نظر منتشر شده
۷۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 275687
پیامدهای آزادسازی قیمت خودرو
حسین غلامی، 21 خرداد 94
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۰
چندی است که بحث آزادسازی قیمت خودرو دوباره قوت گرفته و در این میان وزارت صنعت و تجارت پرچمدار این میدان شده است ولی سوالی که ذهن مردم را درگیر کرده این است که آیا قرار است خودرو باز هم گران‌ شود؟

قیمت خودرو که از سال ۱۳۹۰ روند صعودی به خود گرفته، همواره با این انتقاد کارشناسان روبه‌رو بوده با این محور که چطور در کشورهای دیگر خودروسازان برای ماندگاری در عرصه رقابت مدام محصولات جدید با قیمت‌های رقابتی ارائه می‌دهند ولی در ایران سال به سال قیمت تولید خودروهایی که از قبل روی خط تولید بوده‌اند افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، این‌که در این میان حق با خودروسازان است یا مصرف‌کنندگان، موضوع این یادداشت نیست بلکه سوال اینجاست که آزادسازی قیمت خودرو چه تبعاتی می‌تواند به همراه داشته باشد و دلیل اصرار وزارت صنعت و تجارت بر انحصاری‌نبودن صنعت خودرو چیست؟

وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان یکی از بزرگترین مخالفان قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت همواره بر این موضوع تاکید داشته که شرایط فعلی با دهه نخست انقلاب تفاوت کرده است. به اعتقاد مسئولان این وزارتخانه خودرو در دهه‌های شصت و هفتاد در خانواده‌ها کالایی لوکس و انحصاری بشمار می‌رفت ولی امروزه با توجه به افزایش سطح رفاه عمومی به جزء جداناپذیر و ضروری خانواده‌ها تبدیل شده و به همین دلیل دیگر نیازی به قیمت‌گذاری آن توسط نهادهای فرادولتی نیست؛ بنابراین آنها از شورای اقتصاد خواسته‌اند هرچه سریع‌تر نظر خود را در این باره اعلام کند.

مسوولان این وزارتخانه معتقدند آزادسازی قیمت خودرو همانند کشورهای دیگر سبب افزایش کیفیت محصولات خواهد شد و خودروسازان مجبور خواهند شد برای فروش محصولاتشان رو به تنوع محصول و افزایش کیفیت بیاورند.

چند نکته
اما در این میان باید به چند نکته توجه کرد؛ چون اگر قرار بود ماجرا به همین راحتی ختم به خیر شود این بحث مدت‌ها و در این سطح مطرح نبود.

این‌که خودرو در جامعه امروز به یک وسیله تقریبا ضروری برای خانواده‌ها تبدیل شده سخن کاملا درستی است و اگر مبنای وزارت صنعتی‌ها برای آزادسازی قیمت خودرو لوکس‌نبودن آن باشد کاملا قابل پذیرش است ولی این‌که صنعت خودرو در ایران انحصاری نیست کمی جای تامل دارد.

درست است که خودروسازان خارجی برای فروش خودرو مجبور به ارائه مدل‌های جدید با شرایط رقابتی هستند و همین مدل می‌تواند الگویی برای خودروسازان ما باشد ولی نکته اینجاست که آیا این رقابت در کشور ما نیز وجود دارد؟ آیا در شرایطی که محصولات پیش‌فروش خودروسازان ما در همان ساعات اولیه عرضه نایاب می‌شود، دیگر انگیزه‌ای برای طراحی و تولید خودروهای به‌روز و به دست ‌آوردن دانش فنی برای خودروسازان ما باقی می‌ماند؟

تولید خودروی ارزان‌قیمت سیاست اشتباهی بود که از همان ابتدا اثرات خود را بر جای گذاشت. تولید خودروی ارزان در کشوری که در حال مشق این صنعت است به مثابه بلندکردن چند هندوانه با یک دست بود و نتیجه آن هم این شد که خودروسازان از اصول ایمنی و کیفیت خودرو بگذرند تا قیمت تمام‌شده را کاهش دهند.

اگر قرار بر آن باشد که همه اقشار جامعه صاحب خودرو باشند مشخص است که خودروهای ارزان‌قیمت نمی‌توانند از کیفیت لازم برخوردار باشند و اگر قرار بر افزایش کیفیت آنها باشد به طور مشخص قیمت آنها بالا می‌رود. به هر حال بین قیمت و کیفیت محصول رابطه مستقیمی وجود دارد. همه این موارد برشمرده شد تا به این نکته مهم برسیم که افزایش کیفیت مستلزم هزینه‌کرد است و در شرایطی که حقوق و دستمزد کارگران، هزینه انرژی، بهره‌های بانکی و نظایر آن بالا رفته نمی‌توان از خودروسازی که هنوز در ابتدای راه است انتظار تولید خودروی با کیفیت و ارزان داشت. شاید به همین دلیل باشد که وزیر صنعت سعی دارد با خارج‌سازی خودرو از حیطه انحصار، قیمت‌گذاری آن را به خودروسازان بسپارد تا خودشان تصمیم بگیرند که چه راهی را در پیش گیرند.

