نظر منتشر شده
۴۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 283083
واکنش شریعتمداری به بیانیه ی وین
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۰۷
حسین شریعتمداری در سرمقاله امروز روزنامه کیهان نوشت:

اگر برای تصویب نهایی سندی که دیروز، ایران و کشورهای ۵+۱ روی آن به توافق رسیده‌اند، فرصت و مهلتی در نظر گرفته نشده بود، نوشتن این وجیزه ضرورتی نداشت و در هنگامه این‌روزها، شرط عافیت‌طلبی آن بود که زبان به کام و قلم به نیام کشیده شود ولی از یکسو، اعلام فرصت دو هفته‌ای برای ایران و مهلت دوماهه! برای آمریکا به منظور بررسی و تصویب نهایی سند وین و از دیگر سو، تاکید رئیس‌جمهور محترم کشورمان در نطق تلویزیونی دیروز ایشان بر استقبال از نقد منصفانه و دلسوزانه، نگارنده را بر آن داشته است تا دراین‌باره به نکاتی چند اشاره کند.

۱- بعدازظهر دیروز، ساعتی پس از آن که متن بیانیه مشترک جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۵+۱ از سوی آقای دکتر‌ظریف و خانم موگرینی قرائت شد، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا با حضور از قبل اعلام شده در یک برنامه تلویزیونی، تفسیر و برداشت خود از سند مورد توافق وین را با ذکر برخی از بااهمیت‌ترین سرفصل‌های آن اعلام کرد.

تفسیر اوباما از سند وین که باید آن را برداشت و تفسیر دولت آمریکا- چیزی شبیه فکت شیت- تلقی کرد در بسیاری از موارد با آنچه رئیس‌جمهور محترم کشورمان در گزارش تلویزیونی خود از محتوای توافق وین ارائه کرد، تفاوت‌های جدی دارد. این تفاوت که در مواردی نزدیک به تناقض است در متن گزارشی که ساعتی قبل از قرائت بیانیه مشترک از سوی وزارت امور خارجه کشورمان در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته و منتشر شد نیز به وضوح دیده می‌شود و از این روی، بیم آن می‌رود که ماجرای برداشت‌های متفاوت و متناقض طرفین از توافق لوزان در حال تکرار باشد و با ترفند تازه‌ای که آمریکا در آستین دارد، روبرو باشیم!

و اما، از آنجا که برای ارزیابی سند یاد شده و تصویب نهایی آن مهلت چند روزه‌ای در نظر گرفته شده است، می‌توان و باید امیدوار بود که قبل از تصویب‌نهایی توافق یاد شده در مجلس شورای اسلامی و یا شورای عالی امنیت ملی کشورمان، این برداشت‌ها و تفسیرهای متفاوت از میان برداشته شود و مفاد توافق وین حالتی «شفاف» و «تفسیرناپذیر» پیدا کند.

۲- اوباما در نطق تلویزیونی خود به محورهایی از توافق وین اشاره کرده و بر آن تاکید ورزید که پرداختن به تمامی موارد یادشده به درازا می‌کشد و در محدوده این نوشته محدود نمی‌گنجد، بنابراین از آن میان، تنها به بازخوانی چند نمونه بسنده می‌کنیم.

الف: این توافق همه خطوط کلی ما- بخوانید خط قرمزهای آمریکا- که در فصل بهار به چارچوب آن رسیدیم- یعنی همان توافق لوزان- را رعایت می‌کند.

ب: براساس این توافق، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی‌ اتمی به هر جا که ضروری تشخیص بدهند، دسترسی خواهند داشت. (یعنی بازرسی‌های فراتر از پروتکل و از هر جا در هر زمان!)

ج: آژانس همچنین به توافقی رسید که مطابق آن می‌تواند برای کامل کردن تحقیق درباره ابعاد نظامی احتمالی-PMD - دسترسی‌های مورد نیاز خود را داشته باشد.

د: تحریم‌های ضد ایران کم‌کم لغو خواهد شد و تدریجی خواهد بود.(این بخش از اظهارات وی با خط قرمز اعلام شده کشورمان مبنی بر لغو یکباره تحریم‌ها در تناقض آشکار است).

ه‍ : این توافق هماهنگ با سنت رهبری آمریکا در دنیاست!

