نظر منتشر شده
۵۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 245347
حل مشکل سربازی کوتاه کردن مدت آن نیست
بخش تعاملی الف - محمد قمی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۱۹
زیاد نمی خواهم مزاحمتان بشوم. بهانه ی این نوشته ی بنده، اشاره ی مهم و بسیار شنیدنی رهبری در جریان دیدار با دانشجویان در تاریخ ۰۱/۰۵/۹۳ است. رهبری در رابطه با سخن یکی از دانشجویان - که از شیوه ی کنونی سربازی و رابطه ی آن با ازدواج گله کرده بود – فرمودند: « ازدواج جوانان، موضوع مهمی است که بی تفاوتی نسبت به آن در جامعه، ممکن است تبعات ناخوشایندی را در آینده، به همراه داشته باشد. راه حل مشکل سربازی برای ازدواج جوانان، کوتاه کردن مدت زمان آن نیست و باید شیوه های دیگری به کار گرفته شود اما مهمتر از آن، انگیزه برای ازدواج در میان جوانان است، که نباید کاهش یابد».(۱) نگارنده معتقد است که این اشاره در واقع اشاره به یکی از دلایل محکم حذف نظام اجباری سربازی و جایگزین کردنش با نظام داوطلبی است؛ مخصوصا این بخش از سخن ایشان: « راه حل مشکل سربازی برای ازدواج جوانان، کوتاه کردن مدت زمان آن نیست و باید شیوه های دیگری به کار گرفته شود»...

بنده در طی مقاله ای با عنوان "یادگار رضا میر پنج را بفرستید پیش خودش!"، با اشاره به چندین اصل قانون اساسی و همچنین بند دوم سیاست های کلی جمعیت که به تصویب مقام رهبری رسیده است(۲)، دلایل حذف حالت اجباری خدمت سربازی را تشریح کرده بودم که اتفاقا یکی از محور های اصلی این مقاله، تأکید بر مساله ی ازدواج و تبعات ناگوار نظام اجباری بر این مهم بود. این حقیر، در مقاله ی مذکور با اشاره به تحقیقی که مرکز پژوهش های مجلس(۳) ( که در مرداد سال ۹۲ منتشر شد ) نوشته بودم که بر اساس این تحقیق، هر چه زود تر باید نظام اجباری حذف و نظام داوطلبی باید جایگزین گردد. مرکز پژوهش ها، در آن تحقیق خود چند سبک جایگزین سربازی اجباری را معرفی کرده بود و در آخر، بر الگوی سربازی داوطلبی – بسیجی چابک ( داوطلبانه در عین این که عضو نیروی مقاومت بسیج باشیم، سرباز شغلی هم باشیم ) تأکید کرده بود. ولی مشکل این است که اراده ای از سوی مسئولین مربوط – مخصوصا نمایندگان مجلس که خطاب اصلی مقاله ی قبلی با ایشان بود – دیده نمی شود! – محل به این گونه اعتراض ها و سخنانی که رایگان نیستند و بر اساس دلایل عقلی و قانونی می باشند، گذاشته نمی شود!

نمی دانم! شاید پلیس و همه ی نهاد هایی که منافع سازمانیشان در گرو نظام اجباری است، باعث ادامه ی این وضع ناهنجار اند... شاید هم نمایندگان مجلس، به اهمیت این موضوع واقف نیستند... شاید هم... . این را باید بدانیم که برخی از مسئولین، بی لیاقتی و بی عرضگی خود را در باره ی تامین امنیت و تامین نیروی انسانی مورد نیاز، از محل به خطر انداختن سرنوشت افراد جامعه جبران می کنند!

بنده فکر می کنم که باید اوضاع را طوری کرد که افراد جامعه، بهانه ای برای ازدواج نکردن نداشته باشند؛ با این وضعیتی که آقایان با لیاقت! به وجود آورده اند، نباید از وضعیت آمار جرم و جنایت اخلاقی و محکومیت های کیفری تعجب کرد! چون بر اساس پژوهش هایی از قبیل همین تحقیق مرکز پژوهش های مجلس از جمله موانع اصلی و اساسی ازدواج نکردن و یا سستی پیمان ازدواج، حالت اجباری سربازی است و نه مدت سربازی؛ هم چنان که رهبری فرمودند: «راه حل مشکل سربازی برای ازدواج جوانان، کوتاه کردن مدت زمان آن نیست...».