از سوی دیگر باید به این نکته هم توجه داشت که اگر قرار بر آزادسازی قیمت‌گذاری باشد به طور حتم باید شرایط رقابتی در جامعه ایجاد شود. البته منظور این نیست که با باز کردن دروازه‌های کشور راه سیل خودروهای خارجی را باز کنیم بلکه باید شرایط رقابت داخلی را فراهم کرد.

مشخص است که با بازکردن بدون مانع دروازه واردات برای خارجی‌ها خودروهای داخلی چیزی برای عرضه اندام نخواهند داشت و به راحتی عرصه را به رقبا واگذار خواهند کرد که نتیجه آن چیزی جز بیکاری طیف وسیعی از کارگران، واگذاری ساده یک صنعت بزرگ داخلی با عمر حدود ۵۰ ساله و تبدیل ایران به یک کشور مصرف‌کننده نخواهد بود که این امر با اهداف و سیاست‌های اقتصادی کشور همخوانی ندارد و هیچ عقل سلیمی نیز آن را نمی‌پذیرد.

اما چاره کار چیست؟
شاید بهتر باشد که خودروسازان داخلی از الگویی که کره‌ای‌ها چند دهه پیش بکار گرفتند و خیلی زود هم به نتیجه رسیدند استفاده کنند؛ امضای قرارداد آموزش طراحان داخلی و انتقال دانش فنی به صنعت خودروسازی داخلی و در قبال آن تولید محصولات برندهای خارجی تحت لیسانس. همان کاری که کره با شرکت آمریکایی فورد انجام داد و محصولات فورد را تحت لیسانس تولید کرد و در نهایت از صادرات و فروش محصولات آن به اسم پراید در ایران درآمد هنگفتی عایدش شد.

البته این کار با توجه به شرایط و محدودیت‌های بین‌المللی متوجه کشور شاید چندان هم ساده نباشد.

پیشنهاد دوم این است که برای ایجاد شرایط رقابتی در هر محدوده قیمتی مانند ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان، ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان، ۴۰ تا ۵۰ میلیون و همین‌طور به بالا حداقل سه محصول داخلی در بازار وجود داشته و با یکدیگر رقابت کنند تا از این طریق جلوی انحصار در بازار گرفته شود. البته به شرط آنکه شرکت‌های سازنده در مواقع خاص برای پیشبرد اهدافشان متوسل به زد و بند با یکدیگر نشوند که در اینجا نقش نهادهای نظارتی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. در حال حاضر خودروهایی در بازار حضور دارند که در محدوده قیمتی خود رقیبی ندارند و شرایط برای وسوسه شدن سازنده آنها از جمله به کاهش تولید برای تشنه کردن هرچه بیشتر بازار و در نتیجه افزایش قیمت آن کاملا فراهم است.

با این اوصاف پر واضح است که هنوز شرایط برای آزادسازی قیمت‌گذاری خودروها فراهم نیست و در این میان شاید افزایش تعداد خودروسازان، تنوع تولید، امضای قراردادهای مشترک با خارجی‌ها و نظایر آن بتواند این گره را بگشاید.
 
حمید
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۰۸:۴۵:۱۸
منم موافقم قیمت خودرو آزاد بشه الان اسمش هست تعرفه واردات 40% هست ولی تعرفه واقعی 129% هست خودرو سازها هر قیمتی بازار تعیین کرد بفروشند ولی تعرفه واردات کم بشه (2955718) (alef-11)
 
موافقم به شرط...
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۰۹:۳۱:۰۶
با ازاد سازی کاملا موافقم به شرطی که تعرفه واردات زیر 10 درصد بشه
پژو پارس رو پارسال از کارخانه خریدم 34 میلیون تومان که میشه حدود 10 هزار دلار- بماند که 10 بار برای تعمیرات جزئی و کلی رفتم نمایندگی و کلی وقت و انرژی صرف کردم.
تویوتا یاریس در بازارهای جهانی 12 هزار دلاره
به نظر شما واردات ازاد بود چند نفر پزو پارس و تندر و 206 و ... می خریدند؟؟ (2955830) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۰:۴۸:۳۹
آقای موافق، آیا میدونید که چند درصد سود حاصل از گرانی خودرو به بیت المال برمیگرده؟
آیا میدونید سهامداران عمده سهام خودرویی در بورس چه افرادی هستند و این سود سرشار بر روی سهام به انان منتقل میشه؟
تا وقتی رانت در سهام صنایع موجود در بورس وجود داره این افزایش قیمتها سودی برای رشد صنعت نداره. (2956001) (alef-11)
 
محمود
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۰۸:۵۰:۴۴
لطفا باز شعار ندهیم (بیماری بزرگ این مملکت شعار است) بعد از 37 سال شما میخواهید از الگو کره جنوبی پیروی کنی؟ بدون زیرساختهای لازم که نمیشود
پس همان بهتر که واردات خودرو خارجی با نرخ گمرکی مناسب آزاد بشود و قیمت خودرو داخلی هم،
صنعت خودرو کشور ورشکست میشود تا کمتر شاهد قتل و کشتار در جاده ها و مرگ و میر در منازل بخاطر آلوگی هوا باشیم و.....
از طرف دیگر درصد نرخ بیکاری هم تفاوت چندانی نمیکند میلونها نفر بیکارند چند صدهزار نفر اضافه هم بشود اولا چیزی نیست دوما به کمک آمار بانک ملی و مرکز آمار کشور این درصد ساماندهی میشود!! (2955727) (alef-11)
 
