای آن صرفاً به تجهیزات گسترده نظامی خود است ، چگونه می تواند با مردمی فقیر و سختی کشیده که اساساً چریک متولد شده اند و زندگی آنها در کوهها و دره ها بوده است ، مقابله کند ؟! درست مانند آنچه در حمله نظامی شوروی سابق به مردم فقیر و مبارز افغانستان اتفاق افتاد. در واقع کاسه صبر سعودی ها لبریز شد و حمله را زمانی شروع کردند که بر اساس اطلاعات واصله، توافق هسته ای ایران در مراحل پایانی بود و انتظار داشتند که بحران یمن، بر مذاکرات سایه بیاندازد که باز هم نشد!
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۱:۰۷:۵۴
عربستان به سیاستهای دهه 60 اعراب برگشته آنها بعد از هر شکست سنگین خود را وارد بازیهای سیاسی کوچک میکردند تا جلوی افکار عمومی بردهای کوچک را بزرگ نشان دهند که همیشه این دخالتها نتایجی فاجعه بار داشت نمونه اش دخالت در یمن در دهه 60 میلادی. حالا بعد از عدم پیروزی جبهه سعودی در سوریه و عراق آنها با حمله به یمن میخواهند شکستهای خود را پوشش دهند. آنها در این سالها هزینه بسیاری کرده اند تا حکومت ترکیه و مصر را در دست بگیرند و حالا تحمل شکست را ندارند این میان اینگونه سیاستها فقط باعث بدبختی مردم منطقه میشود (2775485) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۲:۲۷:۱۵
عربستان ،معاویه زمان بدون داشتن عمروعاص بومی ست (2775621) (alef-11)
 
م
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۲:۵۸:۱۹
کاملا موافقم (2775692) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۵:۲۵:۲۲
عربستان ترکیه و اسرائیل به شدت از اتحاد ایران و امریکا نگران هستند باید کار را تمام کرد و با غرب متحد شد (2776073) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۲۳:۳۰:۳۶
عربستان که خودش متحد آمریکاست و با مجوز آمریکا جنگ یمن رو شروع کرده! (2777054) (alef-11)
 
صادق
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۲۳:۳۶:۴۳
اتحاد با غرب معنا نداره عزیز به هیچ وجه امریکا اسراییل رو نمیتونه فدای ایران کنه.
اسراییل و امریکا از هم جدا نیستن و امنیت اسراییل هیچگاه از مقابل چشمان امریکا کنار نمیره. مثل رابطه مادر و فرزند (2777060) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۱:۲۳:۴۰
بیشتر جنایاتی که در کشور های خاورمیانه صورت گرفته و میگیرد توسط عربستان و پول های نفتی بوده و این کشور که بسیار هم وسعت دارد با جمعیت کم بزودی تجزیه خواهد شد و این را خودشان هم خوب میدانند ما باید کاری کنیم تا این روند سریع تر انجام بگیرد و چنان بلایی سرشان باید اورد که دیگر به فکر درست کردن طالبان و القاعده و داعش برای همیشه فراموششان شود کشوری که هنوز بویی از مدنیت نبرده و هنوز به سبک قرون وسطا مردمش زندگی میکنند و مخالفت با پیشرفت در کشور های خاورمیانه است و هرگونه پیشرفت را برای خود خطر میبیند. (2775510) (alef-11)
 
نیما
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۱:۲۸:۲۷
تحلیل جالبی بود (2775520) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۱:۳۱:۰۰
دشمن اول ايران سعودى ها هستند،نه امريكا،رژيم شاه هم توسط همين..... وجلوى ملت ايستاد،چشم ديدن ايران را ندارند،يهودى تبار وبحران ساز خاورميانه هستند،حكومت وملت بايد از دست سعودى ها راحت بشه، (2775522) (alef-11)
 