و : دو سوم سانتریفیوژهای نصب شده ایران حذف خواهد شد.

و نمونه‌های دیگری درباره راکتور آب سنگین اراک، زمان ۱۰ساله محدودیت‌های تحقیق و توسعه R&D و از سرگیری چرخه غنی‌سازی ایران و...

۳- تفسیر اوباما از سند وین- «جمع‌بندی» و یا «توافق» - در برخی از محورهای اساسی و بنیادین با تفسیری که رئیس‌جمهور محترم کشورمان از همین سند در نطق تلویزیونی دیروز خود ارائه کرد، نه فقط متفاوت بلکه متناقض است. به عنوان نمونه- و فقط نمونه - آقای روحانی تاکید می‌کند که تمام تحریم‌ها، حتی تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی، بانکی، بیمه‌ای، پتروشیمی، حمل و نقل، مالی و... یکجا در روز اجرای توافق لغو می‌شود، و یا می‌فرمایند؛ راکتور آب سنگین اراک با همان ماهیت آب سنگین و با ویژگی‌هایی که در توافق آمده تکمیل خواهد شد و...

آقای دکتر روحانی در گزارش خود به مواردی نظیر آینده فردو، تعداد سانتریفیوژها و ... نیز اشاره داشت که با تفسیر ارائه شده از سوی باراک اوباما متفاوت است.

۴- بدیهی است و بعید نیست که تفسیر اوباما از سند وین غیرواقعی بوده و با متن سند یاد شده انطباق نداشته باشد ولی از آنجا که تفسیر وی به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا و طرف اصلی مذاکره و توافق، ارائه شده است، می‌توان و باید نگران بود که مبادا با ماجرای دیگری شبیه تفسیرهای متفاوت از توافق لوزان روبرو باشیم و از این روی انتظار می‌رود- و ضرورت حیاتی‌دارد - که دست‌اندرکاران محترم برنامه هسته‌ای کشورمان و از جمله نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که مطابق اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی ملزم به بررسی و اظهارنظر نهایی درباره این سند هستند و نیز اعضای محترم شورای عالی امنیت ملی، موارد یاد شده را به دقت ارزیابی کنند و چنانچه تفاوت‌ نظرهای ارائه شده از دو سوی ماجرا یعنی رئیس‌جمهور محترم کشورمان و رئیس‌جمهور آمریکا را ناشی از وجود بندهای «تفسیرپذیر» و «دو پهلو» در سند وین یافتند، قبل از تصویب نهایی برای اصلاح آن اقدام عاجل و جدی کنند.

۵- و بالاخره اگرچه دراین‌باره گفتنی‌های دیگری نیز هست که نیاز به شفاف شدن دارد ولی از آن میان به گلایه‌ای دوستانه و محترمانه از تهیه‌کنندگان متن توضیحی وزارت خارجه محترم کشورمان درباره سند وین که قبل از قرائت این سند تهیه شده و برای انتشار در اختیار رسانه‌های داخلی قرارگرفته است بسنده می‌کنیم.

در این متن توضیحی برخی از بندهای توافق وین به گونه‌ای وارونه تفسیر شده است که می‌تواند حاوی آدرس غلط باشد. از جمله در این متن آمده است: «ایران به عنوان یک تولیدکننده محصولات هسته‌ای بخصوص ۲ محصول راهبردی اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین، وارد بازارهای جهانی خواهد شد و تحریم‌ها و محدودیت‌ها علیه صادرات و واردات مواد هسته‌ای بی‌تاثیر می‌شود».

در این تفسیر با عرض پوزش، درک مخاطب نادیده گرفته شده و از محدودیت‌ تحمیلی! حریف با عنوان «امتیاز» یاد شده است! توضیح آن که در توافق وین به صراحت آمده است که ایران نمی‌تواند بیش از ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۳/۵ درصد غنی شده داشته باشد و تاکید شده است باید از ۱۰ تن اورانیوم ۳/۵درصدی که در اختیار دارد، ۹۷۰۰ کیلوگرم آن را به کشور ثالثی که مورد تائید حریف باشد، تحویل بدهد. بنابراین الزام ایران به تحویل ۹۷۰۰ کیلو از محصول یاد شده، یک امتیاز برای حریف است و نه برای ایران که دوستان تهیه‌کننده متن توضیحی - گزاره‌برگ- وزارت خارجه از آن با عنوان یک دستاورد ارزشمند! و امتیاز صادرات مواد هسته‌ای یاد می‌کنند!

