نظر منتشر شده
۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 301641
فرمان این خودرو در دست کیست؟
بخش دانش و فناوری الف، 21 مهر 94
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۵۹
محققانی که در حوزه هوش مصنوعی تحقیق می‌کنند بر این باورند روزی خواهد رسید که ربات‌ها - یا به عبارتی فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی ـ به چالش جدی برای میلیون‌ها شاغل در این کره خاکی تبدیل شود . حتی امنیت شغلی بسیاری از شاغلان در صنایعی که ممکن است تصورش را هم نکنید در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

یکی از این صنایع صنعت خودروسازی است که این روزها بیش از پیش در مسیر هوشمندسازی در حرکت است. در دنیای امروز هنوز خودروهای بدون راننده یا به اصطلاح «خودروهای خودران» از جمله فناوری های لوکس به شمار می آیند که به نظر می رسد نمی توانند به سرعت جایگزین خودروهای معمولی شوند. اما پیش بینی می شود با توجه به خطاها و محدودیت های انسانی، این خودروها باید دیر یا زود جایگزین خودروهای معمولی شود.

به گزارش جام جم سالانه شمار زیادی از افراد در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند. در مقابل خودروهای خودران در مقایسه با راننده هایی که ممکن است به هر علتی دچار خطا شوند، به مراتب ایمن تر هستند. این خودروها به پیشرفته ترین فناوری ها مجهز شده اند تا با سرعت و امنیتی بیشتر مسافران شان را به مقصد برسانند.

خودروهای آینده، در مسیر رباتیک
به نظر می رسد آینده حمل و نقل متفاوت تر از امروز باشد. براساس پیش بینی های انجام شده تا پنج سال آینده موانع و محدودیت های قانونی در زمینه خودروهای بدون راننده از میان برداشته خواهد شد. خودروهای بدون راننده در مقایسه با خودروهایی که انسان ها مسئولیت کنترل آنها را به عهده می گیرند از نظر امنیت و عملکرد از وضع بهتری برخوردارند. از دهه ۸۰، یعنی از زمانی که «کارل بنز» از نخستین خودروهای مدرن و امروزی رونمایی کرد، بشر مسئولیت هدایت و کنترل خودروها را در جاده ها و خیابان ها به عهده داشته است. این در حالی است که دکتر احمد راد، از استادان ایرانی دانشکده مهندسی سیستم های مکاترونیک دانشگاه سیمون فریزر کانادا معتقد است اکنون زمان آن رسیده در این روند تغییراتی ایجاد شود. خودروهای امروزی باید از آنچه امروز به عنوان خودرو شناخته می شود به یک ربات تغییر پیدا کند. بنابراین تردیدی نیست با این تغییر نقش راننده نیز از هدایت خودرو به یک نقش نظارتی تبدیل خواهد شد.

رانندگان امروز، ناظران فردا
احمد راد، اکنون هدایت پروژه ای را عهده دار است که با هدف تحقیق درباره خودروهای بدون راننده و به عبارتی طراحی سیستم های کمک راننده مطرح شده است. وی بر این باور است که با سرعت گرفتن روند تحقیقاتی که در زمینه ساخت خودروهای بدون راننده انجام می شود، خودروهای امروزی از محدوده های پیشین قدم فراتر گذاشته و به جایی می رسند که شاید بهتر باشد به جای خودرو آنها را ربات بنامیم. در این شرایط راننده ها نقش نظارتی دارند و مسئولیت کنترل خودرو به عهده سیستم رباتیک طراحی شده خواهد بود.

مهران شیرازی از دانشجویان ایرانی این دانشگاه نیز در این طرح تحقیقاتی همکاری دارد. هدف از اجرای این طرح تحقیقاتی، طراحی سیستم پیشرفته شبیه ساز رانندگی است که می تواند زمینه ساز نسل آینده خودروهای بدون راننده باشد. دکتر راد در گفت و گو با جام جم درباره این سیستم پیشرفته شبیه ساز رانندگی می گوید: سیستم از یک صندلی و یک فرمان تشکیل شده است. برای این سیستم یک داشبورد و همچنین قطعه دیگری به عنوان شیشه جلوی خودرو درنظر گرفته شده است. در شیشه جلو سه نمایشگر مجزا دیده می شود که هر یک از آنها تصاویر کاملی از مسیر پیش روی خودرو را به نمایش در می آورد. روی داشبورد خودرو دو دوربین مادون قرمز نیز نصب شده است که به یک ردیاب چشمی مجهز شده تا از این طریق این سیستم بتواند مسیر دید راننده را دائم تحت کنترل قرار دهد. یکی از مزیت های این سیستم این است که راننده را تحت نظر قرار می دهد و چنانچه راننده در حال ارسال پیامک باشد، احساس خواب آلودگی کند یا به هر علتی نتواند کنترل خودرو را به درستی عهده دارد شود، این سیستم به طور خودکار فعال شده و کنترل خودرو را در دست می گیرد.