***
۱- برگرفته از سایت leader.ir .
۲- بند دوم: رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد.
۳- مراجعه کنید به نشانی: rc.majlis.ir/fa/news/show/۸۵۳۳۹۸ .
 
کلمات کلیدی : محمد قمی
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۰۷:۰۸:۵۰
بسیار زیبا و منطقی احسنت به صراحت بیان شما (2427519) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۰۸:۴۰:۳۸
کو گوش شنوا (2427614) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۲۳:۲۷:۵۸
صد درصد درست است (2429330) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۰۸:۴۷:۵۲
کاملا موافقم (2427632) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۱۰:۱۵:۱۵
تشویق جوونا به ازدواج یه بحثه، جلوگیری از طلاق اونا یه بحث دیگه! جالبه که برا تشویق به ازدواج 3 ماه کسری میدن به کسی که ازدواج کنه، اما این 3 ماه شامل افراد متاهل نمیشه! انگاری هیچ اهمیتی نداره اگه این افراد با مشکل مواجه شن و مجبور شن طلاق بگیرن!! (2427783) (alef-10)
 
رر
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۱۰:۱۵:۲۶
متاسفانه در طی سالهای اخیر در مورد سربازی آنقدر منفی بافی کرده اند که جوانان خیال میکنند سربازی یعنی علافی و بیگاری ولی همین جوانان و پدر و مادرهایشان بدانند که سربازی یعنی دفاع از خاک و ناموس و باید هرکسی با افتخار به این دوران بنگرد و از اینکه در مدتی محدود در دفاع از کشور نقشی داشته به خودش افتخار کند (2427784) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۲۰:۲۶:۰۴
بیل زدن و بار خالی کردن چه نقشی در دفاع از کشور داره؟؟ (2429084) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۱۰:۵۳:۵۴
من با 29 سال سن ،با فوق لیسانس ،با چند تا مقام علمی و ورزشی از صبح شروع می کنیم به بیل زدن و بار خالی کردن تا شب اونم با تحمل رفتار های سادیسمی و خزعبلات مسئولین پادگان ،اعتراض هم میکنیم وضع بدتر میشه

فقط یه پیشنهادی دارم به فرماندهان ارتش :
بخشنامه کنن به تمامی واحدها که توی مراسم صبحگاه که برگزار میشه ،یه بخشی رو اختصاص بدن به دعاکردن و درخواست از خدا که من تو این مملکت کاره ای نشم ،چون قسم میخورم تک تک این ظلم هایی رو که در حق ما دارن میکنن جبران میکنم. (2427867) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۰۳:۱۵:۴۸
من هم با شما موافقم. من پیش از سربازی در کارهای عام المنفعه زیادی شرکت می کردم و بدون هیچ چشم داشتی حتی غذا و آب خوردنم رو با خودم می آوردم. اما بعد از سربازی در هیچ کار عام المنفعه ای شرکت نمی کنم و نخواهم کرد. سربازی فصل جدایی کامل من از جایی به نام وطن و عرق به آن بود. (2429494) (alef-13)
 
فرزاد
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۱۱:۵۹:۱۴
هر چقدر هم مقاله بنویسین هیچ کس گوش نمیده. فقط ای کاش حقوق سربازی رو بیشتر میکردند و همینطور با جوان های مردم به صورت کارمند برخورد میکردند اونوقت بیشتر شکایت ها و گلایه ها برطرف میشد.
من در طول خدمت فهمیدم که کشور ما اگه سرباز جماعت درش نباشه کاملا "فلج" خواهد شد و به شدت بیشتر نهاد ها و ارگان های ما و همینطور ارتش و سپاه و نیروی انتظامی، در اکثر کارهاشون "وابسته" به سربازهای وظیفه هستند. پس با این مقاله ها خودتون رو خسته نکنین.
راه حل فقط همان افزایش حقوق و احترام گذاشتن به جوان ها در حین خدمت هستش. (2428013) (alef-10)
 
حامی
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۱۲:۰۲:۳۶
سال آخر ارشد هستم والا تا حالا خداروشکر دنبال ناموس مردم نبودم خدا لطف کنه با این شرایطی که واسه جوونایی مثه ما پیش هاوردن از این به بعد هم نباشم .اما خدا شاهده ظلمه به نسله ما سربازی هست،بیکاری هست،گرونی هست و هزار تا چیز دیگه.آخه بی عدالتی مگه چیه من نمی دونم والا.. (2428021) (alef-10)
 
