نظر منتشر شده
۷۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 298538
مردم از بس پراید و ۴۰۵ دیدند خسته شدند/ کجای دنیا تغییر داشبورد آپشن می‌شود؟
بخش اقتصادی الف، 8 مهر 94
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۵
امیررضا واعظی آشتیانی فعال حوزه صنعت و خودرو با طرح این سوال که در کجای دنیا اسم تغییر داشبورد را طراحی می گذارند و یا ترمز ای بی اس را آپشن می نامند، گفت: ضد انقلاب کسی است که اقتصاد را تعطیل کرده نه کسی که خودروی بی کیفیت نمی خرد.

به گزارش تسنیم، امیررضا واعظی آشتیانی را مردم بیشتر با مدیر عاملی باشگاه ورزشی استقلال تهران می شناسند، اما وی بیش از ۳۰ سال در صنعت ایران فعالیت میدانی داشته و به قول خودش کف کارخانه بوده است. سریال بحث های مربوط به خودروسازی؛ از کمپین نخریدن خودروی داخلی گرفته تا حمایت تمام قد نعمت زاده از خودروسازان نازپرورده باعث شد به سراغ وی برویم. با اینکه سوال های محدودی برای طرح آماده شده بود، اما تسلط وی بر صنعت و خودروسازی باعث ۳ ساعت مصاحبه شد.

*پایه صنعت از قاجار کج گذاشته شد
اگر اجازه بدهید گام اول بحثمان را اینطور شروع کنیم که آیا با ۵۰ سال تجربه در صنعت خودروسازی، می توانیم خودروساز واقعی شویم یا خیر؟آیا انتخاب از اول درست بوده است یا غلط؟آیا می بایست راه دیگری می رفتیم؟ برخی معتقدند مثلاً ۵۰ هزار میلیارد یا هر رقمی هزینه کرده ایم و دیگر نمی شود رهایش کرد. این نقطه شروع بحث باشد که با این صنعت چه باید کرد؟ باید ادامه داد یا می شود رهایش کرد؟

از شما دوستان تشکر میکنم که فرصتی را فراهم کردید که به یک بحث خیلی مهم در صنعت آنهم صنایع خودروسازی بپردازیم. بنده بیش از ۳۰ سال در صنعت کشور در مسئولیتهای مختلف از هیت مدیره یا مدیر عامل کمپانی های مختلف فعالیت کرده ام. در کنار این فعالیتها، فعالیتهای جانبی دیگری هم بوده که آخرین مسئولیت اجرایی من در صنعت، معاونت وزیر صنایع و معادن در دولت نهم بوده است. در آن مقطع هم بحث صنایع کوچک و شهرک های صنعتی را داشتیم که از موضوعات حایز اهمیت بود. اگر اجازه بدهید یک اشاره کوتاه تاریخی داشته باشم و آن اینکه اواخر قاجار و اوایل پهلوی وقتی صنعت می خواست در کشور ما پایه ریزی شود، از آن زمان تا الان من اعتقاد و باورم بر این است که پایه های صنعت کشور کج بنا شد. قوانین ما چه در بخش قانون مدنی و چه در قانون تجارت برگرفته از قوانین فرانسه بود. اگر امروز می بینیم که یک چالش جدی در بخش سرمایه گذاری چه در بخش داخلی و چه در بخش خارجی داریم برمی گردد به قوانین و مقرراتی که به روز نشده اند. قانون تجارت ما در سال ۱۳۱۱ تصویب و سال ۱۳۱۳ اجرایی شد.

قانون تجارت ما هنوز قاجاری است

یعنی هیچ اصلاح قانونی در این حدود یک قرن انجام نشده است؟
ابدا، تا امروز هم قانون تجارت ما همچنان همان قوانین دوره قاجار است. در صورتی که در قانون تجارت فرانسه و دیگر کشورهای دنیا چه برای سرمایه گذاران داخلی و چه برای سرمایه گذاران خارجی مرتب به روز می شود. این انتقاد وارد است که بخش اجرایی کشور و بخش قانونگذاری باید به این موضوع اهتمام داشته باشند. ما بیشتر به دنبال این بودیم که به صورت روانی و بدون هیچ تصمیم گیری عقلایی و قانونی وارد مسایل بشویم. مسئولین در مقاطع مختلف حرف از حمایت از تولید زده و مقطعی و موضوعی با مسایل برخورد کرده اند. آنها ریشه ای و کارآمد با این موضوع برخورد نکردند. امروز رسیدیم به اینجا که می بینیم سرمایه گذار داخلی ما دچار یک بحران در بخش تولید است و کمتر تولیدکننده ای را می بینید که بدهکار بانکی نبوده و معوقه بانکی نداشته باشد و با چالش های متعدد در این ساز و کار مواجه نباشد. بعد هم با این مشکلات و معضلاتی که هست شعار این را داریم که می خواهیم سرمایه گذار خارجی را وارد کنیم. سرمایه گذار خارجی قطعاً در صنایع دیگری به جز صنایع نفت و صنایع بالادستی و پایین دستی ما وارد نخواهد کرد.

می خواهند ایران را مصرفی کنند

یعنی پیش بینی شما درباره آینده سرمایه گذاری هم همین است؟ دولت یازدهم امید زیادی به سرمایه گذار خارجی بسته است.
تا زمانی که ما نفت داریم سرمایه گذاری خارجی فقط در این بخش انجام می شود. به ندرت در بخش معادن سرمایه گذاری می کنند که اینها بر می گردد به قوانین ما از جمله قانون مدنی و قانون تجارت. کشورها در کشور ما سفارت دارند. سفارتخانه ها رایزن بازرگانی دارند و رایزن های بازرگانی آنها اطلاعاتشان درباره ایران را به روز می کنند. اینطور نیست که ما خوشبین باشیم که هجوم سرمایه گذاریهای خارجی به کشورمان اتفاق می افتد. اگر هم به کشور ما هجوم بیاورند فقط برای مصرفی کردن ایران است. یعنی می خواهند ایران را مصرفی بکنند. نه اینکه بخواهند در ایران سرمایه گذاری تولیدی یا سرمایه گذاری کلان صنعتی که انتقال دانش دارد داشته باشند. آنها به ندرت به دنبال انتقال دانش هستند.

یادم نمی رود در اوایل دولت نهم بنا بود ناوگان حمل و نقل کشور نوسازی شود. بنده هم جزو همان کارگروهی بودم که به کشورهای متعددی سفر کردیم برای این که ببینیم برای ناوگان حمل و نقل عمومی کدام کمپانی در حقیقت مناسب است و ما از آن کمپانی خریدی را بواسطه مؤسسات دیگر داخل کشور انجام بدهیم. یعنی ما بیشتر کار کارشناسی مسائل را می کردیم. باز به یاد دارم که در همان مقطع قرار بر این بود که هر بازرگانی که می خواهد وارد کننده این وسایل حمل و نقل عمومی باشد یا شرکتی که می خواهد وارد کننده باشد باید بعد از ورود تعدادی اتوبوس یا کامیون، کارخانه آن را هم در ایران بزند و شروع به تولید این محصولات بکند، اما الان می بینید که بعد از ورود تعدادی از این کامیون ها و یا اتوبوس ها،آن کسانی که باید سرمایه گذاری می کردند این کار را انجام نداده اند. به عنوان مثال یکی از آنها وقتی وارد ایران شد قرار شد یک کارخانه ای در تبریز بزند. آن کارخانه هم زده شد ولی آیا تحت آن برند خاص در کشورمان تولیدی داریم؟ پس اینها نشان می دهد که ما هیچ استراتژی خاصی برای چه سرمایه گذار داخلی و حتی کسانی که می خواهند بیایند و در ایران سرمایه گذاری بکنند نداریم و سرنوشت این سرمایه گذاری ها نامعلوم است.