کنترل خودرو در شرایط اضطراری
با نصب این فناوری روی خودروها، در شرایطی که راننده از تمرکز کافی برای هدایت خودرو برخوردار نباشد، این سیستم مانع رانندگی او شده و حتی در این شرایط می تواند خودرو را به خانه بازگرداند. استاد ایرانی دانشگاه سیمون فریزر، درباره عملکرد این خودرو در شرایط خاص و اضطراری این طور توضیح می دهد: ردیاب چشمی نصب شده روی داشبورد خودرو، ابزاری است که در شرایط اضطراری به کنترل درست خودرو کمک می کند. برای مثال ممکن است راننده ای که در حال راندن خودروست ناگهان بخواهد به تماس تلفنی پاسخ دهد یا در پاسخ به پیامک دریافتی پیامکی ارسال کند. به محض این که این ردیاب چشمی تشخیص می دهد راننده در حال مکالمه یا ارسال پیامک است، کنترل خودرو را در دست می گیرد. حتی ممکن است راننده در حین رانندگی با شرایطی مانند احساس درد و گرفتگی قفسه سینه مواجه شود. در این شرایط این سیستم به طور خودکار راننده را به مقصدی که به عنوان پیش فرض در سیستم ثبت شده می رساند. به گفته این گروه از محققان ایرانی، قرار است در تکمیل این فناوری در کنار این ردیاب چشمی یک دوربین دید جلو قرار گیرد. هدف این است که از طریق این دوربین بتوان عابران پیاده ای را که از عرض خیابان عبور می کنند، شناسایی کرد و همچنین علائم و نشانه های نصب شده در مسیر حرکت را نیز تشخیص داد و بر این اساس نسبت به اتخاذ تصمیم مناسب اقدام کرد. گاهی رانندگان بدون توجه به علائم و نشانه هایی مانند محدودیت سرعت یا علائم هشدار دهنده، از کنار آنها عبور می کنند. این سیستم در شرایطی که راننده به هر علتی متوجه علائم و نشانه های نصب شده در مسیر نشده باشد، راننده را مطلع می کند.

چالش های پیش رو

ممکن است این سیستم به منظور اطاعت از نشانه های موجود در مسیر، خودرو را متوقف کند یا حتی سرعت خودرو را به حد مجاز کاهش دهد. به گفته دکتر راد، در پنج تا ده سال آینده سیستم چشمی ردیاب در خودروهای لوکس و پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که قابل اعتماد بودن این سیستم مورد تائید قرار گیرد، می توان آن را به یک گزینه اجباری برای انواع خودروها تبدیل کرد که بدون تردید می تواند در کاهش تصادفات نقش بسیار مهمی داشته باشد. همان طور که کمربند ایمنی نیز نخستین بار به عنوان گزینه ای برای افزایش ایمنی سرنشینان به خودروها راه یافت و امروزه در هر خودرویی از خودروهای ارزان تا گران قیمت به یکی از ضروریات تبدیل شده است. استفاده از سیستم پیشرفته شبیه ساز رانندگی می تواند فناوری بسیار مناسبی برای آن دسته از افرادی باشد که به علت ناتوانی های جسمانی به استفاده از خودروهای استاندارد معمولی قادر نیستند. البته این استاد دانشگاه بر این باور است خودروهای کاملا خودکار تا ۲۰ سال آینده به طور گسترده رایج نخواهد شد. مردم نباید چالش های موجود در توسعه هوش مصنوعی موردنیاز برای محقق شدن ایده خودروهای بدون راننده را دست کم بگیرند.
 
ابراهیم
۱۳۹۴-۰۷-۲۲ ۱۱:۰۴:۰۰
اونجاها روی چه خودروهایی کار میشه
در ایران فرمان پژو را در پراید میگذارند
فرمان سمند را در پرشیا و ......
بعد میگن خلاقیت و نوآوری داشتیم !!! (3260194) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.