کربلایی باقر
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۰۸:۵۹:۳۲
"................ در نهایت از صادرات و فروش محصولات آن به اسم پراید در ایران درآمد هنگفتی عایدش شد."
ما که بعد خودمون پرایدسوار نداریم افغانستانم وضعش خیلی بهتر شده
میمونه بورکینافاسو و جزیره وینسنت در اقیانوس نمیدونم چی چی (2955744) (alef-11)
 
noorsoobh
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۰۸:۵۹:۳۶
مشخص است که با بازکردن بدون مانع دروازه واردات برای خارجی‌ها خودروهای داخلی چیزی برای عرضه اندام نخواهند داشت و به راحتی عرصه را به رقبا واگذار خواهند کرد که نتیجه آن چیزی جز بیکاری طیف وسیعی از کارگران، واگذاری ساده یک صنعت بزرگ داخلی با عمر حدود ۵۰ ساله و تبدیل ایران به یک کشور مصرف‌کننده نخواهد بود که این امر با اهداف و سیاست‌های اقتصادی کشور همخوانی ندارد و هیچ عقل سلیمی نیز آن را نمی‌پذیرد.
عزیز برادر به نظر شما اگر یک کودک را تا سن 30 سالگی دستش را پدر و مادر بگیرند تا زمین نخورد آیا می شود گفت این فرزند در پیری عصا دست پدر و مادر خود باشد بابا بعد ازسی سال اندی این فرزند افیلج که فقط فقط باعث بدبختی و بی چارگی است رها کنید باور کنید این کمک های مالی دولت را اگر به کارگران بی کار شده این صنعت بدهیم و این صنعت را تعطیل کنیم و بقول شما اجازه بدهیم خودرو های استاندار خارجی( البته نه چینی) وارد شود بازار داخلی را قبضه کنند بسیار پرسود تر خواهد بود فقط کافی است شما به هزینه های که تصادف ها جاده ای به خاطر غیر استاندار بودن خودرو های داخلی به جامعه و دولت تحمیل می کند نگاهی بکنید متوجه میشود ورود خودرو های خارجی خیلی خیلی با صرفه تر است با عنایت به اینکه جان یک انسان را با هیچ چیز نمی توان جبران کرد. (2955745) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۰۹:۳۱:۴۸
شما خودت یه چیزی گفتی بعدش نقضش کردی بلاخره کدومش صنعت خودروسازی تعطیل بشه یا نه؟!! (2955832) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۴:۴۵:۰۷
دوست عزیز، اگر مقاله رو خونده بودید، متوجه میشدید که پاراگراف اول نقل قول از مقاله بود و قسمت بعد نقد اون مطلب (2956653) (alef-11)
 
حسين
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۰:۳۷:۴۲
آخه وقتي واردات آزاد بشه اين همه ماشين مختلف كه وارد كشور بشه نمايندگي نميخواد قطعات نميخواد تعميرگاه نميخواد خوب تمام افرادي كه در ايران خودرو و سايپا مشغول كار بودن تو اين شركت هاي ديگه دوباره مشغول به كار ميشند حقوق خيلي بهتري هم بهشون ميدند شما نگران بيكاري كارگرها نباشيد كه 100 برابر اون اشتغال زايي ميشه حتي شركت هاي بزرگ چند مليتي مثل تويوتا ، نيسان و . . . به دليل ارزان بودن مواد اوليه و دستمزد كارگر ميتونند خيلي از كارخونه هاشون رو داخل ايران احداث كنند. (2955970) (alef-11)
 
سهند
۱۳۹۴-۰۳-۲۳ ۱۱:۰۴:۳۸
دوست عزيز تا وقتي پدر و مادر دست و پاي بچه را بگيرند كه راه برود هيچ گاه بچه سرپا نخواهد ايشتاد. بخصوص اگر بچه تنبل و يا چموشي داشته باشيم كه از اين كمك سوء استفاده كرده و تنها هدفش پر كردن جيب خودش و سهامداران خودش خواهد بود. وقتي اين همه بودجه از دولت مي گيرد و از حمايتهاي قانوني دولت نيز استفاده مي كند ديگر نيازي نمي بيند كه راه رفتن ياد بگيرد. (2960317) (alef-11)
 
تبریزی
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۰۹:۰۷:۲۵
شما فقط به یه سوال من جواب بدین. چرا پرایدی رو که هزینه تولیدش 3 میلون و قیمت فروشش به خارجی ها 4 میلیونه به مردم خودشون بالای 20 میلیون می فروشن؟ (2955767) (alef-11)
 