به یقین اعضاء محترم تیم هسته‌ای کشورمان در جریان تنظیم متن یاد شده نبوده‌اند و گلایه آن است که چرا تهیه و تدوین آن را به کسانی سپرده‌اند که در این زمینه از تخصص لازم برخوردار نیستند.

و اما، در خاتمه گفتنی است که وجیزه پیش‌روی در همراهی با تیم هسته‌ای محترم کشورمان نوشته شده است و بی‌انصافی است اگر از تلاش صادقانه و دلسوزانه آنان قدردانی نشود و حضور عزتمندانه این عزیزان در آوردگاه جدی با ۶ کشور یاد‌شده نادیده گرفته شود.
 
کلمات کلیدی : کیهان+ حسین شریعتمداری
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۰۶:۳۱:۰۳
باسلام عجبا که در آخر گزارش یک تشکری از اعضا هیات محترم تیم مذاکره کننده بعمل آمد !!!! (3042412) (alef-13)
 
آشنا
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۰۶:۳۹:۱۲
سلام
جناب آقای شریعتمداری کمی به تذکرات رهبر در مورد نقد تیم هسته ای توجه کنید،انصاف هم چیز خوبیه اگر همین کار رو دولت احمدی نژاد انجام داده بود باز هم اینگونه نقد میکردی؟ یا بانگ الله اکبرت به همه دنیا میرسید؟ (3042418) (alef-13)
 
Omid
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۰۶:۴۲:۳۸
من به سهم خودم بعنوان یک ایرانی از زحمات شخص آقای ظریف و همکارانش در تیم هسته ای بی نهایت تشکر میکنم کار ایشان در حفظ دستاوردهای انرژی هسته ای کم از ملی کردن صنعت نفت نداره ،
شریعتمداری اگر میخواد انتقاد هم بکنه بهتره اول از تلاش خستگی ناپذیر آقای ظریف و همکارانش قدردانی کنه وبعد انتقادش رو مطرح کنه نه موزیانه بگذاره آخر وجیزه اش.
بعد هم مگه قراره آقای روحانی طبق خواسته ونیات اوباما حرف بزنه، اگر به رئیس جمهور کشورت وتیم هسته ای که رهبری بهش اعتماد داره اعتماد نداشته باشی بهتره خودت رو به دکتر ظریف نشون بدی تا روشنت کنه.آقای ظریف نشون داده خوب بلده طرف مقابل رو سر عقل بیاره.....من لم یشکرالمخلوق لم یشکر الخالق. (3042421) (alef-13)
 
مجید
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۰۸:۳۱:۰۱
جناب آقای دکتر خواهش میکنم به صف مردم در کنار مردم قرار گیرید و از این همه منفی گرایی دور شوید.حداقل برای روز اول میتوانستید یک خسته نباشید به تیم یگویید و بعد شروع نمایید (3042696) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۰۸:۳۷:۱۲
ای بابا ، ایشان دست بردار نیست . (3042731) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۰۸:۳۸:۴۵
باز شروع کردی!!!! بسه دیگه!!! (3042746) (alef-13)
 
بینام
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۰۸:۳۹:۲۸
هر طور که توافق بشود اخر باید یک نیشتری بزنند اقایان ......مقرض. (3042754) (alef-13)
 
جوان ایرانی
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۰۸:۳۹:۳۵
رسانه الف
لطفا نظرات روزناه کیهان را در رسانه خود درج ننمایید.کلا مطالب ناامیدکننده و برخلاف ذائقه ملت می نویسند و باغرض ورزی تمام درج می کنند. (3042755) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۰۹:۰۲:۰۵
حرفاش به نظرم منطقیه چون خودم متن را کامل خوندم به نظرم مسولان ما با مردم برای پیروز جلوه دادن الکی رو راست نیستن و این جای تاسف داره چون به نفع آیندگان نیست (3042870) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۵ ۰۸:۰۷:۰۴
منفی (3046599) (alef-3)
 
