توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 223945
رتبه بندی معلمان در دستور کار دولت و مجلس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۵۹
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: برای قدردانی از معلمان طرح رتبه بندی این قشر زحمت کش در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفته است.

ˈمحمد مهدی زاهدیˈ روز چهارشنبه در جریان سرکشی اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، تنی چند از معاونان و مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد اسلامی از فضاهای آموزشی سیستان و بلوچستان در نشستی با مسوولان محلی افزود: دولت و مجلس تعامل و همکاری خوبی برای رفع مشکلات آموزشی کشور از جمله رسیدگی به امور معلمان دارند.

وی بدون توضیح بیشتر در رابطه با طرح رتبه بندی معلمان ادامه داد: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تلاش زیادی برای افزایش بودجه دو وزارتخانه علوم و آموزش و پرورش دارد. وی همچنین با اشاره به مشکلات و کمبودهای آموزشی سیستان و بلوچستان گفت: یکی از راهکارهایی که می تواند به رشد و ارتقای این بخش کمک کند جذب افراد بومی در هیات علمی دانشگاههای استان برای ماندگاری بیشتر آنها است.

زاهدی ادامه داد: مسائل و مشکلات حوزه آموزشی استان سیستان و بلوچستان پس از جمع بندی و اولویت بندی آنها به مسوولان ذیربط کشوری در وزارتخانه های ذیربط ارجاع داده می شود. همچنین ˈسعدالله نصیری قیداریˈ معاون پارلمانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید برای مناطق محروم شرایط خاص جهت اختصاص رشته های مورد نیاز و جذب اعضای هیات علمی در نظر گرفته شود و البته این موضوع از اولویت های وزارتخانه است.

ˈعلی زرافشانˈ معاون آموزشی متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: با وجود رشد بودجه این وزارتخانه، هنوز با مشکلات زیادی مواجهیم. وی گفت: به عنوان مثال پرداخت نشدن بخشی از هزینه های مدارس شبانه روزی سبب بروز مشکلاتی در تامین تغذیه دانش آموزان و پایین آمدن خدمات شده است.

وی بیان داشت: ۱۴ هزار نفر نیروی وزارت آموزش و پرورش بازنشست شده اند ولی حتی یک نفر استخدام جدید نداشته ایم که این موضوع مشکل نیروی انسانی را تشدید می کند. وی بدون اشاره به پروسه زمانی بازنشستگی این تعداد نیروی وزارت آموزش و پرورش، افزود: در مجموع ۱۱ درصد بودجه کشور در اختیار این وزارتخانه است.

زرافشان بیان داشت: دانشگاه فرهنگیان در استانهای کشور دارای ۶۰ پردیس است که با توجه به تعریف جدید قرار است بصورت بومی گزینی شهرستانی در جهت ماندگاری نیروی انسانی کارآمد اقدام لازم را به عمل آورد. معاون وزیر همچنین به شورای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان توصیه کرد مسائل و مشکلات حوزه آموزش استان را با شتاب بیشتر به وزارتخانه منعکس و رفع آن را نیز با جدیت بیشتری پیگیری کنند.

همچنین نماینده مردم چند شهرستان جنوبی سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی خواستار راه اندازی آموزشکده فنی و حرفه ای، جذب نیروهای بومی در هیات علمی مراکز آموزش عالی و دایر شدن رشته هایی در بخش معدن، پتروشیمی و جلوگیری از انتقال بی رویه معلمان علوم پایه در این خطه شد.

ˈمحمد سعید اربابیˈ با بیان این که یک سوم از کل معادن سیستان و بلوچستان در حوزه شهرستان ایرانشهر قرار دارد، افزود: راه اندازی رشته های دانشگاهی مرتبط با معادن سبب تامین نیروی بازار کار، ایجاد اشتغال و پرورش نیروهای ماهر و در نتیجه کارآمدی و بهره وری بیشتر خواهد شد. وی با اشاره به گستردگی و وسعت سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور که طول آن افزون بر یک هزار کیلومتر است، گفت: جا دارد اداره کل آموزش و پرورش جنوب استان در شهرستان ایرانشهر راه اندازی شود.

اربابی افزود: همچنین وجود صدها مدرسه کپری، خشتی و گلی، تخریبی و غیراستاندارد در جنوب سیستان و بلوچستان، راه اندازی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مستقل در این خطه غیربرخوردار کشور را طلب می کند. غلامرضا رضایی، رییس دانشگاه ایرانشهر (ولایت) خواستار تبدیل وضعیت نیروهای اداری این دانشگاه شد و افزود: جذب افراد بومی در هیات علمی و دایر شدن رشته های معدن، پتروشیمی، کشاورزی با توجه به وجود متقاضی ضروریست.

وی همچنین با اشاره به مزیت نسبی و اقلیم منحصر به فرد جنوب سیستان و بلوچستان خواستار راه اندازی پژوهشکده گیاهان دارویی و میوه های گرمسیری در بخش پیشین از توابع شهرستان مرزی سرباز شد. ˈنبی بخش داوودیˈ فرماندار ایرانشهر نیز ابراز داشت: عقب ماندگی تاریخی این شهرستان توسعه زیرساختهای آموزشی و اختصاص اعتبارات ویژه جهت برون رفت از مشکلات را بیش از پیش محسوس و طلب می کند.

روسای مناطق آموزش و پرورش پرورش جنوب سیستان و بلوچستان نیز طی سخنانی به مشکلات و کمبودهای این منطقه اشاره کردند که مهمترین آنها کمبود اعتبار اداره کردن مدارس و سرانه آموزشی، هوشمندسازی سازی مدارس، نبود یا کمبود جیره غذایی برای مدارس شبانه روزی و هزینه انشعاب آب، تلفن و برق، جابجایی دانش آموزان طرح روستا مرکزی با وانت بار، فقدان حصارکشی مدارس، کمبود دبیر دروس پایه فیزیک، زیست، شیمی، ریاضی، وجود مدارس کپری، استیجاری، خشتی و گلی بود.

به گزارش ایرنا، اعضای کمیسیون آموزش مجلس و مدیران وزارت علوم، آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد در سفر به ایرانشهر از برخی مدارس، دانشگاه ولایت، آزاد، پیام نور، دانشکده علوم پزشکی و همچنین مرکز تحقیقات کشاورزی بلوچستان در بخش بمپور بازدید و از نزدیک با مسائل و مشکلات آموزشی منطقه آشنا شدند.

این هیات همچنین از خانه ای که رهبر معظم انقلاب در هنگام تبعید در رژیم گذشته در آن زندگی می کرده اند، دیدن کرد. این خانه هم اکنون به موزه قرآن و عترت ایرانشهر تبدیل شده است. ایرانشهر در فاصله ۳۲۵ کیلومتری جنوب زاهدان با داشتن رودخانه های دائمی و آب فراوان و هوای گرم قطب کشاورزی استان سیستان و بلوچستان محسوب می شود.