با این مقدمه مفید که فرمودید، باز گردیم به سوال اصلی آیا می توانستیم خودروساز باشیم؟
حالا ما خودروساز می توانستیم باشیم یا نمی توانستیم باشیم. نکته مهمتر این است که اگر می توانستیم باشیم، آیا ما مونتاژ کار خوبی می توانستیم باشیم یا سازنده خوبی می توانستیم باشیم؟ تا به امروز بنده در بحث های متعددی که طی یک دهه بحث های کارشناسی در این ارتباط داشتم هیچکس این پاسخ را به من نداد که ما تولید کننده می توانستیم باشیم یا مونتاژ کننده می توانستیم باشیم. هیچکس این جواب را نداده است ولی این پرسش جوابش برای من روشن است. ما نه تولید کننده خوبی بودیم نه مونتاژ کننده خوبی. ما تولید کننده خوبی نبودیم برای این که بعد از ۵۰ سال، خودروهایی که دارند تولید می شوند، نارضایتی های فراوان ایجاد کرده اند. در هر جای دنیا وقتی خودرویی ساخته می شود عده ای طرفدار آن خودرو هستند و عده ای هم مخالف آن خودرو. ولی وقتی یک جامعه بزرگی مثل ایران مخالف تولیدات داخلی می شود این معنا و مفهوم دارد و آن اینکه یعنی ما خودروساز خوبی نبوده ایم. اگر مونتاژ کار خوبی هم می بودیم که نبودیم (فرض را بر این می گذاریم که ما مونتاژ کار خوبی بودیم) پس صادرات ما به عنوان یک مونتاژ کار خوب کجاست؟ امروزه می بینیم که خودروسازهای ترکیه در مجموع در سال گذشته میلادی ۲۲.۳ میلیارد دلار صادرات خودرو داشته اند.

* افتخار ما این است که بعد ۲۰ سال ۴۰۵ را داخلی کردیم

یعنی ترکیه از ما جلو افتاده است؟
ما هیچوقت از ترکیه جلو نبوده ایم. فقط دوران پیکان بود که به کشورهای آسیای دور (از جمله کره و چین) اتوبوس صادر می کردیم. اینها بر می گردد به زمانی که ما که اتوبوس ساز بودیم. ترکیه ۲۲.۳ میلیارد دلار صادرات در ۲۰۱۴ داشته است. بالغ بر ۱۷ شرکت خودروساز هست که سالانه حدود ۸۰۰ هزار خودرو تولید می کنند. از این ۸۰۰ هزار خودرو، ۶۵ % آنها صادر می شود و نکته جالب این که از این ۸۰۰ هزار خودرویی که این ۱۷ کمپانی تولید می کنند، ۳۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است. در خود ترکیه ۵ میلیون و نهصد هزار تا ۶ میلیون خودرو وجود دارد. حالا ما نمی خواهیم ترکیه را به رخ بکشیم. ما می خواهیم در مقام قیاس باشیم که ما در خودروسازی به چه سرانجامی میخواهیم برسیم و به کجا میخواهیم حرکت کنیم. ترکها تولید کننده نیستند. ترک ها مونتاژ کننده چند کمپانی مطرح اروپایی از جمله رنو، فیات و بی ام و هستند. امروز ترکیه ادعا و داعیه خودروساز بودن ندارد. اگرچه یکی دو تا از کمپانی های آنها خودروهای در حقیقت بومی تولید (مانند همین پیکان) و برای مصرف داخلی عرضه کردند، کمپانی های دیگری که تولیداتی داشتند در قالب مونتاژ بوده است

ما مونتاژ کننده خوبی هم نبودیم چرا که وقتی پژو ۴۰۵ وارد ایران شد حدود ۲۲ یا ۲۳ سال پیش و یا ۲۰ یا ۲۱ سال پیش پراید وارد ایران شد؛ ما بعد از ۲۰ سال افتخارمان این شد که مثلاً پژوی ۴۰۵ را تولید داخلی کردیم. این در حالیست که دنیا دارد با سرعت حرکت می کند و دنبال تنوع تولید است. دنیایی که با تکنولوژی به روز دارد حرکت می کند. پس ما مونتاژ کننده خوبی هم نبودیم. ما پلتفرم ۴۰۵ را برداشتیم برای چیزهای دیگر استفاده کردیم. البته بحث پلتفرم نکته حائز اهمیتی است.

کجای دنیا تغییر داشبورد،طراحی و ای‌بی‌اس آپشن می‌شود؟

برخی به مزاح می گویند ایربگ خودروهای ما کیسه فریزر است
مثلاً شرکت کیا در پلتفرم پراید تنوع تولید ایجاد کرده و مدل جدید ایجاد می کند. این موضوع در کمپانی های بزرگ دنیا هم اتفاق می افتد. مثلاً تویوتا در کمری با یک پلتفرم، مدل های متنوع و با آپشن های مختلف به بازار عرضه می کند. ما فقط به دنبال این بودیم که یا داشبورد را تغییر بدهیم، یا چراغ های راهنما را تغییر بدهیم، یا چراغ های اطراف را تغییر بدهیم. یعنی هیچ استانداردی را با شرایط روز دنیا پیش نبردیم. جالب است که امروز کمپانی های داخلی و سازندگان ما ترمز «ای بی اس» یا ایربگ را آپشن می دانند. یعنی موردی را که برای خودرو در دنیا به عنوان استاندارد تعریف می شود، اسمش را آپشن گذاشته ایم. شما ماشین یک ایربگی می خواهید یا ماشین ۲ ایربگی؟ یا ماشین ABS دار میخواهی یا غیر ABS؟ حال این را اعلام کنند که در میان خودروهایی که فرضاً ایربگ هم داشته اند و فروخته اند بر اثر تصادف چند تا ایربگ عمل کرده است؟ هر چند که در کشور ما معضل آمار یک واقعیت انکار ناپذیر است. درتمام عرصه ها از جمله این قسمت، آمار بدهند و بگویند که براساس این تصادفی که اتفاق افتاده و سرنشینش فوت نکرده یا ایربگ به موقع عمل کرده یا اگر سرنشینش فوت کرده با ایربگ، دلیل چیز دیگری بوده است. به مزاح می گویند که این ایربگ ها کیسه فریزرهایی هستند که اسمش را ایربک گذاشته اند.

ما مونتاژ کننده خوبی نبودیم و هیچ افتخاری هم بابت این نمی توانیم داشته باشیم. تولید کننده خوبی هم نبودیم برای این که از خودمان یک خودروی ملی نداشته ایم. حالا ادعا می کنند که سمند خودروی ملی است درحالیکه خودشان هم خوب می دانند که سمند خودروی ملی نیست. حالا فرض بگیریم که سمند خودروی ملی است یعنی بعد از ۵۰ سال فعالیت تولیدی ما تنها یک خودروی ملی داریم؟ طراحی اش جای دیگری انجام گرفته است. قطعاتش، موتورش و خیلی از لوازماتش کاملاً ایرانی نیست. اگر فرض بگیریم که ۱۰۰ درصد هم ایرانی هست (که امروز مدعی هستند که ۸۰ درصد تا ۹۰ درصد لوازم پراید، ۴۰۵ و پرشیا ایرانیست)چرا وضع به اینجا رسیده است؟

مردم از بس پراید و ۴۰۵ دیدند خسته شدند

آیا عنصر کیفیت اهمیت ندارد و فقط بحث تولید داخل بودن مهم است؟
قطعا اهمیت دارد. ما یک بحثمان روی موضوع کیفیت است. کیفیت یک فرهنگ است. کیفیت نه اتفاق است و نه اجبار. ما فرهنگ سازی در عرصه کیفیت را نه تنها در خودرو بلکه در محصولات دیگر هم داشتیم. آیا خودروسازان یک ملتی را ۵۰ سال با یک ذائقه به دنبال خود بکشند کجایش می تواند کیفیت باشد.

آیا این خودخواهی محض نیست که ما ۵۰ سال ذائقه مردم را محدود کنیم به آنچه که ما تکلیف می کنیم؟ خودروسازها تکلیف می کنند چرا باید خودروهای بی کیفیت چینی را مردم ترجیح بدهند به خودروهای ایرانی؟ برای این که چینی ها هم به خوبی دریافته اند که ذائقه مردم ایران تغییر پیدا کرده است. مردم از چیزی که سالیان سال به عنوان ۴۰۵ و پراید می بینند خسته شده اند. برای همین است که یک ماشین چینی با یک مدل دیگر وارد ایران می شود و مردم آن را می خرند.