سعید
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۱:۳۲:۲۲
انشاالله عربستان را در یمن نابود میکنیم و انتقام خونهای همه مسلمانان را از آنها میگیریم (2775528) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۲ ۲۲:۳۹:۲۰
بهمین خیال باش..ارزو بر بچه ها عیب نیست... (2778355) (alef-11)
 
lمجتبی
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۱:۳۴:۱۸
آفرین. تحلیل بسیار خوبی بود. دراصل هم باید ایران وآمریکا با همکاری همراه با استقلال سیاسی وعزت نظام جمهوری اسلامی بتوانند مشکلات منطقه را حل کنند نه این سعودی های ...عقب مانده....به نظر من ایران باید با عزت واقتدار که در عین حال ارزشهای اسلامی حفظ شود بتواند با کمک همه کشورهای مجاز ...کنترل بلامنازع منطقه را دراختیار بگیرد. (2775531) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۵:۱۸:۳۴
آقا مجتبی جان!! یه وقت جا پای هیتلر نذاری با اون " کنترل بلا منازع منطقه" ات ... ایران اسلامی این همه بواسطه دشمنی های شیطان بزرگ شهید نداد و ملت مظلومش به خاطر تحریم های همین شیطان بزرگ این همه سختی نکشید که بعد یه آدم ساده لوح و عمروعاص صفتی مثل حضرتعالی بیای اینجا بگی " در اصل هم باید ایران و آمریکا با همکاری و... مشکلات منطقه را حل کنند " ... ای وای بر ما ... ای وای بر ما (2776052) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۲۳:۲۴:۳۹
ادب مرد به از دولت اوست (2777047) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۲ ۲۲:۳۸:۲۹
اقای نا شناس ارازل و اوباش...با ادب باش و توهین نکن...حرفی داری در جواب اقا مجتبی بزن وگرنه خاموش (2778354) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۱:۳۴:۴۲
در آستانه به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای ایران، عربستان که یکی از بیشترین متضرران این توافق است نمی تواند آن را بپذیرد. آمریکا نیز که منافعش در این توافق است نمی تواند نگرانی عربستان را در این کار دخیل نماید. این نشان می دهد که برای آمریکا هنوز ایران مهم تر از عربستان است و اگر بتواند با ایران روابط خود را برقرار کند قطعا عربستان را کنار می گذارد. از طرفی با توجه به بیداری اسلامی آمریکا به این نتیجه رسیده که تاریخ مصرف رژیم آل سعود نیز به پایان رسیده و دیر یا زود باید از صحنه کنار رود. لذا به فکر این افتاده تا این رژیم به دست خودش به زباله دان تاریخ برود. بنابراین با تحریک او به حمله به یمن او را به باتلاقی هدایت کرده که نتیجه آن معلوم است. دخالت آمریکا در امر یمن و بردن طرحی در شورای امنیت و محکومیت عربستان در حمله به یمن و اخراج او از این کشور و تضعیف و بی آبرو کردن آل سعود در منطقه برنامه بعدی آمریکا است. انشاالله که این طرح نیز همانند اشغال عراق به نفع اسلام به پایان برسد. (2775533) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۱:۳۵:۲۶
اهمیت بحرین و یمن برای عربستان به همان اندازه هست که جنوب لبنان و سوریه برای ایران.
همانگونه که بارها ایران به حزب الله کمک کرده و یا....، عربستان هم مانع از انقلاب مسلحانه ی حوثی ها شد. دقیقا همه چیز مساوی هست. شما یک طرفه به قضیه نگاه میکنید (2775535) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۳:۳۵:۴۴
چرا سه نقطه گذاشتید خب، منظور مانع شدن ایران از سرنگونی اسد بود، همان طور که عربستان خواستار ساقط نشدن نظام در یمن و بحرین هست (2775800) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۵:۱۹:۲۰
احسنت... موافقم (2776056) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۱:۳۹:۴۹
شانس اوردیم دولت قبل نیست این دولت حواسش جمعه و منافع ملی براش مهمتره (2775542) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۱:۴۱:۲۰
بر هم زدن توازن قوا در منطقه که با منطق صدور انقلاب و حمایت از به اصطلاح نهضت های آزادی بخش جهان همچنان با قدرت در حال انجام است نهایتا کشور را وارد بازی خطر ناک جنگ بین شیعه و سنی خواهد کرد
ایجاد داعش هم به واسطه همین دخالتهای ما در منطقه کلید خورد بیائیم پس از سالها به جای آبادی و مدیریت جهانی به آبادانی کشور خود بپردازیم و اینقدر با آتش جنگ بازی نکنیم
سانسور نکن الف (2775546) (alef-11)
 