عادل
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۰:۰۶:۵۹
ما غریبه ایم و انها ملت هستند . فکر کردی اینجا المانه که برای خرید بنز توسط المانیها دولت سوبسید بده و تولید ملی را تشویق کنه؟؟؟ (2955906) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۳:۰۷:۳۸
اقایان عادل و تبریزی نه پراید هزینه تولیدش 3میلیونه و نه دولت المان به خرید بنز سوبسید میده بر عکس مالیات هم میگیره لطفا سوال کنید درسته خودروسازها ایراد دارن ولی نه در این حد دیگه (2956375) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۹:۲۱:۱۲
یه تحقیقی بکنی بد نیستا.
آلمان برای خرید اتومبیل های داخلیش سوبسید میده. اینو میتونی از افراد ساکن در آلمان سوال کنی.
هزینه تولید پراید(مزدا ۱۳۱ با کمی تغییر دکوراسیون و تعویض طرح چراغ ها :|) هم در حدود ۲۵۰۰ دلار هست که میشه تقریبا ۸-۹ میلیون تومان. همین مزدا ۱۳۱( همین پراید فعلی) مجوز ورود به خاک آمریکا رو نتونست بگیره.
شما حالا پیدا کنید پرتقال فروش رو :) (2957311) (alef-11)
 
جلیلی
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۳:۵۵:۱۳
شما چه جوری حساب کردی هزینه تولیدش شد سه میلیون؟؟!!! (2956516) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۴:۱۹:۵۸
چرا درباره مطلبی که اطلاع دقیق ندارید نظر میدید؟ قیمت فروش پراید در عراق 5500 دلاره که میشه حدود 18 میلیون تومان.ضمنا اگه با الفبای تولید آشنا بودید میفهمیدید که قیمت مواد اولیه مورد استفاده در پراید هم خیلی بیشتر از 3 میلیون تومنه چه برسه به هزینه تولید نهائیش. واقعا چرا مردم ما فکر میکنند در همه امور صاحبنظرن و حق اظهار نظر دارن؟!!!! (2956591) (alef-11)
 
هاشم
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۲۰:۰۵:۱۰
اتفاقا هزینه تمام شده پراید در همین حدوده. شما قطعه رو با قیمتی که به دست خریدار نهایی میرسه حساب میکنید، بطور مثال سپر جلو پراید حدود 150 هزار تومان. درحالیکه این قطعه برای خودروساز حدود 19هزار تومن خرج داره. (2957403) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۲۱:۱۷:۲۷
جناب پروفسور قيمت پرايد درعراق بعدازهزينه هاي شماره گذاري وعوارض واردات ٥٥٠٠دلاره!برو تحقيق كن قيمتي كه صادرميكنن چقدره؟ (2957505) (alef-11)
 
امیر
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۲۱:۴۴:۴۱
2 میلیونم نمی ارزه (2957540) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۳ ۱۶:۴۰:۱۷
قیمت واقعی پراید با سود آن حدود 6600000 تومان هست (2961872) (alef-11)
 
حسين
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۸:۳۳:۳۹
شما سه ميليون هزينه توليد رو چطور حساب كردي؟ يه خودرو حدود ده هزار قطعه هست.
4 تا رينگ و لاستيك و يه اي سي يو فقط ميشه دو ميليون تومن.بقيش چي؟ موتور سيكلت هم اين قيمت نميدن.
حداقل قيمت خودروي چهار سيلندر توي خارج كشور هم 18000 دلاره.
ضمنا ما با خارجيا از هيچ جهت قابل مقايسه نيستيم چه برسه به خودرو.
كلا اهل جوسازي هستيم متاسفانه. (2957203) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۲۲:۲۸:۳۷
ای بابا مگه متوجه نشدی؟ ایرانی باید خاکی و شکرگزار خدا باشه و نباید دل به مادیات ببنده! مادر بزرگ من میگه پراید و پرادو مگه چه فرقی دارن؟ (2957610) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۰۹:۰۸:۲۵
عزیزم شما اقتصاددانها چرا نمیخواهید قبول کنید که مشکل کشور اقتصاد رانتی و خراب و فامیلی و عشیره ای هست.
شما اصلا بنز را هم بیاری تو این سیستم خراب میشه (2955770) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۳:۱۲:۵۲
کاملا درسته... بنظر من توایران اول باید مشکلات مدیریتی راحل کرد بقیه چیزها خودبخود درست میشه... (2956392) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۰۹:۰۹:۳۲
اگر مردم هر خودرويي را با هرقيمتي كه اعلام ميشه نخرند خود به خود ارزون ميشه وماشينهاي بي كيفيت هم جمع ميشه (2955771) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۰۹:۱۰:۴۹
تعرفه واردات صفر بشه قیمتها هم آزاد بشه ... چه ایرادی داره ؟؟؟؟ (2955775) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۰۹:۱۲:۰۴
برای رفع مکلات فوق موارد زیر نیز باید اجرا شور

1-افزایش توانائی خرید مردم و امکان پذیر نخواهد بود مگر با ایجاد اشتغال
2-اشتغال زیاد نخواهد نشد مگر با اجرای زیر ساختهای قوی و بزرگ
3-زیر ساختها بزرگ اجرا نخواهد شد مگر با شناسائی دقیق منابع موجود
4- منابع موجود شناسائی نخواهد شد مگر اینکه تاثیر اقتصاد از سیاست را کم نمود
5-اقتصاد را نمیتوان کم تاثیر از سیاست کرد مگر ارتباط صیحیح با کل جهان