نکته دیگری که وجود دارد این است که امروزه در دنیا خودروسازها با توجه به سبد اقتصادی گروه های اجتماعی خودرو تولید می کنند. خودروسازهای ما فقط برای یک قشر می خواهند تولید بکنند. در دنیا در سه سطح تولید می کنند؛ حداقل قیمت را دارند، وسطش را دارند، گرانش را هم دارند.

نکته دیگری که می خواهم عرض کنم این است که مگر در تمام دنیا خودروسازها تمام تولیدشان را می ریزند در کشورشان؟ اگر اینگونه باشد که در ژاپن اصلا نباید راه رفت. در ژاپن با ۱۳۰ میلیون جمعیت با سرزمینی به اندازه استان مازندران ما سالانه تویوتا به تنهایی دارد ۸ تا ۹ میلیون خودرو تولید می کند. پس باید کل ژاپن را ماشینهای ژاپنی بگیرد و هیچ جایی برای زراعت، صنعت و کارهای دیگر نباشد. در ژاپن ۹۰ درصد تولیدات صادر می شود. آن درصد باقیمانده هم با یک ساز و کار منطقی جایگزین خودروهای فرسوده می شود.

تردید در اشتغال‌زایی ۸۰۰ هزار نفری

به این دلیل نتوانستیم موفق شویم چون فضا رقابتی نبود؟
موضوع پیچیده تر است. وقتی می خواهیم کارخانه راه اندازی بکنیم بحث نیروی انسانی که موضوع با اهمیتی است هیچوقت برای ما اهمیت نداشته است. فقط ماشین آلات و تکنولوژی مهم است. هیچوقت نیامدیم بگوییم که برای رسیدن به هدف متعالی و استمرار این هدف این نیروی انسانی است که کمک می کند. یعنی شما سرمایه، تکنولوژی و دانش را که جمع بزنید تا نیروی انسانی نباشد نمی تواند این اتفاق بزرگ را رقم بزند. ما نتوانستیم بگوییم در یک کمپانی مثل مجموعه ایران خودرو و خودروسازهای دیگر مثل سایپا و... که امروزه می گویند که حدود ۸۰۰ هزار شغل ایجاد کرده اند این ۸۰۰ هزار شغل برای چیست؟ در ترکیه ۱۷ کمپانی حدود ۸۰۰ هزار خودرو تولید می کند و برای ۳۵ هزار نیرو ایجاد اشتغال کرده است پس این ۸۰۰ هزار شغل ما چقدر خودرو تولید کرده است؟ ما جمع تولیدمان بیشتر از ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار نیست. یعنی یک اختلاف ۴۰۰ هزارتایی با ترکیه داریم. فرض بفرمایید ما دو برابر آنها تولید داریم، باید ۷۰ هزار فرصت شغلی داشته باشیم. این ۸۰۰ هزار تا از کجا آمده است؟! این آمار یا دروغ است و یا متأسفانه مهندسی نیروی انسانی انجام نگرفته است. هزینه های سربار کمپانی خودروساز ما مثل کمپانی‌های دیگرمان سودها را می بلعد.

تا زمانی که مدیران ارشد این کشور کمیت برایشان ملاک باشد کیفیت جایی ندارد تا زمانی که مدیرعامل یک کمپانی عوض شود من بشوم مدیرعامل جدید آمار و ارقام بدهیم که اینقدر افزایش فروش داشتیم بدون اینکه کیفیت افزایش پیدا کند، بدون اینکه صادرات ارتقاء پیدا کند، در مسیر درست قرار نداریم. این آفت بزرگ کمپانی های دولتی ماست.

باید به سمت تولید خودروهای سنگین برویم

یعنی ما باید این صنعت را رها بکنیم؟
نه، این صنعت راه نجات دارد. من در ابتدای دولت نهم که می خواست تشکیل شود من و آقای دکتر احمدی نژاد عضو شورای شهر تهران بودیم و من به عنوان فردی صنعتی به او پیشنهادی کردم ولی وزرای وی اینکار را انجام ندادند. گفتم صنعت خودروی سواری سازی را محدود کنیم. صنعتگران قطعه سازمان را تشویق و حمایت کنیم. چون صنعتگران قطعه ساز ما قابلیت های بسیار خوبی دارند و پتانسیل و توانایی بسیار خوبی داشته اند. اینها محصولاتشان قابلیت صادرات دارد دولت سازندگی در اوایل دهه ۷۰ ادعا کردند که می خواهیم خصوصی سازی در صنعت داشته باشیم. یک کارخانه رادیاتورسازی را به یک عده پارچه فروش فروختند که آن روز برای بنز و بی ام تولید می کرد. شما امروز ببینید سرنوشت آن رادیاتورسازی به کجا رسیده است؟ ببینید تبدیل به انبار شده است؟ تبدیل به انبار پارچه شده است؟ چی شده است؟ پیگیری بشود بد نیست. دکتر احمدی نژاد سوالی کرد و سوال به جایی هم بود؛ گفت می گویند حدود ۷۰۰ یا ۸۰۰ هزار فرصت شغلی آنجا از بین میرود. گفتم اتفاقاً من برای این هم فکر کردم. به ایشان گفتم الان یعنی اوایل دولت نهم سال ۱۳۸۴ همین الان بالغ بر ۳۲۰ هزار دستگاه خودروی سنگین فرسوده در کشور داریم که میزان آلایندگی آنها بسیار بالا است. مصرف بسیار بالای گازوئیل، کشتار در جاده ها و خیلی از مسائل دیگر. بیایم خودروسازهای سنگینمان را فعال بکنیم. از سواری برویم به خودروهای سنگین و جالب اینجاست که خودروهای سنگین به مراتب از خودروهای سبک اشتغال زاییشان بیشتر است. طی ۴ یا ۸ سال ناوگان حمل و نقل را نو می کنید و در عین حالjoin بشید با کمپانی های بزرگ دنیا تو اتوبوس سازی و کامیون سازی و ماشین های راه سازی.

میدانم که خودروسازها هر موقع که تحت فشار قرار گیرند ۸۰۰ هزار فرصت شغلی را مطرح و موضوع را امنیتی می کنند. کدام کمپانی خودروسازی پیدا می کنید که این قدر عریض و طویل باشد. کمپانی هیوندایی را بنده در کره دیدم یک دهم ایران خودرو هم نیست. تویوتا یا سوزوکی یا هوندا یا بنز را مقایسه کنید، خیلی کوچک هستند. این اتوبوس هایی که در اصطلاح اتوبوس های آکاردئونی که ۲ تیکه و ۳ تیکه است بیاین در مجارستان نگاه کنید( شرکت ایکاروس) سر و ته کارخانه را با چشم می شود دید.

