نظر منتشر شده
۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 234826
گردش مالی تامل برانگیز صنعت گردشگری جهان
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۱۴
نویسنده کتاب توسعه گردشگری کشورهای اسلامی گفت: گردش مالی صنعت گردشگری جهان در این سده از گردش مالی بخش صنعت فرا‌تر می‌رود و در چند سال آینده دست کم به ۲ تریلیون دلار می‌رسد.

فرید جواهر‌زاده در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه قرن بیست و یکم، سده بهره‌گیری از فرصت‌های تجاری ارزشمند در بخش‌های خدماتی به ویژه گردشگری است اظهار کرد: گردش مالی صنعت گردشگری جهان در این سده از گردش مالی بخش صنعت فرا‌تر می‌رود و در چند سال آینده دست کم به ۲ تریلیون دلار می‌رسد.

این کارشناس گردشگری تصریح کرد: در این فرآیند، دستیابی کشورهایی که از جاذبه‌های وسیع گردشگری برخوردار هستند، به یک درصد ارزش گردش مالی این صنعت، سالانه درآمدی حدود ۲۰ میلیارد دلار ایجاد می کند که برای اقتصادهایی نظیر اقتصاد ایران و از جمله کشورهای در حال توسعه اسلامی، این رقم قابل توجه است و می‌تواند تمامی فعالیت‌های اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهد.

وی خاطر نشان کرد: در همین راستا آثار مستقیم حاصل از صنعت گردشگری، با احتساب حدود ۶ درصد از GDP جهانی در این صنعت، نمایانگر تخصیص یک شغل از هر ۱۵ شغل به این صنعت در آینده‌ای نزدیک بوده و در صورتی که آثار و منافع غیر‌مستقیم نیز مد نظر قرار گیرد حدود ۱۰ درصد از GDP جهان و یک شغل از هر ۹ شغل در این صنعت ایجاد می‌شود.

نویسنده کتاب توسعه گردشگری کشورهای اسلامی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران با داشتن جاذبه‌های گردشگری «تاریخی – مذهبی – طبیعی»، به لحاظ عدم اتخاذ سیاست‌های مؤثر در این بخش، هنوز نتوانسته است به سهم مناسب خود در بازار گردشگری جهان دست یابد عنوان کرد: این امر سبب شده است تا بسیاری از معضلات اقتصادی- اجتماعی کشور که می‌تواند با توسعه صنعت گردشگری مرتفع گردد، همچنان پابرجا بماند.

وی خاطر نشان کرد: واژه اقتصاد مقاومتی که به تازگی تقریباً در مباحث اقتصادی مورد توجه قرار می‌‏گیرد وبه عنوان راهبردی اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است دارای ابعاد مختلفی است که یکی از راه‏های تحقق آن توسعه صنعت گردشگری و استفاده از ظرفیت‏های موجود فرهنگی و تاریخی کشور است.

این کارشناس مسائل گردشگری گفت: توجه خاص به نقش مهم گردشگری در رشد اقتصادی، تبادلات میان فرهنگی، صیانت از میراث فرهنگی و تاریخی اسلام و معرفی این میراث در سطح جهانی و مهم‌تر از همه معرفی چهره ارزشمند اسلام در نزد جهانیان به عنوان قدرت عظیم اقتصادی و فرهنگی، موضوعاتی است که بی‌شک باید وجهه همت همه ما قرار گرفته و بر آن اهتمام ورزیم.

وی با اشاره به اینکه با وجود اهمیت بی‌بدیل صنعت گردشگری در توسعه و شکوفایی اقتصادی، سیاست‌گذاری‌های مناسبی در باره ارتقاء آن در کشورهای اسلامی صورت نپذیرفته و عمده تلاش‌های مربوط به توسعه صنعت گردشگری در دهه‌های اخیر، معطوف به رهیافت‌های تشویقی و تبلیغاتی و یا به عبارتی تقاضا محور بوده است عنوان کرد: چالش‌های پیش روی این صنعت، نه تنها استحکام و تداوم بیشتر سیاست‌های جانب تقاضا را طلب می‌کند، بلکه سیاست‌گذاری ابعاد عرضه و سازماندهی ساختار فعالیت بنگاه‌ها را نیز می‌طلبد.

نویسنده کتاب توسعه گردشگری کشورهای اسلامی گفت: با نگاهی واقع‌بینانه می‌توان دریافت که امروز، امت مسلمان به ویژه نسل جوان، شناخت درخوری از ظرفیت‌های عظیم و تاریخ شکوه‌مند جهان اسلام نداشته و همین عدم اطلاع و غفلت در الگوسازی از ارزش‌ها و مفاخر اسلامی، شرایطی را ایجاد کرده است که، متأسفانه الگو‌ها و شخصیت‌پردازی‌های غربی جای انواع اسلامی آن را بگیرد.
 
۱۳۹۳-۰۴-۲۷ ۰۰:۵۳:۰۳
بیاید اینجا چیکار کنه اخه ببین ایرانیا واسه چی میرن خارج اونام به همون دلیل میرن (2260226) (alef-3)