ننیزت
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۱:۴۱:۴۸
هیچ کسی به ایران گرایشی ندارد بجز عده اراذل اوباش که از سرمایه های ما ایرانیان تغذیه میشود .... (2775548) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۵:۳۷:۰۴
خودت ارازل و اوباشی........آنهایی که به ایران گرایش دارند یا شیعیان منطقه هستند یا برادران آزاده سنی که به حقانیت ایران پی بردن تفکرت به درد شبکه های سلطنت طلب و حراف میخوره (2776099) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۱:۴۹:۴۶
متاسفانه زمانی که حوثی ها با توسل نیروهای شبه نظامی صنعا را تصرف کردند تنها کشوری دولت خود خوانده حوثی ها را به رسمیت شناخت وحتی با آن ها قرارداد تجاری منعقد کرد ایران بود این امر شاید یکی از بزرگترین اشتباهات ایران باشد باعث شد افراطیون از سعودیها گرفته تا نیتیاهو تا افراطی ها در آمریکا با صدای بلند تر بر طبل ایران هراسی بکوبند درحالیکه کشورهای عربی درسالهای اخیر اختلاف بسیار زیادی داشتند ولی ماجراجویی حوثی ها حمایت بی منطق ما از این گروهک شورشی باعث شکل گیری این اجماعی ازعربستان و قطر و مصر گرفته تا سودان از گذشته با ما رابطه خوبی داشته حتی کشورهای غیر عربی مثل پاکستان ترکیه شده وایران ر کاملا در منطقه منزوی کرده اما خوشبختانه با سیاست مناسبی دکتر ظریف درمذاکرات داشته نگذاشته اخلالی در روند مذاکرات پبش بیاد اگر این اتفاقات دو سال پیش می افتاد قطعا مذاکرات نیمه کاره پایان می رسید (2775560) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۹:۲۱:۴۸
ما از کحا میگویید حوثی کودتا کردند ایا رییس جمهوریمن نبوداستعفا کردتو از کحا میگویی حوثی ها بین مردم یمن چایی ندارد واقعا براتون متاسفم شماها هر کسی که مخالف امریکا هست را شورشی می نامید این کشورهایی که میگویی که با انها رابطه برقرارکنیم همشون دستشون به خون مردم سوریه وعراق الوده است واقعا بعضیها فقط فکر منافع خودشان هستند اگر این اتفاق برای کشور ما میافتد این حرف را میزدی (2776588) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۲۰:۱۳:۳۰
تغییر دولت با استفاده از قوه قهریه ونیروی نظامی یعنی کودتا حال خودت ببین حوثی ها چگونه دولت راتغییر دادند باتوسل نیروهای شبه نظامی انصارالله بخشی از ارتش که متحد عبدالله صالح هستند میگویید عبدربه منصور هادی خودش استفعا داد ولی نمیگویید چه شد که استفعا داد منصور هادی مجبور شد استفعا بدهد چون شبه نظامی انصار الله کاخ ریاست جمهوری محاصره کرده بودند به سمت آن نارنجک پرتاب کردند وریس دفتر ریس جمهور را به گروگان گرفته بودند در این شرایط مجبور شد استفعا دهد در ثانی از نظر قانونی مجلس باید استفعا ریس جمهوری بپذیرد که نپذیرفت اما حوثی ها در مقابل مجلس هم منحل کردند وخودشان با کمک عبدالله صالح شورای موقت تشکیل دادند اگر به این کودتا نمی گویند پس به چه چیزی کودتا میگویند ضمنا اگر حوثی ها در توده مردم پایگاه عظیم داشتند میز مذاکره را ترک نمی کردند به اسلحه روی نمی آوردند (2776745) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۲ ۱۴:۴۷:۴۰
اگر حوثی ها بین مردم جای نداشتند این همه تظاهرات به نفع انها صورت نمیگرفت چرا هیچ یک از قبیله یمنی به دفاع هادی نبرداختند چرا هادی تو شهر های دیگر به غیراز عدن مورد حمایت قرار نگرفت شماها مشکلتون هادی نیست مشکل شما این است که انصار الله ضد امریکاست الکی بهانه میاورید (2777820) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۲ ۱۷:۵۰:۵۰
مثل اینکه شما فقط اخبار را ازصدا وسیما دنبال میکنید اگر اخبار را از رسانه های مختلف دنبال کنید اتفاقا میبینید تظاهرات به نفع منصور هادی صورت گرفته والان حوثی ها هم مشغول جنگیدن باقبایل سنی حامی ریس جمهوری هستند (2778044) (alef-11)
 