"کمپین" حاصل بی پولی است

این روزها با بحث کمپین تحریم خودرو رو به رو هستیم، آیا این کمپین واقعی است یا فقط تبلیغات است؟ به قیمت بالای خودرو باز می گردد و یا کیفیت پایین؟
کنترل کیفیت یک فرهنگ است، کیفیت یک حادثه نیست، یک اتفاق نیست ما باید مردم را آموزش بدهیم که بهترین ها را بخواهد؛ نه این که از روی ناچاری به حداقل ها رضایت بدهند. به نظر من کمپین نیست این رکود اقتصادی است که مردم ما پول ندارند، اقتصاد کشور تعطیل شده است، اتفاق خاصی در اقتصاد انجام نمی گیرد. دولت ادعا می کند تورم پایین آمده است، به تنهایی مهم نیست؛ اصلا تورم به ۱ یا ۲ درصد کاهش یابد، وقتی داد و ستدی انجام نمیگیرد چه اهمیتی دارد. شما گلوی اقتصاد را ببند معلومه هیچ کس نمی تواند نفس بکشد. می گویند نخریدن خودرو داخلی کار ضد انقلابه نه بابا کار ضد انقلابی را شما کردی که اقتصاد مملکت را تعطیل کرده ای. چه فعالیت اقتصادی دارد انجام می شود. تا زمانی که دولت ها برای ناکارآمدی خودش دولت قبل را بکوبند آن دولت دولت موفقی نمی تواند باشد. مگر می شود دولتی همه کارهایش منفی باشد من حالا اعتقادم بر این است که این کسانی که دولت قبل را مورد هجمه های خاص قرار می دهند؛ البته من دفاع خاصی از شخص خاصی نمی کنم، من دفاع از یک عملکرد دارم شخص خاص تکلیفش روشن است، خودش می داند ولی وقتی که یک گروهی و یا افراد خاصی خدمات یک دولتی را زیر سوال می برند؛ یعنی در حقیقت دارند ولی فقیه را زیر سوال می برند. زیرا ولی فقیه از کارنامه دولت قبل کاملا و صریح دفاع کرده اند.

ظاهرا اراده دولت برای ادامه روش حمایت همه جانبه از خودروسازان جدی است و بحث چند هزار میلیارد وام جدید و حتی یارانه تولید مطرح شده.
این که آقای وزیر گفته میخواهم بروم ۲ هزار میلیارد وام بگیرم برای خودروسازها، خوب من سوالم از آقای وزیر صنعت به عنوان کسی که معاون وزیر صنایع بوده در دولت و کسی که بیش از ۳۰ سال در صنعت کشور کار کرده این است، شما با چند درصد سود این وام را میگیری؟ ۳۰%؟ اگر ۳۰ %، چه تعداد خودرو تولید می شود که ۳۰ % سود دارد ۲۰%؟ یعنی ۱۰ % درصد دولت می خواد سوبسید بدهد؟ معنیش این می شود که ۲۰% خودرو را باید گران بکنید اگر ۲۰ % گران کنید شما با هزینه های سربار این ۲ تا کمپانی چه جوری می خواهید این پول را پس بدید؟ آیا به دنبال این نیستیم که این ۲ تا کمپانی را ورشکست کنیم؟ هرچند که همین الان هم چالش جدی دارند، فکر می کنم اینها به جای این که صورت مسئله اصلی را حل بکنند به دنبال مسکن های مقطعی هستند، این اشتباه بزرگ است.
 
کلمات کلیدی : بازار خودرو
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۵:۰۱:۴۰
یکی از وظایف ذاتی هر حاکمیتی حفظ جان و مال مردم میباشد ایا با حمایت از صنعت خودرو این وظیفه ذاتی ارضا میگردد؟ (3227062) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۶:۴۵:۳۱
بهتر نیست این 200 میلیارد دلار که دارید کمک به خودروسازها می کنید که در واقع دارید دور می ریزید با کمی از آن پول چند اتوبوس برای خط راه آهن و تجریش بخرید که یکطرفه کردینش و مردم باید بدلیل کمبود اتوبوس در طولانی ترین خیابان کشور با جمعیت حدود 13 میلیون نفر در تهران پرس بشوند !

اگر نمی توانید حداقل این خیابان را مثل گذشته دو طرفه کنید تا کمی جا برای ماشین های قراضه ای که می خواهید بفروشید باز شود ! (3227474) (alef-1)
 
رودابه
۱۳۹۴-۰۷-۱۳ ۰۹:۲۴:۲۵
نمیخریـــــــــــــــــــــــــــــــم
تا قیمتها یکسوم نشود
نمیخریم (3238549) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۷:۲۳:۳۹
در همان دولت قبل که فرمودین و دولت قبلش و دولت فعلی و دولتهای احتمالا ایینده موضوع حمل و نقل ریلی کلا فراموش شده ایا مردم ما با قطار بسیار سریع اشنا خواهتد شد؟ حدااکثر سرعت در ازادراهها 120 است اما امروزه قطارهایی با سرعت 300 و بیشتر در دنیا تردد میکنن معلومه همه شما اقایان راه رو اشتباه رفتین (3227606) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۳ ۲۳:۳۳:۰۱
والا قطار تهران کرج من با جی پی اس سرعتش را گرفتم حداکثر به 80 کلومتر نمی رسید ! (3241134) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۹ ۰۰:۳۹:۱۹
باید قبول کنیم که ایران خودرو داره ورشکست میشه .تا این مسئله رو نپذریم نمیتونیم برنامه درست بریزیم .چه کسی حاضر میشه تو این وضعیت این خودروهای بی کیفیت رو بخره؟؟ (3228495) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۹ ۰۹:۴۶:۰۹
خودرو یعنی خودش رویش میکنه
پس گیر ندید وفقط وفقط بخرید (3229146) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۹ ۱۰:۵۴:۱۱
کو گوش شنوا داداش من؟ (3229319) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۱ ۱۴:۴۶:۳۸
در جواب تیتر باید بگم داشبورد رو تغییر دادن و 200 تا از حجم موتورش کم کردن من که به مولا نمیخرم دیگه مسخرشو در آوردن...خیلی ناراحتم (3234324) (alef-11)
 
یکی از مردم
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۵:۳۸:۱۱
آقا یسوال دارم جواب بدید ؟
این پیکان وانت جدیدا رو دریاشون دوتا قلک داره این قلک ها برای چیه ؟ (3227220) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۷:۰۱:۲۱
اینا آپشناشه. (3227535) (alef-1)
 
رسول بخشنده
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۲۰:۲۲:۵۴
امیررضا واعظی آشتیانی فعال حوزه صنعت و خودرو؟
ایشون چه فعالیتی در حوزه خودرو سازی انجام دادن که فعال این حوزه شدن؟ (3227994) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۹ ۰۹:۴۵:۵۱
جا بران نشستن سه نفر تنگ بشود و رنشین ها مجبور شوند دو نفری در جلوی وانت بنشینند (3229144) (alef-1)
 
بختیاری
۱۳۹۴-۰۷-۰۹ ۱۰:۴۹:۳۶
خواسته های بر حق کمپین تحریم خودرو
1-واردات خودروی خارجی بدون گمرکی آزاد باشد
2-قیمت خودروی داخلی یکسوم شود به همراه وارانتی 5 ساله رایگان
3-عوارض تردد سالانه خودرو ها بر حسب حجم و مدل و... باید چند برابر شود
4-اعتبار صنعت رو به نابودی خودروی داخلی باید هزینه گسترش صنعت توریست و کشاورزی مدرن گردد
نمیخریم تا قانون و خواسته های ما انجام شود
دیگر به این لگن سازان احتیاجی ندارم آنها به ما مشتریها محتاجند . اینبار قانون و قاعده بازی را ما معین میکنیم
نمیخریم نمیخرید نمیخرند (3229309) (alef-1)
 
احمد
۱۳۹۴-۰۷-۰۹ ۱۲:۰۱:۴۷
عزیزم اپشن کم اوردن برا بچه هامون قلک زدن خدا خیرشون بده که چقدر به فکر اینده بچه هامون هم هستن (3229500) (alef-1)
 
عرشیا
۱۳۹۴-۰۷-۰۹ ۱۳:۰۷:۵۱
خواسته های بر حق کمپین تحریم خودرو
1-واردات خودروی خارجی بدون گمرکی آزاد باشد
2-قیمت خودروی داخلی یکسوم شود به همراه وارانتی 5 ساله رایگان
3-عوارض تردد سالانه خودرو ها بر حسب حجم و مدل و .....و باید چند برابر شود
4-اعتبار صنعت رو به نابودی خودروی باید هزینه گسترش صنعت توریست و کشاورزی مدرن گردد
نمیخریم تا قانون و خواسته های ما انجام شود
دیگر به این لگن سازان احتیاجی ندارم آنها به ما مشتریها محتاجند . اینبار قاعده بازی را ما معین میکنیم
نمیخریم نمیخرید نمیخرند (3229678) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۲ ۲۳:۳۹:۵۳
خدا خیرت بده کلی خندیدم تعبیر قشنگی بود
قبلا یک پیکان 88 داشتم ولی با یه 92 قلک دار عوضش کردم
باورت نمیشه
از روز اول ایرادهای اساسی داشت ریپ زدن صندلی افتضاح صفحه کلاج خراب پوسیدگی بلادرنگ سپر با طرح جدید رودری قلک دارش که آدم رو صندلی باید کج بشینه و........
حالا دنبال یک 88 تمیز می گردم که بخرم این 92 رو بفروشم (3238052) (alef-11)
 