حامد
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۰۹:۱۶:۱۷
یکی نیست به این آقای دانشمند هسته ای و ...... (کارشناس خبره همه علوم و مسائل بشری و غیر بشری) بگه تو خودت از این قضایا چی می دونی که ادعا می کنی اونایی که متن رو تهیه و تنظیم کردن از تخصص لازم برخوردار نبودن (3042977) (alef-13)
 
ایرانی
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۱۰:۰۰:۴۵
ایکاش به جای تیم مذاکره کننده آقای شریعتمداری و تیم ایشان را میفرستادند برای مذاکره تاببینیم ایشان برای این مملکت چکار میکردند در ضمن حجت ما مقام عظمای ولایت است وبس (3043302) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۱۰:۲۰:۰۸
با آقای شریعتمداری موافقم (3043372) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۱۰:۲۵:۱۱
اگر دولت قبل تدبیر داشت کار به اینجا نمی کشید. این حرفها مال اون موقع است که تحریم ها کاغذ پاره خوانده می شدند و کیهان درشت تیتر می زد. (3043394) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۱۰:۳۶:۲۵
این شریعتمداری یه روز میگه توافق نمیشه یه روز میگه خط قرمزا رد میشن
امروز میگه فلان
قدری زبان در کام گیر و خوشحالی و موفقیت یک ملت را نظاره گر باش (3043438) (alef-13)
 
میثم
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۱۰:۵۱:۲۱
الان شریعتمداری متخصص هسته ای هم تشریف دارند .. (3043500) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۱۰:۵۶:۰۳
اقاي شريعتمداري بهترين سند خود توافق نامه است شما ان را بخوان در ضمن حتما اگر شما جاي تيم مذاكره كننده بودي شكي ندارم كه توانايش را داشتي كه نابودي امريكا و دول اروپايي را هم به انها مي قبولاندي !
فقط شما را بفرمايش اقا كه انتقاد راحت تر از عمل است توجه ميدهم و از شما ميخواهيم بواقع اگر انتقاد منقرضانه اي نداريد بدنبال پيگيري اجراي توافق باشيد نه گفته اين و ان (3043510) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۱۱:۳۲:۳۴
بابا دمت گرم لااقل بالاخره از این گروه هسته ای تشکر کردی. (3043690) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۱۱:۳۳:۵۶
برادر شریعت مداری این با رهبر معظم انقلاب با تمام قوا از آقای روحانی و تیمش حمایت کرد پس لطفا سکوت کن چون حرکات دیگر خریدار نداره (3043696) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۱۱:۳۷:۴۶
میخواهی اسم در بباری آقای شريعتمداران تو که کارشناس همه فن حریف معرفتی با تیم مذاکره کننده. تا شاهکارت میدیدم (3043711) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۱۱:۴۴:۰۳
هنوز هم آقای شریعتمداری حاضر به روراستی نیست.نشانه اش همان موردی که ایشان بعنوان نمونه ذکر کردند. آقای روحانی خیلی شفاف و بدون پرده پوشی اعلام کردند که :پس از تصویب توافق همزمان کلیه تحریمها لغو میشوند (یعنی لغو تحریمها آعلام میشود).در مرحله اجرای توافق با هر اقدام ایران در جهت اجرا , بخشی از لغو شده ها به اجرا گذاشته میشود که کاملاَمنطقی است.اشاره اوباما به برداشته شدن تدریجی تحریمها نیز بیان همین موضوع به زبانی دیگر است.هیچ تناقضی در کار نیست.
مثال ساده این قضیه اینطور است:
در یک معامله تجاری طولانی مدت برای فروش یک کالا طی مدت مثلاَ یکسال ,اینطور قرارداد میبندند که کالا در مراحل مختلف مثلاَ دوره یکماهه تحویل خریدار شود و در پایان هر دوره خریدار نسبت به پرداخت بهای کالا اقدام نماید و ارسال مرحله بعدی کالا مشروط به تسویه حساب مرحله قبلی است. (3043732) (alef-13)
 