ساسان
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۱۲:۲۰:۰۶
بایستی به سایت رهبری مراجعه کرد و به خود ایشان گفت که برای جوانان چاره ای در این مورد بیندیشند
اگه به مسئولین نطام وظیفه بسنده کنیم نتیجه ای حاصل نخواهد شد و شاید هم زمانش را باز بیشتر کنند (2428043) (alef-10)
 
علیرضا
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۱۲:۲۸:۰۵
من به علت غیبت 15 ساله که محرومیت میکشم
آیا کافی نیست ؟؟؟
با زن و بچه تا کی باید تاوان تصمیم گیری های اشتباه مسولین رو بدم
اگر جریمه ایی بود تنبیهی بود توبیخی بود 15 سال کافی نیست ؟؟؟ (2428059) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۱۲:۵۶:۴۸
2سال میرفتی سربازی اینهمه محرومیت نمیکشیدی (2428159) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۱۸:۱۷:۰۳
خوب برادر من ، هر كسي يه اشتباهي ميكنه تو زندگي ، خواهشا عف بفرماييد، ولي بعد از ١٥ سال محروميت زجر كمي نيست به خدا ، محروميت نكشيدي، به إنذاره ٢٠ سال خدمت زجر كشيديم (2428855) (alef-13)
 
دژبان
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۱۸:۱۶:۱۶
خوب کاری کردی
باز شما ها این کار ها رو می کنید شاید صدامونو بشنون
مثل من میرفتی خدمت شاید اصلا ازدواج نمیکردی (2428853) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۱۸:۲۸:۳۶
عزیز شما هم خودت قبول کن اندکی اشتباه دارید.
بعدش هم قانون نوشته میشه تقصیر مسئول فلان سازمان نیست.
الان هم دیر نشده.. (2428873) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۱۲:۵۶:۳۴
بابا تو رو خدا اینایی که بیش ازیه دهه غیبت دارن رو معاف سنی کنید بخدا اینا ازتمام حقوق اجتماعی محرومن باندازه کافی زجرکشیدن (2428155) (alef-10)
 
حمید
۱۳۹۳-۰۷-۲۵ ۱۱:۵۸:۱۲
موافق نیستم یا برای همه یا برای هیچکس (2431451) (alef-13)
 
امیر حامد
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۱۲:۵۷:۱۷
سربازی و داشتن نیروی آماده نظامی لازمه استقلال و امنیت کشور است خصوصا در منطقه پر آشوبی چون خاورمیانه. سربازی هم میبایستی شغل شود و از حالت اجباری خارج شود مگر در شرایط خطر و وقوع جنگ. شغل شدن سربازی همراه با پرداخت حقوق مناسب و انتخاب و آموزش افراد مستعد با کارآیی لازم و با تعهد یک زمان حداقل مدت خدمت، روش کار آمدی حتی به لحاظ اقتصادی در مقایسه با شرایط فعلی خواهد بود. به گفته حکیم توس، یکی مرد جنگی به از صد هزار ... (2428160) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۱۲:۵۷:۲۶
مطلب خوبيه
ممنون ازتون
جوان بالاي سي سال ومتاهل را سربازي براي چي بره؟؟ (2428161) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۱۲:۵۹:۳۸
يكي به داد جوانان خارج از كشور بالاي سي وداراي زن برسه...
آخه يا سربازيشون را مثل قديما بخرين ويا اصلا بي خيالشون بشين وفكر نكنين چون خارج هستند ،پولدارند ويه كمي رحم به جوانان خوبه (2428169) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۱۵:۲۷:۰۲
خارج و داخل نداره
سربازی باید برای همه حذف شه (2428533) (alef-3)
 