برای بدست اوردن اگاهی نیازی نیست همه چیز را با سعی و خطا بدست اورد میتوان از کشورهای دیگر الگوبرداری نمود که مستلزم ارتباط درست با انان است و اینکه چرا این ارتباط بوجود نمی اید را باید از مسئولان سوال نمود زیرا این مردم با هر شرایطی زندگی را ادامه دادند
جنگ فشار تحریم عوامل خارجیند که در اثر عدم تعامل با جهان عاید ما شد بیائید نگاهمان را برای 10 سال پس از بررسی و بدور از سیاست بازی عوض کنیم شاید تغییری ببینیم (2955779) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۰۹:۱۴:۴۵
اخه این اقتصادانها کی میخوان بفهمن مشکل مدل نیست. مدلهای اقتصادی بازار ازاد جهانی در اقتصاد دولتی رانتی ایران تلف میشه.

باید ریشه مشکل حل بشه یعنی شفاف سازی گردش مالی هر فرد و نهاد و حذف پول سیاه (2955785) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۰۹:۱۷:۰۵
مدل هند مدل ژاپن مدل کره
هزار تا مدل هم بگی همشون در سیستم خراب اقتصادی اداری و قض.... تلف میشه.
خصوصی سازی را ما اشتباه تعریف کردیم خصوصی سازی یعنی شفاف سازی وگرنه الان نظامهای صنفی بدتر از بد شده اند. یعنی بخش خصوصی ما هم مشگل داره دولتی مشکل داره (2955791) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۰۹:۲۲:۱۱
قيمت بنزين ازادشده،خودرو هم ازاد بشه به شرط اينكه خودرو ١٥٠٠٠دلاري رو به قيمت ١٤٠ميليون به مردم نفروشن!درشرايط فعلي ازاد سازي قيمت خودرو فقط جهش قيمت رو سبب ميشه (2955805) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۰۹:۲۳:۱۷
این ایده انتقال تکنولوژی باید بیست سال پیش آغاز میشد، الان که در تحریم هستیم و اوضاع اقتصادی جالب نیست حتی شرکتهای مواد غذایی خارجی هم ریسک ورود به ایران رو نمیکنند، چه برسه به شرکتهای خودروسازي! (2955810) (alef-11)
 
یکی
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۰۹:۲۳:۵۵
گرچه آزاد شدن قیمتها رو خوب می دونم ولی این رو هم می دونم که اگه قیمتها آزاد بشه گمرک و مالیات و غیره قیمت ماشینهای وارداتی رو غیر قابل رقابتی میکنه و باز هم به سود خودروسازان میشه باید تعرفه صفر بشه (2955814) (alef-11)
 