ابراهیم قنبری
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۱:۵۷:۳۸
به نام خدا
آنانی که خود را خادمین حرمین شریفین میدانند و همواره برای خود نقش پدر خواندگی جهان اسلام را قائل بوده اند ، حال از نقش حامیان صرفا مالی تحولات منطقه بیرون آمده و شمشیرها را برهنه کرده اند ، اما آن چه شناخت ماهیت مسائل یمن را پیچیده کرده نقش پررنگ دیکتاتور سابق علی عبدالله صالح و نیروهای وفادار به وی در ارتش یمن است ، مگر همین سایتهای خودمان تا همین چند وقت پیش از ثروتهای میلیاردی اش و غارت مردم و سرسپردگی و پناهندگی اش به سعودی ها نمینوشتند ؟ در صورتی که نیروهای وی نقشی به مراتب فعالتر در یمن بازی میکنند و حوثی ها در اقلیتند حال آن که رسانه ها تعمدا در خصوص حوثی ها بزرگنمایی میکنند که حاصل این فرایند بازی دو سر باخت برای حوثی هاست ، چرا که اگر وضعیت منتج به مذاکره شود آن گاه علی عبدالله صالح نماینده مردم خواهد بود و چنانچه جنگ مغلوبه گردد حوثی ها نبرد را باخته اند.
از این فرصت استفاده میکنم و به ناراضیان بسار محترم سفر اردوغان به تهران از سر تواضع و ادب عرض میکنم که دیپلماسی گاه محل دیالوگ با دشمنان قسم خورده است برای حفظ و به دست آوردن منافع ملی ، آقای اردوغان که متحد و شریک تجاری چندین ساله ایران است ، نه دشمن بلکه یک منتقد آن هم در خصوص ابهام یمن ، لطفا نقش ایشان را در زمان تحریم و کمکهایش فراموش نکنیم.لطفا به وزارت امور خارجه که اتفاقا پس از سالها ردای دیپلماسی به تن کرده فرصت پیگیری و استیفای منافع ملی را در این وانفسای جهانی بدهید. (2775574) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۲:۰۱:۵۰
واقعیت این است که احتمال توافق آنها را به وحست انداخته و دنبال زیر این هستند که این برنامه را تحت الشعاع قرار دهند .
مکر شیاطین پایانی ندارد. (2775583) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۲:۲۷:۴۰
باز هم کلمه باتلاق را مشاهده کردیم در پاراگراف اخر
اگر باتلاق نبود معلوم نبود چه حرفی ما در تحلیل ها داشتیم
حالا فرضا دشمنان ما بگویند باتلاق سوریه و لبنان برای ایران یا باتلاق عراق برای ایران
در این صورت نظر شما چیست؟ (2775622) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۲:۲۸:۲۹
به نظر من باید صبر کرد ما نباید در دکترین دفاعی خود یمن را فراموش کنیم در این درگیری ها ما به ماهیت کشورهایی مانند ترکیه و پاکستان پی بردیم حالا باید بدانیم که این دو کشور به ظاهر دوست و برادر از روسیه و چین برای ما بدتر هستند باید این دو کشور را حتما مهار کرد با توجه به امکانات مذهبی مانند شیعیان پاکستان و مجهز کردن انها و علاوه بر ان با اهرم اقتصادی برای ترکیه این امر به اسانی مهیا می شود (2775624) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۲:۳۲:۱۰
جنابان... بدانید هدف فقط در فرهنگ غرب وسیله توجیه می کند با این استیراتیژی ایران هنوز دنبال محمد مرسی است چه شیعه را بدار بکشد و چه نکشد و ما کاری به ارتجاع عرب نداریم چونکه هدفمان ازادی قدس است ولی برای کسانی سیاست را برای حفظ دین می خواهند هیچ وسیله ای غیر شرعی برای هدف شرعی استفاده نخواهند کرد اولین هدف کسب رضایت خداست که حمایت از مظلوم همان کسب رضایت خداست ولی نه با نسل کشی و نه با کلک و دروغ امام هم گفت راه ازادی قدس از مسیر کربلاست هدف اصلی ملت ایران کسب رضایت امام زمان عج الله تعالی فره الشریف است ما امام زمان ع قربانی هدف نخواهیم کرد ما بهشت خدا را قربانی اهداف سیاسیون کسب قدرت نخواهیم کرد برای ما کسترش اسلام راستین هدف اصلی است وقتی علارغم میل خیلی ها محمد مرسی را شکست دادیم خدا کرور به کرور شکر کردیم اگر چه کیهان بشدت خالف بود ولی ...هم پیروز شدیم اگر امام زمان ع کمک ماست و اگر من دیون امام زاده هستم دیگر به انها خیانت نخواهم کرد فکر می کنید مرعشیان و صفویان چرا حکوت شیعه امامیه را ترویج کردند و چرا ما را نمک گیر خودشان کردند حداقل من یکی هرگز به امامزاده خیانت نخواهم کرد حالا رئیس فلان ارگان و نهاد هدفش هر چی باشد اگر هدفش در راستای رضایت امام زمان است ما همراهش هستیم وگرنه ما دنیا و اخرت را به تفسیر هیچ کسی نخواهم فروخت (2775630) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۵:۳۸:۵۱
یه کسی لطفا نظر برادرمون رو تایید کنه (2776107) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۲:۴۰:۵۴
...شاه بجز سالهای پایانی حکومتش، هر اشتباهی داشت، لااقل سیاست خارجی عاقلانه ای داشت. با همه کشورهای همسایه و اعراب رابطه خوبی داشت. حتی قلدریهای صدام رو هم عاقلانه و با قرارداد الجزایر بدون جنگ به نفع ایران پایان داد. با اینکه متحد آمریکا بود با چین هم رابطه خوبی داشت. البته آخرش شاه خراب کرد و توهم قدرت زیادی بهش دست داد و با ..... درافتاد. (2775646) (alef-11)
 