یک ایرانی
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۱۲:۰۱:۲۳
در سال همدلی و همزبانی مواظب باشید که آب به آسیاب دشمن نریزید و بهتر است از این کارها دست بردارید و با ملت و رهبر همراه شوید . (3043801) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۱۲:۲۶:۳۷
عزیز من شما که میگفتین توافق به هیچ وجه انجام نمیشود، چی شد؟
شما که میگفتین قیمت نفت در فردای پس از مرگ پادشاه عربستان به 200 دلار میرسد، چی شد؟ (3043905) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۱۳:۰۶:۵۶
موقع تصويب قطعنامه ها حضرتعالي كجا بوديد ؟ جناب آقاي شريعتمداري ! (3044067) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۱۳:۲۹:۲۷
به یقین اعضاء محترم تیم هسته‌ای کشورمان در جریان تنظیم متن یاد شده نبوده‌اند ، کیهان خواب می بینه؟ (3044169) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۱۴:۱۳:۵۸
از سايت محترم الف درخواست و التماس و خواهش دارم صحبت كيهان و نوشته هايى كيهان را منتشر نكنه لطفا هر كسى كيهان را و حاج حسين را دوست داره ميتوانند كيهان را بخره و بخوانه صاحب اختيار است ولى من نوعى كه سايت الف انتخاب كردم تا از دست كيهان و امثال كيهان راحت بشم (3044341) (alef-13)
 
ح
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۱۴:۴۷:۱۶
واقعا آقای شریعتمداری خسته نمیشه از این همه هجمه ای که به دولت وارد می کند؟ًً
سیاه نمایی بس است
از اون طرف نتانیاهو و از این طرف شریعتمداری (3044483) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۱۴:۵۶:۰۸
کاملا منطقی ومنصفانه.همیشه از روی عقل قلم میزنید نه احساسات و جو روانی. (3044517) (alef-13)
 
p
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۱۵:۰۷:۱۲
وقتی اکثر مردم از این توافق خوشحالن آقای شریعتمداری لطفا به احترام مردم سکوت کن (3044564) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۱۵:۱۹:۰۴
به نظرم شریعتمداری خیلی محترمانه صحبت کرده. واقعیت توافق فاجعه است. (3044604) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۱۵:۲۵:۳۲
منطقی و خوب بود (3044629) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۱۵:۴۰:۳۱
آقای شریعتمداری خلاصه مینوشتید بطور کلی به اوباما و حرفهایش بیشتر اعتماد دارم تا دولت و تیم مذاکره کننده خودمان. (3044679) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۱۵:۴۹:۰۸
کاش یه پیشنهاد یا نظر سازنده هم میداد
همش فقط انتقاد میکنه این موجود (3044710) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۱۶:۰۵:۴۳
حواس جمع وآرامش می خواهد. خداکمک کند خط قرمزها رارعایت کنند (3044768) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۱۶:۲۸:۰۲
اقاي روحاني گفتند طبق قطعنامه برذاشته ميشوند تحريم ها (3044844) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۱۷:۳۲:۵۴
با سلام
اندکی صبر بفرمایید ،گافهای بیشتری در راه است . (3045086) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۱۹:۱۸:۴۱
انتقادکردن خیلی راحته.
اگه مردی می امدی میدان ببینیم تو چیکار می کردی.

خودمقام معظم رهبری از اینها تشکر می کنن ولی تو ............ (3045480) (alef-13)
 
طاهر
۱۳۹۴-۰۴-۲۸ ۱۴:۲۷:۲۱
البته ایشون هم از تیم مذاکره تشکر کردند و ما هم متشکریم چون هدف ما از این مذاکرات نشون دادن قدرت دیپلماسی و قدرت بیان ومنطق و نیز صلح طلبی و خیر خواهی جمهوری اسلامی به مردم دنیا بود چرا که آمریکا و در کل دولتمردان جهان امروز اگر صد در صد تمام توافق را به نفع ایران می نوشتند و تعهد هم می کردند کسی نیست اند که به آ ن عمل کنند و دیر یا زود البته زود به همه تعهدات خود پشت می کنند چون اصولا بویی از انسانیت نبرده اند و الا از رژیمی کودک کش حمایت نمی کردند.حالا باید دید نماینده ها واقعا رای می دهند؟!! (3053383) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۲۱:۰۳:۱۶
ماکه امريکارو به راستگويي قبول نداريم شما چطور اقاي شريعتمداري (3045711) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۲۱:۰۴:۴۰
ازجمله سخنراني ديروزاوباما بعد ازتوافق (3045714) (alef-13)
 