آریابان
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۱۳:۰۳:۰۹
دقیقا جان کلام همینجاست ؛
هستۀ مرکزی و ساز و کار این روش موروثی سربازی که مربوط به حدود یک قرن پیش (ابتدای سالهای 1300) می باشد بر پایۀ "سرباز- محوری" شکل گرفته ؛
یعنی زمانیکه آنقدر تعداد تحصیلکرده ها کم بود که معدود دیپلمه !!!! های آنروز، افسر-وظیفه می شدند و ارتش حتی وسیلۀ نقلیۀ دولتی (اسب) ، سوخت آن(سهمیۀ کاه و یونجه) و رانندۀ آن (مهتر اسب) در اختیارشون قرار می داد !!!!!؛
حتی تا اولین دهۀ بعد از انقلاب نیز ، همۀ لیسانسیه ها ، با درجۀ ستواندوم-وظیفه(یک ستارۀ 5 گوشه) خدمت می کردند و اساسا درجۀ ستوان-سوم (یک ذوزنقۀ 5 ضلعی) بسیار کمیاب بود و ندرتا به تعداد اندکی استوار یکم های رشادت کرده ، تشویق شده و ارتقاء یافته (عامیانه اش ، سوت شده !!!!) از درجه داری به افسری ، اختصاص داشت؛
ولی امروزکه تعداد لیسانسه ها سر به فلک می کشد ، ساز و کار "سرباز- محور" با چالش بسیار بزرگی روبرو شده ، تا آنجا که برای شمار زیادی از لیسانسه ها ، دیگر ردۀ افسری در بین نیست و باید در شکل و شمایل "درجه-دار" !!!! ، خدمت سربازی را بگذرانند؛ (2428179) (alef-10)
 
من
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۱۳:۳۸:۱۴
فعلا علی الحساب سازمان نظام وظیفه افراد متولد 55 تا 65 رو با توجه به اینکه نسل در معرض باروری هستند رو معاف کند چراکه هرچه سن این افراد بالاتر بره سربازی به عنوان مانع بچه آوری عمل کرده و جامعه از عدم بچه داری این نسل متضرر خواهد شد.
دوم سازمان نظام وظیفه مطابق قانون معافیت دو برادری رو حداقل برای آسیب دیدگان این قاون اجرا کند. این یک ضرورت حتمی است و در صورت عدم اجرای آن عدالت قربان شده است. (2428263) (alef-10)
 
رامین
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۱۴:۳۰:۰۳
خواهش میکنم معافیت سنی بفرمایید بخدا بسمونه انقد محرومیت اجتماعی بنظرتون بیش از ده سال محرومیت کافی نیست؟لطفا صدامونو بشنوید (2428396) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۱۵:۳۴:۰۱
من یک سوال دارم: چرا بازیکنان فوتبال می تونن به جای سربازی خود فوتبال بازی کنند ولی با حقوق سربازی اما فارغ التحصیلان و دانشجوهای ما نمی تونند در زمینه مرتبط با خود خدمت کنند؟!
من خودم با فوق لیسانس مهندسی شیمی دانشگاه امیرکبیر از تهران باید میرفتم قم تا تایپ کنم. واقعا نمیشد یک جایی باشم که بهتر و مفیدتر باشم؟ (2428556) (alef-13)
 
سینا
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۱۵:۴۷:۰۶
قدیم به سربازی می گفتند اجباری!
چند سوال دارم.
1- آیا قبول دارید حقوق زن و مرد در این سالها برابر شده؟! حداقل در استخدام
2- آیا قبول داری برخی را برای خدمتهای مهندسی و پزشکی و گاها آموزشی سرباز امریه می کنند؟!!
حالا چرا زنها را به اجباری مهندسی و پزشکی و آموزشی نمی برند و جور خدمت به این کشور را مردها باید بکشند؟؟؟
در ثانی! در کوبانی رهبر کردها یک زن است! چرا زنها برای دفاع آماده نباشند؟؟؟
همه اینها را گفتم تا بدانید جوری که به سربازها و پسرها می شود تا کجاست!
البته مسئولین باید به حال قوانین کشوری فکری کنند. چرخاندن کشور با قوانین دهه های سی و چهل و نجاه نمی شود. سربازی هم از آن جمله است.
ای کاش کشور را می دادند ما جوانها بسازیم. ولی نمی شود! (2428588) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۱۵:۴۷:۱۷
چند دقیقه وقت میگذارم و نظرم رو درج میکنم ولی شماها درجش نمیکنین. درحالی که وقتی داشتم نظرم رو تایپ میکردم کمال دقت رو کردم تا تجربه خودم رو بگم. واستون متاسفم. (2428590) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۱۵:۴۸:۱۷
من که با 33 سال سن و زن و بچه و مدرک فوق لیسانس21 ماه خدمت کردم. اگه قرار تغییری در وضعیت خدمت سربازی ایجاد بشه؛ دوستانی که نمیخوان یا نمیتونن خدمت کنن یا حکومت پول 21 ماه آزگار خدکت سربازی مارو پرداخت کنن لطفا. (2428592) (alef-13)
 