سعيد روشن
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۲:۴۲:۱۹
يمني ها و اقليت 30درصدي حوثي 4 امامي ... هستند وبعد از حمايت از پ.... خودمان مايه بگذاريم (2775648) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۲:۴۷:۳۶
حالا نباید پرسید چرا ....با انقلابی گری غیر منطقی...سالهاست زمینه افول قدرت منطقه ای ایران رافراهم و اجازه ظهور قدرت هایی را مثل قطر امارات و عربستان و تاثیر گذاری بر روند سرنوشت کشور را داده اند. در حالی که می توانستیم در اوج باشیم. احتمالا الان عده ای بگویند ما در اوجیم ولی سطح دید شما به اینقدر اوج بسنده کرده ما به کره و ژاپن شدن در 20 30 سال قبل می اندیشیم. کشوری که با وجود این همه دزدی و فساد همچنان ثروتمند است نباید در این جایگاه می بود (2775659) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۳:۱۱:۱۶
سیاست غلط گذشته ما ومنزوی شدن ما باعث چنین جسارتی شده واز طرف دیگران اعراب که درمقابل اسرائیل متحد نبودن حالا بر علیه ما متحد شده اند حتی کشورهای اسلامی با آنها متحد شده اند کاش می شد با سیاست صحیح از این اتحاد استفاده کرده وجهت را به سمت دشمنان بر گردانیم (2775742) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۵:۱۵:۴۳
سیاستهای غلط واشتباه ما این عربها را زیاده خواه کرد حتی این ترکیه هم زیاد حرف می زند ما باید به قدرت وعظمت از دست رفته خود برگردیم وایرانی سربلند اباد وپیشرفته داشته باشیم واین فقط وفقط با تامل ورفتار مناسب با جهان می باشد که در ان هم منافع ما حفظ شود وهم منافع انها زند باد ایران وایرانی ونژاد اریایی (2776047) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۵:۲۲:۵۶
چرا مراجع تقلید سفر حج رو حرام اعلام نمی کنند تا کی باید به اینها پول بدهیم تا ما را تهدید کنند ! چرا بزرگان چاره نمی کنند /. ؟؟ (2776065) (alef-11)
 