عماد
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۵:۵۱:۴۳
کمپین اخیر تالی واردات خودرو در مناطق آزاد است که چشم ملت را به واقیت های کیفی خودرو جهان باز کرد. (3227271) (alef-11)
 
ضد انحصار
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۶:۴۷:۵۹
1_رفع کامل انحصار 2_حذف تعرفه 3_حق انتخاب تمام شد رفت (3227481) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۵:۵۵:۳۵
بالاخره یکی پیدا شد دردمردم رو بگه (3227287) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۲۲:۰۰:۲۵
مردم دردشون را بهتر از همه کس و بارها گفته اند,مشکل اونجاست که کسی نمیخواد شنونده باشه! خیلیها هستند که از این 2خودروساز منتفع میشند و این افراد فقط درد جیبشان مهم است و نه درد مردم و چون بازار را برای این 2شرکت کاملا" محصور و خالی از رقیب و رقابت کرده اند نتیجتا" هیچ سعی و تلاشی برای رضایت مشتری احساس نمیشود و به قولی ترکها:" بو دِ که وارده " یعنی همینه که هست! (3228178) (alef-1)
 
بلوچستان
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۲۲:۲۲:۳۶
خودرو سازی تو ایران یعنی استثمار مردم به معنای واقعی کلمه!
اولا" خودروی 5 میلیونی را میدند 35 میلیون و بعدشم با تعرفه های بی معنی و بیحساب و کتاب باعث میشوند تا خودروی استاندارد خارجی با چند صد برابر قیمت واقعی به (نظر مردم) و نه دست مردم برسد ,خب این استثمار نیست؟
30 سال حمایت اجباری مردم و بستن راه ورود خودروی خارجی فقط باعث شده تا خودروسازها و حامیانشان به این نتیجه برسند : که منم و حوضم و هر آنچه دلم خواست همان باید شود! (3228213) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۶:۱۰:۲۳
سلام
دولت ذاتا" بورکراتیک است.بوروکراسی ایجاد رانت می کند ، ایجاد صف می کند ، ایجاد فساد می کند ، ایجاد انحصار می کند ، قاتل تولید است ، قاتل خلاقیت و نوآوری است.
دو سیستم بزرگ بوروکراتیک دنیا ، عملا" یکی فرو پاشیده ( شوروی ) و یکی کاملا تغییر جهت داده است ( چین ).
این دو بوروکراسی بزرگ ، کاملا" از ما مستحکم تر و منظم تر بودند.
اقتصاد دانان دولت را ( شر واجب ) می دانند.
متاسفانه همانگونه که آقای آشتیانی فرمودند ، در ایران تغییرات بسیار کند است.
هر قانونی و وضعیتی از اعماق تاریخ رسوب کرده و تا حال ادامه پیدا کرده است و تبدیل به وحی منزل شده است.
شما این مسئله سرمایه گذاری خارجی را نگاه کنید ، چنان با ترس و لرز در مورد آن صحبت می شود که انگار مرض طاعون است.
نخست وزیر انگلستان به هند که روزی مستعمره اش بوده سفر می کند و از هند می خواهد در این کشور سرمایه گذاری کند.
فرمول ساده است هر جا سرمایه و پول برود ، آباد می شود ( قدیم می گفتند بی مایه فتیره ).
دولت و نهادهای دیگر اگر بخواهند تغییر ایجاد شود باید پایشان را از اقتصاد و جاهای دیگر بیرون بکشند و این چیزی که برای آن اراده ای وجود ندارد. (3227354) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۹ ۲۳:۱۹:۰۴
این استدلالهای عوامانه کمی ساده انگاری هم چاشنی دارد هیچ کشور پیشرفته که به مرحله توسعه صنعتی رسیده بدون دخالت فوی و موثر دولت نبوده دولت کوچک هم یک افساته نئولیبرالی بیش نیست کافیست به امار مراجعه کنبد و درصد کارمندان دولت در امریکا اتکلیس المان را با درصد ان در ایران مقایسه کنید (3230585) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۶:۱۷:۴۹
درود بر شما
نکته جالبی اشاره کردید که مردم پول ندارند واقعا هم همینه من کارمند دیگه پراید هم نمیتونم بخرم چه برسد به پژو و ...
اقتصاد ایران با این افکار بدتر میشه و امیدی به بهبود نیست.
شما بررسی کنید این مهندسینی که فوق لیسانسند تعدادشون هم کم نیست و خیلی دوره های خارج رفته اند چه گلی بسر ایرن خودرو زده اند همش هزینه بر روی دست دولت گذاشته اند
من یه مهمان از ترکیه داشتم تو خیابون داشتیم قدم میزدیم یهو زد زیر خنده گفت بابا خسته شدم از بس پژو و سمند نقره ای و پراید سفید دیدم میگفت خیابوناتون خسته کننده است اصلا تنوع خودرویی و رنگ خودرو ندارید
اینهایی که داد میزنند حمایت از تولید ملی قسم میخورم هیچ کدومشون ماشین تولید داخل سوار نمیشند و فقط دنبال تحمیل عقیده هاشون هستند. (3227388) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۲۳:۱۵:۴۵
ببین البته اگر به دوستان برنخوره( راضی نیستم بخاطر یه کامنت هم دعوام کنید!!) همین دانشگاه شریف بهترینها رو توی مهندسی میگیره ولی تا حالا خروجی برای کشور نداشته فقط میگه فارغ التحصیلای ما جذب خارج شده اند خب میریم بررسی می کنیم ببینیم در خارج چکار کرده اند میبینیم کار خاصی نکرده اند بعد از همه دانشگاه ها هم جذب خارج میشوند شما الان نگاه کن همین یک دانشگاه سالی 300 تا از بهترینها رو در مهندسی گرفته در این 40 سال میشن 12 هزار نفر اینا چیکار کردن مثلا در مهندسی برقیا مکانیک؟ هیچی! (البته اگه بررسی کنی از بین این دوازده هزار نفر شاید یکی دو تا کار خوب هم کرده باشن ولی کار عمیفق و اثرگذاری ما ندیدیم کتب مهندسی برق رو هم خارجیا مینویسن)لذا شما دنبال این نباش مهندسای ما کاری بکنن. این خودرو و خودرو ساختن یک کار تیمی بزرگه که چند تا فرهنگ و اعتقاد هم باید پشتش باشه الان مهندسای ما دنبال انتگرال گیری و اپلای هستن.؟(سازماندهی و مدیریت و فرهنگ و هزار تا چیز دیگه هم میخاد)
کلا مهندسای ما در خارج و در فرهنگ خوب هم کاری نتوانسه اند بکنند لذا بهشون امید نداشته باش( ولی خداییش از حق نگذریم ریاضیاتشون خوبه انتگرال پیچیده بهشون بده سریع برات حلش میکنن در واقع ریاضیدانان خوبی تربیت کرده ایم) (3228338) (alef-1)
 