جوان پير
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۶:۲۵:۲۱
ايا شما حاضريد پول ديه شهداى دفاع مقدس را از جيب خودت به خانواده هايشان بدهيد. (2430459) (alef-13)
 
جوان فقیر شده فوق لیسانس
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۱۷:۳۸:۰۹
من حدودا 9ماه سال است که فارغ التحصیل شدم در حین تحصیل و تو این مدت خیلی کار کردم و تونستم با دوستم یه خونه بگیرم درامدم تو این اوضاع کاری بد نبود اما دوستم که( بخاطر سهمیه پدرش) مشکل سربازی نداشت رفت تو یک شرکت خارجی تو بندرعباس کار میکرد با حقوق 2000 دلار، منم میخواستن اما مشکل سربازی داشتم (چون سفرخارجی هم داشت). الان ایشون یه پروژه دیگه گرفتن و تا دوسال دیگه (اگه هرسال 9 ماه کار کنه و تو این سه سال)بیش 50 هزار دلار درامدش میشه و من باید تو این دوسال برم سربازی. حتی اجاره خونه هم نمیتونم بدم و مجبورم برم شهرستان و یا هرجایی که تقسیم شدم و افتادم
بعد از دوسال دوستم کلی تجربه کاری داره و حداقل 100 میلیون پول و من صفر ریال و تجربه سربازی. (2428801) (alef-13)
 
وحید
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۱۸:۱۴:۳۲
با سلام
من در حال حاضر 2 ماه از خدمت سربازی ام میگذرد و دژبان یکی از پادگان های سپاه سیدالشهدا استان تهران هستم. بنده به خاطر ازدواج تن به این کار (سربازی) داده ام.
مدرک فوق دیپلم خود را گرفته ام و دو ترم لیسانس خواندم ولی به خاطر این مسائلی که گفتم انصراف از دانشگاه داده ام.
ما که هیچی تازه بدبخت شدیم.
ولی ترخدا فکری به حال جوونای آینده بکنید (2428851) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۱۸:۲۲:۱۱
بهترین و منطقی ترین راه سربازی حرفه ای هست (2428862) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۲۰:۲۷:۲۴
تنها راه حذف سربازی و گرفتن نیروی حرفه ای است (2429089) (alef-13)
 
نا امید
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۲۰:۵۷:۲۵
به نظر من باید نسبت به مقوله سربازی یک دید واقع گرایانه داشته باشیم.
بالاخره ما در کشوری زندگی می کنم که خیلی از زیر ساخت ها و مبناهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادیش اشتباه و بسیار ناکارامد هست. وقتیکه ساده ترین اصول علمی در مدیریت بخش های مختلف اصلا به ذهن مدیر مربوطه نمیرسد، چه انتظاری از بخش نظامی مملکت داریم؟ افرادی که به نسبت بقیه مدیرها انعطاف پذیری کمتری دارند. خلاصه این بحثا و تجزیه و تحلیل ها را وقتی انجام بدین، که حداقل تو بخش های دیگه شاهد تغییراتی حتی کوچک باشید. (2429134) (alef-13)
 
حسینی
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۲۳:۳۶:۲۰
کلاغ مرده آویزان از درخت
به نظر شما با یک کلاغ مرده چه می‌توان کرد؟
۱) آن را به عنوان کود استفاده کرد؟
۲) آن را به عنوان غذای سگ و گربه استفاده کرد؟
۳) آن را آتش زد؟

در بعضی دهات کلاغ مرده را از درختان آویزان می‌کنند تا به کلاغهای دیگر هشدار دهند و آنها را بترسانند.

حال به نظر شما از یک جوان چه استفاده‌ای می‌توان کرد؟
۱) به او فن و حرفه‌ای آموخت و او را در کارخانه به تولید واداشت.
۲) از او یک پزشک حازق ساخت.
۳) به او زبانهای مختلف آموخت و او را به تجارت در دنیا گماشت.
۴) او را یک سرباز حرفه‌ای وفادار تبدیل کرد.
و …
۵) از او به عنوان یک کلاغ مرده آویزان از درخت استفاده کرد.
متاسفانه این استفاده‌ای است که مدیران کشور از خیلی از جوانان می‌کنند:
نه پولت را می‌خواهیم!
نه برای کارت ارزشی قائل هستیم!
نه برای علم تو هیچ ارزشی قائل هستیم!
بلکه فقط تو را چون یک کلاغ مرده از درخت زندگی آویزان می‌کنیم تا درس عبرتی باشد برای آنها که از ...تمرد می‌کنند.
۲۰ سال آویزان شدن از درخت و «مَتَرسَرباز» شدن چه حالی دارد؟
یعنی واقعا این جوانان هیچ و هیچ و هیچ و هیچ ارزش و استفاده‌ دیگری ندارند؟! (2429341) (alef-10)
 