مصطفی
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۲۱:۰۶:۰۰
سران سه قوه از آقای شربعتمداری کمتر می دونند انگار! (3045716) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۲۳:۳۲:۱۶
با سلام من نميدونم اين حاج حسين چه جوري فرصت كرد متن صدو چند صفحاي رو با اين سرعت ترجمه و بعد با كدام كارشناس هايي كه در اختيار داره به جمع بندي و نتيجه گيري رسيد و راهكار اراءه ميده فكر ميكنم زودتر از اوباما اين آقا متن رو در اختيار داشته .اللهم اشفع كل مريض (3046014) (alef-13)
 
حسام
۱۳۹۴-۰۴-۲۵ ۰۹:۲۰:۰۲
چشمان تیز بین ملت مراقب شیطنتهای آمریکاست واین آزمونی دیگر برای جریانهای سیاسی است .مراقب باشید آمریکا قابل اعتماد ودلسوزی نیست (3046754) (alef-3)
 
یکی
۱۳۹۴-۰۴-۲۶ ۱۹:۳۸:۵۸
کاری با اقای شریعتمداری ندارم...ولی
اولا سه بند قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای در جاهای مختلف متن نقض شده

در جای‌جای متن برای تعهدات آمریکا راه فرار گذاشته شده

انون الزام دولت به حفظ دستاوردهاى هسته اى 3 بند دارد که در بند اول آن لغو تحریم را به طور یک جا و کامل در زمان اجرا اعلام مى کند این در حالى است که در روز اجراى تحریم هاى کنگره آمریکا متوقف مى شود و قانون لغو نمى شود و بحث لغو 8 سال دیگر می خواهد مطرح شود و نه اینکه لغو شود بلکه دولت امریکا گفتت سعى مى کنم لغو شود.

روز اجراى توافق روزى است که ایران به تعهدات عمل کرده و آژانس آن را تائید کرده است و روز امضا نداریم که بعد از این تعلیق بعضى از تحریم هاى اتحادیه اروپا و آمریکا تعلیق مى شود و در مورد سازمان ملل بعضى تحریم ها لغو مى شوند و برخى دیگر باقى مى ماند و به این شکل بند یک مصوبه مجلس لغو شده است.

بند دوم، بازرسى از سایت هاى نظامى و بازجویى از افراد را ممنوع مى کند این در حالى است که براساس توافق ایران پذیرفته که پروتکل الحاقى را اجرا کند که براین اساس دسترسى به سایت هاى نظامى و بازجویى از دانشمندان را بدهد و اگر ایران این کار را نکند آژانس تایید نمى کند که ایران به توافق عمل کرده که این نقض بند دیگر قانون مجلس است.

یک بازه زمانى 20 ساله در توافق مشخص شده است که آژانس مى تواند برساخت سانتریفیوژها نظارت کند که این دسترسى گسترده اى به آژانس مى دهد که بتواند ساخت این قطعات متعدد را در همه جاى دنیا بررسى کند که این هم پذیرش بازرسى هاى فراپروتکلى است که مخالف قانون مجلس است.

ند سوم مى گوید هیچ محدودیتى در تحقیق و توسعه پذیرفته نیست این در حالى است که ما در مورد سانتریفیوژهاى آى ار 8 فقط بعد از 8 سال مى توانیم 30 سانتریفیوژ داشته باشیم که حتی یک آبشار هم نیست.

کى از نکات مثبت متن این است که گفته ایران باید در سطح صنعتى غنى سازى داشته باشد اما در متن در مورد تعداد سانتریفیوژهاى 6و8 هم باید با طرف مقابل هماهنگى شود.

تن منتشر مى شود و با وجود اینکه دو طرف متعهد مى شوند که متعهد به منشور سازمان ملل باشند اوباما 5 دقیقه بعد از توافق ایران را تهدید به حمله نظامى مى کند که نقض توافق است.

عملا تنها کشورى که از ان پى تى براساس متن توافق استثنا شده ایران است.

واقعا جای تاسف داره.........

خیلی خوب خطوط قرمز رو رعایت کردن... (3050871) (alef-13)
 
یکی دیگه!
۱۳۹۴-۰۴-۲۸ ۱۴:۳۸:۱۲
کاملا با شما موافقم ... من مثل شما بلد نیستم بند ها رو بخونم و ترجمه کنم ولی خوب میدونم اونا با هیچ آزاده ای توافقشون نمیشه! چرا اینو خیلی از داخلی ها نمی فهمند؟!! (3053402) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.