شاهوردی
۱۳۹۴-۰۱-۱۲ ۱۰:۳۴:۳۳
شاید منظور شما این است که مراجع حج که آثار معنوی و انسانی زیادی دارد را تحریم کنند و به مردم بگویند که به آنتالیا و تایلند و فیلیپین و.... بروند و یک استخوانی سبک کنند ؟؟؟ (2777485) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۵:۴۲:۰۴
بگذارید پولهایی که ذخیره کرده بودن رو هزینه این جنگ کنند و خزانه شون خالی بشه.اینجا مابایدهوشیارباشیم.اینهاتجربه جنگ ندارن و اگه طولانی مدت درگیر بشن داخل باتلاقی میفتن که بافضاحت ازش میان بیرون.مافقط باید بیرون از گودباشیم و ...دیگه دیگه.... (2776123) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۸:۵۳:۵۹
ایول این "باتلاق" رو خوب اومدی. فقط نمیدونم چرا باتلاق‌ها دیگه خوب کار نمیکنن!!! (2776472) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۲۰:۴۱:۱۰
بزرگترین خیانت امروز ریختن پول به آسیاب سعودی ها از این همه حج عمره است. واقعا لزومی دارد که این همه جمعیت که تا 17 سال آینده حج تمتع را خریده اند به جیب عربستان پول بریزند. این اشتباه است. در حالیکه عتبات عالیات با نصف این پول هم آباد می شوند. (2776808) (alef-11)
 
امیراسد
۱۳۹۴-۰۱-۱۲ ۲۰:۵۳:۵۹
اساسا ترس سعودی ها از یک مسئله بسیار مهم است و آن اینکه منطقه خلیج فارس با توجه به همه واقعیات موجود، نیازمند یک ژاندارم و کنترل کننده نظم و امنیت است که بتواند صدور انرژی را از این منطقه به جهان و بر اساس منافع همه کشورها،اعم از صادر کننده و خریدار ، تامین کند. حال با توجه به قدرت نظامی و شرایط سیاسی ایران، کشورهای جهان بد نیمیبینند که ایران تحت نظارت مثلا سازمان ملل ، نقش این ژاندارم را ایفا نماید. و این یعنی سلطه بلا منازع و اینبار بر خلاف زمان رژیم گذشته "مقتدرانه" و نه نوکر مآبانه ایران به عنوان یک کشور قدرت مند و دارای درایت و هوشمندی بر این منطقه حساس و طبعا عربستان و رفقا باید تحت امر این فرماندهی و اقتدار قرار بگیرند. (2778252) (alef-11)
 
سپهر
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۲۰:۵۳:۳۸
این بهترین تحلیلی بود که از تجاوز ناگهانی سعودی خوندم.
کاملا موافقم.
ولی خوب شد مسئولین خام نشدند و منطقی عمل کردن. من توی 2 روز اول خیلی دلخور بودم که چرا جمهوری اسلامی واکنش نشون نمیده... بعدش که به خودم مسلط شدم دیدم همین روش درسته.
سوای جهت گیری های سیاسی، اعتمادم مسئولین کشور دوچندان شد (2776828) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۲۱:۱۶:۰۲
وزرای خارجه شش قدرت بزرگ جهان = وزرای خارجه شش قلدر بزرگ جهان

به هر حال عادلانه نیست. ما خواهان حقوق برابر هستیم. باید خلع سلاح هسته ای برای این ها باشد. پس ناچاریم توقف نکنیم و به سوی قدرتمند تر شدن برویم. (2776870) (alef-11)
 
حسن
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۲۱:۳۵:۲۷
به نظر شما وقتی عکس سردار سلیمانی رو بنر میکنن تو خیابونای عراق میزنن.وقتی استوره سازی میکنن میزنن تو خایابونای عراق عربستان نباید تحریک بشه.الف لطفا سنسور نکن (2776902) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۲ ۱۰:۲۳:۱۱
از کوزه همان برون تراود که در اوست. در کوزه سعودی هم وهابیت است (2777466) (alef-11)
 
عبدالله
۱۳۹۴-۰۱-۱۲ ۱۹:۵۳:۲۳
برادر اسطوره را اینجوری مینویسن .بعدشم راجع به یه اسطوره کسی نظر میده حداقل رسم الخط زبان مادریشو بلد باشه (2778195) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.