hamed
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۰۰:۴۰:۳۵
اقایون عزیز فروش خدمت سربازی یاید ازاد بشه و پولش هم بره واسه کسایی که سرباز هستندو دوس دارن برن سربازی ! معلومه من متاهل واسه چی باید 2 سال عمر و جوونیم و زندگیم رو ول کنم برم خدمت نا مقدس سربازی که ماهی 70 هزار تومن بخوان بهم بدن ؟! این اقایون از خدا بی خبر که این قانون هارو مینویسن و واسه بقیه مردم اجرا میکنن ایا حاضر هستن فرزندان خودشون هم بفرستن خدمت نا مقدس سربازی ؟!!! خودشون قبول میکنن بچشون متاهل باشه و ماهی 70 هزار تومن حقوق بگیره ؟؟؟! چون بلدن چه جوری بچه هاشی خودشون رو معاف کنن بقیه جوونای مردم باید این بدبختی رو تحمل کنن به جای اقا زاده ها ؟ ماهی 70 هزار تومن خرج روزی یه وعده نون و پنیر میشه اصلا توی یک ماه؟؟؟؟؟؟! کجارو میبینن این مسئولای از خدا بی خبر نمیدونم من ! فقط دارن تو حق من جوون من متاهل من دانشجو ظلم میکنن همه رو نفرین میکنم و واگذارشون به خدا ! (2429406) (alef-13)
 
سعيد
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۰۲:۵۴:۵۶
آقا من ٣٥ سالمه٢٠٠ تا كارمند دارم
يك عاقل پيدا نميشه در اين مملكت بفهمه اگر من برم ٢ سال سربازي كي بايد حقوق اينها رو بده؟
چرا نرفتم ؟ واقعا اين شد سوال ؟
اگر مي رفتم بايد مثل اينهايي كه پشت اتاقم صف كشيدن الان دنبال كار مي گشتم
آقا سال ٧٠٠ هجري نيست ٢٠ سال ول بگردي بعد بگي مي خواهم كار كنم
سال ٢٠١٤ است. ٦ ماه عقب بموني نميشه جبران كرد
آقا توكلي كمك كنيد (2429482) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۰۳:۳۳:۰۰
داداش میخواستس سر وقتش بری ! ما که سر 22 سالگی پا شدیم رفتیم خدمت کودن که نبودیم ! مثل این که همه اون هایی که رفتند خنگ تشریف دارند و فقط شما انیشتنی . دنیا رو باش . یارو 15 ساله سرباز فراریه . عشق و حالش کرده حالا پر رو بازی هم درمیاره . انگار ما ها که رفتیم کار و زندگی نداشتیم (2433032) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۰۳:۱۲:۰۷
خیلی جالبه ،حقوق سرباز ها طبق قانون باید شصت درصد کادری ها باشه اما این قانون هرگز اجرا نشده و نمی شه. بعد هزار تومان حقوق سربازها رو افزایش می دن به جاش درجه ستوان دو رو برای لیسانس ها می کنند گروهبان. آقایون عین خیالشون هم نیست. (2429490) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۲:۵۲:۳۱
اگه میخوایم ازدواج جوانها بیشتر بشه. اگه میخوایم فرزندآوری بیشتر بشه. اگه میخوایم صنعت رونق بگیره. اگه میخوایم مهاجرت غیرقانونی و پناهنده شدن کمتر بشه. اگه میخوایم دانشگاه رفتن بیهوده برای فرار از سربازی از بین بره. اگه میخوایم کسی بدون گواهینامه رانندگی نکنه و اگه میخوایم صدها اتفاق مثبت برای این کشور بیفته، باید همچون کشورهای پیشرفته و جهان اول، سربازی اختیاری بشه. باید سدی به نام سربازی اجباری از جلوی مسیر زندگی جوانها برداشته بشه. (2430050) (alef-10)
 