abbas
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۰۹:۲۷:۱۸
بر خلاف ادعای مسئولان در صورت ورشکسته شدن خودرو سازان داخلی کسی بیکار نمیشه چون اونها میتونن بجای ساخت خودروهای بی کیفیت مثل ترکیه خودروهای کم مصرف روز دنیا رو مونتاژ کنن همچنین با آزاد شدن واردات با تعرفه پایین هزاران شغل جدید برای فروش و خدمات پس از فروش ایجاد میشه (2955823) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۰۹:۵۷:۱۵
ما که هنوز هم یک ماشین نداریم....... (2955879) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۰:۲۴:۳۵
وقتی بازار مسکن آزاد شده وقتی بازار بورس آزاد شده چرا نباید صنایع خودرو سازی آزاد بشه باید همه قیمتها آزاد بشه اونوقت خواهید دید به خاطر عدم دخالت دولت حباب قیمتها شکسته میشه شاید سال اول قیمت پراید بشه 25 میلیون تومن ولی در سال بعد به خاطر عدم حمایت دولت به 15 میلیون تومن هم میرسه (2955945) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۰:۲۷:۵۸
دولت در طول این سالها جز اتلاف منابع بیت المال در صنعت خودروسازی کاری نکرده یه نگاه بکنید به این کارخونه ها کوچکترین پیشرفتی نداشتن بعد از 50 سال رزومه کاری الان شدن مونتاژکار خودروهای چینی (2955949) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۰:۲۸:۱۲
تویوتا کمری مدل2009 تو مالزی 4500دلاره اینجا چنده؟!!!!!!! (2955950) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۰:۳۱:۲۳
دولت اگر این حجم مالی حمایتی خودش رو در بخشهای دیگه جهت اشتغال زایی به کار ببره برای اقتصاد مملکت مناسبتره و نتیجه بهتری میگیره تا خودروسازی که حدود 60 درصد نیروی انسانیش بدون بهره وری هستن و محصولاتش هم که دیگه گفتن نداره (2955958) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۰:۴۱:۱۴
ادامه حیات صنعت خودروسازی در کشور ما مثل زندگی شخصی میمونه که با تومور سرطانی و هزار جور شیمی درمانی داره به حیات خودش ادامه میده . یه نگاه بکنید به چین و ترکیه این دو کشور ابتدا در صنایع پایه خودرو سازی یعنی تولید قطعه سرمایه گذاری کردن و بعد از موفقیت در این عرصه وارد تولید خودرو شدن اما کشور ما و شرکتهای ما بعد از گذشت این همه سال حتی یک گیریبکس دنده ای یا یه کمپرسور کولر یا یک ECU ساده مثل برای پراید یا یک سنسور الکنرونیکی هم نمیتونن بسازن وباید برن از چین بیارن تحریم خودرو اثبات کرد که این صنعت بسیار در عرصه قطعه سازی عقبه حالا چه برسه به تولید خود خودرو (2955979) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۰:۴۶:۱۳
متاسفانه خودرو سازها خصوصا در دوسال اخیر به خاطر مقاومت در برابر قیمتها به شدت کیفیت مواد مصرفی در ساخت خودروهاشونو آوردن پایین . بدترین نوع لاستیک چینی رو میندازن زیر پراید و سمند کیفیت مواد مصرف شده در صندلی و داشبورد خودرو وحشتناکه . ABS ماشین از همون روز اول چراغش روشن میشه و دیگه خاموش نمیشه ایربگ ماشین اصلا معلوم نیست کار بکنه یا نه . از داخل موتور ماشین بعد از یکسال کارکرد هزار جور سر و صدای اضافی در میاد (2955994) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۰:۵۶:۱۵
اول باید جلوی این آقایونی گرفته شه که میرن از چین بدترین و بی کیفیت ترین قطعه رو میارن بعد میان یه بسته بندی شیک و قشنگ میچسبونن روش به اسم قطعه ایرانی و بعدش به خاطر روابط و نفوذ پشت پرده با مدیران گرامی و بهتر از جان تمام این اجناس بنجل رو میفرستن داخل کارخونه و خط تولید . تمام دست و پا زدن های این افراد برای اینه که جلوی این بیزینس کثیف گرفته نشه (2956017) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۱:۰۳:۴۴
به نظر من واردات خودرو آزاد بشه بنفع مردم کشوره. درسته که عده‌ای بیکار میشن ولی در مقابل 70 میلیون نفع می‌برن و از شر این ماشین‌های کشتار راحت میشن. (2956040) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۱:۴۶:۳۸
چرا بیکار بشن، برن قطعه ساز بشن مثل ترکیه، چه اجباریه که حتما باید خودروسازی یا بهتر بگم مونتاژ کاری کنیم (2956119) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۱:۳۶:۵۶
به شرط اینکه تعرفه های واردات هم حذف شود و بتوانیم با قیمت واقعی خودروی خارجی بخریم (2956088) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۲:۵۸:۱۶
نفهمیدیم باید قسم حضرت عباس رو باور کنیم یا دم خروس رو!
شما یک جا میگی "نمی‌توان از خودروسازی که هنوز در ابتدای راه است انتظار تولید خودروی با کیفیت و ارزان داشت" چند خط بعدش میگی "یک صنعت بزرگ داخلی با عمر حدود ۵۰ ساله"؛ یعنی خودروسازان داخلی بعد از 50 سال هنوز عرضه تولید خودرو ارزان قیمت با کیفیت رو ندارند؟!!!! (2956345) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۶ ۱۳:۴۰:۰۳
دقيقا زدي به هدف (2969828) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۳:۰۴:۰۳
تا کی ما باید پول اشتغال چند هزار نفر ماشینهای تکراری پر ازعیب ونقص سوار شیم پول ووقت و.... خرابی ماشین ما باید جورشو بکشیم
از اول یه مبلغی بعنوان اشتغال این چند هزار نفر از ما بگیرن و بی خیال ما شن وما یه ماشین با کیفیت تری سوار شیم
دیگه کلی وقتمون تو تعمیرگاهها صرف نشه کلی پول وسایل یدکی (که اونها هم خرابن ) رو ندیم
خیل حرفهای دیگه و........................ (2956364) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۳:۱۴:۱۹
واردات خودرو متناسب با در آمد ایرانیها رو باید آزاد کنیم مطمئن باشید خودرو سازها راه موندن تو بازار و پیدا میکنن .وقتی مشتری بی نوای ایرانی حق انتخاب داشته باشه و قیمت خودردو هم متناسب با در آمدش باشه هر 5 سال یه بار یه خودروی نو لازم داره اینجوری هم چرخ صنعت میچرخه هم خودرو ها همیشه به روز و کم مصرف خواهند بود (2956397) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۳:۴۷:۰۴
عمده شرکت خودرو سازی ما دو شرکت است این دو شرکت را واگذار به بخش خصوصی کنند با قیمت معقول وحذف رانتها وامتیازها اونوقت ورود خودرو را آزاد کنند پراید ۴ میلیونی را میفروشند 20میلیون اونوقت میخواهند رقابت باشه وکیفیت بالابره (2956488) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۶ ۱۳:۴۲:۱۴
اينقدر اين دو شركت پرهزينه شده اند كه بخش خصوصي زيربار خريد آنها نميرود . در ضمن بدليل قوانين دست و پا گير در ايران و نبود شفافيت مالي و قضائي و گمركي و بازرگاني , شركتهاي خارجي در ايران سرمايه گذاري نخواهند كرد . (2969839) (alef-3)
 