نادر امکانی
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۶:۲۰:۳۷
با سلام تا زمانی که قیمت وکیفیت خودرو داخلی مطلوب مردم ایران نباشد هیچکس خریدار نخواهد بود (3227404) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۶:۲۴:۴۲
عجیب است همه وقتی مسندی دارند تمام راه حل های علاج مشکلات یادشان می رود و وقتی کنار می ایند چنان داد سخن می دهند که گویا به ایشان تا کنون فرصتی جهت اجرا داده نشده است و خودشان نیز از همان امر نکوهدی سرزنش دیگران استفاده می کنند
موارد زیر نقلی از متن بالا است جهت تامل:
" بنده بیش از ۳۰ سال در صنعت کشور در مسئولیتهای مختلف از هیت مدیره یا مدیر عامل کمپانی های مختلف فعالیت کرده ام. "
"آخرین مسئولیت اجرایی من در صنعت، معاونت وزیر صنایع و معادن در دولت نهم بوده است."
"من در ابتدای دولت نهم که می خواست تشکیل شود من و آقای دکتر احمدی نژاد عضو شورای شهر تهران بودیم و من به عنوان فردی صنعتی به او پیشنهادی کردم ولی وزرای وی اینکار را انجام ندادند."
سوال مگر خودشان معاون وزیر نبودن!! یعنی خودشان حرف خودشان را نخواسته اند بشنوند و اجرا کنند!! جل الخالق
"تا زمانی که دولت ها برای ناکارآمدی خودش دولت قبل را بکوبند آن دولت دولت موفقی نمی تواند باشد."
سوال شما الان چگونه دارید رفتار می کنید؟
آقای نعمت زاده هم یکی مثل شما که همه درد و ریشه مشکلات را اگر بپرسید البته زمانی که مسوولیت نداشته باشد میداند با راه حلش اما این صندلی چه گیری دارد که وقتی رویش می نشینند گویا صورت مسئله ها نمود دیگر می یابند!
درخصوص مردم هم گفتید (طبقه متوسط با دارای حاصل از دسترنج خودشان) داریم اما نمی خرم چرا که بین خودروی که 8 سال پیش خریدم با حال حاضری ها تفاوتی نمیبینم فقط مال اون موقع قابلیت اطمینانش بیشتر همین، اینم البته یکی از نو اوری های صنعت خودرو ما است که مدل های قدیمی از جدیدتر ها بهتراند (3227417) (alef-1)
 
قرتاسي
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۶:۴۰:۴۶
با اين حرفها ما آشتي نمي كنيم با خودرو. الكي وقت خودتو نگيريد. ما خودرو بخر نيستيم. (3227456) (alef-1)
 
محسن
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۶:۴۴:۲۱
اگه 800 هزار نفر برای تولید سالیانه 1 میلیون خودرو استخدام شده باشند. و سالیانه به طور متوسط 24 میلیون تومان حقوق و مزایا این پرسنل باشد، فقط هزینه نیروی انسانی تولید هر خودرو در ایران 19.2 میلیون تومان خواهد شد که بدیهی است غیر ممکن است. لطفا آمار صحیح به مردم بدهید. (3227469) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۶:۵۶:۱۷
یه تشکر از سایت الف و امثالهم که دارن به این مسائل میپردازند، تا حالا کجا بودین... حرف مردم رو میزنید، همه چی یکنواخت و زننده شده... مردم تا کی باید منتظر یکی باشن که به حرفشون گوش بده، به پیر به پیغمبر اینا اگر خودروی با کیفیت خارجی مونتاژ کنن هیچ کس بیکار نمیشه، خود خارجی ها میخوان سرمایه گذاری کنن... ولی یه عده برای اینکه بیش از حد سود کنند و رانت خوبی گیرشون میاد مانع میشن و با سپر انسانی میخوان از رانت و سود حرام و پست و مقامشون حفاظت کنن. (3227518) (alef-1)
 
آرمین
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۷:۰۰:۲۴
خطاب به روحانی از طرف یک رای دهنده به وی:
اوضاع خودرو سازی آن قدر خراب است که دوست و دشمن روی حمایت از آن را ندارد.
نظر اکثریت به کنار؛نادیده بگیریم.
منطق عقلانی شما برای حمایت چیست؟
اگر مجبور هستید حداقل خودتان بیایید و اعتراف کنید بگویید مردم من هم می دانم اوضاع خراب است ولی به فعلا به این دلایل مجبور هستیم به این روند ادامه دهیم.
لعنت به سیاستی که از صداقت به دور باشد. (3227531) (alef-1)
 
ایرانی
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۷:۱۷:۳۶
چه عجب یه کارشناس واقع بین پیدا شد حرف دل مردم رو بزنه. من پارسال با پس انداز سه سالم و کلی قرض و وام یه تیبا خریم 24 میلیون همون روز اول دنده هاش جا نمی رفت و داشبوردش شدیدا می لرزید و کولرش هم باد گرم می زد با کلی مکافات و صرف وقت و هزینه درستش کردم و تو شرایطی که مثلا صفر بود 500 زیر قیمت بازار فرختم. امیدوارم که اون 24 میلیون تومن تبدیل به 24 میلیون بلا بشه و به سر مسبباش بیاد. (3227580) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۳ ۰۱:۱۱:۵۳
مرد حسابی ما ایرانی ها همینطوری هستیم که کشود پیشرفت نمیکنه
رفتی ماشینتو سنبل کردی به یه بیچاره دیگه انداختیش
از ماست که بر ماست (3238154) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۸:۰۰:۱۵
من تا امروز نمی دونستم پرایدهای جدید ضبط هم ندارن ایا می دانستید (3227700) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۸:۴۵:۴۴
بذارین بنز و ب ام و بیاد ایران با همون قیمتی که همه مردم دنیا میخرن (3227802) (alef-1)
 
امیر
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۹:۰۸:۰۳
مطلب خوبی بود ، ممنون
ای کاش مسولین شجاعی پیدا شوند و چرخی را که در دنیا ساخته شده دوباره نسازند ، در تمام دنیا قیمت خرید خودرو بسیار منطقی و قابل دسترسی برای همه اقشار جامعه است و به جای آن هزینه سوخت و نگهداری هزینه اصلی میباشد .
به همین دلیل آلودگی ،ترافیک و مصرف سوخت کاملا قابل کنترل میباشد و خودرو پس از یک بازه زمانی منطبق بر شرایط جغرافیائی از دور خارج میشوند . در این شرایط میتوانیم شمارگان تولید منطقی ، تنوع تولید و یک بازار رقابتی در صنعت خودرو باشیم (3227862) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۹:۱۶:۴۶
این آقا این همه حرف زده که بگه دولت مهرورز هیچ تقصیری در این وضعیت خراب اقتصادی نداشته؟!من به عنوان یک فعال در عرصه تولید بسیاری از مشکلات فعلی رو ناشی از عملکرد افتضاح اقتصادی و سیاسی در دولت نهم و دهم میدونم. (3227883) (alef-1)
 
ایران
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۹:۱۷:۱۲
چرا دولت پول مملکت را پای ریخت و پاش های مدیران نالایق خودروسازی حیف و میل می کند؟ آیا کسی در شرکتی ورشکسته و زیان ده سرمایه گذاری می کند!؟ پس چرا دولت ما به جای نجات ملت از دست این آشغالها میخواهد همچنان از این معضل اقتصادی (خودرو سازی) حمایت کند؟ هیوندا جدیدا خودرویی معرفی کرده (i20) که صدی 4تا مصرف میکنه و 17000 دلار قیمتشه. بخدا اگه این صنعت(!) تعطیل بشه و چنین خودروهایی وارد کشور بشه با صرفه جویی در مصرف بنزین میتوان دو برابر کل سود خودروسازی ایران سود بدست آورد و این غلو نیست یک محاسبه ساده است. حالا هزینه تصادفات و آلودگی محیط زیست و غیره را حساب نکردم.
لطفا منتشر کنید من چند بار کامنت گذاشتم منتشر نشد! (3227885) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۹:۲۲:۲۴
جناب مهندس مدیریت شما و امسال شما وضعیت صنعت کشور را به این روز انداخت.خسته نباشی مهندس!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (3227893) (alef-1)
 
ایرانی
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۹:۲۴:۳۶
سایت الف از صبح تا شب چند مدل مقاله درباره خودروسازها میزاره یکبار موافق خودروسازها و یکبار موافق کمپین ! ما بالاخره نفهمیدیم سایت الف کدوم طرفی؟
به مار ماهی مانی / نه این تمار نه آن تمار/ منافقی ، چه کنی؟/ یا مار باش یا ماهی باش (3227895) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۹:۵۲:۳۰
کجای دنیا تغییر داشبورد آپشن می‌شود؟
ایران هم جزو این دنیایی که تو سوال مطرح شده هست؟! (3227940) (alef-1)
 