مازیار
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۳:۴۷:۲۷
نمایندگان ملت وستادکل ما تو محرومیت کامل اجتماعی هستیم میدونیدچقدعذاب کشیدیم تورو به حضرت عباس معاف سنی کنین من متولد64هستم 12سال محرومم (2430178) (alef-10)
 
صادق
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۴:۲۶:۱۹
جناب آقای توکلی صدامونو به دیگرنمایندگان ومسولین برسانیدمن 29سال دارم قرص اعصاب میخورم ازبس داغون شدم تو مدت غیبت،فقط نفس میکشم معافمون بکنید (2430247) (alef-10)
 
Morteza
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۵:۳۹:۳۴
اگر سه ميليون غايب در كشور وجود داشته باشند، و اجبارى را به حرفه اى تبديل كنند، انوقت سه ميليون بيكار خواهيم داشت. سه ميليون محكوم به بردگى، خيلى بهتر است از سه ميليون بيكار.
در شرايط كنونى ازدواج بسيار سخت است، ولى كار حرام اسان. چرااااا؟؟؟؟؟ (2430389) (alef-10)
 
Morteza
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۲۱:۱۰:۵۷
ممكن است بخاطر همين موضوع (جلوگيرى از افزايش نرخ بيكارى) قوانين سربازى اجبارى تغيير نمى كند. ولى اين روش موقتى است و در اينده مشكلات جدى ايجاد مى كند، و بايد چاره اى انديشيده شود. (2430850) (alef-13)
 
نظر دهنده اى كه خيلى وقتها نظرش منتشر نمى شود
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۵:۵۶:۱۶
بعضى از نظرات در اين سايت منتشر نمى شود. چون امار نظرات خيلى بالا مى رود و ممكن است به مذاق كسانى خوش نيايد. يكى از موضوعاتى كه هميشه بيشترين نظرات را در اين سايت به خود اختصاص داده، موضوع سربازى است. خواسته ملت بسيار واضح و روشن است. بعضى از مسئولين ميدانند و خودشان را به ندانستن ميزنند، و بعضى واقعا اطلاع ندارند. سوال اينست: با توجه به انتشار زياد مطالبى از اين قبيل، و بى نتيجه بودن انها، ايا ادامه اين روند تاثيرى خواهد داشت؟ وسوال مهمتر اينكه: شايد بعضى از مسئولين هيچگاه به اين مطالب مراجعه نكنند، پس چگونه صداى خود را به انان برسانيم؟ ايا چنين همّتى در افراد جامعه وجود دارد كه در اين زمينه براى رساندن صداى خود به مسئولين، تلاش جدى از خود نشان دهند؟ (2430419) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۱۷:۲۳:۳۳
سردار کمالی، نمایندگان محترم مجلس، مسئولان عزیز شما مگه ادعای خدمت به مردم ندارید. خب این جوانان هم بیشترین جمعیت ایران رو تشکیل میدن. خواهشمندیم به قانون خدمت سربازی اجباری پایان بدید. سربازی رو اختیاری کنید. اختیاری شدن سربازی باعث رونق کسب و کار جوونا میشه.جوونها راحتتر هم به سمت ازدواج میرن. اگه اراده کنید میتونید خدمت سربازی رو بردارید. (2430568) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۵ ۰۰:۵۴:۰۸
سربازی رو اختیاری کنید. محرومیتهای اجتماعی رو از بردارید. یه کم دلسوزمون باشید. (2431127) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۵ ۱۴:۰۷:۱۳
از مسئولین محترم این نظام این سئوال را دارم که در قانون نظام وظیفه عمومی صفحه 28 ماده 48 حقوقی برای سرباز قید شده است چرا حقوق پرداخت نمی شود. آیا سزاوار است یک پزشک وظیفه در مدت خدمت اجباری سربار خانواده اش باشد و خرج خود و خانوادهاش بر دوش والدین باشد. اگر اعتراضی به وضع موجود کند عاقبت بدتری هم داشته باشد. سربازی اجباری برای افراد تحصیل کرده و نکرده جز عقب افتادگی از زندگی و دیگر مشکلات هیچ سودی ندارد. (2431643) (alef-10)
 
عماد
۱۳۹۳-۰۷-۲۵ ۱۳:۲۷:۰۸
معاف کنید اگه مسولین صدامونو میشنوید معافیت سنی رو همانند سال82اعلام کنید دیگه چه جوری بگیم ما دیگه ازمون گذشت پیرشدیم یا خدا (2431586) (alef-10)