قرتاسي
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۴:۰۹:۲۴
بالاخره پرايد به آرزوي ديرينه خود مي رسه و هم قيمت مرسدس بنز كلاس C مي بشه. خدايا اين نعمت ها را از ما نگير (2956552) (alef-11)
 
ایرانی
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۴:۱۳:۴۷
سال گذشته بالاترین و ملموس ترین حد انتقاد و بحث در این مورد رو در برنامه مناظره با حضور نمایندگان خودروسازی و چند تن از اساتید منتقد رو آنتن زنده رسانه ملی بردن، اما هیچ اتفاقی نیوفتاد!!!!!!!!
دقیقا هیچ اتفاقی!
اون موقه معنی لبخندهای نمایندگان خودروسازیمون تو مناظره رو فهمیدم!
این موضوعی که مطرح کردین رو تقریبا همه میدونن! همه یعنی مردم عادی+مسئولین. مردم عادی که دستشون از همه جا کوتاهه. میمونه مسئولین که انگار نمیخوان چیزی عوض بشه. (2956569) (alef-11)
 
عابد
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۵:۱۲:۰۲
آقای کارشناس شرکت خودرو سازی در ایران با کدوم شرکت خودرو ساز داخلی رقابت کنه باید در به روی محصولات باکیفیت خارجی باز بشه تا حساب کار دست خودرو ساز داخلی بیاد اگه شرکت خودرو سازی تعطیل بشه بهتر از اینکه یه عده آدم بی گناه به خاطر محصولات بی کیفیت و خارج از استاندارد جونشونو توی این ماشینا از دست بدن ضمن اینگه تعداد کارگرانی که بیکار می شوند به مراتب کمتر از قربانیان این این محصولات است به هر حال همانگونه که خیلی از کراگران دارن زحمت می کشن و خرج زندگیشان را در می آورند اگه این صنعت به قول خود خودروسازان ورشکسته زودتر تعطیل بشه چه بسا به نفع مردم و مملکت هم هستش اول اینکه با واردات خودرو مردم با پول کم صاحب خودرو خوب و با کیفیت میشن و جونشون در امنیت هست دوم این همه پول بیت المال به جیب یکسری آدمایی که از آب گل آلود ماهی میگیرن نمیره سوم به هر حال دولت یا یک بخش خوصوصی اگه خواست خودرو بسازه اول از همه به کیفیت و قیمت خودرو بیشتر فک می کنه چهارم اینکه به قول خود شما از متخصصینی که حاضرند بی هیچ منفعتی برای تولید ملی قدم های خیر بردارند کم نیستن (2956720) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۶:۳۸:۳۸
آزادسازي کاردرستي است بشرطيکه توليد اتومبيل از منوپل يعني از انحصار دولت خارج و به بخش خصوصي يعني بخش خصوصي واگذارهم واگذار شود (2956900) (alef-11)
 
احمد ک
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۶:۵۲:۵۸
باز باید تکرار کرد تعرفه صفر شود قیمت خودرو ازادشود که این باند مافیای خودرو در ایران به چاپیدنشان پایان دهند (2956942) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۷:۲۴:۳۰
نبود رقابت= تولید پرهزینه، تولید بی کیفیت، شرکت های فربه، حرکت لاک پشتی، هزینه تولید بالا، عدم ارزیابی منابع، عدم نظارت بر عملکرد، بی تفاوتی. (2957027) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۸:۱۱:۲۲
اول تعرفه واردات رو به 4 درصد برسونن بعدش هر کار خواستن بکنن (2957156) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۹:۲۷:۵۰
من مطمینم این بحث آزادسازی قیمت خودرو در جهت افزایش قیمته دلیلم هم اینه که خود خودروسازها دنبال اون هستناونها اگه یک درصد هم احتمال میدادن که این طرح ممکنه باعث ثبات یا خدای ناکرده قیمت خودرو بشه به هیچ وجه مطرحش نمیکردن (2957331) (alef-11)
 
رسول بخشنده
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۲۰:۴۵:۵۲
قیمتها را آزاد کنید، تعرفه ورود هم عادلانه شود، صنعتی که هر سال بیشتر از زلزله جان مردم را میگیرد، بلای جان است نه مایه افتخار. (2957465) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۲۱:۰۵:۴۷
چرا شرکت ها رو نمیدن دست بخش خصوصی، بخش خصوصی راهشو بلدن،مگر اینکه یه منفعتی داره که اجازه نمیدن (2957493) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۲۲:۰۱:۳۲
به نظرم راه حل سادست:

تعرفه حقوق و عوارض واردات خودرو رو 4 درصد کنند و اجازه بدهند خودروهایی در رده خودروهای تولید داخل یعنی با سطح استاندارد پایین هم وارد شود. آن وقت قیمت را آزاد کنند (2957565) (alef-11)
 