علی
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۲۰:۰۰:۰۱
در شرایطی که گفته می‌شود بانک مرکزی قصد دارد تسهیلات چهار هزار میلیارد تومانی را به خودروسازان پرداخت کند، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این کار را خیانت به صنایع کشور عنوان می‌کنند (3227959) (alef-1)
 
سهیل
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۲۰:۳۵:۱۶
چرا نباید ازافراد کاربلد بجای مدیران نالایق دربزرگترین صنعت کشور استفاده بشه
احتمالا رابطه ها تو ایران خوب جواب میده (3228015) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۲۰:۴۳:۴۱
ساخت خودروی بی کیفیت چه ربطی به قاجار داره .
ساخت خودروهای پر مصرف و بی کیفیت و ادم کش که چند برابر قیمت واقعیشان فروخته میشه باید متوقف بشه .
نمیخریم (3228029) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۲۱:۱۵:۴۲
بی توجهی و حرفهایی مثل اینکه باید به نهال خودروسازی زمان داد و این حرفها باعث شده خودروسازان هر ظلمی برای بدست آوردن در آمد به مردم بکنند ، در آمدی که به هزینه جان مردم به جیب خودروسازان رفته و پیشرفت آنها فاصله ای است که با علم روز دنیا دارند . (3228103) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۲۱:۳۳:۱۳
قوانین ما چه در بخش قانون مدنی و چه در قانون تجارت برگرفته از قوانین فرانسه بود جناب واعظی محترم اکثریت قریب به 90 درصد قانون مدنی از فقه امامیه می باشد از چیزی که در آن بخش تخصص ندارید لطفاً به سادگی اظهارنظر نکنید. (3228142) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۲۱:۴۷:۲۰
اینها کجا خود رو سازند از همه جا قطعه میخرند سرهم میکنند ، پراید و پژو را نزدیک 25سال است دارند تولید میکنند تونستند حتی یک گلگیر را تغیر شکل بدن؟
بدنه همان بدنه 25 سال پیش (3228163) (alef-1)
 
در شرف دیوانگی
۱۳۹۴-۰۷-۰۹ ۰۱:۳۱:۴۳
همه از مردم عادی کوچه و بازار گرفته تا آدمهای تحصیلکرده و مسئولین میدونن مشکل صنعت خودروی ما چیه مثلا یه موردش اینکه رقابتی نیست و... یا مشکلات دیگه مملکت مثل بانکداری یا ورزش ما و ترافیک و هوای آلوده و الا آخر ایرادشون از کجاست و راه حلش چیه از صبح تا شب هم تو رسانه ها از روزنامه و صدا وسیما و فضای مجازی و ... هم در موردشون مقاله و مطلب نوشته و برنامه ساخته میشه ولی نمی دونیم چرا این مشکلات هیچ وقت حل نمیشه و اوضاع درست نمیشه ؟؟؟؟؟ (3228550) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۱ ۰۸:۵۰:۰۹
برادر من علتش فقط و فقط اینه ک کسای ک امور دستشونه و مسول هستند,زینفع هستن,ک اگه اوضاع تغییر بکنه اونها از سود کلانی بی بهره خواهند شد (3233119) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۹ ۰۲:۰۲:۰۷
تحریمها بهترین فرصت بود تا کارخانه های خودرو سازی تعدیل بشوند که نشد. تا وقتی کل کشور در مسیر صحیح اقتصادی قرار نگرفته هیچ مدیر دولتی یا غیر دولتی حاضر نیست ریسک بکند و موقعیت خودش رو به خطر بیاندازد. (3228592) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۹ ۰۷:۴۴:۱۹
خودکفایی کشور؟ بیکاری جوانان ؟ تولید داخلی؟ ......باعث سوء استفاده عدهای بی عرضه شده که مرتب پشت شعارهای انقلاب مخفی می شوند و کسی جرات عملی علیه این شارلاتانیسم را ندارد (3228859) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۹ ۰۸:۲۱:۲۵
این یک واقعیت که مردم در حال حاضر به خاطر بی پولی یا گم پولی اقدام به خرید خودرو نمی کنند و نکته دیگه اینکه کمی چشم به آینده دارند و عده ای هم با به اصطلاح کمپین نخرید خودرو می خواهند این را القا کنند که مردم از کیفیت و قیمت خورو ناراضی هستند. مطمئنآ با تغییر شرایط باز هم مردم خودرو خواهند خرید و شکست کمپین مثل روز روشن است و این از واکنش مسئولین به کمپین کاملا مشخص است در آینده ای نزدیک خواهید دید که همان خودرو قبلی را اندکی تغییرات مردم خواهند خرید. (3228916) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۹ ۰۸:۲۵:۴۸
مردم هم برای مسئولین خود رو سازی هیچ گونه احترامی قائل نیستند.
شما پراید بار و پژو بار را ببینید این یک علامت است و معنی آن این است که مردم برای ما مسئولین خودرو ساز بین مردح، حمل بار و حمل حیوان هیچ تفاوتی وجود ندارد زیرا با همان خودرویی که شما به عنوان خودرو شخصی سوار می شوید هم می توان بار و هم می توان حیوان جابه جا کرد پی می توان خودرو سواری پراید و پژو را به خهودرو حمل بار تغییر داد. این نهایت احترام خودرو ساز به مردم است.
کجای دنیا پلاتفرم و طراحی خودرویی که مردم برای سوار شدن و حمل بار استفاده می کنند یکی است؟؟؟؟؟

متآسفانه مردم به خیلی از این مسائل اصلا توجهی ندارند و نتیجه اش این می شود که عده ای همیشه سوار بر مردم و سلیقه هاشون هستن. (3228921) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۹ ۰۹:۰۱:۲۲
امروز ماشین را آوردم نمایندگی میگه ترمز ای بی اس ماشین پارس سال فقط در حالت مستقیم فعال است اگه در پیچ باشی سر می خوره صدای قرقر ماشینت عادیه کولر که می گیری چراغ استوپ و باطریت روشن میشه عادیه خودش گاز می خوره عادیه و ....
کلا ماشین 1 میلیونی را 30 قالب مردم می کنند بعد هم هرچی ایراد میگی میگه تا داخل دیاگ نده سالمه و سوار شو برو
کلا آقایون در خودرو سازی با آل سعود فرقی ندارند (3229019) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۹ ۰۹:۵۱:۲۷
اشتغال اشتغال بهانه است...واقعا اگر این به اصطلاح خودروسازان دلشون برای اشتغال میسوزه, هیوندایی بهترین پیشنهاد به وزارت صنایع داد...اون هم مبنی بر اینکه هیوندای فعالیت مستقل در ایران داشته باشد...یعنی بدون همکاری با این به اصطلاح خودروساز...با این شرایط کارگران ایرانی بر سر کار و درآمد...مردم خودرو بین المللی با قیمت و کیفیت بین المللی تهیه میکنند...دولت هم بیشترین سود را با کاهش مصرف بنزین توسط این خودروهای بروز جهانی بدست میآورد...عملا هم کارگران صنعت خودروسازی و هم مردم و هم دولت سود میبرند... (3229154) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۹ ۰۹:۵۵:۵۰
واقعيت صنعت اين است كه فساد و رانت همه گير شده ، كاش مشكلات مثل تغيير دادن داشبورد بود، يك پرايد هاچبك كره
اي داشتند 5 سال پروژه اي تعريف كردند با هزينه بسيار بالا ، چراغ عقب و طبيعتا درب عقب را تغيير دادند و ادعاي بسياري در حد،توهم داشتند متاسفامه حتي اين درب عقب قابل بستن نيست و گاهي قابل باز كردن نيست!!!!! اگر با اين مديران پروژه و كارخانه برخورد مناسبي انجام بشود اوضاع كيفيت اندكي بهتر ميشود. (3229163) (alef-1)
 
صنعتگر
۱۳۹۴-۰۷-۰۹ ۱۰:۵۲:۱۳
دوست عزیز ازارایه این مطلب شگفت زده شدم و به اطلاع شما میرسانم که هیچ دولتی جرات کالبد شکافی صنعت خودرو سازی را ندارد و ایضا صنایع دیگر را.
مگر صنعت لوازم خانگی وضعیت بهتری دارد؟
صنعت مبل در چه حایست؟
صنعت کقش و چرم چی؟
و صنایع دیگر را شما نام ببرید.
در مقالتان به نیروی کار اشاره کردید خوبست بدانید که کارگر از دستمزد خودش راضی نیست و کارفرما هم توان پرداخت دستمزدها را ندارد.
برای این چه فکری کرده اید؟
برای قانون کار که سراسر ضد تولید ضد کارگر و ضد مصرف کننده هست.بخاطر اینکه کارگر از وضعیت معیشتیش راضی نیست،کارفرما از هزینه گزاف سربار کلافه است و مصرف کننده هم از کالای خریداری شده راضی نیست.
به نظر من تلقی و برداشت جامعه و دولتمردان از صنعت و خودکفایی درست نیست.باید در این زمینه کارهای جدی تر انجام شود. (3229316) (alef-1)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۷-۰۹ ۱۲:۵۴:۳۶
درود برتو که ميهن پرستي. اينم از دولت تدبير و اميد مون نه تدبيرش به دردمون خورد نه اميدي براي آينده ( حداقل تو بحث خودرو) بهمون داد . سر تا پا يه کرباسن ، روز اول که ميخوان بيان هزارتا حرف ميزنن ، فرداش معلوم ميشه دستشون با کيا تو يه کاسه اس (3229651) (alef-1)
 
احسان
۱۳۹۴-۰۷-۰۹ ۱۴:۱۹:۴۲
دوستان، من در سال تابستان سال 87 یک اتومبیل "هیوندای توسان" خریدم به مبلغ 39 میلیون تومان. الان حدود 95 هزار کیلومتر کار کرده، و خدا شاهده تا امروز به غیر از تعویض لنت ترمز و روغنش، حتی یک دقیقه همه در تعمیر گاه نبوده. الان میگن باید طبق برنامه زمانی نگهداری، تسمه تایمش رو عوض کنی. و خدا میدونه که چقدر من در نگهداری خودرو بی سلیقه هستم. غیر از سرویس اولش که اگه اشتباه نکنم اون زمان سه هزار کیلومتر بود، هیچ سرویس شرکت هیوندا رو هم نبردم. ایمان دارم که اگه بهترین خودروی ساخت و یا مونتاژ ایران رو میخریدم تو این 7 سال باید دو برابر قیمتش رو خرج تعمیراتش میکردم. و بدتر از اون وقتمون تلف مسیرهای رفت و آمد تعمیرگاه و الافی های توی جاده میکردم. به این میگن کیفیت. حالا اونم یک شرکت کره ای. دست دوم خارجی میخرم اما هرگز تولید ایرانی نمیخرم. (3229824) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۹ ۱۴:۳۶:۵۴
نتیجه حضور مدیران تکراری خروجی تکراری خواهد بود. اظهر المن الشمس است (3229854) (alef-1)
 
سید
۱۳۹۴-۰۷-۰۹ ۱۷:۵۷:۲۶
اقا واقع بین باشیم ما خودرو ساز نیستیم مونتاژ کاریم (3230164) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۹ ۱۸:۳۶:۱۵
حركت اقتصاد يعني اشتغال خارجي ها ،چون كيفيت كه كمي نيست ، اقايان ثروتهاي بالا و ماشين هاي خارجي را حركت اقتصاد ميدونند ايكاش جاي پرايد سواران را ببينند و شعار بنفع خارجي ها ندهند (3230217) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۹ ۲۱:۳۶:۵۲
نمیخریم (3230446) (alef-3)
 
تقی
۱۳۹۴-۰۷-۱۰ ۲۲:۴۶:۰۷
سلام اول گله کنم که چرا پیام مرا هیچوقت نشان نمیدهید ایا نیاز به پارتی هست؟
و اما من نمونه زنده هستم که سال 90 از پارس خودرو ال90 گرفتم بعد از 8 ماه یک روز ماشین را به کارواش بردم و متوجه شدم گلگیر عقب و درب عقب سایه میزنه بردم پیش صافکار گفت ماشین تصادفی هست و این قسمت را صاف کردن بعد از کمی دقت دیدیم از داخل گلگیر و کنار چرخ ماشین کمی از فلز را بصورت یک مربع برش دادند تا بتوانند گلگیر را صاف کنند به نمایندگی که بردم گفتند چون زمان زیادی گذشته قبول نمی کنند
اگر باور نمیکنید میتونم عکس بگیرم و بفرستم در پیش گاه خدا قسم میخورم که من تصادف نکردم تا بخواهم گردن شرکت بیندازم عین واقعیت را برایتان گفتم دیگر خود دانید (3232557) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۱ ۰۷:۲۰:۵۹
ما نمیخریم (3232921) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۱ ۱۳:۲۹:۲۹
پراید خیلی هم باحاله (3234036) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۲ ۱۲:۵۸:۲۳
فقط ماشین خارجی
با پلاک اروند خوزستان (3236780) (alef-11)
 
راستگو
۱۳۹۴-۰۷-۱۳ ۱۱:۱۴:۱۰
اینجانب ضمن رد کلیه ادعاهای اقای اشتیانی باید به این موضوع اعتراف کنیم که مثل این اقا که مدعی کارشناسی هستند ضربه به صنعت این کشور زدند اقای اشتیانی در زمان حاکمیت شما گشتید و کامیون هو و را به ایران آوردیداین چه کارشناسی بود در صورتی که در زمان جلو تر از آن در سایپا دیزل ولوو مونتاژ میشد خیر ما هم تولید کننده خوبی هستیم هم مونتاژ کار خوب ولی مشکل ما همین دخالت ها است اگر بنگاه اقتصادی تحت نظر مدیر منتخب سهامدار واقعی انتخاب شود و موظف باشد به سهامدار عملکرد بدهد درست میشود ولی جون مدیران کلا توسط سازمانهائی با نگرش حضرتعالی انتخاب و اداره میشوند وصرفا آمارهائی را بدهند که وزارتخانه را خوش بیاید کافی است . همین میشود جناب اشتیانی شما که معون وزیر بودید خوب میدانید سرنوشت پارچه بافی ما چی شد . شرکتهای کفش ساز ما چی شدند .چرا ما حتی نتوانستیم در کشورهای سی ای اس .عراق . وحتی افغانستان موفق شویم . خودرو ساز ترکیه اگر سالانه در 17 کمپانی تعداد قابل توجهی از تولیدات این کمپانیها صادر میشود بدلیل اینست که ان کمپانیها برای خودشان تلاش میکنند ولی صنایع ما برا رضای همجون جنابعالی. اقا ی اشتیانی در تغیر تولید و ورود محصول جدید ماشین ال 90 به کشور وارد شد وبازار خوبی هم بین مردم پیدا کرد چرا مدیران قبل وفعل خودرو سازیی کشور در زمان ذکر شده در قرار داد نسبت به بومی سازی این خودرو اقدا م عاجل نکردند که امروز کمپانی رنو پارس از این شرکتها مدعی خسارت شده؟ سوزوکی کیزاشی را برای چی نمونه آوردند؟ جناب آقای آشتیانی قانون تجارت ومدنی مشکلی ندارد ما مشکل داریم وبلد شدیم از خودمان که میدانیم خطاهائی داشتیم دفاع میکنیم و کل مسئله راسیاسی کنیم برادر عزیز درد دل صنعت ما زیاد است تا حق به حق دار نرسد همین آش هست و همین کاسه . (3238969) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۷-۱۳ ۱۴:۱۶:۴۵
سلام
من میخواستم پراید۱۳۱بخرم دیگه نمیخررررررررررررم (3239836) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.