محمدرضا
۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۰۲:۰۸:۳۸
الان اونی که پول داره ماشینه خارجیو هرچه قدرم که تعرفش باشه میخره امثال ما هم باید پراید سوار شن و به ملک الموت نزدیک شن (2957969) (alef-11)
 
شاهرخ
۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۰۵:۲۶:۳۹
حقوق کارگر 800هزارتومن.باید وام مسکن بگیرم. ماهی 800قسط وام بدم.پس پول نمیمونه پراید بگیرم.خدایا نمیگم پولدار بشم.ولی دوست داشتم آخر ماه پول واسم بمونه با خانواده برم تو یه پارک بشینم یه بستنی کوفت کنم.خدایا خودت کمک کن. (2958028) (alef-11)
 
شهروند درجه دو
۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۰۹:۴۳:۲۵
قيمتها ازاد بشه، قيمت پژو پارس هم بشه صد ميليون خيال همه راحت
ولي واردات هم ازاد بشه :))) (2958111) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۱۱:۴۲:۵۵
برداشتی که از ازاد سازی خودرو هست متاسفانه اینگونه هست که ماشینهای خارجی با مالیات و عوارض و گمرکی بالا بیایند داخل تا ماشین خارجی قیمتش ده برابر شود ان موقع ما بیاییم ماشین ایرانی را به قیمتی که میخواهیم بفروشیم ازاد سازی خودرو یعنی ای کارخونه دار ماشینت رو ارزان تهیه و به فروش برسان واگر خواستی گران بفروشی ماشین خارجی را میگذاریم به قیمت واقعی وارد کشور شود تا سو استفاده نکنی (2958267) (alef-11)
 
بصيريان
۱۳۹۴-۰۳-۲۳ ۰۸:۰۵:۴۷
چطور با تورم و از طرفي حفظ تعرفه واردات خودرو، قيمت گذاري خودروهاي توليد داخل از سقف قيمت 50 ميليون تومان به بالا آزاد است؟ ما شاهديم كه مطلوبيت برخي خودروها از قيمت مصوب خودروسازها كمتر مي باشد. لذا شوراي رقابت مي بايست وارد قيمت گذاري خودروهاي تا قيمت زير 80 ميليون تومان شود. (2959778) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۳ ۱۴:۲۴:۳۷
مگه اينا نبودن ميگفتن ما خودكفا شديم
چطور دلار روي خودروي خودكفا تأثير گذاشت (2961284) (alef-3)
 
بوشهر
۱۳۹۴-۰۳-۲۳ ۱۶:۰۸:۴۳
سلام هموطن جنس بد نخرید مال هر جا و مملکتی که باشه می خواهد جنس ایرانی یا خارجی باشه این پیشرفت حاصل نمیشه تا وقتی خریداران جنس بنجل ایرانی و خارجی هست .به امید روزی که کل جامعه ایرانی را در صفا و احترام و پیشرفت ببینیم (2961732) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۳ ۱۸:۲۰:۲۱
این وزارت ما تنها کاری که کرده برای این خودروسازا بوده (2962225) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۳-۲۴ ۰۱:۵۰:۳۱
اگر اینجا مثل بقیه کشورهای اروپایی وآمریکایی بود که بخاطر پایین بودن کیفیت تولید میشد کارخانهای را ( سو ) کرد و یا درخواست ضرر و زیان قانونی میکردیم تا حالا کلی بابت آلودگی هوا توسط این موتورهای از رده خارج خودروها و کلی بابت میزان درصد سوخت بالا و نابود کردن اسفالت و از همه مهمتر جان مردمی که زندگی خود را بخاطر پایین بودن کیفیت تولید از دست داده اند شکایت و رسیدگی میشد این کارخانه ها دیکر جرات وارد کردن قطعات بدون کیفیت از چین و کارخانه هاب داخلی به بازار رو نداشتن ضمنا ادعایی ضرر و زیان بر علیه افرادی که فقط شعار تو خالی داده اند در پشت صحنه پولهای میلیاردی به جیب زده اند و شعار حمایت از تولید ملی آنها گوش فلک را کر کرده بود . (2963077) (alef-11)
 
حبیب
۱۳۹۴-۰۳-۲۷ ۱۹:۴۸:۱۳
آقا واردات ماشین آزاد بشه تا فضای رقابت ایجاد بشه نمیشه که 75 میلیون نفر چون ده هزار نفر بیکار میشن تو ماشین های آشغال سوار شن این بزرگترین ظلم به مردمه (2973372) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۲ ۱۳:۳۴:۴۲
سلام . همه مطالب مطرح از سوی وزارت صنایع سر کار گذاشتن ملت است. چون میداند که این مردم به این خودرو ممعتاد شده اند. راه چاره ترک اعتیاد است. خدایی این مردم فقط به مدت سه ماه به طور کل خرید خودرو وبه مدت یک ماه استفاده از خودروی شخصی را کنار بگذارند تمام مشکلات به وجود امده از طرف خودرو ساز ودولت به نمایندگی وزارت صنایع واقتصاد حل میگردد. امتحانش هیچ هزینه ای برای مردم نداره. (2989430) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.